Àrea d’Economia, Treball, Competitivitat i Hisenda Gerència d’Economia, Recursos i Promoció Econòmica ANUNCI La Comissió de Govern, en sessió de data 25 de març de 2021, ha adoptat el següent acord: APROVAR la convocatòria de subvencions 2021 en el marc del Programa de Subvencions per a l'Impuls socioeconòmic del territori, que té per objectiu generar riquesa als barris i/o districtes de la ciutat a través de l'apoderament dels actors que hi desenvolupen la seva activitat socioeconòmica, promoure l'ús dels recursos endògens dels territoris per desenvolupar activitat socioeconòmica d'una forma sostenible en el temps, fent la ciutat més resilient a les fluctuacions econòmiques d'acord amb les bases aprovades per acord de la Comissió de Govern de data 6 d'abril de 2017 i posteriorment modificades per acords de la Comissió de Govern de data 7 de març del 2019, de 16 de gener del 2020 i de 11 de febrer del 2021. CONVOCAR el procediment en règim de concurrència competitiva, per a l'atorgament de subvencions per a l'Impuls socioeconòmic del territori 2021. AUTORITZAR la despesa per un import d' tres milions dos-cents mil euros (3.200.000,00 euros) amb càrrec a la partida D/48901/43311 0700 del pressupost de l'exercici 2021 del programa de Suport Ocupació i Empesa. ORDENAR la publicació de la convocatòria mitjançant la inserció d'anunci en el Butlletí Oficial de la Província de Barcelona (BOPB) ), al Tauler d'Edictes Virtuals de l'Ajuntament de Barcelona i a la Gaseta Municipal. CONVOCATÒRIA 2021 DE SUBVENCIONS DE L’AJUNTAMENT DE BARCELONA PER A L’IMPULS SOCIOECONÒMIC DEL TERRITORI La convocatòria de l’any 2021 està emmarcada en les Bases de subvencions de l’Ajuntament de Barcelona per a l’impuls socioeconòmic del territori aprovades per Acord de la Comissió de Govern de data 11 de febrer de 2021 i publicades al BOPB de data 15 de Febrer de 2021. 1. SOL·LICITANTS Podran ser beneficiaries de les subvencions, les persones físiques i jurídiques que presentin projectes que compleixin amb els objectius, finalitats i requisits del Programa per a l’Impuls socioeconòmic del territori, Impulsem el que fas 2021, tal i com estan recollides a les Bases del mateix. Podran ser beneficiàries de les subvencions, també, l'agrupació de persones jurídiques, públiques o privades, d'acord amb allò que disposa l'art. 3.2 de la Normativa General Reguladora de Subvencions Municipals (NGRS), aprovada pel Plenari del Consell Municipal en data 17 de desembre de 2010 i publicada al Butlletí Oficial de la Província de Barcelona de data 4 de gener de 2011. Les sol·licitants hauran d’adequar la seva activitat als principis ètics i a les regles de conducta que permetin assegurar el compliment dels principis d’igualtat, d’objectivitat i de transparència. En cas d'incompliment dels principis ètics i de les regles de conducta serà d'aplicació el règim sancionador que preveu la Llei 19/2014, del 29 de desembre, de Transparència, accés a la 1 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 29-3-2021 CVE 202110044785 Pàg. 1-32 https://bop.diba.cat A Àrea d’Economia, Treball, Competitivitat i Hisenda Gerència d’Economia, Recursos i Promoció Econòmica informació pública i bon govern, i les sancions que preveu l'article 84 de la mateixa llei, pel que fa a beneficiaris d'ajuts, sense perjudici d'aquelles altres possibles conseqüències previstes a la legislació vigent en matèria de subvencions. Les sol·licitants hauran de complir durant tot el procés i, en qualsevol cas abans de l’atorgament, els requisits exigits a la clàusula cinquena de les Bases indicades. 2. CRÈDIT PRESSUPOSTARI DE LA CONVOCATÒRIA L’import total de la convocatòria és de 3.200.000,00 euros, amb càrrec a la partida pressupostària 0700-48901-43311 de l’exercici 2021. 3. ÒRGAN INSTRUCTOR L’òrgan instructor d’aquesta convocatòria és la Gerència de l’Àrea d’Economia, Recursos i Promoció Econòmica. 4. TERMINI I FORMA DE PRESENTACIÓ DE SOL·LICITUDS 4.1. El termini de presentació de sol·licituds serà del 6 d’abril al 5 de maig de 2021 L’horari màxim de tramitació de sol·licituds serà fins les 23:59:59 hores de la data de finalització de l’esmentat període. Qualsevol sol·licitud presentada fora d’aquest termini no serà admesa a tràmit. 4.2. La sol·licitud i els altres documents bàsics per concórrer a la convocatòria regulada per les Bases del Programa per a l’Impuls socioeconòmic del territori, Impulsem el que fas 2021, han de ser presentats per mitjans telemàtics, utilitzant els impresos establerts i han d'estar degudament emplenats i signats pel representant legal de la persona jurídica o física o per la persona acreditada a tal efecte en la sol·licitud. Els formularis s'hauran d'emplenar a través de la seu electrònica de l'Ajuntament a l'adreça https://seuelectronica.ajuntament.barcelona.cat/oficinavirtual/ca/tramit/20170001261 seguint les instruccions indicades al portal de tràmits. La documentació per esmenar els documents bàsics 1, 2 i 3 també s’haurà de presentar telemàticament en el termini establert. En cas de requeriment per part de l’Òrgan instructor, la documentació requerida podrà presentar-se durant els 10 dies hàbils subsegüents al requeriment, tal i com disposa l’article 68 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. 4.3. Excepcionalment i, sempre que no sigui possible fer-ho per mitjans telemàtics, podran presentar la sol·licitud de manera presencial les persones físiques d’acord amb el que disposa l’article 14.1 de la llei 39/2015 d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, sense perjudici del que disposa l’article 16 de la mateixa Llei. 5. SOL·LICITUD La documentació mínima necessària per a sol·licitar la subvenció serà la següent: 2 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 29-3-2021 CVE 202110044785 Pàg. 2-32 https://bop.diba.cat A Àrea d’Economia, Treball, Competitivitat i Hisenda Gerència d’Economia, Recursos i Promoció Econòmica • Document bàsic 1: Instància de sol·licitud de subvenció. Conté una declaració responsable, la qual substitueix la presentació de documentació acreditativa d'aquesta declaració responsable en el moment de la sol·licitud. S’adjunta model en l’Annex. • Document bàsic 2: Formulari descriptiu de projecte. Cal presentar-lo conjuntament amb els documents bàsics 1 i 3. S’adjunta model en l’Annex. • Document bàsic 3: Formulari de pressupost. Cal presentar-lo conjuntament amb els documents bàsics 1 i 2. S’adjunta model en l’Annex. • Declaració de transparència. S’adjunta model en l’Annex. • Acord signat entre les entitats agrupades, si s’escau, amb indicació de la participació i aportació de cada part de l’agrupació per a l’execució del projecte proposat i l’import de la subvenció a aplicar per cadascuna de les entitats sòcies. S’haurà de fer menció explícita del grau de complementarietat entre les organitzacions per a la constitució de l’agrupació. S’adjunta model en l’Annex. • Declaració de local en planta baixa, si s’escau. S’adjunta model en l’Annex Els models d'aquests documents estaran disponibles a https://seuelectronica.ajuntament.barcelona.cat/oficinavirtual/ca/tramit/20170001261 http://barcelonactiva.cat/impulsemelquefas Sens perjudici d’allò que preveu l’article 68 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, la no presentació d’algun d’aquests documents degudament emplenats i en termini serà motiu de no admissió de la sol·licitud, a excepció del la declaració de local en planta baixa que, en cas de no ser presentada, podrà requerir-se en la publicació de les resolucions d’aquesta convocatòria. Documents no obligatoris que es permeten annexar: cartes d’adhesió al projecte. Aquestes cartes tindran com a funció mostrar el recolzament de tercers agents o actors respecte el projecte presentat a la Convocatòria 2021. No es tindrà en compte cap documentació lliurada que no s'acompanyi de la corresponent sol·licitud, si no és per adjuntar-la a un procediment ja iniciat. En cas de resultar beneficiària, es requerirà la presentació de la documentació acreditativa ja referenciada en la declaració responsable, sempre i quan no consti en els registres de l'Ajuntament o de les seves entitats municipals. 6. DURADA DEL PROJECTE, IMPORT MÀXIM A SOL·LICITAR, NOMBRE MÀXIM DE PROJECTES I INCOMPATIBILITATS Els projectes s’iniciaran durant l’any 2021 i tindran una durada màxima de dotze mesos a executar en el període comprès entre l’1 de gener de 2021 i el 31 de desembre de 2022. Aquells projectes, la durada dels quals sigui inferior als dotze mesos, podran sol·licitar una ampliació del termini d’execució d’acord amb l’establert en aquesta convocatòria. Aquesta sol·licitud haurà de ser aprovada per l’Òrgan Instructor. 3 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 29-3-2021 CVE 202110044785 Pàg. 3-32 https://bop.diba.cat A Àrea d’Economia, Treball, Competitivitat i Hisenda Gerència d’Economia, Recursos i Promoció Econòmica En el cas dels projectes emmarcats en la tipologia d’acció 3f1 o en la modalitat 62, el període d’execució podrà tenir una durada màxima de 24 mesos (de l’1 de gener de 2021 al 31 de desembre de 2022), per tal de permetre l’objectiu perseguit per l’esmentada tipologia d’acció i per l’esmentada modalitat. La quantitat màxima a subvencionar serà per un import inferior o igual a 50.000 euros. Se subvencionarà un màxim del 80% del pressupost del Projecte presentat. Quedarà a càrrec de la persona física o jurídica sol·licitant l'aportació de la resta del pressupost del projecte. En el cas que la sol·licitud de subvenció presentada sobrepassi els 50.000 euros es considerarà com a import sol·licitat el màxim establert en la convocatòria per la modalitat corresponent. En el cas que la sol·licitud de subvenció presentada sobrepassi el 80% del pressupost del Projecte es considerarà com a import sol·licitat el percentatge màxim establert en la convocatòria. Cada persona física o jurídica podrà presentar a la convocatòria un número il·limitat de projectes, però com a màxim es podrà atorgar la subvenció per un únic projecte. Ara bé, una persona física o jurídica podrà ser beneficiaria d’un altre projecte subvencionat en tant que membre d’una agrupació. D’acord amb el que estableix la clàusula Sisena de les bases que regulen aquesta convocatòria, els salaris percebuts per les persones contractades en el marc del projecte subvencionat no poden ser inferiors al salari mínim interprofessional fixat en 1.108,34€ bruts mensuals (13.300,00€ bruts en còmput anual) en el cas de jornades completes o a la part proporcional en el cas de jornades parcials. Així mateix, les persones que estiguin vinculades íntegrament i a jornada completa al projecte hauran de ser contractades durant 6 mesos com a mínim. 7. MODALITATS DE PROJECTE Cada projecte s’ha d’emmarcar en una de les modalitats que es llisten a continuació. Si durant el moment de la valoració del Projecte s'apreciés un error en la modalitat escollida per part de la persona sol·licitant, la sol·licitud es podrà incloure en la modalitat a la qual millor s'adeqüi. En totes les modalitats es valorarà especialment que els projectes contribueixin a reactivar l’economia del territori on s’ubiquin. Modalitat 1: DINAMITZACIÓ DE LOCALS BUITS EN PLANTA BAIXA3 OBJECTIU DE LA MODALITAT: Impulsar l’activitat de les empreses i l’emprenedoria al territori, sempre que impliquin la compra o el lloguer de locals buits en planta baixa, preferentment, però no exclusiva, a les zones o barris dels Districtes de la ciutat de Barcelona indicats a peu de pàgina4. 