Sessió informativa per al professorat DOCUMENT DE RESPOSTA A LES PROPOSTES DE LA XXIII AUDIÈNCIA PÚBLICA A NOIS I NOIES Barcelona, juliol de 2018 RESPOSTES ALS NOIS I NOIES PARTICIPANTS A L’AUDIÈNCIA PÚBLICA DEL CURS 2017-2018 En primer lloc, us felicitem per la magnífica feina A la part final del document hi ha els vostres que, al llarg del curs 2017-2018, heu fet tots, tant reptes i compromisos. Us encoratgem a l’alumnat com el professorat dels 34 centres que treballar per portar-los a terme i us recordo que heu participat en l’Audiència Pública. Les compteu amb nosaltres pel que necessiteu. propostes que ens feu arribar serviran per millorar i són molt valuoses perquè mostren la diversitat Moltes gràcies. d’opinions. Esperem estar a la mateixa altura amb les respostes. La vostra anàlisi sobre el Zoo està feta en les mateixes línies en què s’està fent a l’Ajuntament el debat que recollirà les vostres propostes. La reflexió sobre el Zoo és un debat socialment viu, com ho demostra la Iniciativa Ciutadana Zoo XXI (*) que està en tramitació. Us animen a mantenir una actitud crítica i reflexiva i us convidem a participar en la Comissió d’Infants i Joves de l’Audiència Pública (CIJAP), si voleu més informació o debatre sobre aspectes concrets. * Més info sobre la Iniciativa Ciutadana Zoo XXI http://zooxxi.org/ca/exposició_de_motius ELS NOIS I NOIES PARTICIPANTS A L’AUDIÈNCIA PÚBLICA VAN DEMANAR A L’AJUNTAMENT: Deixar les espècies autòctones al Zoo, ja Des del març del 2016, l’Ajuntament va impulsar un que es poden adaptar amb més facilitat. grup de treball per pensar en un nou model de zoo i es va arribar a un 80% de consens respecte que el Acollir només animals en perill d’extinció. Zoo havia de prioritzar les espècies autòctones i les Potenciar la conservació d’animals en amenaçades i en perill d’extinció, de la mateixa perill d’extinció que fa el Zoo. franja climàtica, vinculades a projectes de conservació dels hàbitats. Afavorir que al Zoo només hi hagi les espècies autòctones del nostre Aquesta és la mateixa línia que recull el Pla ecosistema, ja que tindrien les seves estratègic del Zoo, on s’incorporen les vostres condicions de clima i temperatura. propostes. ELS NOIS I NOIES PARTICIPANTS A L’AUDIÈNCIA PÚBLICA VAN DEMANAR A L’AJUNTAMENT: Reintroduir els animals que puguin ser El Zoo participa en diversos programes de cria en reintroduïts en el seu hàbitat natural. captivitat i reintroducció i també aporta individus per enfortir les poblacions de diverses espècies Conservar les espècies protegides del autòctones al seu medi natural. nostre entorn per tal d’estudiar-les i investigar-les i evitar-ne l’extinció. Però vol dedicar més esforços i mitjans materials i humans no només a reintroduir individus sinó també a col·laborar en la protecció dels hàbitats naturals. ELS NOIS I NOIES PARTICIPANTS A L’AUDIÈNCIA PÚBLICA VAN DEMANAR A L’AJUNTAMENT: Mantenir el Zoo fins que els animals que La reducció del nombre d’espècies del Zoo és un han nascut en captivitat acabin el seu cicle procés que demana temps per trobar el millor vital i anar reintroduint les cries en un emplaçament per als individus. hàbitat natural o en una reserva, sempre que es puguin separar de les seves mares. A més, no sempre hi ha refugis o reserves/santuaris als quals poder enviar molts dels animals que no haurien d’estar en captivitat. Inevitablement, hi haurà subjectes que acabaran el seu cicle vital al Zoo i sempre els garantirem les millors condicions i benestar. ELS NOIS I NOIES PARTICIPANTS A L’AUDIÈNCIA PÚBLICA VAN DEMANAR A L’AJUNTAMENT: Respectar els rols i les dinàmiques dels El punt de partida de la transformació del Zoo és el animals salvatges. Intentar evitar el nou model de zoo que es va consensuar i del qual contacte freqüent entre animals salvatges i parteix el Pla estratègic que s’ha presentat i on