Secretaria General PLENARI DEL CONSELL MUNICIPAL SESSIÓ ORDINÀRIA DE 27 DE NOVEMBRE DE 2020 ACORDS Aprovació de l’acta de la sessió de 30 d'octubre de 2020 C) Part Decisòria / Executiva b) Propostes d'acord COMISSIÓ DE DRETS SOCIALS, CULTURA I ESPORTS 3. – (s/n) DESIGNAR el Sr. Guido Hugelshofer membre del Patronat de la Fundació Julio Muñoz Ramonet. 4. – (S20200381) Primer.- APROVAR el Conveni marc de col·laboració a subscriure per l’Ajuntament de Barcelona i l’Institut Municipal de l’Habitatge i Rehabilitació de Barcelona (IMHAB) amb les entitats associatives representatives del sectors de cooperatives i de fundacions d’habitatge i dels gestors de polítiques socials d’habitatge de Catalunya, la Federació de Cooperatives d’Habitatge de Catalunya, la Coordinadora de Fundacions d’habitatge de Catalunya, l’Associació Xarxa d’Economia Solidària de Catalunya (Sectorial d’Habitatge Cooperatiu), així com l’Associació de Gestors de Polítiques Socials d’Habitatge de Catalunya (GHS), amb l’objectiu de cedir directament en dret de superfície, per un termini màxim de 99 anys, sòls i finques provinents del patrimoni municipal del sòl i l’habitatge, a entitats socials sense ànim de lucre (cooperatives i fundacions d’habitatge) que es proposin per les entitats signants i, amb la col·laboració de la GHS, es designin per l’Ajuntament de Barcelona, per a la construcció de nou habitatge i rehabilitació d’edificis públics d’habitatges a la ciutat de Barcelona per al seu destí a protecció oficial i a polítiques socials, en règim de lloguer social i dret d’ús (cohabitatge). Segon.- VINCULAR i DESTINAR els sòls i finques que es descriuen en l’Annex A del Conveni, situades a l’avinguda de Vallcarca 110, carrer de Gustavo Adolfo Béquer núm. 11X, carrer de Mossèn Amadeu Oller núm. 17-21, carrer de Pere IV núm. 115, carrer de Binèfar núm. 26, carrer de Reina Amàlia núm. 10, carrer de Rossend Arús núms. 36 i 38, Psg. de l’Exposició núm. 38, Psg. Joan de Borbó 44-45, Via Augusta, núm. 375, Via Augusta núm. 383, Via Augusta núm. 389, i Via Augusta núm. 425, amb una previsió estimada de 292 habitatges, a les operacions patrimonials previstes en aquest Conveni, per a la seva primera fase d’execució. Tercer.- ESTABLIR i ADMETRE la possibilitat d’incorporar i vincular a les operacions del Conveni per a una segona i ulteriors fases d’execució, nous solars i finques provinents del patrimoni municipal del sòl i l’habitatge, les ubicades al carrer, carrer d’Ulldecona núm. 11, i carrer de Sant Martí núm. 12, amb una previsió estimada de 127 habitatges, i altres no previstes en aquest moment. Quart. CONFERIR expressament a l’IMHAB, de conformitat amb l’article 3.1.g) dels seus Estatuts la realització, en nom i representació CP 12/20 1/9 de l’Ajuntament de Barcelona, dels actes d’atorgament de les escriptures públiques de constitució dels drets de superfície així com del conjunt de gestions i altres actes de domini, disposició i administració previstos en el propi Conveni per al compliment dels seus fins, respecte dels sòls i finques que es vinculen en aquest acte segons l’acorden segon i les que s’hi puguin incorporar en posterioritat, i ATORGAR a l’IMHAB l’apoderament necessari per procedir a tal efecte, havent de donar compte a l’Ajuntament de la constitució, transmissió, modificació i extinció dels drets reals de superfície, així com dels actes de gravamen sobre aquests béns, i liquidar i si s’escau ingressar anualment els resultats obtinguts. Cinquè.- CONDICIONAR els efectes del previst en l’Acord quart pel que fa a la finca del carrer Rossend Arús núm. 36 i 38 i al solar del carrer Mossèn Amadeu Oller núm. 17-21, a què l’Ajuntament, prèvia la tramitació del pertinent expedient patrimonial, recuperi de l’IMHAB la propietat d’ambdós béns immobles. Sisè.