Àrea de Drets Socials, Justícia Global, Feminismes i LGTBI Institut Municipal de Persones amb Discapacitat ANUNCI sobre l’aprovació definitiva del Reglament electoral a les Eleccions al Consell Rector de l´Institut Municipal de Persones amb Discapacitat En data 6 d´octubre de 2020, el Consell Rector de l´Institut Municipal de Persones amb Discapacitat va aprovar: RESOLDRE les al·legacions presentades durant el període d´informació pública al Reglament electoral a les Eleccions al Consell Rector de l´Institut Municipal de Persones amb Discapacitat, en base a l´informe que obra en expedient. APROVAR DEFINITIVAMENT el Reglament electoral a les Eleccions al Consell Rector de l´Institut Municipal de Persones amb Discapacitat. PUBLICAR-LO íntegrament en el Butlletí Oficial de la Província de Barcelona (BOPB) i al web de l’IMPD. Antoni Galiano Barajas Secretari del Consell Rector de l´IMPD (PD 1/7/2015) Barcelona, 23 novembre 2020 Reglament electoral Eleccions Consell Rector IMPD Règim electoral i procediment d´elecció Capítol 1 Disposicions generals Article 1. Les eleccions per escollir les persones representants amb discapacitat al Consell Rector de l´Institut Municipal de Persones amb Discapacitat (en endavant IMPD) es regeixen pel present reglament, que es dicta en desenvolupament de l´article 7 apartat 1 lletra b) dels Estatuts de l´Institut Municipal de Persones amb Discapacitat. 1 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 30-11-2020 CVE 2020034425 Pàg. 1-19 https://bop.diba.cat A Àrea de Drets Socials, Justícia Global, Feminismes i LGTBI Institut Municipal de Persones amb Discapacitat Article 2. 1. El dret de sufragi correspon a totes les persones amb discapacitat i/o diagnòstic psiquiàtric de trastorn de salut mental, majors de 16 anys, empadronades a la ciutat de Barcelona, en les condicions que s'estableixen en aquest reglament. En tot cas, els requisits han de reunir-se en la data de la convocatòria de les eleccions i mantenir-se fins al dia de tancament de la votació. 2. Les eleccions es realitzaran mitjançant sufragi universal, lliure, igual, directe i secret, dins la circumscripció o sector que pertoqui. Article 3. 1. Representants a escollir. Les persones representants a escollir es distribueixen per sectors de discapacitat, de la manera següent: • 5 per al sector de persones amb discapacitat física. • 2 per al sector de persones amb discapacitat per diagnòstic psiquiàtric de trastorn de salut mental. • 1 per al sector de persones amb discapacitat intel·lectual. • 1 per al sector de persones amb discapacitat auditiva. • 1 per al sector de persones amb discapacitat visual. La persona electora només podrà votar les persones representants del seu sector de discapacitat. La persona electora que tingui més d'una discapacitat tindrà dret a emetre més d'un vot, un per cada sector de discapacitat que consti en seu certificat. 2. Requisits per ser persona candidata. • Del sector de persones amb discapacitat física: Persones amb discapacitat física majors d'edat. • Del sector de persones amb discapacitat o amb diagnòstic psiquiàtric de trastorn de salut mental: Persones amb discapacitat o amb diagnòstic psiquiàtric de trastorn de salut mental majors d´edat. • Del sector de persones amb discapacitat intel·lectual: Persones amb discapacitat intel·lectual majors d'edat. • Del sector de persones amb discapacitat visual: Persones amb discapacitat visual majors d'edat. • Del sector de persones amb discapacitat auditiva: Persones amb discapacitat auditiva majors d'edat. 2 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 30-11-2020 CVE 2020034425 Pàg. 2-19 https://bop.diba.cat A Àrea de Drets Socials, Justícia Global, Feminismes i LGTBI Institut Municipal de Persones amb Discapacitat Article 4. Resultaran electes les persones candidates titulars que hagin obtingut el major nombre de vots fins al límit del nombre de persones representants assignades al sector, tot respectant la paritat de gènere en l’escrutini en els termes de l’art. 44.bis, de la LOREG. Article 5. 1. Les causes d'inelegibilitat i d'incompatibilitat són les que estableixen les lleis, els Estatuts, aquest reglament i la normativa complementària. 2. En les eleccions al Consell Rector ningú no es pot presentar per més d'una candidatura. Article 6. 1. Si durant el mandat del Consell Rector alguna persona representant perd la seva condició, aquesta serà substituïda per la seva persona suplent de la candidatura, si en té i compleix les condicions corresponents pel qual va ser elegida. En cas contrari, ha de ser substituïda pel següent membre més votat en les eleccions d'entre aquells que no haguessin obtingut representació pel corresponent sector electoral. 2. En el cas que la substitució no sigui possible per cap dels sistemes establerts més amunt, es convocaran eleccions parcials, llevat que hagi transcorregut més de la meitat del temps de mandat. 3. Les persones representants que cobreixin les vacants produïdes ocuparan el càrrec durant el període de temps que resti fins a l'acabament del mandat. Article 7. La durada del mandat de representació de les persones membres del Consell Rector és de quatre anys i es mantindrà en funcions fins a la designació del nou Consell Rector. Article 8. Les eleccions de les persones membres electes del Consell Rector seran convocades per la Presidència de l´IMPD abans que finalitzi el seu mandat. En el text de la convocatòria es fixarà el calendari electoral. Per tal que la renovació del Consell Rector no coincideixi amb les eleccions locals, seran convocades les eleccions a Consell Rector durant l’any següent a la celebració d´eleccions locals. 3 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 30-11-2020 CVE 2020034425 Pàg. 3-19 https://bop.diba.cat A Àrea de Drets Socials, Justícia Global, Feminismes i LGTBI Institut Municipal de Persones amb Discapacitat Article 9. 