GASETA MUNICIPAL 3 de juny del 2021 CSV: a290-49b1-911a-5038 Altres anuncis – Subvencions i Ajuts ANUNCI de la FUNDACIÓ BARCELONA INSTITUTE OF TECHNOLOGY FOR THE HABITAT (BIT HABITAT) de 17 de maig de 2021, d’aprovació de la convocatòria d’ajuts a la innovació urbana “La ciutat proactiva”. El Patronat de la FUNDACIÓ BARCELONA INSTITUTE OF TECHNOLOGY FOR THE HABITAT (BIT HABITAT) en sessió de 17 de maig de 2021, ha adoptat el següent acord: Aprovar la “Convocatòria d’ajuts a la innovació urbana: “la ciutat proactiva” . 1. La Fundació BIT HABITAT 2. Bases reguladores. Règim jurídic 3. Objectius de la convocatòria 4. Els reptes urbans 5. Els impactes 6. Requisits de les persones sol·licitants 7. .Requisits dels projectes 8. Procés d’avaluació de les propostes 9. Criteris d’elegibilitat i valoració 10. Documentació tècnica i administrativa 11. Nomenament, composició i competències del Comitè de Selecció 12. Atorgament dels ajuts i les despeses elegibles 13. Obligacions relatives a la difusió de l’activitat subvencionada 14. Consignació pressupostària 15. Justificació, seguiment i control de l’execució del projecte 16. Propietat intel·lectual, industrial i protecció de dades 17. Modificacions de la convocatòria 18. Règim de recursos 19. Resolució de conflictes i disposicions finals 1 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 3 de juny del 2021 CSV: a290-49b1-911a-5038 1. La Fundació BIT HABITAT La Fundació Barcelona Institute of Technology for the Habitat (en endavant, “BIT HABITAT” o “la Fundació”, indistintament) és una fundació municipal de l’Ajuntament de Barcelona que té com a objectiu promoure la innovació urbana, en els seus vessants social, econòmic, tecnològic i mediambiental per donar resposta als nous reptes als quals s’enfronten les ciutats i en col·laboració amb tots els actors implicats. Entenent que la innovació urbana ha de ser una prioritat de la societat en el seu conjunt, BIT HABITAT incorpora en la seva governança representants de la ciutadania, el teixit econòmic, la universitat i la mateixa Administració pública, i així configura la Plataforma d’Innovació Urbana de Barcelona. BIT HABITAT impulsa iniciatives adreçades a crear una ciutat més inclusiva, segura, resilient i sostenible, tot millorant la qualitat de vida de les persones que l’habiten. La metodologia de treball de la Fundació es basa en quatre eixos principals:  COCREAR, tot involucrant la quàdruple hèlix (ciutadania, teixit econòmic, acadèmia i recerca i Administració pública) en el disseny i desenvolupament de solucions innovadores que transformin i millorin la ciutat.  TRANSFORMAR la ciutat mitjançant iniciatives i solucions innovadores fruit del treball col·laboratiu i obert. Es parteix de la innovació cívica i la intel·ligència col·lectiva per accelerar els canvis necessaris a fi de construir una ciutat més inclusiva i sostenible.  DIVULGAR, informar i sensibilitzar la ciutadania respecte a la importància de complir les fites marcades per l’Agenda 2030 i els 17 Objectius de Desenvolupament Sostenible.  EDUCAR les persones perquè coneguin i usin de manera conscient el seu entorn urbà i perquè entenguin el funcionament de la ciutat. L’objectiu és dotar les noves generacions dels instruments necessaris per entendre la ciutat en totes les seves capes i fomentar la reflexió crítica i creativa sobre el conjunt de tecnologies que canvien la nostra relació amb el lloc en el qual vivim. Per fer front als nous reptes als que s’enfronta la nostra ciutat, la Fundació BIT HABITAT decideix fer una crida a l’ecosistema local innovador per trobar nous productes, serveis o metodologies que ajudin a accelerar la recuperació econòmica i social a Barcelona. 2. Bases reguladores. Règim jurídic 2.1. Serà d’aplicació a la present convocatòria el que estableixen les Bases reguladores dels Premis als Reptes Urbans de l’Ajuntament de Barcelona, aprovades per acord de la Comissió de Govern de 31 de gener de 2019 i publicades al Butlletí Oficial de la Província de Barcelona (BOPB) de 8 de febrer de 2019. 2.2. La participació en aquesta convocatòria implica l’acceptació total del que s’hi estableix, així com del que estableix la documentació annexa i les Bases reguladores dels Premis als Reptes Urbans. 2 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 3 de juny del 2021 CSV: a290-49b1-911a-5038 2.3. Per a tot allò que preveu expressament aquesta convocatòria, s’aplicarà la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (en virtut del que disposa la Disposició addicional setzena de la llei esmentada) i el Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s’aprova el reglament de desenvolupament de la Llei 38/2003. Les persones participants que no compleixin la normativa esmentada no seran admeses a la convocatòria. 3. Objectius de la convocatòria 3.1. Els estatuts de BIT HABITAT estableixen, en el seu article 4, que l’entitat pot atorgar premis, beques i ajudes que contribueixin a la consecució de les seves finalitats fundacionals. Aquestes consisteixen, principalment, a fomentar la recerca en activitats relacionades amb l’hàbitat urbà, que integra aspectes d’urbanisme, tecnologies de la informació i la comunicació i medi ambient. 3.2. Davant dels reptes complexos als quals s’enfronten avui dia les ciutats, BIT HABITAT fa una crida a l’ecosistema local innovador per impulsar nous productes, serveis o metodologies que ajudin a accelerar la recuperació de la ciutat de Barcelona. 3.3. Aquesta convocatòria pretén donar resposta a les necessitats reals de la ciutadania i facilitar el procés innovador en si mateix. Per trobar les solucions òptimes als reptes plantejats, partim de la base següent: a) És necessari garantir que l’esforç a la innovació es concreta en impactes reals en el nostre entorn i la qualitat de vida de les persones que viuen a Barcelona. b) El procés innovador s’ha d’entendre des de la transversalitat i la interacció entre diferents disciplines. c) Les solucions han de partir de la ciutadania mateixa (bottom-up1), que ja no és una mera receptora dels canvis, sinó una força generadora d’aquests. Per tot el que s’ha exposat, s’ha conceptualitzat aquesta convocatòria amb la intenció que sigui el mínim de prescriptiva possible. 3.4. Els projectes a què s’adreça aquesta convocatòria han d’anar adreçats als reptes urbans següents (a un o a ambdós, si escau):  Transició digital justa i inclusiva  Sostenibilitat urbana i emergència climàtica 3.5. S’estableixen dues tipologies de projectes, les quals han d’estar adreçades als reptes urbans anteriors: 1 L’enfocament bottom-up comporta que les idees, els nous projectes i l’execució d’aquests sorgeixin des de l’entorn en el qual es treballa (ciutadania en general o col·lectius específics com ara les persones joves, per exemple). Amb l’enfocament bottom-up, les persones participants tenen més llibertat per presentar les seves idees de projecte, en no imposar-se un programa amb objectius, resultats i impactes predefinits. 3 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 3 de juny del 2021 CSV: a290-49b1-911a-5038 A. Tipologia A: Projectes. Projectes adreçats a la resolució d’un o ambdós reptes urbans i adscrits a alguna de les àrees d’actuació referenciades que incloguin el desenvolupament d’activitats de demostració o pilots que permetin validar de manera fiable els plantejaments inicials del projecte, així com la viabilitat dels impactes estimats. B. B. Tipologia B: Microprojectes. Projectes adreçats a la resolució d’un o ambdós reptes urbans i adscrits a alguna de les àrees d’actuació referenciades, que prioritzin en la solució aportada l’ús de tecnologies de fabricació digital o altres tecnologies, mitjançant la utilització de la Xarxa d’Ateneus de Fabricació i l’acompanyament i assessorament de l’equip que els integra. 3.6. Mitjançant aquesta convocatòria, es donarà suport financer i tècnic al desplegament de projectes que donin resposta als reptes urbans plantejats i tinguin un impacte real i mesurable, a curt termini, sobre la qualitat de vida de les persones que habiten Barcelona. 4. Els reptes urbans 4.1. D’acord amb les Bases dels Premis als Reptes Urbans de l’Ajuntament de Barcelona, un repte urbà és una nova manera de resoldre problemes urbans i necessitats complexes de la ciutat que requereixen solucions innovadores i que evita la prescripció o sol·licitud específica de solucions. 4.2. La present convocatòria s’adreça a dos reptes urbans associats a diferents àrees2 que han resultat cabdals per fer front a la duració i l’impacte de la crisi derivada de la pandèmia de la covid-19: Repte: Transició digital justa i inclusiva  Ètica, drets digitals i innovació social digital  Inclusió digital de col·lectius en situació de vulnerabilitat  Transformació digital en l’àmbit del treball i l’educació Repte: Sostenibilitat urbana i emergència climàtica  Hàbits i models de consum  Economia circular i descarbonitzadora  Habitatge, barri i ciutat pròxima 4.3. D’una banda, abordar el repte de la transició digital justa i inclusiva és essencial atès el paper rellevant que han tingut les tecnologies de la informació i la comunicació durant la crisi de la covid-19. 