IS.REG.2/2021. Reglament per a l’Equitat de Gènere a l’Ajuntament de Barcelona Reglament per a l’Equitat de Gènere a l’Ajuntament de Barcelona Informe de seguiment Gener-desembre 2020 Gener 2021 Direcció de Serveis de Gènere i Polítiques del Temps Gerència Municipal 1 IS.REG.2/2021. Reglament per a l’Equitat de Gènere a l’Ajuntament de Barcelona Índex 1. Introducció ................................................................................................................................. 3 2. Seguiment del compliment del REG .......................................................................................... 5 2.1 Taula resum de l’estat de desplegament del REG ............................................................. 5 2.2 Descripció de l’estat de desplegament de l’articulat del REG ........................................... 7 2.3 Conclusions....................................................................................................................... 22 3. Requeriments d’informe justificatiu i plans d’esmena ........................................................... 24 4. Propostes de modificació del Reglament ................................................................................ 25 5. Annex ....................................................................................................................................... 27 5.1. Òrgans responsables, implicats i executors de l’articulat del REG ................................. 27 2 IS.REG.2/2021. Reglament per a l’Equitat de Gènere a l’Ajuntament de Barcelona 1. Introducció En compliment de l’article 25.3 del Reglament per a l’Equitat de Gènere a l’Ajuntament de Barcelona (REG), es presenta per ser avaluat, en el si de la Comissió de Seguiment del Reglament, el Segon1 Informe de Seguiment sobre la implementació i compliment del REG, corresponent al període gener 2020 – desembre 2020. El REG formalitza i reforça els compromisos de canvi institucional per a la incorporació sistemàtica de la igualtat de gènere en l’actuació dels òrgans de govern i gestió de l’Ajuntament de Barcelona, determina quins serveis municipals s’han d’oferir en l’àmbit de les competències municipals, i quines mesures mínimes s’han d’adoptar per incorporar la perspectiva de gènere en les polítiques i les actuacions municipals. El REG s’aplica a tot l’Ajuntament de Barcelona, als organismes autònoms, les societats mercantils i la resta d’entitats vinculades o dependents de l’Ajuntament. No obstant, el text normatiu estableix compromisos de molt diferent abast i característiques, i és per això que el seguiment i la rendició de comptes del seu compliment presenta certa complexitat. Mentre algunes obligacions ja es poden considerar complertes / no complertes de manera fàcilment mesurable (com per exemple l’article 17 relatiu a la formació del personal polític i gerencial); el seguiment del compliment d’altres obligacions és més complex perquè implica procés de desplegament progressiu (com per exemple la incorporació d’objectius de gènere a tota la planificació sectorial o territorial; la creació de noves estructures d’impuls de les polítiques de gènere; o la inclusió de noves clàusules als contractes públics). Aquesta complexitat -en la implementació i seguiment del REG- rau en el fet que els canvis que pretén apuntalar són molt ambiciosos: Per una banda, pel seu caràcter estructural; I, per altra banda, per la necessària implicació del conjunt d’òrgans i de tot el personal de l’Ajuntament, però, també, perquè afecta i requereix el compromís d’agents externs (societats mercantils, empreses, entitats i ciutadania, amb les quals l’Ajuntament estableix relacions i negocis jurídics). Els informes de seguiment pretenen ser un instrument que mostri els avanços progressius (així com possibles estancaments o retrocessos) cap a la generalització de la incorporació de la perspectiva de gènere en el conjunt de l’Ajuntament de Barcelona, en la seva organització interna, estructura, funcionament, i en les seves relacions amb altres agents. En aquest sentit, aquest document pretén ser una eina de valoració d’acompliment que sigui útil també per a la rendició de comptes i focalitzada en les propostes de millora. L’informe de seguiment revisa, especialment: 1) El compliment del Títol II (Capítols I al VII), és a dir, l’estat de desplegament dels “Mecanismes per a la integració de la perspectiva de gènere en les polítiques públiques de l’Ajuntament de Barcelona”: mecanismes de planificació, normatius, 1 El “Primer Informe de seguiment del Reglament per a l’equitat de gènere a l’Ajuntament de Barcelona” (gener 2020), és públic i es pot consultar aquí: https://bcnroc.ajuntament.barcelona.cat/jspui/bitstream/11703/117751/1/Reglament%20equitat%20g%c3%a8nere_ informe_seguiment.pdf 3 IS.REG.2/2021. Reglament per a l’Equitat de Gènere a l’Ajuntament de Barcelona econòmics, de gestió i relacions del personal, de participació, de comunicació, de sistemes d’informació i recollida de dades i formatius. 2) El compliment del Títol III: Per una banda, en tot allò relatiu a l’efectiva paritat de gènere en les estructures de representació política i en la composició d’òrgans municipals; i per altra banda, pel que fa a les estructures d’impuls de les polítiques de gènere de les que ha de dotar-se l’Ajuntament de Barcelona. En aquest punt, en concret, es revisa si l’Ajuntament de Barcelona disposa: d’un òrgan responsable de promoure la igualtat de gènere a la ciutat; d’un òrgan responsable de l’aplicació de la transversalitat de gènere; d’Unitats de Transversalitat de Gènere (a totes les àrees i districtes, així com els organismes autònoms, les empreses públiques, i la resta d’entitats vinculades o dependents de l’Ajuntament de Barcelona); i d’un òrgan responsable d’impulsar l’equitat de gènere en la política econòmica. 3) El desplegament del Títol IV relatiu als àmbits d’actuació de les polítiques municipals de gènere. És a dir, es revisa si l’Ajuntament ofereix tots els serveis municipals que, en l’àmbit de les competències, requereix el REG. Finalment, el document també revisa les eines per a la garantia i el compliment del REG, així com les disposicions sobre finançament i formació que pretenen garantir i facilitar el propi compliment del REG. En resum, el II Informe de seguiment del REG mostra l’estat de desplegament de les obligacions que estableix aquest text normatiu, després de dos anys de la seva aprovació en el Plenari del Consell Municipal, el 21 de desembre de 2018. No obstant, cal tenir present que, el REG va entrar en vigor el febrer de 2019 i el seu desplegament efectiu s’ha vist influït per diversos factors: en primer lloc, per la celebració dels comicis municipals, el maig de 2019, pel conseqüent canvi de mandat i renovació de l’estructura política i executiva de l’Ajuntament de Barcelona. I en segon lloc, per l’esclat de la pandèmia de la covid19 (SARS-CoV-2) i la gestió prioritària d’aquesta emergència sanitària així com de la crisi social i econòmica que se n’ha derivat. 