PREMI CIUTATS EDUCADORES A BONES PRÀCTIQUES D’INCLUSIÓ I DEMOCRATITZACIÓ DE LA CULTURA CIUTATS EDUCADORES PER A UN MÓN MILLOR BUTLLETÍ ESPECIAL 2020 #31 La cultura és l’expressió de la creativitat humana i configura la identitat col·lectiva dels pobles a través d’un procés dinàmic de relació amb el món. El seu rol és tan important en el desenvolupament de les persones i les comunitats que els drets culturals formen part indissociable dels drets humans. Les tres experiències guanyadores d’aquesta edició són: Conscients d’aquest fet, les Ciutats Educadores contribueixen Aquí hi viu la cultura: Xarxa Catul (Medellín, Colòmbia): de manera destacable a la garantia i promoció dels drets Articulació dels diferents serveis i equipaments culturals culturals dels seus habitants, tal com es recull en la nova i dels seus protagonistes amb l’objectiu de donar suport Carta de Ciutats Educadores. A través de les seves polítiques, a les dinàmiques culturals locals i propiciar el treball engeguen iniciatives destinades a corregir les desigualtats col·laboratiu. en l’accés i el gaudi de les oportunitats culturals i educatives; promouen les arts com a via d’inclusió social i educativa; Programa educatiu per a la inclusió i valorització de la incentiven la creativitat i la innovació cultural com a vectors diversitat ètnica i cultural (Santos, Brasil): Educació de desenvolupament personal i socioeconòmic; i fomenten antiracista per fer visible la contribució de la civilització un rol actiu de la ciutadania en la planificació i gestió de africana i la seva diàspora, els pobles indígenes i les l’oferta cultural. Alhora, inverteixen esforços i recursos en comunitats migrants i refugiades en la societat brasilera. la formació de professionals de les diverses expressions culturals i tenen un paper clau en la preservació i promoció Al cor de la meva infantesa (Torres Vedras, Portugal): del patrimoni cultural tangible i intangible i en la protecció de Foment de les relacions intergeneracionals per generar la diversitat cultural. espais de trobada entre nenes, nens, joves i persones grans de comunitats rurals, a través d’activitats que vinculen la Per visibilitzar aquesta tasca es va convocar la tercera edició memòria, la vida i l’art. del Premi Ciutats Educadores 2020, sota el lema “Inclusió i democratització de la cultura”, que va rebre un total de Tant les iniciatives premiades com les finalistes posen en 58 candidatures procedents de cinquanta ciutats (de relleu el poder transformador del binomi cultura i educació. tretze països i quatre continents). Un jurat internacional Esperem que la seva difusió animi més governs locals a va seleccionar les tres experiències guanyadores i les set reforçar el vincle de les seves polítiques culturals i educatives finalistes, després d’un procés deliberatiu en el qual va voler i a continuar explorant el seu potencial per crear pobles i deixar constància expressa de l’excel·lent qualitat de totes ciutats més inclusius, creatius i orgullosos de les propostes. la seva diversitat. Medellín (Colòmbia) Santos (Brasil) Torres Vedras (Portugal) ASSOCIACIÓ INTERNACIONAL DE CIUTATS EDUCADORES bidce@bcn.cat | www.edcities.org D.L.: B-31.661-2007 / ISSN: 1887-9616 Medellín AQUÍ HI VIU LA CULTURA: XARXA CATUL Medellín és la capital del departament d’Antioquia, Xarxa, reunits en un esdeveniment per donar a conèixer Colòmbia, té 2.376.337 habitants i és situada l’oferta, els tallers i les accions empreses en els diferents a la vall d’Aburrá. Disposa d’un ampli sistema equipaments culturals. cultural integrat per museus, biblioteques, unitats ¬ Museografies de barri: processos esportives i centres culturals. A més, el sector de creació museogràfica de creatiu està format per més de 6.500 empreses, continguts desenvolupats als el 98% de les qual són micro i petites empreses. equipaments, amb els quals es busca donar a conèixer Integrada per 16 equipaments culturals entre Cases de aquestes produccions per Cultura, Unitats de Vida Articulada, teatres i Laboratoris mitjà de dispositius