1 3f. Implementar accions ocupacionals que impliquin contractar laboralment a persones en situació irregular administrativa, tot millorant la seva ocupabilitat mitjançant l’experienciació laboral. 2 Modalitat 6. Centres de distribució urbana de mercaderies d’última milla 3 Les empreses o entitats que s’instal·lin locals en planta baixa producte d’aquesta subvenció hauran de respectar la normativa de llicències d’activitat de l’Ajuntament de Barcelona. 4 Al Districte de Ciutat Vella, amb un pressupost propi de 100.000,00 euros, al Pou de la Figuera; i Raval Sud. Al Districte de l’Eixample, Dreta de l’Eixample; les cruïlles de Comte d’Urgell amb Provença; i Mallorca amb Nàpols; i la zona 11 (zona ubicada entre Pau Claris, Gran Via, Passeig de Sant Joan i Ronda de Sant Pere). 4 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 29-3-2021 CVE 202110044785 Pàg. 4-32 https://bop.diba.cat A Àrea d’Economia, Treball, Competitivitat i Hisenda Gerència d’Economia, Recursos i Promoció Econòmica En aquesta modalitat, els projectes podran incloure com a costos la compra de maquinària, la compra d’estocs o el cost de rehabilitació de locals5, així com la resta de despeses elegibles llistada a la clàusula 11.5 de les bases. L’import d’aquests costos en el seu conjunt no podrà excedir en cap cas el 50% del pressupost total del projecte, amb una limitació màxima de 31.250 euros per a projectes el pressupost dels quals sigui igual o superior a 62.500 euros. Tipologies d’accions: * Projectes que combinin qualsevol d’aquestes accions: 1a. recuperar, de manera demostrable, el nivell d’activitat econòmica prèvia a la crisi sanitària (ex. recuperant clientela o atraient-ne de nova, reorientant el model de negoci o millorant processos, entre d’altres ). 1b. oferir productes i/o serveis directament adreçats a les necessitats de veïns i veïnes de les zones on s’ubiquin, sempre i quan la seva activitat no contribueixi a saturar l’oferta comercial o de serveis d’aquest territori. 1c. contribuir al desenvolupament econòmic de l’entorn on s’ubiquen. Exemple: projectes empresarials o d’emprenedoria que contracten veïns i veïnes de l’entorn, que tenen proveïdores o són proveïdores d’empreses dels voltants, que formen part d’entitats de comerç associat, que s’impliquen en accions de caràcter comunitari, entre d’altres. Al Districte de Les Corts: entorn del mercat de les Corts i de Maternitat Sant Ramon (c/ Cardenal Reig i Av. de Sant Ramon Nonat). Al Districte de Sants – Montjuïc: El Poble-sec i Creu Coberta. Al Districte de Sarrià – Sant Gervasi: El Farró (carrers Saragossa, Guillem Tell, Vallirana, Santjoanistes, Gleva, i Pàdua.) Al Districte de Gràcia, entorn del Parc Güell (barris de La Salut i El Coll); i entorn del Mercat Abaceria Central (Travessera de Gracia i carrers Torrijos, Puigmartí i Mare de Déu dels Desemparats).. Al Districte d’Horta - Guinardó: El Guinardó i La Teixonera. Al Districte de Nou Barris, barris de Vilapicina i La Torre Llobeta; i de Porta. Al Districte de Sant Andreu, barris del Congrés i els Indians; i de La Trinitat Vella. Al Districte de Sant Martí, barris de la Verneda i la Pau; el Besòs i el Maresme; i El Camp de l’Arpa. 5 Els projectes que s’emmarquin en aquesta modalitat podran incloure en el pressupost els següents costos previstos a la clàusula 11.5 de les bases de la convocatòria: - Estocs o qualsevol altre actiu circulant imprescindible pel desenvolupament del projecte (el percentatge màxim subvencionable per aquest concepte, juntament amb els dos següents, serà el 50% del cost total del projecte) . - Béns d’equipament (maquinària o similar) destinats a produir béns de consum o d’inversió que es van desgastant en el procés productiu en un període de temps dilatat, sempre i quan siguin imprescindibles per l’assoliment dels objectius del projecte (el percentatge màxim subvencionable per aquest concepte, juntament amb l’anterior i posterior, serà el 50% del cost total del projecte) - Obres menors de rehabilitació en els immobles utilitzats en el projecte, sempre i quan tinguin per objectiu l’adequació o la millora dels locals necessaris pel desenvolupament del projecte. (el percentatge màxim subvencionable per aquest concepte, juntament amb els dos anteriors, serà el 50% del cost total del projecte) 5 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 29-3-2021 CVE 202110044785 Pàg. 5-32 https://bop.diba.cat A Àrea d’Economia, Treball, Competitivitat i Hisenda Gerència d’Economia, Recursos i Promoció Econòmica 1d. contribuir, per mitjà de la seva activitat, a fer front o prevenir el fenomen de la desertificació comercial o de la gentrificació6. amb alguna d’aquestes altres: a. la compra o el lloguer d’un local inactiu en planta baixa7. b. el trasllat d’una activitat ubicada en entresol o planta superior a un local inactiu en planta baixa6. Modalitat 2: INNOVACIÓ SOCIOECONÒMICA I ECONOMIA SOCIAL I SOLIDÀRIA EN SECTORS ESTRATÈGICS I EN CLAU TERRITORIAL OBJECTIU DE LA MODALITAT: Fomentar la innovació socioeconòmica i l’economia social i solidària vinculada al territori recolzant la creació d’activitat econòmica i donant prioritat al teixit socioempresarial existent afectat per la covid19; a través de l’impuls de projectes en sectors estratègics i l’articulació territorial8. Els projectes presentats en aquesta modalitat han de tenir en compte les necessitats detectades en el territori i/o sectors amb potencial per l’ESS i impulsades des d’aquest i de contribuir al desenvolupament dels objectius i línies estratègiques de l’Estratègia ESS BCN 20309. Tipologies d’accions: 2a. Projectes per a l’articulació i intercooperació territorial, amb prioritat als districtes que disposen de Pla de Desenvolupament Econòmic (Ciutat Vella, Sant Martí, Nou Barris, Sants- Montjuic, Horta Guinardó i Sant Andreu) que promoguin, facilitin o consolidin espais de col·laboració i articulació del teixit de l’ESS i/o que presentin elements de digitalització i/o plataformització des de l’economia col·laborativa amb enfocament procomú. 2b. Accions o Projectes per a la intercooperació sectorial, amb prioritat als sectors amb potencial per a l’ESS, recollits a l’Estratègia ESS BCN 2030 (Alimentació Sostenible i Agroecologia, Atenció i Cura a les Persones, Comerç de Proximitat, Cultura, Energia, Habitatge, Mobilitat, Tecnologia i 6 A efectes d’aquesta convocatòria, s’entén per gentrificació, a aquell fenomen que, en una zona concreta, combina algunes de les situacions següents: a) encariment de l’habitatge i dels locals comercials; b) expulsió de veïns i veïnes dels barris; c) substitució de comerços i serveis adreçats a la clientela local per d’altres adreçats a la població flotant; d) desertització de baixos comercials; e) erosió del teixit social del territori. 7 S’entén per local, un establiment a peu de carrer amb activitat econòmica, així com tots aquells espais d'activitat econòmica en l'interior dels Mercats Municipals i Galeries Comercials. S’entén per local inactiu aquell que es troba tancat i a la persiana hi figura un rètol que indica que està en lloguer, en venda, en traspàs o disponible, inclosos també aquells locals que es troben en reforma. Les persones i entitats que rebin finançament en aquesta modalitat caldrà que presentin declaració responsable conforme el local era buit abans de la seva ocupació (Document en annex) i, en el moment de la justificació final caldrà que presentin el contracte de lloguer o compra del mateix. 8 A efectes d’aquesta convocatòria, s’entén com innovació socioeconòmica, la generació de noves idees, pràctiques, organitzacions, serveis, productes o models per resoldre necessitats econòmiques, generant canvis en les relacions socials i noves formes de col·laboració. 9 https://decidim-barcelona-organizations-production.s3.amazonaws.com/decidim-bcn- organizations/uploads/decidim/attachment/file/3712/ESTRATEGIA_ESSBCN2030.pdf 6 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 29-3-2021 CVE 202110044785 Pàg. 6-32 https://bop.diba.cat A Àrea d’Economia, Treball, Competitivitat i Hisenda Gerència d’Economia, Recursos i Promoció Econòmica Digital, Turisme i Tèxtil) i/o que presentin elements de digitalització i/o plataformització des de l’economia col·laborativa amb enfocament procomú. 2c. Projectes d’emprenedoria col·lectiva amb pràctiques d’ESS en els sectors amb potencial ESS recollits a l’Estratègia de l’Economia Social i Solidària a Barcelona 2030, especialment aquells liderats per col·lectius de dones i/o joves, i/o amb impacte a col·lectius en especial situació de vulnerabilitat socioeconòmica (projectes d’intercooperació, exploració de plans de viabilitat econòmica, accions per articular el sector tèxtil des de la mirada de l’ESS,...) Modalitat 3: FOMENT DE L’OCUPACIÓ DE QUALITAT AL TERRITORI OBJECTIU DE LA MODALITAT: Crear projectes, iniciatives o accions innovadores adreçades a col·lectius especialment vulnerables a l’atur10, així com la promoció de l’ocupació de qualitat. Els diferents projectes –que incorporaran tots ells la perspectiva de gènere de forma transversal- podran ser actuacions d’orientació per l’ocupació; actuacions de formació i capacitació; programes d’experienciació; actuacions de mercat de treball i intermediació o de qualitat de l’ocupació i abordatge de la precarietat laboral. Tipologies d’accions: 3a. Projectes que contribueixin a la recuperació econòmica del territori on s’ubiquen i, de manera especial, sobre l’ocupació i l’atur a barris i districtes de la ciutat. 10 Es consideren col·lectius especialment vulnerables a l’atur: Persones perceptores de renda mínima d'inserció Persones amb discapacitat reconeguda igual o superior al 33% Dones en situació de violència masclista (física o psicològica) i persones víctimes de violència domèstica Joves més grans de setze anys i de menys de trenta provinents d'institucions de protecció de menors Persones internes de centres penitenciaris la situació de les quals els permeti accedir a una ocupació, persones en llibertat condicional i persones exrecluses. Persones amb problemes de drogoaddicció o alcoholisme en procés de rehabilitació i reinserció social Persones refugiades o demandants d'asil Persones en situació irregular administrativa Persones participants en programes municipals d'inserció sociolaboral per a col·lectius en risc d'exclusió o amb dificultats especials Persones que no puguin accedir a la renda mínima d'inserció identificades, però que es trobin, segons informe dels serveis públics competents, en situació o risc d'exclusió social. Com per exemple: mare o pare de família monoparental, persones de famílies desnonades i persones sense sostre, persones en situació d’atur de llarga durada més grans de 45 anys, persones en situació d'atur que no tenen dret a cap prestació o subsidi, joves de menys de 25 anys amb dificultats particulars d’inserció, persones immigrades extracomunitàries, persones que hagin exercit (o estiguin exercint) la prostitució, persones transsexuals o d’altres en situació o risc d’exclusió. Persones i/o col·lectius amb activitat laboral i/o subocupats que tenen necessitats de formació per a mantenir el seu lloc de treball i/o millorar la qualitat de la seva feina per sortir de l’anomenada “pobresa laboral” sempre tenint en compte els recursos existents al territori. 