GASETA MUNICIPAL 28 de gener del 2021 CSV: af39-6090-d254-6343 Disposicions generals – Instruccions INSTRUCCIÓ tècnica per a l'aplicació de criteris ambientals en projectes d'obres, derivada del Decret d'Alcaldia sobre contractació Pública sostenible de 24 d'abril de 2017. En ús de les facultats conferides a aquesta Alcaldia per l'article13 de la Carta Municipal de Barcelona Disposo, Primer. Aprovar la Instrucció per a l'aplicació de criteris ambientals en projectes d'obres, derivada del Decret d'Alcaldia sobre contractació Pública sostenible de 24 d'abril de 2017. Segon. Publicar la instrucció a la Gaseta Municipal i a la Seu Electrònica de l'Ajuntament de Barcelona pel seu general coneixement. Tercer. Notificar als interessats. Barcelona, 30 de desembre de 2020. L'alcaldessa, Ada Colau Ballano. INSTRUCCIÓ TÈCNICA PER A L'APLICACIÓ DE CRITERIS AMBIENTALS EN PROJECTES D'OBRES Programa Ajuntament + Sostenible Revisió 2020 Introducció L’Ajuntament de Barcelona, seguint les línies que estableix el Compromís ciutadà per la sostenibilitat 2012-2022, la Instrucció per l’ambientalització de les obres de l’Ajuntament de Barcelona de 15 d’octubre de 2009. la Política de compra responsable de fusta de gestió forestal sostenible, la Mesura de govern per la transició cap a la sobirania energètica de Barcelona (2016), el Pla d'autosuficiència energètica de Barcelona (2024), el Pla per a la millora de la qualitat de l'aire a Barcelona, el Pla del verd i de la biodiversitat de Barcelona 2020, l’Ordenança del medi ambient de Barcelona i altres plans relacionats, com el Pla d’Estalvi i Eficiència energètica als edificis municipals o el Pla Clima 2018 - 2030, o la Mesura de govern Programa d’impuls de la Infraestructura verda urbana 2017-2030, treballa per minimitzar els impactes ambientals derivats de les obres municipals i tendir a l'autosuficiència energètica i l'excel·lència ambiental en els projectes d'espai públic i d'edificació. El Decret d’Alcaldia S1/D/2017-1271 de 24 d'abril, de contractació pública sostenible de l'Ajuntament de Barcelona, estableix l’elaboració d’un Pla anual de contractació i aprova les 1 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 28 de gener del 2021 CSV: af39-6090-d254-6343 guies de contractació pública social i ambiental, incloent-hi les instruccions tècniques en les que es proposen criteris ambientals específics a tenir en compte en la compra i contractació dels grups de productes i serveis definits com a prioritaris. Les Instruccions tècniques de sostenibilitat en la contractació formen un conjunt coherent de normes que es complementen dins d’un programa de major abast com és el Programa Ajuntament + Sostenible. 1. OBJECTE Aquesta instrucció tècnica té per objecte definir, de conformitat amb el Decret d’Alcaldia S1/D/2017-1271 de contractació pública sostenible, els criteris per a clàusules ambientals per a la redacció de projectes i l'execució de l'obra d'arquitectura, espai públic i infraestructures que fan els diferents operadors municipals. Per assolir aquest objectiu, aquesta instrucció: a) Classifica les principals tipologies de contractes relacionats amb projectes i obres b) Defineix les prioritats que cal tenir en compte en la contractació c) Estableix els principals àmbits d'aplicació de criteris ambientals en cada tipologia i defineix els criteris ambientals que cal aplicar d) Estableix el sistema de seguiment 2. ÀMBIT D’APLICACIÓ 2.1 Àmbit subjectiu D’acord amb el Decret d’Alcaldia S1/D/2017-1271 de contractació pública sostenible, aquesta instrucció és de compliment obligatori en els contractes subscrits per l’Ajuntament de Barcelona i les entitats dependents que tenen la condició de poder adjudicador, que tinguin per objecte contractual el que estableix l’apartat 3, “Abast”. 2.2 Incorporació en els plecs Tots els òrgans de contractació estan obligats a complir aquesta instrucció, i han de garantir en tots els casos la incorporació en els plecs dels criteris ambientals corresponents segons el tipus de contracte. 2.3 Excepció i informe justificatiu D’acord amb el Decret d’Alcaldia S1/D/2017-1271 de contractació pública sostenible, els òrgans de contractació competents o els responsables dels contractes poden considerar que les característiques del contracte no són adequades per incorporar totes o algunes de les clàusules ambientals que estableix aquesta instrucció. En aquests casos, l’òrgan de contractació competent ha de justificar-ho degudament a l’expedient segons el que especifica l’apartat 4.2. 2 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 28 de gener del 2021 CSV: af39-6090-d254-6343 3. ABAST Aquesta instrucció estableix criteris concrets per a les tipologies de contractes següents: − Redacció de projectes d’urbanització o infraestructures (projectes d’obres de l’espai públic, siguin d’urbanització, remodelació o manteniment). − Redacció de projectes d’edificació, tant per nova construcció o gran rehabilitació, com per reforma. − Execució d’obres d’edificació i urbanització, conseqüència dels anteriors. A efectes d’aplicació d’aquesta instrucció es defineixen com a reforma les actuacions definides al Protocol de tramitació pels Districtes dels projectes d’obres ordinàries d’edificació següents: − Totes les obres de nivell I − Les obres de nivell II i III, que afectin una superfície mínima de 200 m2 i que el seu PEM sigui superior a 200.000 euros. L’Ajuntament de Barcelona i els ens dependents que tenen la condició de poder adjudicador també han de tenir cura que s’apliquin els criteris definits en aquesta instrucció quan s’estableixin acords amb operadors privats per a la elaboració de projectes o execució d’obres d’urbanització, de manteniment o d’instal·lació d’elements urbans en l’espai públic de la ciutat i s’han d’assegurar que estan degudament incorporats en el projecte i en els protocols de recepció de l’obra. 4. PRIORITATS 4.1 Prioritats ambientals per a obres Conseqüentment amb els diversos compromisos de protecció del medi ambient adquirits per l’Ajuntament de Barcelona, les prioritats a l’hora de determinar els criteris ambientals per a la redacció de projectes, l’execució d’obres i manteniment són les següents: − En totes les contractacions: l’aplicació de la Instrucció per l’ambientalització de les obres de l’Ajuntament de Barcelona de 15 d’octubre de 2009, de la Instrucció tècnica per a l’aplicació de criteris de sostenibilitat en la fusta i de criteris generals d’autosuficiència ambiental i energètica. − En cas de redacció de projectes d’urbanització o infraestructures: la incorporació de criteris ambientals relatius a elements urbans, autosuficiència hídrica, criteris d’autosuficiència energètica, biodiversitat i elements TIC. Criteris relatius a la preservació de la qualitat de les masses d’aigua: protecció dels aqüífers i reserves d’aigua, i protecció de les platges i els seus usos. − En cas de redacció de projectes d’edificació: la incorporació de criteris detallats relacionats amb els criteris d’autosuficiència energètica (mínima demanda energètica i màxima generació renovable), hídrica i ambiental; criteris relatius a la biodiversitat i altres estàndards d’excel·lència ambiental. 