2 A la pàgina web de BIT HABITAT es podrà trobar un llistat amb documentació de referència que configura l’agenda urbana i acció municipal de la ciutat en els àmbits d’intervenció d’aquesta convocatòria (DOC.6). 4 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 3 de juny del 2021 CSV: a290-49b1-911a-5038 No només han permès la continuïtat de les activitats essencials com el treball, l’educació o la tramitació amb l’Administració, entre d’altres, sinó que també han contribuït a mantenir les relacions socials, amb les implicacions en salut emocional que això comporta. Les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) han deixat de ser considerades com un vehicle per millorar la qualitat de vida i han esdevingut un mitjà indispensable per donar servei a una societat hiperconnectada. Les TIC han esdevingut un element cabdal, sobretot al llarg dels últims mesos, havent obligat a ciutadania, estructures de treball, escoles i administracions a l’acceleració de la digitalització dels seus canals i serveis o funcions. Malgrat la ràpida adaptació de la societat a la nova conjuntura i l’augment general en l’ús de les TIC provocat per l’emergència sanitària, cal reconèixer que la seva absorció no ha estat igual pel conjunt de la ciutadania, i s’ha manifestat encara una bretxa existent que està determinada per factors com l’edat, l’ocupació o el nivell formatiu. La transició digital ha estat considerada com un element imprescindible per donar resposta als grans reptes als quals s’enfronten les societats contemporànies i que queden recollits en l’Agenda 2030 de Barcelona, i ha d’estar fonamentada en les bases de la justícia i la inclusió. La transició digital ha de ser governada per tal de posar al centre les persones, garantint que els seus beneficis arribin a tothom, afavorint la inclusió social per vies digitals i contribuint a promocionar una economia més resilient; tot això sustentat en els principis de l’ètica tecnològica i la preservació dels drets i privacitat de les persones. 4.4. Partint d’aquest escenari, la present convocatòria busca assolir determinats objectius en les àrees següents: A) Àrea d’ètica, drets digitals i innovació social digital Objectiu: Vetllar perquè en l’ús de la tecnologia es prioritzi l’interès general, la sobirania tecnològica i el benestar de les persones, prenent especial atenció a la protecció dels seus drets i privacitat. Així com, contribuir a l’impuls de l’ús de les tecnologies auditables per fomentar noves formes d’innovació i col·laboració en projectes dels següents àmbits: tecnologia distribuïda, robòtica i intel·ligència artificial, dades obertes, coneixement i innovació oberta, codi obert, maquinari obert, etcètera. B) Àrea d’inclusió digital en situació de vulnerabilitat Objectiu: disminuir la bretxa digital, democratitzar l’ús i l’accés a les tecnologies digitals i avançar cap a un empoderament tecnològic més igualitari i just, amb accions emmarcades en l’accés de manera universal a la connectivitat i els mitjans digitals o l’acompanyament i capacitació en competències digitals funcionals a col·lectius en situació de vulnerabilitat, entre d’altres. 5 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 3 de juny del 2021 CSV: a290-49b1-911a-5038 C) Àrea de transformació digital en l’àmbit del treball i l’educació Objectiu: En l’àmbit del treball, avançar en la transformació digital i la cerca de nous models de negoci, especialment en el teixit de micro i petites empreses, per tal de mantenir o incrementar l’ocupació, millorar l’ocupabilitat de les persones treballadores i reduir la bretxa digital en el mercat del treball, així com abordar el ventall de possibilitats i oportunitats que ofereix la extensió del teletreball en tant a la creació de models ètics de negoci. En l’àmbit de l’educació, contribuir a la transformació digital com a eina fonamental per l’empoderament digital de la ciutadania (competències digitals, etc.) i impulsar projectes en l’àmbit educatiu en relació a l’ètica, els drets i la transformació digital. 4.5. D’altra banda, la sostenibilitat i la resiliència urbana han tingut un paper rellevant durant la crisi derivada de la covid-19. Barcelona ha estat capaç de respondre a una crisi de dimensions imprevisibles, mantenint operatius els serveis essencials, mentre la ciutadania ha respost amb civisme i compromís col·lectiu. La irrupció de la pandèmia va suposar la millora significativa de la qualitat de l’aire, la reducció de la contaminació acústica i la regeneració de connectors ecològics, la qual cosa va contribuir encara més a destacar la importància de l’entorn natural i la sostenibilitat en la qualitat de vida de la ciutadania i a mostrar-nos una ciutat més amable, saludable i habitable. Si bé s’han posat en relleu els efectes positius de la paralització o l’alentiment de determinades activitats sobre el medi ambient, també ha evidenciat la magnitud i els efectes devastadors que podria causar una nova crisi sobre els sistemes econòmics, socials o ambientals de la ciutat. Com a conseqüència, s’han despertat consciències cíviques col·lectives més sensibles cap al medi ambient, més crítiques amb l’estil de vida a les nostres ciutats i més conscients sobre com la tecnologia influeix en les nostres vides. I ha aportat una sèrie de lliçons apreses que poden enfortir la lluita contra l’emergència climàtica, com ara la resiliència, la importància de la proximitat i la complexitat urbana, les relacions local- global, l’ecofeminisme, etcètera. 4.6. Partint d’aquest escenari, la present convocatòria busca assolir determinats objectius en les àrees següents: A) Àrea d’hàbits i models de consum Objectiu: fomentar hàbits de vida i consum ètic, tot promovent un model productiu i reproductiu més resilient i feminista que afavoreixi el consum de productes de proximitat o produïts de manera sostenible, amb l’objectiu que les nostres ciutats esdevinguin més circulars, sostenibles i saludables. B) Àrea d’economia circular i descarbonitzadora Objectiu: combatre l’emergència climàtica, posant en marxa projectes que fomentin l’economia circular i contribueixin a minimitzar la petjada ecològica i les 6 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 3 de juny del 2021 CSV: a290-49b1-911a-5038 emissions o, fins i tot, que tinguin una capacitat descarbonitzadora, per tal de millorar la qualitat de l’aire de la ciutat, així com a la resta de vectors ambientals i del verd urbà. C) Àrea d’habitatge, barri i ciutat pròxima Objectiu: reformular la manera en què vivim la quotidianitat domèstica i ens relacionem amb el nostre espai més íntim (la llar) i més pròxim (el barri i l’espai públic) per tal que els habitatges siguin més confortables i sostenibles, i les relacions socials de proximitat, més orgàniques, així com dur a terme iniciatives que contribueixin a garantir el dret a l’habitatge digne o que fomentin l’urbanisme de la vida quotidiana i la complexitat urbana en termes de diversitat i mixtura d’usos, capital social i econòmic del territori. 5. Els impactes 5.1. Les propostes presentades hauran de justificar de manera plausible i raonada els impactes potencials que s’estimi que es poden derivar de l’execució del seu projecte. 5.2. S’entén com a impacte els canvis duradors o significatius provocats per una acció o una combinació d’accions. En el context d’aquesta convocatòria, s’entendran com a impactes tots aquells canvis en els àmbits socioeconòmic, ambiental i de la igualtat de gènere resultants dels projectes que contribueixin a resoldre els reptes urbans plantejats. Els impactes esperats s’han de derivar de manera inequívoca de l’explotació dels resultats del projecte proposat. 5.3. Es valoraran, en particular, els impactes perdurables en el temps i, per tant, no limitats a beneficis puntuals. 5.4. Els impactes de cada projecte hauran de poder ser verificats quantitativament i qualitativament durant i a l’acabament de l’execució del projecte. La proposta haurà de definir els indicadors de verificació adients, que hauran d’incloure les dades de contrast i els impactes objectius que es vol aconseguir i mesurar. Aquests indicadors s’han de poder mesurar en valors absoluts (unitats), relatius (percentatges) o incrementals (creixement o disminució en el temps) i han d’estar acotats en el temps i segregats per sexe, quan s’escaigui. 5.5. Si bé els projectes beneficiaris de la Tipologia A. Projectes, s’executaran en un màxim de 12 mesos, serà possible presentar la memòria final, avaluant la consecució dels impactes, fins a 6 mesos més tard. En aquest cas, caldrà justificar que els resultats del projecte no són immediats i sol·licitar aquesta pròrroga formalment a BIT HABITAT. 