7 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 29-3-2021 CVE 202110044785 Pàg. 7-32 https://bop.diba.cat A Àrea d’Economia, Treball, Competitivitat i Hisenda Gerència d’Economia, Recursos i Promoció Econòmica 3b. Preparar, mitjançant accions de tipus prelaboral, la posterior participació en mesures ocupacionals de Barcelona Activa i/o d’altres existents adequades a les necessitats identificades. 3c. Generar accions integrades que contemplin espais i mesures de suport a l’apoderament individual i col·lectiu enfocats a la recerca de feina. 3d. Dissenyar i implementar accions innovadores quant a les metodologies, espais d’intervenció i que suposin la implicació d’agents de proximitat. 3e. Crear tastets d’oficis i accions que contemplin la connexió amb referents de les persones joves, generant accions i xarxes generadores de confiança i activació ocupacional. 3f. Implementar accions ocupacionals que impliquin contractar laboralment a persones en situació irregular administrativa, tot millorant la seva ocupabilitat mitjançant l’experienciació laboral11 3g. Dissenyar i implementar accions de seguiment al procés d’inserció, inclòs l’acompanyament durant la primera fase d’incorporació a l’empresa. 3h. Ampliar competències professionals (específiques i tècniques d’un sector d’activitat i/o competències transversals), tant a nivell presencial com online o mixt. 3i. Donar suport a la recerca de feina, treballant a partir de les capacitats i no de les mancances de les persones, i tenint en compte el context socioeconòmic per col·lectius vulnerables. 3j. Potenciar i difondre el coneixement del mercat de treball: on hi ha feina, de què hi ha feina i de què no. 3k. Crear i/o donar a conèixer instruments i mecanismes útils per a la recerca de feina: cv, l’entrevista de treball, les plataformes d’ofertes, les xarxes socials i altres xarxes. 3l. Realitzar accions d’alfabetització digital per a col·lectius amb un grau de coneixement de les TIC molt baix, per a incrementar la competència digital en l’ús d’eines específiques que afavoreixen la inserció social i laboral. 3m. Realitzar accions d’alfabetització lingüística quan la intervenció ocupacional amb el col·lectiu diana ho requereixi. 3n. Dissenyar i implementar projectes que abordin les diferents formes de la precarietat laboral i el seu impacte als territoris. Aquests projectes poden adoptar el format de: estudis, formacions i/o sensibilització: i. Realitzar estudis i recerques sobre accions de foment de l’ocupació a barris i/o districtes de la ciutat de Barcelona. 11 En el cas d’aquests projectes, atès que la contractació haurà d’anar acompanyada de la realització del procés de sol·licitud d’autorització de residència temporal per circumstàncies excepcionals d’arrelament social davant de les institucions pertinents, el període d’execució podrà anar més enllà dels 12 mesos i abastar des de l’1 de gener de 2021 al 31 de desembre de 2022. 8 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 29-3-2021 CVE 202110044785 Pàg. 8-32 https://bop.diba.cat A Àrea d’Economia, Treball, Competitivitat i Hisenda Gerència d’Economia, Recursos i Promoció Econòmica ii. Promoure projectes de R+D+i (Recerca + Desenvolupament + innovació) que donin resposta a una problemàtica en termes d’ocupació i/o a una necessitat del territori. 3o. Dissenyar i implementar projectes de formació-capacitació ocupacional amb impacte comunitari. Això vol dir, projectes que combinen la millora de l’ocupabilitat dels/les participants, amb la millora de la convivència i la cohesió social del territori on el projecte esdevé. 3p. Qualsevol altre projecte que, malgrat no s’emmarqui en cap dels objectius específics, estigui alineat amb l’objectiu general de la modalitat. Modalitat 4: TURISME RESPONSABLE I SOSTENIBLE AL TERRITORI OBJECTIU DE LA MODALITAT: Desenvolupar projectes, iniciatives o actuacions en l’àmbit turístic adreçades a l’impuls de l’activitat econòmica, el foment de l’emprenedoria i l’empresa responsable, la creació i promoció de l’ocupació de qualitat, la generació de nova activitat i l’arrelament del turisme en els territoris, vinculant-se a la consecució dels objectius de desenvolupament sostenible i l’agenda 2030. Tipologies d’accions: 4a. Projectes que contribueixin a la recuperació econòmica del territori on s’ubiquen, des d’una perspectiva del Turisme responsable i sostenible. 4b. Projectes que contribueixin a la creació o consolidació de nous imaginaris, continguts o escenaris que es puguin incorporar al catàleg turístic de la ciutat (accessibilitat universal dels productes i serveis turístics, protecció o recuperació d’atractius turístics, etc.). 4c. Accions per fomentar la corresponsabilització del sector turístic en el territori on s’ubica i l’àmbit geogràfic de la seva influència (reducció de la petjada ecològica, creació d’aliances, etc.). 4d. Projectes de R+D+i (Recerca + Desenvolupament + innovació), que de manera individual o col·laborativa, desenvolupin un nou producte, servei o línia d’activitat econòmica vinculada al turisme. Aquesta innovació pot respondre a una problemàtica d’un sector, d’un col·lectiu o bé d’un territori. 4e. Projectes per fomentar la creació de llocs de treball de qualitat i la inserció laboral a l’àmbit turístic o per al foment i la promoció econòmica activa d’emprenedoria responsable i innovadora en el marc de les activitats turístiques. 4f. Activitats que enforteixin els vincles del turisme amb altres àmbits econòmics i agents socials i culturals del territori per generar noves oportunitats, fomentant especialment la vinculació amb els sectors estratègics de la ciutat com les industries creatives. 4g. Iniciatives de component socioeconòmic que fomentin la trobada intercultural, la relació i l’intercanvi d’experiències entre la comunitat local i els turistes. 4h. Qualsevol altre projecte que, malgrat no s’emmarqui en cap dels objectius específics, estigui alineat amb l’objectiu general de la modalitat. Modalitat 5: BARCELONA CAPITAL MUNDIAL DE L’ALIMENTACIÓ SOSTENIBLE 9 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 29-3-2021 CVE 202110044785 Pàg. 9-32 https://bop.diba.cat A Àrea d’Economia, Treball, Competitivitat i Hisenda Gerència d’Economia, Recursos i Promoció Econòmica OBJECTIU DE LA MODALITAT: Desenvolupar projectes o iniciatives socials i/o empresarials (compromeses amb els drets laborals, l’economia local, la sostenibilitat i el clima) que contribueixin a avançar cap un canvi de model de consum més responsable i en especial garantir una alimentació sana, justa i sostenible a la ciutat, ajudant a posicionar Barcelona com a Capital Mundial de l’Alimentació Sostenible 2021. Així doncs, aquest nou model de consum responsable i alimentació sostenible, alineat amb els compromisos del Pacte de Milà12 i els Objectius de desenvolupament sostenible (ODS)13, es basa en les següents premisses: - Relocalització – enfortiment de l’economia i agricultura local. - Lluita contra el canvi climàtic. - Transició agroecològica i Sobirania Alimentària. - Sostenibilitat de la vida de les persones. - Respecte pel territori i foment de la cultura pagesa i de la terra. - Dret a una alimentació adequada. Sota aquestes premisses, l’Ajuntament de Barcelona disposa de diversos plans estratègics sectorials (Pla d’Impuls de l’Economia Social i Solidària, Estratègia d’Impuls de la Política Alimentària, Estratègia d’Impuls del Consum Responsable, plans que tot i que estan esgotats temporalment, segueixen en actiu durant el procés de construcció dels nous plans amb horitzó temporal 2030) i que es poden consultar als corresponents espais web: Economia Social i Solidària14 i Alimentació Sostenible15. Com a destacat, i especialment per ser Barcelona la Capital Mundial de l’Alimentació Sostenible 2021, es compta amb la nova “Mesura de Govern de l’Alimentació Sostenible”16. Els projectes presentats hauran d’estar necessàriament alineats amb aquest enfoc i justificar accions encaminades a l’assoliment dels objectius específics concretats en les diferents tipologies d’accions. Per aquest motiu, en el formulari de sol·licitud cal especificar la tipologia d’acció preferent a la qual es presenta el projecte. A més, els projectes hauran de contribuir a la recuperació econòmica del territori on s’ubiquen, des de la perspectiva dels models agroalimentaris sostenibles i el consum responsable. Per últim, en aquesta edició, els projectes vinculats amb l’alimentació, hauran d’identificar si portaran a terme activitats que puguin sumar-se a la programació d’esdeveniments de la Capital Mundial de l’Alimentació Sostenible 2021. Tipologies d’accions: 12 http://www.milanurbanfoodpolicypact.org/ 13 https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/objetivos-de-desarrollo-sostenible/ 14 http://ajuntament.barcelona.cat/economia-social-solidaria 15 http://alimentaciosostenible.barcelona 16 https://ajuntament.barcelona.cat/economia-social- solidaria/sites/default/files/Mesura%20de%20govern%20Alimentacio%CC%81%20Sostenible_202012_Def.pdf 10 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 29-3-2021 CVE 202110044785 Pàg. 10-32 https://bop.diba.cat A Àrea d’Economia, Treball, Competitivitat i Hisenda Gerència d’Economia, Recursos i Promoció Econòmica 5A. COMERCIALITZACIÓ I DISTRIBUCIÓ D’ALIMENTACIÓ SANA, JUSTA I SOSTENIBLE Accions encaminades als següents objectius específics: - Facilitar els circuits curts de comercialització, és a dir, promoure la comercialització, venda o consum de productes locals de petites i mitjanes productores que garanteixin preus i condicions estables i justes per a elles. - Consolidar i ampliar l’oferta de productes (frescos o elaborats) de proximitat i ecològics a la ciutat. - Fomentar menús saludables i sostenibles que tinguin en compte l’impacte climàtic. - Promoure i facilitar la intercooperació i el treball en xarxa entre actors de la cadena alimentària per la consecució de la resta d’objectius. Subtipologies d’accions i principals destinataris: 5Aa. Projectes per a promoure el consum i la venda de productes de proximitat, ecològics i directe de la productora o circuit curt a les parades dels mercats municipals (paradistes verds) o al petit i mitjà comerç de proximitat d’alimentació, especialment propostes presentades col·lectivament per més d’una iniciativa (associacions de comerciants, gremis, etc.) 5Ab. Instruments o accions promogudes per restaurants i càterings encaminades a una alimentació sana, justa i sostenible, especialment propostes presentades col·lectivament per més d’una iniciativa (xarxes o associacions de restauradores). 5Ac. Programes o accions de formació i acompanyament sobre alimentació sostenible promogudes per consultores o empreses especialitzades en dinamització local agroecològica o similar adreçades a xarxes i associacions de comerciants, restauradores, etc. que hagin manifestat el seu interès en la implementació d’accions i millores en la sostenibilitat ambiental i social dels seus establiments alineades amb els objectius d’aquesta. 5Ad. Accions per a millorar la sostenibilitat de l’oferta d’aliments de proximitat i ecològics per part d’empreses distribuïdores i majoristes (dins o fora de Mercabarna). 5Ae. Creació o enfortiment de centrals de distribució, centrals de compres, aplicacions informàtiques o altres estratègies per a facilitar la logística i distribució d’aliments de proximitat, ecològic i circuit curt. 5Af. Fórmules innovadores de comercialització d’alimentació sana, justa i sostenible com els supermercats cooperatius o projectes promoguts per grups de consum que permetin arribar a públics nous (com per exemple famílies de renda baixa, joves, etc.). 