ANUNCI La Comissió de Govern, actuant per delegació de l’Alcaldessa, en sessió celebrada el 18 de febrer de 2021, ha adoptat el següent acord: (33/2021) CONVOCAR 259 places d'agent de la Guàrdia Urbana de l´Ajuntament de Barcelona, mitjançant oposició lliure, corresponent al grup C, subgrup C2, escala d’administració especial, subescala serveis especials i règim funcionarial. APROVAR les bases que han de regir aquesta convocatòria. PUBLICAR el present acord al Butlletí Oficial de la Província de Barcelona, al Butlletí Oficial de l’Estat, al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya i a la pàgina web de l’Ajuntament de Barcelona. DONAR COMPTE d’aquest acord a la Comissió de Presidència, Drets de ciutadania, Participació, Seguretat i Prevenció. El termini de presentació de sol·licituds s’obrirà a partir del dia següent al de l’anunci d’aquesta convocatòria en el Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya. Contra aquesta Resolució, d’acord amb el que estableix Llei 39/2015, d´1 d’octubre, de Procediment Administratiu comú de les Administracions Públiques, en concordança amb el Decret d’Alcaldia del 10 de juliol de 2019 de delegació de competències en la Primera Tinència d’Alcaldia, les persones interessades podran interposar recurs potestatiu de reposició davant la Primera Tinència d’Alcaldia, en el termini d’un mes a comptar de l’endemà de la seva publicació al DOGC, o directament recurs contenciós administratiu davant els Jutjats del Contenciós Administratiu en el termini de dos mesos a comptar de l’endemà de la publicació de la Resolució al DOGC. Igualment, les persones interessades podran interposar qualsevol altre recurs que considerin convenient per a la defensa dels seus interessos. Les bases de la convocatòria són les que s’adjunten a continuació. Barcelona, 18 de febrer de 2021 EL SECRETARI GENERAL, Jordi Cases i Pallarès 1 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 24-2-2021 CVE 202110013644 Pàg. 1-24 https://bop.diba.cat A BASES DE LA CONVOCATÒRIA PER A LA COBERTURA DE 259 PLACES D’AGENT DE LA GUÀRDIA URBANA DE BARCELONA, MITJANÇANT OPOSICIÓ LLIURE 1. Objecte de convocatòria L’objecte d’aquesta convocatòria és la selecció pel procediment d’oposició, de 259 places d’agent de la Guàrdia Urbana de l’Ajuntament de Barcelona, incloses en l’oferta pública d’ocupació corresponent a l’any 2021. Les característiques de la convocatòria són les següents: Nre. de places convocades: 259 Classe de personal: Funcionari/ària de carrera Escala: Administració especial, subescala de serveis especials Categoria: Agent de la Guàrdia Urbana Grup de titulació: Grup C, subgrup C2 Nivell: 16 La present convocatòria es regirà pel Decret 233/2002, de 25 de setembre, pel qual s’aprova el Reglament d’accés, promoció i mobilitat de les policies locals, que s’insereix en el marc normatiu de la Llei 16/1991, de 10 de juliol, de les policies locals de Catalunya, en concordança amb el text refós de la Llei de l´estatut bàsic de l´empleat públic (TREBEP). Així mateix, i pel que fa a la perspectiva de gènere, aquestes bases preveuen allò que disposa l’Ajuntament de Barcelona en el Pla d’igualtat d’oportunitats entre dones i homes vigent quant a la promoció d’una presència equilibrada de dones i homes en els diferents col·lectius professionals municipals. La Comissió de Govern de l’Ajuntament de Barcelona en data 29 d’octubre del 2020, va aprovar l'oferta pública d'ocupació de règim funcionarial, per a l'exercici 2021, d’aquestes places 250 es reserven per a agent de la Guàrdia Urbana. Aquesta oferta d’ocupació pública s’ha publicat en el DOGC 8314 de 13 de gener del 2021. El nombre de 250 places s’incrementa amb 9 places més provinents tant de les places que han resultat vacants com a conseqüència de les renúncies o no incorporacions de les persones adjudicatàries de la convocatòria de 233 places, torn lliure, d’agent de la Guàrdia Urbana de l’Ajuntament de Barcelona, publicada l’any 2019. Per aquest motiu, el nombre final de places a convocar és de 259 places. 2. Sistema de selecció i torn de la convocatòria El sistema de selecció d'aquesta convocatòria és el d’oposició, i s’articula en torn lliure. En aquesta convocatòria es reserva el 40% de places per a dones, d’acord amb les previsions de la nova disposició addicional vuitena de la Llei 16/1991, de 10 de juliol, de policies locals introduïda a l’esmentada norma mitjançant la Llei 5/2020, del 29 d'abril, de mesures fiscals, financeres, administratives i del sector públic i de creació de l'impost sobre les instal·lacions que incideixen en el medi ambient, publicada en el DOGC número 8124 de 30 d’abril del 2020. En cas que aquestes places reservades quedin desertes, s'acumularan a la resta de places del torn lliure. L'adjudicació de les vacants convocades es realitzarà seguint una única llista final de les persones aspirants, atès l'ordre de puntuació obtinguda i els criteris, si escau, de reserva i de desempat legalment existents establerts a la base 8 d’aquesta convocatòria. 3. Requisits de participació 3.1. Per prendre part en aquesta convocatòria, les persones aspirants han de reunir els requisits següents: a) Tenir la nacionalitat espanyola, d’acord amb la legislació vigent. b) Haver complert 18 anys i no superar l’edat establerta per a la jubilació forçosa. c) Complir les condicions exigides per exercir les funcions que els puguin ésser encomanades, d’acord amb el que determina la Llei 16/1991 de 10 de juliol, de les policies locals de Catalunya, les disposicions que la despleguin i el Reglament dels cossos de policia local. d) Posseir el títol de graduat o graduada en educació secundària, graduat o graduada escolar, tècnic o tècnica corresponent a cicles formatius de grau mitjà, tècnic o tècnica auxiliar corresponent a formació professional de 2 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 24-2-2021 CVE 202110013644 Pàg. 2-24 https://bop.diba.cat A primer grau o un altre d’equivalent o superior. Si es tracta d’un títol obtingut a l’estranger, cal disposar de la corresponent homologació del Ministeri d’Educació, Cultura i Esport. e) No patir cap malaltia ni estar afectat per cap impediment físic o psíquic que impossibiliti el normal exercici de les funcions pròpies de la categoria. f) No haver estat condemnat/ada per cap delicte, o en cas d’haver-ho estat, tenir extingida la responsabilitat penal i cancel·lats els antecedents penals. No estar inhabilitat/ada per a l’exercici de les funcions públiques ni estar separat/ada mitjançant expedient disciplinari del servei de cap administració pública. Serà aplicable, tanmateix, el benefici de la rehabilitació, sempre que la persona aspirant ho acrediti mitjançant el corresponent document oficial. g) Posseir el permís de conduir de la classe B sense la limitació que comporta el codi 78 per a la conducció exclusiva de vehicles automàtics. h) Posseir el permís de conduir vehicles de la classe A2 sense la limitació que comporta el codi 78 per a la conducció exclusiva de vehicles automàtics. La presentació d'aquest permís podrà ajornar-se improrrogablement fins al darrer dia del curs selectiu de l'Institut de Seguretat Pública de Catalunya (ISPC), d'acord amb l'article 13.2 del Decret 233/2002, de 25 de setembre, pel qual s'aprova el Reglament d'accés, promoció i mobilitat de les policies locals. Les persones aspirants que tinguin aprovat amb anterioritat el curs selectiu de l’Institut de Seguretat Pública de Catalunya hauran de presentar al Departament Selecció de la Gerència de Persones i Desenvolupament Organitzatiu el permís de conduir A2 en el moment d’iniciar el període de pràctiques professionals, amb el compromís de tenir-lo vigent mentre mantingui la relació laboral amb la Guàrdia Urbana. En cas de no disposar de l’esmentat permís de conduir en el moment d’iniciar el període de pràctiques professionals, tindran com a data límit la que correspongui a la finalització per a la resta de persones aspirants del curs selectiu de l’Institut de Seguretat Pública de Catalunya (ISPC). La no presentació d’aquest permís comportarà l’exclusió de la persona aspirant del procés selectiu i) Declaració jurada o promesa per la qual es pren el compromís de mantenir vigents els permisos de conduir, mentre es mantingui la relació laboral amb la Guàrdia Urbana. j) Compromís de portar armes, que es prendrà mitjançant declaració jurada. k) No ser funcionari/ària de carrera de l’Ajuntament de Barcelona en la mateixa categoria a la qual aspiren ingressar. l) Haver satisfet la taxa d’inscripció per a la categoria corresponent, d’acord amb els imports i les exempcions que es detallen a la base 4.4. 3.2. Tots els requisits anteriors han de complir-se l’últim dia de presentació de sol·licituds, llevat dels requisits especificats a l’apartat h). En tots els casos, aquests requisits s’han de mantenir fins a la presa de possessió com a funcionaris/àries de carrera de les persones aspirants. 4. Sol·licitud de participació 4.1. Presentació de sol·licituds De conformitat amb el Decret d’alcaldia de 22 de desembre del 2009 (Butlletí Oficial de la Província de Barcelona núm. 312, de 30 de desembre), la formalització, obtenció i presentació de sol·licituds de participació s'ha de fer telemàticament a través del web https://ajuntament.barcelona.cat, accedint-hi des de l’apartat “oferta pública” situat a la capçalera d’aquest espai. Excepcionalment, es podrà fer en suport paper per qualsevol dels mitjans que estableix l’article 16.4 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre del procediment administratiu comú de les administracions públiques. En aquest cas i a efectes d’admissió, les persones aspirants hauran de declarar expressament que compleixen tots els requisits de participació de la convocatòria, consignar a la seva sol·licitud les dades requerides per poder participar-hi i presentar la documentació necessària. 3 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 24-2-2021 CVE 202110013644 Pàg. 3-24 https://bop.diba.cat A A l’annex V d’aquesta convocatòria s’especifica l’enllaç que vincula les diferents estacions wifi de l’Ajuntament de Barcelona en les quals podrà connectar telemàticament per fer el tràmit. 4.2. Termini de presentació de sol·licituds Per presentar la sol·licitud, les persones aspirants disposaran del termini de vint dies naturals a comptar de l’endemà de la data de publicació de la convocatòria al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya (DOGC). Quan el darrer dia del termini sigui inhàbil, s’entendrà prorrogat al primer dia hàbil següent. 4.3. Dades consignades a la sol·licitud 4.3.1. Per formalitzar la sol·licitud de participació, les persones aspirants hauran de triar la convocatòria anomenada “259 places d’agent de la Guàrdia Urbana-2021”. 4.3.2. Les persones aspirants hauran d’assenyalar a la sol·licitud el compliment dels requisits que s’indiquen a la base 3.1., i marcar la casella corresponent on hi diu “Declara que compleix amb les bases i requisits de la convocatòria” de la sol·licitud telemàtica. Les persones que excepcionalment presentin la seva sol·licitud en suport paper també hauran d’indicar de forma expressa que compleixen amb les bases i requisits de la convocatòria. La presentació de la sol·licitud implica l’acceptació que les comunicacions que s’hagin de fer a les persones aspirants, es facin mitjançant correu electrònic a l’adreça electrònica indicada a la sol·licitud, així com l'acceptació de què les notificacions que s'hagin d'efectuar a aquestes, es facin telemàticament pel sistema habilitat per a la pràctica de les notificacions electròniques Les dades corresponents al domicili, telèfon i adreça electrònica que figurin a la sol·licitud es consideraran les úniques vàlides a efectes de comunicacions i serà responsabilitat exclusiva de les persones aspirants els errors en la seva consignació i la comunicació a l’Ajuntament de Barcelona de qualsevol canvi d’aquestes. A l'efecte d'admissió de les persones aspirants es tindran en compte les dades que aquestes facin constar a la sol·licitud. Serà responsabilitat de les persones aspirants la veracitat de les dades consignades, sense perjudici que en qualsevol moment l'autoritat convocant o el Tribunal Qualificador pugui requerir-los l'acreditació dels requisits necessaris quan cregui que hi ha inexactituds o falsedats en les quals hagin pogut incórrer les persones aspirants. 