Institut d’Educació 1 Institut d'Educació Plaça d'Espanya, 5 08014 Barcelona Telèfon 93 402 36 63 Fax 93 402 36 60 ÍNDEX Introducció.....................................Pàg. 3 La música i jo Nosaltres creiem............................Pàg. . 4 Nosaltres volem ............................ Pàg. 6 Què sona Nosaltres creiem ........................... Pàg. 7 Nosaltres volem ............................ Pàg. 8 Les músiques Nosaltres creiem ........................... Pàg. 9 Nosaltres volem ........................... .Pàg. 11 2 INTRODUCCIÓ Els i les joves que hem participat en A continuació, us explicarem com ens l’elaboració d’aquest manifest volem afecta el que sona al nostre voltant i donar-vos a conèixer el que nosaltres quin és l’ambient sonor que vivim a la creiem i volem respecte la música a la ciutat. ciutat de Barcelona. Ho hem titulat: QUÈ SONA Parlarem de tres temes diferenciats. Per acabar, volem opinar sobre els Primerament, de què ens aporta la diferents estils de música i el seu música a la nostra vida i què opinem públic, així com de l’oferta actual de dels serveis musicals que trobem a la músiques a la ciutat. ciutat de Barcelona. Ho hem titulat: LES MÚSIQUES Ho hem titulat: LA MÚSICA I JO 3 LA MÚSICA I JO Nosaltres creiem: Que la música és plaer, llibertat i musicals: fem música amb la nostra alegria. La música ens fa viure, ens veu, amb les mans, amb els peus, hi acompanya i ens omple per dins. Ens ha música en el cant dels ocells ......... ajuda a divertir-nos, a descarregar Els estils musicals vénen donats per tensions i a reflexionar, a evadir-nos de moltes coses: la cultura, el la realitat i deixar anar la imaginació. llenguatge, l’educació, la manera de Sovint quan escoltem, cantem o toquem pensar, els costums,... ens acompanyen ens oblidem dels problemes, ens en diferents estats d’ànim. despreocupem i alliberem tensions i mals de cap. La vida sense música seria La música és un camí important en les molt avorrida, és un bon element per relacions humanes, les facilita i pot distreure’s i tranquil·litzar-se. ajudar en les relacions familiars i en les relacions amb els amics. Sovint, una Considerem la música una part més de música o una cançó pot identificar una nosaltres i un camí per relacionar-se relació. També ens serveix per apropar- amb els altres. La música és un nos i conèixer cultures i altres persones. llenguatge, un art, una manera de Parlar i fer música ens permet conèixer comunicar-se i un mitjà per expressar més les persones que ens envolten. sentiments i emocions. Està present en Dins de la família és un punt d’unió en molts àmbits de les nostres vides i festes i celebracions. Fent música pensem que és un mitjà molt antic per podem conèixer altres persones i fer transmetre sentiments, creences i nous amics i amigues. opinions. L’entenem com una manera de trobar-se un mateix i de reflectir les En la nostra societat la gent s’agrupa formes de pensar i viure. Ens permet segons la seva manera de pensar i de expressar els nostres sentiments, les fer. Segons les experiències viscudes, nostres idees i els nostres pensaments ens agraden diferents estils musicals, i, segons la nostra manera de ser, ens diferents maneres de vestir, formes de sentim identificats amb un tipus viure, de pensar,... Cada societat té el determinat de música. seu tipus de música i hi ha grups que expressen la seva ideologia a través de Hi ha moltes maneres de fer música. El la música. També determinats cantants món és ple de sons expressen les seves opinions a través de la seva música. 4 Hi ha societats en les que la música és sentiments. La nostra cultura és més molt important, societats que porten la rígida i sovint semblem màquines. música a dins, que s’expressen a través Actualment, hi ha moltes coses que ens d’ella i que es manifesten a través dels distreuen i fan que escoltem menys sons i els ritmes. La nostra societat està música: per exemple l’ordinador i la plena de normes i convencions que televisió fan que, sovint, oblidem dificulten aquesta expressió espontània distreure’ns de moltes altres maneres: i oberta a través de la música. amb la música, amb els llibres,... Les societats tecnològicament més Nosaltres pensem que és important avançades són menys espontànies i els aprendre a escoltar música i que cal costa més expressar els seus tenir paciència davant una música nova i aprendre a entendre-la. 5 Nosaltres volem: de música, ens agradaria que la música Que la música es promocioni, que es impregnés l’escola en altres moments: a faciliti que la música pugui estar present les classes de plàstica, d’educació en la vida de totes les societats i que hi física, en estones de temps lliure,.. hagi més informació de com i perquè la música influeix en les persones. Demanem que s’organitzin més festes musicals entre instituts de Barcelona, Demanem que es respecti la diversitat utilitzant la música com a mitjà de d’opinions i de gustos musicals i es faci comunicació i aprofitant aquestes servir com a mitjà de comunicació per trobades per conèixer gent nova