©c 2020 Agència de Salut Pública de Barcelona Tots els drets reservats. No es permet la reproducció total ni parcial de las imatges o textos d’aquesta publicació sense prèvia autorització. www.aspb.cat/persones-mortes-barcelona-lesions-collisio-transit-2019 Aquesta publicació està sota una llicència Creative Commons Reconeixement – NO Comercial – Compartir igual (BY-NC-ND) www.creativecommons.org 1 Aquest estudi s’ha fet en virtut de l’acord de col·laboració entre l’Institut de Medicina Legal i Ciències Forenses de Catalunya (IMLCFC) i L’Agència de Salut Pública de Barcelona (ASPB) Responsables de l’informe: Sara Valmayor Safont Catherine Pérez. Cap del Servei de Sistemes d’Informació en Salut Autoria i redacció: Sara Valmayor Safont Catherine Pérez Col·laboradores: Celia Sánchez Esther Sánchez Daniela Pérez León Agència de Salut Pública de Barcelona Agraïments: Professionals del Registre Civil i del Servei de Patologia Forense de l’IMLCFC a Barcelona Cita suggerida: Valmayor Sara, Pérez Catherine. Persones mortes a Barcelona per lesions per col·lisió de trànsit 1997-2019. Barcelona: Agència de Salut Pública de Barcelona, 2020 Edita: Agència de Salut Pública de Barcelona Juny 2020 2 Índex 1 Característiques sociodemogràfiques de les persones mortes a Barcelona per le- sions per col·lisió de trànsit l’any 2019 6 2 Característiques de la col·lisió de les persones mortes a Barcelona per lesions per col·lisió de trànsit l’any 2019 8 3 Característiques de les lesions de les persones mortes a Barcelona per col·lisió de trànsit l’any 2019 11 4 Gravetat de les lesions de les persones mortes a Barcelona per col·lisió de tràn- sit l’any 2019 17 5 Evolució del nombre de persones mortes a Barcelona per lesions per col·lisió de trànsit en el període 1997-2019 19 6 Característiques de les persones mortes per una col·lisió de trànsit ocorreguda a Barcelona l’any 2019 24 7 Evolució del nombre de persones mortes per col·lisió de trànsit ocorreguda a Bar- celona en el període 2006-2019 30 8 Conclusions 34 Índex de taules 35 Índex de figures 37 3 Resum L’Agència de Salut Pública de Barcelona (ASPB) coordina el Sistema d’Informació de Lesions i Accidents de Trànsit amb la finalitat de conèixer la magnitud i monitorar l’evolució del nombre de persones lesionades per col·lisió de trànsit a Barcelona. Es va iniciar a començament dels anys 90 i inclou diferents fonts com són: les urgències hospitalàries, els comunicats d’accident de la Guàrdia Urbana de Barcelona, les morts informades per l’Institut de Medicina Legal i Ciències Forenses de Catalunya, el Registre de Mortalitat i les enquestes de salut. En aquest document s’analitza la informació proporcionada per l’Institut de Medicina Legal i Ciències Forenses de Catalunya (IMLCFC). Aquest informe té com a objectius: a) descriure les característiques de les persones mortes a Barcelona per lesions per trànsit l’any 2019, en funció de variables sociodemogràfiques, característiques de la col·lisió i tipus de lesió i b) descriure l’evolució i les característiques de les persones mortes a Barcelona per trànsit des de l’any 1997 fins al 2019. Cal assenyalar que s’inclouen les defuncions a Barcelona per lesions per trànsit, tant si la col·lisió ha ocorregut a Barcelona ciutat, com si ha ocorregut fora, però la persona ha mort a Barcelona al ser traslladada a un hospital de la ciutat. L’anàlisi estadística inclou tots els casos menys en dos capítols on s’analitza la mostra incloent-hi només els casos en els quals la col·lisió ha tingut lloc a Barcelona. Com a fonts de dades s’han utilitzat els informes d’autòpsia del Servei de Patologia Forense de l’Institut de Medicina Legal i Ciències Forenses de Catalunya (IMLCFC), informació de l’IMLCFC específica per les persones lesionades per trànsit, el full de defunció del registre civil i el registre d’accidents i víctimes per trànsit de la Guardia Urbana de Barcelona (GUB). S’ha fet una anàlisi estadística descriptiva amb distribució de freqüències segons sexe i en alguns casos, segons grup d’edat i mode de transport. L’any 2019 van morir 48 persones per lesions per col·lisió de trànsit a Barcelona, de les quals 40 eren homes (83,3%) i 8 eren dones (16,7%). El 67,5% dels homes tenien entre 18 i 64 anys, el 27,5% eren majors de 64 anys i va haver dos homes morts menors de 18 anys. El 62,5% de les dones eren majors de 64 anys i el 37,5% tenien entre 36 i 64 anys. El 57,5% dels homes i el 62,5% de les dones van tenir la col·lisió a Barcelona ciutat. Segons el vehicle implicat i la posició de la persona respecte al vehicle, el 67,5% dels homes i el 25% de les dones eren conductores i el 22,5% dels homes i el 37,3% de les dones eren vianants. El 45% dels homes eren conductors de vehicle de dues rodes a motor, cinc (12,5%) usuaris de turisme, quatre (10%) eren usuaris de bicicleta i un (2,5%) era passatger de turisme. Entre les dones, dos (25%) eren conductores d’un vehicle de dues rodes a motor, una (12,5%) era passatgera d’un turisme, una (12,5%) era passatgera d’un vehicle de dues rodes a motor i una (12,5%) era usuària d’altres vehicles. L’evolució del nombre de persones mortes a Barcelona per lesions per col·lisió de trànsit 4 des de l’any 1997 mostra quatre períodes destacats: 1) de 1997 a 2001 una marcada reducció de 155 a 89 morts (43% de reducció); 2) de 2002 a 2005 un període estable amb uns 90 morts anuals; 3) de 2006 a 2008 un altre període decreixent passant de 78 a 55 morts (29% de reducció) i 4) un període de 2009 a 2012 amb uns 60 morts anuals. L’any 2013 es va observar una important reducció del 28% de la mortalitat respecte l’any anterior i fins al 2016 es manté estable amb uns 48 morts anuals. L’any 2017 es va recollir el nombre més baix de persones mortes per col·lisió de trànsit, 37, però l’any 2018 la xifra torna a augmentar fins a 48 i es manté amb el mateix nombre de casos el 2019, en línia amb la tendència que hi va haver entre 2013 i el 2016. De les 28 persones mortes a Barcelona per una col·lisió de trànsit ocorreguda a la ciutat l’any 2019, el 82,1% eren homes i el 17,9%, dones. El 53,6% de les persones eren conductores d’un vehicle de dues rodes a motor, el 25% eren vianants, el 7,1% conductores de turisme i una persona era usuària de bicicleta. El 42,9% de les persones vianants mortes van ser atropellades per una motocicleta, el 28,6% per un turisme, una persona (14,3%) va ser atropellada per un camió i una altra (14,3%) per un patinet elèctric. L’evolució mostra dos períodes destacats, de 2006 a 2008 amb una marcada reducció de 50 a 39 morts (22% de reducció total), tot i que l’any 2009 augmenta el nombre de persones mortes a 50 (22% d’augment respecte a 2008). El període de 2009 a 2013 és un altre període de reducció passant de 50 a 32 defuncions (36% de reducció total). Tot i així, l’any 2014 tornen a augmentar a 40 casos (25% d’augment respecte a 2013) i, des d’aquest any fins al 2016 la mortalitat es manté estable amb unes 35 morts anuals. L’any 2017 es va donar el nombre més baix de persones mortes, 21. Les xifres de l’any 2018 i 2019, encara que han augmentat a 24 i 28 persones respectivament, segueixen sent la segona i tercera més baixes de tota la sèrie. 