4.3.3. En el cas que alguna persona aspirant disposi del curs de Formació bàsica per a policies, haurà d’indicar-ho a la sol·licitud, clicant l’opció “Sí” del camp “Curs de policia/bomber de la categoria convocada”. 4.3.4. És necessari indicar i acreditar, quan sigui el cas, estar exempt de la realització de la prova de nivell de català, en els termes previstos a la base 4.5 del procés de selecció. 4.3.5. Consulta de dades en poder d’altres administracions a) En relació amb el requisit de no haver estat condemnat per cap delicte previst a la base 3.1.f) d’aquesta convocatòria, l’Ajuntament consultarà les dades que consten sobre les persones aspirants al Registre central de penats del Ministeri de Justícia. Per poder fer la consulta les persones aspirants hauran d’indicar a la sol·licitud de participació el nom del seu pare o mare, segons consta en el seu DNI o NIE. En el cas que l’aspirant s’oposi expressament a aquesta consulta i així ho faci constar a la sol·licitud telemàtica de participació, on hi diu “M’OPOSO al fet que l’Ajuntament consulti al Registre Central de Penats del Ministeri de Justícia els meus antecedents penals i em comprometo a aportar el corresponent certificat en qualsevol moment que se’m requereixi per fer-ho”, es compromet a aportar a l’apartat d’annexar documentació que consti a la sol·licitud el certificat d’antecedents penals en el termini de presentació de sol·licituds. b) En el cas de les persones aspirants que hagin sol·licitat l’exempció o bonificació de la taxa d’inscripció que s’exigeixi com a requisit de participació, l’Ajuntament consultarà a altres administracions les dades necessàries per verificar els extrems que donen dret a l’exempció o bonificació sol·licitada. 4 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 24-2-2021 CVE 202110013644 Pàg. 4-24 https://bop.diba.cat A En el cas que l’aspirant s’oposi expressament a aquesta consulta i així ho faci constar a la sol·licitud telemàtica de participació, on hi diu “M’oposo al fet que l’Ajuntament consulti a altres administracions les meves dades, als efectes d’exempció o bonificació de la taxa i em comprometo a aportar els documents justificatius tal com s’indica a les bases de la convocatòria”, haurà d’aportar els documents justificatius indicats a la base 4.4.4 d’aquestes bases. 4.3.6. D’acord amb la normativa de protecció de dades, les dades personals de les persones aspirants seran tractades per l'Ajuntament de Barcelona amb la finalitat de gestionar la seva participació en el present procés (tractament 0319 – selecció de personal) i seran conservades exclusivament per a la seva disposició en cas de participació en propers processos. Posteriorment, si com a persones aspirants resulten seleccionades, les dades també s'utilitzaran, si és el cas, per a la gestió de la borsa de treball i formalització de l'eventual nomenament/contractació (tractament 0571 - gestió ordinària de personal). Tret d'obligació legal, les seves dades no seran cedides a tercers. Tenen dret a accedir, rectificar, suprimir i exercir els altres drets sobre les seves dades. Poden consultar informació addicional sobre aquest tractament i protecció de dades a https://www.bcn.cat/ajuntament/protecciodades 4.3.7 Mentre la sol·licitud de participació estigui oberta, les persones aspirants podran entrar al formulari tantes vegades com ho necessitin per afegir-hi o canviar-hi alguna dada. Tota la documentació annexada a la sol·licitud de participació s’haurà d’annexar amb les característiques de l’arxiu que s’estableix en el formulari i podrà consultar-se des del Portal de tràmits, accedint a https://seuelectronica.ajuntament.barcelona.cat/APPS/portaltramits/portal/consultaEstatTramit/default.html?style=ciu dadano 4.3.8 Les persones aspirants que vulguin realitzar la tercera prova de la fase d’oposició que s’indica a la base 7.1.3, prova de coneixements de llengua estrangera, hauran d’annexar obligatòriament en PDF el model “Plantilla prova de coneixements de llengua” que es publicarà a la pàgina web de l’Ajuntament de Barcelona https://ajuntament.barcelona.cat, indicant la llengua de la prova que volen realitzar. Només es tindrà en compte l’última plantilla annexada dins del termini de presentació de sol·licituds o d’esmenes. 4.4. Abonament de la taxa de participació en el procés selectiu 4.4.1. D’acord amb el que preveu la normativa vigent en matèria de taxes i preus públics de l’Ajuntament de Barcelona i, a l’efecte del compliment del requisit que preveu la base 3.1. l), per inscriure’s a la convocatòria, les persones aspirants hauran d’abonar per cada sol·licitud que presentin l’import de 16,12 € si ho fan de forma telemàtica, o bé 32,24 € si ho fan de forma no telemàtica. A l’annex IV de la present convocatòria s’estableix els mitjans que es poden utilitzar per efectuar el pagament de la taxa d’inscripció, així com la descripció del procediment a seguir segons la modalitat de pagament escollida per efectuar-lo. En cap cas, el pagament a l’entitat bancària substituirà el tràmit de presentació de la sol·licitud davant de l’Ajuntament de Barcelona en el termini i en la forma prevista en aquesta convocatòria. 4.4.2. Exempció del pagament de la taxa d’inscripció D’acord amb el que preveu la normativa vigent en matèria de taxes i preus públics de l’Ajuntament de Barcelona i amb la indicació prèvia de la seva situació, estaran exemptes del pagament d’aquesta taxa les persones que es trobin en situació d’alta com a demandants d’ocupació i que no percebin cap mena de prestació econòmica, les que tinguin la condició de membre de família nombrosa de categoria especial o de membre de família monoparental de categoria especial. En el cas de residir a Catalunya, d’acord amb la normativa vigent en matèria de protecció de dades, l’Ajuntament de Barcelona consultarà a altres administracions les dades necessàries per verificar els extrems que donen dret a l’exempció o bonificació sol·licitada. En el cas que l’aspirant s’oposi expressament a aquesta consulta haurà de procedir tal com s’indica a la base 4.4.4. 4.4.3. Bonificació del 50% en l’abonament de la taxa d’inscripció D’acord amb el que preveu la normativa vigent en matèria de taxes i preus públics de l’Ajuntament de Barcelona i amb la indicació prèvia de la seva situació, tindran una bonificació del 50% d’aquesta taxa les persones que tinguin la condició de membre de família nombrosa de categoria general o de membre de família monoparental de categoria general. 5 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 24-2-2021 CVE 202110013644 Pàg. 5-24 https://bop.diba.cat A 4.4.4. Documentació necessària per restar exempt de forma total o parcial del pagament de la taxa d’inscripció per a aquelles persones que no han donat el consentiment o no resideixen a Catalunya. Les persones aspirants que es trobin exemptes del pagament d’aquesta taxa, de conformitat amb el que s’ha indicat en els apartats anteriors, i que no resideixin a Catalunya o que s’han oposat expressament que l’Ajuntament consulti a altres administracions les dades necessàries per verificar els extrems que donen dret a l’exempció o bonificació sol·licitada, hauran d’acreditar la seva situació presentant la documentació següent: a) En cas de trobar-se en situació d’alta com a demandant d’ocupació i no percebre cap mena de prestació econòmica, hauran d’indicar-ho en la sol·licitud telemàtica de participació en el procés selectiu, seleccionant l’opció “Situació de desocupació (reducció del 100% de l’import de la taxa)”. En el cas que la persona aspirant s’hagi oposat expressament que l’Ajuntament consulti als organismes competents els extrems que donen dret a l’exempció o bonificació de la taxa, haurà de presentar una certificació acreditativa d’aquesta situació, expedida per la corresponent Oficina de Treball de la Generalitat (OTG) del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies de la Generalitat de Catalunya i/o pel Servei Públic d’Ocupació Estatal (SEPE). b) En cas de tenir la condició de membre de família nombrosa o monoparental, de categoria especial o general, hauran d’indicar-ho a la sol·licitud telemàtica de participació en el procés selectiu, seleccionant l’opció corresponent. En el cas que la persona aspirant s’hagi oposat expressament que l’Ajuntament consulti d’ofici als organismes competents els extrems que donen dret a l’exempció de la taxa, haurà de presentar una còpia del corresponent títol de família nombrosa o monoparental, de categoria especial o general, que ho acrediti. La documentació esmentada s’haurà de presentar dins el termini improrrogable de presentació de sol·licituds, annexada com a document PDF dins l’apartat “Altra documentació” de la sol·licitud de participació telemàtica. Excepcionalment podrà presentar-se per qualsevol dels mitjans que estableix l’article 16.4 de la Llei 39/2015, d’1 d´octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Aquesta certificació ha d’estar actualitzada dins del termini de presentació de sol·licituds. 4.4.5. Devolució de la taxa. No serà procedent en cap cas la devolució de la taxa en els supòsits d’exclusió de la convocatòria per causa imputable a la persona interessada. 4.4.6. Exclusió de persones aspirants. La manca de pagament, el pagament incomplet o la no acreditació documental a efectes de l’exempció o la bonificació de la taxa en el termini establert comportaran l’exclusió de la persona aspirant del procés selectiu. 4.5. Exempció de la prova de coneixements de llengua catalana que preveu la base 7.1. 5 Les persones aspirants han d’estar en possessió dels coneixements de nivell intermedi de català B2 (antic B) o superior, de conformitat amb el que estableixen el Decret 152/2001, de 29 de maig, sobre avaluació i certificació de coneixements de català, i el Decret 161/2002, d'11 de juny, sobre l'acreditació del coneixement del català i l'aranès en els processos de selecció de personal i de provisió de llocs de treball de les administracions públiques de Catalunya. Als efectes d’aquesta exempció les persones aspirants hauran de presentar un dels documents següents: - Certificat de nivell intermedi de català B2 (antic B) o superior de la Direcció General de Política lingüística o de qualsevol dels títols, diplomes o certificats que estableix l'Ordre VCP/491/2009, de 12 de novembre, modificada per l'Ordre VCP/233/2010, de 12 d'abril, per la qual es refonen i s'actualitzen els títols, diplomes i certificats equivalents als certificats de coneixements de català de la Direcció General de Política Lingüística. Es pot consultar la llista de titulacions equivalents als certificats de coneixements de català de la Direcció General de Política Lingüística en aquest enllaç. 