GASETA MUNICIPAL 28 d’abril del 2021 CSV: 8a9e-4d42-0951-abec Disposicions generals – Decrets de l'Alcaldia DECRET D’ALCALDIA S1/D/2021-252 de 22 d’abril, pel qual es crea el Programa per a l’Impuls del Règim Especial de Barcelona, i es nomenen els membres del Comitè de Direcció. Decret. Barcelona disposa d'un règim especial reconegut en l'article 89 de l'Estatut d'Autonomia de Catalunya, en la disposició addicional sisena de la Llei de bases de règim local i en l'article 78 del Text refós de la Llei municipal i de règim local de Catalunya, i regulat essencialment en la Llei 22/1998, de 30 de desembre, de la Carta municipal de Barcelona i en la Llei 1/2006, de 13 de març, per la que es regula el règim especial del municipi de Barcelona. En data 25 de novembre de 2019, la Comissió Mixta Generalitat de Catalunya - Ajuntament de Barcelona per a la revisió i el desplegament de la Carta Municipal de Barcelona va prendre l'acord de celebrar una jornada institucional commemorant els 20 anys de la Carta Municipal quant al reconeixement, garantia, actualització i impuls del règim especial de Barcelona. La Jornada ha de posar en relleu el significat del règim especial de Barcelona i l'important paper que juga en el desenvolupament polític, administratiu, social i cultural en la nostra ciutat. La intenció pretesa és generar un consens de les institucions del país per mantenir-lo vigent, amb una adequació a la realitat jurídica, econòmica i social, i prendre consciència de la necessitat de millorar el règim especial per servir a les necessitats de la ciutadania de Barcelona, per descomptat, però també per al conjunt del territori. L'Ajuntament de Barcelona entoma el mandat de la Comissió Mixta per celebrar la Jornada de referència i, davant l'extraordinària oportunitat que aquest event significa, considera important ampliar la seva dimensió amb la realització d'un conjunt d'accions complementàries. Dites accions, que s'afegirien a la celebració de la Jornada, anirien dirigides, per una banda, a analitzar l'aplicació del règim especial de la ciutat des de l'aprovació de la Carta Municipal l'any 1998 i, per altra banda, a assentar unes bases per a l'adequació de la Llei 22/1998 i de la Llei 1/2006 al marc social, econòmic i legal vigent per tal d'impulsar el règim especial de Barcelona. Vista la projecció de dites accions, que van més enllà del projecte únic de celebració de la jornada, es creu necessari constituir un programa específic per encabir el conjunt d'accions que s'han de portar a terme, denominat com a Programa per a l'Impuls del Règim Especial de Barcelona. Les accions que ha de desplegar aquest Programa, la seva composició, el seu objecte i les seves finalitats es recullen en la Memòria del Programa per a l'Impuls del Règim Especial de Barcelona, que consta a l'expedient, constituint així també la seva motivació. Si bé aquest Programa es crea a iniciativa de l'Ajuntament de Barcelona, es creu convenient dotar-lo d'una dimensió supramunicipal, vista la naturalesa pròpiament de les accions que 1 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 28 d’abril del 2021 CSV: 8a9e-4d42-0951-abec s'han de portar a terme, per la qual cosa es creu necessari que en el Programa hi participin experts de l'àmbit universitari coneixedors de la doctrina de règim local. En aquest sentit, en el Programa s'integrarien representants de l'Institut del Dret Públic i de la Fundació Carles Pi i Sunyer, com a entitats jurídiques de reconeguda experiència i coneixement. Altrament, el Programa per a l'Impuls del Règim Especial de Barcelona ha de disposar d'un Comitè de Direcció com a òrgan de direcció i execució de les accions que es desenvolupin en el seu marc amb la corresponent designació dels membres. Per tot això, en ús de les facultats conferides per l'art. 13 de la Carta Municipal de Barcelona, Disposo Primer. Crear el Programa per a l'Impuls del Règim Especial de Barcelona. Les accions que ha de desplegar aquest programa, la seva composició, el seu objecte i les seves finalitats es recullen en la Memòria del Programa per a l'Impuls del Règim Especial de Barcelona, que s'annexa al present Decret, i que consta a