Redacció i ideació: Àrees participants: Primera Tinència Economia, Treball, Competitivitat i Hisenda Quarta Tinència Drets Socials, Justícia Global, Feminismes i LGBTI Barcelona Activa. Tercera Tinència Agenda 2030, Transició Digital, Esports i Coordinació Territorial i Metropolitana. Sisena Tinència d'Alcaldia de Cultura, Educació, Ciència i Comunitat. Col.laboradores externes: Membres de la xarxa de dones tecnòlogues BcnFemTech Redacció: Tatiana Guerrero Assessora de la Tinència Drets Socials, Justícia Global, Feminismes i LGBTI. Thais Ruiz de Alda de l'associació DigitalFems. Març 2021 Índex 1. Presentació i Context 4 2. Marc Programàtic 10 3. Diagnosi 11 4. Objectius i actuacions de la Mesura de Govern 14 5. Governança 20 6. Seguiment i Calendari 24 7. Pressupost 29 8. Bibliografia 32 9. Annexos 33 1.Presentació i context El sector tecnològic és una creixent font de riquesa i de creació d'ocupació que es troba en una corba de creixement ascendent. Representa el 3.1% del PIB de l'Estat Espanyol i el 7,3% del PIB de Catalunya. Barcelona s'ha consolidat sens dubte com un hub digital clau al sud d'Europa amb un nombre d'empreses tecnològiques considerablement alt. Però per una altra banda, l'accés, la creació i producció de la tecnologia, la riquesa i els actius que això comporta, estan reforçant certes dinàmiques discriminatòries de gènere i socials, provocant segregacions de gènere per plataformes de treball, per rols a la indústria tecnològica que envolta l'economia de plataforma, amb algoritmes que funcionen sota paràmetres racistes, sexistes i classistes, o amb una concentració econòmica i agressivitat econòmica davant els drets i amb els sectors més vulnerables major que en l'era industrial. A efectes de motor de generació de treball, és indiscutible el potencial laboral que el sector tecnològic representa. A Catalunya el sector ocupa al 3,8%1 de la població activa, però de manera desigual segons el gènere. I a Barcelona, suposa més del 6% de la població activa, i més del 4% del teixit empresarial. Així mateix, cal destacar que ha estat l’únic sector que ha creat ocupació durant la pandèmia. Aquest és un problema comú a tots els mercats laborals globals on la taxa d’ocupació de les dones és significativament inferior a la dels homes. A més, el mercat laboral tecnològic està fortament segregat per gènere, les dones solen trobar-se treballant en entorns masculinitzats i, a mesura que avança la seva carrera professional, van fugint cap a altres ocupacions. Les diferències de gènere en l’accés a diverses tipologies de treball, salaris (i futures pensions) o estabilitat laboral operen de manera molt explícita en un sector que es troba en creixement continu. És l’anomenada escletxa digital i/o tecnològica de gènere, que posa de manifest la situació d’infrarepresentació de les dones als entorns TIC i l’existència in crescendo de les desigualtats de gènere en un dels motors de la creació d’ocupació a tot el món. L’escletxa de gènere en l’accés, producció, gestió i consum de les tecnologies requereix una actuació pública imminent, urgent i essencial per adreçar els reptes i impactes negatius que genera, que sense intervenció no només perpetuarà les diferències socioeconòmiques de gènere sinó que les accentuarà. 1 Baròmetre del sector tecnològic a Catalunya. CTecno 2020. 1.Presentació i context Múltiples fonts institucionals, que van des de les Nacions Unides a l’OCDE o la Comissió Europea, reconeixen que hi ha diversos factors que expliquen l’escletxa de gènere en la capacitació digital de les dones. Aquesta escletxa acaba provocant que les dones només representin aproximadament entre el 16-17% de la força de treball en empreses de desenvolupament tecnològic.2 Taula 1: Eurostat 2018. % de Dones especialitzades en TIC. Estat Espanyol i Mitjana Europea. Segons les dades sobre l'ocupació a Barcelona, només el 26% dels llocs de treball del sector TIC són ocupats per dones.3 És a dir, dels 77.000 llocs de treball actuals al sector TIC, només 20.000 són ocupats per dones. A més a més cal destacar que només un 8,6% de les posicions tècniques4 són ocupades per dones. La presència de dones en les posicions més qualificades és doncs molt baix. 2 Eurostat. 2018 3 Digital Talent Overview 2020. Barcelona Digital Talent. 2020 4 Baròmetre 2020 Barómetro Cercle Tecnològic de Catalunya. 1.Presentació i context Alguns dels factors que tecnòlogues expertes5 apunten són la presència d’estereotips molt definits sobre les capacitats de les dones en el món de la tecnologia, la baixa presència de dones en posicions de poder dins les empreses TIC, la carència de plans de diversitat, la invisibilitat de dones tecnòlogues o de rols/models, la falta de campanyes de conscienciació, i la inexistència d’assignatures que potenciïn el pensament computacional entre les nenes. Tots aquests elements estan provocant que diversos organismes públics comencin a desplegar bateries de mesures per combatre aquesta bretxa de gènere digital. Segons l'OCDE6 les diferències de gènere es posen de manifest en l'adolescència on, per exemple, quan tenen quinze anys només el 0.5% de les noies volen ser professionals de les tecnologies, comparat amb el 5% dels nois. En la mateixa línia, l’informe apunta que el doble de nois adolescents que noies esperen convertir-se en científics o arquitectes. Canviar les expectatives específiques de gènere sobre les professions és clau, fomentant amb intensitat models femenins en STEAM. És necessari, doncs, activar de manera més intensiva programes que visibilitzin les oportunitats laborals que la reeducació en tecnologia suposa per a nenes i dones en matèria, a la vegada que és d'interès general incidir que les capacitats per treballar en matèries tecnològiques no té gènere. Cal que els poders públics en prenguin consciència i activin polítiques públiques per aconseguir l’equitat de gènere en la creació de tecnologia. El perill que engloba que la creació de tecnologia només la produeix una part de la població, excloent a les dones és inacceptable i l’Ajuntament de Barcelona, mitjançant diferents accions compreses en aquesta mesura, intentarà reduir aquest perill. La tecnologia no només és un motor d’ocupació, sinó que és un habilitador de les relacions, de la creació de serveis, de relacions entre les persones en els camps digitals. No es pot transigir amb una producció de la tecnologia només desenvolupada per una part de la població, estenent i amplificant les desigualtats existents. Per això, per fer front a les desigualtats en les taxes d’ocupació al sector TIC segons el gènere, cal aprofitar les oportunitats que la crisi sanitària de la COVID-19 pot brindar. A Barcelona durant els mesos de març, abril i maig de 2020 s’han publicat més de 6.700 ofertes de treballs digitals7. Una de cada 10 empreses catalanes TIC, considera que encara podria incrementar la facturació si pogués disposar del talent necessari per augmentar la plantilla.8 Segons les estimacions de Marya Gabriel (Comissària de la UE) el 90% dels llocs de treball futurs requeriran competències digitals (Comissió Europea, 2019; Gabriel, 2018; Unió Europea, 2019)9. 