3 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 28 de gener del 2021 CSV: af39-6090-d254-6343 − En cas d’execució d’obres: s’estableixen criteris específics per a l’execució d’obres d’edificació relatius a l’eficiència energètica, el confort i el manteniment. 4.2 Informe justificatiu En cas que la direcció de serveis corresponent o, si escau, l’òrgan de contractació competent consideri no aplicables les prioritats assenyalades, o determinats requeriments o criteris ambientals, o bé consideri el contracte en si mateix com a no apropiat per a l’aplicació d’aquesta instrucció, ho ha d’indicar i precisar en un informe en què concreti, com a mínim: − Les especificitats dels usos i les funcions que ho justifiquen. − Les característiques i els requeriments tècnics especials del projecte o l’obra que ho justifiquen i que no estan garantits per les prioritats definides anteriorment, de manera contrastada amb les característiques d’aquestes. Aquest informe ha d’estar a la disposició dels responsables del seguiment d’aquesta instrucció, quan així ho requereixin. 5. CRITERIS AMBIENTALS La taula següent recull els diferents aspectes ambientals per a cadascuna de les tipologies de contractes indicats. Execució d'obres Redacció de projectes Redacció de projectes d'urbanització o d'urbanització d'edificació edificació Incorporació de tècnics ambientals i d’energia en el projecte Aplicació del Decret per a l'ambientalització de les obres Criteris i requeriments d'autosuficiència energètica i ambiental Informe favorable de compliment dels requeriments d’autosuficiència energètica Aplicació de la Instrucció de la fusta Criteris per fer front a l’emergència climàtica Aplicació del Manual de Requeriments d’autosuficiència energètica qualitat de les obres Certificació Energètica en fase de Certificat energètic edifici projecte acabat Criteris relatius a millores en el Criteris per a la consideració del control de qualitat i garantia cicle de vida de la infraestructura i Càlcul del cost total de la per a l’eficient transmissió de la propietat Documentació requerida en informació els projectes per a la recepció d’edificis 4 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 28 de gener del 2021 CSV: af39-6090-d254-6343 Execució d'obres Redacció de projectes Redacció de projectes d'urbanització o d'urbanització d'edificació edificació Acompanyament per part del contractista durant el període d’un any Criteris relatius a l’increment del verd i de la biodiversitat Criteris relatius a la protecció de la fauna protegida Criteris relatius a la preservació de la qualitat de les masses d’aigua i els seus usos i a l’autosuficiència hídrica Criteris relatius a elements urbans Implementació d’edificis ciclables Criteris a favor de l'economia circular (productes i materials de construcció) Criteris relatius a la incorporació de sistemes i tecnologies TIC Altres estàndards d'excel·lència ambiental A continuació es detallen els criteris ambientals que cal incloure en els plecs de contractació descrits anteriorment. En els articles següents s’indica quan els criteris han de ser incorporats com a especificació tècnica o poden ser incorporats com a criteri d’adjudicació valorable. En aquest darrer cas l’òrgan de contractació ha de determinar la puntuació que atribueix al compliment de cadascun dels criteris d’adjudicació i la fórmula de valoració corresponent. 5.1 Requisit de compliment potestatiu en totes les contractacions: Solvència tècnica L’òrgan de contractació pot considerar incorporar com a requisit de solvència tècnica, en funció de les característiques del projecte i d’acord amb el grau d’especialització requerit, que en l’equip tècnic redactor del projecte hi figuri un tècnic competent en matèria de medi ambient i d’energia. 5.2 Criteris de compliment obligatori en totes les contractacions L’òrgan de contractació ha d’establir els requeriments obligatoris per a les contractacions de redacció de projectes i d’execució d’obres següents: I. Aplicació de la Instrucció per l’ambientalització de les obres de l’Ajuntament de Barcelona de 15 d’octubre de 2009. És aplicable la Instrucció per l’ambientalització de les obres de l’Ajuntament de Barcelona de 15 d’octubre de 2009. En què s’estableix l’obligatorietat de la realització, en fase de projecte, 5 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 28 de gener del 2021 CSV: af39-6090-d254-6343 d’una memòria ambiental, i, en fase d’execució d’obra, d’un Pla d’ambientalització, que s’ha de validar en tot cas abans de l’acta de replantejament de l’obra i per al seu compliment en el transcurs de l’execució de l’obra esmentada, per a tots els projectes d’obres, sempre que el seu pressupost estimat per a l’obra inclosa en el projecte sigui igual o superior a 450.000 euros i no estiguin subjectes a Avaluació d’Impacte Ambiental, segons la legislació vigent. Per donar compliment als requeriments bàsics que han d’acomplir totes les obres que contracti l’Ajuntament de Barcelona s’utilitzaran els materials i guies de suport a l’ambientalització d’obres:  Manual bàsic per a l’elaboració de la memòria ambiental associada als projectes d’obres de l’Ajuntament de Barcelona  Guia per a l’ambientalització de l’execució d’obres  Guia de control de l’ambientalització de l’execució d’obres II. Criteris i requeriments d’autosuficiència energètica i ambiental L’òrgan de contractació ha d’incorporar en tots els plecs de redacció de projectes i execució d’obres els criteris generals d’autosuficiència energètica i ambiental, com són: − les solucions energètiques que tendeixin cap a l ’autosuficiència energètica i redueixin la potència instal·lada, preferentment amb sistemes passius i de generació d’energia amb fonts renovables a escala local que permetin assolir un balanç d’emissions zero; − la gestió eficaç dels recursos hídrics considerant tot el cicle d’aigua, des de la captació fins a l’evacuació (aigua potable de xarxa, freàtica, pluvial i aprofitament d ’aigües grises o regenerada), afavorint l’aplicació de Sistemes Urbans de Drenatge Sostenible (d’ara en endavant, SUDS); − la construcció amb materials amb l’impacte més petit possible en el seu cicle de vida; i amb tècniques de baix impacte ambiental i aplicació de solucions basades en la natura − el foment de la connectivitat del verd urbà (corredors verds urbans), la naturalització de la ciutat i una biodiversitat més gran del verd urbà a totes les escales; creació de microhàbitats i espais naturalitzats − la incorporació de sistemes i tecnologia intel·ligent d’equips, instal·lacions i possibles microxarxes (d’energia, aigua, mobilitat —vehicle elèctric— o altres recursos) que afavoreixin l’ús eficient i el monitoratge dels recursos i els efluents; − la incorporació de solucions de prevenció, reutilització, reciclatge i recollida de residus basades en els principis de l’economia circular; Els criteris generals d’autosuficiència energètica i ambiental es concretaran en forma de criteris específics adaptats a cada plec, seguint les prioritats definides en els apartats 5.3, 5.4 i 5.5. 6 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 28 de gener del 2021 CSV: af39-6090-d254-6343 III. Informe favorable de compliment dels requeriments d’autosuficiència energètica Per tal de garantir el compliment de les mesures d’autosuficiència energètica per projectes d’espai públic i d’infraestructures (apartat 5.3. II) i/o de redacció de projectes d’edificació (apartat 5.4 II), l’òrgan de contractació ha de disposar d’un informe favorable de l’Agència d’Energia de Barcelona en les diferents fases del projecte (projecte bàsic i projecte executiu), d’acord al que estableix el protocol REP energia per a edificis i equipaments municipals i la Instrucció per a la incorporació de l’objectiu de la generació d’energia renovable en les actuacions municipals relacionades amb la redacció de projectes d’obres i d’instruments de planejament urbanístic de 30 de gener de 2020. IV. Aplicació de la Instrucció tècnica per a l’aplicació de criteris de sostenibilitat en la fusta S’aplica la Instrucció tècnica per a l’aplicació de criteris de sostenibilitat en la fusta, que estableix l’obligatorietat d’adquirir fusta amb certificació de gestió forestal sostenible; la promoció d’un ús superior de la fusta com a material de construcció sostenible i renovable; la recomanació d’ús d’una diversitat més gran d’espècies de fusta autòctona, i l’obligatorietat de disposar tant de garanties de gestió forestal sostenible com de garanties de legalitat en cas d’utilitzar fusta tropical. 5.3 Criteris a aplicar en els contractes per a la redacció de projectes d’espai públic i d’infraestructures I. Criteris per fer front a l’emergència climàtica L’òrgan de contractació ha d’establir en els plecs de redacció de projectes d’urbanització, reurbanització o infraestructures actuacions que permetin fer front a l’emergència climàtica a través de l’increment de l’habitabilitat en l’espai públic. Possibles actuacions a prioritzar són: − La creació d’espais d’ombra a través d’elements de mobiliari urbà com pèrgoles, elements tèxtils efímers o estacionals, o l’increment de cobertures verdes. − La creació d’espais verds de refugi climàtic que proporcionin condicions d’un alt confort tèrmic − La selecció de paviments amb un alt índex de reflectància per mitigar l’efecte illa de calor, i la utilització de paviments drenants − La reserva d’espai suficient en el sòl i subsòl per facilitar la prestació dels serveis climàtics necessaris (augment de la infiltració d’aigua, millora de la qualitat del sol per un bon creixement de la vegetació,...) II. Criteris de màxima autosuficiència energètica L’òrgan de contractació ha d’establir en els plecs de contractació de redacció de projectes d’urbanització, reurbanització o infraestructures criteris que permetin assolir la màxima autosuficiència energètica, inclosos els criteris següents: − Minimitzar els consums energètics, aplicant criteris d’eficiència energètica per a sistemes d’enllumenat i altres consums energètics (sistemes d’enllumenat mitjançant tecnologia 7 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 28 de gener del 2021 CSV: af39-6090-d254-6343 LED, sistemes de regulació i mesures similars). − Maximitzar l’autoproducció energètica, basada en l’estudi de l’aprofitament de fonts d’energia locals, que inclogui energies renovables o residuals (de focus de calor i fred) per cobrir demandes energètiques existents, noves demandes o per injecció de l’energia produïda a la xarxa de distribució existents; la viabilitat de l’emmagatzematge tèrmic estacional o elèctric, i el disseny d’estructures de suport d’instal·lacions productores d’energies renovables (mobiliari urbà). III. Criteris per a la consideració del cicle de vida de la infraestructura i per a l’eficient transmissió de la informació. Cicle de vida de la infraestructura: o Estudi d’alternatives En funció del projecte, l’òrgan de contractació ha d’incorporar en tots els plecs de redacció de projectes i execució d’obres d’infraestructura requeriments referents a la informació necessària a aportar sobre els elements constructius i els espais de gestió generats en quant al medi ambient i l’eficiència. Aquesta informació ha de servir per a: − Establir criteris ambientals d’avaluació i estudi d’alternatives relatius a la fase del cicle objecte del contracte. − Incorporar en els criteris de decisió aspectes relatius a fases posteriors del cicle de vida, des del punt de vista ambiental, com són criteris relacionats amb la durabilitat i el manteniment de materials i productes, inclosa la seva selecció en funció de l ’ús, el dimensionament adequat o les possibilitats de reutilització. o Pla de manteniment integral L’òrgan de contractació ha d’incorporar en tots els plecs de redacció de projectes i execució d’obres d’infraestructura l’obligatorietat de redactar un Pla de manteniment integral de la infraestructura, segons els protocols vigents dels diferents serveis de manteniment de la Gerència d’Ecologia Urbana. Model de transmissió de dades L’òrgan de contractació ha de definir el format de transmissió de la informació més adequat, optant de forma preferent per a bases de dades estructurades i formats interoperables BIM, amb l’objectiu de: − Traslladar informació útil i transcendent sobre els objectes i espais a altres agents que intervinguin en fases posteriors del cicle. − Facilitar l’avaluació i el seguiment dels altres criteris que indica la present Instrucció. La informació s’ha d’estructurar en base a objectes i actius de gestió i, a més a més dels camps i paràmetres relatius al component ambiental, de forma general s’ha d’organitzar de manera que