l'expedient constituint així també la seva motivació. El Programa esmentat disposarà d'un Comitè de Direcció com a òrgan de direcció i execució de les accions que es desenvolupin en el seu marc. El Comitè disposarà dels Grups de Treball que, a tal efecte, estimi convenients. Segon. Nomenar com a membres del Comitè de Direcció del Programa per a l'Impuls del Règim Especial de Barcelona, les persones següents: President: Il·lm. Sr. Jaume Collboni Cuadrado Vicepresidenta: Il·lma. Sra. Montserrat Ballarín Espuña Membres: Il·lm. Sr. Jordi Martí Grau Sra. Sara Berbel Sánchez Sr. Albert Dalmau Miranda Sr. Agustín Abelaira Dapena Sr. Jordi Cases Pallarès Sr. Manuel Mallo Gómez Sr. Tomàs Font i Llovet Sr. Jaume Magre Ferran Les funcions de la secretaria del Programa esmentat s'exercirà pel secretari general de la Corporació o funcionari lletrat/da en qui delegui. Tercer. Publicar la present resolució en la Gaseta Municipal als efectes oportuns. Barcelona, 22 d’abril de 2021. L'alcaldessa, Ada Colau Ballano. 2 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 28 d’abril del 2021 CSV: 8a9e-4d42-0951-abec MEMÒRIA DEL PROGRAMA PER A L'IMPULS DEL RÈGIM ESPECIAL DE BARCELONA 1. ANTECEDENTS Barcelona disposa d'un règim especial reconegut en l'article 89 de l'Estatut d'Autonomia de Catalunya, en la disposició addicional sisena de la Llei de bases de règim local i en l'article 78 del Text refós de la Llei municipal i de règim local de Catalunya, i regulat essencialment en la Llei 22/1998, de 30 de desembre, de la Carta municipal de Barcelona i en la Llei 1/2006, de 13 de març, per la que es regula el règim especial del municipi de Barcelona. En data 25 de novembre de 2019, la Comissió Mixta Generalitat de Catalunya - Ajuntament de Barcelona per a la revisió i el desplegament de la Carta Municipal de Barcelona va prendre l'acord de Celebrar una jornada institucional commemorant els 20 anys de la Carta Municipal quant al reconeixement, garantia, actualització i impuls del règim especial de Barcelona. Aquest acte s'havia d'haver celebrat l'any 2020. La Jornada esmentada ha de posar en relleu el significat del règim especial de Barcelona i l'important paper que juga en el desenvolupament polític, administratiu, social i cultural en la nostra ciutat. La intenció és generar un consens de les institucions del país per mantenir-lo vigent, amb una adequació a la realitat jurídica, econòmica i social, i prendre consciència de la necessitat de millorar el règim especial per servir a les necessitats de la ciutadania de Barcelona, per descomptat, però també per al conjunt del territori. L'impacte de la pandèmia del COVID-19 a les institucions públiques va generar un canvi en el calendari de les polítiques i les accions de govern per a l'any 2020. Per aquest motiu es va considerar convenient ajornar el mandat de la Comissió Mixta per a celebrar dita jornada l'any 2020, tal i com estava prevista. En aquest sentit, i si les circumstàncies ho permeten, es proposa un nou calendari de la seva celebració, a la tardor del 2021, així com reajustar el seu nom i ampliar els objectius. L'Ajuntament de Barcelona entoma el mandat de la Comissió Mixta per celebrar la Jornada Institucional i, davant l'extraordinària oportunitat que aquest event significa, considera important ampliar la seva dimensió amb la realització d'un conjunt d'accions complementàries. Dites accions, que s'afegirien a la celebració de la Jornada, anirien dirigides, per una banda, a analitzar l'aplicació del règim especial de la ciutat des de l'aprovació de la Carta Municipal l'any 1998 i, per altra banda, a assentar unes bases per a l'adequació de la Llei 22/1998 i de la Llei 1/2006 al marc social i legal per tal d'impulsar el règim especial de Barcelona, marcant l'horitzó per a la modificació de les normes en la commemoració dels 25 anys de vigència de la Carta Municipal. Vista la projecció de dites accions, que van més enllà del projecte únic de celebració de la jornada, es creu necessari constituir un programa específic per encabir el conjunt d'accions que s'han de portar a terme: el Programa per a l'Impuls del Règim Especial de Barcelona. 