5.6. A continuació, amb ànim il·lustratiu, i sense que es pugui considerar una relació limitativa ni prescriptiva, s’apunten alguns exemples de possibles tipus d’impactes que podrien resultar de l’execució de projectes aprovats. 7 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 3 de juny del 2021 CSV: a290-49b1-911a-5038 EXEMPLES DE TIPUS D’IMPACTE Impacte en la digitalització dels petits comerços i les activitats econòmiques urbanes. Impacte en la qualitat del treball. Impacte en la qualitat de l’educació. Impacte en la inclusió digital de persones vulnerables. Impacte en l’alfabetització o la capacitació digital. Impacte en la creació de tecnologies o dades de codi obert. Impacte en la creació de llocs de treball. Impacte de la inserció laboral de dones en sectors digitals. Impacte en la creació de xarxes de cooperació i models de governança. Impacte en la competitivitat del comerç de proximitat. Impacte en la disminució del malbaratament alimentari. Impacte en l’impuls de sistemes agroalimentaris sostenibles. Impacte en la creació de dietes més saludables i sostenibles. Impacte en els hàbits de consum de béns i serveis. Impacte en el model productiu i de distribució de béns. Impacte en la qualitat i sostenibilitat del model alimentari. Impacte en la qualitat de l’aire. Impacte en la circularitat de l’economia i la petjada ecològica. Impacte en el model de gestió dels residus urbans. Impacte en la diversitat d’usos urbans. Impacte en el model de mobilitat urbana. Impacte en la qualitat de vida del barri. Impacte en la qualitat i l’accés a l’habitatge. Impacte en la funcionalitat i qualitat de l’espai públic. Qualsevol altre que doni resposta als reptes urbans plantejats. 8 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 3 de juny del 2021 CSV: a290-49b1-911a-5038 EXEMPLES DE TIPUS D’INDICADOR Volum de facturació. Nombre de comerços que incorporen la tecnologia en el seu model de negoci. Nombre de professionals en actiu, per sexe. Grau d’inclusió social en els nous models de negoci o models productius. Número de dones ocupades en sectors digitals. % de població capacitada/alfabetitzada en l’entorn digital, per sexe. % escoles preparades per fer classes en format digital. Grau de digitalització de l’escola. Grau de captació de nous mercats o públics. Grau d’ús d’eines tecnològiques per part de professionals i ciutadania, segons sexe, edat, origen,.... Facturació mensual de comerços de proximitat. Pes del sector del comerç sobre el PIB. Número de persianes baixades en un àrea determinada. Grau d’optimització de la cadena alimentària. Grau de circularitat dels productes. Grau de connectivitat ecològica. % de persones que prenen aliments processats per sobre de la freqüència recomanada, per sexe. % d’emissions de gasos d’efecte hivernacle generades pel model alimentari actual. % d’aliments provinents de proximitat. % d’infants amb obesitat infantil. Nombre de persones usuàries dels mitjans de transport sostenibles, per sexe. Nombre de persones usuàries de serveis d’atenció a les persones i cures, per sexe. 9 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 3 de juny del 2021 CSV: a290-49b1-911a-5038 Nombre de persones vulnerables ocupades, per sexe. Nivell de contaminació provocada pels mitjans de transport. Nivell de contaminants als vectors ambientals. Nivell de consum energètic (domèstic, urbà, industrial). Nivell de desplaçaments sostenibles respecte del total. Grau d’autocontenció a escala de barri o de districte. Qualsevol altre que pugui mesurar l’impacte del projecte. 6. Requisits de les persones sol·licitants 6.1. Pot participar en la present convocatòria d’ajuts qualsevol persona física o jurídica, pública o privada. Entre d’altres, i sense que tingui caràcter limitador, poden participar-hi associacions, fundacions, microempreses i petites empreses, cooperatives, empresaris o empresàries individuals, universitats, centres de recerca i centres tecnològics. 6.2. Les persones físiques o jurídiques, que actuen de manera individual i una mateixa agrupació de persones, només podran presentar un projecte per a cada repte objecte de la present convocatòria, és a dir, com a màxim un projecte per al repte “Transició digital justa i inclusiva” o, com a màxim, un projecte per a l’altre repte, “Sostenibilitat urbana i emergència climàtica” o, com a màxim, un projecte adreçat a ambdós reptes urbans. Aquesta limitació no afecta la participació de la mateixa persona física o jurídica en diferents agrupacions. 6.3. Per a la Tipologia B. Microprojectes, només s’acceptaran les propostes formulades de manera individual per les persones físiques o jurídiques. 6.4. En la Tipologia A. Projectes, també pot participar-hi l’agrupació de persones jurídiques, públiques o privades, o de qualsevol altre tipus que, sense tenir personalitat jurídica, pugui portar a terme projectes o activitats o es trobi en la situació que motiva la concessió de la subvenció. 6.5. Les entitats i persones agrupades hauran de complir, cadascuna d’elles de manera individual, totes les obligacions i els requisits que preveu aquesta convocatòria per a les beneficiàries dels ajuts. Els requisits exigibles a les persones físiques i jurídiques beneficiàries són els següents:  Estar legalment constituïdes (en cas de persona jurídica) i gaudir de capacitat jurídica i d’obrar.  Haver justificat, en el termini previst, qualsevol subvenció anteriorment atorgada 10 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 3 de juny del 2021 CSV: a290-49b1-911a-5038 per l’Ajuntament de Barcelona, si escau.  Estar al corrent en el compliment de les obligacions tributàries (davant l’Ajuntament de Barcelona i de l’AEAT) i davant de la Seguretat Social, de conformitat amb el que estableixen els articles 18 i 19 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s’aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, així com de les obligacions de reintegrament de subvencions atorgades per l’Ajuntament de Barcelona, si escau.  No incórrer en les prohibicions per obtenir la condició de beneficiari recollides en l’article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.  No incórrer en falses declaracions en facilitar la informació exigida per poder participar en la convocatòria. 6.6. Per a la Tipologia A. Projectes, i en el supòsit que es tracti d’una agrupació de persones físiques o jurídiques, públiques o privades, s’hauran de complir i acreditar les condicions següents:  Caldrà nomenar una persona representant o apoderada única de l’agrupació per al compliment d’obligacions que, com a entitat beneficiària, correspongui a cadascun dels membres de l’agrupació.  No es permet la modificació de la composició de l’agrupació. El canvi de representant de l’agrupació o la redistribució de les obligacions i compromisos d’execució del projecte assumits inicialment per cada membre de l’agrupació, requerirà la autorització prèvia de BIT HABITAT.  L’entitat o persona designada exercirà la interlocució i representació de l’agrupació durant tota la vida de la subvenció davant de BIT HABITAT, i serà la que presentarà el projecte i tota la documentació exigida, rebrà els pagaments i distribuirà a la resta d’entitats o persones la part corresponent, alhora que coordinarà les diferents intervencions de les diferents entitats i persones agrupades.  Les entitats sòcies hauran de participar en la definició i execució del projecte de manera conjunta. En conseqüència, totes les entitats sòcies tindran la condició de beneficiàries. L’agrupació, però, haurà de designar una organització principal que actuarà com a representant única davant la Fundació BIT HABITAT.  Els compromisos d’execució assumits per cadascuna de les entitats sòcies s’haurà de fer constar en el model d’acord d’agrupació facilitat per BIT HABITAT (DOC.5).  L’import de la subvenció que s’aplicarà a cadascuna de les entitats s’haurà de fer constar expressament en la proposta del pressupost del projecte.  L’entitat o persona designada com a representant de l’agrupació serà plenament responsable del projecte davant la Fundació BIT HABITAT respecte al compliment de les obligacions establertes en aquesta convocatòria, sense perjudici de la responsabilitat de les altres persones o entitats sòcies de l’agrupació. 11 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 3 de juny del 2021 CSV: a290-49b1-911a-5038  Si el projecte presentat rep finançament d’altres administracions públiques o està previst sol·licitar-lo o pendent de resolució, l’agrupació d’entitats haurà de ser sempre la mateixa en totes les convocatòries i disposar de la mateixa estructura i de la mateixa organització principal que actua com a representant.  