i fer conèixer i entendre altres societats. La amics. També cal fer trobades amb societat ha de ser més tolerant amb la joves d’altres països i aprofitar la diversitat musical, poder escoltar tots música com a canal de comunicació. tipus de música i que es respectin els gustos de tothom. Alguns de nosaltres desitgem que hi hagi més música amb lletres També volem més silenci, més estones interessants i menys música màquina. per poder escoltar música i que la música segueixi formant part de les nostres vides. Hi podria haver més música als casals, als hospitals, a les sales d’espera, als transports públics de llarg recorregut,... Ens proposem aprendre a fer i escoltar música, saber valorar-la més i tenir oïda musical. Tenir més cultura musical des de petits, sense estereotips, música clàssica i moderna per a tots. Per això, és necessari que hi hagi més facilitat per estudiar música i qui vulgui pugui dedicar-se a l’ofici de músic. Calen més conservatoris i més escoles públiques de música en les que tothom hi pugui tenir accés i on s’ensenyin tipus de música diferents. A les escoles volem que hi hagi més corals, que s’escolti més música actual, que s’ensenyi a tocar més instruments a part de la flauta i que es facin tallers de ràdio. No en tenim prou amb la classe 6 QUÈ SONA Nosaltres creiem: l’ambient. Que hi hagi música està bé ja Que és millor la música que el soroll. El que la música per ella mateixa no és soroll ens fa menys sociables i ens contaminació acústica, però pot arribar tanca més en nosaltres mateixos. El a ser-ho segons l’ús que se’n faci. És soroll no et deixa concentrar-te per important respectar els altres vigilant el estudiar. Si en un entom de treball hi ha volum de la música. molt soroll, és possible que el nostre humor sigui dolent. La música fa el La ciutat és tolerant amb la diversitat treball més agradable. Depèn del tipus musical però a cadascun de nosaltres de música, les persones hauríem de sovint ens costa ser tolerants i escoltar poder triar si volem o no treballar amb aquella música que no ens agrada. S’ha música. de ser tolerant perquè hi ha gustos musicals molt diferents. L’ambient sonor de la ciutat ens estressa, ens posa nerviosos, fa que hi Pensem que no hi ha suficients espais hagi més discussions i conflictes i que musicals i que els que hi ha estan tinguem una conducta més agressiva. concentrats en un lloc determinat. No es Els cotxes, les motos, les botigues amb donen prou recursos ni oportunitats per música forta, les obres al carrer i el a les persones que volen formar grups bullici de la gent són contaminació musicals i coneixem grups musicals que acústica i no ens permet passejar s’han desfet per manca de facilitats i tranquil·lament pel carrer. recursos. Observem que la música està present en molts àmbits de la nostra societat: a la televisió, a la ràdio, als establiments...La música al carrer i als establiments oberts no contamina 7 Nosaltres volem: ordenances municipals sobre acústica i Menys soroll i més música amb un soroll a través de cartes, anuncis, e- volum adequat per no molestar la gent i mail,... i que aquestes ordenances es amb respecte per la diversitat dels compleixin. diferents tipus de música. Més música al metro, als trens, als mercats, als Ens fan falta més espais barats i de fàcil centres cívics, a les escoles... i que es accés per poder escoltar música, que trobin estratègies perquè els usuaris augmentin els locals de músiques dels transports públics puguin escollir la variades i que redueixin els preus a les música que sona: com per exemple, discoteques. Els locals on es va a que hi hagi auriculars als transports escoltar música han de ser més segurs i públics per poder escollir la música que no ha d’haver-hi comerç de drogues. volem escoltar. Demanem que hi hagi més emissores A la ciutat cal fer servir la música per de ràdio amb varietat de música per a la crear ambients relaxats, cal controlar la gent jove i més programes musicals a la contaminació acústica del carrer i cal televisió. estimular l’ús del transport públic per reduir el volum de trànsit i la S’ha d’ajudar i donar suport econòmic a contaminació. grups musicals que comencen perquè puguin tenir l’oportunitat d’aprendre, Demanem tenir accés a una millor tocar i arribar a ser bons. Necessitem informació sobre les activitats musicals més espais per assajar, més de tota la ciutat. Que la informació arribi recolzament social i més publicitat. a tot arreu i que quedi recollida en algun full informatiu mensual. També volem que l’Ajuntament ens doni més informació sobre la normativa i les 8 LES MÚSIQUES Nosaltres creiem: Els instruments estan en desigualtat de Que la música aporta cultura. Sigui la condicions. Hi ha més facilitats per música que sigui, ens agradi o no, és el estudiar i aprendre a tocar instruments reflex d’una societat. Hi ha molta clàssics com poden ser la guitarra o el varietat musical i és difícil conèixer tots piano i moltes menys per altres els diferents tipus de música que es instruments més moderns. Per exemple, fan. Per