GASETA MUNICIPAL 11 de febrer del 2021 CSV: d5ff-8821-8076-810e Altres anuncis – Urbanisme ANUNCI Decret d'Alcaldia S1/D/2021-64 de 29 de gener, pel qual es constitueix el Consell Assessor de la Superilla de Barcelona. L’alcaldia en data 29 de gener de 2021, ha adoptat el següent decret. L'Ajuntament de Barcelona inicia una nova etapa en el programa Superilles. Després de les experiències de Poblenou, Horta, Hostafrancs i Sant Antoni, durant el període 2015-20, i com a una acció prioritària inclosa en la Declaració d'Emergència Climàtica, el programa afronta un canvi d'escala i de ritme, incrementant el nombre d'actuacions, ampliant el seu abast territorial i el seu caràcter estructural. Durant el període 2015-20 el programa Superilles ha demostrat que a Barcelona és possible avançar cap a un espai públic més saludable, més just, més segur i que afavoreixi les relacions socials i econòmiques de proximitat. En aquests moments, és un programa consolidat, molt ben valorat a la ciutat i amb reconeixement i prestigi internacional. El concepte Superilles s'ha d'entendre com un model amb visió i capacitat transformadora per a tota la ciutat. Un procés de transformació seqüencial del conjunt de carrers de tots els barris i districtes de la ciutat. L'aplicació de concepte Superilles defineix un nou mapa de Barcelona, en el qual en destaquen els espais i carrers que han d'esdevenir més verds i prioritaris per als vianants. Un mapa de nous eixos verds. Un nova manera de visualitzar la ciutat que integra i orienta totes les actuacions de transformació de l'espai públic de la ciutat. En un primer estadi, la proposta Superilla Barcelona es centra principalment en el teixit de l'Eixample Cerdà. El model d'espai públic definit el segle XIX cal que evolucioni i s'adapti per a donar resposta als nou reptes ambientals i socials als quals s'enfronten les ciutats contemporànies. L'aplicació del concepte Superilles a l'àmbit de l'Eixample Cerdà permet definir una nova visió i un projecte de futur, a través d'una nova lògica estructural, en què la reorganització de la mobilitat permet la generació de nous eixos verds i noves places a les seves cruïlles, i per tant la creació de més verd urbà i més espai per a l'estada. En definitiva, un Eixample amb un espai públic més saludable, amb molts més espais verds, i una vida urbana de major qualitat, amb molts més espais i més confortables per a les persones. Conscients de la transcendència i complexitat de la proposta, i conscients també que es requereix una resposta innovadora, es considera imprescindible establir els mecanismes que garanteixin que el projecte Superilla Barcelona sigui efectivament un projecte de ciutat i que les solucions aportades es construeixin des del màxima perspectiva transversal i integral. Per aquest motiu, i complementàriament al procediment de concurs establert i al procés participatiu que s'implementarà, es considera necessari disposar d'un Consell Assessor de la Superilla Barcelona, constituït per persones expertes i professionals de reconegut prestigi en l'àmbit de les polítiques urbanes, i amb diversitat de perfils professionals, que tingui per objectiu esdevenir un espai de reflexió, orientació, seguiment i avaluació del desplegament 1 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 11 de febrer del 2021 CSV: d5ff-8821-8076-810e del projecte. Aquestes persones rebran una compensació en forma de dietes per l'assistència a les reunions. Vist l'anterior, i en ús de les atribucions conferides a aquesta Alcaldia per l'article 13 i l'article 26.2 d) de la Carta Municipal de Barcelona, Disposo, Primer. Constituir un Consell Assessor de la Superilla Barcelona, que tindrà per objectiu esdevenir un espai de reflexió, orientació, seguiment i avaluació del desplegament del projecte. Aquest Consell Assessor s’adscriu funcionalment a la Tinència d’Alcaldia d'Ecologia, Urbanisme, Infraestructures i Mobilitat, que li dóna suport tècnic i administratiu a través de la Gerència d'Ecologia Urbana. Segon. El Consell Assessor estarà format per un mínim de 10 i un màxim de 20 membres, amb una presidència i una vicepresidència. Per a dur a terme