Junta Arbitral de Consum Exp. 45/2020 Vista la controvèrsia plantejada en l’assumpte esmentat, la part reclamant manifesta que la part reclamada és la responsable del deteriorament d’un vestit flamenc, confeccionat a mida i fet a mà, del que va efectuar la seva neteja. La part reclamant sol·licita l’abonament de l’import abonat pel vestit. La part reclamada, en el seu escrit inicial, manifesta que consideren que el servei de neteja aplicat a la peça objecte de controvèrsia, ha estat el correcte, tot indicant que tant les taques com el desgast que es pot observar a la peça són fruït de l'ús. La part reclamada sol·licita que es desestimi la reclamació. La controvèrsia que ha de dirimir l’Òrgan Arbitral es planteja partint dels següents FETS I AL·LEGACIONS: La part reclamant, manifesta la seva voluntat d'interposar una reclamació envers la part reclamada, donat que considera aquesta com a responsable del deteriorament d’un vestit flamenc, confeccionat a mida i fet a mà, per tal que es procedís a efectuar la seva neteja. També manifesta que el responsable de la bugaderia va indicar-li que, donat que la peça tenia llunes de vellut, no es veia amb cor de netejar-la pel risc a malmetre la peça, tot puntualitzant que portaria la peça a una firma especialitzada en el tractament de teixits delicats, afegint que quant va tornar a l'establiment reclamat per tal de recollir el vestit, aquest estava brut, presentava tot un seguit de desperfectes, i estava destenyit en la part del teixit que prèviament era de color blanc. Que va abonar el preu del servei de la neteja, i va deixar el vestit a la part reclamada, donat que, segons assegura, es van comprometre a efectuar una segona neteja. Finalment, passa a assenyalar que es va dirigir de nou a l'establiment, on va demanar i complimentar el full de reclamacions pertinent, atès que en aquell moment el dependent de l'establiment reclamat va telefonar a la persona responsable d'efectuar la neteja de la peça, qui va declinar la seva petició de tractar la problemàtica plantejada. La part reclamant aporta còpia del tiquet / factura simplificada del servei de neteja del vestit flamenc, còpia de la factura de la compra del vestit controvertit i còpia de correus electrònics. La part reclamant sol·licita l’abonament del import abonat pel vestit. La part reclamada, en el seu escrit inicial, manifesta que consideren que el servei de neteja aplicat a la peça objecte de controvèrsia, ha estat el correcte, tot indicant que tant les taques com el desgast que es pot observar a la peça són fruït de l'ús. Junta Arbitral de Consum La part reclamada sol·licita que es desestimi la reclamació. AUDIÈNCIA Es va fixar la vista oral per al dia 27 de febrer de 2019, a les 09.30 hores, i es van citar ambdues parts per a l’esmentada vista, i es va trametre, amb aquesta finalitat, còpia de la reclamació i de les al·legacions a les parts, amb l’advertiment que a l’acte d’audiència, es podrien presentar les al·legacions i proves que s’estimessin convenients en defensa dels seus interessos, i que aquesta se celebraria encara que alguna de les dues parts no comparegués. A l’acte de la vista oral ha comparegut la part reclamant, que ha estat representada per la senyora MANUELA HERNÀNDEZ GOMEZ, i amb l’absència de la part reclamada. També hi és present el senyor GERSON CANET HERNANDEZ. Un cop el secretari de l’òrgan arbitral ha llegit el resum de les actuacions, l’Òrgan arbitral explica a la part reclamant que intentada la pràctica de la notificació de la citació per a l’acte de l’audiència a la part reclamada, aquesta no es pot realitzar, actuació administrativa que ha estat realitzada pel Servei de Notificacions de l’Ajuntament de Barcelona, on es constatà que el titular de l’activitat va marxar de l’emplaçament on era la botiga. L’òrgan arbitral explica a la part reclamant que no ha estat possible emplaçar a la part reclamada, segons ha estat constatat pels