1. El dret de sufragi és personal i intransferible, i mai no pot exercir-se per delegació. En el cas de les persones electores menors de 16 anys, es podrà actuar per representació per part del pare/mare o tutor/a. Els pares, mares o tutors/res s’hauran d'inscriure al cens electoral per poder votar per representació. Només pot inscriure's una persona representant legal per menor amb dret de vot. 2. Tot elector o electora ha d'exercir el dret de sufragi a la mesa electoral que li correspongui. 3. El procés electoral pot durar entre 1 i 30 dies naturals. Article10. 1. El procés electoral serà iniciat per resolució de convocatòria per la Presidència de l´IMPD. La convocatòria d'eleccions fixarà les dates de celebració de les eleccions. 2. A partir de la data de convocatòria d'eleccions s'obrirà un procés que, si escau, constarà de tres fases: presentació de candidatures, campanya electoral i votació. 3. Les convocatòries establiran el règim i el calendari electoral, i han d'incloure: - El nombre de representants a elegir. - El termini d'exposició del cens, amb el període de reclamació i rectificació. - El termini de presentació de candidatures i la data de proclamació, amb el període de reclamació. - El període destinat a la campanya electoral, que s’iniciarà amb la proclamació definitiva de les persones candidates i fins les zero hores del dia d´inici de votacions. - Les dates del procés electoral. - La data de proclamació de les persones candidates electes, amb el període de reclamació. 4. La resolució de convocatòria d' eleccions es comunicarà a través de publicació al BOP i a als mitjans d'informació electrònica de l’IMPD destinats a l'efecte, els quals tindran plena validesa oficial. 5. A partir de la data de la convocatòria d'eleccions i fins a les zero hores del dia d´inici de votacions, tant els persones electores com candidates, podran organitzar reunions o actes d'informació electoral. Capítol 2 Administració electoral 4 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 30-11-2020 CVE 2020034425 Pàg. 4-19 https://bop.diba.cat A Àrea de Drets Socials, Justícia Global, Feminismes i LGTBI Institut Municipal de Persones amb Discapacitat Article 11. 1. L'administració electoral de l’IMPD està formada per la Junta Electoral, i per les meses electorals. 2. L'administració electoral té per finalitat garantir, en els termes del present reglament, la transparència i l'objectivitat del procés electoral i el principi d'igualtat. Secció 1 Junta electoral Article 12. 1. La Junta Electoral de les eleccions al Consell Rector de l´IMPD estarà formada per set (7) membres: - Presidència; President/a de l'IMPD. Suplent; La Vicepresidència de l´IMPD. - Secretaria; El Secretari/a de l'IMPD. Suplent; Un/a lletrat/a de l´Ajuntament. - Vocal 1; Gerent/a de l´IMPD. Suplent; La Cap de Coordinació i Estratègia de l´IMPD. - Vocal 2; La Síndica de Greuges de Barcelona. Suplent; Un tècnic/a de la Síndica de Greuges de Barcelona. - Vocal 3; El Delegat/da de Protecció de Dades. Suplent; Un tècnic de l´oficina del delegat de protecció de dades. - Vocal 4; Secretari/a General de l'Ajuntament de Barcelona. Suplent; Un/a secretari/a delegat/da. - Vocal 5: Un/a persona treballadora amb discapacitat, experta en processos electorals de la Direcció de Participació Ciutadana de l´Ajuntament de Barcelona. Suplent; Una persona treballadora amb discapacitat, experta en processos de participació de l´IMPD. Article 13. Les persones membres de la Junta Electoral tindran el/la suplent corresponent, que passarà a ocupar el càrrec, en cas d'absència justificada del titular. Article 14. 1. La Junta Electoral la convoca la persona que ostenta la seva Presidència. 2. La Junta Electoral es reunirà en els supòsits i en les dates assenyalades en aquest reglament, i també sempre que la persona que les presideix ho consideri necessari o ho sol·licitin quatre vocals. Per que la reunió tingui lloc cal que hi assisteixin, almenys quatre dels seus membres, entre els quals hi ha d'haver sempre el president o la presidenta i el secretari o la secretària, o els seus substituts. 5 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 30-11-2020 CVE 2020034425 Pàg. 5-19 https://bop.diba.cat A Àrea de Drets Socials, Justícia Global, Feminismes i LGTBI Institut Municipal de Persones amb Discapacitat Article 15. Els acords es prendran per majoria simple. El vot del president o presidenta serà de qualitat en cas d'empat. Article 16. El mandat dels membres de la Junta Electoral és de quatre anys, i són renovables les representacions. Article 17. Són funcions de la Junta Electoral: a) Interpretar les normes per les quals es regeix el procés electoral. b) Supervisar l'elaboració i la publicació del cens electoral. c) Proclamar les persones candidates, així com els resultats de les eleccions i les persones candidates electes. d) Determinar el nombre de meses electorals, així com la ubicació i la distribució d'aquestes entre els electors, i els horaris de votació. e) Resoldre les reclamacions i impugnacions sobre qualsevol assumpte relatiu al procés o als resultats electorals en un termini màxim de deu dies, llevat que aquest reglament o la convocatòria prevegi per a algun cas un altre termini. f) Aquelles altres funcions que li atorga el present reglament. Article 18. Les resolucions de la Junta Electoral posaran fi a la via administrativa. Secció 2 Meses electorals Article 19. 