3 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 28 d’abril del 2021 CSV: 8a9e-4d42-0951-abec 2. FINALITATS Les finalitats del Programa se centren en: − Organitzar la Jornada institucional que va acordar la Comissió Mixta en sessió de 25 de novembre de 2019, per tal de posar en relleu: a. El reconeixement per part de les institucions del país, del règim especial de Barcelona, garantit per l'Estatut d'Autonomia de Catalunya. b. El reconeixement de l'esforç i la voluntat de consens de les diferents forces polítiques i de les diferents administracions (Ajuntament, Generalitat, Parlament de Catalunya i Estat) per a l'aprovació de la Llei 22/1998 i de la Llei 1/2006, i la voluntat per a mantenir aquest consens per tal de garantir el règim especial de la ciutat i d'adequar- lo a l'actualitat, tant normativa com social. c. La projecció i l'enfortiment del règim especial de Barcelona en l'activitat pública, jurídica i administrativa, per part de les institucions del país. − Realitzar actuacions dirigides a: a. La visualització d'una doctrina de garantia del règim especial de Barcelona i d'encaix en el sistema de fonts del dret. Integrar el reconeixement de la dimensió metropolitana en el règim especial de Barcelona. b. L'estudi i la valoració de l'aplicació del règim especial des de l'aprovació de la Carta Municipal de Barcelona. Analitzar els punts fràgils i la petrificació de la seva configuració, així com la necessitat d'adequació del règim especial. c. La presentació d'unes propostes de modificació de les lleis reguladores del règim especial de Barcelona, connectades a la realitat social i jurídica actual, que han de ser les bases i els principis rectors d'una reforma de les normes i d'un desenvolupament reglamentari, com a repte cap a l'horitzó dels 25 anys de vigència de la Carta Municipal de Barcelona. 3. ORGANITZACIÓ El Programa es crea a iniciativa de l'Ajuntament de Barcelona. No obstant això, i per tal de dotar-lo d'una dimensió global, supramunicipal, vista la naturalesa pròpiament de les accions que s'han de portar a terme, es creu necessari que en el Programa hi participin experts en la doctrina de règim local de l'àmbit universitari amb reconegut prestigi. En aquest sentit, el Programa estaria constituït per l'Institut del Dret Públic, la Fundació Pi i Sunyer i l'Ajuntament de Barcelona, d'acord amb una col·laboració interadministrativa a l'efecte. El Comitè de Direcció del Programa per a l'Impuls del Règim Especial de Barcelona s'integraria per les persones següents: President: Il·lm. Sr. Jaume Collboni Cuadrado 4 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 28 d’abril del 2021 CSV: 8a9e-4d42-0951-abec Vicepresidenta: Il·lma. Sra. Montserrat Ballarín Espuña Membres: Il·lm. Sr. Jordi Martí Grau Sra. Sara Berbel Sánchez Sr. Albert Dalmau Miranda Sr. Agustín Abelaira Dapena Sr. Jordi Cases Pallarès Sr. Manuel Mallo Gómez Sr. Tomàs Font i Llovet Sr. Jaume Magre Ferran Les funcions de la secretaria del Programa esmentat s'exercirà pel secretari general de la Corporació o funcionari lletrat/da en qui delegui. El Comitè de Direcció liderarà i impulsarà les accions que es portin a terme en el Programa. Així també, el Comitè de Direcció disposarà d'un Grup de Treball, de naturalesa i amb funcions jurídiques i tècniques, format inicialment per les persones següents: − Sr. Jordi Cases Pallarès − Sr. Manuel Mallo Gómez − Sr. Joan Anton Rodríguez Franco − Sra. Elisenda Aguilà Recha 4. OBJECTE I ACCIONS A DESENVOLUPAR PEL PROGRAMA 4.1. Taules de treball: Es crearan quatre taules de treball que tenen per objecte estudiar, debatre i fer propostes sobre àmbits concrets del règim especial de Barcelona: o Taula 1a: Règim especial de Barcelona: atribució de competències i l'exercici d'aquestes per part de l'Ajuntament. La dimensió metropolitana: de la Carta municipal de Barcelona al govern metropolità. o Taula 2a: Reflexions sobre les singularitats de la Carta Municipal. Tres àmbits: els òrgans del Govern Municipal, el sistema electoral i els consorcis legals. o Taula 3a: La potestat normativa i la potestat d'autorganització en el règim especial de Barcelona. 