5 INTELIGENCIA ARTIFICIAL, naturalmente | Ontsi - Red.es. Nuria Oliver. Juny 2020 6 Bridging the digital gender divide. 2018. OCDE 7 Digital Talent Overview 2020. Barcelona Digital Talent. 2020 8 Baròmetre CTecno 2020 9 Mujeres y digitalización. De las brechas a los algoritmos. Instituto de la Mujer y para la Igualdad de Oportunidades. Ministerio de Igualdad. 1.Presentació i context A Barcelona la recessió econòmica provocada per la COVID-19 ha deixat un 13% d’atur. Més de la cinquena part de la població adulta de Barcelona està a l’atur, en ERTO i/o en cerca activa de feina. A finals de 2020 l’atur femení se situava a prop de 50.000 dones (el 52,8% de l’atur total), amb un augment interanual (32,8%) inferior al del masculí. A pesar d’aquestes dades, la contractació femenina, actualment només suposa el 35% dels contractes realitzats a 2020.1 0 L’origen del problema rau en la segmentació horitzontal, que no és més que una altra forma de discriminació de les dones en l’àmbit laboral. Per tant, podem afirmar que el talent femení és encara infrarepresentat en alguns sectors econòmics, i en algunes categories professionals. El model de ciutat i del mercat de treball cap al qual apunta aquest govern municipal, és un model basat en la igualtat d’oportunitats, un model inclusiu que persegueix el progrés social com a valor imprescindible i inspirador del conjunt de les polítiques municipals. 10 Dades Departament d’Estudis de la Gerència d’Economia, Recursos i Promoció Econòmica, a partir de les dades del Departament d'Estadística i Difusió de Dades Municipals. Ajuntament de Barcelona. 1.Presentació i context Sembla de sentit comú potenciar la promoció i adquisició de competències digitals a qui pateix situació de desocupació o bé de precarietat i dirigir aquests col·lectius cap a un sector que necessita incorporar constantment nou personal. No hi ha molts sectors on la demanda de professionals creixi al voltant del 80% anual, i menys sectors encara, on l’oferta de treball no es pugui resoldre per falta de professionals qualificats, que és el cas de Barcelona, on només creix un 23%. Aquesta és la situació del sector TIC. Per tots aquests motius Barcelona vol fer una aposta important en aquesta línia. No només perquè pot suposar una oportunitat per a crear nous llocs de treball de qualitat i per millorar la realitat laboral de moltes dones, sinó per poder dibuixar un nou marc de relació de les dones de la ciutat amb el món de la tecnologia i del futur. Les actuacions que s’impulsaran en aquesta mesura de govern, seran articulades al voltant del que anomenem “Cicle de vida” del talent femení, per tal d’acompanyar-les al llarg de tota la seva trajectòria professional, des de l’etapa formativa, on les noies han de poder tenir accés a informació de qualitat i referents per a poder orientar el seu futur acadèmic i professional d’acord amb les noves realitats del mercat de treball; fins a les etapes de maduresa professional, on les dones han de poder trobar noves oportunitats de reorientació professional davant els canvis en la demanda empresarial. Aquesta tendència ja ha començat a activar-se a ciutats com Londres, París o Nova York, on s’han activat polítiques públiques encaminades a potenciar la capacitació digital en nenes i dones, iniciatives en la mateixa línia que el que promou aquesta Mesura de Govern. A París, el programa ParisCode, potencia la creació de llocs de treball a entorns digitals per a dones, on també hi ha desigualtats patents entre homes i dones i ha agrupat a empreses que treballen a entorns tech per a visibilitzar l’esforç en la creació de llocs de treball a partir de les formacions que en fan les institucions municipals. A Londres s’han activat també polítiques de capacitació digital per a nenes i polítiques de creació d'ocupació TIC ad hoc per a dones des de fa més de dos anys, perquè la força de treball de dones que treballen a la ciutat a entorns Tic és baix (19%).1 1 Fins i tot a Nova York, una de les ciutats del món on més seus d’empreses digitals hi ha, s'està treballant en plans de ciutat per capacitar localment a dones i nenes en la creació de software/ creació de Codi. 11 Tech Nation Report 2018. https://technation.io/ 1.Presentació i context Tal com indica l’Agenda 2030 de les Nacions Unides, cal activar polítiques públiques que assegurin que les noies i les dones tinguin les habilitats i els coneixements necessaris per comprendre, desenvolupar contingut, participar i beneficiar-se plenament de les TIC i les seves aplicacions. Per això, l'Ajuntament de Barcelona, seguint les recomanacions de l’ONU, vol desenvolupar un pla de ciutat, activant línies d’alfabetització digital per aconseguir l’accés a formació en tecnologies de la informació a dones, abans no vinculades amb aquest àmbit, activant campanyes de conscienciació i visibilització de dones i tecnologia, per trencar els estereotips i els rols de gènere, creant un ecosistema i obrint noves polítiques que garanteixin l’equitat de gènere en aquest àmbit, trencant amb la bretxa digital de gènere. Des del govern municipal s’impulsaran accions transversals en cada una de les etapes del cicle de vida del talent femení (generació, desenvolupament i atracció) per garantir que ningú es quedi enrere, combatent la bretxa digital femenina.Cal democratitzar les oportunitats derivades de la revolució digital, fomentar la presència de les dones en el món digital i assegurar que les dones grans o les de menys recursos també tinguin les eines per ser-ne partícips. Cap dona s’ha de quedar enrere. Cal reduir la primera escletxa de gènere digital, que és la de l’accés al coneixement i capacitació digital, per potenciar una ciutat digitalment inclusiva on hi hagi accés igualitari a infraestructures i eines digitals.Cal incorporar dones a entorns laborals del sector TIC, potenciant la formació especialitzada, i crear les condicions que afavoreixin l’equitat real, ja sigui perquè s'activen accions per trencar barreres conceptuals (estereotips), sigui perquè es visibilitza i/o normalitza la seva presència a entorns tecnològics promovent una sortida a la crisi econòmica actual i revertint els impactes negatius en gènere i socials de l'adopció de les tecnologies en favor de la igualtat de gènere interseccional. 