1. Les circumscripcions o sectors estaran dividits, si escau, en meses electorals, si bé es podran agrupar amb sistemes d'urna o papereta de vot diferenciat. Cada mesa electoral estarà formada per un president o presidenta i dos vocals i per les seves persones suplents respectives, designades per sorteig entre les persones electores que han d'emetre el vot. La Junta Electoral podrà acordar que pugui formar part de les meses electorals, personal de l´IMPD. 2. El sorteig es realitzarà davant el president o presidenta de la junta electoral una vegada proclamades definitivament les persones candidates. No entraran en el sorteig aquells persones electores que hagin presentat candidatura. El càrrec és voluntari i podrà al·legar-se excusa, discrecionalment apreciada per la junta electoral competent, fins a 72 hores abans de la participació en la mesa electoral. En cas que s'admeti l'excusa, la junta electoral designarà la persona suplent d´entre el personal de l´IMPD o municipal. 6 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 30-11-2020 CVE 2020034425 Pàg. 6-19 https://bop.diba.cat A Àrea de Drets Socials, Justícia Global, Feminismes i LGTBI Institut Municipal de Persones amb Discapacitat Article 20. Són funcions de les meses electorals: a) Presidir la votació. b) Mantenir l'ordre. c) Verificar la identitat de les persones votants. d) Fer l'escrutini. e) Vetllar per la integritat del sufragi. Article 21. Les persones candidates, poden nomenar un interventor o interventora en cada mesa electoral en què es pugui votar la seva candidatura. Article 22. En el decurs del període de votacions no es poden realitzar actes de propaganda electoral o que pertorbin el normal funcionament de les eleccions o que puguin coartar la llibertat de les persones electores. Capítol 3 Cens electoral Article 23. 1. Per exercir el dret al sufragi serà necessari estar inclòs/a en el cens electoral. 2. El cens electoral que ha de regir en cada elecció prendrà com a base el darrer registre disponible al moment de la convocatòria de les eleccions. Amb l'objectiu d'arribar a la totalitat de persones amb discapacitat amb domicili a Barcelona i que tenen la condició de persones electores, es duran a terme les accions de foment i difusió necessàries per ampliar la base del registre de l'IMPD. La Junta Electoral establirà els mecanismes i calendaris d´inscripció en el cens, si s´escau acordarà el tancament del cens per a la votació electrònica, i si s´escau, també la reobertura del període d´inscripció per la modalitat de vot en paper, fins a la finalització del període d´eleccions. 3. L'elaboració del cens electoral correspon a les unitats administratives de l´IMPD. 4. El cens provisional es farà públic amb la convocatòria de les eleccions a les dependències de l´IMPD. També es publicarà en els mitjans d'informació electrònica de l´IMPD destinats a l'efecte, els quals tindran plena validesa oficial. Article 24. 1. Les persones titulars del dret al sufragi estan legitimades per demanar davant les unitats administratives de l´IMPD i de l´Ajuntament de Barcelona, corregir o incorporar les seves dades personals al cens. 2. La junta electoral acordarà i comunicarà la data de tancament del cens. 7 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 30-11-2020 CVE 2020034425 Pàg. 7-19 https://bop.diba.cat A Àrea de Drets Socials, Justícia Global, Feminismes i LGTBI Institut Municipal de Persones amb Discapacitat Capítol 4 Candidatures Article 25. Documentació que haurà de presentar les persones candidates, a la Secretaria jurídica de l'Institut Municipal de Persones amb Discapacitat; • Fotocòpia del DNI. • Escrit com a persona candidata on consti el nom del sector de discapacitat pel qual es presenta a les eleccions. • La persona candidata haurà de tenir el suport del sector de discapacitat pel qual es presenta. Això es podrà fer d'una de les dues maneres següents: a) presentant un document oficial acreditatiu d'una entitat associativa de persones amb discapacitat amb seu a la ciutat de Barcelona, o bé, b) presentant un recull de 50 signatures de persones amb discapacitat, majors d'edat, de la ciutat de Barcelona i fotocòpies dels certificats del grau de discapacitat i dels DNI. • La persona candidata haurà de presentar un full tamany DINA-4, escrit per les dues cares en blanc i negre, en català o castellà, i amb cos de lletra 12 com a mínim, amb la informació següent: - nom i cognoms. - fotografia carnet. - autorització per a que l'IMPD pugui consultar la resolució del grau de discapacitat. - telèfon o correu electrònic de contacte per atendre les consultes que li puguin fer les persones electores. - una petita explicació sobre l'experiència que es té dintre del moviment associatiu de les persones amb discapacitat. - resum del programa electoral. - nom de la persona que figurarà com a suplent. Quan es presenti més d'una persona candidata en una candidatura conjunta, per a sectors de discapacitat amb més d'un lloc de representació, s'hauran de relacionar en aquest full els noms i les fotografies de totes les persones candidates i, pel que fa a les persones suplents, n'hauran de presentar com a mínim dos i com a màxim, el mateix nombre de persones suplents com de persones candidates que presentin. En cas de renuncia o baixa d'una persona representant d'una candidatura conjunta, serà designada com a nova persona representant la següent persona candidata més votada de la candidatura. Article 26. 1. La junta electoral examinarà les candidatures i, en un termini no superior a 5 dies des de la finalització del termini de presentació, farà pública la proclamació de 8 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 30-11-2020 CVE 2020034425 Pàg. 8-19 https://bop.diba.cat A Àrea de Drets Socials, Justícia Global, Feminismes i LGTBI Institut Municipal de Persones amb Discapacitat persones candidates admeses. Durant un termini de 5 dies des de la proclamació provisional, les persones candidates proclamades o excloses estan legitimades per interposar recurs davant la junta electoral, que resoldrà els recursos en un termini de tres dies, i procedirà a la proclamació definitiva. 