En cap cas no poden formar part de l’agrupació les entitats que hagin rebut altres subvencions per a l’execució del mateix projecte i no ho facin constar expressament a la sol·licitud.  Les persones o entitats que integren l’agrupació seran responsables solidàriament del compliment de totes les obligacions que es derivin de l’atorgament de la subvenció. 7. Requisits dels projectes Requisits generals dels projectes 7.1. Els projectes han d’estar adreçats a un o a ambdós reptes urbans i justificar la seva adscripció a alguna de les àrees d’actuació referenciades a la clàusula 4 d’aquesta convocatòria. 7.2. Les activitats que s’executin en el marc dels projectes subvencionats s’han de dur a terme i desenvolupar a la ciutat de Barcelona. 7.3. La sol·licitud i els documents que acompanyen el projecte han de facilitar la seva comprensió tenint en compte els criteris d’accessibilitat, han d’evitar el llenguatge sexista en la seva redacció i han d’impactar positivament sobre tots els grups de població des d’una perspectiva interseccional: gènere, edat, classe social, origen, etcètera. Requisits específics pels projectes de la “Tipologia A - Projectes” 7.4. Els projectes presentats s’han d’iniciar dins de l’any objecte de la convocatòria i tindran una durada màxima de 12 mesos, un pressupost mínim de 15.000,00 euros i un màxim de 100.000,00 euros. 7.5. Els projectes seleccionats rebran una subvenció del 80% dels seus costos elegibles. Per tant, la subvenció màxima que s’atorgarà per cada projecte serà de 80.000,00 euros, i la mínima, de 12.000,00 euros. 7.6. La proposta ha d’incloure el desenvolupament d’activitats de demostració o pilots que permetin validar de manera fiable els plantejaments inicials del projecte, així com la viabilitat dels impactes estimats. Un cop acabada l’execució del projecte, caldrà demostrar-ne la sostenibilitat econòmica i operativa, així com l’impacte generat sobre la qualitat de vida de les persones que viuen a Barcelona, i serà procedent el reintegrament total o parcial de la subvenció concedida, entre d’altres causes, en cas que s’incompleixi la finalitat per a la qual la subvenció va ser concedida. 12 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 3 de juny del 2021 CSV: a290-49b1-911a-5038 Requisits específics pels projectes de la “Tipologia B - Microprojectes” 7.7. Els projectes presentats s’han d’iniciar dins de l’any objecte de la convocatòria i tindran una durada màxima de 12 mesos, un pressupost mínim de 5.000 euros i un màxim de 15.000,00 euros. 7.8. Els projectes seleccionats rebran una subvenció del 80% dels seus costos elegibles. Per tant, la subvenció màxima que s’atorgarà per cada projecte serà de 12.000,00 euros, i la mínima, de 4.000,00 euros. 7.9. La proposta prioritzarà la utilització de tecnologies de fabricació digital i o altres tecnologies per a la resolució d’un o ambdós reptes urbans i ha d’adscriure’s a alguna de les àrees d’actuació referenciades. Amb aquesta finalitat, els projectes beneficiaris de la subvenció disposaran dels recursos següents:  La utilització de la Xarxa d’Ateneus de Fabricació per al desplegament de la solució proposada, i en concret de l’Ateneu de Fabricació3 que correspongui d’acord a la temàtica o les necessitats del projecte. Aquesta condició pot veure’s modificada com a conseqüència de l’evolució sanitària derivada de la covid-19.  L’assessorament i l’acompanyament en l’àmbit tecnològic de l’equip integrant de la Xarxa d’Ateneus de Fabricació.  La vinculació i l’arrelament que han configurat els Ateneus de Fabricació amb el territori on s’ubiquen i la comunitat local. 7.10. En el moment de l’atorgament de la subvenció, els projectes beneficiaris hauran de comprometre’s i consensuar amb l’equip que compon la Xarxa d’Ateneus de Fabricació la contraprestació no dinerària que aportaran a canvi del suport rebut (exemples de contraprestació poden ser el desenvolupament de la solució aportada en codi obert, el suport a algun projecte d’una altra persona, formacions o activitats obertes adreçades al territori o al públic general, recursos materials per l’Ateneu o els projectes que es desenvolupen, etcètera). 7.11. Caldrà demostrar la viabilitat i sostenibilitat econòmica del projecte mentre s’executi, així com l’impacte generat sobre el col·lectiu o la problemàtica identificada, i serà procedent el reintegrament total o parcial de la subvenció concedida, entre d’altres causes, en cas que s’incompleixi la finalitat per a la qual la subvenció va ser concedida. 8. Procés d’avaluació de les propostes 8.1. D’acord amb la clàusula 3 de les Bases dels Premis als Reptes Urbans, la present convocatòria s’articularà en dues fases de valoració diferenciades: 3 Directori d’Ateneus de Fabricació https://ajuntament.barcelona.cat/ateneusdefabricacio/es/directori-ateneus/ 13 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 3 de juny del 2021 CSV: a290-49b1-911a-5038  Fase 1: Propostes  Fase 2: Premi 8.2. El total de projectes de la Tipologia A. Projectes preseleccionats a la Fase 1: Propostes no podrà superar, en la suma de la quantitat màxima subvencionable, l’import d’1.500.000,00 euros. 8.3. El total de projectes de la Tipologia B. Microprojectes preseleccionats a la Fase 1: Propostes no podrà superar, en la suma de la quantitat màxima subvencionable, l’import de 150.000 euros. 8.4. El total de projectes de la Tipologia A. Projectes seleccionats a la Fase 2: Premi no podrà superar, en la suma de la quantitat màxima subvencionable, l’import de 500.000,00 euros. 8.5. El total de projectes de la Tipologia B. Microprojectes seleccionats a la Fase 2: Premi no podrà superar, en la suma de la quantitat màxima subvencionable, l’import de 50.000,00 euros. 8.6. En la Fase 1: Propostes, les persones participants han de presentar la seva proposta per mitjans electrònics, per la qual cosa han d’emplenar el formulari corresponent que estarà actiu a la pàgina web de la Fundació: www.bithabitat.barcelona/ciutatproactiva. El termini de presentació de les propostes en la Fase 1: Propostes s’obrirà a partir del dia següent de la seva publicació a la Gaseta Municipal i acabarà 30 dies després. En el cas de presentar més d’una proposta relativa a un mateix projecte o superar el límit màxim del nombre de projectes admissibles en la present convocatòria, només es tindrà en compte l’última proposta correctament rebuda d’acord amb el que preveu el paràgraf anterior. Quan s’hagi acabat el termini de presentació de les propostes en la Fase 1, s’obrirà un període d’anàlisi i avaluació de la documentació rebuda que determinarà les propostes que poden presentar-se a la Fase 2. 8.7. La llista de persones participants seleccionades per a la presentació de la proposta ampliada a la Fase 2: Premis es publicarà a la pàgina web de la Fundació (www.bithabitat.barcelona/ciutatproactiva) com a màxim 30 dies després de l’acabament del període de presentació de propostes. 8.8. En la Fase 2: Premi, les persones participants hauran de presentar, mitjançant el formulari habilitat a la pàgina web de BIT HABITAT (www.bithabitat.barcelona/ciutatproactiva), una proposta més detallada i ampliada del projecte (d’acord amb les plantilles annexades al formulari), així com la documentació relacionada a la clàusula 9 d’aquesta convocatòria. 8.9. La llista dels projectes guanyadors de la Fase 2: Premis es publicarà a la pàgina web de la Fundació (www.bithabitat.barcelona/ciutatproactiva) com a màxim 10 dies després de la finalització del procés d’avaluació, que s’estima per al mes d’octubre de 14 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 3 de juny del 2021 CSV: a290-49b1-911a-5038 2021. Les entitats o persones beneficiàries d’ajuts hauran de comunicar l’acceptació de la subvenció de l’activitat subvencionada, presentant la declaració d’acceptació i la fitxa amb dades bancàries per efectuar la transferència, segons el model facilitat per BIT HABITAT. Un cop publicada la resolució d’atorgament d’ajuts, si les persones beneficiàries no estan interessades a percebre la subvenció concedida, disposaran d’un termini de 5 dies hàbils per manifestar de manera expressa la seva renúncia. 9. Criteris d’elegibilitat i valoració Criteris d’elegibilitat 9.1. S’aplicaran els mateixos criteris d’elegibilitat en les dues fases del procés d’avaluació (Fase 1: Propostes i Fase 2: Premi), d’acord amb la taula següent: CRITERIS D’ELEGIBILITAT (VÀLIDS PER A LES FASES 1 I 2) Tipologia A. Projectes Tipologia B. Microprojectes A. Durada i Les propostes han de tenir una durada Les propostes han de tenir una durada pressupost d’execució de la fase subvencionada de d’execució de la fase subvencionada de fins fins a 12 mesos, amb un pressupost a 12 mesos, amb un pressupost d’execució d’execució mínim de 15.000,00 euros i mínim de 5.000,00 euros i màxim de màxim de 100.000,00 euros. 