permeti la identificació dels elements, la localització en l’espai públic o l’edifici i la 8 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 28 de gener del 2021 CSV: af39-6090-d254-6343 caracterització geomètrica bàsica dels objectes. IV. Criteris relatius a l’increment del verd i de la biodiversitat Els plecs de contractació per a la redacció de projectes d’urbanització han d’incloure les prioritats del Pla del verd i de la biodiversitat de Barcelona 2020, especialment: − La connectivitat dels espais verds (desplegament de la xarxa de corredors verds urbans) − La diversificació d’espècies d’arbrat i la seva selecció en funció dels serveis ambientals que ofereixen (com pot ser la seva capacitat de retenció de pols i altres contaminants) − L’augment de la biomassa de la ciutat − La permeabilització del sòl en l’espai públic − L’aplicació de mesures de control de la flora exòtica i invasora − l’increment de la biodiversitat animal amb la creació d’espais de refugi i nidificació (caixes niu, hotels d’insectes, )i /o la plantació d’espècies que fomentin la funció d’hàbitat − Proporcionar més volum de sòl als arbres viaris i de més qualitat V. Criteris relatius a la preservació de la qualitat de les masses d’aigua i els seus usos i a l’autosuficiència hídrica Els plecs de contractació per a la redacció de projectes d’obres en l’espai públic de la ciutat han d’incloure obligatòriament requeriments de desplegament dels plans directors de sanejament i clavegueram de la ciutat, així com el de recursos hídrics alternatius en vigència. En el projecte s’han d’incloure en especial aquelles mesures orientades a la gestió de les aigües potencialment contaminants que en episodis de pluja poden esdevenir desbordaments del sistema de sanejament i contaminar les masses d’aigua subterrànies i superficials: aqüífer, rius i platges. L’òrgan de contractació ha d’establir en els plecs de contractació per a la redacció de projectes d’urbanització criteris ambientals relatius a l’autosuficiència hídrica, com poden ser, per exemple: − La utilització de Sistemes Urbans de Drenatge Sostenible (SUDS) − L’ús de Recursos Hídrics Alternatius (RHA) − L’ús de mecanismes d’estalvi en tot tipus de xarxes d’aigua − L’optimització de sistemes de reg en zones verdes i − La selecció d’espècies adaptades amb baixes necessitats hídriques − La recirculació d’aigua en fonts ornamentals 9 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 28 de gener del 2021 CSV: af39-6090-d254-6343 Els criteris s’adequaran als manuals i guies tècniques de referència que siguin de vigència a l’Ajuntament de Barcelona1. VI. Criteris relatius a elements urbans L’òrgan de contractació ha d’establir en els plecs de contractació l’aplicació preceptiva de la Instrucció d’Alcaldia relativa als elements urbans de la ciutat de Barcelona, que en el seu apartat 5.d estableix l’obligatorietat del compliment dels criteris de sostenibilitat social i ambiental, concretament el compliment de les normes de l ’Organització Internacional del Treball, l’adopció del Compromís Ètic de l’empresa, que els proveïdors ostentin les certificacions vigents de producció justa i de gestió sostenible, així com fer especial èmfasi en els temes relatius a la petjada ecològica dels elements urbans, l ’estalvi energètic al llarg del procés de producció i la vida útil de l ’element, la minimització d’emissions contaminants i el grau de reciclabilitat dels materials emprats. Així mateix, l’òrgan de contractació ha de tenir en compte l’establert en el l’apartat 5.b de la citada instrucció per tal d’afavorir el monitoratge i el manteniment dels elements urbans proposats en els projectes d’espai públic i d’infraestructures, tals com elements de sanejament i SUDS instal·lats a la ciutat. VII. Criteris a favor de l’economia circular L’òrgan de contractació pot establir en els plecs de contractació per a la redacció de projectes d’urbanització criteris ambientals relatius als productes i materials de construcció, com poden ser, per exemple: − L’ús d’àrids i altres materials de construcció que incorporin un percentatge de material reciclat − L’ús de materials constructius, com per exemple materials de senyalització horitzontal, que compleixin els criteris establerts en alguna de les ecoetiquetes tipus I. − L’exclusió de certs tractaments de superfícies o tractaments fitosanitaris amb un elevat impacte ambiental o sobre la salut. − El valor de l’energia grisa de materials de construcció inclòs en la base de dades BEDEC de l’ITEC. VIII. Criteris relatius a la incorporació de sistemes i tecnologies TIC Els plecs de contractació per a la redacció de projectes d ’obres en l’espai públic de la ciutat han d’incloure obligatòriament requeriments de desplegament d’acord amb el model d’implantació d’infraestructures TIC en l’espai públic de l’Ajuntament de Barcelona, tal com 1 https://ajuntament.barcelona.cat/ecologiaurbana/ca/serveis/la-ciutat-es-transforma/prescripcions- tecniques 10 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 28 de gener del 2021 CSV: af39-6090-d254-6343 estan definits en la Mesura de govern: Pla director de les TIC: Desplegament d’infraestructures smart en l’espai públic (PDTIC) i els seus annexos. De manera específica, cal incorporar en els plecs els requeriments relatius als elements i dispositius finals relacionats amb criteris ambientals com ara la contaminació acústica, contaminació atmosfèrica, clima, composició de l’aigua, fluxos de mobilitat i altres dades ambientals que es considerin prioritàries en cada projecte específic. IX. Criteris relatius a altres estàndards d’excel·lència ambiental S’ha de valorar el projecte segons la Guia de criteris de sostenibilitat en urbanisme de l’Ajuntament de Barcelona en tots aquells projectes d’espai públic que comportin reurbanització de l’espai urbà i que tinguin un PEM superior a 2.000.000€ o bé d’un import inferior a aquesta quantitat però que es considerin d’especial singularitat. L’òrgan de contractació també pot incloure, de manera opcional, criteris relatius a estàndards d’excel·lència ambiental com poden ser millores i propostes contrastades amb alguna de les certificacions internacionals (LEED Neighbourhood Development, BREEAM ES Urbanismo, Sustainable SITES Initiative...) o dels propis criteris recollits en la Guia de valoració de criteris de sostenibilitat en l’urbanisme de l’Ajuntament de Barcelona. 