2. Marc Programàtic Marc programàtic Municipal Aquesta mesura de govern treballarà en estreta coordinació i interrelació amb altres programes, plans i estratègies municipals ja executats o en procés d'execució, entre ells: Estratègia contra la feminització de la pobresa i de la precarietat a Barcelona 2016-2024 Bcn, ciutat de talent, octubre 2020. Pla per la justícia de gènere 2016-2020. Pla estratègic contra el sexisme a la ciutat 2017-2022. Pla de Xoc Social, octubre 2020. Pla de Xoc per a la Inclusió Digital. Estratègia d’Inclusió i Reducció de les Desigualtats 2017-2030. BCN Green Deal. Una nova agenda econòmica per a Barcelona. Pla d’impuls a l’Ocupació davant l’impacte de la COVID19. Nou Pla per la Justícia de Gènere. Pla STEAM Barcelona. Estratègia per a l’Ocupació de Barcelona. Estratègia ESS 2030. Marc programàtic Autonòmic El Pla DonaTIC. Generalitat de Catalunya Marc programàtic Estatal El Plan de Igualdad de Oportunidades 2018-2021. Estado Español 3. Diagnosi Tal com s’ha detallat, cal reforçar la presència de més dones tecnòlogues a la ciutat a través d’una bateria d’actuacions que potenciïn diferents eixos de manera més intensa, més constant, més integral i completa. L'objectiu final és aconseguir que Barcelona es consolidi com una ciutat més paritària en la creació i producció de tecnologia, és a dir, que esdevingui una ciutat més igualitària en la participació del teixit econòmic i social digital a través de la creació de tecnologia democratitzar un dels motors econòmics més destacats i aconseguir més justícia de gènere, en favor d’una Barcelona més digital i més feminista. Cal aprofitar les oportunitats que la Covid-19 posa sobre la taula respecte de les demandes feministes, de canvi de model econòmic per una banda (p.e reivindicant la vida davant de l'economia, evidenciant el paper clau del sector públic i els beneficis que promou el bé comú) i la necessitat de reactivar polítiques públiques d’inserció laboral per una altra banda, que promoguin la incorporació de persones de gènere femení, amb visions feministes a espais tecnològics, que afavoreixin l’equitat de gènere i que ajudin a trencar la injustícia i dinàmica discriminatòria de gènere i social que existeix a entorns digitals. En el moment històric com el que estem vivint, aquesta mesura de govern promourà amb més intensitat la capacitació digital, sobretot per a dones en situació de precarietat laboral, continuant i aprofundint la labor que el Cibernàrium de Barcelona Activa està desenvolupant a través de formacions més intensives, dirigides només a dones, impartides per dones. Els múltiples cursos de capacitació tecnològica dissenyats pel Cibernàrium de Barcelona Activa, abarquen des de capacitacions bàsiques (Programa Antenes, on s'han format més de 26.000 ciutadans i ciutadanes entre 2010 i 2019), fins als programes de capacitació avançada a través de la IT Academy on s’espera capacitar a més de 3.000 persones per a que esdevinguin coders. També caldrà enfortir la creació de canals i ponts entre el sector públic i privat, així com reforçar aspectes de l’economia social digital. En aquest darrer cas, per la mateixa naturalesa del sector, hi ha més possibilitats de revertir els impactes negatius de la desigualtat de gènere i social de l'adopció de les tecnologies en favor de la igualtat de gènere interseccional. 3. Diagnosi S’afavorirà a través del pacte, que el sector privat fomenti una cultura corporativa diversa, inclusiva i que promogui l’equitat de gènere dintre del si de les corporacions tecnològiques (o dins dels departaments tecnològics) per a fer front al que segons l’informe de l’FMI passa al sector de les tecnologies: que les dones tenen un 15% menys de probabilitats que els homes de ser gerents i professionals, i un 19% més d’ocupar funcions administratives i de serveis més rutinàries.1 2 Aquest pacte promourà incrementar la contractació de més dones per a rols tècnics, incentivarà l’assoliment i compromís de disposar i fer el seguiment definit als plans d’Igualtat, augmentar el compromís de formar a dones, treballar en polítiques de conciliació, o reduir l’escletxa salarial que tot i que al sector TIC és menys acusada que en altres sectors, un 19%1 3 de diferència salarial entre dones i homes en l’àmbit estatal. Un altre dels punts forts és el trencament de les barreres que suposen els estereotips de gènere. Són precisament els estereotips i els rols de gènere els que acaben determinant la situació de les dones en l’ocupació remunerada. En aquest sentit, la divisió sexual del treball opera de manera que dones i homes es concentren en sectors, ocupacions i tasques diferents, excloent les dones dels llocs de major responsabilitat i prestigi. Així, s’acaba configurant una realitat laboral fonamentalment femenina caracteritzada per una ocupació de baixa qualificació, concentrada en sectors feminitzats, precaritzada en termes contractuals, salarials i de jornada laboral, i amb dificultats tant d’estabilització en l’ocupació com de millora professional. Un “terra enganxós” que atrapa a moltes dones i contra el que aquesta mesura de govern pretén lluitar. Aportant algunes dades que permetin aprofundir en aquesta diagnosi: Del total de contractes a jornada parcial, el 71% correspon a dones. 14 De les persones que treballen a temps parcial perquè han d’exercir tasques de cura, el 91% són dones. 15 A Catalunya les dones representen el 35,4% dels càrrecs de Direcció i gerència. En canvi, en les categories de menys qualificació, com la d’Ocupacions elementals, les dones representen el 59%. Dins1 e6l grup d’ocupació amb menors salaris, Ocupacions elementals, es troben incloses ocupacions clarament feminitzades com Empleats/ades domèstiques, Personal de neteja d’oficines i hotels, Altre personal de neteja, Ajudants de cuina, Preparació de menjar ràpid, Reponedors/es, etc. 12 Gender, Technology, and the Future of Work, Fons Monetari Internacional (FMI) 13 Servicio de Estudios dela Confederación de Ugt. Mujer y Tecnología 2020. 14 Raons del treball a temps parcial segons grups d’edat. INE, Enquesta de Població Activa. Dades 2020. Espanya 15 Raons del treball a temps parcial segons grups d’edat. INE, Enquesta de Població Activa. Dades 2020. Espanya 16 Idescat a partir de dades INE. Enquesta de Població Activa-EPA, 2019. 