4 IS.REG.2/2021. Reglament per a l’Equitat de Gènere a l’Ajuntament de Barcelona 2. Seguiment del compliment del REG 2.1 Taula resum de l’estat de desplegament del REG La següent taula mostra de forma sintètica l’estat del desplegament de les obligacions que estableix el Reglament per a l’equitat de gènere a l’Ajuntament de Barcelona, a data 31 de desembre de 2020. - Els articles que apareixen en verd presenten un grau de desplegament elevat. És a dir, s’ha donat compliment a les obligacions que estableix el REG i el seu desplegament operatiu està consolidat. - Els articles que apareixen en taronja tenen un grau de desplegament mig. És a dir, s’ha iniciat el desplegament operatiu d’algunes de les obligacions que estableixen els articles corresponents, però encara hi ha accions pendents per implementar. - Els articles que apareixen en vermell o bé, tenen un grau de desplegament molt baix, o bé no s’ha iniciat el seu desplegament operatiu. És a dir, la majoria de les obligacions que s’estableixen als articles en qüestió encara no s’han desenvolupat. - Hi ha articles que apareixen en més d’un color, ja que recullen diverses obligacions amb diferents graus de desplegament. - En gris apareixen les disposicions generals, l’àmbit d’aplicació i les disposicions finals. Aquest articulat s’obvia en el seguiment ja que no estableix accions concretes que s’hagin d’implementar, sinó que preveu disposicions que orienten la resta de Títols del REG. 5 IS.REG.2/2021. Reglament per a l’Equitat de Gènere a l’Ajuntament de Barcelona RESUM DE L’ESTAT DE DESPLEGAMENT - REG Títol Articles Resum contingut Elevat Mig Baix 1 Objecte del Reglament Títol I. Disposicions 2 Àmbit d'aplicació generals 3 Principis generals Principi instrumental de transversalitat de 4 gènere Àmbit d’aplicació mecanismes d’integració 5 perspectiva de gènere 6 Plans de Ciutat de polítiques de gènere Objectius de gènere en la planificació 7 sectorial i territorial Títol II. Mecanismes 8 Avaluació amb perspectiva de gènere d’integració de la 9 Informes d’impacte de gènere perspectiva de 10 Pressupostos amb perspectiva de gènere gènere en les 11 Convocatòries d’ajuts i subvencions polítiques 12 Contractes públics públiques 13 Pla d’Igualtat intern 14 Espais de Participació 15 Comunicació inclusiva Adequació estadístiques i estudis 16 municipals 17 Formació per al personal polític i gerencial Representació política i composició 18 d’òrgans municipals Títol III. Estructures Òrgan responsable de promoure la igualtat d’impuls de les 19 de gènere a la ciutat polítiques de Òrgan responsable de l’aplicació de la gènere 20 transversalitat de gènere 21 Unitats de transversalitat de gènere Òrgan responsable de la igualtat en les 22 polítiques de personal Òrgan responsable de l’equitat de gènere 23 en la política econòmica Títol IV. Àmbits d’actuació de les polítiques municipals de Àmbits d’actuació de les polítiques gènere 24 municipals de gènere Títol V. Eines per a la garantia i el compliment del reglament 25 Comissió de Seguiment del Reglament Disposicions DA 1 Finançament Addicionals DA 2 Formació en matèria de Reglament DF 1 Normativa estatal i autonòmica Disposicions Finals DF 2 Desenvolupament i execució reglament DF 3 Entrada en vigor 6 IS.REG.2/2021. Reglament per a l’Equitat de Gènere a l’Ajuntament de Barcelona 2.2 Descripció de l’estat de desplegament de l’articulat del REG En aquest apartat es detalla, article per article, l’estat de la implementació i compliment de les obligacions que estableix l’articulat del REG, a data 31 de desembre 2020. I, en concret, es llisten: A) Les accions implementades (verd), B) Les accions en desplegament (taronja), C) I, finalment, les accions pendents d’implementar (vermell). Article 6. Plans de ciutat de polítiques de gènere Accions Implementades  El Pla per la Justícia de Gènere (PJG) (2016-2020)2 és el Pla de ciutat de polítiques de gènere que -actualment- està vigent, i la seva implementació està finalitzada.  Publicació del segon informe de seguiment del Pla per a la Justícia de Gènere: Seguiment del Programa d’actuació (2018-2020).3 Accions en desplegament  Recopilació dels indicadors d’objectiu del PJG.  Avaluació del PJG: l’adjudicació del contracte per a l’avaluació del Pla es va fer a finals desembre 2020. Es preveu la finalització dels treballs d’avaluació per a finals del mes d’abril 2021.  Elaboració d’un nou Pla de ciutat de polítiques de gènere: inici dels treballs al març 2021 – presentació Setembre 2021. Article 7. Objectius de gènere en la planificació sectorial i territorial Accions Implementades  Anàlisi i recompte dels Plans municipals -que inclouen objectius de gènere- corresponents al 2020. En concret, s’han analitzat 29 plans municipals durant el 2020, dels quals 26 eren pertinents al gènere: - El 15,4% (4 plans) tenen una alta integració de la perspectiva de gènere. - El 57,7% (15 plans) tenen una mitjana integració de la perspectiva de gènere. - I el 26,9% (7 plans) no integren la perspectiva de gènere. 2 Pla per la Justícia de Gènere (2016-2020), Ajuntament de Barcelona: https://ajuntament.barcelona.cat/feminismes- lgtbi/sites/default/files/documentacio/p_4.2_pla_per_la_justicia_de_genere_0.pdf 3 Consultar el Segon informe de seguiment del Pla per a la Justícia de Gènere: Seguiment del Programa d’actuació (2018-2020), aquí: https://bcnroc.ajuntament.barcelona.cat/jspui/bitstream/11703/116106/3/PJG_2016-2020-01.pdf 7 IS.REG.2/2021. Reglament per a l’Equitat de Gènere a l’Ajuntament de Barcelona Incorporació PdG en Plans Incorporació PdG en Municipals (2019) Plans Municipals (2020) 15,40% 20% Alta integració 26,90% Alta integració26,70% Mitjana Mitjana Inexistent 53,30% 57,70% Inexistent Accions en desplegament  Incorporació de la perspectiva de gènere de manera sistemàtica a tota la planificació de caràcter sectorial i territorial.  Elaboració d’un nou volum dels Quaderns Metodològics Feministes que reculli directrius per incorporar la perspectiva de gènere a la normativa, als plans i als programes municipals (previsió: febrer/març 2021).  