5.4 Criteris per a la redacció de projectes d’edificació de nova planta, gran rehabilitació o reforma L’òrgan de contractació ha d’establir els criteris i requeriments ambientals obligatoris per a projectes d’edificació de nova planta, gran rehabilitació o reforma d’edificis existents següents: I. Criteris per fer front a l’emergència climàtica L’òrgan de contractació ha d’establir en els plecs de redacció de projectes d’edificació les actuacions a considerar que permetin fer front a l’emergència climàtica a través de l’increment de la habitabilitat. Possibles actuacions a prioritzar són: o La millora del confort tèrmic d’equipaments que es puguin utilitzar de refugi climàtic, a través de mesures passives (veure 5.4.II) o La creació de murs verds i/o productius i d’autoproducció energètica o La selecció de paviments exteriors i cobertes amb un alt índex de reflectància per contribuir a la mitigació de l’efecte illa de calor o La promoció de sistemes i solucions constructives adaptats a Barcelona per afavorir la protecció davant la calor, la refrigeració passiva dels edificis, o la protecció davant ventades. o La gestió d’aigua de pluja en origen mitjançant micro-depòsits de retenció, regulació i reaprofitament posterior per a usos que no siguin de consum d’aigua potable. 11 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 28 de gener del 2021 CSV: af39-6090-d254-6343 II. Requeriments d’autosuficiència energètica II.1 Edificis de nova construcció o gran rehabilitació En les promocions d’edificis de nova construcció o gran rehabilitació que siguin de titularitat municipal s’han de plantejar alternatives conjuntes que afavoreixin la màxima autosuficiència energètica i l’eficiència econòmica, energètica i de gestió en la fase d’ús, per tal d’assolir l’objectiu d’edificis nZEB (de l’anglès nearly Zero-Energy Buildings, edificis de consum d’energia quasi nul). Per aquest motiu, l’òrgan de contractació ha d’establir, per a cada plec de redacció de projectes d’edificació de nova construcció o gran rehabilitació, els criteris funcionals basats en la màxima autosuficiència energètica (mínima demanda i consum i màxima generació renovable) i el rendiment durant tot el cicle de vida dels edificis següents: o Disseny de l’edifici amb sistemes passius de clima (reducció de la demanda) L’òrgan de contractació ha d’incorporar en tots els plecs de redacció de projectes d ’edificació la priorització de minimitzar l’ús dels sistemes actius de clima per a l’assoliment del confort dels usuaris, dotant l’edifici de solucions constructives passives que tendeixin a reduir la demanda de clima (fred i calor) a través d’un disseny bioclimàtic adient. En aquest sentit, l’òrgan de contractació ha d’incorporar els requeriments de limitació de les demandes de calefacció i refrigeració, d’acord al protocol REP energia de Barcelona per a edificis i equipaments municipals . L’objectiu és minimitzar el suport a l’hivern i a l ’estiu a través de solucions actives i optimitzar la gestió energètica en la fase d’ús i manteniment dels edificis. En el cas que l’òrgan de contractació, hagi de sol·licitar llicència d’obres, igualment s’ha de tenir en compte l’aplicació dels requisits mínims tant a l’elaboració del projecte bàsic, per a la sol·licitud de llicència, com per a l’elaboració del projecte executiu. o Aplicació dels requisits mínims d’eficiència energètica (reducció dels consums) L’òrgan de contractació ha d’establir els requisits mínims d’eficiència energètica que cal incorporar de manera obligatòria en cada plec de contractació o projecte, segons el protocol de l’Agència d’Energia de Barcelona. Aquests requisits se centren bàsicament en dos aspectes: − “Qualificació energètica mínima”: l’obtenció de la qualificació necessària en l’indicador d’energia primària no renovable inclòs en la Certificació d’Eficiència Energètica d’Edificis en fase de projecte (etiqueta energètica expedida per l’organisme oficial corresponent), d’acord amb el protocol de l’Agència d’Energia de Barcelona. − “Monitoratge energètic”: el disseny del sistema de monitoratge energètic de l’edifici d’acord amb els criteris del protocol REP energia per a edificis i equipaments municipals. − L’òrgan de contractació pot establir altres clàusules obligatòries d’eficiència energètica que cal considerar en àmbits específics, com són els tancaments, les instal·lacions d’electricitat, d’enllumenat, de climatització i ventilació, d’instal·lacions consumidores 12 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 28 de gener del 2021 CSV: af39-6090-d254-6343 d’aigua o d’instal·lacions d’energies renovables. o Màxima producció energètica renovable L’òrgan de contractació ha d’incorporar en tots els plecs de redacció de projectes d ’edificació l’obligatorietat d’incorporar la màxima autoproducció elèctrica possible mitjançant panells fotovoltaics. En el cas que per motius justificats no es pugui instal·lar panells fotovoltaics en zones hàbils de coberta o façana, cal avaluar el potencial de generació energètica de l ’edifici (fotovoltaica, solar, tèrmica, minieòlica i similars) amb l’objectiu de conèixer les capacitats d’autogeneració que té l’edifici. o Màxima autosuficiència energètica L’òrgan de contractació ha d’establir, per a cada plec de contractació o projecte, l’obligatorietat de dur a terme un estudi, des d’un punt de vista global, de la minimització del consum d’energia primària i d’emissions de gasos d’efecte hivernacle, sense afavorir unes o altres tecnologies, en què ha de sol·licitar al projectista una anàlisi d ’alternatives amb la seva respectiva justificació de l’alternativa seleccionada. Alhora cal dur a terme un estudi bàsic on es consideri el consum d’energia final i la generació mitjançant energies renovables, que s’ha de materialitzar en el corresponent projecte bàsic. El projectista ha de justificar en el corresponent projecte bàsic el perquè es proposa la solució energètica recollida en el mateix. o Certificat d’eficiència energètica El projectista ha de presentar el Certificat d’eficiència energètica en fase projecte, emès per l’organisme competent. II. 2 Projectes de reforma d’edificis existents Els projectes de reforma d’edificis municipals que quedin dins l’abast de la present instrucció, d’acord amb el protocol REP energia per a edificis i equipaments municipals , han d’incorporar l’etiqueta de la Certificació Energètica en fase de projecte. III. Càlcul del cost total de propietat Per a tots els projectes d’edificació superiors a 3.000 m2 o una demanda energètica superior a kWh/any s’ha de dur a terme el càlcul del cost total de propietat (CTP) del projecte d’instal·lacions de climatització i d’il·luminació, tenint en compte, com a mínim, els costos d’inversió en equips i materials (com poden ser calderes, bombes de calor, sensors, sectorialització d’instal·lacions, etcètera), els costos de manteniment i els costos d’explotació anuals. Per altra banda, a qualsevol projecte d’obra nova o gran rehabilitació que s’hagi de gestionar per part dels districtes i/o gerències de l’Ajuntament en primera instància, i posteriorment altres ens municipals, l’òrgan de contractació ha d’incorporar els requeriments per a nous equipaments i grans rehabilitacions, d’acord amb el protocol de la Direcció de Logística i 13 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 28 de gener del 2021 CSV: af39-6090-d254-6343 Manteniment (DliM) que estigui vigent. Aquests requeriments es divideixen en 3 apartats:  El primer fa referència als requeriments necessaris del model BIM (Building Information Modeling) per a garantir que per a qualsevol obra que s’executi utilitzant aquesta metodologia es pugui fer una bona gestió de la informació rebuda.  