5Ag. Fórmules de venda directa alimentària de la pagesia del territori com ara mercats o parades de pagès, sempre i quan comptin amb la validació del districte corresponent i l’Institut Municipal de Mercats sobre la seva ubicació (que valorarà la seva relació i impacte sobre el comerç i mercats municipals propers). 11 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 29-3-2021 CVE 202110044785 Pàg. 11-32 https://bop.diba.cat A Àrea d’Economia, Treball, Competitivitat i Hisenda Gerència d’Economia, Recursos i Promoció Econòmica En cas que el projecte vulgui canviar d’ubicació, caldrà la validació del Districte i de l’Institut Municipal de Mercats (per a valorar-ne la seva relació i impacte sobre el comerç i mercats municipals propers)17. 5Ah. Projectes d’intercooperació entre productores locals interessades en comercialitzar els seus productes a Barcelona a través de les cooperatives de consum, mercats municipals, Xarxa pel Dret a una alimentació adequada, etc. 5Ai. Projectes d’intercooperació entre cooperatives de consum per a compartir recursos, fer compres conjuntes a productores, etc. 5Aj. Projectes per a facilitar l’accés a una alimentació adequada (que integri producte fresc, de proximitat, circuit curt, ecològic) especialment a persones en situació de vulnerabilitat. Amb la voluntat d’estendre una alimentació sana, justa i sostenible al sector més tradicional i arribar així a una major diversitat de públics, dins d’aquest apartat es prioritzaran les Subtipologies 5Aa, 5Ab, 5Ac, 5Ad i 5Ae. 5B. FOMENT DEL CONSUM RESPONSABLE (INCLOU ALIMENTACIÓ) L’objectiu específic d’aquesta tipologia és estendre les pràctiques de consum responsable, generant un increment de la demanda de productes, serveis i iniciatives que faciliten estils de vida sostenibles. Orientacions sobre les característiques dels projectes: - Projectes enfocats a la pràctica i d’impacte mesurable. - Accions dirigides a públics nous i amplis que no estiguin tan familiaritzats amb aquest tipus de pràctiques, així com també a col·lectius específics, com són la comunitat educativa i persones en situació de vulnerabilitat. - Els productes, serveis o iniciatives han de ser preferentment d’origen local, de producció sostenible i que garanteixin condicions laborals dignes. I també preferentment productes i serveis bàsics (finances ètiques, joguines, tèxtil, compra a granel, electrònica, higiene, alimentació, etc.). - També han de ser projectes innovadors18, originals, i d’alt impacte, i/o que impliquin intercooperació entre diversos agents impulsors. Subtipologies d’accions: 5Ba. Campanyes o altres accions o instruments de sensibilització d’alt impacte, destinades al gran públic, i especialment, encaminades a obrir nous nínxols de mercat i/o nous sectors 17 A partir del 3r any d’activitat no seran subvencionables les despeses de gestió, materials o dinamització del mercat. Només seran subvencionables projectes per a impulsar accions de millora o innovació com per exemple dinamització d’espais de governança, foment de l’articulació de les productores, accions i projectes de comunicació ben articulades. 18 Projectes innovadors són aquells que incorporen nous sectors poc vinculats amb el consum responsable o que plantegen un enfoc diferent que aporta noves solucions. 12 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 29-3-2021 CVE 202110044785 Pàg. 12-32 https://bop.diba.cat A Àrea d’Economia, Treball, Competitivitat i Hisenda Gerència d’Economia, Recursos i Promoció Econòmica potencials de consumidores, interpel·lant directament a la ciutadania a incorporar pràctiques de consum responsable. 5Bb. Projectes de comercialització i consum que apropin les opcions de consum responsable a la ciutadania, especialment a grups socials nous. Per exemple, l’agrupament i/o escalabilitat d’iniciatives ja existents, eines virtuals o incorporació d’elements significatius que millorin la sostenibilitat i accessibilitat de l’oferta per a les persones consumidores, l’obertura de nous punts de comercialització (sempre i quan tinguin una dimensió comunitària i col·lectiva significativa), etc. Els projectes han d’estar enfocats en relació amb el consum, garantint la connexió amb les persones usuàries i consumidores. Queden exclosos projectes en relació a la transformació i la producció. 5Bc. Altres projectes que facilitin, apropin i ampliïn la pràctica d’estils de vida més sostenibles adreçats a persones o col·lectius en situació de vulnerabilitat o amb dificultat d’accés (per motius econòmics, de costums, de manca d’oferta propera o altres) a aquest tipus de pràctiques, productes i serveis. 5C. FOMENT DE L’ALIMENTACIÓ SOSTENIBLE A LES ESCOLES Accions promogudes per Associacions de Famílies d’Alumnat (AFAs), institucions educatives, empreses de càtering, restauració col·lectiva o entitats que promouen l’alimentació sostenible i el consum responsable, encaminades a implementar canvis cap a models de menjadors més sans i sostenibles als centres educatius i promoure la pràctica del consum responsable. Subtipologies: 5Ca. Accions o programes per a la implementació de canvis en els menús que integrin producte fresc, de proximitat, directa de la productora, de temporada i/o ecològic. Queden excloses les despeses directament relacionades amb el menú i amb la pròpia gestió del menjador. 5Cb. Programes de formació i acompanyament sobre alimentació sana, justa i sostenible per sensibilitzar, formar i capacitar a la comunitat educativa i altres agents implicats en la gestió dels menjadors (personal de cuina, monitoratge, etc.) vers aquest canvi de model i la importància d’una alimentació sana, justa i sostenible. 5Cc. Programes educatius o campanyes de comunicació per a sensibilitzar a la comunitat educativa sobre els beneficis d’una alimentació sana, justa i sostenible fent del menjador una part del projecte pedagògic del centre educatiu. 5Cd. Altres projectes educatius per a promoure la pràctica del consum responsable als centres educatius i especialment adreçats a la franja d’adolescència i joventut. Han d’implicar diferents actors de la comunitat educativa i de l’entorn proper i estar especialment centrats en l’ús i proveïment de productes i serveis relacionats amb la quotidianitat del centre (bosses, roba, llibres, material fungible, embolcalls sostenibles, electrònica, energia, aigua, telefonia, etc.) Modalitat 6: CENTRES DE DISTRIBUCIÓ URBANA DE MERCADERIES D’ULTIMA MILLA19 19 En el cas d’aquests projectes, atès que cal l’adquisició o lloguer de locals amb característiques molt especials, el període d’execució podrà anar més enllà dels 12 mesos i abastar des de l’1 de gener de 2021 al 31 de desembre de 2022. 13 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 29-3-2021 CVE 202110044785 Pàg. 13-32 https://bop.diba.cat A Àrea d’Economia, Treball, Competitivitat i Hisenda Gerència d’Economia, Recursos i Promoció Econòmica OBJECTIU DE LA MODALITAT: millorar l’eficiència i reduir l’impacte del repartiment urbà de mercaderies mitjançant el desplegament d’iniciatives de repartiment d’última milla en vehicles de zero emissions. En aquesta modalitat, els projectes podran incloure com a costos la compra de maquinària, la compra d’estocs o el cost de rehabilitació de locals20, així com la resta de despeses elegibles llistada a la clàusula 11.5 de les bases. L’import d’aquests costos en el seu conjunt no podrà excedir en cap cas el 50% del pressupost total del projecte, amb una limitació màxima de 31.250 euros per a projectes el pressupost dels quals sigui igual o superior a 62.500 euros. Tipologia d’acció: 6a. establir o enfortir un operador logístic21 d'última milla, amb mitjans propis, de local i vehicles. Es tractarà doncs de: • empresa petita que realitza la seva pròpia logística directament a comerços. • proveïdor que ofereix les tasques logístiques per altres operadors logístics. • operador que fa les funcions d’operador logístic i altres tipus de serveis i/o gestió vinculats a l’activitat. • iniciativa que tingui necessàriament actius físics (magatzem i vehicles). Modalitat 7: INDUSTRIES CREATIVES AL TERRITORI OBJECTIU DE LA MODALITAT: Desenvolupar projectes, iniciatives o actuacions en l’àmbit de les indústries creatives22 adreçades a l’impuls de l’activitat econòmica, el foment de l’emprenedoria i l’empresa responsable, la creació i promoció de l’ocupació de qualitat, la generació de nova activitat i l’arrelament als territoris, vinculant-se a la consecució dels objectius de desenvolupament sostenible i l’agenda 2030. Tipologies d’accions: 20 Els projectes que s’emmarquin en aquesta modalitat podran incloure en el pressupost els següents costos previstos a la clàusula 11.5 de les bases: - Estocs o qualsevol altre actiu circulant imprescindible pel desenvolupament del projecte (el percentatge màxim subvencionable per aquest concepte, juntament amb els dos següents, serà el 50% del cost total del projecte) . - Béns d’equipament (maquinària o similar) destinats a produir béns de consum o d’inversió que es van desgastant en el procés productiu en un període de temps dilatat, sempre i quan siguin imprescindibles per l’assoliment dels objectius del projecte (el percentatge màxim subvencionable per aquest concepte, juntament amb l’anterior i posterior, serà el 50% del cost total del projecte) - Obres menors de rehabilitació en els immobles utilitzats en el projecte, sempre i quan tinguin per objectiu l’adequació o la millora dels locals necessaris pel desenvolupament del projecte. (el percentatge màxim subvencionable per aquest concepte, juntament amb els dos anteriors, serà el 50% del cost total del projecte) 21 A efectes d’aquesta convocatòria, s’entén com a operadors logístics a les entitats encarregades de realitzar les tasques logístiques com son l’emmagatzematge, la distribució, el transport i/o la consolidació de les mercaderies. 22 A efectes d’aquesta convocatòria, entenem per indústries creatives les activitats basades en la generació i explotació del coneixement i la creativitat, com la moda, l’audiovisual, l’arquitectura, el disseny, les arts digitals, la gastronomia, etc. 14 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 29-3-2021 CVE 202110044785 Pàg. 14-32 https://bop.diba.cat A Àrea d’Economia, Treball, Competitivitat i Hisenda Gerència d’Economia, Recursos i Promoció Econòmica 7a. Projectes que contribueixin a la recuperació econòmica del territori on s’ubiquen i que desenvolupin projectes en l’àmbit de les indústries creatives. 7b. Projectes que contribueixin a la creació o consolidació de noves propostes, continguts o escenaris que facilitin l’accés a de la ciutadania del territori d’influència a les expressions artístiques i creatives. 7c. Projectes de transformació d’activitats econòmiques tradicionals a través de l’aplicació d’instruments, eines o metodologies pròpies de la indústria creativa. 7d. Projectes de modernització i innovació de les industries culturals i creatives mitjançant la transformació digital i tecnològica, que tinguin per objecte incrementar l’oferta de continguts culturals que permetin augmentar el seu accés a la ciutadania. 7e. Projectes de R+D+I (Recerca + Desenvolupament + innovació), que desenvolupin un nou producte, servei o línia d’activitat econòmica vinculada a les indústries creatives. 