persones. s’incorporen les vostres propostes. Treballar els hàbitats naturals de cada En el Pla estratègic es planteja la remodelació del espècie i adequar el Zoo a la realitat tant Zoo en àrees diverses que representin els hàbitats com sigui possible. en què viuen les espècies. Tot i això, el Zoo ja duu a terme programes d’enriquiment amb les espècies El personal del Zoo hauria d’activar encara actuals. més l’instint dels animals (donant éssers vius de menjar als carnívors, fent jocs Ja tenim activitats en les quals podeu participar per perquè pensin i es desenvolupin, etcètera), veure com funciona aquest enriquiment. perquè quan els reintrodueixin a l’entorn natural puguin sobreviure. ELS NOIS I NOIES PARTICIPANTS A L’AUDIÈNCIA PÚBLICA VAN DEMANAR A L’AJUNTAMENT: Crear un espai de realitat virtual on es El Pla estratègic ja inclou l’ús de la tecnologia per mostrin els individus en el seu hàbitat millorar el maneig dels animals, oferir imatges natural. S’hi podrien estudiar els animals i d’espècies animals i hàbitats naturals que no serviria com a eina docent. podem tenir al Zoo, transmetre informació d’interès educatiu a les nostres instal·lacions, explicar les Substituir els animals que no tenen prou amenaces a la biodiversitat, servir com a eina espai per imatges de realitat augmentada, docent per a temes d’educació ambiental, i fer vídeos, etcètera. instal·lacions que permetin obtenir la percepció del contacte virtual amb els animals. Crear un zoo virtual amb la mateixa funció d’educar els ciutadans i ciutadanes de En cap cas la tecnologia no substituirà les espècies Barcelona, però sense tenir engabiats els que el nou model de zoo consideri objectiu de animals, amb espais dedicats únicament a conservació. l’aprenentatge de la vida i al respecte vers els animals, fent servir ulleres virtuals per tenir una experiència real i sensible. ELS NOIS I NOIES PARTICIPANTS A L’AUDIÈNCIA PÚBLICA VAN DEMANAR A L’AJUNTAMENT: Crear una reserva natural on els animals Traslladar el Zoo fora de la ciutat és una operació gaudeixin de més llibertat i estiguin en un costosa i complexa que no qüestiona el model de entorn més natural. zoo. Si el que es necessita és més espai per a determinades espècies, com quan suggeriu Traslladar el Zoo a un terreny més gran prioritzar les autòctones i les que estan en perill amb més espai per als animals, una d’extinció, s’aconsegueix l’espai reduint el nombre proposta semblant a una reserva natural o d’espècies del Zoo actual. safari. El criteri per seleccionar les espècies seria escollir Crear un bioparc amb espècies autòctones les que necessiten menys espai, viuen en grups fora de Barcelona per tal d’allunyar-les de més petits i tenen necessitats ambientals menys la contaminació acústica, lumínica i complexes i, a més, disposen d’alternatives com ara ambiental. refugis o espais on els humans no siguin espectadors. Amb aquesta mesura s’allibera espai, però no es resol el problema de la contaminació ambiental, que s’està intentant reduir a tota la ciutat. ELS NOIS I NOIES PARTICIPANTS A L’AUDIÈNCIA PÚBLICA VAN DEMANAR A L’AJUNTAMENT: Per fer la transformació del Zoo sabem El pressupost que necessita el Zoo per a la seva que cal tenir més diners, però creiem que transformació serà un extra que haurà d’aprovar es podria destinar una part dels diners de l’Ajuntament quan adquireixi el compromís de l’entrada a la millora de les instal·lacions. promoure un model nou. A més, per augmentar la venda d’entrades Els ingressos derivats de les entrades, de les es podria fer una pàgina web i fulletons quotes dels socis i sòcies i de l’activitat del informatius sobre el Zoo, l’estat dels Departament d’Educació cobreixen només una part animals i les activitats que s’hi fan. de les despeses del Zoo actual i, si s’incrementessin les entrades, els socis i sòcies i les activitats, es