El segon recull de manera genèrica els requeriments d’informació per a totes aquelles obres que s’hagin desenvolupat utilitzant tecnologies tipus CAD tradicionals.  El tercer, descriu totes aquelles particularitats que ha de complir qualsevol edifici basant - se amb la experiència de la gestió real dels immobles tot recollint necessitats de reserves d’espai pels serveis de cada edifici, instal·lacions i equipaments mínims, afavoriment la mobilitat, la eficiència energètica, etc. En aquest també es fa referència a alt res documents normatius i de requeriments d’altres organismes interns i externs que es consideren d’obligat compliment. Amb tot això es pretén disposar dels costos del cicle de vida de l’edifici en fase de projecte i assumir per part de l’Ajuntament o ens depenents el cost que suposa l’obra que s’haurà d’executar durant tota la seva explotació. També obtenir una informació homogènia i útil per incloure dins del software de gestió d’actius i poder mantenir i explotar l’edifici a través dels contractes vigents en cada moment. IV. Criteris relatius a l’increment del verd i de la biodiversitat L’òrgan de contractació ha d’establir en tots els plecs de redacció de projectes d ’edificació i/o rehabilitació l’obligatorietat d’incorporar solucions de coberta verda, d’acord amb el Protocol d’implantació de cobertes verdes en obres en edificis municipals, de l’Institut del Paisatge Urbà. Aquest protocol defineix els requeriments mínims i tipologies més adients per configurar una coberta verda que compleixi les funcions que li son pròpies: increment del verd i biodiversitat, millora del comportament energètic de l’edifici, així com increment de la producció d’energies renovables, optimitzar el cicle de l’aigua, millora del paisatge urbà i de la qualitat de vida de les persones, i foment de la relació social. L’òrgan de contractació ha de considerar la incorporació d’altres especificacions tècniques relatives a l’increment del verd i de la biodiversitat en projectes de redacció de projectes d’edificació, prioritàriament per a projectes d’equipaments o edificació d’ús administratiu. Possibles mesures addicionals per a l’increment del verd i de la biodiversitat són l’execució de jardins verticals en façanes, mitgeres, patis o a l ’interior, tenint en compte les especificacions de la Mesura de govern Programa d’impuls de la infraestructura verda a Barcelona. Així mateix s’ha d’incorporar en els plecs una referència a l’obligatorietat del compliment de la normativa vigent pel que fa a la conservació dels nius d’aus que viuen en el s edificis (tenint en compte possibles enderrocs o altres accions que puguin ser impactant), mitjançant el compliment dels tràmits definits per la Generalitat de Catalunya. 14 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 28 de gener del 2021 CSV: af39-6090-d254-6343 V. Criteris d’autosuficiència hídrica i relatius a la preservació de la qualitat de les masses d’aigua L’òrgan de contractació ha d’establir en els plecs de contractació valors màxims de consums d’aigua per a totes les instal·lacions d’aigua com descàrregues de vàters, dutxes, rentamans i similars. Els valors màxims s’establiran d’acord amb les especificacions vigents del Distintiu de garantia de qualitat ambiental de la Generalitat de Catalunya en la categoria “Productes i sistemes que afavoreixen l’estalvi d’aigua”. En cas d’urinaris, l’òrgan de contractació ha d’establir l’obligatorietat d’instal·lar urinaris sense aigua. L’òrgan de contractació ha de valorar les possibilitats d’ús de Recursos Hídrics Alternatius (RHA) i incorporarà en els plecs els criteris que permetin la màxima autosuficiència hídrica, o bé l’obligatorietat de dur a terme un estudi, des d’un punt de vista global, de la minimització del consum d’aigua i l’optimització de la qualitat per a cada ús específic, sol·licitant al projectista una anàlisi d’alternatives amb la seva respectiva justificació de l ’alternativa seleccionada. L’òrgan de contractació ha de valorar la possibilitat d’incloure un conjunt d’accions que de forma complementària als plans directors del cicle de l’aigua vigents, estiguin orientades a la gestió eficient de les aigües de pluja en origen abans d’incorporar-se al sistemes de gestió públics. Fomentant la coresponsabilitat privada en la preservació de la qualitat de les masses d’aigua i els ecosistemes, ja siguin subterrànies com superficials. L’òrgan de contractació ha d’establir en els plecs de contractació les mesures de protecció del cicle de l’aigua per tal de minimitzar la contaminació en origen com per exemple la instal·lació de separadors d’olis i greixos en els establiments de restauració que garanteixin la gestió correcta d’aquests residus i no s’aboquin al clavegueram. VI. Implementació d’edificis ciclables L’òrgan de contractació ha d’establir l’obligatorietat de complir com a mínim els requisits classificats com a “imprescindible” per obtenir el Distintiu Edifici Amic de la Bici pel que fa a aparcaments interiors o tancats per a bicicletes, senyalització sobre l’accés amb bicicleta a l’edifici i serveis complementaris per al ciclista, tal com estan definides en el document “Requisits de certificació Edifici Amic de la Bici”. En cas que no sigui possible incorporar tots els requisits, el projecte ha d’incorporar una justificació raonada. VII. Criteris a favor de l’economia circular L’òrgan de contractació pot establir en els plecs de redacció de projectes d’edificació una llista de criteris d’exclusió per a materials de construcció, com són materials que contenen metalls pesants, materials classificats com a tòxics, cancerígens, mutàgens, perillosos per a la capa d’ozó, o molt tòxics per als organismes aquàtics. Així mateix l’òrgan de contractació pot