parlar de qualsevol tipus de és molt difícil poder aprendre a fer de música no és necessari conèixer-la en “discjockey”. A més, el cost econòmic profunditat. Escoltar música et crea un dels estudis i la facilitat per trobar sentiment i saps si aquella música material musical és molt diferent. t’agrada o no. En la música és tan Pensem que la música màquina i el vàlida la teva opinió com la d’una “bacalao” també són música perquè persona experta. tenen ritme, melodia i harmonia. Tot i que alguns de nosaltres creiem que La música no té idioma i això ens sovint són més soroll que música i permet relacionar-nos a través d’ella generen agressivitat. amb persones de cultures i formes de vida diferents. Tothom pot entendre la L'ús de les noves tecnologies en la música. En un mateix concert ens música és positiu ja que permeten podem trobar diferents grups socials i desenvolupar o treballar sons diferents i persones d’edats molt diverses, és per millorar la qualitat de les gravacions. això que la música pot ajudar a establir Encara que hi ha alguns avenços que lligams i facilitar relacions entre empitjoren la música, en general l’ús de persones diferents. De vegades, però, les noves tecnologies en la música ens la música també pot crear conflictes aporta més recursos i això sempre és entre les persones. Sovint la gent és bo. No hem d’oblidar que sense la intolerant amb la música que no li tecnologia no podríem escoltar música agrada i això pot crear conflictes. com ho fem ara. Però si tota la música la fa la màquina hi Quan a casa escoltem música és ha el risc que desaparegui el sentit, el diferent que quan escoltem música a notar la música, el fer un mateix la seva l’escola. A l’escola ens eduquen l’oïda i música i l’aprendre a tocar un estudiem la història de la música i les instrument. Les màquines ens poden músiques que s’han fet al llarg del ajudar però s’ha de trobar un equilibri temps. En canvi, a casa escoltem la entre la música que fan les persones i música que ens agrada. els instruments i la música que fan els ordinadors. Hem observat que hi ha més facilitats per estudiar música i instruments clàssics. La música clàssica està més ben considerada i té més tradició. 9 Podem parlar de dos tipus de música, la comunicació s’escolta més la música música comercial que té un gran moderna que la clàssica. “marketing”, grans muntatges publicitaris Els estaments de govern procuren ser i que mou molts interessos econòmics, i equitatius i globals amb els diferents la música que no és tan comercial. tipus de música, són més els mitjans de Els mitjans de comunicació no tracten comunicació que afavoreixen més un igual els diferents estils de música que hi tipus de música i no fan cas de moltes ha. Es promocionen més uns tipus de altres músiques que existeixen. música i tot va molt en funció del "marketing”, de les vendes i dels diners. Malgrat tot, si els grups musicals són En general, creiem que als mitjans de bons duren. La realitat és que hi ha grups musicals que passen de moda i n’hi ha d’altres que no. 10 Nosaltres volem Cal que tinguem la música a l’abast, per Que les persones no discriminin la això volem disposar de més centres per música que no els agrada, que hi hagi estudiar música i que aquests estiguin més respecte per la varietat musical, ben repartits per tota la ciutat. Més pels gustos i per les opinions. Que la igualtat de condicions, més ajuts música sigui un punt d’ajuda i un mitjà econòmics, més facilitats per estudiar i per conèixer altres cultures i altra gent i més quantitat de centres municipals. que ens serveixi per relacionar-nos. Demanem que es respectin les diferents Volem que les noves tecnologies opinions i gustos musicals, que la gent continuïn treballant en el món musical s’obri a conèixer noves músiques i que fent-li un servei positiu i en benefici de els estaments públics potenciïn la música. No han de fer desaparèixer diferents tipus de música. els instruments musicals, no han de fer mal al cervell i han de servir sobretot Estem interessats en conèixer moltes per comparar i per fer evolucionar la músiques diferents, treballaries i música sense fer-la malbé. estudiar-les. Les màquines no han d’arribar a Ens proposem engrandir els nostres substituir els instruments i els músics i coneixements musicals, però s’han d’utilitzar perquè aquests puguin necessitem que a l’escola hi hagi més evolucionar i aprendre coses noves en varietat musical, més facilitats per la música. escoltar música, més varietats d’instruments, que es treballi la música Demanem més control en el “marketing” clàssica sense necessitat de fer servir la musical i que aquest es faci amb música flauta i que els professors demanin la de més qualitat. És important que es nostra opinió i ens ensenyin la música respectin i que es donin més que ens agrada. Hem de tenir més oportunitats als nous grups musicals i facilitats per conèixer instruments que s’ajudi tots els estils i totes les estrangers i poder triar l’instrument que formes musicals per igual. volem estudiar. 11