podria arribar a cobrir les despeses. El Zoo ja disposa d’una pagina web que justament ara s’està renovant; també publica una revista per als socis i sòcies i duu a terme moltes experiències i activitats els caps de setmana i les vacances. ELS NOIS I NOIES PARTICIPANTS A L’AUDIÈNCIA PÚBLICA VAN DEMANAR A L’AJUNTAMENT: Que el Zoo serveixi per ensenyar i educar: El Zoo de Barcelona va ser pioner a crear el que proporcioni informació sobre els Departament d’Educació per potenciar la funció animals i que faciliti les sortides amb educadora i oferir una varietat d’activitats escoles. educadores a les escoles. Que les escoles apadrinin animals: cada S’està treballant per poder implantar les càmeres escola podria apadrinar un animal del Zoo. per fer l’apadrinament. Es podia instal·lar una càmera al seu espai i els nens i nenes de l’escola podrien fer el L’apadrinament d’animals i espècies diferents us seguiment del seu dia a dia. permetrà fer observacions a partir de les càmeres i treballar molts aspectes de la vida dels animals al A més, els cursos de grans de l’escola Zoo. podrien anar al Zoo a fer tasques de manteniment de l’espai de l’animal i a Us encoratgem a fer que tota l’escola (grans i petits) cuidar-lo. treballi per produir “elements” de joc i entreteniments per als animals, sempre seguint les pautes que marquin els tècnics del Zoo. Per acabar, vosaltres vau adquirir uns compromisos: A Nou Barris us heu compromès a explicar totes les coses positives del Zoo perquè la gent hi vagi i així s’obtinguin més diners. També heu de tractar bé els animals del vostre entorn: els coloms, els porcs senglars, etcètera. A Sarrià - Sant Gervasi us vau comprometre a transmetre i compartir les vostres descobertes durant aquest projecte amb companys i companyes, familiars i amistats, i construir entre tots el futur del Zoo. Des de Sant Martí, teniu el compromís de dur a terme accions que afavoreixin els animals. En primer lloc, reduireu la carn i el peix de la vostra alimentació. D’altra banda, fareu difusió dels drets dels animals per mitjà d’accions diverses, com ara recollides de signatures, performances, etcètera. I també us vau comprometre a: A Gràcia, us vau comprometre a respectar els animals i a acceptar que també tenen drets; també, a pensar maneres de poder conviure millor amb els petits insectes i altres animals que teniu a l’entorn quotidià i, alhora, a fer difusió i buscar persones que vulguin i puguin participar en la millora del Zoo. I ho podeu fer a través de les xarxes socials, els espais públics, etcètera, tant amb tríptics i pòsters divulgatius com amb xerrades, taules rodones i altres, sobretot per als nens i nenes més petits, que poden entendre el Zoo com un entreteniment sense tenir-ne en compte els problemes. A més, explicareu el que heu après als vostres companys i companyes per fer una cadena de conscienciació respecte al funcionament dels zoos i per col·laborar amb entitats que treballin amb animals, com ara gosseres o centres de recuperació d’animals i refugis. També us heu compromès a continuar pensant i treballant per poder millorar el Zoo i a continuar fent propostes als seus responsables i als polítics. I també us vau comprometre a: A l’Audiència de la ciutat us vau comprometre a continuar buscant alternatives, a tenir una participació activa en la constitució del nou Zoo i també a intentar conèixer l’opinió que tenen altres nens i nenes de la nostra edat. I, finalment, us heu compromès a millorar la vostra relació envers els animals, una relació basada en el respecte i la justícia, i a tenir cura del medi ambient en què viuen. Treballem plegats pel nou Zoo? Carme Maté Directora del Servei de Drets dels Animals Gerència Medi Ambient, Ecologia Urbana Ajuntament de Barcelona cmteg@bcn.cat Antoni Alarcón Director del Parc Zoològic de Barcelona BSMSA aalarcon@bsmsa.cat