15.000,00 euros. La subvenció atorgada podrà ser d’un La subvenció atorgada podrà ser d’un màxim del 80% del pressupost total del màxim del 80% del pressupost total del projecte. projecte. B. Repte i Les propostes han d’indicar de manera Les propostes han d’indicar de manera clara àrea o àrees clara i visible a quin dels dos reptes i visible a quin dels dos reptes d’innovació d’actuació d’innovació urbana s’adrecen (o a urbana s’adrecen (o a ambdós, si escau), ambdós, si escau), així com a quina àrea així com a quina àrea o àrees d’actuació o àrees d’actuació s’adscriuen. s’adscriuen. 9.2. Les propostes que no compleixin els criteris d’elegibilitat seran rebutjades en el procés de verificació inicial, tant en la Fase 1: Proposta com en la Fase 2: Premi, i quedaran excloses automàticament dels processos de valoració tècnica posteriors. 9.3. La decisió de rebuig d’una sol·licitud també podrà respondre a una de les raons següents: 15 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 3 de juny del 2021 CSV: a290-49b1-911a-5038 a) Sol·licitud rebuda fora de termini. b) Incompliment d’algun dels requisits descrits a les bases o a la present convocatòria. c) Presentació de projectes no emmarcables dins de l’objecte de subvenció. d) No presentació dels projectes amb les plantilles oficials de “Proposta executiva” (DOC1 en primera fase / DOC2 en segona fase) i “Memòria econòmica. Previsió del pressupost del projecte” (DOC2AB) facilitades per BIT HABITAT. Criteris de valoració 9.4. Les propostes que compleixin els requisits d’elegibilitat, i que no hagin estat excloses d’acord amb el que preveuen els apartats 9.2 i 9.3 anteriors, seran sotmeses a un procés d’avaluació per part del Comitè de Selecció, en aplicació dels criteris de valoració establerts a l’Annex I. 9.5. El Comitè de Selecció, format per persones expertes en diferents àmbits i capacitat contrastada, determinarà la qualitat tècnica de les propostes, tot combinant criteris qualitatius i quantitatius. 9.6. Quan s’acabi cada fase, aquest comitè emetrà un informe de valoració argumentat, que serà publicat a la web de BIT HABITAT (www.bithabitat.barcelona/ciutatproactiva). 9.7. Les persones candidates de la present convocatòria escollides per presentar les propostes seleccionades per la Fase 2: Premi d’ambdues tipologies podran participar en una fase pública d’avaluació dels projectes, consistent en una defensa oral / pitching públic de les seves propostes, abans que s’acabi la Fase 2. A aquests efectes, el consentiment de la persona candidata per difondre públicament els elements del contingut del seu projecte es presumeix amb la presentació de la sol·licitud en la present convocatòria. 9.8. Les propostes guanyadores de cadascuna de les tipologies i, per tant, beneficiàries de l’ajut, seran aquelles que obtinguin una puntuació més alta tenint en compte la valoració obtinguda en la Fase 2. 9.9. La puntuació màxima que podrà obtenir qualsevol proposta serà de 15 punts a la Fase 1 i de 20 punts a la Fase 2. 9.10. No es considerarà subvencionable cap proposta que no hagi superat el llindar de 3 punts (sobre 5) en cadascuna de les categories d’avaluació previstes en l’annex I. 10. Documentació tècnica i administrativa 10.1. La proposta s’ha de presentar emplenant el formulari web que estarà disponible en línia a la pàgina web de BIT HABITAT (www.bithabitat.barcelona/ciutatproactiva), en català, castellà o anglès. 16 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 3 de juny del 2021 CSV: a290-49b1-911a-5038 10.2. BIT HABITAT posarà a disposició de les persones participants dos formularis: Formulari 1. Fase 1. Propostes Formulari 2. Fase 2. Premi En cada formulari es relacionarà tota la documentació tècnica i administrativa que cal entregar, a més de les plantilles per a la documentació tècnica. 10.3. La documentació tècnica, plantilles per emplenar, variarà segons la tipologia de projecte presentat (Tipologia A. Projectes / Tipologia B. Microprojectes). 10.4. Fase 1 - Documentació administrativa i tècnica. A la Fase 1: Propostes, cal presentar el següent: a) Dades de contacte. b) Currículum de cada persona física relacionada amb l’execució del projecte segons la plantilla prevista al formulari (DOC4). No s’acceptaran els currículums que no segueixin la plantilla facilitada per BIT HABITAT. c) Títol del projecte i àmbit d’actuació. d) Proposta executiva, segons plantilla prevista al formulari per a cadascuna de les tipologies de projecte (màxim 12 pàgines per als projectes de la Tipologia A – DOC1A– ) i 8 pàgines per als projectes de la Tipologia B – DOC1B – ). e) Maduresa tecnològica del projecte (TRL). f) Declaració responsable relativa a la designació d’una adreça de correu electrònic com a mitjà preferent per rebre totes les notificacions (Annex III). g) Declaració responsable relativa al compliment dels requisits exigibles per participar en la convocatòria i a l’acceptació de les bases i la convocatòria; en el cas de les agrupacions, la declaració, en nom de tots els seus membres, la presentarà la persona o entitat designada com a representant de l’agrupació (Annex II). 10.5. Fase 2 - Documentació administrativa. Les propostes seleccionades per a la Fase 2 de la “Tipologia A. Projectes” hauran de presentar la documentació administrativa següent: En cas de persones físiques: - Les dades identificadores de la persona signant. - Fotocòpia del DNI/NIF de la persona física. En cas de persona jurídica: - Estatuts de la persona jurídica o documents de constitució. 17 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 3 de juny del 2021 CSV: a290-49b1-911a-5038 - Si escau, la inscripció de la persona jurídica al registre corresponent. - CIF de la persona jurídica. - Fotocòpia del DNI/NIF de la persona signant de la sol·licitud i documentació acreditativa de la representació. No cal aportar aquesta documentació si la signatura electrònica acredita que la persona signant té poders suficients per actuar en nom de la persona representada. En el cas d’agrupació de les persones físiques o jurídiques: - Caldrà aportar, a més, l’acord de col·laboració per a una agrupació de persones sense personalitat jurídica i de solidaritat de la proposta, signada per tots els seus membres, segons el model facilitat per BIT HABITAT (DOC5). 10.6. Fase 2 - documentació tècnica. Les propostes d’ambdues tipologies seleccionades per a la Fase 2: Premi hauran de completar la seva proposta emplenant un qüestionari més detallat. 10.7. Les propostes seleccionades per a la Fase 2 de la Tipologia A. Projectes hauran de presentar: − Memòria del projecte (DOC2A), segons la plantilla adjunta en el formulari, que inclogui la informació següent (màxim 25 pàgines): - EXCEL·LÈNCIA DEL PROJECTE: resum executiu, excel·lència del projecte, objectius i resultats esperats, concepte i metodologia, enfocament transversal, alineament amb els reptes, solució tècnica proposada, maduresa i viabilitat tecnològica, aspectes addicionals d’inclusió social i equitat de gènere. - IMPACTE DEL PROJECTE: impactes potencials, altres impactes, explotació de resultats, pla de comunicació i difusió. - IMPLEMENTACIÓ DEL PROJECTE: pla de treball, activitats previstes, pressupost, gestió del projecte, rèplica i escalabilitat, aportació de persones que duran a terme la proposta, ús de metodologies obertes. − Memòria econòmica del projecte. Previsió del pressupost del projecte (DOC2AB). A la Fase 2 no es podrà modificar l’import total sol·licitat, però sí que es pot modificar la distribució entre partides. En el cas que les partides es modifiquin més d’un 15% s’haurà de justificar. 10.8. Les propostes seleccionades per a la Fase 2 de la “Tipologia B. Microprojectes” hauran de presentar: − Memòria del projecte (DOC2B), segons la plantilla adjunta en el formulari, que inclogui la informació següent (màxim 18 pàgines): 18 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 3 de juny del 2021 CSV: a290-49b1-911a-5038 - EXCEL·LÈNCIA DEL PROJECTE: resum executiu, excel·lència del projecte, objectius i resultats esperats, concepte i metodologia, enfocament i multidisciplinarietat de la proposta, alineament amb els reptes, solució tècnica proposada, aspectes addicionals d’inclusió social i equitat de gènere. - IMPACTE DEL PROJECTE: impactes potencials i indicadors, explotació de resultats, pla de comunicació i difusió. - IMPLEMENTACIÓ DEL PROJECTE: pla de treball, activitats previstes, pressupost, rèplica i escalabilitat, aportació de persones que duran a terme la proposta, ús de metodologies obertes. − Memòria econòmica del projecte. Previsió del pressupost del projecte (DOC2AB). − A la Fase 2 no es podrà modificar l’import total sol·licitat, però sí que es pot modificar la distribució entre partides. En el cas que les partides es modifiquin més d’un 15% s’haurà de justificar. 