- FACULTAR àmpliament a la Regidora d'Habitatge i Rehabilitació de l'Ajuntament de Barcelona, en representació de l’Ajuntament de Barcelona i també com a Presidenta de l’Institut Municipal de l’Habitatge i Rehabilitació de Barcelona, per a la signatura del Conveni i les seves possibles addendes, per a l’adopció i formalització dels actes resolutoris específics d’inclusió o incorporació al Conveni i assignació dels solars i les finques detallades en l’Annex A del propi Conveni i de d’altres solars o finques no previstes expressament en aquest Acord i que siguin aptes per als fins del Conveni, de retirada de solars i finques del Conveni, així com l’adopció i formalització d’altres actes o acords específics per a l’execució del Conveni que se’n derivin. Setè.- PROCEDIR a la inscripció de l'addenda en el Registre de Convenis de conformitat amb l'article 14 de la Llei 19/2014, de 29 de desembre, de transparència, accés a la informació i bon govern i el Decret de l'Alcaldia de 28 de desembre de 2015. 5. – (EM 2020-11/15) AUTORITZAR al Consorci Sanitari de Barcelona la dissolució i liquidació de l’Institut de Prestacions d’Assistència Mèdica al Personal Municipal (PAMEM), un cop produïda la integració dels seus usuaris en el sistema de cobertura pública del Servei Català de la Salut (CatSalut) i la integració en l’empresa pública Parc Sanitari Pere Virgili dels serveis de gestió de l’atenció primària i continuada que gestionava el referit Institut. AUTORITZAR la dissolució i liquidació de la societat Prestacions d’Assistència Mèdica, SL (PAM, SL), el capital social de la qual està subscrit íntegrament per l’Institut de Prestacions d’Assistència Mèdica al Personal Municipal (PAMEM). AUTORITZAR la transmissió de 25 participacions socials de Coordinació Logística Sanitària, AIE que actualment ostenta l’Institut de Prestacions d’Assistència Mèdica al Personal Municipal (PAMEM), amb un valor nominal de 1.000,00 euros cadascuna i numerades del 651 al 675, ambdós inclosos a favor del Consorci Mar Parc de Salut (CMPS). AUTORITZAR la transmissió de 25 participacions socials de Coordinació Logística Sanitària, AIE que actualment ostenta la societat Prestacions d’Assistència Mèdica, SL (PAM, SL), amb un valor nominal de 1.000,00 euros cadascuna i numerades del 676 al 700, ambdós inclosos a favor de l’empresa pública Parc Sanitari Pere Virgili (PSPV). ANUL·LAR l’AUTORITZACIÓ i DISPOSICIÓ de la despesa de 490.729,19 euros del pressupost 2020 i 540.729,19 euros del pressupost 2021 a favor de l’Institut de Prestacions d’Assistència Mèdica al Personal Municipal (PAMEM), amb càrrec a la consignació pressupostaria 0201 31211 46717, d’acord amb l’establert en l’annex 1 del Conveni subscrit el 3 d’agost de 2017 entre l’Administració de la CP 12/20 2/9 Generalitat de Catalunya, el Servei Català de la Salut, el Consorci Sanitari de Barcelona i l’Ajuntament de Barcelona per a la integració dels usuaris de PAMEM en el sistema de cobertura pública del Servei Català de la Salut (CatSalut) per a la prestació de l’assistència sanitària, i aconseguir la solvència econòmica i financera de PAMEM. COMISSIÓ D'ECONOMIA I HISENDA 6. – (EM 2020-11/16) APROVAR l’Addenda al “Conveni de col·laboració entre la Generalitat de Catalunya, l’Ajuntament de Barcelona, l’Ajuntament de l’Hospitalet de Llobregat, l’Àrea Metropolitana de Barcelona, la Diputació de Barcelona i la Cambra Oficial de Comerç, Indústria, Serveis i Navegació de Barcelona per al finançament de l’ampliació i renovació dels espais firals de la Fira Internacional de Barcelona” que el complementa i modifica, d’acord amb el redactat que consta a l’expedient. AUTORITZAR i DISPOSAR a favor de Fira 2000, SA, la despesa total de 30.552.944,36 euros, dels quals 7.638.236,09 euros amb càrrec a l’aplicació pressupostària 0701 75321 93311 del pressupost de l’any 2022, 7.638.236,09 euros amb càrrec a l’aplicació pressupostària 0701 75321 93311 del pressupost de l’any 2023, 7.638.236,09 euros amb càrrec a l’aplicació pressupostària 0701 75321 93311 del pressupost de l’any 2024 i 7.638.236,09 euros amb càrrec a l’aplicació pressupostària 0701 75321 93311 del pressupost de l’any 2025, d’acord amb l’establert en el pacte primer, lletra A, apartat b) de l’Addenda al Conveni a dalt esmentat i condicionada a l’existència de crèdit adequat i suficient en els respectius pressupostos municipals. FACULTAR l’Alcaldia per a que pugui efectuar totes les actuacions encaminades a la plena efectivitat d’aquest acord. NOTIFICAR-LO a Fira 2000, SA, Fira Internacional de Barcelona, la Generalitat de Catalunya, l’Ajuntament de l’Hospitalet de Llobregat, l’Àrea Metropolitana de Barcelona, la Diputació de Barcelona i la Cambra Oficial de Comerç, Indústria, Serveis i Navegació de Barcelona. 