6 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 24-2-2021 CVE 202110013644 Pàg. 6-24 https://bop.diba.cat A - Documentació que acrediti que la persona aspirant ha participat i obtingut plaça en processos anteriors de selecció o provisió de personal per accedir a l’Administració local o a l’Administració de la Generalitat de Catalunya, en què hi hagi establerta una prova de català del mateix nivell o superior a l’exigit en aquesta convocatòria, o que hagi superat la prova esmentada en altres processos de selecció de la mateixa oferta pública d’ocupació. - Documentació que acrediti que la persona aspirant ha superat una prova o un exercici de coneixements de llengua catalana del mateix nivell o superior al que s’esmenta, en algun procés de selecció per a l’accés a la condició de funcionari públic. Les persones aspirants podran efectuar aquesta acreditació documental: - Durant el termini de presentació de sol·licituds o d’esmenes, ja sigui annexant-la directament en el moment de tramitar la inscripció telemàtica, o bé, un cop tramitada la sol·licitud, accedint de nou al tràmit i adjuntant-la en el mateix apartat. - Presentant-la fins a set dies naturals previs a la data de realització de la prova per qualsevol dels mitjans que estableix l’article 16.4 de la Llei 39/2015, d’1 d´octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. - El mateix dia de la prova de coneixements de llengua catalana, abans que aquesta comenci, aportant la corresponent fotocòpia. 5. Llista de persones admeses i excloses (provisional i definitiva) Finalitzat el termini de presentació de sol·licituds, la Gerència de Persones i Desenvolupament Organitzatiu de l’Ajuntament de Barcelona farà pública la llista provisional de persones admeses i excloses. Les persones aspirants podran formular les al·legacions que considerin convenients en el termini de 10 dies hàbils comptadors des de l'endemà de la publicació de la llista provisional de persones admeses i excloses. Les persones aspirants excloses de la llista provisional d’admesos/eses i exclosos/oses podran esmenar telemàticament accedint de nou a la seva sol·licitud telemàtica i modificant el camp corresponent. En cas de no haver utilitzat mitjans telemàtics per fer la sol·licitud de participació, hauran d’esmenar presentant còpia de la documentació en qualsevol dels mitjans que estableix l’article 16.4 del la Llei 39/2015, d’1 d´octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. En el cas que una persona aspirant no aparegui ni a la llista provisional de persones admeses ni en la d’excloses, haurà de presentar instància en suport paper en qualsevol dels mitjans que estableix l’article 16.4 del la Llei 39/2015, d’1 d´octubre del procediment administratiu comú de les administracions públiques. I, a l’hora de formular la reclamació corresponent, l’haurà d’acompanyar d’una fotocòpia de la sol·licitud presentada. Finalitzat el termini de reclamacions i resoltes les possibles incidències, es farà pública la llista definitiva de persones admeses i excloses en la qual s’indicarà també quines persones aspirants hauran de realitzar la prova de llengua catalana. La llista de persones aspirants admeses i excloses, així com els successius anuncis de la convocatòria, es publicaran al web de l’Ajuntament de Barcelona: https://ajuntament.barcelona.cat L’admissió no implica el reconeixement dels requisits exigits i s’estarà al que estableix la base 8 6. Convocatòria de proves El dia, hora i lloc de realització de cadascuna de les proves, així com els seus resultats es publicaran al web de l’Ajuntament de Barcelona https://ajuntament.barcelona.cat 7. Procés selectiu El procés selectiu constarà de les tres fases següents: 1. Fase d'oposició, 2. Fase de formació (curs selectiu) i 3. Fase de pràctiques. El Tribunal queda facultat per resoldre els dubtes que es presentin al llarg de tot el procés selectiu i per prendre els acords que calguin per garantir-ne el funcionament correcte. 7 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 24-2-2021 CVE 202110013644 Pàg. 7-24 https://bop.diba.cat A 7.1. Fase d’oposició Aquesta fase estarà formada per sis proves obligatòries i eliminatòries assenyalades als punts 7.1.1, 7.1.2, 7.1.4, 7.1.5, 7.1.6 i 7.1.7 d’aquesta convocatòria (prova cultural i teòrica, tests aptitudinals, prova d’aptitud física, prova de català, proves de personalitat i competències, i proves mèdiques), i una prova voluntària i no eliminatòria assenyalada al punt 7.1.3 (prova de llengua estrangera). El Tribunal podrà determinar la realització de dos o més exercicis en una sola sessió i la seva execució en l’ordre que consideri més adient. En aquest cas, la correcció de cada exercici restarà condicionada a la superació de les proves anteriors d’acord amb l’ordre establert en aquestes bases. L’ordre d’actuació de les persones aspirants per a aquells exercicis que no puguin fer-se conjuntament s’iniciarà per la primera persona aspirant el primer cognom de la qual comenci per la lletra establerta de conformitat amb el darrer sorteig públic que a aquest efecte s’hagi realitzat. La lletra escollida es mantindrà durant tot el procés. En aquelles proves que ho requereixin, es realitzarà una única crida. Les persones aspirants que no compareguin en el lloc, la data i l’hora assenyalats, fins i tot per raons de força major, seran definitivament excloses del procés selectiu. En el cas que el dia i hora de realització de les proves del procés selectiu (proves cultural i teòrica, aptitudinal, llengua estrangera, llengua catalana, i/o proves de personalitat i competències), alguna de les dones aspirants estigui hospitalitzada per embaràs de risc, causa de part o pels dies immediatament posteriors a aquest, el Tribunal articularà els mecanismes necessaris per tal de possibilitar-li la realització de la prova o les proves en el recinte hospitalari on es trobi, dins el límit territorial de la província de Barcelona, sempre que sigui factible que aquesta execució es dugui a terme el mateix dia i hora en què ho facin la resta de persones aspirants convocades. Per tal que el Tribunal habiliti aquest dispositiu, les aspirants que prevegin trobar-se el dia/dies de realització de les referides proves en la situació esmentada al paràgraf anterior, hauran d’informar del seu estat al Tribunal mitjançant un correu electrònic enviat a l’adreça convocatories@bcn.cat tot indicant a l’assumpte: “259 places d’agent de la Guàrdia Urbana-2021: Aspirant en previsió de part”. En aquest correu hauran d’especificar les seves dades personals (nom i cognoms, DNI i telèfon de contacte), així com la data i l’hospital previst per al part. El termini establert per formalitzar aquesta petició serà de 5 dies hàbils a comptar a partir de l’endemà de la publicació de la data de realització de la prova corresponent. Igualment, en el cas que alguna de les dones aspirants sigui mare lactant i consideri que durant la realització d’alguna de les proves li coincidirà amb la lactància del seu nadó, haurà de comunicar-ho a l’adreça electrònica convocatories@bcn.cat tot indicant en l’assumpte: “259 places d’agent de la Guàrdia Urbana-2021: Aspirant amb nadó lactant”. En aquest correu hauran d’especificar les seves dades personals (nom i cognoms, DNI i telèfon de contacte). El termini establert per formalitzar aquesta petició serà de 5 dies hàbils a comptar a partir de l’endemà de la publicació de la data de realització de la prova corresponent. En relació amb les proves d’aptitud física, les aspirants que el dia de la prova estiguin embarassades o que no hagin complert les 16 setmanes des del naixement del fill/a: - Podran realitzar la prova, prèvia presentació el dia de la seva execució d’un certificat mèdic on consti expressament que la realització de les proves d’aptitud física recollides a l’annex I no representa cap perill per al seu estat físic i/o de gestació. Aquest certificat serà obligatori i haurà d’estar emès com a màxim fins a 7 dies hàbils abans de la realització de les proves d’aptitud física. - Sol·licitar l’ajornament de la realització de la prova física a una data posterior a la data convocada. En aquest cas el tribunal assenyalarà una nova data per a la realització de la prova que haurà de ser anterior a la publicació de la llista de persones aspirants proposades per a realitzar la fase de formació selectiva. Per a la realització d’aquesta prova s’ha de presentar igualment el certificat mèdic indicat a l’apartat anterior i amb les mateixes característiques. Les proves s'ajornaran per una sola vegada i quedaran decaigudes en els seus drets les persones aspirants que no compareguin, considerant que no han completat la fase d'oposició . - Podran sol·licitar l’ajornament de la realització de la prova física fins a la següent convocatòria, mitjançant instància presentada en qualsevol dels mitjans que estableix l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. En aquests casos, la instancia haurà d’anar obligatòriament acompanyada d’un certificat mèdic, expedit com a màxim 7 dies hàbils anteriors al registre de la instància, que acrediti la condició d’embarassada o en situació de postpart de fins a les 16 setmanes de l’aspirant sol·licitant. El termini màxim per formalitzar aquesta petició serà de fins a 7 dies hàbils abans de la 8 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 24-2-2021 CVE 202110013644 Pàg. 8-24 https://bop.diba.cat A realització de les proves d’aptitud física. La presentació d’aquesta documentació en temps i forma correctes serà obligatòria per tal d’acceptar l’ajornament de la prova. En cas d’ajornament, les aspirants podran mantenir fins a la següent convocatòria la nota de les proves ja realitzades. Aquesta reserva quedarà condicionada al fet que les proves efectuades mantinguin, al següent procés de selecció, els mateixos barems i condicions que tenen en l’actual. Les aspirants amb reserva de nota hauran de fer, a la propera convocatòria, la resta de proves no realitzades, seguint l’ordre i condicions que recullin les bases de la nova convocatòria. 7.1.1. Primera prova: Cultural i teòrica (obligatòria i eliminatòria) Aquesta prova serà qualificada amb 24 punts, i quedaran eliminades les persones que no tinguin una puntuació igual o superior a 12 punts en la suma dels dos exercicis que es descriuen a continuació. Per tal que es realitzi la suma dels dos exercicis és imprescindible que la persona aspirant obtingui la puntuació mínima que s’indica en cadascun dels exercicis. a) Primer exercici: Cultural. Té per objecte mesurar els coneixements de cultura general a un nivell concordant amb el títol acadèmic requerit per a aquesta convocatòria. Consistirà en un qüestionari de preguntes tipus test (màxim de 60 preguntes), un 50% relatives a coneixements de cultura general i un 50% relatives a coneixements sobre l’actualitat política, econòmica, social i cultural. Serà considerat com a cultura general, als efectes d’aquesta convocatòria, aquells matèries i continguts impartits al llarg dels cursos que conformen l’educació secundària obligatòria (ESO). Serà considerat com a actualitat política, econòmica, social i cultural als efectes d’aquesta convocatòria aquelles notícies publicades en mitjans de comunicació que succeeixin o hagin succeït en el termini dels 6 mesos anteriors comptats des de la data de publicació de la present convocatòria al DOGC. Cada pregunta tindrà quatre alternatives de resposta, de les quals només una serà correcta. Totes les respostes correctes tindran el mateix valor, les preguntes no contestades no restaran i les respostes errònies descomptaran ¼ part del valor d’una resposta correcta. Aquest exercici serà qualificat de 0 a 12 punts. Quedaran eliminades les persones que no tinguin una puntuació igual o superior a 4 punts, i, per tant, ja no es puntuarà el segon exercici. b) Segon exercici: Teòric. Consistirà a contestar, en un període màxim d'una hora, un qüestionari de preguntes tipus test (màxim 60 preguntes) relaciones amb el temari que figura a l'annex II. Cada pregunta tindrà quatre alternatives de resposta, de les quals només una serà correcta. Totes les respostes correctes tindran el