Junta Arbitral de Consum Exp. 47/2020 Vista la controvèrsia plantejada en l’assumpte esmentat, la part reclamant manifesta que la part reclamada és la responsable del deteriorament d’un abric de plomes, que va deixar en l'establiment de la firma reclamada, per tal que es procedís a efectuar la neteja de la peça. La part reclamant sol·licita que es reintegri el preu abonat per la peça. La part reclamada manifesta que es considera impossible que el deteriorament de la peça fos provocat per la seva rentadora, tot puntualitzant que més aviat es tracta del típic desgast produït pel fregament a la peça. La part reclamada sol·licita que es desestimi la reclamació. La controvèrsia que ha de dirimir l’Òrgan Arbitral es planteja partint dels següents FETS I AL·LEGACIONS: La part reclamant manifesta que la part reclamada és la responsable del deteriorament d’un abric de plomes, que va deixar en l'establiment de la firma reclamada, per tal que es procedís a efectuar la neteja de la peça, donat que presentava una taca. Afegeix que en el moment d'efectuar l'entrega de la peça es va procedir a efectuar una revisió per part dels responsables de l'establiment reclamat sense que cap moment s'indiqués que la mateixa ja es trobés desgastada. La part reclamant aporta còpia del tiquet de la part reclamada de data 28/12/2018 i fotografies de la peça objecte de controvèrsia. La part reclamant sol·licita que es reintegri el preu abonat per la peça. La part reclamada, manifesta que la part reclamant els va indicar que portava la peça objecte de controvèrsia per a la seva neteja, per tal de treure unes taques que havien estat generades per la bossa quan li fregava en la mateixa zona que esmenta en la seva reclamació. Seguidament, s’assenyala que el citat desgast havia estat fruït de l'ús anterior; per tot seguit ressenyar que es considera impossible que el deteriorament de la peça fos provocat per la seva rentadora, tot puntualitzant que més aviat es tracta del típic desgast produït pel fregament a la peça. La part reclamada no efectua aportació de documentació addicional. Junta Arbitral de Consum La part reclamada sol·licita que es desestimi la reclamació. AUDIÈNCIA Es va fixar la vista oral per al dia 27 de febrer de 2020, a les 10.10 hores, i es van citar ambdues parts per a la vista, havent tramès a les parts còpia de les reclamacions i al·legacions presentades, amb l’advertiment que a l’acte d’audiència, es podrien presentar les al·legacions i proves que estimessin convenients en defensa dels seus interessos, remarcant que l’audiència se celebraria encara que alguna de les dues parts no hi comparegués. A l’acte de la vista oral ha comparegut la part reclamant, i la part reclamada. Un cop el secretari de l’òrgan arbitral ha llegit el resum de les actuacions, les parts compareixents es ratifiquen en la prova documental proposada, que consta a l’expedient, i realitzen les manifestacions següents, tant per iniciativa pròpia com a resposta a les preguntes formulades per l’òrgan arbitral: “La part reclamant manifesta que es ratifica en les seves al·legacions, afegint que era una consumidora habitual de la tintoreria, que mai havia passat res i que ara no porta aquest abric, que en porta un altre. També manifesta que l’abric de plomes el va adquirir l’any 2015, i per un preu de 70€. La part reclamada manifesta que han actuat de forma diligent, tot puntualitzant que més aviat es tracta del típic desgast produït pel fregament de la bossa. En aquest moment, la part reclamant manifesta que mai porta bossa, afegint que sempre porta motxilla així com tenia taques a les mànigues i que a la tintoreria li van fer aquesta observació, afegint que d’estar descosit li haguessin fet l’observació de descosit. A requeriment del Col·legi arbitral, la part reclamant mostra la peça controvertida, de la que l’Òrgan arbitral en pren coneixement i la examina, ressaltant que hi ha un petit forat que afecta significativament a l’estètica de la peça. A requeriment del Col·legi arbitral, la part reclamada manifesta que no aporta còpia del resguard inicial del lliurament de la peça, per a realitzar la seva neteja“. Es dona per conclosa la audiència. Aquest Òrgan Arbitral, considerant els fets detallats, les al·legacions formulades i les proves aportades per les parts, així com les manifestacions efectuades a la vista oral, emet els següents Junta Arbitral de Consum FONAMENTS I. Els poders públics han de garantir la defensa dels consumidors i dels usuaris i han de protegir-ne amb procediments eficaços la seguretat, la salut i els legítims interessos econòmics. II. L’aplicació de l’equitat en la resolució arbitral, no suposa contravenir el Dret positiu, sinó