3. Diagnosi En aquest context, tant l’ONU com l’OCDE o la Comissió Europea coincideixen en la importància d’impulsar accions que ajudin a visibilitzar la presència de dones en entorns tecnològics; sobretot a través de campanyes de comunicació que conscienciïn sobre les limitacions que generen els estereotips de gènere. Per això, la mesura de govern proposa una bateria d’accions que donin visibilitat als projectes tecnològics femenins, de la mà de les entitats i institucions que hi ha a la ciutat, i a través de mecanismes com premis, concursos i la creació de sistemes de beques i subvencions especials. Tanmateix, aquesta mesura de govern va més enllà i vol crear itineraris i mecanismes que permetin a les dones que actualment es troben ocupades en els sectors de terra enganxós transitar cap al sector tecnològic de la ciutat. Per últim, l’Ajuntament de Barcelona potenciarà amb més força, cohesió i empenta el foment de les 17 vocacions tecnològiques STEAM entre les nenes de la ciutat per trencar la tendència global a 18 l'alça.Un dels estudis més coneguts publicat a la revista Science mostra la relació entre la falta d'interès de les nenes en matèries vinculades a les ciències i l’edat. L’estudi mostra com al voltant dels 6-7 anys, s’ atribueix als nens i als homes el talent, la intel·ligència i les habilitats per desenvolupar matèries abstractes vs. la inhabilitat de les nenes i dones per les matèries científiques 19 o STEAM. És per això que el Pla Steam de la ciutat ha de lluitar contra el biaix existent i engrescar fonamentalment a les nenes en matemàtiques i ciències a través del Pla STEAM. L’objectiu del pla – que compta amb el suport principal del Consorci d’Educació de Barcelona i la col·laboració d’un ampli partenariat públic – privat entre els quals destaca BSM - és fomentar els coneixements, les competències i les vocacions científiques, tecnològiques i artístiques – essent les disciplines artístiques i humanístiques igual d’importants pel desenvolupament del sector digital - amb perspectiva de gènere entre tota la comunitat educativa: alumnat de primària i secundària, professorat i famílies. 17 Acrònim de Science, Technology, Engineering and Mathematics, en català seria Ciència, Tecnologia, Ingenieria i Matemàtiques (CTIM) 18 Gender stereotypes about intellectual ability emerge early and influence children’s interests. Bian, Leslie, y Cimpian, 2017) 19 Closing the Gap. Act Now. OCDE 2012. O també The Pursuit of Gender Equality: An Uphill Battle. OCDE. 2017 4. Objectius i actuacions de la mesura de govern Objectiu General Treballar per l’equitat de gènere a les indústries TIC. Objectius Específics Objectiu Específic 1 Trencar l'escletxa digital de gènere generant polítiques actives d'ocupació i un pla de capacitació en el sector de les TIC per a dones. Objectiu Específic 2 Donar visibilitat, reconeixement i suport a dones del sector de les TIC a Barcelona i cocrear actuacions conjuntament. Objectiu Específic 3 Despertar i inspirar vocacions tecnològiques en les nenes des de la petita infància. 4. Objectius i actuacions de la mesura de govern Pla d'actuacions A continuació es despleguen les actuacions concretes que es portaran a terme en cada un dels 3 objectius específics identificats. Objectiu Específic 1 Trencar l'escletxa digital de gènere generant polítiques actives d'ocupació i un pla de capacitació en el sector de les TIC per a dones. 1. Conceptualització i desenvolupament del programa formatiu BCNFemTech, de 850 hores per a la capacitació d’en Full stack per a dones d’entorns laborals precaritzats (dones provinents de serveis socials, el programa làbora, serveis d’inclusió de Barcelona activa, SARA, PIADS, IMPD, etc) a l’IT Academy. Realització de dues edicions formatives anuals, per a 50 dones. 2. Crear específicament una oferta formativa per millorar les competències tecnològiques de les dones de +45 anys. 3. Crear una línia de cursos de reciclatge en la capacitació digital per a dones que han hagut d'interrompre la seva carrera. 4. Reforçar i ampliar els programes de capacitació digital bàsica per a dones que es trobin en una situació de precarietat econòmica: Modificant els requeriments d’entrada amb relació al nivell d’estudis requerits. Generant formacions específiques per a dones. Acompanyar la formació tecnològica amb formació en anglès. Potenciar el mentoring de dones per a dones en formació als cursos de la IT Academy. 5. Generació de programes de mentorship i prescriptores per a les dones durant els processos de formació entre les col·lectives tecnològiques de la ciutat. 6. Potenciar programes de capacitació beques en programes opensource (Programa DecividFemDev). 7. Impulsar l’acord BcnFemTech City, de ciutat públicoprivat per l’equitat de gènere en les indústries TIC. 8. Diagnòstic amb mirada de gènere sobre el sector de les TIC’s en l’entorn ESS. 9. Fomentar l’equitat de gènere en les organitzacions d’ESS tecnològiques de la ciutat de Barcelona. 10. Recursos sobre plans d’igualtat adaptats als entorns digitals a través del programa MachImpulsa. D’aquesta manera l’ Ajuntament contribuexi a trencar els estereotips de gènere. 4. Objectius i actuacions de la mesura de govern Pla d'actuacions Objectiu Específic 1 Trencar l'escletxa digital de gènere generant polítiques actives d'ocupació i un pla de capacitació en el sector de les TIC per a dones. 11. Document de diagnòstic sobre l’equitat de gènere de les empreses TIC amb relació contractual amb l’Ajuntament de Barcelona. 12. Incorporació de les clàusules de gènere als grans contractes amb proveïdors del sector tecnològic de l’Ajuntament de Barcelona. 13. Evitar discriminació algorítmica (sexe i gènere, origen ètnic, nivell econòmic ) al software municipal. 14. Facilitar l'entrada de dones a les cooperatives tecnològiques. 15. Crear un observatori de dades sobre l Informe anual de dades locals que posi en relleu l’estat actual i l’avenç progressiu de la participació de la dona en el sector TIC, que vetlli per la qualitat de les dades i les actualitzi periòdicament. 16. Establir relacions institucionals amb The European Centre for Women and Technology i altres institucions internacionals que potencien la presència de dones i avalin les labors i esforços de l'Ajuntament de Barcelona en aquesta àrea. 17.Creació d’un equip de personal intern de dones tecnòlogues a l’Ajuntament de Barcelona, per potenciar la formació i capacitació a altres dones de la plantilla del mateix Ajuntament. 4. Objectius i actuacions de la mesura de govern Pla d'actuacions Objectiu Específic 2 Donar visibilitat, reconeixement i suport a dones del sector de les TIC a Barcelona i cocrear actuacions conjuntament. 18. Generar accions de visibilitat i reconeixement de dones tecnòlogues per part Ajuntament. D'aquesta manera l'Ajuntament contribueix a trencar els estereotips de gènere. 