Elaboració d’una “Guia per a la integració de la perspectiva de gènere en els plans i projectes urbanístics” per al personal tècnic/redactor dels plans i projectes, per encàrrec del Departament de Prospectiva, i en col·laboració amb la Direcció de Serveis de Gènere i Polítiques del Temps. Article 8. Avaluació amb perspectiva de gènere Accions Implementades  Anàlisi i recompte d’avaluacions dels plans municipals pertinents al gènere que s’han realitzat durant el 2020. En concret, s’han analitzat 8 avaluacions municipals, de les quals: - El 12,5% (14) tenen una alta integració de la perspectiva de gènere. - 37,5% (35) tenen una mitjana integració de la perspectiva de gènere. - 50% (46) no integra la perspectiva de gènere. 4 Cibernàrium 20 anys : capacitació i divulgació tecnològica : evolució i reptes de futur. 5 1) Programes de promoció de la salut en centres d'educació primària i secundària de Barcelona : avaluació. Curs 2018- 2019; 2) Avaluació COMSalut Vallcarca i els Penitents, i el Coll; i 3) Observatori de Glòries. (Any 6) : dades actualitzades a 15 de juliol de 2020. 6 1) Pla de Barris : 2017-2020; 2) Informe de la Unitat Antiassetjament de Disciplina d’Habitatge; 3) Memòria de les actuacions dutes a terme en el marc del Pla de Prevenció de Residus Municipal 2012-2020; i 4) Informe de balanç del Pla director de l’Arxiu Municipal de Barcelona 2016-2019. 8 IS.REG.2/2021. Reglament per a l’Equitat de Gènere a l’Ajuntament de Barcelona Avaluacions amb PdG (2019) Avaluacions amb PdG (2020) 12,50% 28,60% Alta integració Alta integració 42,90% Mitjana 50,00% Mitjana 37,50% Inexistent Inexistent 28,60% Accions pendents  Implementació d’aquesta obligació de manera sistemàtica en l’avaluació de tots els plans i programes municipals.  Elaboració d’un nou volum dels Quaderns Metodològics Feministes per a la incorporació de la perspectiva de gènere en les avaluacions (previsió: tardor 2021). Article 9. Informes d’impacte de gènere Accions Implementades  Durant l’any 2020, s’ha avaluat l’impacte de gènere de noves propostes normatives i d’instruments de política fiscal municipal (ordenances fiscals, taxes i preus públics). En concret s’han elaborat: o 4 informes d’impacte de gènere (IIG) preliminars7. El resultat d’aquests informes preliminars: 3 projectes normatius van tenir una valoració positiva; 1 va tenir una valoració negativa. Es llisten a continuació:  IIG Preliminars - Transformadors de desigualtats, sobre la següent normativa: 1) Decret d’Alcaldia pel qual s’estableixen mesures de restricció del trànsit de vehicles més contaminants en cas de declaració d’episodi ambiental de contaminació atmosfèrica per NO2 per part de la Generalitat de Catalunya. 2) Reglament de Funcionament intern del Consell de Benestar Social. 3) Reglament de Funcionament del Consell ciutadà de Sostenibilitat.  IIG Preliminars - Reproductors de desigualtats de gènere, sobre la següent normativa: 4) Instruccions de reobertura i Pla de posada en funcionament i prestació del servei a les escoles bressol en fase 2 de l’estat d’alarma. 7 Els Informes Preliminars d’Impacte de gènere són opcionals. Són documents de caràcter intern, i no són públics. Formen part d’un procés d’assessorament previ, per part de la Direcció de Serveis de Gènere i Polítiques del Temps, per tal que els òrgans responsables de l’elaboració de la normativa en qüestió, estudiïn recomanacions i incorporin modificacions si s’escau. Tot aquest procés té lloc abans de presentar l’expedient (acompanyat de l’Informe d’Impacte de Gènere definitiu, que sí que és públic i preceptiu) per tal que la norma s’aprovi. 9 IS.REG.2/2021. Reglament per a l’Equitat de Gènere a l’Ajuntament de Barcelona Valoracions IIG preliminars 2019 i 2020 5 5 3 1 1 0 VALORACIÓ VALORACIÓ NO PERTINENT A POSITIVA NEGATIVA GÈNERE 2019 2020 o 9 informes d’impacte de gènere (definitius) de projectes normatius. El resultat d’aquests informes: 9 projectes normatius van tenir una valoració positiva; 0 va tenir una valoració negativa. Es llisten a continuació:  Informes IIG transformadors de desigualtats de gènere, sobre la següent normativa: 1) Reglament de funcionament del consell de l'habitatge social de Barcelona. 2) Ordenança fiscal reguladora del recàrrec a l'impost sobre les estades en establiments turístics. 3) Decret d'alcaldia sobre ampliació de l'espai públic per a terrasses amb ocasió de l'estat d'alarma. 4) Ordenança per prestacions patrimonials de caràcter públic no tributari dels serveis de cementiris. 5) Decret d’Alcaldia pel qual s’estableixen mesures de restricció del trànsit de vehicles més contaminants en cas de declaració d’episodi ambiental de contaminació atmosfèrica per NO2 per part de la Generalitat de Catalunya. 6) Preus privats per a l'any 2021 i successius de l'Ajuntament de Barcelona. 7) Ordenances Fiscals per a l'any 2021. 8) Preus públics de sectors per a l'any 2021. 9) Preus públics per a l'any 2021 d'equipaments de districtes i instal·lacions esportives municipals. 10 IS.REG.2/2021. Reglament per a l’Equitat de Gènere a l’Ajuntament de Barcelona  IIG reproductors de desigualtats de gènere (valoració negativa): 08. Valoracions IIG definitius 2019 i 2020 11 9 1 0 VALORACIÓ POSITIVA VALORACIÓ NEGATIVA 2019 2020  Durant el 2020 el Departament de Prospectiva (Gerència de l’Arquitecte/a en Cap, Ajuntament de Barcelona) ha encarregat, com a prova pilot, l’elaboració d’un Informe d’Impacte de Gènere d’un projecte de planejament urbanístic: “Modificació puntual del pla general metropolità per un 22@ més inclusiu i sostenible” (document per a l’aprovació inicial. Setembre 2020). El resultat d’aquest informe va ser positiu (transformador de desigualtats de gènere, i es va determinar que era una normativa que s’apropava a l’urbanisme de la vida quotidiana). Accions en desplegament  Coordinació i treball conjunt de la Direcció de Serveis de Gènere i Polítiques del Temps amb el Departament de Prospectiva i la Direcció de Serveis de Planejament i d’Actuació Urbanística per al disseny de la metodologia d’impacte de gènere sobre els projectes de planejament urbanístic. (Durant el 2020 s’han realitzat 3 reunions de treball). Accions pendents  Elaboració d’un nou volum dels Quaderns Metodològics Feministes per a l’elaboració d’Informes d’impacte de gènere dels projectes de planejament urbanístic. (Previsió: tardor/hivern 2021). Article 10. Pressupostos amb perspectiva de gènere Accions en desplegament  Elaboració de l’Informe d’Impacte de Gènere del Pressupost 2021.  Reunions periòdiques de la Taula de Pressupostos i Fiscalitat amb perspectiva de gènere. (Durant 2020 s’han celebrat 2 reunions). 8Aquest resultat s’explica pel treball d’assessorament previ al lliurament i publicació dels Informes d’Impacte de Gènere que es realitza per part Direcció de Serveis de Gènere i Polítiques del Temps. I sobretot, per la predisposició dels òrgans responsables dels projectes normatius, que fan modificacions en l’avantprojecte normatiu per tal d’incorporar - efectivament- la perspectiva de gènere en el text normatiu que finalment s’aprovarà. 