10.9. Si en el moment de la presentació de la sol·licitud no s’ha aportat algun dels documents exigits a la convocatòria, aquests es podran presentar fins que acabi el període de presentació de sol·licituds. Transcorregut aquest període, s’atorgarà un termini de correcció de defectes o omissions esmenables de la sol·licitud de 10 dies hàbils, de conformitat amb el que disposa l’article 68 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Es consideraran inesmenables els defectes consistents en la manca dels requisits exigits, i esmenables aquells que facin referència a la mera falta d’acreditació dels requisits formals. No s’admetran sol·licituds que tinguin defectes no esmenables o que no s’hagin esmenat en el termini atorgat. 10.10. No es tindrà en compte cap documentació lliurada que no vagi acompanyada de la sol·licitud corresponent, llevat que sigui per adjuntar a un procediment ja iniciat que s’haurà d’identificar clarament. 11. Nomenament, composició i competències del Comitè de Selecció 11.1. La composició del Comitè de Selecció està determinada en la clàusula 8 de les Bases dels Premis als Reptes Urbans de l’Ajuntament de Barcelona. 11.2. Estarà integrat per persones expertes de l’ecosistema innovador local, amb representació dels sectors públic, privat, acadèmic i social:  El presidirà un o una representant de BIT HABITAT.  Una persona tècnica responsable de BIT HABITAT.  Un o una representant d’una universitat o centre de recerca.  Un o una representant d’una associació o consell de barri/districte. 19 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 3 de juny del 2021 CSV: a290-49b1-911a-5038  Un o una representant d’una empresa, consorci o associació de promoció econòmica.  També en formarà part, amb veu però sense vot, un lletrat o lletrada, que exercirà de secretari/ària jurídic/a del Comitè. 11.3. Els acords s’adoptaran pel vot favorable de la majoria simple dels seus membres. 11.4. El Comitè de Selecció podrà ser el mateix per a la Tipologia A. Projectes i la Tipologia B. Microprojectes i per a la Fase 1 i la Fase 2, i es podrà ampliar en nombre en funció de les propostes rebudes. 11.5. La composició nominal del Comitè de Selecció es farà pública a la pàgina web de BIT HABITAT (www.bithabitat.barcelona/ciutatproactiva), convenientment habilitada. 11.6. Es preveu la creació d’un grup de treball específic que assessorà el Comitè de Selecció, tot elevant propostes de resolució, i que estarà format per persones expertes avaluadores independents. Aquestes persones seran oportunament designades per BIT HABITAT. 11.7. Si, per raons degudament justificades, alguna de les persones que formen part del Comitè de Selecció no pogués exercir les seves funcions, BIT HABITAT la podrà substituir, comunicant el canvi oportunament a la pàgina web habilitada. 11.8. La condició de membre del Comitè de Selecció serà incompatible amb la de participant. 11.9. El Comitè de Selecció tindrà les competències següents:  Avaluar les propostes en les diferents fases i decidir sobre l’admissió d’aquestes propostes.  Emetre el veredicte respecte a les propostes finalistes.  Resoldre qualsevol dubte o incidència que pugui sorgir en relació amb el procés d’avaluació. 11.10 Si, sota el criteri d’aquest Comitè, cap dels projectes prèviament admesos no assoleix a la Fase 2 el llindar de, com a mínim, 3 punts (sobre 5) en cadascuna de les categories d’avaluació previstes en l’annex I, d’acord amb el que preveu la clàusula 9.9, aquesta convocatòria podrà declarar-se deserta. 12. Atorgament dels ajuts i les despeses elegibles 12.1. Els projectes seleccionats en la Fase 2 de les dues tipologies (A / B) optaran a la subvenció d’un 80% del pressupost presentat. 12.2. El pagament de la subvenció atorgada s’efectuarà en la seva totalitat mitjançant bestreta, com a lliurament de fons amb caràcter previ a la justificació (pagament a compte) per dur a terme les actuacions inherents a la subvenció. 20 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 3 de juny del 2021 CSV: a290-49b1-911a-5038 12.3. Per a ser considerades subvencionables, les despeses han de:  Estar directament relacionades amb la implementació del projecte.  Estar descrites en el pressupost presentat en la Fase 2.  Atendre els principis de bona gestió financera: rendibilitat i eficàcia.  Haver-se incorregut durant el termini comprès entre la data d’inici i d’acabament del projecte (màxim de 12 mesos consecutius; tot tenint en compte que els projectes guanyadors s’han d’iniciar dins de l’any objecte de la convocatòria). 12.4. Les despeses elegibles s’hauran de desglossar en despeses de personal, costos directes, contractacions externes, costos indirectes i inversions (amortitzacions). 12.5. Les despeses de personal inclouran la nòmina i Seguretat Social del personal fix i eventual a càrrec de la beneficiària i s’hauran d’acreditar mitjançant la documentació que correspongui. 12.6. Els costos directes es refereixen a aquells que fan possible la consecució dels objectius del projecte i es classificaran segons els epígrafs següents:  Material tècnic i/o de producció fungible necessari per al desenvolupament de l’activitat.  Assegurances.  Despeses relacionades amb la comunicació del projecte.  Altres costos directes no previstos però necessaris per a la consecució dels objectius del projecte. 12.7. Les contractacions externes o serveis realitzats per altres empreses, sempre que siguin activitats directament vinculades al desenvolupament del projecte. Aquest epígraf inclourà si són necessaris els serveis d’auditoria per a la justificació. Les contractacions externes o serveis realitzats per altres empreses no poden superar el 15% del pressupost total del projecte i hauran d’ajustar-se als requisits establerts en l’article 29 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. 12.8. D’acord amb l’article 31.3 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, en cas que per a l’execució del projecte sigui necessària la contractació de serveis i/o subministraments per import igual o superior a 15.000,00 euros (o 40.000,00 euros en cas d’execució d’obres), la beneficiària haurà de sol·licitar com a mínim tres ofertes de diferents proveïdors amb caràcter previ a la contracció del compromís per a la prestació del servei o l’entrega del bé, llevat que per les especials característiques de les despeses subvencionables no hi hagi en el mercat un nombre suficient d’entitats que el subministrin o prestin o quan la despesa s’hagi efectuat amb anterioritat a la sol·licitud de la subvenció. 21 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 3 de juny del 2021 CSV: a290-49b1-911a-5038 12.9. Els costos indirectes no podran excedir d’un 10% del total de la subvenció atorgada. S’entenen com a costos indirectes aquells que són propis del funcionament regular de l’entitat beneficiària. 12.10. Les despeses d’amortitzacions dels béns adquirits o de les obres d’inversió en els immobles utilitzats durant l’execució del projecte, així com dels béns d’equipament (maquinària o similar) o d’inversió, sempre que siguin imprescindibles per a l’assoliment dels objectius del projecte. 12.11. No obstant això, el caràcter subvencionable de la despesa d’amortització estarà subjecte a les condicions següents:  Que les subvencions no hagin contribuït a la compra dels béns.  Que l’amortització es calculi de conformitat amb les normes de comptabilitat generalment acceptades.  Que el cost es refereixi al període subvencionable. 12.12. Les despeses següents no es consideraran subvencionables en cap cas:  Els impostos indirectes quan siguin susceptibles de recuperació o compensació, ni els impostos sobre la renda.  Les despeses efectuades en data anterior a l’inici o posterior a l’acabament del projecte. 13. Obligacions relatives a la difusió de l’activitat subvencionada 13.1. Les persones beneficiàries de la subvenció estaran obligades a difondre que l’activitat ha estat subvencionada per BIT HABITAT, fent constar en el material imprès o en altres mitjans de difusió la frase “amb el suport de”, conjuntament amb el logotip de la Fundació —que se’ls lliurarà en un arxiu digital—, així com d’informar a BIT HABITAT dels actes i comunicacions associats al projecte amb una antelació mínima que serà estipulada per BIT HABITAT. Hauran de complir la resta d’obligacions del beneficiari o la beneficiària que resultin de la clàusula 13 de les Bases de Premis als Reptes Urbans. 13.2. En aquells casos en què els projectes beneficiaris de la subvenció tinguin associada la creació d’una pàgina web hauran de fer servir el domini “.barcelona”. 14. Consignació pressupostària 14.1. La dotació màxima de la convocatòria és de 627.385,50 euros amb càrrec als pressupostos de la Fundació BIT HABITAT per a l’exercici 2021, partida D/48101/46311: Premis, ajudes i beques. 