7f. Projectes per promoure el manteniment de l’activitat creativa, que fomentin la creació de llocs de treball de qualitat i la inserció laboral per tal de desenvolupar, professionalitzar i vertebrar el sector de les industries creatives. 7g. Projectes que impulsin la promoció local i internacional de les industries creatives, a la vegada que promoguin el consum de la cultura, i fomentin l’oferta turística cultural mitjançant aplicacions vinculades a internet i les noves tecnologies. 7h. Activitats que promoguin l’accés a expressions artístiques i creatives a través d’agents socials i culturals del territori per generar noves oportunitats. 7i. Iniciatives de component socioeconòmic que fomentin la trobada intercultural, la relació i l’intercanvi d’experiències entre la comunitat local. 7j. Qualsevol altre projecte que, malgrat no s’emmarqui en cap dels objectius específics, estigui alineat amb l’objectiu general de la modalitat. 8. ÀMBIT TERRITORIAL DEL PROJECTE Els projectes presentats en totes les modalitats hauran de localitzar la seva intervenció en qualsevol barri/s o districte/s de la ciutat. No seran tinguts en compta aquells projectes l’àmbit territorial dels quals superi el territori de la ciutat de Barcelona. 9. VALORACIÓ DEL PROJECTE PER MODALITATS Per a la valoració tècnica del document bàsic 2 i el document bàsic 3 es tindrà en compte l'adequació del Projecte a uns criteris de valoració generals, que són comuns a totes les modalitats i que en el seu conjunt mai podran superar els 5 punts. A més, cada projecte serà valorat en funció d’uns criteris de valoració específics (CVE), que són propis de cada modalitat. La suma global dels CVE no podrà superar els 5 punts. 15 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 29-3-2021 CVE 202110044785 Pàg. 15-32 https://bop.diba.cat A Àrea d’Economia, Treball, Competitivitat i Hisenda Gerència d’Economia, Recursos i Promoció Econòmica La valoració final que s'atorgarà al projecte resultarà de la suma de la puntuació obtinguda en ambdós grups de criteris i serà com a màxim de 10 punts. Vindrà acompanyada o explicitada amb elements qualitatius o comentaris tècnics que quedaran reflectits en l'informe tècnic de valoració. Els projectes, en tot cas, hauran d'assolir una puntuació mínima de 4 punts globals per poder optar a la subvenció. Per tant, no podran rebre subvenció aquells projectes que hagin obtingut una puntuació inferior a aquesta xifra. 9.1 Criteris de valoració generals del projecte (CVG) BLOC 1: FORTALESA DEL PROJECTE (3 punts) CVG núm. 1. Coneixement i/o experiència de l’entitat o persona sol·licitant en l’àmbit del projecte (0,5 punt) Es valorarà: * L’experiència prèvia de l’entitat o persona sol·licitant en projectes similars al plantejat. * La presentació d’elements que justifiquin coneixements en relació al projecte presentat. * Les aliances per a dur a terme el projecte (contemplant les diferents vessants del mateix). * O qualsevol altre element que contribueixi a justificar el criteri. CVG núm. 2. Coherència i viabilitat del projecte (1,5 punts) Es valorarà: * Si el projecte ja ha rebut finançament en alguna edició anterior de la convocatòria, el grau de compliment dels requisits especificats a la clàusula Setena23 de les bases per a projectes que aspiren a repetir finançament. * Si el projecte presentat incorpora la igualtat de gènere en la definició d’objectius, processos, accions i resultats del projecte24. 23 No se subvencionaran projectes que hagin obtingut una subvenció en l’edició d’anys anteriors de la convocatòria d’impuls socioeconòmic del territori, a excepció dels casos següents: * Que el projecte presentat a la convocatòria en curs incorpori innovacions substancials en relació al subvencionat en la o les darreres convocatòries. En aquest cas, caldrà indicar en la descripció del projecte quines són les innovacions substancials. * Que el projecte presentat a la convocatòria en curs sigui una evolució de l’anterior finançat. En aquest cas, caldrà justificar en la descripció del projecte de quina manera ha evolucionat. * Que el projecte incorpori mesures per garantir la seva sostenibilitat un cop exhaurida la subvenció En cap cas se subvencionarà un mateix projecte en més de tres convocatòries (seguides o no). 24 Aquest element de valoració es complementa amb el CVG núm. 5 Perspectiva de Gènere i es considera d’especial rellevància en aquesta convocatòria. 16 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 29-3-2021 CVE 202110044785 Pàg. 16-32 https://bop.diba.cat A Àrea d’Economia, Treball, Competitivitat i Hisenda Gerència d’Economia, Recursos i Promoció Econòmica * Una estructura lògica entre els objectius, resultats i indicadors que assegurin la consistència interna del projecte fins la seva finalització. * Una relació consistent entre els objectius del projectes i els recursos plantejats per assolir-los. * Un pla de sostenibilitat i viabilitat que sustenti el projecte i mostri la funció d’impuls de l’ajut que ofereix la convocatòria. * O qualsevol altre element que contribueixi a justificar el criteri. CVG núm. 3. Sostenibilitat en el temps del projecte (1 punt) Es valorarà: * Que el sol·licitant justifiqui com el projecte serà sostenible econòmicament més enllà de la subvenció i l’existència d’elements que permetin la seva sostenibilitat econòmica en el futur. * La generació d’efectes més enllà de la finalització del projecte. * L’existència de mecanismes que potenciïn la perdurabilitat del projecte i el manteniment dels seus efectes en el temps. * O qualsevol altre element que contribueixi a justificar el criteri. BLOC 2: COMPLEMENTARIETAT (1 punt) CVG núm. 4. Complementarietat amb les polítiques municipals (1 punt) Es valorarà: * L’alineació del projecte amb una o diverses de les estratègies municipals de desenvolupament econòmic següents: a) per a totes les modalitats: - Objectius de desenvolupament sostenible de Nacions Unides.25 - Estratègia d’Impuls de l’Agenda 2030 a la ciutat de Barcelona26. - Pla per la Justícia de Gènere27 i Estratègia contra la Feminització de la Pobresa i la Precarietat28. - Barcelona Activa al teu costat, Ara més que mai29. - Barcelona Activa i la proximitat30. 25 https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/objetivos-de-desarrollo-sostenible 26 https://ajuntament.barcelona.cat/agenda2030/sites/default/files/2020-11/agenda%202030%20cat.pdf 27 https://ajuntament.barcelona.cat/feminismes- lgtbi/sites/default/files/documentacio/p_4.2_pla_per_la_justicia_de_genere_0.pdf 28 https://ajuntament.barcelona.cat/dones/sites/default/files/documentacio/estrategia-contra-feminitzacio- pobresa-precarietat-barcelona-2016-2024.pdf 29 https://barcelonactiva.barcelona/covid19/ca/ 30 https://www.barcelonactiva.cat/proximitat 17 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 29-3-2021 CVE 202110044785 Pàg. 17-32 https://bop.diba.cat A Àrea d’Economia, Treball, Competitivitat i Hisenda Gerència d’Economia, Recursos i Promoció Econòmica - Pla de Desenvolupament de Districte (PAD) en els districtes de Les Corts, Sarrià - Sant Gervasi, Gràcia i L’Eixample31, per a projectes l’àmbit geogràfic dels quals sigui en aquests districtes de la ciutat - Pla de Desenvolupament Econòmic (PDE) en els districtes de Ciutat Vella, Sants - Montjuïc, Sant Andreu, Sant Martí, Nou Barris i Horta – Guinardó32, per a projectes l’àmbit geogràfic dels quals sigui en aquests districtes de la ciutat. - Pla de Barris, per a projectes, l’àmbit geogràfic dels quals, sigui als barris de la ciutat on aquest programa es desenvolupa33. b) De manera prioritària, per a projectes presentats a la modalitat 2 Innovació socioeconòmica i ESS en sectors estratègics i en clau territorial: - Estratègia de l’Economia Social i Solidària a Barcelona 2030: Reactivació i enfortiment d’una economia per a la vida a la ciutat34. - Pla d’Impuls de l’Economia Social i Solidària 2021-202335. - Barcelona Activa i l’economia social i solidària36. c) De manera prioritària, per a projectes presentats a la modalitat 3 Foment de l’ocupació de qualitat als territoris: - Estratègia per l'Ocupació de Barcelona (EOB 2016-2020)37. - Pla per al Foment de l’Ocupació Juvenil de Qualitat 2016 - 202038. d) De manera prioritària, per a projectes presentats a la modalitat 4 Turisme responsable i sostenible al territori: - Pla Estratègic de Turisme 2020 (PET20)39. - Estratègia Territorial de Gestió Turística40. 31 Disponibles als llocs web dels Districtes referenciats. 32 Disponibles a https://www.barcelonactiva.cat/proximitat 33 https://pladebarris.barcelona/ca 34 https://ajbcn-decidim-barcelona-organizations.s3.amazonaws.com/decidim-bcn- organizations/uploads/decidim/attachment/file/3712/ESTRATEGIA_ESSBCN2030.pdf 35 https://ajuntament.barcelona.cat/economia-social-solidaria/ca/noticia/el-nou-pla-dimpuls-de-leconomia-social-i- solidaria-2021-2023_1040034 36 https://www.barcelonactiva.cat/economia-social-i-solidaria 37 https://www.barcelonactiva.cat/documents/20124/49139/Estrategia-Ocupacio-Barcelona-2016- 2020.pdf/908249b1-4670-6f3c-5c67-d7801dd264ed?t=1595421329005 38 https://ajuntament.barcelona.cat/dretssocials/sites/default/files/arxius-documents/pla-foment-ocupacio-juvenil- de-qualitat-2016-2020.pdf 39 https://ajuntament.barcelona.cat/turisme/ca/pla-estrategic 40 https://ajuntament.barcelona.cat/economiatreball/sites/default/files/documents/180510_- _etgt_mesuradegovern.pdf 18 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 29-3-2021 CVE 202110044785 Pàg. 18-32 https://bop.diba.cat A Àrea d’Economia, Treball, Competitivitat i Hisenda Gerència d’Economia, Recursos i Promoció Econòmica - Mesura de Govern Creació de nous imaginaris i continguts per a millorar la mobilitat i sostenibilitat turística41. e) De manera prioritària, per a projectes presentats a la modalitat 5 Barcelona Capital Mundial de l’Alimentació Sostenible: - Mesura de Govern per a una alimentació sostenible 2020-202142. - Estratègia d’impuls del Consum Responsable 2016-201943. - Estratègia d’impuls de la Política Alimentària 2016-201944. - Estratègia Global de l’Agricultura Urbana a Barcelona45. f) De manera prioritària, per a projectes presentats a la modalitat 6 Centres de distribució urbana de mercaderies d’última milla: - Pla de Mobilitat Urbana (PMU) 2013-201846. - Pla de Mobilitat Urbana (PMU) 2019-202447. g) De manera prioritària, per a projectes presentats a la modalitat 7 Industries creatives al territori: - Mesura de Govern d’impuls de les industries creatives48. * Que les entitats o persones sol·licitants es comprometin a bescanviar un percentatge de la subvenció rebuda -en euros-, per una quantitat equivalent en moneda ciutadana de Barcelona (REC, Recurs Econòmic Ciutadà49). El percentatge s’haurà d’indicar en el document del pressupost del projecte (Document Bàsic 3); posteriorment, en el moment de justificació econòmica del projecte, caldrà presentar la corresponent documentació justificativa del canvi i la despesa realitzada en RECs. Aquest subcriteri, en els projectes, la zona geogràfica dels quals, sigui en territoris d’aplicació de la moneda ciutadana REC50, es valorarà amb 0,25 punts del CVG núm. 4 Complementarietat. 