11 IS.REG.2/2021. Reglament per a l’Equitat de Gènere a l’Ajuntament de Barcelona Article 11. Convocatòries d’ajuts i subvencions Accions Implementades  Continuïtat, respecte l’any anterior, en les convocatòries d’ajuts i subvencions que incorporen criteris de gènere: 1) Convocatòria General en totes les modalitats. 2) Convocatòria del Programa de Cooperació per a la Justícia Global en les seves dues modalitats: Programa de Cooperació per a la justícia global a ciutats específiques; i Programa de Cooperació en Educació per a la justícia global. 3) Convocatòria de Promoció i reforç de l'Economia Social i Solidària. 4) Convocatòria de projectes puntuals de l’ICUB.  Nova convocatòria que incorpora criteris de gènere: Convocatòria per a la reducció de la pobresa i la precarietat de les dones en el marc de l’estratègia contra la feminització de la pobresa i la precarietat (2016-2024) per als any 2020 i 2021.  Número de sessions informatives sobre ajuts i subvencions (realitzades durant el 2020): 12 en total (10 sessions informatives i 2 sessions formatives). Sessions informatives sobre ajuts i subvencions (2019 i 2020) 17 12 2019 2020 Accions en desplegament  Incloure la perspectiva de gènere en el Pla Estratègic de Subvencions 2021-2023. Article 12. Contractes públics Accions Implementades  Actualment existeixen 9 clàusules d’igualtat, incorporades al Pla de Contractació Pública Sostenible 2019 (el qual s’ha prorrogat): 1) Pla d’igualtat 2) Paritat entre dones i homes en els perfils i categories professionals 3) Mesures contra l’assetjament sexual i per raó de sexe 4) Igualtat d’oportunitats i no discriminació de les persones LGTBI 5) Foment de la contractació femenina 6) Formació en gènere 7) Dades desagregades per sexe 8) Comunicació inclusiva 9) Conciliació corresponsable  S’està elaborant el del nou Pla de contractació sostenible 2020-2021: en aquest nou Pla, no es preveuen novetats respecte a la incorporació de noves clàusules 12 IS.REG.2/2021. Reglament per a l’Equitat de Gènere a l’Ajuntament de Barcelona d’igualtat. No obstant, les darreres clàusules impulsades l’any anterior (Recollida de dades desagregades per sexe i Formació en gènere) passen a una posició central. També s’incorpora un nou protocol d’aplicació de la clàusula de conciliació corresponsable i s’introdueix la modificació normativa en quant a límits a partir dels quals una empresa ha de disposar de Pla d’igualtat.  Inici dels treballs per a l’elaboració d’una Mesura de Govern de contractació sostenible.  Degut a les darreres novetats legals en material de contractació, s’ha iniciat un procés d’actualització de la Guia de Contractació Pública Social, Ambiental i d'Innovació.  Creació d’un grup de treball pel disseny d’indicadors de contractació social i mediambiental. En formem part: la Direcció de Coordinació de Contractació Administrativa, els diferents departaments implicats i el Gabinet Tècnic de Programació. El grup compta amb l’assessorament d’Ecoinstitut SCCL, entitat responsable de la implementació del Programa Barcelona + Sostenible, i es basa en una proposta de Nacions Unides.  Número de clàusules en contractes formalitzats durant el 2020: 349 en total (a 167 contractes formalitzats). o S’han incorporat 78 clàusules de comunicació inclusiva. o S’han incorporat 99 clàusules de Pla d’Igualtat. o S’han incorporat 56 clàusules de Mesures contra l’assetjament sexual i per raó de sexe. o S’han incorporat 62 clàusules de Conciliació corresponsable del temps laboral, familiar i personal. o S’han incorporat 42 clàusules de Paritat entre homes i dones en els perfils i categories professionals. o S’han incorporat 8 clàusules d’Igualtat d’oportunitats i no-discriminació de les persones LGTBI. o S’ha incorporat 1 clàusula de formació en gènere (com a condició d’execució) . o S’han incorporat 3 clàusules de recollida de dades desagregades per sexe/gènere.  Del total de contractes formalitzats (167): - Només 1 contracte públic ha incorporat 7 clàusules de gènere; - Un altre contracte ha incorporat 6 clàusules de gènere; - 7 contractes n’han incorporat 5; - 10 contractes n’han incorporat 4; - 44 contractes n’han incorporat 3; - 25 contractes n’han incorporat 2; - i 79 contractes n’han incorporat 1. Les clàusules més incorporades són la de Pla d’Igualtat, seguida de la de comunicació inclusiva. 13 IS.REG.2/2021. Reglament per a l’Equitat de Gènere a l’Ajuntament de Barcelona Clàusules de gènere en contractes formalitzats (2019 i 2020) 99 91 83 78 62 53 56 42 42 37 19 8 0 1 0 3 2019 2020  Consolidació de l’espai de coordinació tècnica de clàusules socials, ambientals i d'innovació on estan representades la Direcció de Contractació i tots els departaments implicats en l'aplicació d'aquestes clàusules. (Aquest any s’ha reunit un cop amb tots els seus membres i dos més el grup de treball d’indicadors. La conformen de manera estable la Direcció de Coordinació de Contractació Administrativa i tots els departaments implicats en l'aplicació d'aquestes clàusules. Puntualment s’afegeixen membres vinculats a actuacions específiques, com ha estat el cas del Gabinet Tècnic de Programació.)  Servei d'assessorament extern sobre l'aplicació de les clàusules de gènere. Durant 2020 s’ha assessorat a 26 empreses.9  Disseny del servei d’assessorament intern (adreçat al personal tècnic de l’ajuntament responsable en matèria de contractació). Durant el 2020 s’ha dissenyat el circuit per a la implementació efectiva d’aquest assessorament intern, però aquest servei no s’ha posat en marxa (és una de les accions que es vol reforçar en la Mesura de Govern que s’està elaborant). Accions en desplegament  Generalització de les clàusules de gènere a tota la contractació municipal.  Elaboració d’una Mesura de de govern de contractació sostenible. 9 Durant el 2019 es van realitzar 41 assessoraments externs. Cal tenir en compte, però, l’aturada total durant més de la meitat de l’any a causa de l’impacte de la Covid19. 14 IS.REG.2/2021. Reglament per a l’Equitat de Gènere a l’Ajuntament de Barcelona Article 13. Plans d’igualtat de dones i homes del grup municipal de l’Ajuntament de Barcelona Accions Implementades  Aprovació del III Pla d'igualtat intern: “Pla d’Igualtat entre dones i homes 2020-2023 de l’Ajuntament de Barcelona” (aprovat el 20 de desembre del 2019).  Curs d’assetjament sexual i per raó de sexe obligatori per a tot el personal municipal. 2.500 persones formades en un mes. Accions en desplegament  Implementació del III Pla d’igualtat intern.  