mateix valor, les preguntes no contestades no restaran i les respostes errònies descomptaran ¼ part del valor d’una resposta correcta. Aquest exercici serà qualificat de 0 a 12 punts. Quedaran eliminades les persones que no tinguin una puntuació igual o superior a 4 punts. Les persones aspirants tindran un termini de cinc dies naturals, comptadors des del dia següent a la data de publicació del solucionari de la prova, per tal de formular les al·legacions que considerin oportunes. Les al·legacions s’hauran de realitzar per escrit mitjançant instància presentada per qualsevol dels mitjans que estableix l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques 7.1.2. Segona prova: Tests aptitudinals (obligatòria i eliminatòria) Consisteix en l’administració de tres tests adreçats a la valoració de les capacitats intel·lectuals i els processos de raonament de les persones aspirants. Aquests tests valoraran l’aptitud verbal, numèrica i el raonament abstracte, respectivament. Les proves aplicades estan formades per tests objectius que compleixen els requisits de validesa i fiabilitat i han estat baremades, estandarditzades i tipificades en una àmplia mostra de població que permet garantir 9 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 24-2-2021 CVE 202110013644 Pàg. 9-24 https://bop.diba.cat A la confiança en els resultats obtinguts. El sistema de puntuació tindrà una distribució del 40% en l’aptitud verbal, 20% en la numèrica i 40% en el raonament abstracte, que representa la valoració de la importància relativa de cada factor i de cada test en la puntuació final. Cadascun d’aquests exercicis serà valorat de 0 a 10 punts i després, la nota obtinguda es transformarà d’acord amb els percentatges indicats en aquest paràgraf. Aquesta prova tindrà caràcter eliminatori i es qualificarà fins a 10 punts. La puntuació mínima per superar-la serà de 5 punts. 7.1.3. Tercera prova: Prova de coneixements de llengua estrangera (de caràcter voluntari i no eliminatori) Les persones aspirants podran realitzar, amb caràcter voluntari i no eliminatori, una prova de coneixements escrits de nivell intermedi B2 de llengua anglesa, àrab, xinesa o urdú del Marc europeu comú de referència per a les llengües (MECR). Aquest tipus de prova no donarà lloc a cap certificació oficial. Les persones aspirants que vulguin realitzar aquesta prova hauran de comunicar-ho expressament, adjuntant a la sol·licitud de participació el model de document on hauran d’indicar la llengua de la qual volen realitzar la prova. Aquest model l’hauran de presentar tal com s’indica a la base 4.3.8. A la llista de persones admeses i excloses s’indicarà la llengua de la qual realitzaran la prova. Aquesta prova consistirà en un qüestionari de preguntes tipus test (màxim de 50 preguntes). Cada pregunta tindrà quatre alternatives de resposta de les quals només una serà correcta. Totes les respostes correctes tindran el mateix valor, les preguntes no contestades no restaran i les respostes errònies descomptaran ¼ part del valor d’una resposta correcta. Aquesta prova es qualificarà fins a 5 punts. Les persones aspirants tindran un termini de cinc dies naturals, comptadors des del dia següent a la data de publicació del solucionari de la prova, per tal de formular les al·legacions que considerin oportunes. Les al·legacions s’hauran de realitzar per escrit mitjançant instància presentada per qualsevol dels mitjans que estableix l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques 7.1.4. Quarta prova: Prova d’aptitud física (obligatòria i eliminatòria) Les persones aspirants que hagin superat les dues primeres proves (7.1.1 i 7.1.2) seran ordenades de major a menor puntuació en funció del sumatori de les qualificacions obtingudes a les proves puntuables 7.1.1 i 7.1.2 i 7.1.3. Un cop ordenades, només passaran a la 4a prova les 900 persones aspirants més ben classificades. En cas d’empat de puntuació a la posició 900, passaran a la 4a prova totes aquelles persones empatades en aquesta puntuació. 7.1.4.1. Objecte de la prova. Aquesta prova consta de 3 exercicis físics que tenen per objecte comprovar, entre d’altres, la força estàtica màxima, la potència aeròbica màxima i l’agilitat de les persones aspirants. 7.1.4.2. Realització de la prova - Per a la realització d’aquesta prova, el mateix dia de la seva execució, les persones aspirants hauran de lliurar al Tribunal un certificat mèdic expedit com a màxim tres mesos abans de realitzar-la. En aquest ha de constar explícitament que: “es reuneixen les condicions físiques necessàries per realitzar els exercicis de l'Annex I de la convocatòria per a la cobertura de 259 places d’agent de la Guàrdia Urbana-2021”. Aquest certificat mèdic ha d’estar signat i segellat amb el número de col·legiat/ada del metge/essa. La no presentació de l’esmentat certificat comportarà l’exclusió automàtica de la persona aspirant del procés selectiu. - L’ordre de realització dels diferents exercicis estarà determinat per l’organització de les persones aspirants en els grups que estableixi el Tribunal. No obstant l’anterior, i per a tots els grups, la cursa llançadora (course navette) es realitzarà en darrera posició i deixant abans de la realització d’aquesta prova un període, com a mínim, de 30 minuts des de la finalització de la prova anterior. - No es podrà provar cap element o material abans de la realització d’una prova física. - És obligatori portar roba i calçat esportiu. - En aquesta prova, el Tribunal ha de comptar amb l’assessorament de professionals especialitzats en educació física. 10 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 24-2-2021 CVE 202110013644 Pàg. 10-24 https://bop.diba.cat A 7.1.4.3. Valoració de la prova - Les característiques de cada exercici i els barems de puntuació segons edat i sexe es troben a l’annex I d’aquestes bases. - A efectes del barem, l’edat de càlcul serà la que tingui la persona aspirant el dia de la realització de la prova. - El sistema de puntuació tindrà una distribució del 30% en la pressió sobre banc, 40% en la cursa llançadora i 30% en circuit d’agilitat, que representa la valoració de la importància relativa de cada factor i de cada test en la puntuació final. Cadascun d’aquests exercicis serà valorat de 0 a 6 punts i, després, la nota obtinguda es transformarà d’acord amb els percentatges indicats en aquest paràgraf. En cadascun dels exercicis dels quals consta la prova, la persona aspirant haurà d’arribar a les marques d’exigència d’1 punt, segons barem, per tal que la seva nota sigui considerada. - En l’exercici en el qual hi hagi més d’un intent, el resultat vàlid serà el millor de tots. - Qualsevol incompliment de les normes establertes per a cada prova suposarà la consideració de NUL de la prova corresponent (NUL= 0 ). - Una vegada finalitzades les proves físiques, el Tribunal podrà determinar la realització de proves antidopatge entre les persones que les superin. El fet de donar un resultat positiu en una de les substàncies que especifica el Comitè Mèdic del Comitè Olímpic Internacional, o el fet de negar-s’hi, seran motius d’exclusió del procés selectiu. - Aquesta prova és obligatòria, tindrà caràcter eliminatori i l’aprovaran les persones que aconsegueixin, en nota transformada, un mínim de 4 punts en una escala de 0 a 6. 7.1.5. Cinquena prova: Prova de català (obligatòria i eliminatòria) Les persones participants han de posseir els coneixements de nivell intermedi de català B2 (antic B) o superior, de conformitat amb el que estableix el Decret 152/2001, de 29 de maig, sobre avaluació i certificació de coneixement de català, i el Decret 161/2002, d'11 de juny, sobre l'acreditació del coneixement del català i l'aranès en els processos de selecció de personal i de provisió de llocs de treball de les administracions públiques de Catalunya. Quedaran exemptes de la realització d’aquesta prova les persones aspirants que acreditin documentalment en el termini i forma correctes, acomplir alguna de les condicions establertes a la base 4.5. d’aquesta convocatòria. La prova consta de dues parts: Primera part: S’avaluarà el domini de l’expressió escrita mitjançant realització d’exercicis de coneixements sintàctics i de comprensió de la llengua catalana relacionats en grau adequat amb les places objecte de la convocatòria. Segona part: S’avaluarà l’expressió oral per mitjà d’una exposició oral i una conversa sobre temes generals d’actualitat. La durada màxima d’aquest exercici serà de 90 minuts, per a la primera part, i de 10 minuts per a la segona part. Aquesta prova tindrà caràcter eliminatori. Les persones aspirants seran qualificades com a aptes o no aptes, i aquestes últimes quedaran excloses del procés selectiu. 7.1.6. Sisena prova: Proves de personalitat i de competències (obligatòria i eliminatòria) Les persones aspirants que hagin superat les quatre proves, obligatòries i eliminatòries, anteriors, seran ordenades de major a menor puntuació a partir de la nota que resulti del sumatori de les proves puntuables. Un cop ordenades, només passaran a la 6a prova les 600 persones aspirants més ben classificades. En cas d’empat a la posició 600, passaran a la 6a prova totes aquelles persones empatades en aquesta posició. Aquesta prova consistirà en la realització de tres qüestionaris i una entrevista que mesuraran els valors, els trets de personalitats bàsics, els trets clínics de la persona aspirant, la seva adaptació personal i social a l’entorn i el seu grau d’adequació al següent perfil competencial: habilitats socials, transmissió d’informació, solució de problemes, interès i iniciativa, responsabilitat, flexibilitat i polivalència, dedicació i autocontrol i resistència a la pressió. Els qüestionaris que s’administraran són: Un de competències professionals, un de trets de personalitat i un de trets 11 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 24-2-2021 CVE 202110013644 Pàg. 11-24 https://bop.diba.cat A clínics. Realitzats els qüestionaris, els elements que s’hi exploraran s’integraran i es contrastaran en la posterior entrevista per determinar l’adequació de la persona aspirant al perfil competencial exposat en aquestes bases. Cada una de les competències avaluades es valorarà amb 0 punts, 1 punt o 2 punts. Per tal de superar la prova la persona aspirant haurà de complir dos requisits: - Obtenir una puntuació superior a 0 punts en totes les competències. - Obtenir una puntuació igual a 2 punts en tres o més competències. Aquesta prova és obligatòria i tindrà caràcter eliminatori, les persones aspirants seran qualificades com a aptes o no aptes, i aquestes últimes quedaran excloses del procés selectiu. 7.1.7. Setena prova: Proves mèdiques (obligatòries i eliminatòries) Del total de persones aspirants declarades com a aptes a la 6a prova, realitzaran les proves mèdiques el nombre de persones que el Tribunal determini, ordenades per gènere i de major a menor puntuació a partir de la nota que resulti del sumatori de les proves puntuables. En cas d’empat en la darrera posició, l’ordre de classificació s’establirà a favor de la persona aspirant el gènere del qual sigui menys representat en el col·lectiu professional objecte d’aquesta oposició. Si persisteix l’empat l’ordre s’establirà d’acord amb la puntuació obtinguda a la primera prova de la fase d’oposició (prova cultural i teòrica). Si continua l’empat, aquest es resoldrà a favor de la persona que hagi obtingut major puntuació en la segona prova (prova aptitudinal). Si malgrat tot segueix l’empat, el següent criteri serà la major puntuació en la quarta prova (proves d’aptitud física). Finalment, si els anteriors criteris no resolen la situació d’empat, el desempat es dirimirà en favor de la persona de major edat. També podran ser convocades a realitzar-les les persones aspirants amb puntuacions immediatament inferiors, que quedaran en situació de reserva, per si es produís alguna desqualificació o baixa voluntària. No obstant això, serà el Tribunal el que establirà el nombre de persones a convocar per a la setena prova. Aquesta prova és obligatòria, tindrà caràcter eliminatori i les persones aspirants seran qualificades com a aptes o no aptes, i aquestes últimes quedaran excloses del procés selectiu. Consistirà en un reconeixement mèdic, realitzat per personal mèdic col·legiat, per comprovar que no es detecta en les persones aspirants l’existència de cap de les exclusions mèdiques establertes en l’annex III d’aquesta convocatòria. 