valorar les característiques ambientalment positives dels materials de construcció o pot establir l’obligatorietat de complir criteris ambientals per a certs materials o famílies de productes, com poden ser, per exemple: 15 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 28 de gener del 2021 CSV: af39-6090-d254-6343 − El percentatge de materials provinents de recursos renovables − El percentatge de materials elaborats amb matèria reciclada − Els materials que compleixin criteris d’alguna de les ecoetiquetes oficials (tipus I) o que disposin d’informació ambiental relacionada amb el seu cicle de vida (EPD, Environmental Product Declaration declaració ambiental de producte; LCA, Life Cycle Analysis, anàlisi del cicle de vida) (tipus II i III) − El valor de l’energia grisa de materials de construcció inclòs en la base de dades BEDEC de l’ITEC L’òrgan de contractació pot incloure en els plecs la valoració de les propostes de millores relatives a la durabilitat i la reducció dels costos de manteniment posterior de sistemes i materials. VIII. Criteris relatius a altres estàndards d’excel·lència ambiental Cal valorar el projecte segons la Guia de criteris de sostenibilitat en urbanisme de l’Ajuntament de Barcelona en tots aquells projectes de nova construcció o grans rehabilitacions que tinguin un PEM superior a 2.000.000€ o bé d’un import inferior a aquesta quantitat però que es considerin d’especial singularitat. L’òrgan de contractació també pot incloure, de manera opcional, criteris relatius a estàndards d’excel·lència ambiental com poden ser millores i propostes contrastades amb la certificaci ó VERDE del Green Building Council Espanya, altres estàndards equivalents (LEED, BREEAM...), o dels propis criteris recollits en la Guia de valoració de criteris de sostenibilitat en l’urbanisme de l’Ajuntament de Barcelona. 5.5 Criteris específics per a l’execució d’obres I. Criteris aplicables a totes lesobres o Aplicació del Manual de qualitat de les obres L’òrgan de contractació ha d’establir en els plecs de contractació l ’obligatorietat del compliment del Decret de Manual de qualitat de les obres a la ciutat de Barcelona, implantació i incidència de l’espai públic i els seus annexos, en especial les mesures preventives i correctores que s’han d’aplicar durant l’execució de les obres per reduir l’impacte ambiental de l’entorn afectat per aquestes mateixes obres, com són: − Emissions atmosfèriques: fums, gasos, pols, contaminació acústica i vibracions − Residus i neteja d’obra − Afectacions a les aigües del subsòl − Protecció dels espais verds − Auscultació de les obres 16 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 28 de gener del 2021 CSV: af39-6090-d254-6343 II. Criteris específics per a l’execució d’obres d’edificació Més enllà dels criteris de compliment obligatori definits en l ’apartat 5.2., es poden considerar els criteris ambientals següents en la fase d’execució d’obres d’edificació: o Criteris relatius a millores en el control de qualitat i garantia L’òrgan de contractació pot incloure, de manera opcional, els criteris ambientals com a millora ambiental de l’oferta en els plecs d’execució d’obres (edificis d’habitatge, equipaments o edificis administratius) següents: − les millores en el control de la qualitat, l’eficiència energètica i l’estalvi energètic dels tancaments amb la realització d’assajos de comprovació de la transmitància tèrmica (termografies), més enllà del que s’estableix preceptivament en el programa de control de qualitat amb la realització de l’informe corresponent. − les millores en el control de la qualitat i confort dels tancaments amb la realització d’assajos de comprovació del nivell d’infiltracions d’aire (assaig blower door), més enllà del que s’estableix preceptivament en el programa de control de la qualitat amb la realització de l’informe corresponent. o Documentació requerida en els projectes per la recepció d’edificis L’Annex B resumeix tota aquella documentació necessària per tal de poder realitzar el futur manteniment i gestió d’un bé immoble que cal que estigui a disposició de l’òrgan gestor que l’hagi de rebre per poder fer la recepció oficial del mateix. Cal incloure en els plecs l’obligatorietat d’aportar la documentació especificada a l’Annex B. o Acompanyament per part del contractista durant el període d’un any A banda de la documentació detallada a l’Annex B, la Direcció de Logística i Manteniment recomana que els responsables de manteniment de l’àmbit que hagi de rebre l’equipament requereixi l’acompanyament per part del contractista durant el període d’un any per tal de que es faci un traspàs de tota la informació necessària per la realització d’un correcte manteniment. Aquest acompanyament es considera especialment necessari en els següents casos: − Edificis amb instal·lacions o sistemes constructius innovadors o especialment singulars − Edificis amb instal·lacions amb sistemes de gestió o monitorització informatitzats − Edificis destinats a ubicar més d’un usuari − Edificis amb superfície > 5.000 m² L’objecte d’aquest acompanyament és: − Traspàs de tota la informació necessària per al correcte manteniment de l’edifici. − Donar la formació necessària per al correcte manteniment d’instal·lacions o sistemes constructius singulars 17 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 28 de gener del 2021 CSV: af39-6090-d254-6343 − Revisió de l’inventari − Elaboració de pla de revisions dels elements singulars (gammes) Els responsables de manteniment, conjuntament amb l’òrgan contractant de les obres, en cas de que no sigui el mateix àmbit, han de decidir en cada cas en quina fase i/o a quin agent participant del procés de projecte i construcció de l’edifici serà el responsable de coordinar i dur a terme aquest acompanyament. o Criteris relatius a la protecció de la fauna protegida L’òrgan de contractació ha de considerar la incorporació en els plecs d ’una referència al document de la Generalitat Criteris per a la compatibilitat de la fauna protegida amb els edificis. o Certificat d’eficiència energètica d’edifici acabat És obligatori la presentació del Certificat d’eficiència energètica d’edifici acabat, validat per l’organisme competent, així com la documentació tècnica prescriptiva per a la legalització de les instal·lacions d’acord al protocol REP energia per a edificis i equipaments municipals. 