41 https://ajuntament.barcelona.cat/turisme/sites/default/files/2020_mesura_govern._cracio_nous_imaginaris_web. pdf 42 https://ajuntament.barcelona.cat/economia-social- solidaria/sites/default/files/Mesura%20de%20govern%20Alimentacio%CC%81%20Sostenible_202012_Def.pdf 43 Document vigent per a projectes que es presentin en aquesta edició, atès que encara no existeix una nova Estratègia per 2020 i anys successius https://ajuntament.barcelona.cat/premsa/wp- content/uploads/2017/02/Economia-170214-Estrat%C3%A8gia-consum-responsable.pdf 44 Document vigent per a projectes que es presentin en aquesta edició, atès que encara no existeix una nova Estratègia per 2020 i anys successius https://ajuntament.barcelona.cat/omic/sites/default/files/eipa_web.pdf 45 http://www.agriculturaurbana.cat/wp-content/uploads/estrategia_globar_agricultura_urbana.pdf 46 https://www.barcelona.cat/mobilitat/ca/qui-som/pla-de-mobilitat-urbana 47 https://www.barcelona.cat/mobilitat/ca/actualitat-i-recursos/nou-pla-de-mobilitat-urbana-2019-2024 48 https://bcnroc.ajuntament.barcelona.cat/jspui/bitstream/11703/115870/1/MG_IndustriesCreatives.pdf 49 Més informació sobre el REC a https://rec.barcelona 50 Els barris d’aplicació de la Moneda Ciutadana REC són Ciutat Meridiana, Vallbona, Torre Baró, les Roquetes, la Trinitat Nova, la Trinitat Vella, Baró de Viver, el Bon Pastor, la Verneda i la Pau i el Besòs i el Maresme. 19 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 29-3-2021 CVE 202110044785 Pàg. 19-32 https://bop.diba.cat A Àrea d’Economia, Treball, Competitivitat i Hisenda Gerència d’Economia, Recursos i Promoció Econòmica BLOC 3: GÈNERE, BALANÇ SOCIAL I SOSTENIBILITAT AMBIENTAL (1 punt) CVG núm. 5. Perspectiva de gènere (0,5 punts) Es valorarà: * La presència de mecanismes que fomentin la igualtat entre homes i dones en l’entitat o persona sol·licitant: - mesures de foment de la igualtat entre dones i homes - pla d’igualtat - mesures per facilitar la conciliació i la corresponsabilitat - projectes previs que hagin contribuït a la promoció de la igualtat entre dones i homes -protocols o mesures per combatre l’assetjament sexual i/o per raó de sexe - estatuts o documents fundacionals que vetllin per la igualtat de gènere o treballin amb perspectiva de gènere CVG núm. 6. Eines de Balanç Social, Ambiental i/o de Transparència i Bon Govern (0,5 punts) Es valorarà: * Que la sol·licitant hagi aplicat en la seva organització, durant els anys 2019 o 2020, alguna de les eines relatives al Balanç Social, Balanç d’Economia del Bé Comú o qualsevol altra eina semblant que contempli simultàniament aspectes ambientals, socials i de bon govern. * Que la sol·licitant hagi incorporat criteris d’ambientalització i/o de compra i/o contractació sostenible en les activitats del projecte i/o estructura organitzativa. 9.2 Criteris de valoració específics (CVE) MODALITAT 1: DINAMITZACIÓ DE LOCALS BUITS EN PLANTA BAIXA (fins a 5 punts) CVE núm. 1. Impacte econòmic al territori (3 punts) Es valorarà: * La dinamització de locals buits en les zones prioritàries d’intervenció51. 51 Al Districte de Ciutat Vella, amb un pressupost propi de 100.000,00 euros, al Pou de la Figuera i Raval Sud. Al Districte de l’Eixample, Dreta de l’Eixample; les cruïlles de Comte d’Urgell amb Provença; i Mallorca amb Nàpols; i la zona 11 (zona ubicada entre Pau Claris, Gran Via, Passeig de Sant Joan i Ronda de Sant Pere). Al Districte de Les Corts: entorn del mercat de les Corts i de Maternitat Sant Ramon (c/ Cardenal Reig i Av. de Sant Ramon Nonat). Al Districte de Sants – Montjuïc: El Poble-sec i Creu Coberta. Al Districte de Sarrià – Sant Gervasi: El Farró (carrers Saragossa, Guillem Tell, Vallirana, Santjoanistes, Gleva, i Pàdua.) Al Districte de Gràcia, entorn del Parc Güell (barris de La Salut i El Coll); i entorn del Mercat Abaceria Central (Travessera de Gracia i carrers Torrijos, Puigmartí i Mare de Déu dels Desemparats).. Al Districte d’Horta - Guinardó: El Guinardó i La Teixonera. Al Districte de Nou Barris, barris de Vilapicina i La Torre Llobeta; i de Porta. 20 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 29-3-2021 CVE 202110044785 Pàg. 20-32 https://bop.diba.cat A Àrea d’Economia, Treball, Competitivitat i Hisenda Gerència d’Economia, Recursos i Promoció Econòmica * La presentació d’elements que demostrin per què, i com, el projecte contribueix a reactivar l’economia del territori on s’ubiqui. * La presentació d’elements que demostrin per què el projecte té o tindrà un impacte en l’oferta de productes i/o serveis directament adreçats a les necessitats de veïns i/o veïnes, sense saturar l’oferta comercial o de serveis al territori. * La presentació d’elements que demostrin per què l’empresa contribueix o contribuirà al desenvolupament econòmic de la zona. Ex: contracta o contractarà persones residents a la zona, té o tindrà proveïdores o és o serà proveïdora d’empreses dels voltants, entre d’altres. * La presentació d’elements que demostrin per què el projecte contribuirà a fer front o prevenir el fenomen de la desertificació comercial o la gentrificació52. * La presentació d’elements que demostrin que l’activitat econòmica a desenvolupar suposarà l’ocupació d’un local inactiu (inclòs, si s’escau, el trasllat d’una activitat empresarial d’un entresol o planta superior) a la ciutat de Barcelona53. * O qualsevol altre element que contribueixi a justificar el criteri. CVE núm. 2. Vincle amb el teixit socioeconòmic del territori (2 punts) Es valorarà: * Que l’entitat / empresa sol·licitant sigui o esdevingui membre d’una entitat de comerç associat. * Que l’entitat / empresa sol·licitant s’impliqui en la dinamització econòmica de la zona (ex. participació en l’organització d’esdeveniments, ...) * Que l’entitat / empresa sol·licitant participi en accions de caràcter comunitari. * En general, el suport mostrat per part d’entitats del territori cap al projecte de l’entitat / empresa sol·licitant (per mitjà de cartes d’adhesió o d’altres). * O qualsevol altre element que contribueixi a justificar el criteri. Al Districte de Sant Andreu, barris del Congrés i els Indians; i de La Trinitat Vella. Al Districte de Sant Martí, barris de la Verneda i la Pau; el Besòs i el Maresme; i El Camp de l’Arpa. 52 A efectes d’aquesta convocatòria, s’entén per gentrificació, a aquell fenomen que, en una zona concreta, combina algunes de les situacions següents: a) encariment de l’habitatge i dels locals comercials; b) expulsió de veïns i veïnes dels barris; c) substitució de comerços i serveis adreçats a la clientela local per d’altres adreçats a la població flotant; d) desertització de baixos comercials; e) erosió del teixit social del territori. 53 S’entén per local, un establiment a peu de carrer amb activitat econòmica, així com tots aquells espais d'activitat econòmica en l'interior dels Mercats Municipals i Galeries Comercials. S’entén per local inactiu aquell que es troba tancat i a la persiana hi figura un rètol que indica que està en lloguer, en venda, en traspàs o disponible, inclosos també aquells locals que es troben en reforma. Les persones i entitats que rebin finançament en aquesta modalitat caldrà que presentin declaració responsable conforme el local era buit abans de la seva ocupació (Document en annex) i, en el moment de la justificació final caldrà que presentin el contracte de lloguer o compra del mateix. 21 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 29-3-2021 CVE 202110044785 Pàg. 21-32 https://bop.diba.cat A Àrea d’Economia, Treball, Competitivitat i Hisenda Gerència d’Economia, Recursos i Promoció Econòmica MODALITAT 2: INNOVACIÓ SOCIOECONÒMICA I ESS EN SECTORS ESTRATÈGICS I EN CLAU TERRITORIAL (fins a 5 punts) CVE núm. 1. Impacte econòmic i de consolidació socioempresarial (2 punts) Es valorarà: * La presentació d’elements mesurables i justificats que demostrin fins a quin punt el projecte impacta en la dimensió econòmica i, de manera especial, en l’estat d’aquesta dimensió per efecte de la crisi sanitària per CoVid -19. * La participació prèvia en programes d’emprenedoria de Barcelona Activa o en serveis de Barcelona Activa o de l’Ateneu Cooperatiu de Barcelona que demostrin una vocació i treball sòlid en maximitzar les possibilitats de viabilitat del projecte * O qualsevol altre element que contribueixi a justificar el criteri. CVE núm. 2. Impacte esperat en els destinataris i destinatàries del projecte (0,5 punts) Es valorarà: * L’efecte del projecte sobre col·lectius en situació de vulnerabilitat socioeconòmica, indicant els motius que el sustenten. * Que els projectes impliquin o es dirigeixin a persones joves. * Que els projectes impliquin inclusió de persones migrades. * O qualsevol altre element que contribueixi a justificar el criteri. CVE núm. 3. Capacitat d'enfortir processos de treball territorial i sectorial des de l’articulació i intercooperació (2 punts) Es valorarà: * L’existència de mecanismes i processos que potenciïn l’enxarxament i la intercooperació amb la presentació de cartes d’adhesió i/o implicació amb el projecte presentat per part d’entitats vinculades al territori on es desplegarà, o sector amb el que s’emmarcarà. Les cartes hauran de mostrar la vinculació de l’entitat amb l’execució del projecte, indicant la seva implicació. * L’efecte previst que tingui sobre l’articulació en relació a la situació prèvia del sector. * La inclusió de dinàmiques de participació, cooperació i col·laboració entre diferents agents del sector d’activitat. * El lideratge i gestió directa del propi sector en el projecte. * O qualsevol altre element que contribueixi a justificar el criteri. CVE núm. 4. Grau d’innovació del projecte (0,5 punt) Es valorarà: * La presentació d’elements que justifiquin els components innovadors del projecte 22 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 29-3-2021 CVE 202110044785 Pàg. 22-32 https://bop.diba.cat A Àrea d’Economia, Treball, Competitivitat i Hisenda Gerència d’Economia, Recursos i Promoció Econòmica * L’existència de mecanisme per avaluar l’assoliment del grau d’innovació així com indicadors d’avaluació del seu impacte o retorn (social, econòmic, mediambiental, etc.). * L’existència d’elements que permetin la gestió de la innovació en el projecte i la seva sostenibilitat en el temps. * O qualsevol altre element que contribueixi a justificar el criteri. MODALITAT 3: FOMENT DE L’OCUPACIÓ DE QUALITAT AL TERRITORI (fins a 5 punts) CVE núm. 1. Impacte en les necessitats d’ocupació de qualitat al territori i vinculació al territori (2 punts) Es valorarà: * La presentació d’elements que demostrin fins a quin punt el projecte resol les necessitats del territori. * La presentació de cartes d’adhesió o suport al projecte presentat per part d’entitats vinculades al territori on es desplegarà. * Que el projecte inclogui dinàmiques de participació, cooperació i col·laboració amb diferents agents del territori. * O qualsevol altre element que contribueixi a justificar el criteri. CVE núm. 2. Impacte esperat sobre les possibilitats d’inserció sociolaboral de les persones destinatàries del projecte i/o en les seves condicions laborals (2 punts) Es valorarà: * El nombre de persones destinatàries del projecte. * L’efecte esperat que tingui el projecte sobre els seus destinataris i destinatàries, en termes qualitatius (és a dir, quina és la profunditat del canvi que suposa el projecte en el seu col·lectiu diana) i quantitatius (nombre de destinataris i destinatàries) i, de manera especial, el grau de contribució a reactivar l’economia del territori on s’ubiqui. * O qualsevol altre element que contribueixi a justificar el criteri. CVE núm. 3. Innovació de la proposta i tipus de complementarietat amb altres recursos ocupacionals, especialment els programes i serveis de Barcelona Activa (1 punt). Es valorarà: * La generació