2. L'Institut Municipal de Persones amb Discapacitat posarà a disposició de les persones electores: • Programes electorals de les persones candidates. • Paperetes de votació. • Codi identificador per votar electrònicament. • Sobres de color per introduir la papereta. Article 27. Les persones candidates podran retirar les seves candidatures fins a 48 hores abans de l'inici de les votacions, mitjançant un escrit adreçat a la junta electoral, que comunicarà aquesta circumstància a les meses electorals i a la Secretaria jurídica de l´IMPD als efectes oportuns i per a la seva comunicació a l'electorat. En el cas que les paperetes de vot estiguin emeses, els vots a candidatures retirades es tindran per no efectuats i no es recomptaran en l'escrutini. Capítol 5 Procediment electoral Secció 1 Constitució de les meses electorals Article 28. 1. El president o presidenta de cada mesa electoral i els dos vocals, es reuniran abans de l'inici de la votació. 2. Si el president o presidenta o els vocals no estiguessin presents, assumirà la presidència o vocalia personal de l´IMPD o municipal. 3. Es podrà constituir la mesa amb la presència de dos membres. 4. Abans d'iniciar les votacions, el president o presidenta estendrà acta de constitució de la mesa, que hauran de signar les persones membres. En l'acta s'expressarà els noms de les persones que han constituït la Mesa. 5. Durant les votacions els membres titulars i suplents de les meses electorals podran substituir-se de la manera que convinguin per acord intern de la mesa, si bé sempre hi haurà de ser present un membre. 6. Les absències a la constitució de meses o durant el curs de la votació podran ser suplides per lliure designació de la Junta Electoral entre personal de l´IMPD o unitats administratives col·laboradores de l´Ajuntament de Barcelona. Secció 2 9 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 30-11-2020 CVE 2020034425 Pàg. 9-19 https://bop.diba.cat A Àrea de Drets Socials, Justícia Global, Feminismes i LGTBI Institut Municipal de Persones amb Discapacitat Votacions Article 29. Constituïda la Mesa, s'obrirà la votació a l´hora i dia que hagi indicat la junta electoral, i continuarà fins a l'hora i dia de tancament, llevat que, abans d'aquesta, haguessin votat la totalitat dels persones electores del col·legi electoral. Article 30. 1. Les persones electores acreditaran davant la Mesa Electoral el seu nom i cognoms amb un document que n'acrediti la identitat. Després que els membres de la Mesa hagin comprovat que l'elector o electora consta a les llistes del cens aquest/a lliurarà la papereta de vot al president o presidenta de la Mesa, que la dipositarà dins l'urna. 2. Només podrà dipositar-se un únic vot per votant, amb excepció de les persones amb pluridiscapacitat. 3. Si una persona amb dret a vot no forma part del Registre de votants, podrà inscriure's al cens durant el procés electoral, sempre que estigui empadronada a la ciutat de Barcelona i compti amb el preceptiu certificat de discapacitat. Article 31. Es podrà votar d'una de les dues modalitats; 1. Les persones inscrites en el cens electoral podran votar amb mitjans electrònics de manera remota o supervisada des d'un punt tecnològic a l'IMPD. 2. Les persones inscrites en el cens electoral podran votar en paper durant el procés electoral, de 10 a 18 h, a les oficines de l'IMPD, ubicades al c/València, 344. Els i les votants s'hauran d'identificar amb el DNI/Passaport en el moment d'emetre el vot davant les persones membres de la taula. Article 32. En cas que una mateixa persona hagi emès més d'un vot, s'aplicarà la següent prelació d'ordre; primer el vot presencial i segon el vot electrònic. Tindrà validesa un sol vot, amb la excepció de la pluridiscapacitat. A l'hora de tancament de les eleccions, el president o presidenta anunciarà que es dóna per acabada la votació. Secció 3 Procediment electoral amb votació electrònica 10 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 30-11-2020 CVE 2020034425 Pàg. 10-19 https://bop.diba.cat A Àrea de Drets Socials, Justícia Global, Feminismes i LGTBI Institut Municipal de Persones amb Discapacitat Article 33. Principis i garanties del sistema de votació electrònica 1. El sistema de votació electrònica de l´IMPD garanteix que el sufragi és universal, lliure, igual, directe i secret. Es basa en els principis i garanties següents: a) Principis en relació amb el caràcter secret del sufragi: 1.El vot electrònic s'organitza de manera que es pugui excloure en qualsevol fase dels procés de votació i, en particular en l'autenticació de la persona electora, tot allò que posi en perill el secret de vot. 2.El sistema de vot electrònic garanteix que els vots introduïts a l'urna i els vots comptats són, i es mantenen, anònims, i que no és possible reconstruir el vincle entre el vot i persona votant. 3.El sistema de vot electrònic està dissenyat de manera que el nombre de vots de cada urna electrònica no permeti relacionar el resultat amb els vots individuals. 4.S'estableixen les mesures necessàries per tal d'assegurar que la informació necessària durant el procés electrònic no pot ser usada per trencar el secret de vot. b) Garanties de transparència: 1.L’IMPD informa del sistema de vot electrònic i del seu ús per establir confiança en el seu ús. 2.Aquesta informació és públicament disponible. c) Garanties de verificabilitat i responsabilitat del sistema: 1.Els components de vot electrònic són coneguts per l'administració electoral de l’IMPD amb la finalitat de comprovació i certificació. 2.Abans de la posta en marxa del sistema de vot electrònic i en les seves modificacions es verifica el correcte funcionament i que s'han adoptat les mesures de seguretat necessàries. d) Garanties de fiabilitat i seguretat del sistema: 1.L’IMPD garanteix la fiabilitat i seguretat del sistema de vot electrònic. 