7. – (EM 2020-11/17) DEIXAR SENSE EFECTE l’acord adoptat per la Junta General de Barcelona de Serveis Municipals, SA, el 29 d’abril de 2020, de repartiment de dividends de l’exercici 2019 de 6.000.000,00 euros i ACORDAR una nova distribució del resultat obtingut a 31 de desembre de 2019, en el sentit que es destini íntegrament a Reserves Voluntàries. 8. – (20XF0502) APROVAR l'expedient de reconeixement de crèdit per un import de 7.600,30 euros atesa la necessitat de regularitzar les despeses a favor de l'empresa Indicesa l'Illa, SL, amb NIF B61183299, despeses realitzades l'any 2019 i no reconegudes en l'exercici que li corresponien, per les rendes degudes del període 15 de juny a 31 de desembre de 2019, relatives als dos contractes d'arrendament per ús diferent d'habitatge, dels immobles propietat de l'empresa Indicesa l'Illa, SL, ubicats al carrer Estudiants 22-24 (Local 1) i Estudiants 26-28 (Local 2). AUTORITZAR, DISPOSAR i RECONÈIXER l'obligació de la despesa per un import de 7.600,30 euros, amb càrrec a l'aplicació pressupostària 202.00 920.11 06.08 del pressupost de l’any 2020, a favor d'Indicesa l'Illa, SL, amb NIF B61183299. CP 12/20 3/9 COMISSIÓ DE PRESIDÈNCIA, DRETS DE CIUTADANIA, PARTICIPACIÓ I SEGURETAT I PREVENCIÓ 9. – (20200199) ATORGAR la Medalla d’or al Mèrit esportiu a la Sra. Encarna Hernández Ruiz, referent d’una època en què naixia l’esport al nostre país i representant d’una generació de pioneres que van trencar amb el que era políticament establert en aquell temps i que, amb la naturalitat de les seves il·lusions, va treballar per la igualtat d’oportunitats en l’esport com a eina de construcció social. 10. – (451/2020) MODIFICAR l’annex 2 de l’acord del Plenari del Consell Municipal del 21 de desembre de 2018 sobre l’aprovació de la Relació inicial de Llocs de Treball, tal i com es detalla a l’annex, que consta a l’expedient. PUBLICAR aquest acord i el seu annex a la Gaseta Municipal i al web municipal. 11. – (20XF) APROVAR els expedients de reconeixement de crèdit 20XF0232 i 20XF0234 pels imports, conceptes i a favor de les empreses que consten a l’annex, i per les factures que s’hi indiquen, atesa la necessitat de regularitzar les despeses realitzades i no reconegudes en l’exercici corresponent. AUTORITZAR, DISPOSAR i RECONÈIXER les obligacions de les despeses pels imports indicats a l’annex i amb càrrec al pressupost general de l’exercici 2020, i a les aplicacions pressupostàries en l’annex indicades. COMISSIÓ D'ECOLOGIA, URBANISME, INFRAESTRUCTURES I MOBILITAT 12. – (20XF) APROVAR els expedients de reconeixement de crèdit 20XF0747, 20XF0750 i 20XF0770 pels imports, conceptes i a favor de les empreses que consten a l’annex, i per les factures que s’hi indiquen, atesa la necessitat de regularitzar les despeses realitzades i no reconegudes en l’exercici corresponent. AUTORITZAR, DISPOSAR i RECONÈIXER les obligacions de les despeses pels imports indicats a l’annex i amb càrrec al pressupost general de l’exercici 2020, i a les aplicacions pressupostàries en l’annex indicades. Districte de Ciutat Vella 13. – (18PL16649) APROVAR definitivament, de conformitat amb l'article 68 de la Carta Municipal de Barcelona, el Pla Especial Urbanístic i de Millora urbana per a la regulació del nou equipament sanitari assistencial a l’església de la casa de la Misericòrdia situada al carrer Montalegre 4, al barri del Raval, Districte de Ciutat Vella; promogut pel Servei Català de la Salut (CATSALUT); amb les modificacions respecte al document