5 1 Característiques sociodemogràfiques de les persones mortes a Barcelona per lesions per col·lisió de trànsit l’any 2019 L’any 2019 van morir 48 persones a Barcelona per col·lisió de trànsit de les quals 40 van ser homes (83,3%) i 8 dones (16,7%). En els homes, la major proporció de persones es concentren entre els 18 i 35 anys, així com adultes entre 36 i 64 anys (27,5% i 40%), mentre que la major proporció de les dones es concentra en el grup de 65 anys o més (62,5%). Hi ha hagut dues persones menors d’edat mortes (Taula1.1). El 80% dels homes i totes les dones mortes eren nascudes a Espanya (Taula1.2). El 60% dels homes i el 62,5% de les dones mortes residien a Barcelona ciutat, mentre que el 35% dels homes i el 37,5% de les dones residien en altres municipis de Barcelona. Un home residia a una altra província d’Espanya i un altre a l’estranger. (Taules1.3 i 1.4). El 65% dels homes i totes les dones van morir a l’hospital on van ser traslladades, mentre que el 35% dels homes van morir al lloc de la col·lisió (Taula 1.5). Taula 1.1: Persones mortes a Barcelona per trànsit segons sexe i edat. IMLCFC, 2019 Sexe Edat Home Dona Total N % fila % col N % fila % col N % fila % col 0-17 anys 2 100,0 5,0 0 0,0 0,0 2 100,0 4,2 18-35 anys 11 100,0 27,5 0 0,0 0,0 11 100,0 22,9 36-64 anys 16 84,2 40,0 3 15,8 37,5 19 100,0 39,6 65-98 anys 11 68,8 27,5 5 31,3 62,5 16 100,0 33,3 Total 40 83,3 100,0 8 16,7 100,0 48 100,0 100,0 Font: IMLCFC 6 Taula 1.2: Persones mortes a Barcelona per trànsit segons sexe i país d’origen. IMLCFC, 2019 Sexe País d’origen Home Dona Total N % N % N % Espanya 32 80,0 8 100,0 40 83,3 Rumania 2 5,0 0 0,0 2 4,2 Estats Units d’Amèrica 1 2,5 0 0,0 1 2,1 Brasil 1 2,5 0 0,0 1 2,1 Colòmbia 1 2,5 0 0,0 1 2,1 Xile 1 2,5 0 0,0 1 2,1 Xina 1 2,5 0 0,0 1 2,1 Nepal 1 2,5 0 0,0 1 2,1 Total 40 100,0 8 100,0 48 100,0 Font: IMLCFC Taula 1.3: Persones mortes a Barcelona per trànsit segons sexe i lloc de residència. IMLCFC, 2019 Sexe Lloc de residència Home Dona Total N % N % N % Barcelona ciutat 24 60,0 5 62,5 29 60,4 Altres municipis Barcelona 14 35,0 3 37,5 17 35,4 Altres províncies Espanya 1 2,5 0 0,0 1 2,1 Estranger 1 2,5 0 0,0 1 2,1 Total 40 100,0 8 100,0 48 100,0 Font: IMLCFC Taula 1.4: Persones mortes a Barcelona per trànsit segons sexe i província de residència. IMLCFC, 2019 Sexe Província de residència Home Dona Total N % N % N % Estranger 1 2,5 0 0,0 1 2,1 Barcelona 38 95,0 8 100,0 46 95,8 Múrcia 1 2,5 0 0,0 1 2,1 Total 40 100,0 8 100,0 48 100,0 Font: IMLCFC Taula 1.5: Persones mortes a Barcelona per trànsit segons sexe i lloc de defunció. IMLCFC, 2019 Sexe Lloc defunció Home Dona Total N % N % N % Hospital 26 65,0 8 100,0 34 70,8 Lloc accident 14 35,0 0 0,0 14 29,2 Total 40 100,0 8 100,0 48 100,0 Font: IMLCFC 7 2 Característiques de la col·lisió de les persones mortes a Barcelona per lesions per col·lisió de trànsit l’any 2019 El 57,5% dels homes (23 casos) i el 62,5% de les dones (5 casos) van tenir la col·lisió a Barcelona ciutat. La resta van tenir la col·lisió fora de Barcelona ciutat (Taula 2.1). Segons el dia de la setmana en què va ocórrer la col·lisió, en els homes hi va haver una major freqüència en diumenge, dimecres i divendres (22,5%, 17,5% i 17,5%, respectivament), mentre que en les dones va ser el dissabte i el dijous (25% en els dos casos) (Taula 2.2). Respecte al mes en què es va produir la col·lisió, en els homes va haver una major freqüència de morts en els mesos de juliol (20%) i novembre (17,5%) i en les dones en el mes de gener (25%) (Taula 2.3). Segons la posició de la persona respecte al vehicle, el 67,5% dels homes i el 25% de les dones eren conductors/es i el 22,5% i el 37,5% eren vianants. Hi va haver un home i tres dones passatgeres mortes (Taula 2.4). Segons tipus d’usuari, el 45% dels homes eren conductors de vehicle de dues rodes a motor, el 12,5% eren conductors de turisme, el 10% eren usuaris de bicicleta i un home era passatger de turisme. En les dones, hi va haver dues conductores de vehicle de dues rodes a motor, una passatgera de turisme i una d’un vehicle de dues rodes a motor (Taula 2.5). En el cas dels nou vianants homes atropellats, tres ho van ser per una motocicleta (33,3%), dos ho van ser per un camió (22,2%), un ho va ser per un turisme (11,1%) i en tres casos es desconeix. Pel que fa a les tres dones atropellades, una ho va ser per un turisme (33,3%), una altra per un patinet elèctric i es desconeix en un cas (Taula 2.6). En homes i en dones el tipus de col·lisió més freqüent va ser l’atropellament (20% i 50%, respectivament). El segon tipus més freqüent va ser el xoc contra un obstacle fix en dones (25%) i la col·lisió fronto-lateral en homes (15%) (Taula 2.7). 8 Taula 2.1: Persones mortes a Barcelona per trànsit segons sexe i lloc de la col·lisió. IMLCFC, 2019 Sexe Lloc col·lisió Home Dona Total N % N % N % BCN 23 57,5 5 62,5 28 58,3 Fora de BCN 17 42,5 3 37,5 20 41,7 Total 40 100,0 8 100,0 48 100,0 Font: IMLCFC Taula 2.2: Persones mortes a Barcelona per trànsit segons sexe i dia de la col·lisió IMLCFC, 2019 Sexe Dia col·lisió Home Dona Total N % N % N % Dilluns 5 12,5 1 12,5 6 12,5 Dimarts 3 7,5 0 0,0 3 6,3 Dimecres 7 17,5 1 12,5 8 16,7 Dijous 4 10,0 2 25,0 6 12,5 Divendres 7 17,5 1 12,5 8 16,7 Dissabte 5 12,5 2 25,0 7 14,6 Diumenge 9 22,5 1 12,5 10 20,8 Total 40 100,0 8 100,0 48 100,0 Font: IMLCFC Taula 2.3: Persones mortes a Barcelona per trànsit segons sexe i mes de la col·lisió IMLCFC, 2019 Sexe Mes col·lisió Home Dona Total N % N % N % Gener 3 7,5 2 25,0 5 10,4 Febrer 0 0,0 1 12,5 1 2,1 Març 4 10,0 0 0,0 4 8,3 Abril 4 10,0 0 0,0 4 8,3 Maig 1 2,5 1 12,5 2 4,2 Juny 2 5,0 0 0,0 2 4,2 Juliol 8 20,0 0 0,0 8 16,7 Agost 3 7,5 0 0,0 3 6,3 Setembre 1 2,5 1 12,5 2 4,2 Octubre 4 10,0 1 12,5 5 10,4 Novembre 7 17,5 1 12,5 8 16,7 Desembre 3 7,5 1 12,5 4 8,3 Total 40 100,0 8 100,0 48 100,0 Font: IMLCFC Taula 2.4: Persones mortes a Barcelona per trànsit segons sexe i posició en el vehicle. IMLCFC, 2019 Sexe Posició respecte al vehicle Home Dona Total N % N % N % Conductor/a 27 67,5 2 25,0 29 60,4 Passatger/a 1 2,5 3 37,5 4 8,3 Vianant 9 22,5 3 37,5 12 25,0 Desconegut 3 7,5 0 0,0 3 6,3 Total 40 100,0 8 100,0 48 100,0 Font: IMLCFC, GUB 9 Taula 2.5: Persones mortes a Barcelona per trànsit segons sexe i tipus d’usuari/a. IMLCFC, 2019 Sexe Tipus usuari/a Home Dona Total N % N % N % Conductor/a turisme 5 12,5 0 0,0 5 10,4 Passatger/a turisme 1 2,5 1 12,5 2 4,2 Conductor/a vehicle dues rodes motor 18 45,0 2 25,0 20 41,7 Passatger/a vehicle dues rodes motor 0 0,0 1 12,5 1 2,1 Usuari/a bicicleta 4 10,0 0 0,0 4 8,3 Vianant 9 22,5 3 37,5 12 25,0 Altres usuaris/es 1 2,5 1 12,5 2 4,2 Desconegut/da 2 5,0 0 0,0 2 4,2 Total 40 100,0 8 100,0 48 100,0 Font: IMLCFC, GUB Taula 2.6: Vianants morts a Barcelona per trànsit segons sexe i vehicle implicat. IMLCFC, 2019 Sexe Vehicle en el qual circulava o pel qual va ser atropellat Home Dona Total N % N % N % Turisme 1 11,1 1 33,3 2 16,7 Motocicleta 3 33,3 0 0,0 3 25,0 Camió 2 22,2 0 0,0 2 16,7 Altres 0 0,0 1 33,3 1 8,3 Desconegut 3 33,3 1 33,3 4 33,3 Total 9 100,0 3 100,0 12 100,0 Font: IMLCFC, GUB Taula 2.7: Persones mortes a Barcelona per trànsit segons sexe i tipus de col·lisió IMLCFC, 2019 Sexe Tipus de col·lisió Home Dona Total N % N % N % Atropellament 8 20,0 4 50,0 12 25,0 Col·lisió frontal 3 7,5 0 0,0 3 6,3 Col·lisió fronto-lateral 