2.S'adopten les mesures necessàries per evitar el frau o intervencions desautoritzades que puguin afectar al sistema durant el procés de votació sencer. 3.Abans de qualsevol votació electrònica cal comprovar que el sistema de vot electrònic opera correctament. 4.S'adopten les mesures per conservar la disponibilitat del sistema de votació electrònica durant el procés de vot i de resistència al funcionament defectuós, avaries o atacs de denegació de servei. 5.Només les persones designades per Junta electoral poden tenir accés a la infraestructura central, els servidors i les dades d'elecció. Les activitat tècniques crítiques es fan per equips de com a mínim dues persones i aquestes operacions es fan fora de períodes d'elecció. 11 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 30-11-2020 CVE 2020034425 Pàg. 11-19 https://bop.diba.cat A Àrea de Drets Socials, Justícia Global, Feminismes i LGTBI Institut Municipal de Persones amb Discapacitat 6.Mentre la urna estigui oberta, qualsevol intervenció autoritzada que afecti al sistema es fa per equips com a mínim de dues persones, se'n fa un informe, i són controlats per representants de l'autoritat electoral. 7.El sistema de vot electrònic manté la disponibilitat i integritat dels vots. També manté la confidencialitat dels vots i els manté impermeabilitzats fins el procés de recompte. Si s'emmagatzema o es comunica a fora d'ambients controlats, els vots s'encripten. 8.Els vots i la informació de votants roman impermeabilitzats mentre les dades estiguin d'una manera que puguin ser associats. La informació d'autenticació està separada de la decisió de la persona votant en una fase predefinida en l'elecció. 2. Als efectes de la protecció de dades personals, amés de les mesures de seguretat tecnològica aplicades al sistema de vot electrònic, s'adopten les mesures de seguretat necessàries per evitar l'alteració, pèrdua, tractament o accés no autoritzat del vot electrònic, i s'apliquen les mesures de seguretat de nivell alt per la naturalesa de les dades conforme a la normativa reguladora en matèria de protecció de dades. 3. Només la persona que ha emès el vot pot conèixer el seu contingut. En la fase d'emissió del vot els sistema d'emmagatzematge dels vots emesos no poden ser accedits, per consulta o alteració, des de xarxes externes de caràcter públic o xarxes internes. Ningú no pot conèixer el contingut del vot d'una persona ni tampoc per mitjançant processos d'explotació de la informació a partir de l'exportació de bases de dades o la còpia d'aquesta informació a altres ubicacions que permetin un accés fora dels canals habituals d'explotació de la informació. S'apliquen les mesures de seguretat en relació als usuaris d'aplicacions informàtiques relacionades amb l'explotació de dades i del personal tècnic o administradors del sistema que puguin tenir relació amb els servidors i infraestructures tècniques de suport al procés de votació electrònica. 5. Les paperetes electròniques s'han de conservar de forma que no coincideixi amb l'ordre en què han estat emesos els vots. 6. La informació sobre els vots no és accessible fins que no finalitzi el termini de votació del conjunt del procés electoral. La informació està convenientment custodiada fins que els sistemes d'escrutini comencen a comptabilitzar els vots rebuts. 7. S'estableixen mesures de seguretat per al transport de la informació des dels dispositius fins als sistemes d'escrutini o de consolidació de resultats tant si el transport es basa en xarxes de telecomunicacions, com en el trasllat físic de dispositius d'emmagatzemament. S'utilitzen mecanisme d'encriptació segura. 8. Als efectes de salvaguardar la no-alteració de la informació en els processos d'escrutini i de controlar errades informàtiques es lliura als votants un comprovant del seu vot, que actua de resguard del vot exercit i es publica una llista amb els codis alfanumèrics assignats a cada votant en el moment de la votació per permetre-li comprovar que el seu vot ha estat registrat. Aquest comprovant en cap cas ha de deixar deduir el contingut del vot. El responsable del tractament de les dades personals ha de salvaguardar la informació emmagatzemada i el suports que la contenen (còpies de seguretat, per exemple), i garantir que només pot accedir a aquesta informació la persona a la que correspon el vot emès. 9. Una vegada tancat oficialment el procés de votació i finalitzat l'escrutini la informació queda bloquejada fins que finalitzen els terminis dels recursos previstos al reglament electoral. 12 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 30-11-2020 CVE 2020034425 Pàg. 12-19 https://bop.diba.cat A Àrea de Drets Socials, Justícia Global, Feminismes i LGTBI Institut Municipal de Persones amb Discapacitat Article 34. Sistema de votació electrònic El sistema de vot electrònic implantat a l’IMPD és de vot electrònic que es registra a través d'un dispositiu connectat a internet davant una urna digital remota situada en un recinte protegit i sota la custòdia de la Junta Electoral competent. Article 35. Mitjans electrònics 1. Les persones electores podran exercir el dret de vot des dels seus terminals i els de l’IMPD i si s´escau a les oficines municipals col·laboradores. A la convocatòria de les eleccions s'indicarà si durant el període de votació, l´IMPD facilitarà terminals addicionals a oficines administratives col·laboradores per tal que les persones votants que ho desitgin pugui'n emetre-hi el seu vot, amb totes les garanties de seguretat i confidencialitat. 2. Així mateix l’IMPD donarà suport tècnic i tecnològic per efectuar la votació electrònica i es resoldran els dubtes i incidències que es presentin. A las web oficial de les eleccions es farà constar un correu de consultes i l'extensió telefònica o a l'adreça on es podran tramitar les incidències tècniques. 