interactius. de Producció Sonora, la Xarxa CATUL és un projecte de la Destaca el teler interactiu Secretaria de Cultura Ciutadana i la Subsecretaria d’Art i del taller Teixint Memòries i Cultura de l’Alcaldia de Medellín, en aliança amb Comfenalco el tocadiscos interactiu per al Antioquia (Caja de Compensación Familiar, constituïda com festival Manrique Sempre a organització sense ànim de lucre). La Xarxa s’estén per és Tango. tota la ciutat i els districtes en què es divideix, i impacta, de mitjana, en unes 400.000 persones cada any. ¬ Una farmaciola al teu hort: participants de processos de sembra i horta acudeixen a altres territoris Les Cases de Cultura van néixer en la dècada dels 90 com a per intercanviar sabers i experiències. resposta a l’onada de violència que es va viure durant aquells anys. Aquestes entitats treballaven conjuntament amb les ¬ Escola de Pensament Cocreatiu: espai de trobada entre comunitats, però estaven desarticulades entre si. L’any 2014, mediadors (talleristes, formadors, coordinadors, gestors les Cases de Cultura comencen a treballar sota un model de i promotors) que busquen repensar els xarxa articulada. rumbs pedagògics que assumeix la Xarxa. El projecte involucra artistes, organitzacions de base i ¬ Laboratoris de Producció col·lectius per mitjà de la dinamització d’espais de cocreació, Sonora: espais cogestió i de responsabilitat compartida, per a la formació i experimentals de formació el foment d’experiències d’aprenentatge lliure i col·laboratiu, i producció de diferents i ho fa reconeixent la diversitat de subjectes, comunitats moviments musicals, i territoris. Alhora, s’aposta per la defensa de pràctiques audiovisuals i artístics i sabers populars com a formes d’expressió i comprensió sonors de la ciutat. legítimes de la realitat social. Durant els últims anys hi ha En el marc del projecte es desenvolupen les accions hagut un augment significatiu en següents: el nombre de persones que participen ¬ Laboratoris de Cocreació: espais de trobada per a la en els processos formatius que es duen creació, experimentació i intercanvi a terme en els equipaments de la xarxa. La importància de coneixement entre artistes del projecte rau en la creació col·lectiva de sentits i en de trajectòria mitjana i/o l’enfortiment de les capacitats de transformació de l’entorn, llarga i actors artístics i a través de múltiples processos de creació artística. A la culturals del territori. vegada, es fomenta la reflexió conjunta per retroalimentar les propostes, de manera que es pugui avaluar i repensar el ¬ Festival CATUL: projecte permanentment per part de veus horitzontals. Des presentació de l’any 2016, s’han generat processos que transcendeixen d’experiències i l’àmbit local i es consoliden com a propostes culturals de processos construïts ciutat, com ara el Festival Parlem Hip Hop, Pedregal és Salsa, al llarg de l’any en la Caminada Punk, Manrique és Tango i el Fòrum Cuina com a Acció Social. Xarxa articulada de Cases de la Cultura, Teatres, Unitats de Vida Articulada i Laboratoris de PRESENTA: Alcaldia de Medellín Producció Sonora que persegueix garantir Secretaria de Cultura Ciutadana l’apropiació i gaudi dels drets culturals. Contacte: Sr. Herman Ferney Montoya Gil E-mail: herman.montoya@medellin.gov.co ASSOCIACIÓ INTERNACIONAL DE CIUTATS EDUCADORES | www.edcities.org 02 Santos EDUCACIÓ ANTIRACISTA PER A LA INCLUSIÓ I VALORITZACIÓ DE LA DIVERSITAT ÈTNICA I CULTURAL Addicionalment, s’ofereixen accions de Programa educatiu per conscienciar sobre el formació obertes a la comunitat passat i establir les bases per a una societat dinamitzades per líders que respecti la seva diversitat i se n’orgulleixi. comunitaris i/o especialistes en les quals participen una mitjana de cent persones Santos és un municipi portuari situat a la costa a l’any. D’altra banda, els de l’estat de São Paulo, al Brasil, que basa la itineraris urbans educatius (històrics, geogràfics, literaris, seva activitat econòmica en el turisme, la pesca arqueològics) promouen una i el comerç. Fundada el 1546 en el