6 15,0 1 12,5 7 14,6 Col·lisió lateral 3 7,5 0 0,0 3 6,3 Abast 1 2,5 0 0,0 1 2,1 Xoc contra obstacle fix 2 5,0 2 25,0 4 8,3 Caiguda (dues rodes) 1 2,5 0 0,0 1 2,1 Atropellament+Col·lisió fronto-lateral 1 2,5 0 0,0 1 2,1 Atropellament+Abast múltiple 1 2,5 0 0,0 1 2,1 Atropellament+Xoc contra obstacle fix 1 2,5 0 0,0 1 2,1 Desconeguda 13 32,5 1 12,5 14 29,2 Total 40 100,0 8 100,0 48 100,0 Font: IMLCFC, GUB 10 3 Característiques de les lesions de les persones mortes a Barcelona per col·lisió de trànsit l’any 2019 En aquest apartat es descriuen els tipus de lesions produïdes per col·lisió de trànsit i les regions anatòmiques afectades segons sexe, edat i mode de transport. Cal tenir en compte que cada persona pot tenir més d’una lesió i per tant, més d’una regió anatòmica afectada. Tant en homes com en dones, les lesions més freqüents van ser les lesions internes i les fractures (87,5% i 82,5%, respectivament en homes i en el 100% de les dones per ambdues lesions). Les contusions van ser les terceres lesions més freqüents tant en homes com en dones (65% i 75%, respectivament) (Taula 3.1). Les fractures i les lesions internes van ser les lesions més freqüents en tots els grups d’edat. Les persones majors de 65 anys van presentar una menor proporció de contusions, respecte la resta dels grups i no van presentar lesions de vasos (Taula 3.2). En usuaris de turisme les lesions més freqüents van ser les lesions internes (100%), seguides de les fractures (85,7%). Les lesions més freqüents en persones usuàries de vehicles de dues rodes a motor, de bicicleta i vianants van ser les lesions internes i les fractures (90,5%, 100% i 83%, respectivament), seguides de les contusions (81%, 75% i 50%, respectivament) (Taula 3.3). En homes les regions anatòmiques més freqüentment afectades van ser el cap i coll (92,5%) i tòrax (87,5%), seguides de les extremitats inferiors (65%) i superiors (62,5%). En les dones la regió anatòmica més freqüentment afectada també va ser el cap/coll (100%), seguida del tòrax (75%), les extremitats i l’esquena (37,5% en els dos casos) (Taula 3.4). En el grup de 18-35 anys, les regions anatòmiques més freqüentment afectades van ser el cap/coll i el tòrax (100% i 90,9%, respectivament), així mateix va passar en el grup de 36-64 anys (94,7% i 84,2%, respectivament) i en el de majors de 64 anys (87,5% i 81,3%, respectivament). Les persones de 18 a 35 anys i de 36 a 64 anys van ser els grups que major freqüència de lesions en extremitats superiors van presentar (72,7% i 73,7%) (Taula 3.5). Segons mode de transport, les regions anatòmiques més freqüentment afectades entre les persones usuàries de turisme van ser tòrax i cap/coll (85,7%, en els dos casos). En persones usuàries de vehicle de dues rodes a motor, usuàries de bicicleta i vianants ho van ser la regió del cap/coll (100%, 100% i 91,7%, respectivament). Les extremitats superiors i inferiors van ser les regions més freqüents afectades en les persones usuàries de vehicle de dues rodes (76,2%) (Taula 3.6). 11 Taula 3.1: Persones mortes a Barcelona per trànsit segons sexe i tipus de lesió. IMLCFC, 2019 Sexe Home Dona Total N % N % N % Fractura Sí 33 82,5 8 100,0 41 85,4 No 7 17,5 0 0,0 7 14,6 Total 40 100,0 8 100,0 48 100,0 Luxació Sí 1 2,5 0 0,0 1 2,1 No 39 97,5 8 100,0 47 97,9 Total 40 100,0 8 100,0 48 100,0 Lesió Interna Sí 35 87,5 8 100,0 43 89,6 No 5 12,5 0 0,0 5 10,4 Total 40 100,0 8 100,0 48 100,0 Ferida Oberta Sí 15 37,5 4 50,0 19 39,6 No 25 62,5 4 50,0 29 60,4 Total 40 100,0 8 100,0 48 100,0 Lesió de Vasos Sí 4 10,0 0 0,0 4 8,3 No 36 90,0 8 100,0 44 91,7 Total 40 100,0 8 100,0 48 100,0 Contusió Sí 26 65,0 6 75,0 32 66,7 No 14 35,0 2 25,0 16 33,3 Total 40 100,0 8 100,0 48 100,0 Font: IMLCFC 12 Taula 3.2: Persones mortes a Barcelona per trànsit segons grup d’edat i tipus de lesió. IMLCFC, 2019 Edat 0-17 anys 18-35 anys 36-64 anys 65-98 anys Total N % N % N % N % N % Fractura Sí 1 50,0 10 90,9 16 84,2 14 87,5 41 85,4 No 1 50,0 1 9,1 3 15,8 2 12,5 7 14,6 Total 2 100,0 11 100,0 19 100,0 16 100,0 48 100,0 Luxació Sí 0 0,0 0 0,0 1 5,3 0 0,0 1 2,1 No 2 100,0 11 100,0 18 94,7 16 100,0 47 97,9 Total 2 100,0 11 100,0 19 100,0 16 100,0 48 100,0 Lesió Interna Sí 2 100,0 11 100,0 16 84,2 14 87,5 43 89,6 No 0 0,0 0 0,0 3 15,8 2 12,5 5 10,4 Total 2 100,0 11 100,0 19 100,0 16 100,0 48 100,0 Ferida Oberta Sí 2 100,0 2 18,2 11 57,9 4 25,0 19 39,6 No 0 0,0 9 81,8 8 42,1 12 75,0 29 60,4 Total 2 100,0 11 100,0 19 100,0 16 100,0 48 100,0 Lesió de Vasos Sí 0 0,0 2 18,2 2 10,5 0 0,0 4 8,3 No 2 100,0 9 81,8 17 89,5 16 100,0 44 91,7 Total 2 100,0 11 100,0 19 100,0 16 100,0 48 100,0 Contusió Sí 2 100,0 9 81,8 13 68,4 8 50,0 32 66,7 No 0 0,0 2 18,2 6 31,6 8 50,0 16 33,3 Total 2 100,0 11 100,0 19 100,0 16 100,0 48 100,0 Font: IMLCFC 13 Taula 3.3: Persones mortes a Barcelona per trànsit segons tipus d’usuari/a i tipus de lesió. IMLCFC, 2019 Tipus usuari/a Usuari/a turisme U2RM Usuari/a bicicleta Vianant Total N % N % N % N % N % Fractura Sí 6 85,7 19 90,5 4 100,0 10 83,3 39 88,6 No 1 14,3 2 9,5 0 0,0 2 16,7 5 11,4 Total 7 100,0 21 100,0 4 100,0 12 100,0 44 100,0 Luxació Sí 0 0,0 1 4,8 0 0,0 0 0,0 1 2,3 No 7 100,0 20 95,2 4 100,0 12 100,0 43 97,7 Total 7 100,0 21 100,0 4 100,0 12 100,0 44 100,0 Lesió Interna Sí 7 100,0 19 90,5 4 100,0 10 83,3 40 90,9 No 0 0,0 2 9,5 0 0,0 2 16,7 4 9,1 Total 7 100,0 21 100,0 4 100,0 12 100,0 44 100,0 Ferida Oberta Sí 3 42,9 10 47,6 0 0,0 5 41,7 18 40,9 No 4 57,1 11 52,4 4 100,0 7 58,3 26 59,1 Total 7 100,0 21 100,0 4 100,0 12 100,0 44 100,0 Lesió de Vasos Sí 0 0,0 3 14,3 0 0,0 0 0,0 3 6,8 No 7 100,0 18 85,7 4 100,0 12 100,0 41 93,2 Total 7 100,0 21 100,0 4 100,0 12 100,0 44 100,0 Contusió Sí 4 57,1 17 81,0 3 75,0 6 50,0 30 68,2 No 3 42,9 4 19,0 1 25,0 6 50,0 14 31,8 Total 7 100,0 21 100,0 4 100,0 12 100,0 44 100,0 Font: IMLCFC U2RM: Usuari/a vehicle dues rodes motor. La categoria d’usuari/a es desconeguda en dos casos i ’altres’ en dos casos. 14 Taula 3.4: Persones mortes a Barcelona per trànsit segons sexe i regió anatòmica afectada. IMLCFC, 2019 Sexe Home Dona Total N % N % N % Cap i coll Sí 37 92,5 8 100,0 45 93,8 No 3 7,5 0 0,0 3 6,3 Total 40 100,0 8 100,0 48 100,0 Esquena Sí 11 27,5 3 37,5 14 29,2 No 29 72,5 5 62,5 34 70,8 Total 40 100,0 8 100,0 48 100,0 Tòrax Sí 35 87,5 6 75,0 41 85,4 No 5 12,5 2 25,0 7 14,6 Total 40 100,0 8 100,0 48 100,0 Extrem. sup. Sí 25 62,5 3 37,5 28 58,3 No 15 37,5 5 62,5 20 41,7 Total 40 100,0 8 100,0 48 100,0 Extrem. inf. Sí 26 65,0 3 37,5 29 60,4 No 14 35,0 5 62,5 19 39,6 Total 40 100,0 8 100,0 48 100,0 Font: IMLCFC Taula 3.5: Persones mortes a Barcelona per trànsit segons grup d’edat i regió anatòmica afectada. IMLCFC, 2019 Edat 0-17 anys 18-35 anys 36-64 anys 65-98 anys Total N % N % N % N % N % Cap i coll Sí 2 100,0 11 100,0 18 94,7 14 87,5 45 93,8 No 0 0,0 0 0,0 1 5,3 2 12,5 3 6,3 Total 2 100,0 11 100,0 19 100,0 16 100,0 48 100,0 Esquena Sí 0 0,0 2 18,2 6 31,6 6 37,5 14 29,2 No 2 100,0 9 81,8 13 68,4 10 62,5 34 70,8 Total 2 100,0 11 100,0 19 100,0 16 100,0 48 100,0 Tòrax Sí 2 100,0 10 90,9 16 84,2 13 81,3 41 85,4 No 0 0,0 1 9,1 3 15,8 3 18,8 7 14,6 Total 2 100,0 11 100,0 19 100,0 16 100,0 48 100,0 Extrem. sup. Sí 1 50,0 8 72,7 14 73,7 5 31,3 28 58,3 No 1 50,0 3 27,3 5 26,3 11 68,8 20 41,7 Total 2 100,0 11 100,0 19 100,0 16 100,0 