3. Els mitjans de votació electrònica són accessibles per a totes les persones amb discapacitat. Article 36. Període de votació electrònica. El vot electrònic es podrà realitzar durant el període i horari de vot establert per la Junta Electoral. Article 37. Consulta del cens electoral. Per evitar accessos o utilitzacions indegudes, la consulta dels censos electorals es farà per mitjans electrònics prèvia identificació de la persona interessada, que podrà accedir a les seves dades individuals. Article 38. Òrgans responsables del procés electoral. 1. La Junta Electoral tindrà, en l'àmbit de les seves competències, la supervisió i control dels sistemes electrònics de votació. 2. Correspon a la Gerència de l´IMPD la direcció i coordinació dels mitjans humans i tecnològics per a la realització del vot electrònic. 13 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 30-11-2020 CVE 2020034425 Pàg. 13-19 https://bop.diba.cat A Àrea de Drets Socials, Justícia Global, Feminismes i LGTBI Institut Municipal de Persones amb Discapacitat 3. La Junta Electoral disposarà de l'assessorament i suport tecnològic necessari al sistema de votació electrònica. 4. La Junta Electoral serà la responsable de la custòdia dels vots emesos i de l'obertura de la urna electrònica en presència de les persones interventores designades, si és el cas. A aquests efectes es constituirà en Mesa Electoral Electrònica, responsable de l'escrutini. El mecanisme d'escrutini requerirà la participació dels membres de la Mesa a cadascun dels quals s'haurà facilitat una part d'un codi. Els membres de la Mesa Electoral Electrònica s'hauran de responsabilitzar de la custòdia de la clau desxifradora que permet l'escrutini. 5. La Mesa Electoral Electrònica estendrà les actes d'escrutini, que seran publicades. També serà la competent per resoldre les reclamacions i recursos. 6. La Junta electoral podrà constituir una Mesa d'administració per a resoldre les incidències tècniques o administratives que es puguin produir durant la votació electrònica, en la que hi col·laborarà un equip de suport tècnic que assessorarà en aspectes tecnològics. Article 39. Procediment de vot electrònic 1. La Junta electoral es constituirà en Mesa Electoral Electrònica en una reunió que tindrà lloc abans de l'inici de la votació electrònica en el lloc que acordi el president de la Junta electoral. A la reunió hi podran assistir les persones interventores designades, si és el cas, i l'equip de suport responsable del manteniment del vot electrònic. Serà suficient la presència de tres dels seus membres per a la constitució així com per a iniciar el mecanisme d'escrutini. 2. Abans d'iniciar-se el període de vot caldrà que la presidència de la Mesa Electoral Electrònica: a) Validi el contingut de la pantalla de votació d'acord amb criteris objectius i igualitaris per als candidats. b) Iniciï el sistema amb la generació de dues claus criptogràfiques, una de codificació/xifra i una altra desxifradora. La clau desxifradora es dividirà en fraccions i es distribuirà entre els membres de la Mesa. Aquests fraccions es faran secretes codificant-se els certificats digitals de cadascun dels membres, que hauran de custodiar les targetes i contrasenyes atès que són imprescindibles per a l'obertura de la urna digital. 3. La presidència podrà ordenar la suspensió de la votació en els períodes no habilitats per al vot, continuant en els restants dies habilitats. 4. A l'hora indicada a la convocatòria de les eleccions finalitzarà la votació electrònica i cap elector o electora podrà accedir a la direcció electrònica que dona accés a la web electoral. 5. L'escrutini del vot avançat es farà amb la resta de vots emesos en els períodes de votació. 14 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 30-11-2020 CVE 2020034425 Pàg. 14-19 https://bop.diba.cat A Àrea de Drets Socials, Justícia Global, Feminismes i LGTBI Institut Municipal de Persones amb Discapacitat 6. L'exercici per part de les persones electores del vot electrònic es regeix per les mateixes normes que es preveuen a l'article següent. Article 40. Procediment de votació i inici de la votació 1. En el cas que no estigui programat el reinici automàtic del programa, els membres de la Mesa Electoral Electrònica, les persones interventores, si n'hi ha, i l'equip de suport de manteniment del vot electrònic s'hauran de reunir prèviament a l'inici de la votació en el lloc acordat per la presidència amb la finalitat de reiniciar el programari electoral i donar inici de la votació a l'hora indicada a la convocatòria. 2. Els persones electores s'hauran de connectar a la web electoral la direcció de la qual s'haurà facilitat en la difusió de la convocatòria. 3. El sistema d'identificació i autenticació de les persones electores amb dret a vot serà mitjançant els certificats electrònics reconeguts admesos en el procés i, en tot cas, amb el certificat digital T-CAT i el DNI-e o NIE. 4. En les pantalles de votació, la persona electora trobarà la relació de les candidatures proclamades. En el cas que una mateixa persona electora hagi de votar a més d'una secció, haurà de trobar clarament indicat en quina secció està exercint el vot. La pantalla de votació ha d'especificar clarament el nombre màxim de candidats que poden ser votats. Caldrà procurar que les persones candidates apareguin en una sola pantalla i, cas de no ser possible, una indicació clara de l'existència de més pantalles. A més del noms de les persones candidates trobarà l'opció de votar en blanc que s'exercirà mitjançant una marca en aquesta opció i el vot nul, que consistirà en poder fer una marca en aquesta opció o escriure un text lliure a l'espai habilitat a l'efecte. 