aprovat inicialment, a que fa referència l'informe de la Direcció de Serveis de Planejament; informe que consta a l'expedient i a efectes de motivació s'incorpora a aquest acord. Districte de l'Eixample 14. – (19PL16679) APROVAR definitivament, de conformitat amb l'article 68 de la Carta Municipal de Barcelona, el Pla Especial Urbanístic d’ordenació de les activitats de pública concurrència, comerços alimentaris i altres activitats als entorns del carrer CP 12/20 4/9 Girona; d’iniciativa municipal; amb les modificacions respecte al document aprovat inicialment, a que fa referència l'informe de la Direcció de Serveis de Planejament i RESOLDRE les al·legacions presentades en el tràmit d'informació pública de l'aprovació inicial, de conformitat amb l'informe de la Direcció de Serveis de Planejament, de valoració de les al·legacions; informes que consten a l'expedient i a efectes de motivació s'incorporen a aquest acord. Districte de Sants-Montjuïc 15. – (19PL16749) APROVAR definitivament, de conformitat amb l'article 68 de la Carta Municipal de Barcelona, el Pla Especial Urbanístic de l’equipament on s’ubica l’església de Santa Maria de Sants; promogut per l’Arquebisbat de Barcelona. 16. – (20PL16787) APROVAR definitivament, de conformitat amb l'article 68 de la Carta Municipal de Barcelona, el Pla Especial Urbanístic per a la regulació d’un equipament sanitari assistencial al barri de La Marina del Port, Districte de Sants Montjuïc; promogut per La Vostra Llar Residencial S.L; amb les modificacions respecte al document aprovat inicialment, a que fa referència l'informe de la Direcció de Serveis de Planejament; informe que consta a l'expedient i a efectes de motivació s'incorpora a aquest acord. Districte de Sarrià-Sant Gervasi 17. – (20PL16789) APROVAR provisionalment, de conformitat amb l’article 66.3 de la Carta Municipal de Barcelona, la Modificació de PGM per a la creació d’un equipament i la catalogació de l’antic Hotel Buenos Aires situat al carrer Mont d’Orsà 31-33; d'iniciativa municipal; amb les modificacions respecte al document aprovat inicialment, a que fa referència l'informe de la Direcció de Serveis de Planejament; RESOLDRE les al·legacions presentades en el tràmit d'informació pública de l'aprovació inicial, de conformitat amb l'informe de la Direcció de Serveis de Planejament, de valoració de les al·legacions, informes que consten a l'expedient i a efectes de motivació s'incorporen a aquest acord; i TRAMETRE l’expedient a la Subcomissió d’Urbanisme del municipi de Barcelona per a la seva aprovació definitiva. Districte d'Horta-Guinardó 18. – (20PL16773) APROVAR provisionalment, de conformitat amb l’article 66.3 de la Carta Municipal de Barcelona, la Modificació de PGM a l’àmbit delimitat pels carrers Sinaí, de Natzaret i de Samaria; d'iniciativa municipal; amb les modificacions respecte al document aprovat inicialment, a que fa referència l'informe de la Direcció de Serveis de Planejament, informe que consta a l'expedient i a efectes de motivació s'incorpora a aquest acord; i TRAMETRE l’expedient a la Subcomissió d’Urbanisme del municipi de Barcelona per a la seva aprovació definitiva. CP 12/20 5/9 Districte de Sant Martí 19. – (20PL16776) APROVAR definitivament, de conformitat amb l'article 68 de la Carta Municipal de Barcelona, el Pla Especial Urbanístic per a la regulació de l’ampliació del Centre Esportiu Municipal Vintró, al carrer Consell de Cent 623-627; promogut per l’Institut Barcelona Esports. 