més aviat atendre a criteris de justícia material, resultant especialment rellevant la justícia del resultat obtingut i la seva coherència amb els principis substantius que han d’inspirar la solució del cas. III. La legislació preveu que pot ser objecte de regulació especial els serveis que ofereixen les empreses en aquelles matèries que tenen especifiques dificultats en la resolució de les reclamacions formulades pels consumidors, entre aquestes, estan incloses les empreses dedicades a la neteja, conservació i tenyit de productes tèxtils, cuirs i sintètics; havent d'expedir el prestador del servei en tots els casos i en el moment del lliurament de la peça, un resguard, en el que figuraran entre d’altres, quantes observacions es consideri necessari especificar per part de l'usuari o del prestador de servei, respecte del color bàsic i estat d'ús de cada peça i del tractament o cura de la peça o paquet entregat. En les presents actuacions arbitrals consta acreditat que es va contractar un servei de neteja d’un abric de plomes, no sent un fet controvertit entre les parts, l’import d’adquisició i el preu de la seva compra, que s’ha establert a l’any 2015, i per un import de 70€; així com l’estat actual de la peça objecte de controvèrsia, que ha estat examinada per l’Òrgan arbitral. IV. L’arbitratge és un procediment dotat d’una major flexibilitat que un procés judicial, la qual cosa, no eximeix que, de conformitat al principi de la càrrega de la prova, cada part hagi d’assumir la càrrega de la prova dels fets en els que pretén fonamentar les seves al·legacions i pretensions; de manera que permeti a l’òrgan arbitral sospesar el seu valor probatori, en funció de les circumstàncies de les actuacions i les argumentacions de les parts. Cada part ha de procurar aportar la major quantitat d’elements de judici necessaris i concloents, si bé, serà facultat primordial de l’òrgan arbitral haver de determinar l’admissibilitat, pertinença i la ponderació en la valoració de les proves. En les presents actuacions arbitrals consta acreditada l’antiguitat de la peça, això com el preu abonat, segons manifestacions de la part reclamant a l’acte de l’audiència, fets que aquest Òrgan arbitral considera adequats, de conformitat a l’examen realitzat de la peça objecte de controvèrsia. Junta Arbitral de Consum L’Òrgan Arbitral ha pogut examinar la peça, essent l’examen visual de la peça decisiu per resoldre les reclamacions relatives a danys en la prestació de serveis de tintoreria, determinant que el dany concret consisteix en el deteriorament total de la peça objecte de controvèrsia, que la fa inutilitzable, deteriorament que s’atribueix al procés de rentat, per manca de diligència en aquest procés, i sense que consti aportat l’albarà / resguard de lliurament de la peça per realitzar la neteja, que ha d'expedir el prestador del servei, i en el que hi figuraran les observacions que es considerin necessàries especificar per part de l'usuari o del prestador de servei, respecte del color bàsic i estat d'ús de cada peça, i del tractament o cura de la peça, quan existeixi possibilitat de deteriorament de les peces sotmeses al tractament sol·licitat, bé per trobar-se aquesta en mal estat, bé perquè han de ser sotmeses a manipulacions especials que puguin comportar perill. Tot i així, a l’hora de compensar a la part reclamant, cal moderar la quantitat sol·licitada, atès que, com s’ha dit, l’establiment indemnitzarà tenint en compte la seva depreciació per el seu ús, i atesa la seva antiguitat, considerant aquest Òrgan arbitral, que cal reconèixer el dret de la part reclamant a rebre el 25% del valor de compra, així com l’import abonat del servei, de 18€. L’Òrgan Arbitral, basant-se en tot allò que s’ha esmentat anteriorment, i atenent a les al·legacions formulades i la documentació aportada que obra a l’expedient, així com de les manifestacions efectuades a l’acte de l’audiència i l’examen visual de l’objecte controvertit, adopta, per unanimitat, en equitat, al seu bon judici, la següent RESOLUCIÓ ARBITRAL ESTIMAR parcialment la reclamació formulada en el sentit que la part reclamada indemnitzarà a la part reclamant amb la quantitat total i per tots els conceptes de 35,50€. La part reclamant haurà de comunicar, en el termini dels cinc dies hàbils següents a la recepció de la notificació d’aquest laude, el número de compte corrent o llibreta d’estalvis a l’òrgan arbitral, perquè la part reclamada procedeixi a la devolució de l’esmentat import. La part reclamada haurà de procedir a l’ingrés de la citada quantitat en el termini dels deu dies hàbils següents a la comunicació del número de compte o llibreta per part de l’òrgan arbitral.