6. SISTEMA DE SEGUIMENT D’acord amb el Decret d’Alcaldia sobre contractació pública responsable amb criteris socials i ambientals, el responsable del contracte ha de supervisar que es compleixin i s'executin les clàusules ambientals que estableixen els plecs. Mentre no es disposi d’un sistema automatitzat de seguiment de l’ambientalització de la contractació, els responsables del Programa Ajuntament + Sostenible requeriran anualment als responsables dels contractes la informació següent:  Llista de control per a l'aplicació de criteris ambientals en projectes d'obres  Per projectes amb un PEM superior a 2.000.000€ o d’especial singularitat: Informe de valoració segons la Guia de criteris de sostenibilitat en urbanisme de l’Ajuntament de Barcelona En l'annex I s'adjunten els formularis de recollida d'informació per acomplir aquesta instrucció. Els responsables del Programa Ajuntament + Sostenible poden sol·licitar a l’òrgan de contractació l’aportació d’informació addicional, entre d'altres, els informes justificatius que assenyala l'apartat 4.2.. 7. DISPOSICIÓTRANSITÒRIA Aquesta instrucció no és aplicable a les licitacions, els expedients de les quals ja s ’hagin aprovat, ni als plecs aprovats o les licitacions públiques pendents de resolució amb data anterior a l’entrada en vigor d’aquesta instrucció. 18 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 28 de gener del 2021 CSV: af39-6090-d254-6343 8. DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA Queda derogada la Instrucció tècnica per a l’aplicació de criteris de sostenibilitat en els projectes d’obres, aprovada per Decret d’Alcaldia de 28 d’abril de 2015 (publicat a la Gaseta Municipal de Barcelona, núm. 14, de 10 de maig de 2015). 9. ENTRADA EN VIGOR Aquesta instrucció entra en vigor 3 mesos després de la seva publicació a la Gaseta Municipal de Barcelona. ANNEX A – Documentació aplicable Plans i Programes:  Mesura de govern per la transició cap a la sobirania energètica de Barcelona (2016)  Pla d’Energia, Canvi climàtic i Qualitat de l’Aire 2011-2020  Pla per a la millora de la qualitat de l'aire a Barcelona  Pla del verd i de la biodiversitat de Barcelona 2012-2020  Ordenança del medi ambient de Barcelona  Pla d’Estalvi i Eficiència energètica als edificis municipals  Pla Clima 2018 – 2030  Mesura de govern Programa d’impuls de la Infraestructura verda urbana 2017-2030  Pla Director Integral de Sanejament de la Ciutat de Barcelona  Pla Director de Recursos Hídrics Alternatius  Mesura de govern: Pla director de les TIC: Desplegament d'infraestructures smart en l'espai públic (PDTIC) Decrets i instruccions d’Alcaldia  Decret d’Alcaldia per a l’ambientalització de les obres (2009)  Decret d’Alcaldia de contractació pública sostenible de l’Ajuntament de Barcelona (2017)  Instrucció tècnica per a l’aplicació de criteris de sostenibilitat en la fusta (2015)  Instrucció d'Alcaldia relativa als elements urbans de la ciutat de Barcelona (2011)  Instrucció per a la incorporació de l’objectiu de la generació d’energia renovable en les actuacions municipals relacionades amb la redacció de projectes d’obres i d’instruments de planejament urbanístic. (2020) 19 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 28 de gener del 2021 CSV: af39-6090-d254-6343 Protocols i guies tècniques:  Protocol REP de l'Agència d'Energia de Barcelona per a edificis i equipaments municipals  Metodologia de certificació d'edificis ciclables  Manual de Qualitat de les Obres  Guia de criteris de sostenibilitat en urbanisme de l’Ajuntament de Barcelona (2019) ANNEX B – Documentació requerida en els projectes per la recepció d’edificis Aquest document resumeix tota aquella documentació necessària per tal de poder realitzar el futur manteniment i gestió d’un bé immoble que cal que estigui a disposició de l’òrgan gestor que l’hagi de rebre per poder fer la recepció oficial del mateix. Cal inclour e en els plecs l’obligatorietat d’aportar la documentació especificada a continuació: − Qüestionari d’inventari en format excel segons l’Annex VI – Manual realització qüestionari inventari − Separates de les diferents instal·lacions (plànols, memòria de materials emprats, càlculs) per realitzar les visites pertinents abans de la recepció amb les empreses de serveis de manteniment i els que han executat les obres. Mínimes separates de documentació gràfica i tècnica (en format editable i PDF) pels adjudicataris del manteniment: o Instal·lacions d’Aparells Elevadors o Instal·lacions de Detecció i Extinció d’incendis, alarmes de seguretat, càmeres i CCTV. o Instal·lacions d’ACS i IFF (pel control i la prevenció de la Legionel·losis) o Instal·lació de producció, distribució de calor i fred, clima i renovació d’aire, control i regulació del clima i il·luminació o Instal·lació de BT, MT, Monitoratge i de telecomunicacions (xarxa de veu i dades). o Mobiliari. o Fitxa de l’edifici segons el model vigent en ús per la gestió del contracte de neteja i recollida del 10 districtes i gerències de l’Ajuntament de Barcelona − 1 còpia en format digital (format editable i pdf) del document As-built que contingui, com a mínim, el següent: o Llibre de l’Edifici (As-built, llistat de tots els industrials, certificats instal·lacions i materials emprats). o Fitxes tècniques i certificats de tots els elements instal·lats 20 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 28 de gener del 2021 CSV: af39-6090-d254-6343 o Documentació relativa al control de qualitat de l’obra executada o Registres de calibrat d’aparells o Inventari d’instal·lacions o Manual d’ús i manteniment de totes les instal·lacions i equipaments o Detall d’operacions especials de manteniment que pugui requerir l’edifici que es trobin per sobre de les periodicitats normatives o que requereixin operacions utilització de materials o equips especials. o Llistat d’industrials i altres agents participants de l’obra amb dades de contacte − Legalitzacions de totes les instal·lacions complint normativa vigent abans de la recepció de l’obra. − Butlletí d’Aigua − Certificats de les instal·lacions de BT i/o MT, Tèrmiques, aparells elevadors, ... − Justificació del Compliment de la normativa vigent. − Llicència Ambiental (en el cas necessari). − Certificació energètica o Informe de certificació o Arxius natius programa de certificació o Etiqueta energètica o Acusament de rebuda del tràmit a l’ICAEN − Informe de l’Acta de Recepció de l’edifici per part de la Direcció Facultativa sense llista de repassos. − Pla d’Autoprotecció (en cas que sigui necessari ANNEX C – Documentació requerida en els projectes per la recepció parcial d’edificis en quant a aspectes energètics La documentació a incloure en els projectes per tal poder realitzar la recepció parcial dels edifici està definida en el protocol de l’Agència d’Energia de Barcelona. 21 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007