19. Visibilitat de dones formadores, mentores a entorns de formació i divulgació digital, contribuint també a trencar els estereotips i rols de gènere. 20. Desenvolupar campanyes de comunicació per trencar els estereotips de gènere i visibilitzar dones en els entorns tecnològics. 21. Potenciar la presència de xerrades TIC inclusives o #allwomenpanel dins dels congressos i/o fires de l’entorn tecnològic a la ciutat de Barcelona avançant en la paritat d’aquests. 22. Treballar per eliminar l’assetjament a les xarxes i les violències masclistes digitals. Aquest és un greu problema que es troba en creixement i on es requereix el compromís de totes les administracions públiques. 23. Creació d'una línia de subvencions per a projectes tecnològics desenvolupats per dones des de la Regidoria de Feminismes 24. Conceptualitzar i desenvolupar accions especials durant les Biennals de ciència i pensament per visibilitzar la presència de dones tecnòlogues. 25. Incorporar la perspectiva de cocreació feminista i innovació digital crítica a les biennals de ciència i pensament. 26. Potenciar la presència a Fires i Congressos a les organitzacions i col·lectives de dones tecnòlogues de la ciutat. 27. Donar suport a la creació de Software lliure desenvolupat per dones. Treballar en projectes opensource és una de les vies de poder mostrar el seu coneixement de programació. 28. Creació de la xarxa de dones BcnFemTech de la ciutat, creada a partir de la co creació i co disseny de part de les línies d’actuació d’aquesta mesura. 29. Creació d’una xarxa de dones emprenedores digitals, de la mateixa naturalesa i objectiu que el Consell Assessor de les línies de treball de Barcelona Activa. 30. Creació d’un observatori local de dades que posi de relleu l’estat actual i l’avenç progressiu de la participació de la dona en el sector TIC, que vetlli per la qualitat de les dades i la seva actualizació periòdica. 4. Objectius i actuacions de la mesura de govern Pla d'actuacions Objectiu Específic 2 Donar visibilitat, reconeixement i suport a dones del sector de les TIC a Barcelona i cocrear actuacions conjuntament. 31. Cocreació de polítiques públiques en matèria d’inclusió digital i equitat de gènere mitjançant un grup assessor de dones tecnòlogues expertes del sector a la ciutat. 32. Replica experiència BarCola en l’ecosistema d’economia digital feminista, a partir d’un programa de recerca acció. 33. Mapa del sector de l’economia digital feminista a la ciutat de Barcelona. 34. Estudi sobre l’estat de les polítiques digitals feministes en altres ciutats de referència Europees. 35. Creació d’un espai digital ad hoc: instància al decidim.barcelona per potenciar el treball en xarxa del sector de dones en les TIC’s. 36. Facilitar espais i equipaments municipals per a projectes emprenedors de dones tecnòlogues on s’incorporaran 42 dones en qualitat de projectes residents. 37. Ús d’espais municipals per la realització de congressos i/o jornades que treballin per l’equitat de gènere. 38. Potenciar un espai de trobada físic amb dones tecnòlogues amb les quals interactuar i compartir visions sobre accions per feminitzar el sector TIC. 39. Creació d’un moviment i referents en l’economia digital feminista i cocrear una agenda política. 40. Disseny i execució d'un projecte anual amb l'ecosistema de dones expertes. 4. Objectius i actuacions de la mesura de govern Pla d'actuacions Objectiu Específic 3 Despertar i inspirar vocacions tecnològiques en les nenes des de la petita infància. 41. Disseny d'un pla de Xoc Steam, complementari al Pla Steam per a nenes de primària, conjuntament amb la MWC, en l'educació fora escola. 42. Impulsar i donar suport a programes de foment de la ciència i la tecnologia per a nenes als Ateneus de Fabricació, Biblioteques, Cibernàrium i altres espais de la ciutat. 43. Conceptualitzar i desenvolupar accions especials durant les Biennals de ciència i pensament per acostar les nenes a la tecnologia. 44. Reforçar el projecte de Prometeus de l’Ajuntament de Barcelona. 45. Potenciar acords amb les universitats, per afrontar conjuntament com fomentar la incorporació de les noies en estudis científics i tecnològics a partir dels grups interdisciplinaris existents ICUB. 46. Reforçar programes de vocacions steam per a nenes (per exemple) Technovation Girls als equipaments culturals i biblioteques. 47. Desplegament del programa ciència i tecnologia a l’aula amb el CSIJ, Consorci Educació i xarxa d’escoles feministes de la ciutat. 5. Governança Per a la governança d'aquesta Mesura de Govern es desenvolupen mecanismes de gestió adients perquè es doni resposta a la co-governança de la mateixa entre les àrees municipals , tant per a la implementació, com per fer-ne seguiment i avaluació. Per a la implementació de la mesura de govern es designarà les persones tècniques referents en les diferents actuacions previstes, per cada una de les àrees, departaments, direccions i/o regidories de l’Ajuntament de Barcelona, incorporant nous referents segons els projectes definits en la marxa. (Taula X: Àrees responsables de les actuacions de la mesura de govern). La Mesura de Govern disposarà d’un sistema de seguiment continuat que permetrà valorar anualment el grau d’execució, la direcció d’innovació social de l’Ajuntament de Barcelona conjuntament amb la Tinença de Drets Socials, Justícia Global, Feminismes i LGTBI que serà qui coordinarà aquests seguiment, fent partícip a les diferents àrees executives municipals. 5. Governança Àrees responsables de les actuacions ÀREA RESPONSABLE 4a tinència de Drets Socials, Justícia Global, Feminismes i LGBTI-Direcció d'innovació social Òrgans Executius Municipals Alcaldia Gerència Municipal Direcció Transversalitat de Gènere i usos del Temps Barcelona Activa Comissionada Promoció de l’ocupació i polítiques contra la precarietat Gerència de Drets Socials, Justícia Global, Feminismes i LGBTI Direcció de Feminismes i LGTBI Gerència de l'Institut Municipal de Serveis Socials Direcció Innovació Social Comissionat Economia Social i Solidària IMI Direcció Innovació Democràtica ICUB Direcció Comunicació de la Tinença de Drets Socials, Justícia Global, Feminismes i LGTBI Comissionat d'Innovació Digital Director de la Xarxa d'Ateneus de fabricació Delegació de Ciència i Universitat Pla de Barris Càtedra d'Economia Digital 5. Governança Taula de Treball amb Ecosistema Dones Tecnòlogues Pel procés d’elaboració de la Mesura de Govern s’ha creat un grup de treball on participen una cinquantena de dones expertes en el sector de la tecnologia. Les mateixes han fet un seguiment estret de la redacció de les accions de la mesura de govern. Durant el procés d'execució d'aquesta, aquest grup