les funcions de coordinació, dinamització, actes i informes, el Consell Assessor comptarà amb una Secretaria Tècnica. Mitjançant el present decret es nomenen els següents membres: Presidència: − Janet Sanz Cid, 2a Tinenta d'Alcaldia, Àrea d'Ecologia Urbana, Urbanisme, Infraestructures i Mobilitat, Ajuntament de Barcelona Vicepresidència: − Xavier Matilla Ayala, Arquitecte en Cap, Ajuntament de Barcelona Membres: 1. Vicente Guallart Furio, arquitecte 2. Ethel Baraona Pohl, arquitecta, editora i comissària 3. Elisabeth Galí i Camprubí, arquitecta, dissenyadora i paisatgista 4. Xavier Monteys Roig, arquitecte i catedràtic de la UPC 5. Zaida Muixí Martínez, arquitecta i professora de l'ETSAB-UPC 6. Mark J. Nieuwenhuijsen, director de la Iniciativa de Planificació Urbana, Medi Ambient i Salut d'ISGlobal 7. Carme Miralles Guasch, geògrafa i professora de la UAB 8. Andreu Ulied Seguí, urbanista i expert en planificació estratègica i estudis d'avaluació d'inversions i polítiques públiques. 9. Maria Buhigas San José, arquitecta i urbanista 2 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 11 de febrer del 2021 CSV: d5ff-8821-8076-810e 10. Jose Luis de Vicente Guerrero, Comissari i investigador cultural 11. Cesar Rendueles Menéndez de Llano, filòsof i sociòleg 12. Lluís Frago Cols, geògraf i professor de la UB 13. Roser Maneja Zaragoza, investigadora de biodiversitat urbana i medi ambient al CTFC i professora de la UAB 14. Julio Antonio Capella Samper, arquitecte 15. Nuria Moliner Sabadell, arquitecta i comunicadora 16. Alba Dominique, arquitecta 17. Javier Ortigosa Marín, planificador de mobilitat urbana a l'AMB. 18. Helena Cruz Gallach, doctora en geografia Tercer. El Consell Assessor tindrà les funcions següents: − Esdevenir un espai de reflexió, orientació, seguiment i avaluació del desplegament de la proposta de Superilla Barcelona. − -Assessorar l'Ajuntament de Barcelona sobre el desenvolupament i els resultats de la Superilla Barcelona. − Vetllar perquè el desplegament de Superilla Barcelona incorpori una mirada transversal i integral i proposar mesures, si s'escau, per afavorir-ho. − Fer el seguiment i analitzar les dades disponibles per avaluar el desplegament de Superilla Barcelona. − Fer el seguiment i establir una coordinació periòdica amb els espais de participació de Superilla Barcelona. − Contribuir a la difusió de la proposta i dels resultats de la Superilla Barcelona i, en especial, de les actuacions que puguin ser de major interès per a la seva aplicació en d'altres àrees urbanes de Barcelona o d'altres ciutats. − Formular propostes i emetre informes, no vinculants, sobre les actuacions municipals en l'àmbit de Superilla Barcelona. Quart. Les seves regles bàsiques de funcionament seran: − El Consell Assessor es reunirà amb una periodicitat ordinària de quatre vegades l'any i totes aquelles vegades en que es valori convenient, en funció de les possibles necessitats que puguin anar sorgint, vinculades al desplegament de la Superilla Barcelona. Malgrat això, donat que hi ha un concurs pendent sobre el tema, es preveu que aquestes reunions siguin més freqüents per tal d'assessorar el jurat, elaborant els informes que es demanin, sempre no vinculants. 3 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 11 de febrer del 2021 CSV: d5ff-8821-8076-810e − També caldrà la elaboració d'un informe anualde seguiment del projecte i de les propostes elaborades pel Consell. − Podran assistir a les sessions del Consell Assessor, tot i no formar-ne part, representants polítics i personal de l'Ajuntament de Barcelona. − El Consell disposarà d'una Secretaria Tècnica, que s'encarregarà de: o Convocatòria, preparació de continguts i dinamització de les sessions o Redacció de les actes de cada sessió o Elaboració dels informes que es demanin. o Coordinació amb la Gerència de l'Arquitecte en Cap i amb l'oficina Superilla. Cinquè. Els membres del Consell Assessor rebran una compensació en forma de dietes per l'assistència a les reunions, per un import de 150 €. Barcelona, 1 de febrer de 2021. El secretari general, Jordi Cases i Pallarès. 4 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007