8. Qualificacions de les persones aspirants i proposta de nomenament El Tribunal proposarà a l’òrgan competent el nomenament com a funcionaris/àries en pràctiques de la categoria convocada de les 259 persones més ben classificades, o en el seu cas, el nombre que finalment hagi resultat convocat atenent al que disposa el darrer paràgraf de la base 1 d'aquesta convocatòria, tenint en compte que l'ordre de qualificació estarà determinat per la suma de les puntuacions atorgades en la fase d'oposició. En cas d'empat en la darrera posició per passar a la fase de formació, l'ordre de classificació s'establirà d'acord amb els criteris de desempat indicats a la base 7.1.7. Si aplicant aquest procediment no s'assoleix la reserva del 40% de places establerta a la base segona, caldrà donar preferència a les candidates dones, fins a assolir l'objectiu perseguit, sempre que es compleixin les condicions següents: a) Hi ha d'haver en tots els casos una equivalència de capacitació, determinada per la superació de les proves i els exercicis de la fase d'oposició del sistema selectiu. b) Cap de les candidates dones seleccionades en virtut d'aquest criteri de preferència no pot tenir un diferencial negatiu de puntuació, en la fase d'oposició i, si escau, en la fase de concurs, de més del 15% respecte als candidats homes preterits. c) No es pot aplicar aquesta mesura respecte a candidats en què concorrin motius de discriminació positiva legalment determinats altres que el criteri de preferència que regula la present disposició, com la pertinença a altres col·lectius amb especials dificultats d'accés a l'ocupació. Les persones aspirants proposades hauran de presentar al Departament de Selecció i Promoció de Recursos Humans de la Gerència de Persones i Desenvolupament Organitzatiu de l'Ajuntament de Barcelona (c/ de l'Escar 1, 2a planta), en el termini màxim de vint dies naturals a partir de l'endemà de la publicació de l'anunci final de la fase 12 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 24-2-2021 CVE 202110013644 Pàg. 12-24 https://bop.diba.cat A d'oposició, els documents acreditatius de les condicions exigides a la base 3, a excepció feta del permís de conduir A2, que serà lliurat segons s'indica al punt 3.1.h. Si dins del termini esmentat i amb les excepcions assenyalades a l'apartat anterior, les persones aspirants proposades no presenten la documentació o no reuneixen els requisits exigits, no seran nomenades com a funcionàries en pràctiques i quedaran anul·lades totes les seves actuacions, sens perjudici de la responsabilitat en què puguin haver incorregut per falsedat. En aquest cas se citarà les següents persones aspirants per ordre de puntuació fins a completar les 259 persones aspirants. 9. Fase de formació (curs selectiu) 9.1. Consisteix en la superació del curs de Formació Bàsica de Policia que organitza l’Escola de Policia de Catalunya (EPC) de l’Institut de Seguretat Pública de Catalunya (ISPC). Queden exempts de fer-lo les persones aspirants que aportin la certificació d’haver-lo superat amb anterioritat. En el seu cas, aquest document acreditatiu s’haurà d’entregar en el termini màxim dels vint dies naturals a què fa referència l’anterior base 8. El Tribunal podrà disposar de la incorporació de la persona coordinadora del curs impartit a l’Escola de Policia de Catalunya com a assessora especialista. Durant el curs a l’Escola de Policia de Catalunya l’alumnat pot ser sotmès a les proves mèdiques que s’estimin oportunes, entre les quals es podrà dur a terme una analítica de sang i/o d’orina, per comprovar que cap alumne/a no es troba inclòs/osa en alguna de les causes d’exclusió mèdica. 9.2. El curs selectiu el valorarà l’Escola de Policia de Catalunya. Qui no el superi, quedarà exclòs/osa del procés selectiu. Per resoldre empats que puguin aparèixer en la classificació definitiva es tindrà en compte, en primer lloc, la nota del curs selectiu de l’Escola de Policia de Catalunya (EPC), en segon lloc la nota obtinguda a l’anomenat “mòdul 7: Formació Transversal” al darrer curs impartit, o el seu equivalent al curs 2020-2021; en el cas que l’empat no hagi estat resolt s’optarà finalment per la persona de major edat. Durant la seva estada a l’Institut de Seguretat Pública de Catalunya l’alumnat resta sotmès al Decret 95/2010, de 20 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de règim interior de l'Institut de Seguretat Pública de Catalunya, sens perjudici de la normativa que els sigui aplicable pel que fa a la seva vinculació administrativa. 9.3. Les persones aspirants que acreditin estar embarassades o prevegin haver de gaudir del període obligatori del permís de maternitat o paternitat o adopció durant la realització del curs selectiu, (permís per naixement per a la mare biològica, permís per adopció, per guarda amb finalitats d’adopció, o acolliment, tant temporal com permanent i permís de l’altre progenitor diferent de la mare biològica per naixement, guarda amb finalitats d’adopció, acolliment o adopció d’un fill o filla) podran demanar l’ajornament de la realització d’aquesta fase fins a la següent convocatòria mitjançant instància presentada en qualsevol dels mitjans que estableix l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. En aquests casos, la instancia haurà d’anar obligatòriament acompanyada d’un certificat mèdic, expedit com a màxim 7 dies hàbils anteriors al registre de la instància, que acrediti la condició d’embarassada de la persona aspirant o de la parella de la persona aspirant sol·licitant. El termini màxim per formalitzar aquesta petició serà de fins a 7 dies hàbils després de la publicació de la proposta de nomenament de les persones aspirants com a funcionàries en pràctiques de la categoria convocada, comptadors a partir de l’endemà de l’esmentada publicació. La presentació d’aquesta documentació en temps i forma correctes serà obligatòria per tal d’acceptar l’ajornament de la fase de formació (curs selectiu). 9.4. Durant el curs selectiu, les persones aspirants percebran les retribucions bàsiques corresponents al grup C, subgrup C2 i es trobaran en situació d’alta en el Règim General de la Seguretat Social. Aquelles persones aspirants que ja tinguin la condició de persones empleades d’alguna Administració pública podran optar en aquesta fase entre percebre les retribucions establertes a l’apartat anterior o bé les corresponents al seu lloc de procedència i a càrrec de l’Administració d’origen. Aquesta opció s’ha d’adoptar previ l’inici del curs selectiu mitjançant un document normalitzat que haurà de ser entregat a la Gerència de Persones i Desenvolupament Organitzatiu de l’Ajuntament de Barcelona. 10. Fase de pràctiques 13 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 24-2-2021 CVE 202110013644 Pàg. 13-24 https://bop.diba.cat A 10.1. Les persones aspirants que hagin aprovat el curs de l’Escola de Policia de Catalunya (EPC) hauran de superar un període de pràctiques professionals de 12 mesos de durada a les Unitats Operatives de la Guàrdia Urbana de Barcelona a les quals siguin assignades. Per tal de determinar el destí de pràctiques, l’ordre de prelació vindrà determinat pel sumatori de les puntuacions obtingudes a la fase d’oposició més la de la fase de formació, ordenades de major a menor. Al llarg d’aquest temps, l’avaluació es desenvoluparà en dos períodes i dos torns de treball diferents. En cada cas, les persones aspirants disposaran d’un tutor/a per tal d’avaluar el seu procés de pràctiques. Les persones aspirants seran avaluades al final de cada període pel seu tutor/a mitjançant un informe d’avaluació que recollirà el nivell de coneixements assolits per la persona aspirant en el seu lloc de treball, així com les característiques personals d’adaptació a l’organització i a la tasca policial; en aquest sentit es valoraran les competències següents: habilitats socials, transmissió d’informació, solució de problemes, interès i iniciativa, responsabilitat, flexibilitat i polivalència, dedicació i autocontrol i resistència a la pressió. Aquesta darrera es desglossarà en les competències tècniques: policia administrativa, seguretat ciutadana, policia de trànsit i policia assistencial. Finalitzada la fase de pràctiques, la valoració final de cada persona aspirant serà exposada al Tribunal, que establirà la qualificació d’apte/a o no apte/a. 10.2. Per poder iniciar aquesta fase, les persones aspirants hauran presentat al Departament de Recursos Humans-Desenvolupament Professional el permís de conduir A2 en els terminis assenyalats a la bases 3.1.h) amb el compromís de tenir-lo vigent mentre mantingui la relació laboral amb la Guàrdia Urbana. La no presentació d’aquest permís comportarà l’exclusió de la persona aspirant del procés selectiu. Durant aquesta fase de pràctiques o quan finalitzi, les persones aspirants poden ser sotmeses a totes les proves mèdiques que siguin necessàries per comprovar la seva adequació al quadre d’exclusions mèdiques de l’annex III de la convocatòria. Si de les proves practicades es dedueix l’existència d’alguna causa d’exclusió, el Tribunal ha de proposar, d’acord amb la gravetat de la malaltia o el defecte físic, l’exclusió de la persona aspirant del procés selectiu i, en aquest cas, correspon a l’òrgan competent per efectuar els nomenaments adoptar la resolució procedent, que en cap cas no donarà dret a indemnització. 10.3. El període de pràctiques és obligatori i eliminatori i la qualificació final serà d’apte/a no apte/a. El personal funcionari en pràctiques que obtingui la qualificació de no apte quedarà exclòs del procés selectiu i perdrà el dret a ser nomenat funcionari/ària de carrera. Per a la qualificació de les persones aspirants, el Tribunal comptarà amb l’assessorament de, com a mínim, dues persones avaluadores que presentaran una proposta de valoració basada en els següents aspectes: els coneixements de les diferents àrees policials i les competències genèriques (les actituds, les habilitats socials i la comunicació entre d’altres). Quan les persones aspirants no puguin ser avaluades en la fase de pràctiques pel fet de trobar-se en situació d’incapacitat temporal, risc durant l’embaràs, permís de maternitat o paternitat o adopció (permís per naixement per a la mare biològica, permís per adopció, per guarda amb finalitats d’adopció, o acolliment, tant temporal com permanent i permís de l’altre progenitor diferent de la mare biològica per naixement, guarda amb finalitats d’adopció, acolliment o adopció d’un fill o filla) i risc durant la lactància, el Tribunal Qualificador acordarà interrompre dita fase, i una vegada finalitzada la situació corresponent acordarà la seva reincorporació al període de pràctiques, per tal de completar-lo. En els casos de persones aspirants que no han pogut ser avaluades en la fase de pràctiques per haver estat suspeses de funcions com a conseqüència del compliment d’una sanció, per l’adopció d’una mesura cautelar en un procediment disciplinari o perquè se li hagin obert diligències prèvies o se li hagi incoat un procediment penal, el Tribunal Qualificador podrà acordar la seva reincorporació al període de pràctiques finalitzada la sanció o quan s’hagi deixat sense efectes la mesura cautelar. En qualsevol cas, i atenent a la transcendència del fet sancionat, el Tribunal podrà proposar la seva exclusió del procés de selecció. 