48 100,0 Extrem. inf. Sí 2 100,0 5 45,5 14 73,7 8 50,0 29 60,4 No 0 0,0 6 54,5 5 26,3 8 50,0 19 39,6 Total 2 100,0 11 100,0 19 100,0 16 100,0 48 100,0 Font: IMLCFC 15 Taula 3.6: Persones mortes a Barcelona per trànsit segons tipus d’usuari/a i regió anatòmica afectada. IMLCFC, 2019 Tipus usuari/a Usuari/a turisme U2RM Usuari/a bicicleta Vianant Total N % N % N % N % N % Cap i coll Sí 6 85,7 21 100,0 4 100,0 11 91,7 42 95,5 No 1 14,3 0 0,0 0 0,0 1 8,3 2 4,5 Total 7 100,0 21 100,0 4 100,0 12 100,0 44 100,0 Esquena Sí 3 42,9 7 33,3 1 25,0 2 16,7 13 29,5 No 4 57,1 14 66,7 3 75,0 10 83,3 31 70,5 Total 7 100,0 21 100,0 4 100,0 12 100,0 44 100,0 Tòrax Sí 6 85,7 19 90,5 3 75,0 10 83,3 38 86,4 No 1 14,3 2 9,5 1 25,0 2 16,7 6 13,6 Total 7 100,0 21 100,0 4 100,0 12 100,0 44 100,0 Extrem. sup. Sí 3 42,9 16 76,2 3 75,0 4 33,3 26 59,1 No 4 57,1 5 23,8 1 25,0 8 66,7 18 40,9 Total 7 100,0 21 100,0 4 100,0 12 100,0 44 100,0 Extrem. inf. Sí 3 42,9 16 76,2 1 25,0 8 66,7 28 63,6 No 4 57,1 5 23,8 3 75,0 4 33,3 16 36,4 Total 7 100,0 21 100,0 4 100,0 12 100,0 44 100,0 Font: IMLCFC U2RM: Usuari/a vehicle dues rodes motor. La categoria d’usuari/a es desconeguda en dos casos i ’altres’ en dos casos. 16 4 Gravetat de les lesions de les persones mortes a Barcelona per col·lisió de trànsit l’any 2019 En aquest apartat es descriu la gravetat de les lesions de les persones mortes a Barcelona per col·lisió de trànsit segons el Injury Severity Score (ISS). Aquest any, la gravetat de les lesions s’ha distribuït en greus i molt greus. El 70,8% de les persones mortes per trànsit van patir lesions molt greus i el 27,1% lesions greus. El percentatge de persones mortes amb lesions de molta gravetat és semblant en homes i en dones (70% i 75%, respectivament) (Taula 4.1). Aquesta proporció és major en persones entre 36-64 anys que en persones de 18-35 anys i en majors de 65 anys (84,2%, 63,6% i 62,5%, respectivament). Una de les persones menor d’edat mortes presentava lesions de caràcter greu i una altra menor d’edat en va presentar de molt greu (Taula 4.2).Segons el mode de transport el percentatge de persones mortes amb lesions de molta gravetat és major en persones usuàries de turisme, bicicleta i vehicles de dues rodes a motor (85,7%, 75% i 71,4%, respectivament) respecte a les persones vianants (66,7%) (Taula 4.3). Taula 4.1: Persones mortes a Barcelona per trànsit segons sexe i gravetat (ISS). IMLCFC, 2019 Sexe Gravetat Home Dona Total N % N % N % Greu (9-24) 11 27,5 2 25,0 13 27,1 Molt greu (25-75) 28 70,0 6 75,0 34 70,8 Desconeguda 1 2,5 0 0,0 1 2,1 Total 40 100,0 8 100,0 48 100,0 Font: IMLCFC 17 Taula 4.2: Persones mortes a Barcelona per trànsit segons grup d’edat i gravetat (ISS). IMLCFC, 2019 Edat Gravetat 0-17 anys 18-35 anys 36-64 anys 65-98 anys Total N % N % N % N % N % Greu (9-24) 1 50,0 4 36,4 2 10,5 6 37,5 13 27,1 Molt greu (25-75) 1 50,0 7 63,6 16 84,2 10 62,5 34 70,8 Desconeguda 0 0,0 0 0,0 1 5,3 0 0,0 1 2,1 Total 2 100,0 11 100,0 19 100,0 16 100,0 48 100,0 Font: IMLCFC Taula 4.3: Persones mortes a Barcelona per trànsit segons tipus d’usuari/a i gravetat (ISS). IMLCFC, 2019 Tipus usuari/a Gravetat Usuari/a turisme U2RM Usuari/a bicicleta Vianant Total N % N % N % N % N % Greu (9-24) 1 14,3 6 28,6 1 25,0 4 33,3 12 27,3 Molt greu (25-75) 6 85,7 15 71,4 3 75,0 8 66,7 32 72,7 Total 7 100,0 21 100,0 4 100,0 12 100,0 44 100,0 Font: IMLCFC U2RM: Usuari/a vehicle dues rodes motor. La categoria d’usuari/a es desconeguda en dos casos i ’altres’ en dos casos. 18 5 Evolució del nombre de persones mortes a Barcelona per lesions per col·lisió de trànsit en el període 1997-2019 L’evolució del nombre de persones mortes a Barcelona per lesions per col·lisió de trànsit des de l’any 1997 mostra quatre períodes destacats: 1) de 1997 a 2001 una marcada reducció de 155 a 89 morts (43% de reducció), 2) de 2002 a 2005 un període estable amb uns 90 morts anuals, 3) de 2006 a 2008 un altre període decreixent passant de 78 a 55 morts (29% de reducció) i 4) un període de 2009 a 2012 amb uns 60 morts anuals. L’any 2013 s’observa una important reducció del 28% respecte l’any anterior, i fins al 2016 la mortalitat es manté estable amb unes 47 defuncions anuals. L’any 2017 es va recollir el nombre més baix de persones mortes per col·lisió de trànsit, 37, però als anys 2018 i 2019 les xifres tornen a augmentar fins a 48, en línia amb la tendència observada entre el 2013 i 2016 (Taula 5.1 i Figura 5.1). En general, la distribució de les persones mortes a Barcelona per col·lisió de trànsit segons sexe no varia, amb excepció d’aquest any 2019, en què la major part són homes (83,3%) (Taula 5.1). Pel que fa a l’edat, es mantenen unes proporcions similars als de l’any 2018 per a tots els grups d’edat: l’increment en les persones mortes entre 36-64 anys (un 9,9% més respecte a l’any 2017) i la disminució de persones majors de 65 anys (un 7,2% menys respecte al 2017). En canvi, al 2019 augmenten les persones menors mortes, d’un a dos casos, respecte al 2018 (Taula 5.2 i Figura 5.2). En relació al mode de transport, des de l’any 2006 s’observa un augment de la proporció de persones usuàries de vehicle de dues rodes a motor, amb un pic de persones mortes el 2015 (51,1% del total) i de bicicleta, amb un pic de persones mortes el 2016 (14,3% del total). Així mateix, s’observa un augment en la proporció de vianants, assolint-se un pic l’any 2016 (46,9%). Al 2017 va disminuir la proporció de vianants morts fins al 35,1%, xifra que es redueix el 2019 amb un 25%. D’altra banda, augmenta la proporció de persones usuàries de bicicleta (del 4,2% el 2018 al 8,3% el 2019) i també augmenta la proporció de persones mortes usuàries de vehicles de dues rodes a motor respecte els tres anys anteriors, arribant al 43,8%, el quart percentatge més elevat de tota la sèrie (Taula 5.3 i Figura 5.3). Des de l’any 2007 ha millorat la recollida d’informació per identificar el lloc on ha 19 ocorregut la col·lisió a la ciutat, observant-se com, des del 2014, no hi ha casos etiquetats com a desconeguts (Taula 5.4 i Figura 5.4). Taula 5.1: Persones mortes a Barcelona per trànsit segons sexe i any. IMLCFC, 1997-2019 Sexe Any Home Dona Total N % N % N % 1997 113 72,9 42 27,1 155 100,0 1998 96 66,7 48 33,3 144 100,0 1999 93 75,0 31 25,0 124 100,0 2000 81 70,4 34 29,6 115 100,0 2001 64 71,9 25 28,1 89 100,0 2002 55 64,0 31 36,0 86 100,0 2003 63 70,8 26 29,2 89 100,0 2004 65 71,4 26 28,6 91 100,0 2005 65 75,6 21 24,4 86 100,0 2006 57 73,1 21 26,9 78 100,0 2007 43 64,2 24 35,8 67 100,0 2008 39 70,9 16 29,1 55 100,0 2009 48 71,6 19 28,4 67 100,0 2010 46 71,9 18 28,1 64 100,0 2011 48 80,0 12 20,0 60 100,0 2012 40 63,5 23 36,5 63 100,0 2013 33 73,3 12 26,7 45 100,0 2014 38 74,5 13 25,5 51 100,0 2015 37 82,2 8 17,8 45 100,0 2016 31 63,3 18 36,7 49 100,0 2017 24 64,9 13 35,1 37 100,0 2018 33 68,8 15 31,3 48 100,0 2019 40 83,3 8 16,7 48 100,0 Total 1252 71,3 504 28,7 1756 100,0 Font: IMLCFC Figura 5.1: Nombre de persones mortes a Barcelona per trànsit segons sexe i any. IMLCFC, 1997-2019 20 Taula 5.2: Persones mortes a Barcelona per trànsit segons edat i any. IMLCFC, 1997-2019 Edat Any 0-17 anys 18-35 anys 36-64 anys 65-98 anys Desconegut Total N % N % N % N % N % N % 1997 10 6,5 57 36,8 32 20,6 54 34,8 2 1,3 155 100,0 1998 19 