5 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 28 d’abril del 2021 CSV: 8a9e-4d42-0951-abec o Taula 4a: Adequació del règim especial de Barcelona a la realitat legal, econòmica i social. Impuls del règim especial de Barcelona en determinats àmbits sectorials. Les tasques de les taules de treball es desenvoluparien entre l'abril i el juliol de l'any 2021. Aquestes taules de treball estaran integrades per experts juristes en l'àmbit del règim local i, en concret, del règim especial de Barcelona. En concret, cadascuna de les quatre Taula de treball:  És dirigida per un Director/a. Aquest serà el ponent de la respectiva taula col·loqui que tindrà lloc el dia de la Jornada Institucional sobre la Carta Municipal (octubre / novembre 2021), en la sessió de matí.  S'integra, a més, per un mínim de tres experts en la matèria. Un d'ells estarà en representació de l'Ajuntament de Barcelona.  Participa un secretari/ària tècnic/a (Secretaria de l'Ajuntament de Barcelona), que en dóna suport documental i administratiu i facilita la comunicació i la coordinació amb la Direcció del Programa, la Secretaria General de l'Ajuntament, els Serveis Jurídics municipals i, si escau, entre les diferents Taules de Treball. Es realitzarà un mínim de dues o tres sessions de treball, en les que (i) es posaran en comú els coneixements sobre els àmbits de treball que s'han d'analitzar, (ii) s'avaluaran les possibles opcions i (iii) s'establiran unes conclusions amb unes propostes de modificació respecte a la Llei 22/1998 i la Llei 1/2006, en el seu cas, així com unes línies de desenvolupament reglamentari per enfortir el règim especial de Barcelona. El director de la Taula de Treball, si es considera, elaborarà la PONÈNCIA al llarg del mes de juny i juliol, per tal que la pugui presentar en la Jornada Institucional. La ponència serà publicada. La ponència es repartirà entre els membres de la Taula Col·loqui que tindrà lloc el dia de la Jornada Institucional, amb l'antelació suficient per a la seva anàlisi i preparació. El Director del Programa, el Secretari General i el Director dels Serveis Jurídics podran participar en les sessions de les Taules de Treball, si ho consideren oportú o si se sol·licita pel Director de la Taula de Treball. El Comitè de Direcció del Programa decidirà els directors/res de cada Taula de Treball. La Secretaria Tècnica de cada taula de treball serà exercida per la persona que esculli el Secretari General d'entre el seu personal. Els experts en la matèria que formaran part de les Taules de treball es decidiran de comú acord entre el Director del Programa, el Director de la Taula de Treball corresponent, el Secretari General de l'Ajuntament i el Director dels Serveis Jurídics municipals. Com a resultat, cada Taula de Treball confeccionaria una Ponència de Treball. Dites Ponències recollirien: − les conclusions dels estudis elaborats 6 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 28 d’abril del 2021 CSV: 8a9e-4d42-0951-abec − i incorporarien, en cada àmbit, unes propostes de modificació de les lleis reguladores del règim especial de Barcelona, les quals constituïren les bases i els principis rectors d'una reforma de les normes i d'un desenvolupament reglamentari. 4.2. Organització de la jornada institucional: S'organitzarà la JORNADA INSTITUCIONAL sobre la Carta Municipal de Barcelona: reconeixement, garantia i impuls del règim especial de Barcelona. La Jornada se celebraria en un únic dia, previsiblement entre octubre i novembre del 2021. Hauria de tenir un marcat caràcter institucional. La Jornada es distribuiria en dues parts: − Una sessió pel matí on s'exposarien les conclusions de les taules de treball amb un col·loqui per part de representants de les diferents administracions i institucions. − Una sessió de tarda amb unes taules rodones en les quals hi intervindrien alts càrrecs que representin les institucions del país. La primera acció i la segona acció, de fet, és un procés que agrupa diferents actuacions i que culmina en la Jornada Institucional. Els punts concrets que es pretenen assolir amb la celebració d'aquesta JORNADA són: − El reconeixement per part de les institucions del país del règim especial de Barcelona, garantit per l'Estatut