10.4. Retribució. Durant aquesta fase de pràctiques, les persones aspirants percebran les retribucions bàsiques i les complementàries establertes pels agents de la Guàrdia Urbana de Barcelona en situació de pràctiques segons catàleg vigent i estaran donats d’alta en el Règim General de la Seguretat Social. 14 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 24-2-2021 CVE 202110013644 Pàg. 14-24 https://bop.diba.cat A 11. Nomenament definitiu, jurament o promesa del personal funcionari i presa de possessió 11.1. Les persones funcionàries en pràctiques que hagin superat la fase de pràctiques seran ordenades de major a menor puntuació d’acord amb el sumatori de puntuacions de les fases del procés selectiu d’oposició i formació. Respectant aquesta classificació, les 259 persones aspirants, o en el seu cas, el nombre que finalment hagi resultat convocat atenent al que disposa el darrer paràgraf de la base 1 d'aquesta convocatòria, seran proposades a l’alcalde/essa per al seu nomenament com a personal funcionari de carrera de la categoria convocada. 11.2. L’alcalde/essa nomenarà personal funcionari de carrera en la categoria d’agent les persones aspirants proposades en els termes de la base 11.1, resolució que serà publicada a la Gaseta Municipal. 11.3. Les persones nomenades funcionàries de carrera, de conformitat amb l’article 84 del Decret 214/1990, de 30 de juliol, disposaran del termini d’un mes des de l’endemà de la publicació del seu nomenament a la Gaseta Municipal per fer el jurament o promesa i prendre possessió. En aquest moment, hauran de signar declaració jurada o promesa per la qual es pren el compromís de mantenir actualitzats els diferents permisos de conduir referenciats en aquestes bases mentre mantinguin la relació laboral amb la Guàrdia Urbana de Barcelona. La manca de jurament, promesa o de la presa de possessió comportarà la pèrdua de tots els drets. 12. Tribunal de la convocatòria 12.1. El Tribunal Qualificador actuarà amb un/a president/a, vocals i un/a secretari/ària i tindrà la composició següent: - Un terç integrat per membres o persones funcionàries de l’Ajuntament de Barcelona. - Un altre terç integrat per personal tècnic especialitzat en aquesta matèria. - El terç restant integrat per persones proposades pel Departament d’Interior, entre els quals hi haurà, com a mínim una persona de l’Institut de Seguretat Pública de Catalunya i una altra de la Direcció General d’Administració de Seguretat. De conformitat amb els criteris de l’article 60 del Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d´octubre, pel qual s´aprova el text refós de la Llei de l´estatut bàsic de l´empleat públic es preservarà la paritat entre dones i homes i en la seva composició. Per a cadascun dels membres titulars li serà designat un membre suplent. L’òrgan competent nomenarà les persones titulars i suplents d’aquest Tribunal d’acord amb els criteris exposats en aquesta base. La composició nominal del Tribunal serà oportunament publicada al DOGC amb caràcter previ a l’inici de la fase d’oposició. A més dels membres que formen part del Tribunal de selecció, a les sessions que s’estableixin hi podran assistir, amb veu però sense vot, una persona observadora titular i una persona suplent, designades conjuntament per la Junta de Personal i el Comitè d’Empresa. Aquests observadors o observadores tindran accés, si ho volen, als expedients de qualificació de les persones aspirants, i podran sol·licitar que les seves observacions constin a les actes de les sessions corresponents. La designació dels observadors o observadores s’efectuarà amb caràcter previ a la realització de les proves. 12.2. Els membres del Tribunal hauran d’abstenir-se d’intervenir, notificant-ho a la Gerència de Persones i Desenvolupament Organitzatiu, quan concorrin circumstàncies que preveu l’article 23 de la Llei 40/2015, d’1 d’octubre, de règim jurídic del sector públic, en allò que sigui d’aplicació, així com la causa establerta a l’art. 113.2 del Reial decret 364/1995, de 10 de març, pel qual s’aprova el Reglament general d’ingrés del personal al servei de l’Administració general de l’Estat i de provisió de llocs de treball i promoció professional dels funcionaris civils de l’Administració general de l’Estat. Igualment, les persones participants podran recusar els membres del Tribunal Qualificador quan concorrin les circumstàncies previstes per l’article 24 de la mateixa Llei. 12.3. Per a l’execució de proves que s’hagin de realitzar per professionals especialistes, caldrà només la presència d’un membre del Tribunal per assegurar-ne la correcta realització. 12.4. El Tribunal podrà disposar de la incorporació a les seves tasques de personal tècnic especialista per a totes o algunes de les proves, els quals actuaran amb veu però sense vot per debatre, en les sessions del Tribunal, les qüestions que se’ls sotmetin relatives a les matèries de la seva competència. 15 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 24-2-2021 CVE 202110013644 Pàg. 15-24 https://bop.diba.cat A 12.5. A l’efecte de comunicacions i altres incidències, el Tribunal tindrà la seva seu al Departament de Selecció i Promoció de Recursos Humans de la Gerència de Persones i Desenvolupament Organitzatiu de l’Ajuntament de Barcelona (c/ de l’Escar núm. 1, 2a planta, 08039 de Barcelona), la qual facilitarà el suport material i tècnic necessari per a la seva actuació. 12.6. El Tribunal Qualificador podrà excloure del procés selectiu qualsevol participant que realitzi alguna conducta contrària a la bona fe o orientada a desvirtuar els principis d’equitat i igualtat o altres comportaments que alterin el normal desenvolupament de qualsevol de les fases establertes en la convocatòria. 12.7. En els casos en què s’hagin obert diligències prèvies o s’hagi incoat un procediment penal contra una persona aspirant, el Tribunal podrà acordar, en funció de la gravetat del fet imputat, la suspensió del curs selectiu o de les pràctiques, o el seu ajornament si encara no s’haguessin iniciat, fins a conèixer els resultats de les diligències o del procediment penal. 13. Recursos Contra aquestes bases i contra la llista de persones admeses i excloses es podrà interposar recurs potestatiu de reposició davant la Primera Tinència d’Alcaldia en el termini d'un mes a comptar des de l'endemà de la seva publicació o bé recurs contenciós administratiu en el termini de dos mesos des de l'endemà de la seva publicació davant la jurisdicció contenciosa administrativa. Els actes i resolucions del Tribunal Qualificador poden ser impugnats per les persones interessades mitjançant un recurs d’alçada davant la Primera Tinència d’Alcaldia en el termini d’un mes a comptar de l’endemà de la data de la seva notificació o publicació. ANNEX I PROVES FÍSIQUES 1.- PRESSIÓ SOBRE BANC Objectiu: mesurar la força i la resistència de la musculatura de l'extremitat superior de la persona participant Descripció de l'exercici:  La persona participant inicia l'exercici en posició decúbit supí sobre el banc de pressió amb els peus recolzats a terra.  Quan el testador fa el senyal, es posa en marxa el cronòmetre i la persona participant inicia l'exercici, des de la posició de braços estirats.  Ha d'aixecar el pes, de 40 kg per als homes i de 25 kg per a les dones, el nombre més elevat de repeticions possible en un temps màxim de 45 segons.  L'aixecament s'ha de fer amb les dues mans, amb una separació lleugerament més gran que la de les espatlles en una acció de flexió-extensió dels colzes en la seva projecció vertical.  L'exercici finalitza un cop transcorregut el temps màxim de 45 segons, per voluntat de la persona participant o en assolir 36 repeticions en el cas dels aspirants homes o 23 repeticions en el cas de les aspirants dones. Normes de l'exercici:  La persona aspirant disposarà d’un únic intent, i es registra el nombre total de repeticions vàlides realitzades durant un temps màxim de 45 segons.  La repetició no és vàlida si no s'estenen els colzes totalment o la barra no toca el pit en la flexió dels colzes.  No està permès fer rebots amb la barra.  Les repeticions es compten en veu alta, utilitzant el mateix nombre que l'anterior en cas d'una repetició no vàlida.  No es poden utilitzar guants, magnèsia ni qualsevol altra substància.  La persona aspirat haurà d’assolir la puntuació d’1 punt per tal que no resti exclosa del procés de selecció. Valoració de l'exercici:  La puntuació d’aquest exercici serà del 30% de la nota total. 16 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 24-2-2021 CVE 202110013644 Pàg. 16-24 https://bop.diba.cat A 2.- CIRCUIT D’AGILITAT L’objectiu d’aquesta prova és valorar l’agilitat. Descripció de l’exercici:  La persona aspirant es col·locarà davant la línia de sortida, asseguda a terra amb les cames flexionades 90 graus, i amb recolzament de mans i peus i glutis, darrere la línia de sortida.  Al senyal del testador es posarà en marxa el cronòmetre i la persona aspirant haurà de recórrer un circuit que consta de les habilitats següents:  Es desplaçarà fins a situar-se entre dos cons col·locats davant un matalàs i farà una tombarella agrupada frontal amb recolzament de les dues mans sobre el matalàs.  Es dirigirà cap a la primera tanca, que passarà pel davant fins a ultrapassar-la, girarà cap a l’esquerra i passarà per sota d’ella. Correrà després cap al plint, amb una mesura total aproximada d’1 metre d’alçada, que haurà de sobrepassar amb tot el cos (amb recolzament o sense) i entre dues barres verticals situades als extrems del plint.  Tot seguit es dirigirà cap a la segona tanca, que passarà directament per darrere, girarà cap a la dreta i passarà per sota d’ella.  Anirà ara frontalment cap a la primera tanca, que haurà de saltar sobrepassant-la amb els dos peus amb fase de vol prolongada (homes 90 cm i dones 80 cm)  Recollirà un sac per les nanses o extrems (homes 20 kg i dones 15 kg) que es posarà sobre les espatlles (ben col·locat abans de continuar la cursa), el transportarà fent un recorregut d’anada i tornada (sense tocar el con) fins a traspassar la línia d’arribada i s’aturarà el cronòmetre. Normes de l’exercici:  La persona aspirant disposarà de dos intents no consecutius, i serà vàlid el millor temps obtingut (en segons i dècimes de segon) entre ambdós. En cas que tots dos siguin nuls no hi haurà possibilitat d’un tercer intent i la persona aspirant quedaria exclosa de les proves físiques.  Qualsevol incompliment d’algun dels elements de la prova descrits anteriorment serà considerat nul (NUL=0).  No es podrà trepitjar la línia de sortida abans de començar l’exercici (NUL=0).  En el desenvolupament de l’exercici no es pot desplaçar ni tombar cap obstacle verticalment i horitzontalment (NUL=0).  La tombarella s’ha de fer sobre l’eix transversal del tronc i ultrapassar el con que marcarà el final d’aquesta habilitat.  El sac haurà d’estar ben col·locat sobre les espatlles abans de traspassar una línia d’arribada.  La persona aspirant haurà d’assolir la puntuació d’1 punt per tal que no resti exclosa del procés de selecció. Valoració de l’exercici:  La puntuació d’aquest exercici serà el 30% de la nota total. 3.- COURSE NAVETTE o CURSA LLANÇADORA L’objectiu d’aquesta prova és valorar la potència aeròbica màxima i la capacitat d’adaptació a l’esforç. Descripció de l’exercici:  La persona aspirant se situarà darrere d’una de les dues línies paral·leles pintades a terra i distants entre si 20 metres.  