13,2 53 36,8 30 20,8 36 25,0 6 4,2 144 100,0 1999 9 7,3 54 43,5 18 14,5 42 33,9 1 0,8 124 100,0 2000 7 6,1 55 47,8 23 20,0 27 23,5 3 2,6 115 100,0 2001 6 6,7 42 47,2 26 29,2 15 16,9 0 0,0 89 100,0 2002 3 3,5 28 32,6 21 24,4 32 37,2 2 2,3 86 100,0 2003 7 7,9 33 37,1 20 22,5 29 32,6 0 0,0 89 100,0 2004 6 6,6 31 34,1 24 26,4 30 33,0 0 0,0 91 100,0 2005 7 7,5 33 35,5 16 17,2 27 29,0 10 10,8 93 100,0 2006 7 9,0 25 32,1 29 37,2 17 21,8 0 0,0 78 100,0 2007 3 4,5 28 41,8 17 25,4 18 26,9 1 1,5 67 100,0 2008 2 3,6 18 32,7 18 32,7 17 30,9 0 0,0 55 100,0 2009 5 7,5 17 25,4 28 41,8 17 25,4 0 0,0 67 100,0 2010 6 9,4 17 26,6 19 29,7 22 34,4 0 0,0 64 100,0 2011 2 3,3 18 30,0 19 31,7 20 33,3 1 1,7 60 100,0 2012 1 1,6 18 28,6 26 41,3 18 28,6 0 0,0 63 100,0 2013 3 6,7 15 33,3 15 33,3 12 26,7 0 0,0 45 100,0 2014 3 5,9 15 29,4 18 35,3 15 29,4 0 0,0 51 100,0 2015 2 4,4 16 35,6 19 42,2 8 17,8 0 0,0 45 100,0 2016 0 0,0 11 22,4 18 36,7 20 40,8 0 0,0 49 100,0 2017 2 5,4 9 24,3 11 29,7 15 40,5 0 0,0 37 100,0 2018 1 2,1 11 22,9 20 41,7 16 33,3 0 0,0 48 100,0 2019 2 4,2 11 22,9 19 39,6 16 33,3 0 0,0 48 100,0 Total 113 6,4 615 34,9 486 27,6 523 29,7 26 1,5 1763 100,0 Font: IMLCFC Figura 5.2: Percentatge de persones mortes a Barcelona per trànsit segons edat i any. IMLCFC, 1997-2019 21 Taula 5.3: Persones mortes a Barcelona per trànsit segons tipus d’usuari/a i any. IMLCFC, 1997-2019 Tipus usuari/a Any Usuari/a turisme U2RM Usuari/a bicicleta Vianant Altres Desconegut Total N % N % N % N % N % N % N % 1997 34 21,9 32 20,6 0 0,0 70 45,2 3 1,9 16 10,3 155 100,0 1998 39 27,1 46 31,9 4 2,8 48 33,3 0 0,0 7 4,9 144 100,0 1999 24 19,4 32 25,8 0 0,0 47 37,9 0 0,0 21 16,9 124 100,0 2000 29 25,2 33 28,7 0 0,0 39 33,9 0 0,0 14 12,2 115 100,0 2001 8 9,0 20 22,5 0 0,0 23 25,8 1 1,1 37 41,6 89 100,0 2002 10 11,6 18 20,9 0 0,0 29 33,7 0 0,0 29 33,7 86 100,0 2003 2 2,2 16 18,0 1 1,1 30 33,7 0 0,0 40 44,9 89 100,0 2004 16 17,6 32 35,2 1 1,1 32 35,2 1 1,1 9 9,9 91 100,0 2005 20 21,5 27 29,0 1 1,1 28 30,1 2 2,2 15 16,1 93 100,0 2006 8 10,3 36 46,2 2 2,6 26 33,3 2 2,6 4 5,1 78 100,0 2007 6 9,0 28 41,8 1 1,5 25 37,3 1 1,5 6 9,0 67 100,0 2008 1 1,8 27 49,1 1 1,8 22 40,0 0 0,0 4 7,3 55 100,0 2009 6 9,0 27 40,3 1 1,5 31 46,3 1 1,5 1 1,5 67 100,0 2010 7 10,9 20 31,3 4 6,3 31 48,4 0 0,0 2 3,1 64 100,0 2011 9 15,0 22 36,7 5 8,3 21 35,0 1 1,7 2 3,3 60 100,0 2012 17 27,0 22 34,9 1 1,6 20 31,7 0 0,0 3 4,8 63 100,0 2013 2 4,4 17 37,8 4 8,9 18 40,0 1 2,2 3 6,7 45 100,0 2014 10 19,6 20 39,2 1 2,0 18 35,3 1 2,0 1 2,0 51 100,0 2015 8 17,8 23 51,1 1 2,2 12 26,7 0 0,0 1 2,2 45 100,0 2016 1 2,0 13 26,5 7 14,3 23 46,9 0 0,0 5 10,2 49 100,0 2017 6 16,2 11 29,7 4 10,8 13 35,1 1 2,7 2 5,4 37 100,0 2018 8 16,7 18 37,5 2 4,2 16 33,3 0 0,0 4 8,3 48 100,0 2019 7 14,6 21 43,8 4 8,3 12 25,0 2 4,2 2 4,2 48 100,0 Total 278 15,8 561 31,8 45 2,6 634 36,0 17 1,0 228 12,9 1763 100,0 Font: IMLCFC U2RM: Usuari/a vehicle dues rodes motor. Figura 5.3: Percentatge de persones mortes a Barcelona per trànsit segons mode de transport i any. IMLCFC, 1997-2019 22 Taula 5.4: Persones mortes a Barcelona per trànsit segons lloc de la col·lisió i any. IMLCFC, 1997-2019 Lloc col·lsisió Any BCN Fora de BCN Desconegut Total N % N % N % N % 1997 83 53,5 40 25,8 32 20,6 155 100,0 1998 66 45,8 70 48,6 8 5,6 144 100,0 1999 52 41,9 33 26,6 39 31,5 124 100,0 2000 57 49,6 31 27,0 27 23,5 115 100,0 2001 44 49,4 18 20,2 27 30,3 89 100,0 2002 40 46,5 12 14,0 34 39,5 86 100,0 2003 24 27,0 16 18,0 49 55,1 89 100,0 2004 47 51,6 20 22,0 24 26,4 91 100,0 2005 38 40,9 12 12,9 43 46,2 93 100,0 2006 50 64,1 7 9,0 21 26,9 78 100,0 2007 47 70,1 16 23,9 4 6,0 67 100,0 2008 39 70,9 16 29,1 0 0,0 55 100,0 2009 50 74,6 16 23,9 1 1,5 67 100,0 2010 48 75,0 14 21,9 2 3,1 64 100,0 2011 42 70,0 18 30,0 0 0,0 60 100,0 2012 36 57,1 26 41,3 1 1,6 63 100,0 2013 32 71,1 11 24,4 2 4,4 45 100,0 2014 40 78,4 11 21,6 0 0,0 51 100,0 2015 35 77,8 10 22,2 0 0,0 45 100,0 2016 37 75,5 12 24,5 0 0,0 49 100,0 2017 21 56,8 16 43,2 0 0,0 37 100,0 2018 24 50,0 24 50,0 0 0,0 48 100,0 2019 28 58,3 20 41,7 0 0,0 48 100,0 Total 980 55,6 469 26,6 314 17,8 1763 100,0 Font: IMLCFC Figura 5.4: Percentatge de persones mortes a Barcelona per trànsit segons lloc de la col·lisió i any. IMLCFC, 1997-2019 23 6 Característiques de les persones mortes per una col·lisió de trànsit ocorreguda a Barcelona l’any 2019 En aquest apartat es descriuen les característiques, lesions i gravetat de les 28 persones mortes per una col·lisió de trànsit ocorregudes a Barcelona ciutat, així com les característiques d’aquestes col·lisions. S’exclouen per tant, les persones que han patit la col·lisió fora de Barcelona. El 82,1% (23 casos) de les persones mortes per una col·lisió de trànsit ocorreguda a Barcelona eren homes i el 17,9% (5) eren dones. El 60% de les dones i el 17,4% dels homes tenien més de 64 anys i el 40% dels homes i el 47,8% de les dones tenien de 36 a 64 anys. Pel que fa al grup d’edat de 18 a 35 anys, el 30,4% de les morts van ser d’homes i també, entre els homes, va haver una defunció d’un menor d’edat (Taula 6.1). El 82,1% de les persones mortes residien a la ciutat, quatre persones (14,3%) residien en altres municipis de Barcelona i una persona era estrangera (Taula 6.2). El 43,5% dels homes i el 100% de les dones van morir a l’hospital. Un 56,5% dels homes van morir al lloc de la col·lisió (Taula 6.3). Més de la meitat de les persones mortes eren conductors/es de vehicles de dues rodes a motor (53,6%) i una quarta part eren vianants. Dues persones eren conductores de turisme, una dona va morir com a passatgera d’un vehicle de dues rodes a motor, un home era usuari de bicicleta i les altres dues persones van morir com a usuàries d’altres vehicles (ex. autobus, etc.) (Taula 6.4). Les dues col·lisió més freqüents van ser l’atropellament (32,1%) i la col·lisió fronto-lateral (25%) (Taula 6.5). En relació als atropellaments, el 42,9% de les persones vianants mortes van ser atropellades per una motocicleta, el 28,6% per un turisme, una persona per un camió i una altra per un patinet elèctric (Taula 6.6). Els dos tipus de lesió més freqüents van ser les lesions internes i les fractures (89,3% i 85,7%, respectivament) (Taula 6.7) i la regió anatòmica més freqüentment afectada va ser la regió del cap/coll (100%), seguida del tòrax (89,3%) (Taula 6.9). En tots els tipus de persones usuàries les regions més afectades també van ser la regió del cap/coll i el tòrax. A més, destaca un percentatge més elevat d’afectació d’extremitats en persones usuàries 24 de bicicleta i de vehicles de dues rodes a motor, en comparació amb la resta de grups (Taula 6.10). Segons l’escala de gravetat ISS, el 67,9% de les persones mortes per una col·lisió de trànsit ocorreguda a Barcelona havien patit lesions molt greus i el 32,1%, lesions greus (Taula 6.11). Amb lesions molt greus destaquen: el 50% de le persones usuàries de turisme, el 75% de les usuàries de vehicles de dues rodes a motor i el 71,4% dels vianants (Taula 6.12). Taula 6.1: Persones mortes per col·lisió de trànsit ocorreguda a Barcelona segons sexe i grup d’edat. IMLCFC, 2019 Sexe Edat Home Dona Total N % fila % col N % fila % col N % fila % col 0-17 anys 1 100,0 4,3 0 0,0 0,0 1 100,0 3,6 18-35 anys 7 100,0 30,4 0 0,0 0,0 7 100,0 25,0 36-64 anys 11 84,6 47,8 