d'Autonomia de Catalunya − El reconeixement de l'esforç i la voluntat de consens de les diferents forces polítiques i de les diferents administracions (Ajuntament, Generalitat, Parlament de Catalunya i Estat) per a l'aprovació de la Llei 22/1998 i de la Llei 1/2006, i l'impuls per a mantenir aquest consens per garantir el règim especial de la ciutat i d'adequar-lo a l'actualitat, tant normativa com social. − La visualització d'una doctrina de garantia del règim especial de Barcelona i d'encaix en el sistema de fonts del dret. − La projecció i l'enfortiment del règim especial de Barcelona en l'activitat pública, jurídica i administrativa, per part de les institucions del país (Cambres legislatives, Poder Judicial, Estat i Generalitat, principalment). − La presentació d'unes propostes de modificació del règim especial de Barcelona que han de ser les bases i els principis rectors d'una reforma de la Carta municipal, tant en el tram estatal com autonòmic. Es considera convenient que al llarg de la Jornada intervinguin les següents administracions: o Representació de l'Ajuntament de Barcelona o Representació de l'Administració de la Generalitat 7 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 28 d’abril del 2021 CSV: 8a9e-4d42-0951-abec o Representació de l'Administració de l'Estat o Representació de l'Administració de Justícia o Representació de l'acadèmia universitària Les dues sessions de la Jornada tindrien l'estructura següent: − Sessió de matí: un cicle de col·loquis, de naturalesa jurídica-tècnica, dirigit a enfortir doctrinalment el règim especial de Barcelona i presentar les ponències de treball resultants de cadascuna de les Taules de Treball. Ponències:  Una ponència principal d'exposició del règim especial de Barcelona, del paper rellevant de la Carta Municipal i del seu lloc en el sistema de fonts. Serà a càrrec del Director del Programa (Sr. Font). Aquesta Ponència té com a objecte "el règim especial de Barcelona i la ubicació en el sistema de fonts", la qual emmarcarà, per una banda, el significat de la Carta Municipal, amb un breu recorregut històric, i, per una altra banda, la situarà en el complex sistema de fonts. La Ponència posarà de manifest la fragilitat i petrificació de la seva configuració, així com la necessitat d'adequar el règim especial a la realitat jurídica i social vista la tendència perllongada i constant de laminació de la Carta. Tot plegat per constatar que s'han de trobar i regular instruments per enfortir el règim especial i mantenir-lo vigent sense haver de dependre de reformes constants en cada normativa sectorial que s'aprovi.  I quatre Taules Col·loquis posteriors en què participarien diferents especialistes per desenvolupar aspectes concrets del règim especial al voltant dels temes que han estat objecte d'anàlisi en les Taules de Treball prèvies i que es presenten breument pel moderador del col·loqui, que és el director de la corresponent Taula de Treball. − Sessió de tarda: acte institucional en una única taula amb dos blocs:  L'aprovació de la Carta Municipal ara fa 20 anys. Participació de persones que van intervenir en el procés de la seva aprovació: experiències i reflexions.  El present i el futur del règim especial de la ciutat. Participació de persones que, en representació de les institucions, tenen un paper rellevant. 4.3. Reptes i resultats: Com a resultat de les dues accions anteriors, s'elaborarà una publicació que reculli, principalment,: − les ponències de treball presentades en la Jornada, − una reposició de la doctrina sobre règim especial de la ciutat, − unes bases per a impulsar una modificació de la Carta Municipal, tant en el tram autonòmic com estatal. 