Quan senti el senyal d’inici de la prova, la persona aspirant ha de córrer cap a l’altra línia, fins a trepitjar-la, i esperar a sentir un altre senyal que emetrà el magnetòfon.  Cada senyal sonor indicarà que s’ha d’iniciar el desplaçament cap a la línia contrària, intentant seguir el ritme del magnetòfon, que serà progressivament (cada minut) més ràpid al llarg de la prova.  La persona aspirant repetirà constantment aquest cicle d’anada i tornada fins que no sigui capaç de trepitjar la línia quan senti el senyal del magnetòfon, moment en el qual acabarà la prova. Normes de l’exercici:  La persona aspirant disposarà d’un únic intent, i es registrarà el número de l'últim palier o període anunciat.  La persona aspirant haurà de trepitjar les línies cada 20 m.  La persona aspirant trepitjarà la línia abans de sentir el senyal sonor i en sortirà després d’aquest.  En el canvi de sentit, no es poden fer girs circulars, s’ha de pivotar. 17 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 24-2-2021 CVE 202110013644 Pàg. 17-24 https://bop.diba.cat A  La persona aspirant haurà d’assolir la puntuació d’1 punt perquè no resti exclosa del procés de selecció. Valoració de l’exercici:  La puntuació d’aquest exercici serà del 40% de la nota total. BAREMS HOMES PRESSIÓ SOBRE BANC HOMES (repeticions) Fins a 24 anys De 25 a 30 anys A partir de 31 anys Pts <20 <18 <16 0 ≥ 20 ≥ 18 ≥ 16 1 ≥ 24 ≥ 22 ≥ 20 2 ≥ 28 ≥ 26 ≥ 24 3 ≥ 32 ≥ 30 ≥ 28 4 ≥ 34 ≥ 32 ≥ 30 5 ≥ 36 ≥ 34 ≥ 32 6 AGILITAT (segons i dècimes de segon) Fins a 24 anys De 25 a 30 anys A partir de 31 anys Pts > 19,6 > 20,1 > 20,3 0 ≤19,6 ≤ 20,1 ≤ 20,3 1 ≤ 19,0 ≤ 19,5 ≤ 19,7 2 ≤ 18,6 ≤ 19,0 ≤ 19,3 3 ≤ 18,3 ≤ 18,6 ≤ 18,9 4 ≤ 18,0 ≤ 18,3 ≤ 18,6 5 ≤ 17,6 ≤ 17,9 ≤ 18,2 6 COURSE NAVETTE (paliers) Fins a 24 anys De 25 a 30 anys A partir de 31 anys Pts < 8,5 < 8,0 < 7,5 0 ≥ 8,5 ≥ 8,0 ≥ 7,5 1 ≥ 9,0 ≥ 8,5 ≥ 8,0 2 ≥ 9,5 ≥ 9,0 ≥ 8,5 3 ≥ 10,0 ≥ 9,5 ≥ 9,0 4 ≥ 10,5 ≥ 10,0 ≥ 9,5 5 ≥ 11,0 ≥ 10,5 ≥ 10,0 6 BAREMS DONES PRESSIÓ SOBRE BANC DONES (repeticions) Fins a 24 anys De 25 a 30 anys A partir de 31 anys Pts <8 <6 <4 0 ≥ 8 ≥ 6 ≥ 4 1 ≥ 11 ≥ 9 ≥ 7 2 ≥ 14 ≥ 12 ≥ 10 3 ≥ 17 ≥ 15 ≥ 13 4 ≥ 20 ≥ 18 ≥ 16 5 ≥ 23 ≥ 21 ≥ 19 6 AGILITAT (segons i dècimes de segon) Fins a 24 anys De 25 a 30 anys A partir de 31 anys Pts > 23,0 > 23,7 > 23,8 0 ≤ 23,0 ≤ 23,7 ≤ 23,8 1 ≤ 22,3 ≤ 22,9 ≤ 23,1 2 ≤ 21,8 ≤ 22,3 ≤ 22,6 3 ≤ 21,4 ≤ 21,8 ≤ 22,2 4 ≤ 21,0 ≤ 21,4 ≤ 21,8 5 ≤ 20,6 ≤ 20,9 ≤ 21,3 6 18 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 24-2-2021 CVE 202110013644 Pàg. 18-24 https://bop.diba.cat A COURSE NAVETTE (paliers) Fins a 24 anys De 25 a 30 anys A partir de 31 anys Pts < 5,5 < 5,0 < 4,5 0 ≥ 5,5 ≥ 5,0 ≥ 4,5 1 ≥ 6,0 ≥ 5,5 ≥ 5,0 2 ≥ 6,5 ≥ 6,0 ≥ 5,5 3 ≥ 7,0 ≥ 6,5 ≥ 6,0 4 ≥ 7,5 ≥ 7,0 ≥ 6,5 5 ≥ 8,0 ≥ 7,5 ≥ 7,0 6 ANNEX II TEMARI 1. La Constitució espanyola de 1978. Estructura i principis generals. L’estructura territorial de l’Estat: “Principis generals i l’Administració local”. 2. Drets i deures fonamentals a la Constitució de 1978. 3. L’Estatut d’autonomia de Catalunya del 2006: drets i deures de l’àmbit civil i social, drets en l’àmbit polític i de l’Administració, i drets i deures lingüístics. El Govern local a l’Estatut. 4. El municipi: concepte i elements. Les potestats municipals. Competències municipals a la Llei reguladora de les bases de règim local. 5. La Carta Municipal de Barcelona: text consolidat pel qual es regula el règim especial del municipi de Barcelona. Competències de l’Ajuntament en matèria de seguretat ciutadana i mobilitat. L’Ajuntament de Barcelona. Organització Municipal. L’organització política (alcalde, tinents d’alcalde, regidors) i l’organització executiva (el model de gestió gerencial) La desconcentració territorial (districtes) i funcional (organismes i instituts) a l’Ajuntament de Barcelona. 6. Institucions de la Unió Europea: el Parlament, el Consell Europeu, el Consell de la Unió Europea, la Comissió, el Tribunal de Justícia de la Unió Europea. L’ordenament jurídic comunitari: dret originari i dret derivat. 7. Coneixement de la ciutat des de l’1 de gener de 2019: dades demogràfiques, sociologia, economia, cultura i actualitat de la ciutat. 8. El procediment administratiu: concepte i principis generals. El procediment administratiu comú: regulació, contingut, àmbit d’aplicació i principis. 9. El marc legal de la seguretat pública i els cossos de seguretat. La Llei de forces i cossos de seguretat. La Llei de policies locals de Catalunya. La Llei d’ordenació del sistema de seguretat pública de Catalunya 10. L’ordenança de mesures per fomentar i garantir la convivència ciutadana a l’espai públic de Barcelona. 11. L’ordenança sobre l’ús de les vies i l’espai públic de Barcelona: “Ús de les vies i els espais públics”. 12. L’ordenança de circulació de vianants i de vehicles. 13. Ordenança relativa a la restricció de la circulació de determinats vehicles a la ciutat de Barcelona amb l'objectiu de preservar i millorar la qualitat de l'aire (zona de baixes emissions). 14. Ordenança de medi ambient de Barcelona: Capítol 3 Protecció de l'atmosfera (condicions de les fonts emissores) i Capitol 8 Règim sancionador específic. 15. Actuacions relacionades amb la seguretat ciutadana: especial referència als principis rectors en relació amb seguretat ciutadana i les potestats generals de policia de seguretat. Actuacions relacionades amb les funcions de policia judicial: especial referència a les garanties i drets de les persones detingudes, procediment de detenció i d’habeas corpus. 16. Drets i deures dels funcionaris a l’Estatut bàsic de l’empleat públic. Principis d’actuació i deures dels funcionaris de policia local. La infidelitat en la custòdia de documents i de la violació de secrets en el Codi penal. Règim d’incompatibilitat del personal al servei de l’Administració. 17. Ètica i deontologia professional. Declaració universal dels drets humans de l’ONU. Carta dels drets fonamentals de la UE. Codi europeu d’ètica de la policia. Codi ètic de la policia de Catalunya. El vigent Pla d’igualtat d’oportunitats entre dones i homes de l’Ajuntament de Barcelona. La violència de gènere i els delictes d’odi. 19 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 24-2-2021 CVE 202110013644 Pàg. 19-24 https://bop.diba.cat A ANNEX III PROVES MÈDIQUES La persona aspirant no ha de patir cap malaltia orgànica, cap seqüela d’accident ni cap altra deficiència o anomalia física o psíquica que pugui constituir una dificultat en la pràctica professional, tenint com a base els criteris que s’indiquen a continuació. Les persones participants incloses en alguna de les causes d'exclusió mèdica establertes en aquest annex seran excloses de la convocatòria. Es realitzaran les proves mèdiques necessàries per comprovar que les persones participants no estan incloses en cap de les causes d'exclusió mèdica indicades a continuació. En aquestes proves s'apliquen les tècniques mèdiques d'ús convencional, analítiques de sang i d’orina, i les exploracions o proves complementàries que els metges designats pel Tribunal Qualificador creguin oportunes. Cada una de les proves a realitzar es farà en una única crida en els dies i hores que es determinin. A l'inici de la prova, les persones participants hauran de contestar, mitjançant declaració jurada, un qüestionari mèdic sobre les malalties patides i els tractaments mèdics a què hagin estat sotmeses. En el cas que una persona participant no consigni completament o falsegi alguna de les dades d'aquest qüestionari, serà exclosa de la convocatòria. Tenint en compte que les causes d'exclusió mèdica que comporten nivells de tall (valors màxims o mínims per a l'exclusió, com per exemple, la tensió arterial, l'agudesa auditiva, l'agudesa visual, les proves respiratòries, les analítiques i totes les antropomètriques) són variables biològiques i, per tant, susceptibles de patir petits canvis depenent del dia i de les circumstàncies externes, l'exclusió o no de la persona participant en una d'aquestes proves es donarà pel resultat de les mesures preses en el dia i hora determinats pel Tribunal Qualificador, amb els aparells establerts, els procediments validats i el personal especialment format per tal de garantir la igualtat d'oportunitats de totes les persones participants. En conseqüència, no tindran validesa les proves i els certificats mèdics o antropomètrics que la persona participant pugui aportar abans, durant o després del dia de la prova mèdica en relació amb les causes d'exclusió abans esmentades i que són el resultat de proves en circumstàncies diferents per a cada persona participant. El resultat de les proves mèdiques es posaran a disposició del Tribunal Qualificador per fonamentar l’avaluació de la prova. Es faran fotografies de les lesions dermatològiques que puguin presentar les persones aspirants, les quals es posaran a disposició del Tribunal Qualificador perquè també serveixin de fonament per a l’avaluació. 1. Exclusions circumstancials Malalties i lesions agudes de solució mèdica o quirúrgica actives en el moment del reconeixement, que potencialment puguin produir seqüeles que dificultin, limitin o impedeixin el desenvolupament de les funcions exigides per al lloc sol·licitat. En aquest cas el Tribunal Qualificador de l’oposició, amb l’assessorament convenient, podrà fixar un nou termini per comprovar l’estat de la persona aspirant. Finalitzat aquest termini, l’assessoria mèdica valorarà si persisteix la situació, si resten seqüeles o si han desaparegut els motius d’exclusió circumstancial. 2. Causes d’exclusió mèdica 2.1 Antropometria: Índex de massa corporal de Quetelet (IMC) entre 18,5 i 30 kg/m2. En cas que s'observi un desenvolupament muscular important amb absència de greix, s'admetrà un marge de tolerància d'un 5%. 2.2 Aparell locomotor 2.2.1 Alteracions de l'aparell locomotor que limitin o dificultin la funció policial o que puguin agreujar-se amb el desenvolupament de la funció policial (patologia òssia d'extremitats, retraccions o limitacions funcionals de causa muscular o articular, defectes de columna vertebral i d’altres processos ossis, musculars, articulars o lligamentosos). 2.2.2 Qualsevol deformitat dels dits de mans o de peus que pugui limitar la funcionalitat requerida per a aquest lloc de treball. 2.2.3 Amputació total de qualsevol dit. Amputació parcial d'algun dels dits polze, índex i del mig de qualsevol de les dues mans. Les amputacions parcials dels altres dits es valoraran en relació amb la limitació funcional. 2.2.4 Dismetria de les extremitats inferiors igual o superior a 2 cm. Dismetria de les extremitats inferiors superior a 1,5 cm si s'acompanya d'escoliosi superior a 10º (angle de COBB). 2.2.5 Patologia osteoarticular. Imatge radiològica compatible amb patologia osteoarticular de columna. 2.2.6 Escoliosi superior a 15º (angle de COBB). 20 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 24-2-2021 CVE 202110013644 Pàg. 20-24 https://bop.diba.cat A 2.2.7 Hipercifosi. Qualsevol deformitat de la columna vertebral, sigui quina sigui la seva magnitud, que pugui dificultar l'exercici de la funció policial o que, a criteri del tribunal mèdic, es pugui agreujar amb l'exercici de l'activitat policial. 2.2.8 Gonartrosi (artrosi de genoll). Desviacions de l'eix de les extremitats inferiors (genoll var o genoll valg). 2.2.9 Luxació recidivant d'espatlla. 2.2.10 Fibromiàlgia. Fatiga crònica. 2.2.11 Qualsevol altre procés de l'aparell locomotor que pugui limitar o dificultar l'exercici de la funció policial. 2.3 Aparell circulatori. Es realitzarà ECG a tots els aspirants. 2.3.1 Insuficiència cardíaca en totes les seves possibles manifestacions, independentment de la causa. 2.3.2 Malformacions de cor o de grans vasos. 2.3.3 Lesions adquirides de cor o de grans vasos. 