de treball esdevé el compromís de fer el seguiment acurat d’aquesta. Per tal de poder portar a terme aquesta col·laboració, es crearà una infraestructura digital, basada en una instància del Decidim.barcelona on el grup de dones, podrà interactuar i fer un seguiment de les actuacions, al llarg de tot l’any, col·laborant a la creació d’un procés bottom up i de cocreació amb el teixit social i entitats col·lectives de la ciutat sobre les que impactarà el pla. Per fer efectiva aquesta col·laboració, s’ha creat una partida pressupostària de 50.000 euros/anuals pel disseny de projectes que siguin objectiu de la mesura de govern. En relació amb l’avaluació de la mesura de govern, el mateix ecosistema de dones expertes en el sector de la tecnologia, es reunirà dues vegades l’any, en una plenaria física a un dels equipaments de l'Ajuntament de Barcelona. En el moment de la presentació de la Mesura de Govern, l’ecosistema de dones expertes en el sector de la tecnologia estava compost per: 5. Governança Ecosistema dones expertes en el sector tecnologia AllWomenTech BCN PyLadies BCN Women who Code Code Op Codebar Colectic DecidimFemDev DigitalFems Django Girls Dones tech Factoria 5 FemDevs Fundació 12Cat/CaLaFou Geochicas OSM Migracode R-Ladies Ruby girls School of Feminism Telefonica Innovation Alpha Health Thoughtworks TransparentInternet.com UOC/Dimmons/Digista UPC / Presidenta Societat Catalana de Tecnologia TransparentInternet.com VallD Hebron/Womedd/Tech&Gender Viquidones UPF Visibilizalas/ UPF Wikimedia España Women's Brain Project 6. Seguiment i Calendari Calendari. El Pla té una vigència de tres anys (2021-2023) i el seu inici es produirà en el moment en què sigui presentat a la comissió de Drets Socials, Cultura i Esport de l’Ajuntament de Barcelona. 2021 2022 2023 OBJECTIU 1 Trencar l'escletxa digital de gènere generant polítiques actives d'ocupació i un pla de 40% 70% 100% capacitació en el sector de les TIC per a dones. OBJECTIU 2 Donar visibilitat, reconeixement i suport a dones del sector de les TIC a Barcelona i co 50% 80% 100% crear actuacions conjuntament. OBJECTIU 3 Despertar i inspirar vocacions tecnològiques en les nenes des de la petita infància. 40% 75% 100% 6. Seguiment i Calendari Seguiment. El seu sistema d’avaluació serà anual, on es revisaran els indicadors i els resultats de les accions a través d’un informe que realitzarà la direcció d’innovació social de l’Ajuntament de Barcelona. A continuació s’adjunta una taula d’indicadors d’avaluació. OBJECTIU 1 TRENCAR L'ESCLETXA DIGITAL DE GÈNERE GENERANT POLÍTIQUES ACTIVES D'OCUPACIÓ I UN PLA DE CAPACITACIÓ EN EL SECTOR DE LES TIC PER A DONES. RESULTATS INDICADORS Increment de dones que accedeixen Els indicadors en dades absolutes i relatives + increment interanual. i acaben les formacions Nombre de dones interessades en: professionals. Formacions professionals: Full Stack, competències tecnològiques, d'acompanyament inserció laboral. Formacions bàsiques. Increment de dones que accedeixen Formacions professionals. a llocs de treball vinculats a les Nombre de dones matriculades en els dos tipus matèries de formació. de formacions. Nombre de dones que finalitzen les formacions dels dos tipus. Increment en la conscienciació sobre Canvi de requeriments per matricular-se als cursos la diversitat de gènere al sector TIC, i i conversions a matriculades. el número de Plans d'Igualtat al Nombre de cursos només dones o mixtes dels sector TIC. dos tipus de formacions. Nombre de dones que provenen de serveis socials Contribuir a generar models públics i municipals. Nombre de cursos formatius que vénen acompanyats a contribuir agenerar un ecosistema d'anglès. més divers. Nombre de dones entrevistades. Nombre de dones que aconsegueixen un primer treball a entorns TIC. Nombre de beques DecidimFemDev. Redacció d'un Pla/Acord. Nombre d'empreses subscrites al Pla. Creació de convenis per a reduir l'escletxa de gènere digital. 6. Seguiment i Calendari OBJECTIU 1 TRENCAR L'ESCLETXA DIGITAL DE GÈNERE GENERANT POLÍTIQUES ACTIVES D'OCUPACIÓ I UN PLA DE CAPACITACIÓ EN EL SECTOR DE LES TIC PER A DONES. RESULTATS INDICADORS Increment de dones que accedeixen Els indicadors en dades absolutes i relatives + increment interanual. i acaben les formacions professionals. Crear un document de diagnòstic sobre l'equitat de gènere de les empreses TIC amb relació contractuals. Nombre de contractes/plecs amb grans Increment de dones que accedeixen proveïdors tecnològics que incorporen clàusules a llocs de treball vinculats a les de gènere matèries de formació. Revisió de la discriminació algorítmica (sexe i gènere, origen ètnic, nivell econòmic ) al software Increment en la conscienciació sobre municipal. la diversitat de gènere al sector TIC, i Número de noves cooperatives tecnològiques creades per dones. el número de Plans d'Igualtat al Creació d'un observatori local de dades amb KPi's sector TIC. de la dona en el sector TIC. Línies d'actuació d'economia digital amb perspectiva Contribuir a generar models públics i de gènere i feminista en conjunt amb la Càtedra a contribuir agenerar un ecosistema d'economia digital. més divers. Establir relacions institucionals amb The European Centre for Women and Technology i altres institucions internacionals per compartir visions. Creació d’un equip de personal intern de dones tecnòlogues a l’Ajuntament de Barcelona. 6. Seguiment i Calendari OBJECTIU 2 DONAR VISIBILITAT, RECONEIXEMENT I SUPORT A DONES DEL SECTOR DE LES TIC A BARCELONA I COCREAR ACTUACIONS CONJUNTAMENT RESULTATS INDICADORS Canvi en la percepció dels Número de Premis per a dones tecnòlogues. Número Accions de visibilitat per a mentores. estereotips i cultura masculina a les Nombre de campanyes de comunicació anuals que empreses tech. comprenen aquest tema. Presència de dones tecnòlogues en Col·laboracions amb Wikipedia per crear més actes TIC de la ciutat. presència documental de dones al portal. Monotonitzar i fer públiques les dades anualment Impulsar la xarxa de dones tecòlogues sobre la presència de dones. Suport a programes o accions que ajuden a a la ciutat. donar visibilitat a congressos i/o fires de l'entorn tecnològic a la ciutat de Barcelona. Nombre d'accions de suport per eliminar l'assetjament a les xarxes i les violències masclistes digitals. Creació de subvencions i programes d'ajuts per a projectes de dones tecnòlogues i mesurar l'increment o variació anual. Nombre de xerrades/actes a la Biennal de Ciència amb dones tecnòlogues. Nombre d'entrades per a dones tecnòlogues a les Fires i Congressos TIC. Nombre de projectes de Software lliure desenvolupats per dones que reben reconeixement. Número