Pla de treball pel desplegament d’aquest article en totes les empreses i ens participats municipals. En concret, els ens amb els que s'està treballant actualment són: 1. Parc d’Atraccions del Tibidabo. 2. Betevé. 3. TERSA. 4. SIRESA. 5. SEMESA. 6. Cementiris de Barcelona. 7. BCASA. 8. Barcelona Regional. 9. Foment de Ciutat. 10. Fundació Mies Van der Rohe. 11. L'Auditori. Article 14. Espais de participació Accions Implementades  Elaboració d’informes d’impacte de gènere dels Reglaments de funcionament dels òrgans de participació sectorial (Consells Municipals).  Participació de la Direcció de Serveis de Gènere i Polítiques del Temps a les reunions del Comitè Director de Democràcia Activa. Article 15. Comunicació inclusiva Accions Implementades  Implementació i ús generalitzat de la “Guia de llenguatge no sexista” i de la “Guia de comunicació inclusiva” de l’Ajuntament de Barcelona.  Assessorament i revisió documental per a la comunicació no sexista i inclusiva per part de la Direcció de serveis de gènere i polítiques del Temps. Accions en desplegament  Elaboració d’un curs online de comunicació inclusiva pel personal municipal. 15 IS.REG.2/2021. Reglament per a l’Equitat de Gènere a l’Ajuntament de Barcelona Article 16. Adequació de les estadístiques i estudis municipals Accions Implementades  Incorporació sistemàtica de la variable de sexe en la recollida de dades dels serveis i òrgans municipals.  Durant 2020 des de la Direcció de Serveis de Gènere i Polítiques del Temps, s’han liderat i/o revisat des de la perspectiva de gènere, els següents informes, estudis i enquestes: - Informes “Violència masclista en temps de covid19”: 12 setmanals durant el primer estat d’alarma; 1 informe evolutiu de tot el període d’estat d’alarma; i 3 informes mensuals setembre-desembre 2020. - Disseny d’una enquesta sobre les condicions materials de vida de les dones de Barcelona (per estudiar l’impacte de gènere de la covid19). Inici de l’enquesta: gener 2021. - Enquesta PANEL a dones usuàries del SARA, (per estudiar –qualitativament- l’impacte de la covid19 i les mesures adoptades, en l’atenció i l’evolució de la violència que pateixen aquestes dones). - Enquesta “Ús del temps, organització del treball i benestar” que es va distribuir entre la plantilla municipal el passat mes de maig de 2020. L’enquesta forma part d’un projecte de recerca internacional10 que té com a objectiu conèixer com la propagació del coronavirus està afectant el benestar de les persones treballadores, el seu ús del temps i les seves experiències laborals. - Revisió de l’Enquesta sociodemogràfica. - Revisió de l’Enquesta de Salut. - Revisió de l’Enquesta de joventut 2020. - S’està treballant amb l'Idescat per obtenir una mostra representativa per Barcelona de l'Enquesta d'usos del temps de la Generalitat de Catalunya (prevista pel 2021). - Estudi “La gentrificació a la ciutat de Barcelona des d’una perspectiva de gènere: aproximació quantitativa” (juliol 2020). Accions en desplegament  Uniformitzar formularis de recollida de dades: quant a la desagregació de dades per sexe, s’ha acordat la inclusió de la sol·licitud de sexe/identitat de gènere (amb opció de resposta: “home”, “dona” o “no binari”), en tots els formularis de l’Ajuntament de Barcelona on sigui necessari. Es preveu l’elaboració d’una Instrucció municipal per complir aquest acord.  Dur a terme cada quatre anys una enquesta representativa de ciutat i per districtes de violència masclista, en col·laboració amb la Generalitat de Catalunya: Actualment s'està revisant el qüestionari d’aquesta enquesta i està previst que el treball de camp es faci al desembre del 2021. 10 Uncovering Inequalities in Time-Use and Well-Being during COVID-19: A Multi-Country Investigation liderat per les investigadores Laura M. Giurge, Ayse Yemiscigil, Joseph Sherlock i Ashley V. Whillans (2020). 16 IS.REG.2/2021. Reglament per a l’Equitat de Gènere a l’Ajuntament de Barcelona Article 17. Formació per al personal polític i gerencial Accions Implementades  Formació personal gerencial: Durant 2020 es van organitzar 4 sessions de “Diàlegs per a una gestió local per la igualtat”: - Sessió 1, Gestió local amb perspectiva de gènere (04/01/20): 49 persones (25 dones i 24 homes). - Sessió 2, La igualtat de gènere a la política econòmica (05/02/20): 52 persones (28 dones i 24 homes). - Sessió 3, Barris inclusius i sostenibilitat (03/06/20): 63 persones (28 dones i 35 homes). - Sessió 4, Estratègies per garantir una ciutat de drets (01/07/20): 59 persones (22 dones i 37 homes). A partir dels resultats dels 4 diàlegs s’han fet 4 ‘checklist’ amb format punt de llibre: Són recomanacions pràctiques sobre : Gestió feminista ; Economia feminista ; Gestió ecofeminista ; i Ciutat de Drets.  Formació equip de govern i comissionades: - Sessió formativa (16/01/2020, després de la Comissió de Govern): Polítiques públiques amb perspectiva de gènere -per a la Comissió de Govern i comissionats/ades.  Formació personal assessor i conselleres tècniques (districte): - Sessió formativa “Polítiques públiques amb perspectiva de gènere” -per a assessors/es i consellers/res tècniques: (16/01/2020, a les 16h)- van assistir 26 persones (12 dones i 14 homes). Accions en desplegament  Formació adreçada a regidors i regidores que no formen part de l’Equip de Govern: en procés de planificació. (Pendent de realitzar-la el primer trimestre 2021). Article 18. Representació política i composició d’òrgans municipals Accions Implementades  Consells i òrgans de participació - Els Reglaments de funcionament i composició d'aquets òrgans estan incorporant articles per garantir la seva composició paritària en termes de gènere. A banda, al 2020, la representació política i composició d’òrgans municipals per sexe, és la següent:  Representació en càrrecs electes: 20 dones (48,8%) / 21 homes (51,2%).  Representació en comissionades/ts: 3 dones (42,9%) / 4 homes (57,1%).  Representació en Gerències de Ajuntament, Organismes Autònoms i Entitats Públiques Empresarials): 17 dones (42,5%)/ 23 homes (57’5%). [Ha millorat respecte l’any anterior: 12 dones (32%)/ 26 homes 68%)]  Representació en el personal eventual (assessors/es): 48 dones(45’3%)/ 58 homes(54’7%). [Ha millorat respecte 2019: 44 dones (43,6%) / 57 homes (56,4%)] 17 IS.REG.2/2021. Reglament per a l’Equitat de Gènere a l’Ajuntament de Barcelona  Representació en els jurats de selecció premis i distincions: de forma agregada, els jurats tenen una composició paritària (55% dones / 45% homes).11 [Ha millorat respecte 2019: 51% dones / 49% homes].12 Representació política i composició municipal (2019) 51,20% 57,10% 58,30% 56,40% 49,00% 48,80% 42,90% 41,70% 43,60% 51,00% CÀRREC ELECTES COMISSIONADES/TS GERÈNCIES AJ.BCN, PERSONAL JURATS OOAA I EPES EVENTUAL Dones Homes Representació política i composició municipal (2020) 51,20% 57,10% 50% 54,70% 45,00% 48,80% 50% 45,30% 55,00% 42,90% CÀRREC ELECTES COMISSIONADES/TS GERÈNCIES AJ.BCN, PERSONAL JURATS OOAA I EPES EVENTUAL Dones Homes  Representació en presidències i direccions de les societats mercantils municipals: presidències (10 homes / 2 dones); direccions i gerències (7 homes /4 dones). Presidències (SMM Direcció, Gerència i 2020) Conseller/es 16,67 delegats/des (SMM % 2020) HOMES 36,36 83,33 % DONES HOMES % 63,64 DONES % 11 Informe "Premis i distincions de l’Ajuntament de Barcelona (2019): anàlisi amb perspectiva de gènere" - febrer 2020. 