marc de la reflexió vivencial i crítica i colonització europea i l’esclavisme, és una de les compten amb prop de tres mil ciutats més antigues del Brasil i escenari d’una estudiants anualment. intensa dinàmica de resistència a l’esclavisme i del moviment abolicionista. Amb prop de 433.311 Entre els canvis generats per aquesta habitants, un 72,16% de la seva població és blanca iniciativa, destaca el nombre creixent de projectes i un 26,71% és negra o mestissa, un 0,99% asiàtica transversals dels centres educatius, que van passar de i un 0,11% indígena. tres projectes l’any 2010 a 45 el 2019. A través d’aquestes accions, s’ha Quan fa 520 anys de l’arribada dels colonitzadors europeus fomentat la lectura d’autors/es fins al Brasil i 130 anys de l’abolició de l’esclavitud, els indicadors ara ignorats, s’ha incidit en la educatius, d’ascens social i de pobresa de la població negra, valoració de les manifestacions mestissa, indígena i migrant continuen posant de manifest culturals i estètiques dels les desigualtats que hi ha a escala nacional i local. pobles marginats i s’han descobert nous herois i Aquestes desigualtats es veuen reforçades per una educació heroïnes. Igualment, els basada en l’eurocentrisme i en la qual la contribució de la centres educatius s’han civilització i diàspora africana, de la cultura afrobrasilera i compromès a afavorir dels pobles indígenes en la construcció històrica i cultural l’apreciació de l’estètica negra del Brasil ha estat sistemàticament invisibilitzada o abordada fins ara estigmatitzada (com els d’una manera distorsionada. En aquesta educació, a més, cabells afro), a actuar decididament s’han obviat reflexions importants a l’entorn de temes com davant de denúncies de casos de el racisme institucional, el mite de la democràcia racial, els racisme i a implicar activament les famílies en les diferents prejudicis, el colorisme i el privilegi blanc. propostes. Per transformar aquesta realitat, l’any 2003 una llei federal També es dona suport a les accions de visibilització i va fer obligatòria la inclusió de l’ensenyament de la història intercanvi de bones pràctiques, i i la cultura afrobrasilera i africana en el currículum educatiu des de l’any 2015, gràcies a la de totes les escoles públiques i privades del Brasil. posada en marxa del Fòrum d’Acompanyament (integrat En aquest context, la Secretaria d’Educació de Santos duu per representants municipals, a terme des de l’any 2004 accions a favor d’una educació de les diferents comunitats antiracista amb l’objectiu de donar veu i protagonisme ètniques de la ciutat, als col·lectius marginats històricament i de valorar el seu organismes públics i centres patrimoni material i immaterial. Amb aquesta finalitat, educatius i universitaris), es s’ha articulat un programa que integra la formació per a compta amb la participació la comunitat educativa i la ciutadania, la reorganització de la comunitat en la proposta del currículum escolar des de l’òptica de la diversitat i d’accions i seguiment de les l’antiracisme, la producció de material pedagògic, itineraris intervencions, amb un enfocament urbans per visibilitzar les aportacions de les diferents d’incidència política. comunitats ètniques, i el treball en xarxa amb agents comunitaris i la incidència política. PRESENTA: El projecte permet que una mitjana Ajuntament de Santos de 360 docents a l’any participin en formacions Secretaria d’Educació especialitzades, ja sigui en format presencial o virtual. Contacte: Sra. Cristina Barletta E-mail: seduc@santos.sp.gov.br ASSOCIACIÓ INTERNACIONAL DE CIUTATS EDUCADORES | www.edcities.org 03 Torres Vedras AL COR DE LA MEVA INFANTESA El municipi de Torres Vedras es troba a la regió oest de Portugal, consta de tretze comunitats Projecte de foment de les relacions rurals i té un total de 79.465 habitants. La intergeneracionals que promou espais de seva principal activitat econòmica és el sector trobada entre nenes, nens, joves i persones agroindustrial i és un dels principals prove dors grans de comunitats rurals a través de