serveis municipals de notificació, motiu pel qual, i de conformitat al Decret, que regula el sistema arbitral de consum, es donaran per finalitzades les actuacions arbitrals per haver-se comprovat que la continuació de les actuacions resulta impossible. La part reclamant, manifesta que efectivament el local està tancat des de fa temps. Finalitzada la vista es lliura el vestit flamenc a la seva propietària, la part reclamant”. Es dona per conclosa la audiència. Aquest Òrgan Arbitral, considerant els fets esposats anteriorment, les al·legacions formulades i les proves aportades per les parts i que consten a les actuacions, emet els següents Junta Arbitral de Consum FONAMENTS I. Els poders públics han de garantir la defensa dels consumidors i dels usuaris i han de protegir-ne amb procediments eficaços la seguretat, la salut i els legítims interessos econòmics. II. Les normes jurídiques han d’interpretar-se segons el sentit propi de les seves paraules, en relació amb el context, antecedents històrics i legislatius, i la realitat social dels temps en que han de ser aplicades, atenent fonamentalment a l’esperit i finalitat d’aquelles, havent-se de ponderar l’equitat en la aplicació de les normes, llevat que la llei permeti expressament que les resolucions puguin descansar de manera exclusiva en l’equitat. III. Els drets s'hauran d'exercir amb conformitat a les exigències de la bona fe, principi general de dret, que ha d'informar tot contracte i obliga a un comportament humà objectivament just, lleial, honrat i lògic, en el sentit d'estar en concordança amb les conseqüències de tot pacte lliurement assumit, qüestió de fet que exigeix cada vegada major atenció delimitativa i de valoració, com a conseqüència de l'aparició de noves activitats, formes i manifestacions socials. IV. L’arbitratge és un procediment dotat d’una major flexibilitat que un procés judicial, la qual cosa no eximeix que, de conformitat al principi de la càrrega de la prova, cada part hagi d’assumir la càrrega de la prova dels fets en els que pretén fonamentar les seves al·legacions i pretensions; de manera que permeti a l’òrgan arbitral sospesar el seu valor probatori, en funció de les circumstàncies de les actuacions i les argumentacions de les parts. Cada part processal haurà de procurar aportar la major quantitat d’elements de judici necessaris i concloents, si bé, serà facultat primordial de l’òrgan arbitral haver de determinar l’admissibilitat, pertinença i la ponderació en la valoració de les proves. V. De conformitat amb l’article 48.3.c) del Reial Decret 231/2008, de 15 de febrer, que regula el sistema arbitral de consum, l’Òrgan arbitral pot donar per finalitzades les seves actuacions i dictarà laude, que posarà fi al procediment arbitral, sense entrar en el fons del assumpte, quan el reclamant no concreti la pretensió, no aporti els elements indispensables per al coneixement del conflicte, o quan l’Òrgan arbitral comprovi que la continuació de les actuacions resulta impossible. En aquest laude es farà constar que queda expedita la via judicial. L’Òrgan Arbitral, basant-se en tot allò que s’ha esmentat anteriorment, i atenent a les al·legacions formulades i la documentació aportada que obra a l’expedient, adopta, en equitat, per unanimitat, i al seu bon judici, la següent Junta Arbitral de Consum RESOLUCIÓ ARBITRAL ACORDAR la finalització del procediment arbitral, donant per finalitzades les actuacions de la Òrgan Arbitral sense entrar en el fons de l'assumpte objecte de controvèrsia, de conformitat amb l'establert a l'article 48.3.c), del Reial Decret 231/2008, de 15 de febrer, pel qual regula el Sistema Arbitral de consum, atès que de conformitat al contingut de les presents actuacions arbitrals s’ha comprovat que la continuació de les actuacions resulta impossible. En conseqüència, queda oberta a la part reclamant la possibilitat de recórrer a la via judicial en defensa dels seus drets.