12 Informe "Premis i distincions de l’Ajuntament de Barcelona (2018): anàlisi amb perspectiva de gènere" - febrer 2019. 18 IS.REG.2/2021. Reglament per a l’Equitat de Gènere a l’Ajuntament de Barcelona  Representació en presidències i direccions de les Fundacions en què l’Ajuntament participa: Presidències (3 homes/ 4 dones); Direccions (4 homes/ 4 dones). Presidència en Direcció, Gerència i Fundacions (2020) Consellers/es en Fundacions (2020) 42,86 % HOMES HOMES 57,14 DONES 50% 50% % DONES  Representació en presidències i direccions de les Consorcis en què l’Ajuntament participa: Presidències (8 homes/ 2 dones); Direccions (5 homes/ 4 dones). Presidència en Direcció, Gerència, Consorcis (2020) Consellers/es en Consorcis (2020) 20% HOMES 44% HOMES 80% DONES 56% DONES Article 19. Òrgan responsable de promoure la igualtat de gènere a la ciutat Accions Implementades  Actualment aquest òrgan és la Direcció de Serveis de Feminismes i LGTBI, formada per 3 Departaments: Dept. d'Atenció i Acollida per violència masclista; Dpt. d´Informació i d´Atenció a Dones; i Dpt. de Promoció de Drets de les Dones i LGTBI. 19 IS.REG.2/2021. Reglament per a l’Equitat de Gènere a l’Ajuntament de Barcelona Article 20. Òrgan responsable de l’aplicació de la transversalitat de gènere Accions Implementades  Al 2019 aquest òrgan era el Departament de Transversalitat de Gènere, que depenia de la Gerència de Recursos.  Durant el 2020, s’ha creat la Direcció de serveis de Gènere i Polítiques de Temps, de major rang organitzatiu que l’anterior Departament de Transversalitat, ja que depèn directament de Gerència Municipal. Article 21. Unitats de transversalitat de gènere Accions Implementades  Recolzament a la figura d’igualtat als següents ens participats: Barcelona Activa, Barcelona Serveis Municipals, Cementiris de Barcelona i Parcs i Jardins de Barcelona. Accions en desplegament  Projecte d’assistència tècnica referent en gènere a districtes.  Inici del desplegament de les unitats de transversalitat de gènere a les àrees i districtes; així com els organismes autònoms, les empreses públiques, i la resta d’entitats vinculades o dependents de l’Ajuntament de Barcelona). Article 22. Òrgan responsable de la igualtat de gènere en les polítiques de personal de l’Ajuntament de Barcelona Accions Implementades  Actualment aquest òrgan és el Departament d’Igualtat de la Gerència de persones i desenvolupament organitzatiu. Article 23. Òrgan responsable d’impulsar l’equitat de gènere en la política econòmica Accions Implementades  Creació d’una nova Direcció de Serveis d’Envelliment i Cures. No existeix un òrgan únic responsable d’aquestes polítiques, sinó que l’Ajuntament de Barcelona s’ha dotat de diversos òrgans/unitats que contribueixen a donar compliment a l’article. En concret: - Espai Barcelona Cuida (per a tots els temes referents a l'economia de les cures, que depèn de la Direcció de Serveis de Salut, i més concretament la Direcció de Serveis d'Envelliment i Cures) - Barcelona Activa (per a tots els temes de promoció econòmica i ocupacions, i que té una Agent per la igualtat d'oportunitats, a la Direcció Corporativa de Persones, Desenvolupament Organitzatiu i RSC) 20 IS.REG.2/2021. Reglament per a l’Equitat de Gènere a l’Ajuntament de Barcelona - Direcció de Serveis de Gènere i Polítiques del Temps (per totes les temàtiques que vinculen temps i economia, com la Xarxa d'empreses Nous Usos Socials del Temps-NUST; i a més és l’òrgan responsable de portar a terme els informes d’impacte de gènere de la política econòmica (pressupostos, fiscalitat i preus públics). Article 24. Àmbit d’actuació de les polítiques municipals de gènere Accions Implementades  Actualment l’Ajuntament ofereix tots aquests serveis que estableix el REG. Accions en desplegament  Actualment l’Ajuntament ofereix formació interna en feminisme i perspectiva de gènere. No existeix un servei específic de formació (adreçada a la ciutadania) en feminisme i perspectiva de gènere. No obstant, s’articula a través de demandes d’entitats o individuals sobre necessitats específiques. Article 25. Comissió de seguiment del Reglament Accions Implementades  Aprovació d’un Decret d’Alcaldia per a la designació de les persones membres de la Comissió de seguiment del REG.  Primera reunió de la Comissió en data 30 de gener 2020: Validació de la composició de la comissió i del primer informe de seguiment del compliment del REG.  Elaboració del segon informe de seguiment del compliment del REG – desembre 2020  Segona reunió de la Comissió : 2 de febrer de 2021. Accions en desplegament  Treball per a la modificació i millora del REG.  Seguiment dels requeriments d’incompliment.  Proposta de presentació de l’Informe de Seguiment del REG en reunió Plenària del Consell de Dones de Barcelona (2021).  Presentació d’un informe de seguiment de la implementació del REG al Plenari del Consell Municipal (durant el 2021). Disposició Addicional Primera. Finançament Accions Implementades  Elaboració d’un primer esborrany del “Sistema de càlcul de la part del pressupost municipal destinada al desplegament d’accions de promoció de l’equitat de gènere”. Accions pendents  Consignació anual de recursos econòmics destinats al compliment de la DA 1. 21 IS.REG.2/2021. Reglament per a l’Equitat de Gènere a l’Ajuntament de Barcelona Disposició Addicional Segona. Formació Accions en desplegament  Disseny d’una formació en matèria del REG per a tot el personal municipal: La formació serà online i obligatòria per tot el personal municipal. Per tal de garantir un contingut pràctic i adaptat a les necessitats de les diferents realitats professionals, l’últim bloc temàtic estarà disponible en 3 versions diferents segons perfils: personal administratiu, personal tècnic i comandament/personal directiu. (Previsió de la finalització del disseny i inici de la implementació: primer trimestre del 2021). 