8 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 28 d’abril del 2021 CSV: 8a9e-4d42-0951-abec L'elaboració i la publicació d'aquest document facilitaria la difusió i assentament de la doctrina vers el règim especial de la ciutat, l'avaluació de la seva aplicació al llarg dels més de 20 anys de vigència de la Llei 22/1998, la visualització de la fragilitat de la Carta Municipal i la presentació d'unes propostes concretes que assentin les bases per a la modificació de lla Llei 22/1998, de 30 de desembre, de la Carta Municipal de Barcelona i de la Llei 1/2006, de 13 de març, per la que es regula el règim especial del municipi de Barcelona. Els reptes que es plategen essencialment són dos: − Per una banda, enfortir el règim especial de Barcelona i la seva presa en consideració en els governs de l'Estat i de la Generalitat i en els òrgans jurisdiccionals. Caldrà avaluar amb posterioritat la incidència de les accions portades a terme amb les finalitats previstes. − Iniciar un procés de modificació de la Llei 1/2006 i de la Llei 22/1998 per adequar i impulsar el règim especial de Barcelona. 5. AVALUACIÓ DE LA MESURA El Programa ha d'encarregar-se de la direcció i execució d'una pluralitat d'activitats que, tot i ser independents algunes d'elles, mantenen una estreta vinculació. Per aquest motiu, l'elecció de crear un Programa únic per gestionar aquest conjunt d'accions respon als principis d'eficiència i d'eficàcia, amb la finalitat també de simplificar l'activitat administrativa que s'hi ha de portar a terme. Com s'ha esmentat en el primer apartat d'aquesta memòria, Barcelona disposa d'un règim especial reconegut en l'article 89 de l'Estatut d'Autonomia de Catalunya, en la DA sisena de la Llei de bases de règim local i en l'article 78 del Text refós de la Llei municipal i de règim local de Catalunya, i regulat essencialment en la Llei 22/1998, de 30 de desembre, de la Carta municipal de Barcelona i en la Llei 1/2006, de 13 de març, per la que es regula el règim especial del municipi de Barcelona. L'article 1.2. de la Carta Municipal expressament reconeix que la ciutat gaudeix d'aquest règim especial, el qual està integrat per la mateixa Carta, per la legislació que regula el règim especial del municipi de Barcelona i per les disposicions emanades de l'Ajuntament de Barcelona en exercici de la seva potestat normativa. Per tal de protegir aquest règim i d'impulsar la seva adequació, l'article 89 de l'EAC reconeix que l'Ajuntament de Barcelona té la iniciativa per a proposar la modificació d'aquest règim especial. L'Ajuntament té la funció de vetllar per mantenir i impulsar el règim espacial de la ciutat i adoptar les accions adequades per a protegir-lo i per a proposar les modificacions necessàries a aquest efecte. En aquest sentit, la creació del Programa s'insereix en l'àmbit d'actuació de dita competència municipal. De conformitat amb l'article 4 de la Llei de bases de règim local i l'article 8 del Text refós de la Llei municipal i de règim local de Catalunya, els municipis tenen atribuïda la potestat d'autoorganització. D'acord amb l'article 13 de la Carta Municipal de Barcelona, l'alcaldessa té l'atribució de dirigir el govern i l'administració municipal (lletra a), i d'organitzar l'administració municipal executiva (lletra c), així com totes aquelles altres que expressament 9 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 28 d’abril del 2021 CSV: 8a9e-4d42-0951-abec la Carta i la normativa vigent assigna al municipi i no atribueix a altres òrgans municipals (lletra r). Si bé aquest Programa es crea a iniciativa de l'Ajuntament de Barcelona, es creu convenient dotar-lo d'una dimensió supramunicipal, vista la naturalesa pròpiament de les accions que s'han de portar a terme, per la qual cosa es creu necessari que en el Programa hi participin experts de l'àmbit universitari coneixedors de la doctrina de règim local. En aquest sentit, en el Programa s'integrarien representants de l'Institut del Dret Públic i de la Fundació Carles Pi i Sunyer, com a entitats jurídiques de reconeguda experiència i coneixement. L'Institut de Dret Públic és un Centre universitari d'anàlisi i recerca especialitzat en diferents àmbits del Dret Públic, especialment en la referent al Dret Constitucional, Administratiu i Unió Europea, així com en altres disciplines afins que actualment es troba reconegut com a Observatori de la Universitat de Barcelona. Més enllà de l'especialització dels seus membres, la seva capacitat resideix en la col·laboració amb professors d'altres Universitats, de latituds diverses, per a desenvolupar estudis i realitzar informes que facilitin la resolució dels problemes