20. – (20PL16786) SUSPENDRE l’aprovació definitiva, de conformitat amb l’article 92.1.b del Text Refós de la Llei d’Urbanisme (Decret Legislatiu 1/2010 de 3 d’agost),del Pla Especial Urbanístic i de Millora Urbana per a la regulació dels equipaments en l’àmbit discontinu de les parcel·les 3.1 i 8.1 (Antic Mercat del Peix), definides en la modificació del Pla Especial de l’àrea de la Ciutadella de la UPF; promogut per Universitat Pompeu Fabra, atès l’informe de la Direcció d’Actuació Urbanística que consta a l’expedient i es dóna per reproduït a efectes de motivació; ADVERTIR als promotors del Pla, de conformitat amb l’article 95 de la Llei 39/2915, d’1 d’octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, que disposen d’un termini de tres mesos, a comptar des del dia següent al de la notificació d’aquest acord, per a realitzar les activitats necessàries per a continuar la tramitació, en cas que no ho facin, es declararà la caducitat del procediment i es procedirà a l’arxiu de les actuacions i NOTIFICAR el present acord als promotors del Pla. c) Proposicions D) Part d'impuls i control a) Proposicions / Declaracions de Grup Es fa constar que les Proposicions / Declaracions de Grup que es transcriuen a continuació tenen naturalesa d’actes d’impuls polític de l’acció del govern i no produeixen efectes jurídics com a actes administratius resolutoris. Del Grup Municipal Esquerra Republicana: 1. – (M1923/1480) El Plenari del Consell Municipal acorda elaborar un Acord per l’Educació a la ciutat 2030, conjuntament entre l’Ajuntament i els agents educatius de la ciutat, i compartit amb la Generalitat de Catalunya i comptant amb el Consorci d’Educació de Barcelona, per tal de pactar un model i un full de ruta amb horitzó 2030 perquè l’educació sigui la palanca de transformació que la ciutat necessita i que sigui efectivament una educació inclusiva, equitativa i de qualitat que promogui oportunitats d’aprenentatge durant tota la vida per a tothom. PRIMER.- Crear un equip de treball en el marc del Consell Educatiu Municipal de Barcelona, que doni continuïtat al treball que es desprèn del Pacte per Barcelona, comptant amb entitats, experts i representants del món educatiu, que treballi sobre les propostes i amb l’impuls que es deriven del present acord. SEGON.- Avançar envers la universalització de l’educació i cura en el 0 a 3 a la ciutat – especialment el 2-3-, enfortint les Escoles Bressol i desplegant centres i propostes més flexibles per a la petita infància. TERCER.- Multiplicar la inversió en les zones educatives més vulnerables de la ciutat per CP 12/20 6/9 convertir-les en espais d’excel·lència educativa, fent una aposta integral i apostant per la millora d’equipaments, de plans de formació de professorat i famílies innovant tecnològicament i augmentant el treball territorial i comunitari. QUART.- Desplegar, en tota la seva potencialitat, el Pla de xoc contra la segregació per tal de millorar la igualtat d’oportunitats de l’alumnat en situació de major vulnerabilitat social i l’èxit educatiu del conjunt d’infants i joves, per reduir les diferències entre centres, territoris i tipus d’ensenyament. CINQUÈ.- Revertir l’escletxa digital comprometent un pla per assegurar l’accés a la tecnologia a tots els centres, la competència digital dels equips, però també assegurant que totes les llars amb infants tenen accés a la xarxa i la maquinària adequada per a l’ús educatiu. SISÈ.- Donar un impuls a la Formació Professional a la ciutat, amb una especial atenció al Grau Mig, desplegant un pla d’inversions especifiques i recursos suficients per oferir oportunitats d’aprenentatge, incentius a la continuïtat, la transició i la reversió dels nivells d’abandonament. SETÈ.- Fer una aposta perquè els centres educatius de la ciutat siguin centres de referència en sostenibilitat, transició ecològica i tecnologia. Definir un pla d’inversions tant per construcció com per rehabilitació, per fer front a les necessitats de creixement del sistema i adequar els equipaments a l’exigència del canvi climàtic, convertint l’escola en exemple del caràcter i ambició de la ciutat. VUITÈ.- Apostar per Barcelona com ciutat educadora, ara que commemorem el 30è aniversari de la Carta de Ciutats Educadores promoguda per Barcelona, motor de renovació i innovació pedagògica i educativa i líder en formació de mestres. Convertir la ciutat, els seus equipaments i les seves entitats en un recurs educatiu generador d’oportunitats educatives mes enllà de l’escola, promovent l’educació a temps complet, i desenvolupant una oferta contínua de formació d’adults, que converteixi la ciutat en una plataforma de constant aprenentatge per a tothom i amb un accés equitatiu. NOVÈ.