2.3.4 Trastorns de la conducció o del ritme cardíac. 2.3.5 Insuficiència coronària. 2.3.6 Pericarditis activa o residual. 2.3.7 Insuficiència arterial perifèrica. 2.3.8 Insuficiència venosa perifèrica que pugui limitar l'exercici de la funció policial. 2.3.9 Malformacions arteriovenoses. Shunt i aneurismes arterials. Limfedema. 2.3.10 Mesura en repòs de TA sistòlica superior a 145 mmHg. Mesura en repòs de TA diastòlica superior a 90 mmHg. Hipotensió simptomàtica. Les determinacions de la tensió arterial es faran amb un aparell digital calibrat. En el cas que es mesurin xifres tensionals superiors a les indicades en el punt 2.3.10 es faran dues determinacions addicionals, espaiades en 15 minuts i en un espai on la persona aspirant pugui estar relaxat. Es prendrà com a valor de referència la xifra més baixa de les 3 determinacions. El personal mèdic avaluador en el cas que ho consideri oportú per confirmar la valoració, podrà indicar una prova d’esforç i/o proves complementàries i sol·licitar la valoració de un/a metge/metgessa especialista en cardiologia. 2.4 Aparell respiratori 2.4.1 Malalties respiratòries amb repercussió permanent o ocasional en la funció respiratòria que puguin limitar o dificultar l’exercici de la funció policial. 2.4.2 Malformacions o lesions de les vies respiratòries altes o baixes, parènquima pulmonar, pleures o tòrax que puguin limitar o dificultar l’exercici de la funció policial. 2.4.3 Capacitat vital (FVC) inferior al 80% del seu valor teòric. FEV1 inferior al 80% del seu valor teòric o el FEV1/FVC inferior al 70%. 2.4.4 Pneumotòrax repetitiu. 2.5 Aparell digestiu 2.5.1 Hèrnies i eventracions no tractades o reincidents. 2.5.2 Hepatopaties (inclouen alteracions metabòliques). Es considerarà motiu d’exclusió l’elevació de les transaminases per sobre de 5 vegades el valor del límit superior del laboratori de referència. 2.5.3 Pancreatopaties cròniques o reincidents. 2.5.4 Malaltia inflamatòria crònica intestinal. Síndrome de malabsorció. 2.6. Dermatologia 2.6.1 Malformacions, lesions o patologies de la pell i de les fàneres que puguin limitar o dificultar la funció policial. 2.6.2 Cicatrius que per la seva extensió, profunditat o característiques puguin comprometre la funció policial. 2.6.3 Hiperhidrosi que pugui limitar o dificultar l’exercici de la funció policial. Tatuatges La comprovació dels tatuatges es farà de manera independent durant la realització de la comprovació de les causes d’exclusió mèdica. Comportarà l'exclusió de la convocatòria el fet de tenir tatuatges amb un contingut contrari als principis, valors i competències establerts en el Codi d'ètica de la Policia de Catalunya (Acord GOV/25/2015, de 24 de febrer). La comprovació de tatuatges implica el consentiment de les persones participants perquè se'ls facin fotografies dels 21 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 24-2-2021 CVE 202110013644 Pàg. 21-24 https://bop.diba.cat A tatuatges a fi de posar-les a disposició del Tribunal Qualificador per a la seva avaluació. 2.7 Aparell genitourinari. 2.7.1 Malformacions, alteracions o lesions del tracte genitourinari que puguin comprometre la funció policial. 2.7.3 Nefropaties, Insuficiència renal. Hidronefrosi. 2.7.4 Litiasi crònica o disfuncions del tracte urinari que puguin limitar o dificultar l'exercici de la funció policial 2.8 Sistema hematopoètic. Hemopaties que puguin limitar o dificultar l'exercici de la funció policial. 2.9. Trastorns del sistema nerviós. 2.9.1 Epilèpsia. Convulsions sense filiar. 2.9.2 Malformacions, patologies o lesions del sistema nerviós central o perifèric que puguin comprometre la funció policial. 2.9.3 Síndromes vertiginoses de qualsevol etiologia que puguin limitar o dificultar l'exercici de la funció policial 2.9.4 Tremolors, tics o espasmes de qualsevol etiologia que puguin limitar o dificultar l'exercici de la funció policial. 2.10 Trastorns psiquiàtrics. 2.10.1 Retard mental, trastorns de l'aprenentatge, de les habilitats motores, de la comunicació o del desenvolupament, demència i altres trastorns cognoscitius. 2.10.2 Alcoholisme i trastorns relacionats amb el consum de substàncies (drogues, fàrmacs o substancies psicoactives). 2.10.3 Esquizofrènia. Altres trastorns psicòtics. 2.10.4 Trastorns de l'estat d'ànim, d'ansietat, somatomorfs, ficticis, dissociatius, adaptatius o de personalitat que puguin comportar limitacions en el desenvolupament de la funció policial. 2.10.5 Trastorns de la conducta alimentària, trastorns del son que pugin limitar o dificultar l’exercici de la funció policial. 2.11 Òrgans dels sentits 2.11.1 Agudesa visual llunyana inferior al 40% (4/10) en un o en els dos ulls mesurada sense correcció (ulleres o lents de contacte), mesurada amb el test de Snellen. 2.11.2 Despreniment de retina, retinopaties. 2.11.3 Estrabisme manifest i no corregit. 2.11.4 Hemianòpsies o reduccions manifestes del camp visual i discromatòpsies que puguin limitar o dificultar l'exercici de la funció policial. 2.11.5 Glaucoma. 2.11.6 Qualsevol altre procés patològic de l’ull, les parpelles o les glàndules lacrimals que, segons el parer del personal facultatiu que realitzi la prova, dificulti de manera important l'agudesa visual o la hidratació correcta del globus ocular. 2.11.7 Valors d'audiometria mesurada sense correcció auditiva, amb xifres iguals o superiors a 35 dB a les freqüències compreses entre 1.000 i 3.000 Hz en una o en les dues oïdes. 2.11.8 Valors d'audiometria mesurada sense correcció auditiva amb xifres iguals o superiors a 45 dB a la freqüència de 4.000 Hz en una o en les dues oïdes. 2.11.9 Malformacions o lesions dels òrgans de la fonació que comprometin la funció fonatòria normal o alteracions de la sensibilitat olfactiva que puguin limitar o dificultar l'exercici de la funció policial. 2.12. Altres 2.12.1 Processos neoplàsics. 2.12.2 Infeccions: Qualsevol malaltia infectocontagiosa activa o amb risc de contagi. Malalties infeccioses o parasitàries que originin trastorns funcionals, exigeixin un tractament continuat o que, pel seu risc de contagi, siguin incompatibles amb el desenvolupament de les tasques policials. 2.13.3 Malalties endocrines i/o autoinmunes que puguin comportar limitacions en el desenvolupament de la funció policial. 2.12.3 Qualsevol afectació patològica que sigui motiu d'exclusió d'acord amb aquestes bases i que, essent conegudes per la persona participant, no es facin constar en el qüestionari mèdic. 22 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 24-2-2021 CVE 202110013644 Pàg. 22-24 https://bop.diba.cat A 2.13 Proves analítiques compatibles amb patologia de base. 2.13.1 Detecció de marcadors biològics de consum de drogues d'abús o de medicaments susceptibles de ser utilitzats amb finalitats no terapèutiques a un nivell considerat d'abús. 2.13.2 Qualsevol alteració analítica indicadora de una patologia de base que es consideri que pugui limitar o dificultar l'exercici de la funció policial. El laboratori designat pel Tribunal Qualificador recollirà doble mostra de sang i orina i precintarà una de cada per a possibles comprovacions posteriors. La comprovació i valoració de les diferents exploracions a què fa referència aquest quadre es farà únicament i exclusiva al centre mèdic designat pel Tribunal Qualificador i els seus resultats sempre han de referir-se al moment de l’exploració i als valors de referència del laboratori o dels mitjans exploratoris emprats. Durant el procés de pràctiques a l’Institut de Seguretat Pública de Catalunya podran realitzar-se les proves mèdiques necessàries per tal de garantir que l’estat de salut de la persona aspirant s'adequa al nivell exigit a las bases. ANNEX IV TAXA PER DRETS D’EXAMEN L’abonament de la taxa de participació en processos selectius: Què és, com es pot abonar i on es pot abonar Títol Taxa per drets d’examen en convocatòries d’oferta pública d’ocupació de l’Ajuntament de Barcelona. El formulari de sol·licitud de participació telemàtica us indicarà automàticament l'import de la taxa. Definició El pagament de la taxa per drets d’examen és un requisit previ per poder participar en els processos de selecció de personal de l’Ajuntament de Barcelona, quan les bases de la convocatòria així ho especifiquin. Atenció Estan exemptes de pagar la taxa les persones que es trobin en algun dels casos següents: - Membres de famílies nombroses de categoria especial o membres de família monoparental de categoria especial. - Persones que es trobin en situació de desocupació, la qual no sigui per a millora d’ocupació i que no percebin cap prestació econòmica. Estan exempts de l´abonament del 50% de la taxa les persones que es trobin en el cas següent: - Membres de família nombrosa o monoparental, de categoria general. Igualment, caldrà justificar el fet de trobar-se en alguna d’aquestes circumstàncies, en els termes que s’estableix en el tràmit per a la presentació telemàtica de la sol·licitud, de conformitat amb allò que disposa la base 4.4. de la convocatòria. Com es pot tramitar i fer l’abonament • Sol·licitud presentada per mitjans telemàtics Com es fa? Des del portal de tràmits del web de l’Ajuntament de Barcelona a l’hora d’emplenar les dades per tramitar la sol·licitud de participació en la convocatòria haureu de seleccionar una de les opcions següent: a) “A l’instant per Internet”. b) “Més endavant de forma presencial en una entitat col·laboradora”. 23 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 24-2-2021 CVE 202110013644 Pàg. 23-24 https://bop.diba.cat A Segons l’opció seleccionada, podreu fer el pagament de la taxa en el mateix moment en línia o optar pel pagament posterior i presencial, imprimint l’autoliquidació per fer el pagament en una entitat bancària col·laboradora. La mateixa aplicació us anirà indicant els passos que heu de seguir en funció de l’opció de pagament escollida. • Sol·licitud presentada per mitjans NO telemàtics (“en suport paper”) Com es fa? La persona aspirant haurà de desplaçar-se a l’Institut Municipal d’Hisenda de l’Ajuntament de Barcelona on se li generarà l’autoliquidació de la taxa d’exàmens per tal que faci el pagament en una entitat bancària i, posteriorment, haurà de fer la sol·licitud en suport paper aportant el comprovant del pagament. Aquesta inscripció s’ha de presentar, per qualsevol dels mitjans que estableix l’article 16.4 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Dates La taxa s'ha de pagar en el termini que estableixen les bases de la convocatòria per tramitar la sol·licitud d'inscripció a les proves de selecció, i no s'admetrà el pagament fora d'aquest termini. La manca de pagament de la taxa dins del termini comportarà la no admissió de la persona aspirant a les proves selectives. Preu - Processos d’oferta pública d’ocupació d’accés als grups A1 i A2 amb presentació de la sol·licitud per mitjans telemàtics: 26,08 euros. - Processos d’oferta pública d’ocupació d’accés als grups B, C1, C2 i altres amb presentació de la sol·licitud per mitjans telemàtics: 16,12 euros. - Processos d’oferta pública d’ocupació d’accés als grups A1 i A2 sense presentació de la sol·licitud per mitjans telemàtics: 52,16 euros. - Processos d’oferta pública d’ocupació d’accés als grups B, C1, C2 i altres sense presentació de la sol·licitud per mitjans telemàtics: 32,24 euros. Marc legal • Ordenança fiscal 3.1 • Bases de les convocatòries ENTITATS BANCÀRIES COL·LABORADORES Banc de Sabadell Banco Bilbao Vizcaya Argentaria (BBVA) Bankia Banco Popular Español “La Caixa” (CaixaBank) Santander Central Hispano (SCH) ANNEX V PUNTS WIFI DE LA CIUTAT DE BARCELONA https://ajuntament.barcelona.cat/barcelonawifi/ca/ 24 Powered by TCPDF (www.tcpdf.org) B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 24-2-2021 CVE 202110013644 Pàg. 24-24 https://bop.diba.cat A