5. Una vegada realitzada l'opció de vot, caldrà prémer el botó corresponent i a continuació es mostrarà la candidatura o candidatures escollides i se li sol·licitarà la confirmació de l'opció escollida. En el cas de no confirmar-la, l'elector o electora tindrà la possibilitat de realitzar una nova selecció. Una vegada confirmada l'opció de vot, es codificarà el vot amb la clau de codificació/xifra i es remetrà a la urna digital remota. 6. Una vegada finalitzat el processament del vot, es donarà l'opció d'imprimir o guardar el rebut amb el codi de control, que permetrà comprovar a la persona electora que el seu vot ha estat emès i utilitzat en l'escrutini. 7. Només es podrà votar una vegada per cadascuna de les seccions a dret a vot. Article 41. Incidències en el procés de votació 1. Si per causa de força major o per qualsevol incidència tècnica no és possible iniciar l'acte de votació o d'escrutini, o s'interromp una vegada iniciat, la Junta Electoral, en funció de la durada i les causes podrà adoptar qualsevol de les solucions següents: 15 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 30-11-2020 CVE 2020034425 Pàg. 15-19 https://bop.diba.cat A Àrea de Drets Socials, Justícia Global, Feminismes i LGTBI Institut Municipal de Persones amb Discapacitat a) Prorrogar la durada del període de votació electrònica pel temps que estimi convenient. b) Suspendre o ajornar la votació o escrutini. c) Acordar que la votació es faci pel sistema tradicional, indicant els terminis pertinents i ordenant el sorteig de meses electorals. En el cas d'optar pel cas b) o c) es podrà acordar la destrucció dels vots que ja s'haguessin emès electrònicament, així com de les claus criptogràfiques. En aquest cas, les persones electores tornaran a emetre el seu vot. 2. Si l'anomalia comporta la substitució dels computadors que conformen el sistema electoral, la Junta electoral podrà ordenar la seva reposició o la destrucció dels vots i de les claus criptogràfiques. Si el que s'ha de substituir és la urna electrònica, la Junta Electoral decidirà quan cal procedir a la destrucció dels vots i de les claus criptogràfiques. 3. El president de la Junta electoral comunicarà les mesures a l'òrgan competent a fi de que s'informi a l'electorat, i es difongui a la pàgina web electoral. 4. Les incidències produïdes al llarg del procés electoral i les mesures de resolució adoptades es faran constar en acta. Article 42. Escrutini del vot electrònic 1. Acabades les votacions electròniques, els membres de la Junta Electoral constituïts en Mesa Electoral Electrònica es reuniran en el lloc que la presidència determini. En el cas que alguna de les persones membres no hi pugui assistir o hagi extraviat la seva fracció de clau, ho haurà de comunicar a la presidència i es farà constar a l'acta de la sessió. En el cas de votació mixta en paper i electrònica, els resultats es donaran agregats. 2. Els membres de la Mesa amb presència de les persones interventores, si n'hi ha, i dels assessors tècnics de vot electrònic, procediran a reconstruir la clau desxifradora, descodificar els vots i iniciar l'escrutini. Cadascun dels membres de la Mesa posarà la fracció de clau desxifradora que li correspon i la descodificarà amb el seu certificat digital. Així es reconstruirà la clau mencionada que permetrà interpretar el contingut dels vots electrònics. A continuació començarà l'escrutini electrònic. El procés de descodificació dels vots garanteix que en cap cas es pugui conèixer la identitat de les persones votants. Article 43. Publicitat dels resultats i conservació de dades 1. La presidència de la Junta Electoral publicarà el resultat provisional de les eleccions sense que de la informació detallada en cap cas sigui possible deduir el sentit del vot de les persones votants. 16 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 30-11-2020 CVE 2020034425 Pàg. 16-19 https://bop.diba.cat A Àrea de Drets Socials, Justícia Global, Feminismes i LGTBI Institut Municipal de Persones amb Discapacitat 2. Llevat impugnació, transcorregut el termini de quatre mesos des de la proclamació de les persones electes, la presidència de la Junta electoral, en presència del personal de Secretaria jurídica de l´IMPD i amb la presència dels assessors tècnics pertinents, procedirà a la destrucció tant de la clau desxifradora que permet obrir la urna electoral, com dels vots electrònics dipositats a la urna electrònica remota. No es podran destruir els vots sotmesos a impugnació o reclamació ni la clau desxifradora, fins que finalitzi el procediment corresponent, havent de procedir a la seva custòdia i conservació. 3. Fins a la destrucció de la clau desxifradora i dels vots electrònics dipositats a la urna, la Mesa procedirà a la custòdia de la clau desxifradora i dels vots electrònics dipositats a la urna amb el procediment següent: a) Cada persona membre de la Mesa introduirà en un sobre la tarja amb la part de clau criptogràfica, i en un altre sobre el PIN i PUK de la tarja. Tos els sobres hauran d'estar segellats i signats de forma manuscrita. b) Es guardaran en un suport informàtic la llista de vots electrònics xifrats. 4. La Secretaria jurídica de l´IMPD conservarà tota la informació generada durant el procés electoral que garanteixi que els vots emesos no han estat alterats. Article 44. Sancions Seran objecte de sanció, sense perjudici del trasllat a les autoritats judicials competents, els intents de influència, manipulació, vulneració del secret de vot, suplantació de votant, atacs informàtics contra el sistema, la introducció de codis maliciosos o qualsevol altre conducta feta per alterar o manipular el sistema. Secció 4 Escrutini Article 45. 