- Donar màxima prioritat als programes que vinculin educació, cultura i art en tots els centres de la ciutat, així com la col·laboració entre centres educatius i equipaments culturals, i vetllar per l’equitat d’oportunitats en l’accés a l’educació artística i en l’exercici del dret a la participació cultural. DESÈ.- Compartir el procés de treball amb la Generalitat de Catalunya, amb la voluntat de definir, quantificar i pressupostar conjuntament les propostes que en resultin, i proposar en un termini d’entre 6 i 9 mesos un pla de desenvolupament a deu anys. Elevar els acords que en resultin a aquest Plenari Municipal per a la seva aprovació. Del Grup Municipal Junts per Catalunya: 2. – (M1923/1483) El Plenari del Consell Municipal insta el govern municipal a: 1. Possibilitar el pagament a termini, sense interessos, durant els 2 propers anys, dels impostos corresponents a l’actual exercici que no hagin estat condonats. 2. Activar de forma immediata les línies de subvencions i ajuts a l’IBI per l’any 2020. 3. Obrir a principis de l’any que ve la convocatòria d’ajuts a l’IBI per l’any 2021, destinades als següents col·lectius: - Famílies monoparentals propietàries o llogateres. - Famílies nombroses llogateres. - Persones vídues amb pocs recursos econòmics. - Persones amb pocs recursos econòmics.- Establiments culturals dedicats a l’exhibició o comerç cultural de caràcter privat. CP 12/20 7/9 Del Grup Municipal Barcelona pel canvi: 4. – (M1923/1467) El Plenari del Consell Municipal acorda instar el govern municipal a 1) Constituir, abans de final de gener de 2021, una Taula de treball amb les 15 empreses que més ocupació generen a Barcelona per tal que aquestes presentin un llistat de propostes i mesures sobre com impulsar la creació d’ocupació des de l’acció del govern municipal. I 2) Presentar els resultats d’aquesta Taula de treball en el decurs del primer trimestre de 2021. b) Proposicions amb contingut de Declaració Institucional Es fa constar que la Proposició amb contingut de Declaració Institucional que es transcriu a continuació té naturalesa d’acte polític en el sentit que no produeix efectes jurídics vinculants i fa referència a assumptes i matèries de no competència estrictament local i a qüestions de transcendència social i ciutadana. Del Grup Municipal Barcelona en Comú: 1. – (M1923/1484) El Plenari del Consell Municipal acorda: Expressar el més absolut suport a la petició de la Plataforma d'Afectats per la Hipoteca i de la resta d'associacions en defensa del dret a l'habitatge, al Govern de l'Estat, per a l'aprovació immediata d'un nou decret que suspengui TOTS els desnonaments i talls de subministraments de famílies vulnerables que no tinguin l'alternativa d'un habitatge digne, segur i estable, adoptant les compensacions adequades, en el cas que fos necessari, en els desnonaments de petit propietari. La moratòria haurà de durar fins a l'entrada en vigor de la nova Llei d'habitatge que ha de regular de forma definitiva la impossibilitat de dur a terme desnonaments que no comptin amb un habitatge alternatiu, donant així compliment a l'art. 47 de la Constitució i a les diferents mesures que les Nacions Unides recomana a l'estat espanyol per donar compliment als acords internacionals subscrits per Espanya en matèria de Drets Humans. No només per Justícia Social i en compliment dels Drets Humans, ni tan sols només per donar resposta a les indicacions que el recent informe presentat pel Sr. Philip Alston, relator especial de l'ONU sobre l'extrema pobresa, ni tan sols només per complir amb els dictàmens condemnatoris a Espanya per vulneració d'aquest dret, i amb les recomanacions que tots dos contenen, sinó també i molt especialment, per raons de salut pública. Avui més que mai, hi ha vides en joc. F) Declaracions Institucionals 1. - El Plenari del Consell Municipal acorda: Primer.