2 15,4 40,0 13 100,0 46,4 65-98 anys 4 57,1 17,4 3 42,9 60,0 7 100,0 25,0 Total 23 82,1 100,0 5 17,9 100,0 28 100,0 100,0 Font: IMLCFC Taula 6.2: Persones mortes per col·lisió de trànsit ocorreguda a Barcelona segons sexe i lloc de residència. IMLCFC, 2019 Sexe Lloc de residència Home Dona Total N % N % N % Barcelona ciutat 19 82,6 4 80,0 23 82,1 Altres municipis Barcelona 3 13,0 1 20,0 4 14,3 Estranger 1 4,3 0 0,0 1 3,6 Total 23 100,0 5 100,0 28 100,0 Font: IMLCFC Taula 6.3: Persones mortes per col·lisió de trànsit ocorreguda a Barcelona segons sexe i lloc de defunció. IMLCFC, 2019 Sexe Lloc defunció Home Dona Total N % N % N % Hospital 10 43,5 5 100,0 15 53,6 Lloc accident 13 56,5 0 0,0 13 46,4 Total 23 100,0 5 100,0 28 100,0 Font: IMLCFC 25 Taula 6.4: Persones mortes per col·lisió de trànsit ocorreguda a Barcelona segons sexe i tipus d’usuari/a. IMLCFC, 2019 Sexe Tipus usuari/a Home Dona Total N % N % N % Conductor/a turisme 2 8,7 0 0,0 2 7,1 Conductor/a vehicle dues rodes motor 14 60,9 1 20,0 15 53,6 Passatger/a vehicle dues rodes motor 0 0,0 1 20,0 1 3,6 Usuari/a bicicleta 1 4,3 0 0,0 1 3,6 Vianant 5 21,7 2 40,0 7 25,0 Altres usuaris/es 1 4,3 1 20,0 2 7,1 Total 23 100,0 5 100,0 28 100,0 Font: IMLCFC, GUB Taula 6.5: Persones mortes per col·lisió de trànsit ocorreguda a Barcelona segons sexe i tipus de col·lisió. IMLCFC, 2019 Sexe Tipus de col·lisió Home Dona Total N % N % N % Atropellament 6 26,1 3 60,0 9 32,1 Col·lisió frontal 1 4,3 0 0,0 1 3,6 Col·lisió fronto-lateral 6 26,1 1 20,0 7 25,0 Col·lisió lateral 3 13,0 0 0,0 3 10,7 Abast 1 4,3 0 0,0 1 3,6 Xoc contra obstacle fix 2 8,7 1 20,0 3 10,7 Caiguda (dues rodes) 1 4,3 0 0,0 1 3,6 Atropellament+Col·lisió fronto-lateral 1 4,3 0 0,0 1 3,6 Atropellament+Abast múltiple 1 4,3 0 0,0 1 3,6 Atropellament+Xoc contra obstacle fix 1 4,3 0 0,0 1 3,6 Total 23 100,0 5 100,0 28 100,0 Font: IMLCFC, GUB Taula 6.6: Vianants morts per atropellament ocorregut a Barcelona segons sexe i vehicle implicat. IMLCFC, 2019 Sexe Vehicle en el qual circulava o pel qual va ser atropellat Home Dona Total N % N % N % Turisme 1 20,0 1 50,0 2 28,6 Motocicleta 3 60,0 0 0,0 3 42,9 Camió 1 20,0 0 0,0 1 14,3 Altres 0 0,0 1 50,0 1 14,3 Total 5 100,0 2 100,0 7 100,0 Font: IMLCFC, GUB 26 Taula 6.7: Persones mortes per col·lisió de trànsit ocorreguda a Barcelona segons sexe i tipus de lesió. IMLCFC, 2019 Sexe Home Dona Total N % N % N % Fractura Sí 19 82,6 5 100,0 24 85,7 No 4 17,4 0 0,0 4 14,3 Total 23 100,0 5 100,0 28 100,0 Luxació Sí 1 4,3 0 0,0 1 3,6 No 22 95,7 5 100,0 27 96,4 Total 23 100,0 5 100,0 28 100,0 Lesió Interna Sí 20 87,0 5 100,0 25 89,3 No 3 13,0 0 0,0 3 10,7 Total 23 100,0 5 100,0 28 100,0 Ferida Oberta Sí 12 52,2 2 40,0 14 50,0 No 11 47,8 3 60,0 14 50,0 Total 23 100,0 5 100,0 28 100,0 Lesió de Vasos Sí 3 13,0 0 0,0 3 10,7 No 20 87,0 5 100,0 25 89,3 Total 23 100,0 5 100,0 28 100,0 Contusió Sí 17 73,9 4 80,0 21 75,0 No 6 26,1 1 20,0 7 25,0 Total 23 100,0 5 100,0 28 100,0 Font: IMLCFC 27 Taula 6.8: Persones mortes per col·lisió de trànsit ocorreguda a Barcelona segons tipus d’usuari/a i tipus de lesió. IMLCFC, 2019 Tipus usuari/a Usuari/a turisme U2RM Usuari/a bicicleta Vianant Total N % N % N % N % N % Fractura Sí 1 50,0 16 100,0 1 100,0 5 71,4 23 88,5 No 1 50,0 0 0,0 0 0,0 2 28,6 3 11,5 Total 2 100,0 16 100,0 1 100,0 7 100,0 26 100,0 Luxació Sí 0 0,0 1 6,3 0 0,0 0 0,0 1 3,8 No 2 100,0 15 93,8 1 100,0 7 100,0 25 96,2 Total 2 100,0 16 100,0 1 100,0 7 100,0 26 100,0 Lesió Interna Sí 2 100,0 14 87,5 1 100,0 6 85,7 23 88,5 No 0 0,0 2 12,5 0 0,0 1 14,3 3 11,5 Total 2 100,0 16 100,0 1 100,0 7 100,0 26 100,0 Ferida Oberta Sí 1 50,0 9 56,3 0 0,0 3 42,9 13 50,0 No 1 50,0 7 43,8 1 100,0 4 57,1 13 50,0 Total 2 100,0 16 100,0 1 100,0 7 100,0 26 100,0 Lesió de Vasos Sí 0 0,0 2 12,5 0 0,0 0 0,0 2 7,7 No 2 100,0 14 87,5 1 100,0 7 100,0 24 92,3 Total 2 100,0 16 100,0 1 100,0 7 100,0 26 100,0 Contusió Sí 2 100,0 12 75,0 1 100,0 4 57,1 19 73,1 No 0 0,0 4 25,0 0 0,0 3 42,9 7 26,9 Total 2 100,0 16 100,0 1 100,0 7 100,0 26 100,0 Font: IMLCFC U2RM: Usuari/a vehicle dues rodes motor. La categoria d’usuari/a és ’altres’ en dos casos. Taula 6.9: Persones mortes per col·lisió de trànsit ocorreguda a Barcelona segons sexe i regió anatòmica afectada. IMLCFC, 2019 Sexe Home Dona Total N % N % N % Cap i coll Sí 23 100,0 5 100,0 28 100,0 Total 23 100,0 5 100,0 28 100,0 Esquena Sí 7 30,4 1 20,0 8 28,6 No 16 69,6 4 80,0 20 71,4 Total 23 100,0 5 100,0 28 100,0 Tòrax Sí 21 91,3 4 80,0 25 89,3 No 2 8,7 1 20,0 3 10,7 Total 23 100,0 5 100,0 28 100,0 Extrem. sup. Sí 17 73,9 2 40,0 19 67,9 No 6 26,1 3 60,0 9 32,1 Total 23 100,0 5 100,0 28 100,0 Extrem. inf. Sí 17 73,9 3 60,0 20 71,4 No 6 26,1 2 40,0 8 28,6 Total 23 100,0 5 100,0 28 100,0 Font: IMLCFC 28 Taula 6.10: Persones mortes per col·lisió de trànsit ocorreguda a Barcelona segons tipus d’usuari/a i regió anatòmica afectada. IMLCFC, 2019 Tipus usuari/a Usuari/a turisme U2RM Usuari/a bicicleta Vianant Total N % N % N % N % N % Cap i coll Sí 2 100,0 16 100,0 1 100,0 7 100,0 26 100,0 Total 2 100,0 16 100,0 1 100,0 7 100,0 26 100,0 Esquena Sí 1 50,0 5 31,3 0 0,0 1 14,3 7 26,9 No 1 50,0 11 68,8 1 100,0 6 85,7 19 73,1 Total 2 100,0 16 100,0 1 100,0 7 100,0 26 100,0 Tòrax Sí 2 100,0 14 87,5 1 100,0 6 85,7 23 88,5 No 0 0,0 2 12,5 0 0,0 1 14,3 3 11,5 Total 2 100,0 16 100,0 1 100,0 7 100,0 26 100,0 Extrem. sup. Sí 1 50,0 12 75,0 1 100,0 4 57,1 18 69,2 No 1 50,0 4 25,0 0 0,0 3 42,9 8 30,8 Total 2 100,0 16 100,0 1 100,0 7 100,0 26 100,0 Extrem. inf. Sí 1 50,0 13 81,3 1 100,0 4 57,1 19 73,1 No 1 50,0 3 18,8 0 0,0 3 42,9 7 26,9 Total 2 100,0 16 100,0 1 100,0 7 100,0 26 100,0 Font: IMLCFC U2RM: Usuari/a vehicle dues rodes motor. La categoria d’usuari/a és ’altres’ en dos casos. Taula 6.11: Persones mortes per col·lisió de trànsit ocorreguda a Barcelona segons sexe i gravetat (ISS). IMLCFC, 2019 Sexe Gravetat Home Dona Total N % N % N % Greu (9-24) 7 30,4 2 40,0 9 32,1 Molt greu (25-75) 16 69,6 3 60,0 19 67,9 Total 23 100,0 5 100,0 28 100,0 Font: IMLCFC Taula 6.12: Persones mortes per col·lisió de trànsit ocorreguda a Barcelona segons tipus d’usuari/a i gravetat (ISS). IMLCFC, 2019 Tipus usuari/a Gravetat Usuari/a turisme U2RM Usuari/a bicicleta Vianant Total N % N % N % N % N % Greu (9-24) 1 50,0 4 25,0 1 100,0 2 28,6 8 30,8 Molt greu (25-75) 1 50,0 12 75,0 0 0,0 5 71,4 18 69,2 Total 2 100,0 16 100,0 1 100,0 7 100,0 26 100,0 Font: IMLCFC U2RM: Usuari/a vehicle dues rodes motor. La categoria d’usuari/a és ’altres’ en dos casos. 