1. Acabades les votacions, el president o presidenta ordenarà l'inici de l'escrutini, que serà públic. El vot serà declarat vàlid quan s'hagi realitzat en la papereta i, si és el cas, en sobre oficial. Es consideraran vots en blanc els emesos en paper què no contingui cap nom de candidat o candidata o en un sobre oficial buit. Seran declarats vots nuls els emesos en paperetes en sobre o paper diferent del model oficial, o sense sobre en aquelles en que així s'hagi d'emetre el vot, els que continguin més d'una papereta de diferent candidatura i els que representin un nombre més gran que el de llocs a cobrir per cadascun dels col·lectius. En cas que el sobre contingui més d'una papereta a una mateixa candidatura es computarà com un sol vot vàlid. També es consideraran vots nuls els emesos en paperetes no intel·ligibles, que continguin escrits improcedents o en les que s'hagués produït qualsevol tipus d'alteració. 2. En l'acte de recompte de vots el president o presidenta preguntarà si hi ha alguna al legació contra l'escrutini i, si no n'hi ha cap, o, una vegada resoltes per la Mesa les presentades, anunciarà en veu alta el resultat, especificant el nombre de votants, el de paperetes en blanc, el de paperetes nul les i el de vots obtinguts per cada persona candidata. 17 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 30-11-2020 CVE 2020034425 Pàg. 17-19 https://bop.diba.cat A Àrea de Drets Socials, Justícia Global, Feminismes i LGTBI Institut Municipal de Persones amb Discapacitat 4. Seguidament es destruiran, en presència dels assistents, les paperetes extretes de les urnes, llevat d'aquelles a les quals s'hagin negat la validesa o hagin estat objecte d'alguna reclamació, les quals s'uniran a l'acta original, una vegada rubricades pels membres de la Mesa, i s'arxivaran amb aquella. 5. Acabades les operacions anteriors, el president o presidenta estendrà l'acta, en la qual s'expressaran detalladament el nombre de persones electores, el nombre de votants, el de vots vàlids, nuls, en blanc i el dels vots obtinguts per cada persona candidata; també s'hi expressaran succintament les reclamacions i protestes formals realitzades, si escau, per les persones candidates o persones electores sobre la votació i l'escrutini, així com les resolucions motivades sobre aquestes, si n'hi ha. Així mateix, s'hi consignarà qualsevol incident que s'hi hagi produït. Article 46. Cada mesa electoral adreçarà immediatament a la junta electoral les actes de constitució de la Mesa i de l'elecció, en original i una còpia. Una de les còpies es publicarà al tauler d'anuncis de les dependències on s'hagi ubicat la Mesa Electoral. L'arxiu definitiu de l'acta original correspondrà a la Secretaria Jurídica de l´IMPD. Article 47. Les actes de constitució de la Mesa i d'escrutini i les paperetes i sobres, si escau, de vot s'ajustaran al model oficial elaborat per la Secretaria Jurídica de l´IMPD. Secció 5 Proclamació de persones candidates electes Article 48. 1. Una vegada remeses les actes a la junta electoral, aquesta procedirà a l'escrutini general. 2. La junta electoral verificarà el recompte de vots emesos en les diverses meses electorals i aplicarà la política de paritat de gènere regulada a l´article 4 del reglament. 3. Immediatament, procedirà a proclamar les persones representants electes, publicarà la llista al tauler d'anuncis de l´IMPD i elevarà a l´Alcaldia la proposta de nomenament. També es publicarà en els mitjans d'informació electrònica de l´IMPD destinats a l'efecte, els quals tindran plena validesa oficial. 4. En relació amb la proclamació de persones candidates electes, els empats es resoldran per sorteig efectuat per la junta electoral, llevat que aquest reglament prevegi un altre sistema de desempat. Article 49. Correspondrà al secretari o secretària de la junta electoral expedir els certificats relatius al procés electoral i als resultats. Secció 6 Reclamacions 18 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 30-11-2020 CVE 2020034425 Pàg. 18-19 https://bop.diba.cat A Àrea de Drets Socials, Justícia Global, Feminismes i LGTBI Institut Municipal de Persones amb Discapacitat Article 50. Contra l'acte de proclamació de persones candidates de la junta electoral es podrà interposar recurs davant la mateixa junta en el termini de tres dies des de la seva publicació. El recurs s'haurà de resoldre en el termini de tres dies, després dels quals s'haurà de procedir a la proclamació definitiva de les persones candidates. Disposicions addicionals Primera. Els terminis previstos en aquesta norma s'entendrà que són comptats per dies naturals si són assenyalats per dies, i de data a data quan siguin assenyalats per mesos. En el cas que el darrer dia d'un termini sigui un dissabte o un festiu, el termini s'entendrà prorrogat fins al dia hàbil següent. Segona. L'organització i coordinació del procés electoral correspon a la Gerència de l´IMPD. Tercera. Si alguna persona es veu impossibilitada per desplaçar-se fins a la seu de votació i no disposa de la tecnologia necessària per emetre el seu vot, pot sol·licitar de manera excepcional i justificada al Servei d'Atenció al Públic de l'IMPD l'assistència al seu domicili de personal de l'Institut que li faciliti els mitjans necessaris per emetre el seu vot. Quarta. Es faculta a la Junta Electoral per regular via instrucció els requeriments tècnics del vot electrònic, i introduir les modificacions que tenen per objectiu adequar el contingut del present Reglament al procés de vot electrònic de l´Ajuntament de Barcelona, basat en la plataforma Decidim Barcelona, així com per auditar els estàndards dels sistemes end-to-end verificable (E2E-V), les funcionalitats a garantir i l´accessibilitat del procés de votació. Disposició derogatòria Única. Queden derogades les normes reguladores de les eleccions... Disposicions finals Primera. En tot allò no previst en el present reglament es podrà aplicar la legislació general electoral. Segona. El present reglament entrarà en vigor l´endemà de la seva publicació al BOP. 19 Powered by TCPDF (www.tcpdf.org) B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 30-11-2020 CVE 2020034425 Pàg. 19-19 https://bop.diba.cat A