productes hortícoles de l’àrea metropolitana d’activitats que vinculen la memòria, de Lisboa. La distribució de la població per la vida i l’art. franges d’edat posa en relleu el seu progressiu envelliment: un 19,6% de persones són més grans de 65 anys i només un 15,7% de població En una dimensió qualitativa, la utilització té entre 0 i 14 anys. de l’art (en les seves diferents formes d’expressió: literatura, En els últims anys, els canvis en les dinàmiques i formes arts plàstiques, música, etc.) de vida han propiciat una progressiva separació entre les fa possible la creació de forts generacions joves i les més grans, fet que ha reduït els vincles emocionals, cognitius espais i els moments per compartir i interaccionar. Això i afectius entre persones de ha contribuït a la generació de prejudicis i estereotips que diferents edats, contextos (rural accentuen el distanciament i fan més profunda l’escletxa i urbà), nivells socioeconòmics intergeneracional existent. i educatius. Així, per a les persones grans participants, Per respondre a aquesta situació, el projecte “Al cor de la el projecte contribueix a donar meva infantesa”, engegat l’any 2014 per l’Ajuntament de sentit a les seves pròpies vivències Torres Vedras, es proposa generar espais de trobada perquè i a compartir-les amb el conjunt de nenes, nens, joves i persones grans procedents de zones la comunitat. A més, el fet d’escoltar les rurals del municipi s’embarquin en un procés de coneixement cançons de la seva infantesa, cantades pels nens i nenes del mutu i intercanvi per mitjà d’activitats que vinculen la present, i de veure les seves històries de vida reinterpretades memòria, la vida i l’art. de manera artística en les obres creades pels estudiants, els permet sentir-se reconegudes i connectar des d’una Amb la col·laboració d’escriptors i escriptores, les persones dimensió emotiva, fet que afavoreix la seva autoestima. grans transformen els seus records en petites novel·les familiars o llibres de records, en un procés que els permet De manera complementària, el treball recuperar vivències, contextualitzar-les i fer una reflexió amb la memòria viva de la comunitat, retrospectiva de les seves vides. Una altra línia d’acció a través de la interacció amb les fomenta trobades a les aules entre persones grans i joves persones grans, contribueix a estudiants d’ensenyaments artístics. A partir d’aquestes una comprensió més gran de trobades, els joves creen les obres que plasmen al seu la història local i a reforçar el llibre d’artista amb l’ajuda del professorat i la col·laboració sentiment de pertinença del d’artistes convidats. També es fan tallers de lectura i de cant jovent. El projecte els ofereix coral amb l’alumnat de primària en els quals el repertori una oportunitat per conèixer de cançons està integrat per les cançons infantils que les com era la vida en el passat persones grans cantaven quan eren infants i els textos que al seu territori, la qual cosa els es llegeixen estan recollits en els seus llibres de records. A permet establir un vincle directe més, amb l’objectiu de posar en valor el procés i compartir amb els seus ancestres i reconèixer els aprenentatges assolits amb la comunitat, el projecte la seva contribució al benestar comú. promou la presentació pública dels La iniciativa també és un espai des del qual treballs artístics realitzats en es pot reflexionar sobre les fragilitats de les diferents etapes festivals i exposicions. vitals, acceptant que totes les persones són vulnerables i necessiten cures en algun moment de la seva vida, i apel·lant Des de l’any 2014, el a la solidaritat intergeneracional com a via per a construir projecte ha involucrat comunitats inclusives. directament 472 participants, entre nens, nenes, joves i persones grans. De manera PRESENTA: indirecta, ha tingut la Ajuntament de Torres Vedras participació de més de mil Fàbrica d’Històries persones. Contacte: Sra. Maria João Fernandes E-mail: fabricadashistorias@cm-tvedras.pt ASSOCIACIÓ INTERNACIONAL DE CIUTATS EDUCADORES | www.edcities.org 04