de dones assistents a les activitats del programa Lidera/BASA Creació d'una instància al Decidim.Barcelona. Obrir equipaments municipals per a esdeveniments de dones tecnòlogues a la ciutat: empresàries, emprenedores, entitats. Co-gestió d'un projecte comú. Donar suport a un entorn favorable a l'economia digital feminista. Obrir 5 residències al Canòdrom: BcnFemtech. Activar la taula de treball mínima una trobada anual. Esdeveniments anuals als espais de BASA. 6. Seguiment i Calendari OBJECTIU 3 DESPERTAR I INSPIRAR VOCACIONS TECNOLÒGIQUES EN LES NENES DES DE LA PETITA INFÀNCIA. RESULTATS INDICADORS Increment de nenes en espais Nombre de beques d'extraescolars per a nenes que STEAM. facin programes Steam. Disseny d’un pla de Xoc Steam, complementari al Pla Steam. Número programes de foment de la ciència i la tecnologia per a nenes als Ateneus de Fabricació, Biblioteques, Cibernàrium i altres espais de la ciutat. Número de nous programes municipals a equipaments municipals específics per a nenes. Obertura programa MSchools a l’educació extraescolar de la ciutat de Barcelona. Nombre de programes al Prometeus de l’Ajuntament de Barcelona. Nombre de nenes apuntades a programes de vocacions STEAM. Nombre de cursos/formacions de programes tipus TechInnovaction Girls als equipaments culturals. En tots els casos numero absolut, relatiu i increment interanual 7. Pressupost El pressupost estimat per portar a terme totes les accions descrites amb anterioritat es de 2,253,882.00 € el detall del mateix es pot veure a la taula de la pàgina següent. Cal posar de manifest que en la mesura de govern s'obre la possibilitat de treballar amb el sector privat de la ciutat i que el pressupost de les actuacions futures amb relació a aquesta col·laboració, no s'especifica en la mesura, es recollirà a posteriori amb les avaluacions anuals previstes. Impuls i capacitació Total Total Total Total professional Digital. any 2021 any 2022 any 2023 Capacitació Digital cursos fullstack 660,000.00 € 220,000.00 € 220,000.00 € 220,000.00 € intensius Capacitació Digital 60,000.00 € 20,000.00 € 20,000.00 € 20,000.00 € +45 Capacitació Digital 60,000.00 € 20,000.00 € 20,000.00 € 20,000.00 € reciclatge Formació bàsica a 63,000.00 € 12,600.00 € 25,200.00 € 25,200.00 € dones en Canòdrom Total Impuls i Capacitació 843,000.00 € 272,600.00 € 285,200.00 € 285,200.00 € professional Digital 7. Pressupost Acord público privat Total Total Total Total any 2021 any 2022 any 2023 Disseny i Impuls de l’Acord de ciutat: 45,000.00 € 15,000.00 € 15,000.00 € 15,000.00 € Barcelona Tech Total Acord 45,000.00 € 15,000.00 15,000.00 15,000.00 Públic Privat Accions Visibilitat Total Total Total Total any 2021 any 2022 any 2022 Subvencions 105,000.00 € 35,000.00 € 35,000.00 € 35,000.00 € Campanyes 115,000.00 € 35,000.00 € 40,000.00 € 40,000.00 € comunicació Beques 135,000.00 € 35,000.00 € 50,000.00 € 50,000.00 € Tallers, conferències i activitats de divulgació 135,000.00 € 35,000.00 € 50,000.00 € 50,000.00 € Canòdrom Total Accions 387,000.00 € 113,000.00 € 137,000.00 € 137,000.00 € Visibilitat 7. Pressupost Accions amb sector Total Total Total Dones tecnòlogues Total any 2021 any 2022 any 2023 Habilitació espai digital per cocrear 35,000.00 € 15,000.00 € 10,000.00 € 10,000.00 € Disseny d'un projecte 150,000.00 € 50,000.00 € 50,000.00 € 50,000.00 € propi ecosistema FemTech Projectes Residents al 90,720.00 € 21,600.00 € 34,560.00 € 34,560.00 € Canòdrom Biennals ciència i pensamentVisibilitzar 15,000.00 € 5,000.00 € 5,000.00 € 5,000.00 € professions diverses: des d’experta en infraestructures i sistemes fins a experta en IoT, Blockchain, Backend, DevOps, etc Projecte Prometeus 300,000.00 € 100,000.00 € 100,000.00 € 100,000.00 € Càtedra d'economia 220,000.00 € 110,000.00 € 110,000.00 € pendent digital STEAM per a nenes a 60,000.00 € 20,000.00 € 20,000.00 € 20,000.00 € Cibernàrium Total Accions 870,720.00 € 321,600.00 € 321,600.00 € 321,600.00 € Comunitat Costos indirectes (5%) 108,162.00 € Cost Total 2,253,882.00 € 8. Bibliografia Baròmetre 2020 Barómetro Cercle Tecnològic de Catalunya. Bridging the digital gender divide. 2018. OCDE Closing the Gap. Act Now. OCDE 2012. O també The Pursuit of Gender Equality: An Uphill Battle. OCDE. 2017 Digital Talent Overview 2020. Barcelona Digital Talent. 2020 Enquesta de Població Activa-EPA, 2019. Eurostat. 2018 Gender stereotypes about intellectual ability emerge early and influence children’s interests. Bian, Leslie, y Cimpian, 2017 Gender, Technology, and the Future of Work. FMI 2018 Informe Anual del Sector TIC y de los Contenidos en España 2019. Observatorio Nacional de las Telecomunicaciones y de la Sociedad de la Información. ONTSiINTELIGENCIA ARTIFICIAL, naturalmente | Ontsi - Red.es. Nuria Oliver. Juny 2020 L’ecosistema de les TIC des de la perspectiva de gènere a Barcelona. Ajuntament de Barcelona. Maig 2018 Lessons learned in promoting new technologies and engineering in girls through a girls hackathon and mentoring. Ruiz-Garcia A; Subirats L; Freire A.. Closing the Gap. Act Now. OCDE 2012. O també The Pursuit of Gender Equality: An Uphill Battle. OCDE. 2017 Mujeres y digitalización. De las brechas a los algoritmos. Instituto de la Mujer y para la Igualdad de Oportunidades. Ministerio de Igualdad 2020. Raons del treball a temps parcial segons grups d’edat. INE, Enquesta de Població Activa. Dades 2020. Espanya SERVICIO DE ESTUDIOS DE LA CONFEDERACIÓN DE UGT. Mujer y Tecnología 2020. StackOverFlow Survey 2020 https://insights.stackoverflow.com/survey/2020 Tech Nation Report 2018. https://technation.io/ Un marco europeo de respuestas normativas a la economía colaborativa. COMITÉ EUROPEO DE LAS REGIONES COR-2019-01951-00-00-AC-TRA (EN) 11/11 Declaració de Sharing Cities 2018: Principis comuns i compromisos de les ciutats per la sobirania ciutadana en relació a l’economia de plataforma 9. Annexos ACTUACIÓ DEPARTAMENT RESPONSABLE Conceptualització i desenvolupament del programa formatiu BCNFemTech, de 850 hores per a la Regidoria de Feminismes i Innovació capacitació de en Full stack per a dones d’entorns Social laborals precaritzats. Realització de dues edicions Barcelona Activa. formatives anuals, per a 50 dones. Crear específicament una oferta formativa per millorar les competències tecnològiques de les dones de +45 Barcelona Activa. anys. Crear una línia de cursos de reciclatge en la capacitació digital per a dones que han tingut que Barcelona Activa. interrompre la seva carrera. Reforçar i ampliar els programes de capacitació digital Barcelona Activa. bàsica per a dones que es trobin en una situació de precarietat econòmica Generació de programes de mentorship i prescriptores per a les dones durant els processos Barcelona Activa. de formació entre les col·lectives tecnològiques de la ciutat. 