- Ratificar el nostre compromís, com a Ciutat Amiga de la Infància que som des de l'any 2007, amb els drets de la infància i l’adolescència per assegurar un futur més just, equitatiu i sostenible. Segon.- Involucrar totes les àrees municipals en la promoció dels drets dels infants i els i les adolescents, de tal manera que les accions es realitzin de forma coordinada. Tercer.- Treballar coordinadament amb altres administracions i entitats per activar estratègies i mecanismes per: - Detectar i atendre als infants i adolescents que han patit més les conseqüències econòmiques i socials generades per la Covid-19. - Detectar i atendre CP 12/20 8/9 infants i adolescents que han vist incrementades situacions de maltractament, agressió o abús arran del confinament. Ampliar espais protectors on existeixin protocols de protecció contra qualsevol tipus de violència cap als infants. - Garantir, en un moment d’increment exponencial de les relacions virtuals, els drets digitals dels infants i adolescents, així com la prevenció de violències online, com ara el ciberassetjament o el grooming. - Reconèixer el dret a l'educació en el lleure com una activitat essencial pel benestar físic i emocional d'infants i joves de la ciutat. - Vetllar per la millora del medi ambient i la reducció de la contaminació, per millorar el benestar i la salut dels infants i de la població en general. Quart.- Impulsar mesures encaminades a: - Reforçar les ajudes socials per a famílies amb infants en situació de vulnerabilitat econòmica. - Reforçar els programes educatius adreçats a nens i nenes amb risc d’exclusió social. Reduir la bretxa digital que s’ha fet més palesa arran del confinament. - Potenciar l’educació en el lleure com a foment de l’aprenentatge i el desenvolupament dels infants. - Donar suport emocional i a la salut mental dels infants i adolescents, així com combatre el sentiment de soledat. - Promoure accions i mesures per tal que l'activitat de l'associacionisme educatiu de base comunitària pugui desenvolupar-se de forma adient. - Incorporar a la planificació urbana i en les estratègies de mobilitat un enfocament d'infància i de sostenibilitat. - Fomentar la cura i el respecte de l'entorn, l'accés a espais verds i saludables i sense contaminació, així com el desenvolupament d'activitats a l'aire lliure i a la natura. - Promoure accions per incorporar la veu dels infants i arribar a una participació efectiva i real dels infants i adolescents en aquelles polítiques que tinguin impacte, directe o indirecte, en la seva vida quotidiana. 2. - Per tal de commemorar l’arribada del Poble Gitano a Catalunya, el 26 de novembre de 1415, el Plenari del Consell Municipal de Barcelona vol manifestar: PRIMER.- El compromís de la ciutat de Barcelona en la lluita contra l’antigitanisme: fenomen estructural, històricament construït, persistent i quotidià a la nostra ciutat, i de tota altra forma de racisme i discriminació existent. SEGON.- El reconeixement al treball realitzat per les entitats que formen part del Consell Municipal del Poble Gitano en la lluita per a reduir les desigualtats i promoure oportunitats del Poble Gitano així com valorar la cultura gitana i aportar la mirada gitana a la ciutat. TERCER.- La importància de la commemoració de dates assenyalades pel que suposa de reconeixement de la diversitat des de plantejaments de coneixement, d’interacció positiva, de participació i de no discriminació, per garantir que es respecti, valori i apreciï la diferència sense que suposi deixar de ser iguals en drets i obligacions. És en aquest sentit, que commemorar la presència del Poble Gitano a Catalunya des de fa 605 anys ha de posar en relleu la impossibilitat de concebre la nostra història i la nostra cultura sense el fet gitano. QUART.- Comunicar aquests acords al Consell Municipal del Poble Gitano, al Consell Assessor del Poble Gitano, a la Generalitat de Catalunya, així com a la resta d’entitats i associacions que treballen en favor del Poble Gitano. EL SECRETARI GENERAL CP 12/20 9/9