14.2. La dotació màxima de la convocatòria es divideix en: 22 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 3 de juny del 2021 CSV: a290-49b1-911a-5038 - Tipologia A. Projectes: 577.385,50 euros - Tipologia B. Microprojectes: 50.000 euros 15. Justificació, seguiment i control de l’execució del projecte Seguiment dels projectes i Comitè de Seguiment 15.1. Es constituirà un comitè de seguiment que vetllarà pel desplegament correcte de la solució guanyadora i avaluarà el grau de compliment dels objectius previstos. 15.2. Per als projectes beneficiaris de la Tipologia A. Projectes, l’entitat beneficiària enviarà trimestralment un informe de seguiment que cobrirà les activitats dutes a terme en el període corresponent. L’informe de seguiment estarà format per:  Una memòria d’actuació amb indicació de les activitats realitzades, així com de l’impacte generat sobre la qualitat de vida de les persones que viuen a Barcelona.  Una memòria econòmica que inclourà una relació classificada de les despeses i una relació detallada i numerada d’altres ingressos o subvencions que hagin finançat l’activitat subvencionada, amb indicació de l’import i la procedència d’aquest. Les factures originals relacionades a la memòria econòmica no s’hauran de presentar. 15.3. Per als projectes beneficiaris de la Tipologia B. Microprojectes, l’entitat beneficiària enviarà un informe de seguiment de meitat del projecte que cobrirà les activitats dutes a terme en el període corresponent. L’informe de seguiment estarà format per:  Una memòria d’actuació amb indicació de les activitats realitzades, així com de l’impacte generat sobre el col·lectiu o la problemàtica identificada en la proposta.  Una memòria econòmica que inclourà una relació classificada de les despeses i una relació detallada i numerada d’altres ingressos o subvencions que hagin finançat l’activitat subvencionada, amb indicació de l’import i la procedència d’aquest. Les factures originals relacionades a la memòria econòmica no s’hauran de presentar. Memòria final 15.4. Per tal de justificar que s’ha dut a terme l’activitat que fonamenta la subvenció, i d’acord amb el que preveu l’article 30 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i l’article 75 del Reglament de desenvolupament d’aquesta llei, la persona beneficiària es compromet a presentar tres mesos després de l’acabament del projecte un compte justificatiu final que constarà del següent:  Una memòria d’actuació amb indicació de les activitats realitzades i els resultats obtinguts: impacte i indicadors. 23 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 3 de juny del 2021 CSV: a290-49b1-911a-5038  Una memòria econòmica que inclourà una relació classificada de les despeses i una relació d’ingressos i subvencions que hagin finançat el projecte. 15.5. A aquests efectes, la persona beneficiària haurà de presentar el compte justificatiu signat pel representant legal o per la persona signant de la sol·licitud de subvenció i podrà optar per les modalitats següents:  Compte justificatiu, amb justificants de despesa directa. Aquest haurà de contenir la memòria d’actuació amb indicació de les activitats realitzades i els resultats obtinguts i la memòria econòmica justificativa del cost de les activitats, que inclourà com a mínim una relació classificada de les despeses i inversions de l’activitat, factures o documents de valor probatori equivalent, i relació d’altres ingressos i subvencions que hagin finançat l’activitat subvencionada. Quan la despesa subvencionable superi les quantitats establertes a la normativa vigent de contractes del sector públic, per als contractes menors, s’hauran d’aportar les ofertes presentades, justificar l’elecció entre elles, i quan l’elecció no recaigui en la proposta econòmica mes avantatjosa, justificar-ho en una memòria.  Compte justificatiu simplificat per a subvencions d’import inferior a 60.000 euros. Aquest haurà de contenir la memòria d’actuació amb indicació de les activitats realitzades i els resultats obtinguts i la memòria econòmica simplificada que inclourà una relació classificada de les despeses i inversions de l’activitat, i una relació d’altres ingressos i subvencions que hagin finançat l’activitat subvencionada. Quan la despesa subvencionable superi les quantitats establertes a la normativa vigent de contractes del sector públic, per als contractes menors, s’hauran d’aportar les ofertes presentades, justificar l’elecció entre elles, i quan l’elecció no recaigui en la proposta econòmica mes avantatjosa, justificar-ho en una memòria.  Compte justificatiu amb aportació d’informe d’auditor per a subvencions d’import igual o superior a 60.000 euros, condicionat al compliment dels requisits de l’article 74.1 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s’aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. Aquest haurà de contenir la memòria d’actuació amb indicació de les activitats realitzades i els resultats obtinguts, la memòria econòmica justificativa del cost de les activitats realitzades i informe de l’auditoria. Quan la despesa subvencionable superi les quantitats establertes a la normativa vigent de contractes del sector públic, per als contractes menors, s’hauran d’aportar les ofertes presentades, justificar l’elecció entre elles, i quan l’elecció no recaigui en la proposta econòmica mes avantatjosa, justificar-ho en una memòria. Reformulació dels projectes 15.6. Les entitats beneficiàries de la subvenció hauran de comunicar a BIT HABITAT, mitjançant el model oficial establert amb aquesta finalitat, qualsevol desviació 24 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 3 de juny del 2021 CSV: a290-49b1-911a-5038 significativa justificada que es produeixi després de l’atorgament de la subvenció i durant l’execució del projecte. 15.7. S’entén per una desviació significativa en el projecte qualsevol modificació referida a:  Canvis en la data d’inici o final del projecte, sempre que la data d’inici es mantingui dins del mateix any d’atorgament de la subvenció i el període màxim d’execució no superi el període d’execució del projecte previst inicialment.  La desviació de més del 10% del pressupost total presentat en la proposta del projecte: - Si aquesta desviació resulta en un pressupost superior al presentat a la proposta, en cap cas podrà comportar modificacions en l’import de la subvenció atorgada; - Si aquesta desviació resulta en un pressupost inferior al presentat a la proposta, es farà un prorrateig percentual de l’import a retornar. En cap cas, la desviació del projecte pot superar el límit de 25% de reducció del pressupost respecte al presentat a la proposta.  La desviació entre partides pressupostàries del projecte superiors a un 15% sobre l’import de cadascuna.  La modificació d’alguna de les accions puntuals incloses en el projecte.  Les desviacions superiors al 20% en els impactes plantejats inicialment en els projectes (en cas de desviacions superiors al 50%, es reclamarà la devolució del total de la subvenció). 15.8. L’entitat beneficiària haurà de presentar els canvis produïts respecte a la proposta original presentada, argumentant-ne el motiu i les mesures correctores, si escau. El Comitè de Seguiment decidirà si s’accepta la reformulació o no: en cas que no s’acceptin les justificacions, es farà un prorrateig percentual de l’import per retornar, calculat en funció del percentatge de desviació. Anul·lació, renúncia i reintegrament 15.9. A banda de les causes de reintegrament establertes a la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i al reglament corresponent, s’anul·larà de manera total o parcial la subvenció proposada o atorgada en els casos d’incompliment següents:  Per la manca de justificació o la justificació incompleta dels fons.  Per l’incompliment de la finalitat de la subvenció o de les altres condicions establertes en la present convocatòria.  Per l’incompliment de les condicions imposades a les persones beneficiàries amb motiu de la concessió de la subvenció. 25 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 3 de juny del 2021 CSV: a290-49b1-911a-5038  Per resistència, excusa, obstrucció o negativa a les actuacions de comprovació i control.  Per l’obtenció concurrent per a la mateixa actuació d’altres subvencions, ajuts o aportacions de qualsevol origen, públic o privat, que sumats a la subvenció de BIT HABITAT superin el al 80% dels costos elegibles de l’actuació subvencionada. 15.10. L’incompliment i la desviació dels impactes plantejats inicialment en els projectes serà causa d’anul·lació total o parcial de la subvenció. La verificació del compliment d’aquests objectius es farà a partir de la consecució justificada dels impactes compromesos en la proposta, que haurà definit també els seus indicadors.  