9. Annexos ACTUACIÓ ACTUACIÓ DEPARTAMENT RESPONSABLE Potenciar programes de capacitació beques en Direcció Innovació Democràtica. programes opensource (Programa DecividFemDev). Visibilitat i reconeixement de dones tecnòlogues Alcaldia (amb diferents categories) per part de l'Ajuntament. Regidoria de Feminismes. Visibilitat de dones formadores, mentores a entorns Barcelona Activa de formació i divulgació digital. Direcció de Comunicació. Desenvolupar campanyes de comunicació per trencar els estereotips de gènere i visibilitzar Direcció de Comunicació. dones en els entorns tecnològics. Potenciar la presència de xerrades TIC inclusives o Regidoria de Feminismes #allwomenpanel dins dels congressos i/o fires de 1ª Tinència l’entorn tecnològic a la ciutat de Barcelona. Gerència Muncipal. Treballar per eliminar el assetjament a les xarxes i Regidoria de Feminismes. les violències masclistes digitals. Creació d'una línia de subvencions per a projectes Regidoria de Feminismes. tecnològics desenvolupats per dones. 9. Annexos ACTUACIÓ ACTUACIÓ DEPARTAMENT RESPONSABLE Conceptualitzar i desenvolupar accions especials Polítiques Municipals durant les Biennals de ciència i pensament per de Ciència i Universitats. visibilitzar la presència de dones tecnòlogues. Incorporar la perspectiva de cocreació feminista i innovació digital crítica a les biennals de ciència i Càtedra d'economia digital/UOC. pensament. Potenciar la presència a Fires i Congressos a les Regidoria de Feminismes organitzacions i col·lectives de dones tecnòlogues de 1ª Tinència la ciutat. Gerència Municipal. Recolzar la creació de Software lliure desenvolupat Direcció Innovació Democràtica. per dones. Impulsar convenis de col·laboració public-privada amb empreses del sector per lluitar contra la bretxa Regidoria de Feminismes digital de gènere a la ciutat. Barcelona Activa. Impulsar l’acord BcnFemTech City, de ciutat público- Regidoria de Feminismes privat per l’equitat de gènere en les indústries TIC. Gerència Municipal. Diagnòstic amb mirada de gènere sobre el sector de Direcció Operativa d'Innovació les TIC’s en l’entorn ESS. Socioeconòmica. 9. Annexos ACTUACIÓ ACTUACIÓ DEPARTAMENT RESPONSABLE Recursos sobre plans d'igualtat adaptats als entorns Càtedra d'economia digital/UOC. digitals a través del programa MachImpulsa. Fomentar l’equitat de gènere en les organitzacions Direcció Operativa d'Innovació d’ESS tecnològiques de la ciutat de Barcelona. Socioeconòmica. Creació d’una xarxa de dones FemTech de la ciutat Regidoria de Feminismes. de Barcelona. Co-creació de polítiques públiques a través d’un grup Regidoria de Feminismes. assessor de dones expertes del sector a la ciutat. Creació d’un espai digital ad hoc: instància al decidim.bcn per potenciar el treball en xarxa del Direcció Innovació Democràtica. sector de dones en les TIC’s. Replica experiència BarCola en l’ecosistema d’economia digital feminista, a partir d’un programa Càtedra d'economia digital/UOC. de recerca acció. Mapa del sector de l’economia digital feminista a la 1ª Tinència ciutat de Barcelona. Càtedra d'economia digital/UOC. 9. Annexos ACTUACIÓ ACTUACIÓ DEPARTAMENT RESPONSABLE Estudi sobre l’estat de les polítiques digitals Càtedra d'economia digital/UOC. feministes en altres ciutats de referencia Europees. Facilitar espais i equipaments municipals per a Barcelona Activa. projectes de dones tecnòlogues. Ús d’espais municipals per la realització de Barcelona Activa congressos i/o jornades que treballin per l’equitat de Alcaldia. gènere. Potenciar un espai de trobada físic de dones Barcelona Activa tecnòlogues amb les que interactuar i compartir visions sobre accions per feminitzar el sector TIC Crear un moviment i referents en la economía digital Direcció Operativa d'Innovació feminista i co crear una agenda política. Socioeconòmica. Disseny i execució d'un projecte anual amb Regidoria de Feminismes i l'ecosistema de dones expertes. Gerencia Municipal. 9. Annexos ACTUACIÓ ACTUACIÓ DEPARTAMENT RESPONSABLE Document de diagnòstic sobre l’equitat de gènere de Direcció de Serveis de Gènere i les empreses TIC amb relació contractual amb Polítiques del Temps. l’Ajuntament de Barcelona. Incorporació de les clàusules de gènere als grans Direcció de Serveis de Gènere i contractes amb proveïdors del sector tecnològic de Polítiques del Temps l’Ajuntament de Barcelona. Evitar discriminació algorítmica (sexe i gènere, Regidoria de Feminismes. origen ètnic, nivell econòmic ) al software municipal. Facilitar l'entrada de dones a les cooperatives Barcelona Activa tecnològiques. Crear un observatori de dades que posi de relleu l’estat actual i l’avenç progressiu de la participació de Innovació Social. la dona en el sector TIC, que vetlli per la qualitat de les dades i les actualitzi periòdicament. Establir relacions institucionals amb The European Centre for Women and Technology i altres Innovació Social i institucions internacionals que potencien la presència Regidoria de Feminismes. de dones i avalin les labors i esforços de l'Ajuntament de Barcelona en aquesta àrea. 9. Annexos ACTUACIÓ ACTUACIÓ DEPARTAMENT RESPONSABLE Creació d’un equip de personal intern de dones tecnòlogues a l’Ajuntament de Barcelona, per Gerència Municipal. potenciar la formació i capacitació a altres dones de la plantilla de l'Ajuntament de Barcelona. Disseny d’un pla de Xoc Steam, complementari al Innovació Social i Pla Steam per a nenes de primària, conjuntamente Regidoria de Feminismes. amb la MWC, en l’educació fora escola. Impulsar i donar suport a programes de foment de la Xarxa d'ateneus de Fabricació ciència i la tecnologia per a nenes als Ateneus de (Pla STEAM Barcelona). Fabricació, Biblioteques, i altres espais de la ciutat. Conceptualitzar i desenvolupar accions especials Polítiques Municipals de Ciència i durant les Biennals de ciència i pensament per Universitats. acostar a les nenes a la tecnologia. Reforçar el projecte de Prometeus de l’Ajuntament Polítiques Municipals de Ciència de Barcelona. i Universitats. Potenciar acords amb les universitats, per afrontar conjuntament com fomentar la incorporació de les ICUB noies en estudis científics i tecnològics a partir dels grups interdisciplinaris existents ICUB. Desplegament del programa ciència i tecnologia a l’aula amb el CSIJ, Consorci Educació i xarxa Càtedra d'economia digital/UOC. d’escoles feministes de la ciutat. Reforçar programes de vocacions steam per a nenes com Technovation Girls als equipaments ICUB culturals i Biblioteques.