29 7 Evolució del nombre de persones mortes per col·lisió de trànsit ocorreguda a Barcelona en el període 2006-2019 En aquest apartat es descriu l’evolució del nombre de defuncions a Barcelona per una col·lisió ocorreguda a la ciutat. Es mostra l’evolució des de l’any 2006, que és l’any a partir del qual també es disposa, per a cada persona morta, de les característiques de la col·lisió del registre de la Guardia Urbana de Barcelona. L’evolució mostra dos períodes destacats. El primer, de 2006 a 2008 amb una marcada reducció de 50 a 39 morts (22% de reducció total) i tot i que l’any 2009 augmenta el nombre de persones mortes a 50 (22% d’augment respecte a 2008). El segon, del 2009 al 2013 és un altre període de reducció passant de 50 a 32 persones mortes (36% de reducció total). Tot i així, l’any 2014 torna a augmentar a 40 defuncions (25% d’augment respecte a 2013) i, des d’aquest any fins al 2016 la mortalitat es manté estable amb unes 35 morts anuals. L’any 2017 es va donar el nombre més baix de defuncions, amb 21 persones mortes i, tot i que els anys 2018 i 2019 les xifres van augmentar a 24 i 28 persones respectivament, es mantenen com a la segona i tercera més baixa de tota la sèrie (Taula 7.1 i Figura 7.1). En general, no varia la distribució de les persones mortes per col·lisió de trànsit ocorreguda a Barcelona ciutat segons sexe (Taula 7.1) i edat (Taula 7.2 i Figura 7.2), encara que l’any 2019 s’aprecia un lleuger augment en el percentatge de persones mortes entre 36-64 anys i 65-98 anys (un 0,6% i 4,2% més respecte a l’any 2018). També, destaca la mort d’una persona menor de 18 anys, fet que no havía passat en els últims tres anys. En relació al mode de transport, s’observa un augment de la proporció de persones usuàries de bicicleta des de l’any 2010, encara que amb una posterior reducció en els anys 2014 i 2015. Als anys 2016 i 2017 aquesta proporció torna a augmentar, mentre que al 2018 no hi ha cap persona usuària de bicicleta morta i al 2019 només una. Així mateix, s’observava des de l’any 2014 una reducció de la proporció de persones usuàries de turisme (passant del 10% al 2,7% l’any 2016), amb un increment els anys 2017 i 2018 (4,8% i 8,3%) i una reducció el 2019 (7,1%). L’any 2019 torna ha augmentar la proporció de persones usuàries de vehicle de dues rodes a motor a un 7,1%. En canvi, es redueix la de vianants a un 16,7% (Taula 7.3). 30 Taula 7.1: Persones mortes per col·lisió de trànsit ocorreguda a Barcelona segons sexe i any. IMLCFC, 2006-2019 Sexe Any Home Dona Total N % N % N % 2006 38 76,0 12 24,0 50 100,0 2007 30 63,8 17 36,2 47 100,0 2008 24 61,5 15 38,5 39 100,0 2009 38 76,0 12 24,0 50 100,0 2010 34 70,8 14 29,2 48 100,0 2011 30 71,4 12 28,6 42 100,0 2012 20 55,6 16 44,4 36 100,0 2013 25 78,1 7 21,9 32 100,0 2014 31 77,5 9 22,5 40 100,0 2015 31 88,6 4 11,4 35 100,0 2016 23 62,2 14 37,8 37 100,0 2017 14 66,7 7 33,3 21 100,0 2018 18 75,0 6 25,0 24 100,0 2019 23 82,1 5 17,9 28 100,0 Total 379 71,6 150 28,4 529 100,0 Font: IMLCFC Figura 7.1: Nombre de persones mortes per col·lisió de trànsit ocorreguda a Barcelona segons sexe i any. IMLCFC, 2006-2019 31 Taula 7.2: Persones mortes per col·lisió de trànsit ocorreguda a Barcelona segons grup d’edat i any. IMLCFC, 2006-2019 Edat Any 0-17 anys 18-35 anys 36-64 anys 65-98 anys Desconegut Total N % N % N % N % N % N % 2006 0 0,0 17 34,0 24 48,0 9 18,0 0 0,0 50 100,0 2007 2 4,3 18 38,3 13 27,7 13 27,7 1 2,1 47 100,0 2008 2 5,1 15 38,5 11 28,2 11 28,2 0 0,0 39 100,0 2009 1 2,0 15 30,0 20 40,0 14 28,0 0 0,0 50 100,0 2010 3 6,3 12 25,0 17 35,4 16 33,3 0 0,0 48 100,0 2011 1 2,4 13 31,0 15 35,7 12 28,6 1 2,4 42 100,0 2012 0 0,0 9 25,0 17 47,2 10 27,8 0 0,0 36 100,0 2013 0 0,0 10 31,3 13 40,6 9 28,1 0 0,0 32 100,0 2014 1 2,5 15 37,5 15 37,5 9 22,5 0 0,0 40 100,0 2015 2 5,7 13 37,1 15 42,9 5 14,3 0 0,0 35 100,0 2016 0 0,0 7 18,9 14 37,8 16 43,2 0 0,0 37 100,0 2017 0 0,0 4 19,0 9 42,9 8 38,1 0 0,0 21 100,0 2018 0 0,0 8 33,3 11 45,8 5 20,8 0 0,0 24 100,0 2019 1 3,6 7 25,0 13 46,4 7 25,0 0 0,0 28 100,0 Total 13 2,5 163 30,8 207 39,1 144 27,2 2 0,4 529 100,0 Font: IMLCFC Figura 7.2: Percentatge de persones mortes per col·lisió de trànsit ocorreguda a Barcelona segons grup d’edat i any. IMLCFC, 2006-2019 32 Taula 7.3: Persones mortes per col·lisió de trànsit ocorreguda a Barcelona segons tipus d’usuari/a i any. IMLCFC, 2006-2019 Tipus usuari/a Any Usuari/a turisme U2RM Usuari/a bicicleta Vianant Altres Desconegut Total N % N % N % N % N % N % N % 2006 4 8,0 25 50,0 0 0,0 20 40,0 1 2,0 0 0,0 50 100,0 2007 2 4,3 21 44,7 0 0,0 23 48,9 0 0,0 1 2,1 47 100,0 2008 1 2,6 23 59,0 0 0,0 15 38,5 0 0,0 0 0,0 39 100,0 2009 3 6,0 22 44,0 0 0,0 24 48,0 1 2,0 0 0,0 50 100,0 2010 3 6,3 18 37,5 3 6,3 24 50,0 0 0,0 0 0,0 48 100,0 2011 4 9,5 16 38,1 4 9,5 18 42,9 0 0,0 0 0,0 42 100,0 2012 3 8,3 17 47,2 1 2,8 15 41,7 0 0,0 0 0,0 36 100,0 2013 1 3,1 14 43,8 2 6,3 14 43,8 1 3,1 0 0,0 32 100,0 2014 4 10,0 20 50,0 1 2,5 14 35,0 1 2,5 0 0,0 40 100,0 2015 3 8,6 20 57,1 0 0,0 12 34,3 0 0,0 0 0,0 35 100,0 2016 1 2,7 10 27,0 6 16,2 20 54,1 0 0,0 0 0,0 37 100,0 2017 1 4,8 9 42,9 3 14,3 7 33,3 1 4,8 0 0,0 21 100,0 2018 2 8,3 12 50,0 0 0,0 10 41,7 0 0,0 0 0,0 24 100,0 2019 2 7,1 16 57,1 1 3,6 7 25,0 2 7,1 0 0,0 28 100,0 Total 34 6,4 243 45,9 21 4,0 223 42,2 7 1,3 1 0,2 529 100,0 Font: IMLCFC U2RM: Usuari/a vehicle dues rodes motor. Figura 7.3: Percentatge de persones mortes per col·lisió de trànsit ocorreguda a Barcelona segons mode de transport i any. IMLCFC, 2006-2019 33 8 Conclusions Aquest document descriu les característiques de les persones mortes per lesions per col·lisió de trànsit a Barcelona l’any 2019, en funció de variables sociodemogràfiques, característiques de la col·lisió, tipus de lesió i gravetat, així com la seva evolució des de l’any 1997 fins al 2019. Inclou, per tant, dades de 22 anys sobre les característiques de les persones mortes per trànsit a Barcelona. També descriu les característiques de les persones mortes per col·lisió de trànsit ocorreguda a la ciutat l’any 2019 i la seva evolució. Aquest Registre contribueix a la vigilància de la seguretat vial de la ciutat, i suposa un complement essencial a les altres fonts d’informació com són el Registre d’Accidents i Víctimes de la Guàrdia Urbana i el Registre de Dades d’Urgències Hospitalàries de lesions per Accident de Trànsit (DUHAT). S’inclouen les persones mortes a Barcelona per lesions per trànsit, tant si la col·lisió ha ocorregut a Barcelona ciutat, com si la col·lisió ha ocorregut fora de la ciutat però la persona ha mort a Barcelona al ser traslladada a un hospital de la ciutat. L’evolució del nombre de persones mortes per lesions per col·lisió de trànsit a Barcelona al llarg dels anys mostra, tal com s’ha observat en altres fonts d’informació, una tendència decreixent amb períodes d’estabilitat. Pel conjunt de la sèrie la reducció observada és del 69%. L’any 2019, vuit de cada deu persones mortes eren homes. En les dones, hi ha una major proporció de persones de més de 65 anys. En canvi, en els homes hi ha una major proporció de persones entre 18 i 64 anys. La majoria de les persones mortes van tenir la col·lisió a Barcelona ciutat (28 de les 48 persones mortes): més del 40% eren conductors/es de vehicle de dues rodes a motor i una quarta part eren vianants. El percentatge de morts produïdes en persones usuàries de bicicleta respecte al total va ser del 8,3%, tres de les quatre col·lisions van ocórrer fora de Barcelona. El patró d’accidentalitat urbà de l’any 2019 assenyala a les persones usuàries de vehicles de dues rodes a motor i les persones vianants, a més de les persones usuàries de turisme, com a els grups vulnerables. Des de 2013 s’observa un període d’estabilitat en el nombre de defuncions per trànsit a la ciutat de Barcelona que es manté per sota de 50 casos. Malgrat tot, hi ha oscil·lacions temporals que recorden que cal continuar implementant intervencions a la ciutat de Barcelona orientades a millorar la seguretat vial, amb particular atenció als grups més vulnerables. 