d’una resposta a la necessitat detectada que fins ara no s’ha aplicat a aquell territori o aquell col·lectiu fins al moment. * Que la resposta estigui en relació amb els programes, serveis, projectes i recursos de Barcelona Activa en l’àmbit de l’ocupació. * O qualsevol altre element que contribueixi a justificar el criteri. MODALITAT 4: TURISME RESPONSABLE I SOSTENIBLE AL TERRITORI (fins a 5 punts) 23 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 29-3-2021 CVE 202110044785 Pàg. 23-32 https://bop.diba.cat A Àrea d’Economia, Treball, Competitivitat i Hisenda Gerència d’Economia, Recursos i Promoció Econòmica CVE núm. 1. Impacte econòmic i vinculació al territori (2 punts) Es valorarà: * La presentació d’elements que demostrin per què, i com, el projecte contribueix a reactivar l’economia del territori on s’ubiqui. * La selecció d’elements que demostrin fins a quin punt el projecte resol necessitats del territori o aprofita les oportunitats del territori. * La presentació de cartes d’adhesió o suport al projecte presentat per part d’entitats vinculades al territori on es desplegarà. * Que el projecte inclogui dinàmiques de participació, cooperació i col·laboració amb diferents agents del territori. * O qualsevol altre element que contribueixi a justificar el criteri. CVE núm. 2. Impacte esperat en destinataris i destinatàries del projecte (2 punts) Es valorarà: * L’efecte esperat que tingui el projecte sobre els seus destinataris i destinatàries, siguin persones o actors socioeconòmics, en termes qualitatius (és a dir, quina és la profunditat del canvi que suposa el projecte en el seu col·lectiu diana). * L’efecte esperat que tingui el projecte sobre els seus destinataris i destinatàries en termes quantitatius. * O qualsevol altre element que contribueixi a justificar el criteri. CVE núm. 3. Grau d’innovació en la proposta presentada (1 punt) Es valorarà: * La generació d’una resposta a la necessitat detectada que fins ara no s’ha aplicat a aquell territori o aquell col·lectiu. * La participació en el projecte de col·lectius especialment vulnerables a l’atur54. 54 Es consideren col·lectius especialment vulnerables a l’atur: Persones perceptores de renda mínima d'inserció Persones amb discapacitat reconeguda igual o superior al 33% Dones en situació de violència masclista (física o psicològica) i persones víctimes de violència domèstica Joves més grans de setze anys i de menys de trenta provinents d'institucions de protecció de menors Persones internes de centres penitenciaris la situació de les quals els permeti accedir a una ocupació, persones en llibertat condicional i persones exrecluses. Persones amb problemes de drogoaddicció o alcoholisme en procés de rehabilitació i reinserció social Persones refugiades o demandants d'asil 24 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 29-3-2021 CVE 202110044785 Pàg. 24-32 https://bop.diba.cat A Àrea d’Economia, Treball, Competitivitat i Hisenda Gerència d’Economia, Recursos i Promoció Econòmica * La promoció d’iniciatives amb els valors i objectius de l’ESS. * El desenvolupament de mesures de reducció de l’impacte ambiental. * O qualsevol altre element que contribueixi a justificar el criteri. MODALITAT 5: BARCELONA CAPITAL MUNDIAL DE L’ALIMENTACIÓ SOSTENIBLE CVE núm. 1. Transformació del model de consum (1,25 punts) Es valorarà: * La justificació sobre el grau de contribució del projecte presentat a l’enfortiment i visibilitat de les activitats i accions previstes en el marc de la Capital Mundial de l’Alimentació Sostenible 2021 (en el cas dels projectes que treballin en l’àmbit alimentari). * La justificació sobre el grau de contribució del projecte a la transformació de model de consum en general i, en particular, el grau d’assoliment dels objectius específics que es plantegen en les diferents Subtipologies d’accions. * O qualsevol altre element que contribueixi a justificar el criteri. CVE núm. 2. Impacte econòmic (1 punt) Es valorarà: * La capacitat de generar i consolidar llocs de treball, i/o dignificar condicions laborals de les persones treballadores. * La capacitat de generar activitat socioeconòmica sota criteris de sostenibilitat ambiental i social. * La capacitat tractora del projecte i la seva potencialitat de rèplica i escalabilitat. * O qualsevol altre element que contribueixi a justificar el criteri. CVE núm. 3. Vinculació al territori (0,75 punts). Persones en situació irregular administrativa Persones participants en programes municipals d'inserció sociolaboral per a col·lectius en risc d'exclusió o amb dificultats especials Persones que no puguin accedir a la renda mínima d'inserció identificades, però que es trobin, segons informe dels serveis públics competents, en situació o risc d'exclusió social. Com per exemple: mare o pare de família monoparental, persones de famílies desnonades i persones sense sostre, persones en situació d’atur de llarga durada més grans de 45 anys, persones en situació d'atur que no tenen dret a cap prestació o subsidi, joves de menys de 25 anys amb dificultats particulars d’inserció, persones immigrades extracomunitàries, persones que hagin exercit (o estiguin exercint) la prostitució, persones transsexuals o d’altres en situació o risc d’exclusió. Persones i/o col·lectius amb activitat laboral i/o subocupats que tenen necessitats de formació per a mantenir el seu lloc de treball i/o millorar la qualitat de la seva feina per sortir de l’anomenada “pobresa laboral” sempre tenint en compte els recursos existents al territori. 25 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 29-3-2021 CVE 202110044785 Pàg. 25-32 https://bop.diba.cat A Àrea d’Economia, Treball, Competitivitat i Hisenda Gerència d’Economia, Recursos i Promoció Econòmica Es valorarà: * La justificació sobre fins a quin punt el projecte resol necessitats del territori o aprofita les oportunitats del territori. * La descripció i justificació dels agents del territori que estan interessats i/o donen suport a la realització del projecte55. S’acreditarà mitjançant la presentació de cartes d’adhesió o suport al projecte presentat per part d’entitats vinculades al territori on es desplegarà. En el cas de mercats de pagès, l’aprovació prèvia per part del districte esdevé un requisit imprescindible, tal i com s’especifica a la Subtipologia 5Ag d’aquesta convocatòria56. * La capacitat d’apropar accions vinculades a la Capital Mundial de l’Alimentació Sostenible 2021 als agents del territori (és a dir, que hi col·laborin, formalitzant aquesta col·laboració, sent afins al relat i objectius de la iniciativa, etc.). * O qualsevol altre element que contribueixi a justificar el criteri. CVE núm. 4. Impacte esperat en els destinataris i destinatàries del projecte (1 punt). Es valorarà: * L’efecte esperat que tingui el projecte sobre els seus destinataris i destinatàries, siguin persones o actors socioeconòmics, en termes qualitatius (és a dir, quina és la profunditat del canvi que suposa el projecte en el seu col·lectiu diana) o quantitatius (en termes, per exemple, d’augmentar l’escala del nombre de destinataris), així com que contribueix, de manera especial, a reactivar l’economia del territori on s’ubiqui. * Les mesures de sensibilització i fidelització adreçades a la clientela/ciutadania i a nous públics. * O qualsevol altre element que contribueixi a justificar el criteri. CVE núm. 5. Foment o enfortiment de processos de treball col·laboratiu i comunitari (0,75 punts). Es valorarà: * Els projectes d’intercooperació promoguts per diverses entitats (especialment entre aquelles de l’Espai participatiu Agròpolis) o per entitats de 2n grau. * L’existència de mecanismes i processos que potenciïn l’enxarxament i la intercooperació entre diversos agents. * El lideratge i participació de la pròpia comunitat en la presa de decisions o desenvolupament del projecte (per exemple, persones consumidores o treballadores, etc.) i l’efecte previst del projecte sobre el treball col·laboratiu i comunitari en relació a la situació prèvia del teixit. 55 Cal expressar-ho de manera explícita i concretar quines aliances estan ja consensuades i són fermes, a diferència de les propostes d’enxarxament amb altres agents que no estiguin materialitzades. 56 Fórmules de venda directa alimentària de la pagesia del territori com ara mercats o parades de pagès, sempre i quan comptin amb la validació del districte corresponent i l’Institut Municipal de Mercats sobre la seva ubicació (que valorarà la seva relació i impacte sobre el comerç i mercats municipals propers). 26 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 29-3-2021 CVE 202110044785 Pàg. 26-32 https://bop.diba.cat A Àrea d’Economia, Treball, Competitivitat i Hisenda Gerència d’Economia, Recursos i Promoció Econòmica * O qualsevol altre element que contribueixi a justificar el criteri. CVE núm. 6. Grau d’innovació (0,25 punts). Es valorarà: * La originalitat, la capacitat de ser pioneres en sectors on manquen experiències similars, l’aportació de nous enfocs amb noves solucions, i la capacitat d’arribar a nous públics i sectors de la població. * O qualsevol altre element que contribueixi a justificar el criteri. MODALITAT 6: CENTRES DE DISTRIBUCIÓ URBANA DE MERCADERIES D’ÚLTIMA MILLA CVE núm. 1: Pla de negoci i model de servei (3 punts) Es valorarà: * La descripció del full de ruta del projecte empresarial i del model de prestació de servei que inclogui, com a mínim: - El local: L’entitat ha de disposar de seu social o delegació a Barcelona. Pot disposar de diferents ubicacions. La iniciativa cal que disposi d’espais suficients per la recepció i expedició de mercaderies segons les seves previsions. - La prioritat geogràfica: àmbit geogràfic per barris o codis postals en els que es vol donar servei. - La flota de vehicles: ha d’especificar la flota de vehicles que espera disposar. Ha de disposar d’una flota pròpia de vehicles 0 emissions adaptada al servei i territori que volen efectuar, i es valorarà tècnicament prioritzant les bicicletes de càrrega. - El servei: Nombre de comandes a realitzar per dia/setmana, per tipus de mercaderia, en relació a la flota de vehicles. Quilòmetres previstos a realitzar per vehicle. Càlcul d’emissions. Es valorarà tècnicament. - Els clients i el tipus de mercaderia: ha d’apuntar els sectors pels quals farà repartiment i tipus de client que espera. Es valorarà entitats que mostrin dins de la seva cartera de clients comerços locals o mercats municipals i varietat en el tipus de mercaderia. - La contractació: Haurà d’especificar el nombre de treballadors i repartidors que necessitarà. La contractació de persones haurà de fer-se d’acord amb el conveni sectorial o d’empresa pertinent, i sempre conforme al dret laboral. A més, totes les contractacions que es realitzin en el marc d’aquesta subvenció hauran de complir el que estableix l’apartat 6 d’aquesta convocatòria. - La proposta de tarifes de servei. * O qualsevol altre element que contribueixi a justificar aquest criteri de valoració. CVE núm. 2. Impacte econòmic al territori (1,5 punts) Es valorarà: 27 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 29-3-2021 CVE 202110044785 Pàg. 27-32 https://bop.diba.cat A Àrea d’Economia, Treball, Competitivitat i Hisenda Gerència d’Economia, Recursos i Promoció Econòmica * La presentació d’elements que demostrin per què, i com, el projecte contribueix a reactivar l’economia del territori on s’ubiqui. * La presentació d’elements