En cas de desviacions superiors al 20%, caldrà comunicar-ho i justificar-ho amb el model oficial establert per a la reformulació del projecte. Es considerarà la validesa dels arguments aportats per acceptar l’aprovació de l’acabament del projecte. En cas que no s’acceptin les justificacions, es farà un prorrateig percentual de l’import per retornar, calculat en funció del percentatge de desviació.  En cas de desviacions superiors al 50%, es reclamarà la devolució del total de la subvenció. 15.11. La persona beneficiària podrà renunciar voluntàriament a la subvenció. La renúncia ha de ser prèvia a l’inici de l’activitat subvencionada o al seu cobrament; altrament, la persona beneficiària ha de reintegrar les quantitats percebudes. 15.12. En el cas de renúncia o reintegrament total o parcial de l’ajut, el romanent sobrant es pot utilitzar per subvencionar els projectes seleccionats per a la Fase 2 que no s’hagin pogut concedir per manca de pressupost, tenint en compte la puntuació més elevada obtinguda i que es puguin dur a terme en l’àmbit temporal que estableix aquesta convocatòria per a cada línia de subvenció. Quan això no fos possible, el romanent passarà a BIT HABITAT per properes convocatòries o ajuts. 16. Propietat intel·lectual, industrial i protecció de dades 16.1. Les persones participants assumeixen l’autoria i l’originalitat dels projectes que presentin amb motiu de la present convocatòria. 16.2. BIT HABITAT no es fa responsable de l’ús inadequat dels drets de la propietat intel·lectual i industrial per part de les persones titulars dels projectes. 16.3. Les persones participants garanteixen, amb total indemnitat per a BIT HABITAT, el caràcter inèdit a tot el món de l’obra presentada i la titularitat en exclusiva sense cap càrrega ni limitació de tots els drets d’explotació sobre l’obra. 16.4. En el cas que el projecte presentat arran d’aquesta convocatòria disposés de llicència lliure o semilliure (Copyleft, codi obert, Creative Commons o d’altres), requerim que es faci constar en la mateixa proposta executiva del projecte, a l’efecte merament de 26 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 3 de juny del 2021 CSV: a290-49b1-911a-5038 coneixement per part de BIT HABITAT. En cas contrari, s’entendrà que el projecte disposa de la protecció atorgada pels drets de propietat intel·lectual a favor exclusivament dels autors/es del projecte. 16.5. Amb la presentació d’un projecte determinat arran de la convocatòria, les persones participants, que tenen la titularitat dels drets derivats de la propietat intel·lectual i/o industrial d’aquest projecte, autoritzen BIT HABITAT per a la reproducció, la distribució i la comunicació pública total o parcial d’aquest, mitjançant diversos formats i plataformes, sempre que aquestes emissions no tinguin un objectiu comercial i estiguin adreçades a la difusió de la convocatòria i a la promoció dels autors i les autores que hi han participat. 16.6. La cessió dels drets referits en l’apartat anterior es fa gratuïtament, sense límit de temps i per a l’àmbit territorial mundial. 16.7. Les persones participants que presentin un projecte, hauran d’acceptar el tractament de dades personals amb la finalitat de la gestió de les subvencions (a l’empara del tractament de dades 334) en el moment d’enviar la candidatura. Podeu consultar la informació sobre el tractament i la protecció de dades a ajuntament.barcelona.cat/protecciodedades. Aquesta se us facilitarà més detalladament en el moment de requerir l’acceptació del tractament abans referida . 16.8. BIT HABITAT demanarà a les persones participants que passin a la Fase 2, l’acceptació del tractament de dades personals amb la finalitat de participació en activitats organitzades per l’Ajuntament de Barcelona (a l’empara del tractament de dades 621) , consistent en la cessió de dades identificatives, característiques personals, circumstàncies socials, imatges i veu per la difusió, als mitjans de comunicació de l’Ajuntament, de la convocatòria d’ajuts a la innovació urbana. Podeu consultar la informació sobre el tractament i la protecció de dades a ajuntament.barcelona.cat/protecciodedades. Aquesta se us facilitarà més detalladament en el moment de requerir l’acceptació del tractament abans referida. 16.9. BIT HABITAT es reserva el dret de no publicar les participacions que no consideri apropiades. 16.10. Les persones participants eximeixen BIT HABITAT de qualsevol responsabilitat derivada dels continguts i de l’ús que facin dels projectes terceres persones. 16.11. En cas de comprovar-se que les persones premiades no són autores dels projectes originals, estaran obligades a reintegrar a BIT HABITAT l’import de la dotació econòmica atorgada com a ajut, sens perjudici de l’exigència de les responsabilitats que escaiguin. Per fer efectiu l’import a retornar, s’hi afegiran els interessos de demora corresponents. 17. Modificacions de la convocatòria 17.1. BIT HABITAT es reserva el dret a anul·lar o a canviar alguns aspectes regulats en aquesta convocatòria atenent raons de causa major, especialment aquelles que puguin estar en relació amb el calendari inicialment estimat. 27 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 3 de juny del 2021 CSV: a290-49b1-911a-5038 17.2. Si això ocorre, sempre es garantirà que les modificacions no alterin el normal desenvolupament de la crida respectant els drets de les persones participants. 17.3. Si escau, els canvis es publicaran a la pàgina web de BIT HABITAT (bithabitat.barcelona/ciutatproactiva). 18. Règim de recursos 18.1. Contra les resolucions de selecció de la Fase 1 o d’exclusió de les sol·licituds dictades pel Comitè de Selecció, així com contra la resolució de l’esmentat Comitè relativa a la selecció de projectes per a la Fase 2, es podran formular al·legacions davant BIT HABITAT en el termini de 10 dies hàbils a comptar des del dia següent a la notificació de la resolució o, en el cas de la resolució relativa a la selecció de projectes per a la Fase 2, des de la seva publicació a la pàgina web de la convocatòria. 18.2. Contra la desestimació per l’òrgan competent de BIT HABITAT de les al·legacions que puguin haver presentat, si escau, els participants d’acord amb el que preveu el paràgraf anterior, es podrà interposar recurs administratiu en el termini d’un mes davant la primera tinència d’alcaldia de l’Ajuntament de Barcelona, òrgan que té la competència a aquest efecte, en virtut de la delegació de l’alcaldessa, adoptada mitjançant resolució dictada en data 10 de juliol de 2019. 18.3. Així mateix, contra la resolució definitiva de concessió de l’ajut dictada per BIT HABITAT a proposta del Comitè de Selecció es podrà interposar recurs administratiu en el termini d’un mes davant del primer tinent d’alcaldia de l’Ajuntament de Barcelona, que té atribuïda la competència en virtut de la delegació de l’alcaldessa, adoptada mitjançant resolució dictada en data 10 de juliol de 2019. 18.4. El termini màxim per dictar i notificar la resolució del recurs d’alçada serà de tres mesos. Transcorregut aquest termini sense que s’hagi dictat resolució, es podrà entendre desestimat el recurs. 18.5. Contra la desestimació expressa o per silenci del recurs d’alçada, es podrà interposar recurs contenciós administratiu davant dels jutjats contenciosos administratius de Barcelona, en el termini de dos mesos a comptar des del dia següent al de recepció de la notificació corresponent (si la resolució és expressa) o en el termini de 6 mesos a comptar des de l’endemà del dia en què el recurs esmentat s’entengui desestimat per silenci. 19. Resolució de conflictes i disposicions finals 19.1. Qualsevol incidència o dubte sobre la interpretació d’aquesta convocatòria, així com qualsevol aspecte no regulat en aquest document, ha de ser resolt per BIT HABITAT o, en el cas de valoració dels treballs presentats, pel Comitè de Selecció, les decisions dels quals són inapel·lables. 28 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 3 de juny del 2021 CSV: a290-49b1-911a-5038 19.2. La sol·licitud d’ajuda no obliga BIT HABITAT a concedir-la, ni dona dret a l’entitat o sol·licitant a rebre-la. 19.3. BIT HABITAT podrà fer totes les comprovacions que necessiti abans i després d’atorgar l’ajuda, i valorarà especialment la certesa de la documentació presentada pel sol·licitant. 19.4. De conformitat amb la Llei 19/2014, de 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, les beneficiàries de les subvencions estaran obligades a facilitar a BIT HABITAT totes les dades i informació que aquesta entitat els requereixi, i podrà fer-la pública mitjançant el portal web corporatiu, sens perjudici de les reserves que en matèria de protecció de dades imposi la normativa d’aplicació. Barcelona,17 de maig de 2021. El gerent d’Agenda 2030, Transició Digital i Esports, Xavier Paton Morales. La gerent de la Fundació BIT HABITAT, Yolanda Lacasa Puigmal. 29 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007