34 Índex de taules 1.1 Persones mortes a Barcelona per trànsit segons sexe i edat. IMLCFC, 2019 . 6 1.2 Persones mortes a Barcelona per trànsit segons sexe i país d’origen. IMLCFC, 2019 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7 1.3 Persones mortes a Barcelona per trànsit segons sexe i lloc de residència. IMLCFC, 2019 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7 1.4 Persones mortes a Barcelona per trànsit segons sexe i província de residència. IMLCFC, 2019 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7 1.5 Persones mortes a Barcelona per trànsit segons sexe i lloc de defunció. IMLCFC, 2019 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7 2.1 Persones mortes a Barcelona per trànsit segons sexe i lloc de la col·lisió. IMLCFC, 2019 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9 2.2 Persones mortes a Barcelona per trànsit segons sexe i dia de la col·lisió IMLCFC, 2019 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9 2.3 Persones mortes a Barcelona per trànsit segons sexe i mes de la col·lisió IMLCFC, 2019 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9 2.4 Persones mortes a Barcelona per trànsit segons sexe i posició en el vehicle. IMLCFC, 2019 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9 2.5 Persones mortes a Barcelona per trànsit segons sexe i tipus d’usuari/a. IMLCFC, 2019 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10 2.6 Vianants morts a Barcelona per trànsit segons sexe i vehicle implicat. IMLCFC, 2019 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10 2.7 Persones mortes a Barcelona per trànsit segons sexe i tipus de col·lisió IMLCFC, 2019 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10 3.1 Persones mortes a Barcelona per trànsit segons sexe i tipus de lesió. IMLCFC, 2019 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12 3.2 Persones mortes a Barcelona per trànsit segons grup d’edat i tipus de lesió. IMLCFC, 2019 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13 3.3 Persones mortes a Barcelona per trànsit segons tipus d’usuari/a i tipus de lesió. IMLCFC, 2019 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14 3.4 Persones mortes a Barcelona per trànsit segons sexe i regió anatòmica afectada. IMLCFC, 2019 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15 3.5 Persones mortes a Barcelona per trànsit segons grup d’edat i regió anatòmica afectada. IMLCFC, 2019 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15 3.6 Persones mortes a Barcelona per trànsit segons tipus d’usuari/a i regió anatòmica afectada. IMLCFC, 2019 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16 4.1 Persones mortes a Barcelona per trànsit segons sexe i gravetat (ISS). IMLCFC, 2019 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17 4.2 Persones mortes a Barcelona per trànsit segons grup d’edat i gravetat (ISS). IMLCFC, 2019 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18 35 4.3 Persones mortes a Barcelona per trànsit segons tipus d’usuari/a i gravetat (ISS). IMLCFC, 2019 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18 5.1 Persones mortes a Barcelona per trànsit segons sexe i any. IMLCFC, 1997- 2019 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20 5.2 Persones mortes a Barcelona per trànsit segons edat i any. IMLCFC, 1997-2019 21 5.3 Persones mortes a Barcelona per trànsit segons tipus d’usuari/a i any. IMLCFC, 1997-2019 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22 5.4 Persones mortes a Barcelona per trànsit segons lloc de la col·lisió i any. IMLCFC, 1997-2019 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23 6.1 Persones mortes per col·lisió de trànsit ocorreguda a Barcelona segons sexe i grup d’edat. IMLCFC, 2019 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25 6.2 Persones mortes per col·lisió de trànsit ocorreguda a Barcelona segons sexe i lloc de residència. IMLCFC, 2019 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25 6.3 Persones mortes per col·lisió de trànsit ocorreguda a Barcelona segons sexe i lloc de defunció. IMLCFC, 2019 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25 6.4 Persones mortes per col·lisió de trànsit ocorreguda a Barcelona segons sexe i tipus d’usuari/a. IMLCFC, 2019 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26 6.5 Persones mortes per col·lisió de trànsit ocorreguda a Barcelona segons sexe i tipus de col·lisió. IMLCFC, 2019 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26 6.6 Vianants morts per atropellament ocorregut a Barcelona segons sexe i vehicle implicat. IMLCFC, 2019 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26 6.7 Persones mortes per col·lisió de trànsit ocorreguda a Barcelona segons sexe i tipus de lesió. IMLCFC, 2019 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27 6.8 Persones mortes per col·lisió de trànsit ocorreguda a Barcelona segons tipus d’usuari/a i tipus de lesió. IMLCFC, 2019 . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28 6.9 Persones mortes per col·lisió de trànsit ocorreguda a Barcelona segons sexe i regió anatòmica afectada. IMLCFC, 2019 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28 6.10 Persones mortes per col·lisió de trànsit ocorreguda a Barcelona segons tipus d’usuari/a i regió anatòmica afectada. IMLCFC, 2019 . . . . . . . . . . . 29 6.11 Persones mortes per col·lisió de trànsit ocorreguda a Barcelona segons sexe i gravetat (ISS). IMLCFC, 2019 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29 6.12 Persones mortes per col·lisió de trànsit ocorreguda a Barcelona segons tipus d’usuari/a i gravetat (ISS). IMLCFC, 2019 . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29 7.1 Persones mortes per col·lisió de trànsit ocorreguda a Barcelona segons sexe i any. IMLCFC, 2006-2019 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31 7.2 Persones mortes per col·lisió de trànsit ocorreguda a Barcelona segons grup d’edat i any. IMLCFC, 2006-2019 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32 7.3 Persones mortes per col·lisió de trànsit ocorreguda a Barcelona segons tipus d’usuari/a i any. IMLCFC, 2006-2019 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 33 36 Índex de figures 5.1 Nombre de persones mortes a Barcelona per trànsit segons sexe i any. IMLCFC, 1997-2019 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20 5.2 Percentatge de persones mortes a Barcelona per trànsit segons edat i any. IMLCFC, 1997-2019 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21 5.3 Percentatge de persones mortes a Barcelona per trànsit segons mode de transport i any. IMLCFC, 1997-2019 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22 5.4 Percentatge de persones mortes a Barcelona per trànsit segons lloc de la col·lisió i any. IMLCFC, 1997-2019 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23 7.1 Nombre de persones mortes per col·lisió de trànsit ocorreguda a Barcelona segons sexe i any. IMLCFC, 2006-2019 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31 7.2 Percentatge de persones mortes per col·lisió de trànsit ocorreguda a Barcelona segons grup d’edat i any. IMLCFC, 2006-2019 . . . . . . . . . . . . 32 7.3 Percentatge de persones mortes per col·lisió de trànsit ocorreguda a Barcelona segons mode de transport i any. IMLCFC, 2006-2019 . . . . . . . . 33 37