que demostrin per què l’empresa contribueix o contribuirà al desenvolupament econòmic de la zona. Per exemple, contracta o contractarà a persones residents a la zona, té o tindrà proveïdores o és o serà proveïdora d’empreses dels voltants, entre d’altres. * O qualsevol altre element que contribueixi a justificar el criteri. CVE núm. 3. Vincle amb el teixit socioeconòmic del territori (0,5 punts) Es valorarà: * Que l’entitat / empresa sol·licitant s’impliqui en la dinamització econòmica de la zona (ex. participació en l’organització d’esdeveniments, ...) * Que l’entitat / empresa sol·licitant participi en accions de caràcter comunitari. * Que l’entitat / empresa sol·licitant contempli sinergies amb altres centres logístics de distribució urbana d’última milla ubicats a la ciutat de Barcelona. * En general, el suport mostrat per part d’entitats del territori cap al projecte de l’entitat / empresa sol·licitant (per mitjà de cartes d’adhesió o d’altres). * O qualsevol altre element que contribueixi a justificar el criteri. MODALITAT 7: INDUSTRIES CREATIVES AL TERRITORI CVE núm. 1. Impacte econòmic i vinculació al territori (2 punts) Es valorarà: * La presentació d’elements que demostrin com el projecte contribueix a la recuperació econòmica del territori on s’ubiquen. * La selecció d’elements que demostrin fins a quin punt el projecte resol necessitats del territori o aprofita les oportunitats del territori. * La presentació de cartes d’adhesió o suport al projecte presentat per part d’entitats vinculades al territori on es desplegarà. * Que el projecte inclogui dinàmiques de participació, cooperació i col·laboració amb diferents agents del territori. * La presentació d’elements que demostrin per què el projecte té o tindrà un impacte en l’oferta de productes i/o serveis directament adreçats a les necessitats de veïns i/o veïnes, sense saturar l’oferta comercial o de serveis al territori . * La presentació d’elements que demostrin per què l’empresa contribueix o contribuirà al desenvolupament econòmic de la zona. Ex: contracta/rà persones residents a la zona, té/tindrà proveïdores o crearà sinèrgies amb d’empreses dels voltants, entre d’altres. 28 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 29-3-2021 CVE 202110044785 Pàg. 28-32 https://bop.diba.cat A Àrea d’Economia, Treball, Competitivitat i Hisenda Gerència d’Economia, Recursos i Promoció Econòmica * Que l’entitat / empresa sol·licitant s’impliqui en la dinamització econòmica de la zona (ex. participació en l’organització d’esdeveniments,...) * Que el projecte suposi un retorn social pel territori en el que es desenvolupi. * O qualsevol altre element que contribueixi a justificar el criteri. CVE núm. 2. Impacte esperat en destinataris i destinatàries del projecte (2 punts) Es valorarà: * L’efecte esperat que tingui el projecte sobre els seus destinataris i destinatàries, siguin persones o actors socioeconòmics, en termes qualitatius (és a dir, quina és la profunditat del canvi que suposa el projecte en el seu col·lectiu diana). * L’efecte esperat que tingui el projecte sobre les persones beneficiaries en termes quantitatius. * O qualsevol altre element que contribueixi a justificar el criteri. CVE núm. 3. Grau d’innovació en la proposta presentada (1 punt) Es valorarà: * La generació d’una resposta a la necessitat detectada que fins ara no s’ha aplicat a aquell territori o aquell col·lectiu. * La participació en el projecte de col·lectius especialment vulnerables a l’atur57. 57 Es consideren col·lectius especialment vulnerables a l’atur: Persones perceptores de renda mínima d'inserció Persones amb discapacitat reconeguda igual o superior al 33% Dones en situació de violència masclista (física o psicològica) i persones víctimes de violència domèstica Joves més grans de setze anys i de menys de trenta provinents d'institucions de protecció de menors Persones internes de centres penitenciaris la situació de les quals els permeti accedir a una ocupació, persones en llibertat condicional i persones exrecluses. Persones amb problemes de drogoaddicció o alcoholisme en procés de rehabilitació i reinserció social Persones refugiades o demandants d'asil Persones en situació irregular administrativa Persones participants en programes municipals d'inserció sociolaboral per a col·lectius en risc d'exclusió o amb dificultats especials Persones que no puguin accedir a la renda mínima d'inserció identificades, però que es trobin, segons informe dels serveis públics competents, en situació o risc d'exclusió social. Com per exemple: mare o pare de família monoparental, persones de famílies desnonades i persones sense sostre, persones en situació d’atur de llarga durada més grans de 45 anys, persones en situació d'atur que no tenen dret a cap prestació o subsidi, joves de menys de 25 anys amb dificultats particulars d’inserció, persones immigrades extracomunitàries, persones que hagin exercit (o estiguin exercint) la prostitució, persones transsexuals o d’altres en situació o risc d’exclusió. 29 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 29-3-2021 CVE 202110044785 Pàg. 29-32 https://bop.diba.cat A Àrea d’Economia, Treball, Competitivitat i Hisenda Gerència d’Economia, Recursos i Promoció Econòmica * La promoció d’iniciatives amb els valors i objectius de l’ESS. * El desenvolupament de mesures de reducció de l’impacte ambiental. * O qualsevol altre element que contribueixi a justificar el criteri. 11. QUANTIA DE LA SUBVENCIÓ I CONCEPTES SUBVENCIONABLES La quantia de subvenció màxima que s'atorgarà per projecte serà per un import inferior o igual a 50.000 euros, destinada a projectes amb un import final màxim de 62.500 euros. Modalitat Pressupost disponible Modalitat 1: Dinamització de locals buits en planta 600.000 € baixa Modalitat 2: Innovació socioeconòmica i ESS en 400.000 € sectors estratègics i en clau territorial Modalitat 3: Foment de l’ocupació de qualitat al 1.000.000 € territori Modalitat 4: Turisme responsable i sostenible al 200.000 € territori Modalitat 5: Barcelona Capital Mundial de 500.000 € l’Alimentació Sostenible Modalitat 6: Centres de distribució urbana de 250.000 € mercaderies d’última milla Modalitat 7: Industries creatives al territori 250.000 € En cas que no s’exhaureixi el pressupost d’una modalitat amb els projectes atorgats, amb caràcter general, es podrà destinar el romanent a la resta de modalitats. D’acord a l’establert a la clàusula Desena de les Bases, la dotació pressupostària prevista pot ser ampliada per l’òrgan competent abans de la resolució provisional sense necessitat de nova convocatòria i d’acord amb els criteris i requisits establerts per l’article 58 del Reial Decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s’aprova el reglament de la Llei General de Subvencions amb crèdits provinents de convocatòries anteriors que van tenir una despesa inferior a la inicialment prevista, o com a conseqüència d’una generació, ampliació o incorporació de crèdit. L’efectivitat de la quantia addicional estarà condicionada a la declaració de disponibilitat de crèdit. Se subvencionarà un màxim del 80% del pressupost del projecte presentat. Quedarà a càrrec de la persona física o jurídica sol·licitant l'aportació de la resta del cost del projecte. Pel que fa als costos que podran ser objecte de subvenció, seran subvencionables amb caràcter general les despeses que es relacionen a la clàusula 11.5 de les bases. Persones i/o col·lectius amb activitat laboral i/o subocupats que tenen necessitats de formació per a mantenir el seu lloc de treball i/o millorar la qualitat de la seva feina per sortir de l’anomenada “pobresa laboral” sempre tenint en compte els recursos existents al territori. 30 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 29-3-2021 CVE 202110044785 Pàg. 30-32 https://bop.diba.cat A Àrea d’Economia, Treball, Competitivitat i Hisenda Gerència d’Economia, Recursos i Promoció Econòmica Ara bé, les despeses per compra d’estocs, béns d’equipament o realització d’obres menors només seran acceptats com a costos elegibles en projectes de les modalitats 1 (Dinamització de locals buits en planta baixa) i 6 (Centres de distribució urbana de mercaderies d’última milla). Cal tenir present que aquest programa de subvencions permet, amb caràcter excepcional, subcontractar fins al 80% del pressupost del projecte, en aquells casos que l’entitat acrediti degudament no disposar dels mitjans necessaris per desenvolupar les actuacions subcontractades. En cap cas, aquesta subcontractació de serveis podrà tenir cap altra motivació que permetre la seva correcta execució i l’empresa subcontractada haurà de complir els requisits establerts en les Bases, en aquesta convocatòria i a la normativa vigent de contractes del sector públic. 12. PROCEDIMENT DE CONCESSIÓ DE LA SUBVENCIÓ L’òrgan instructor del procediment serà la Gerència de l’àmbit material, en aquest cas, la d’Economia, Recursos i Promoció Econòmica. La competència per a l’atorgament i denegació de les subvencions i per la resolució de recursos de reposició, correspondrà a la Primera Tinença d’Alcaldia de l’Ajuntament de Barcelona. La competència per a l’autorització, la disposició i l’obligació de les corresponents despeses correspondrà a la Gerència de l’àmbit material, en aquest cas a la Gerència d’Economia, Recursos i Promoció Econòmica, per a les subvencions atorgades, mitjançant la tramitació dels corresponents documents comptables. 13. COMISSIÓ DE VALORACIÓ Com a òrgan col·legiat, la Comissió de Valoració elevarà l'informe per a la proposta de resolució provisional. La composició de la Comissió de Valoració inclourà representants de totes aquelles Direccions i Àrees que financin, de manera total o parcial, alguna de les modalitats descrites en aquesta convocatòria. La Comissió de Valoració podrà consultar d’altres interlocutors i informadors vinculats als territoris, com per exemple les Direccions de Serveis a les Persones i al Territori i la Direcció de Comerç, per a la valoració dels projectes presentats. 14. JUSTIFICACIÓ I CONTROL Tal i com s’indica en la clàusula Setzena de les Bases reguladores de la convocatòria, en el moment de la justificació: - Els projectes subvencionats per un import igual o superior a 20.000,00 euros, hauran d’aportar Informe d’Auditoria. - Els Projectes subvencionats per un import inferior a 20.000,00 euros hauran d'aportar les factures originals de les subvencions atorgades (es permet justificar el 10% de l’import atorgat en tiquets, fins a un màxim de 300 euros de l’import total del projecte), llevat que optin per presentar informe d’auditoria. En el cas de presentar factures electròniques, caldrà adjuntar una declaració jurada de la persona beneficiària i/o representant legal de l’entitat conforme les factures aportades són les 31 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 29-3-2021 CVE 202110044785 Pàg. 31-32 https://bop.diba.cat A Àrea d’Economia, Treball, Competitivitat i Hisenda Gerència d’Economia, Recursos i Promoció Econòmica úniques originals (no hi ha altres impressions de les mateixes factures presentades al mateix temps, als efectes i amb les condicions de la justificació de la subvenció municipal, en altres administracions públiques). Beatriz Julve Suero Secretaria Delegada Barcelona, 25 de març del 2021 32 Powered by TCPDF (www.tcpdf.org) B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 29-3-2021 CVE 202110044785 Pàg. 32-32 https://bop.diba.cat A