existents i que, en general, afavoreixin la millora de la legislació vigent, des dels principis de l'Estat democràtic i social de dret. Dins de les seves línies de recerca i activitats destaquen els seus estudis sobre la recerca relacionada amb el Govern Local, que té per objectiu elaborar i desenvolupar instruments d'anàlisis i valoració del grau de consolidació de l'autonomia local. En aquest sentit destaca la confecció cada any de l'Anuari del Govern Local, amb diversos estudis sobre administració local, organització territorial i serveis públics. La Fundació Carles Pi i Sunyer és un espai d'estudi, recerca i promoció del coneixement sobre l'àmbit del govern local i les comunitats autònomes, ubicat a Barcelona. Amb l'objectiu de fer aportacions acadèmiques importants, la Fundació combina el treball d'investigació intern amb encàrrecs de recerca externa a persones procedents de les diverses disciplines de les ciències socials. Una de les singularitats de la Fundació Carles Pi i Sunyer és la seva tasca principal d'anàlisi, assessorament tècnic i acadèmic sobre la legislació que afecta el món local, la creació d'eines de treball per a la modernització i millora de l'administració local, les tasques associades en el món de la mediació, les bones pràctiques, l'ordenació territorial, etc., la converteixen en el principal centre de treball d'aquesta mena a Catalunya i, probablement, a la resta d'Espanya. Altrament, l'Ajuntament de Barcelona n'és patró de dita Fundació. La col·laboració que se'n desprèn entre l'Ajuntament de Barcelona i les dues entitats anteriorment assenyalades s'ha de formalitzar mitjançant un conveni administratiu a l'efecte. Dita col·laboració s'empara en l'article 48 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic i requerirà l'aprovació, mitjançant resolució municipal prèvia instrucció del procediment oportú, del contingut i la signatura d'un conveni de col·laboració. Les accions que des del Programa s'impulsin i s'executin utilitzarà mitjans personals, patrimonials i pressupostaris propis de l'Ajuntament de Barcelona i de les institucions que hi col·laborin, en el seu cas, i de conformitat amb els pactes que s'hi continguin en el conveni de col·laboració que se subscrigui, tramitant els expedients administratius i adoptant els acords que es requereixin. 10 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 28 d’abril del 2021 CSV: 8a9e-4d42-0951-abec 6. PROPOSTA Vistos els apartats anteriors, i a l'efecte d'iniciar els primers actes per endegar el Programa per a l'Impuls del Règim Especial de Barcelona, mitjançant Decret de l'Alcaldia s'adoptaria la resolució municipal per a la creació del Programa i la designació dels membres del Comitè de Direcció d'aquest en els termes que es proposen seguidament: Primer. Crear el Programa per a l'Impuls del Règim Especial de Barcelona. Les accions que ha de desplegar aquest programa, la seva composició, el seu objecte i les seves finalitats es recullen en la Memòria del Programa per a l'Impuls del Règim Especial de Barcelona, que s'annexa al present Decret, i que consta a l'expedient constituint així també la seva motivació. El Programa esmentat disposarà d'un Comitè de Direcció com a òrgan de direcció i execució de les accions que es desenvolupin en el seu marc. El Comitè disposarà dels Grups de Treball que, a tal efecte, estimi convenients. Segon. Nomenar com a membres del Comitè de Direcció del Programa per a l'Impuls del Règim Especial de Barcelona, les persones següents: President: Il·lm. Sr. Jaume Collboni Cuadrado Vicepresidenta: Il·lma. Sra. Montserrat Ballarín Espuña Membres: Il·lm. Sr. Jordi Martí Grau Sra. Sara Berbel Sánchez Sr. Albert Dalmau Miranda Sr. Agustín Abelaira Dapena Sr. Jordi Cases Pallarès Sr. Manuel Mallo Gómez Sr. Tomàs Font i Llovet Sr. Jaume Magre Ferran Les funcions de la secretaria del Programa esmentat s'exercirà pel secretari general de la Corporació o funcionari lletrat/da en qui delegui. Tercer. Publicar la present resolució en la Gaseta Municipal als efectes oportuns. Barcelona, 22 d'abril de 2021. L’alcaldessa, Ada Colau Ballano. 11 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007