2.3 Conclusions En el seu conjunt, el present informe mostra un grau d’implementació molt notable del Reglament per a l’equitat de gènere, en el moment de finalitzar el seu segon any de vigència. Els compromisos vinculats als canvis de mandat (articles 17 - 23, relatius a nomenaments de dones i homes, formació per al personal polític i gerencial i estructures/òrgans clau per a la promoció de la igualtat) s’han fet efectius, o estan en procés de desenvolupament i planificació. Pel que fa a la representació política i composició paritària dels òrgans municipals, hi ha àmbits (gerencial) on aquesta es compleix i es troba en la part elevada – 50% de dones i d’homes – i altres àmbits on hi ha encara marge de millora, com el personal eventual. La incorporació sistemàtica de la mirada de gènere en els mecanismes i processos administratius (articles 7-17) ha anat guanyant pes progressivament respecte al moment previ a l’aprovació del Reglament. Tanmateix, cal seguir treballant per al desplegament i la consolidació de totes les obligacions que estableix el REG i per a la incorporació efectiva de la perspectiva de gènere en el funcionament, l’actuació i en totes les polítiques i serveis municipals. Entre els principals reptes pendents es troben:  La incorporació de la perspectiva de gènere de manera sistemàtica a tota la planificació sectorial i territorial, així com en les avaluacions de tots els plans i programes municipals.  L’anàlisi de l’impacte de gènere del Pressupost Municipal 2021.  La creació i provisió de les unitats de transversalitat de gènere a totes les àrees i districtes, així com als organismes autònoms i a les empreses públiques, per tal de poder comptar, al conjunt de l’Ajuntament de Barcelona, amb personal referent en gènere que participi, especialment, en la diagnosi, l’aplicació, l’avaluació i el seguiment de totes les polítiques públiques sectorials i territorials i, de manera 22 IS.REG.2/2021. Reglament per a l’Equitat de Gènere a l’Ajuntament de Barcelona rellevant, en les polítiques i projectes específics que s’orientin a l’assoliment de la igualtat.  Elaboració i aprovació d’un document de força vinculant (ex. Instrucció Municipal) per a la uniformització de formularis de recollida de dades, assegurant la desagregació de dades per sexe, i incorporant, sempre que sigui pertinent i viable, noves variables des que permetin incorporar la perspectiva interseccional en el tractament de les dades.  La consignació anual de recursos econòmics destinats al compliment de la Disposició addicional 1ª. Finalment, per tal de facilitar el compliment d’aquest Reglament, caldrà assegurar el coneixement del mateix, a través d’una formació específica i obligatòria a tot el personal municipal, que es preveu impartir a partir del primer trimestre de 2021. 23 IS.REG.2/2021. Reglament per a l’Equitat de Gènere a l’Ajuntament de Barcelona 3. Requeriments d’informe justificatiu i plans d’esmena Atenent al que disposa l’article 25.3 del REG: “La comissió podrà convocar els serveis que no compleixin tots els mecanismes previstos en el present reglament en el marc de les seves actuacions. El servei podrà presentar, en el termini de tres mesos, un informe que expliqui les raons de l’incompliment del reglament i un pla per esmenar-lo que n’especifiqui la calendarització. La comissió serà l’òrgan facultat per aprovar el pla d’esmena o, si escau, requerir actuacions addicionals”. En aquest apartat es proposa a la Comissió de Seguiment del Reglament fer el següent requeriment: 1) Informe justificatiu i pla d’esmena per l’incompliment de l’article 18 del REG (relatiu a la representació o composició paritària de gènere): El nou Consell d’administració de la societat ICB (Betevé), nomenat pel Plenari del Consell Municipal el proppassat 30 d’octubre- va quedar determinat de la següent manera (per ordre a seguir en la Presidència): 1. Francesc Orteu i Guiu 2. Josep Ma. Carbonell i Abelló 3. Susana Alcaide Murciano 4. Álex Sàlmon Cabello 5. Carles Bosch Arisó 6. Xavier Vidal Gómez Només hi ha una dona en el Consell, front 5 homes. 24 IS.REG.2/2021. Reglament per a l’Equitat de Gènere a l’Ajuntament de Barcelona 4. Propostes de modificació del Reglament Després de dos anys d’implementació del REG, des de la Comissió Seguiment es planteja la possibilitat d’iniciar un procés per a la millora d’aquest text normatiu, mitjançant les següents propostes de modificació: o Article 9.3. Informes d’impacte de gènere Es proposa una modificació d’aquest article, relatiu als informes d’impacte de gènere sobre planejament urbanístic, per tal de facilitar-ne el compliment, especificant en l’articulat del REG: a) Quins projectes de planejament urbanístic és pertinent que s’acompanyin d’informes d’impacte de gènere, i quins no; b) Quin és el contingut que han de tenir aquests informes d’impacte de gènere. o Article 25. Comissió de Seguiment del Reglament Es proposa modificar la composició de la Comissió, incorporant personal tècnic a la Secretaria, per tal de facilitar i agilitzar el seu funcionament.  Text actual: “Formen part d’aquesta Comissió: - L’Alcalde/essa o Tinent/a d’Alcalde/essa en qui delegui. - Regidor/a responsable de les Polítiques de Gènere o persona en qui delegui. - Regidor/a responsable de Districtes o persona en qui delegui. - Una persona de cada grup municipal. - Una persona de l’òrgan competent d’aplicació de la transparència. - Una persona de l’òrgan responsable de l’aplicació de la transversalitat de gènere - Una persona de l’òrgan responsable de promoure la igualtat de gènere a la ciutat. - Una persona de l’òrgan responsable de la igualtat de gènere en les polítiques de personal. - Cinc persones en representació del Consell de les Dones de Barcelona. De manera puntual, i en funció del tema a tractar, es podrà demanar la participació de persones expertes o de col·lectius específics. La Presidència de la Comissió recau en l’Alcalde/essa o Tinent/a d’Alcalde/essa en qui delegui i la Secretaria en la persona de l’òrgan municipal responsable en matèria de l’aplicació de la transversalitat de gènere.  Text proposat: “Formen part d’aquesta Comissió: - L’Alcalde/essa o Tinent/a d’Alcalde/essa en qui delegui. - Regidor/a responsable de les Polítiques de Gènere o persona en qui delegui. - Regidor/a responsable de Districtes o persona en qui delegui. - Una persona de cada grup municipal. - Una persona de l’òrgan competent d’aplicació de la transparència. - [Tres] persones de l’òrgan responsable de l’aplicació de la transversalitat de gènere - Una persona de l’òrgan responsable de promoure la igualtat de gènere a la ciutat. - Una persona de l’òrgan responsable de la igualtat de gènere en les polítiques de personal. - Cinc persones en representació del Consell de les Dones de Barcelona. 25 IS.REG.2/2021. Reglament per a l’Equitat de Gènere a l’Ajuntament de Barcelona De manera puntual, i en funció del tema a tractar, es podrà demanar la participació de persones expertes o de col·lectius específics. La Presidència de la Comissió recau en l’Alcalde/essa o Tinent/a d’Alcalde/essa en qui delegui i la Secretaria en [el personal tècnic] de l’òrgan municipal responsable en matèria de l’aplicació de la transversalitat de gènere. 26 IS.REG.2/2021. Reglament per a l’Equitat de Gènere a l’Ajuntament de Barcelona 5. Annex 5.1. Òrgans responsables, implicats i executors de l’articulat del REG Article Òrgan responsable Òrgans implicats: Òrgan executor: Article 6: 4ª Tinència Tot l’Ajuntament. Direcció de Serveis de Plans de Ciutat de d’Alcaldia: Àrea de Gènere i Polítiques del polítiques de Drets Socials, Temps - Gerència gènere Justícia Global, Municipal. Feminismes i LGTBI Direcció de (DSJGFiL). Feminismes i LGTBI - DSJGFiL Article 7: Totes les Tinències Totes les Àrees; Totes les Àrees; Objectius de gènere d’Alcaldia. Direcció de Serveis de Direcció de Serveis de en la planificació Gènere i Polítiques del Gènere i Polítiques del sectorial i territorial Temps - Gerència Temps - Gerència Municipal. Municipal. Article 8: Totes les Tinències Totes les Àrees; Totes les Àrees Avaluació amb d’Alcaldia. Direcció de Serveis de perspectiva de Gènere i Polítiques del gènere Temps - Gerència Municipal. Article 9: Totes les Tinències. Tot l’Ajuntament. Direcció de Serveis de Informes d’impacte Gènere i Polítiques del de gènere Secretaria Tècnic- Temps - Gerència Jurídica i Serveis Municipal; Jurídics Direcció de Serveis de Planejament- Ecologia Urbana. Article 10: 1ª Tinència Gerència de Direcció de Serveis de Pressupostos amb d’Alcaldia: Àrea pressupostos i Gènere i Polítiques del perspectiva de d’Economia, Treball, Hisenda; Gerència Temps - Gerència gènere Competitivitat i d'Àrea d'Economia, Municipal. Hisenda. Recursos i Promoció Econòmica. Article 11: Totes les Tinències Direcció de Serveis de Oficina Central de Convocatòries d’Alcaldia. Gènere i Polítiques del Subvencions; d’ajuts i Temps - Gerència Direcció de Serveis de subvencions Municipal; Gènere i Polítiques del Gerència de Recursos. Temps; Tot l’Ajuntament. Article 12: 1ª Tinència Direcció de Serveis de Direcció de Serveis de Contractes públics d’Alcaldia: Àrea Gènere i Polítiques del Coordinació de d’Economia, Treball, Temps - Gerència Contractació Competitivitat i Municipal; Administrativa - Hisenda. Gerència d'Àrea Direcció d'Empreses, d'Economia, Recursos Entitats Municipals i i Promoció Recursos . Econòmica. 27 IS.REG.2/2021. Reglament per a l’Equitat de Gènere a l’Ajuntament de Barcelona Article 13: Alcaldia; Tot l’ajuntament Departament Plans d’Igualtat 1ª Tinència d’Igualtat - Gerència intern d’Alcaldia: Àrea de persones i d’Economia, Treball, desenvolupament Competitivitat i organitzatiu. Hisenda. Article 14: 6ª Tinència Direcció de Serveis de Direcció de serveis de Espais de d’Alcaldia: Cultura, Gènere i Polítiques del Democràcia Activa; Participació Educació, Ciència i Temps - Gerència Tot l’Ajuntament. Comunitat; Municipal. Regidoria de Participació. Article 15: 1ª Tinència Gerència d'Àrea Direcció de Comunicació d’Alcaldia: Àrea d'Economia, Recursos Comunicació - inclusiva d’Economia, Treball, i Promoció Gerència de Recursos. Competitivitat i Econòmica; Direcció Hisenda. de Serveis de Gènere i Polítiques del Temps - Gerència Municipal. Article 16: 1ª Tinència Tot l’Ajuntament. Oficina Adequació d’Alcaldia: Àrea Municipal de estadístiques i d’Economia, Treball, dades - estudis municipals Competitivitat i Gerència Hisenda. Municipal; Tot l’Ajuntament. 3ª Tinència d’Alcaldia: Àrea d’Agenda 2030, Transició Digital, Esports, Coordinació Territorial i Metropolitana. Article 17: 4ª Tinència Direcció de Direcció de Serveis de Formació per al d’Alcaldia: Àrea de Feminismes i LGTBI; Gènere i Polítiques del personal polític i Drets Socials, Direcció de Serveis Temps - Gerència gerencial Justícia Global, Comunicació Interna, Municipal. Feminismes i LGTBI. Desenvolupament i Atenció al Personal - Gerència de persones i desenvolupament organitzatiu. Article 18: Alcaldia; Tot l’Ajuntament. Alcaldia; Representació Totes les Tinències Totes les Tinències política i d’Alcaldia. d’Alcaldia. composició d’òrgans municipals Article 19: Alcaldia; Gerència d'Àrea de Direcció de Serveis de Òrgan responsable 4ª Tinència Drets Socials, Justícia Feminismes i LGTBI. de promoure la d’Alcaldia: Àrea de Global, Feminismes i igualtat de gènere a Drets Socials, LGTBI; la ciutat Justícia Global, Gerència Municipal. Feminismes i LGTBI. Article 20: Alcaldia; Òrgan responsable 4ª Tinència Gerència Municipal. Direcció de Serveis de 28 IS.REG.2/2021. Reglament per a l’Equitat de Gènere a l’Ajuntament de Barcelona de l’aplicació de la d’Alcaldia: Àrea de Gènere i Polítiques del transversalitat de Drets Socials, Temps -Gerència gènere Justícia Global, Municipal. Feminismes i LGTBI. Article 21: 1ª Tinència Gerència Municipal Gerència de persones Unitats de d’Alcaldia: Àrea i desenvolupament transversalitat de d’Economia, Treball, organitzatiu. gènere Competitivitat i Hisenda. Article 22: 1ª Tinència Gerència de persones Departament Òrgan responsable d’Alcaldia: Àrea i desenvolupament d’Igualtat; Direcció de de la igualtat en les d’Economia, Treball, organitzatiu. Serveis de Gestió i polítiques de Competitivitat i Relacions Laborals. personal Hisenda. Article 23: 4ª Tinència Gerència Municipal. Direcció de Serveis de Òrgan responsable d’Alcaldia: Àrea de Gènere i Polítiques del de l’equitat de Drets Socials, Temps. gènere en la Justícia Global, política econòmica Feminismes i LGTBI. Article 24: Totes les Tinències Tot l’Ajuntament. Tot l’Ajuntament. Àmbits d’actuació d’Alcaldia. de les polítiques municipals de gènere Article 25: 4ª Tinència Membres de la Direcció de Serveis de Comissió de d’Alcaldia: Àrea de Comissió de Gènere i Polítiques del Seguiment del Drets Socials, Seguiment. Temps. Reglament Justícia Global, Feminismes i LGTBI. Disposició 1ª Tinència Gerència de Gerència de Addicional 1ª d’Alcaldia: Àrea pressupostos i pressupostos i Finançament d’Economia, Treball, Hisenda; Hisenda; Direcció de Competitivitat i Direcció de Serveis de Planificació Hisenda. Gènere i Polítiques del estratègica i fiscalitat; Temps -Gerència Direcció de Serveis de Municipal. Gènere i Polítiques del Temps -Gerència Municipal. Disposició 1ª Tinència Departament de Addicional 2a d’Alcaldia: Àrea 4ª Tinència d’Alcaldia: Desenvolupament ; d’Economia, Treball, Àrea de Drets Socials, Direcció de Serveis de Formació en Competitivitat i Justícia Global, Gènere i Polítiques del matèria de Hisenda. Feminismes i LGTBI. Temps - Gerència Reglament Municipal. 29