IV AUDIÈNCIA PÚBLICA ALS NOIS I NOIES DE BARCELONA Educació ambiental i ciutat sostenible Dossier per als participants Curs 1998-1999 Ajuntament de Barcelona Institut d Educació ÍNDEX 1) Introducció ........................................................................................... pàg 3 2) Calendari de treball ............................................................................. pàg 5 A- Jornada d’informació per a educadors ....................................................... pàg 5 B- Trobada intercentres ................................................................................. pàg 5 C- Jornades de diàleg entre els joves ............................................................ pàg 5 D- Celebració de l’Audiència .......................................................................... pàg 8 E- Anàlisi i seguiment dels acords presos pel Consistori ................................ pàg 8 3) Materials de suport .............................................................................. pàg 9 3 0 Plantilla de respostes ............................................................................... pàg 9 3.1-Material per treballar amb els nois i noies ................................................ pàg 22 3 2-lnformació per a educadors ...................................................................... pàg 23 4) Normes reguladores de l'Audiència Pública ...................................... pàg 24 IV Audiència Pública 1999 P -2 Ajuntament de Barcelona Institut d'Educació 1) INTRODUCCIÓ L’Audiència pública és una forma de participació a través de la qual el jovent proposa a l’Administració municipal l’adopció de determinats acords. Les audiències als nois i noies de Barcelona responen a la voluntat del Consistori de dedicar un dia a escoltar la veu dels joves . Aquesta acció respon al doble objectiu de donar la veu als nois i noies com a ciutadans de ple dret i de permetre l’exercici d’una pràctica d’educació per a la participació ciutadana. Els antecedents de la convocatòria de la IV Audiència els trobem en les audiències celebrades anteriorment: El desembre de 1994 es va celebrar la I Audiència pública als nois i noies de la ciutat. Després d’un valuós treball realitzat a les escoles, els alumnes participants presenten al Consistori el manifest dels joves escolars barcelonins: Mesures per un món millor. El manifest conclou amb la petició dels joves de crear un Consell Permanent de nens i nenes en què es tractin els problemes que més els preocupen i on puguin fer propostes i siguin escoltades pel govern de la ciutat. Recollint aquest encàrrec i la recomanació del Consell de Benestar Social en el seu grup de treball Infants i famílies, el 1996 l’IMEB convoca la II Audiència pública als nois i noies de Barcelona amb el lema La participació dels infants en la vida social de la ciutat ( família, escola i barri ), on els i les joves configuren en el manifest La veu dels nois i noies a la ciutat el disseny dels Consells de nois i noies que els han de representar. A més de les escoles, s’incorporen entitats de lleure infantil als treballs previs per a l’elaboració del manifest. Amb motiu de la celebració del Congrés de l’Educació Física i l’Esport a Barcelona, es convoca el curs passat la III Audiència pública amb el tema: Educació física, esport i salut: un dret de la infància. Els nois i noies participants presenten el Manifest de la jove ciutadania barcelonina: L'educació física, la salut i l'esport a la ciutat. Enguany, es convoca la IV Audiència Pública amb el tema Ens ocupem del medi ambient per una Barcelona millor. Com més informació tenim sobre el funcionament del nostre planeta, més ens convencem que hem de relacionar-nos-hi d’una manera més assenyalada. Estem aprenent a acceptar que la Terra és limitada i que els recursos essencials per a la vida -l’aigua, l’aire, els sòls fèrtils, l’energia- no es poden malbaratar. Sabem que en la seva conservació ens hi juguem el futur. iV Audiència Pública 1999 P-3 Ajuntament de Barcelona Institut d’Educació A la ciutat, on l’aigua neta raja per l’aixeta, el llum s’encén amb un interruptor i els aliments es troben al supermercat, de vegades correm el perill d’oblidar la nostra dependència dels sistemes naturals, que són els únics que poden garantir tots aquests recursos en l’origen. De fet, gairebé sense adonar-nos- en, a les ciutats dels països rics ens hem acostumat a viure malgastant recursos i energia sense miraments. I tanmateix, amb tota aquesta despesa, no hem pas aconseguit fet el millor dels mons possibles. Malgrat que anem millorant Barcelona cada dia que passa, trobem encara moltes deficiències a la nostra ciutat. Es tracta de viure millor gastant menys. Es tracta de basar el nostre benestar no pas a tenir més objectes sinó a gaudir més de l’entorn i dels amics. Es tracta d’aprendre a viure d’una nova manera inventada, més en harmonia amb l’ambient, que ens faci més feliços. Es tracta, en definitiva, de tenir idees, moltes idees fresques ! Per això es convida els nois i noies assistents a escoles i institucions de lleure a posar a treballar la seva imaginació creadora, a compartir preocupacions i il·lusions, a debatre les seves propostes i a presentar les seves conclusions a la ciutat. Perquè tots plegats necessitem revisar la nostra manera de funcionar i projectar un futur sostenible. I per això és totalment imprescindible la participació activa dels joves. Com a fruit del treball fet, els nois i noies elaboraran un manifest que serà presentat al Consistori per fer de Barcelona una ciutat més sostenible, amb qualitat de vida per tothom. Amb l’activitat de l’Audiència Pública hi ha una participació real del jovent, l’alumnat aprèn sobre l’aspecte específic que es tracta, aprèn a relacionar-se amb el Consistori, coneix el seu funcionament, exercita la representativitat, crea demandes i les sap expressar, interpreta la realitat social i crea una opinió pròpia. IV Audiència Pública 1999 P-4 Ajuntament de Barcelona Institut d'Educació 2) CALENDARI DE TREBALL A- JORNADA D’INFORMACIÓ PER EDUCADORS És l’espai d’informació i reflexió per educadors interessats a participar a la IV Audiència. La jornada dóna elements per iniciar el treball de l’Audiència a l’aula, al grup o a la tutoria. L’acte inclou propostes didàctiques, exposició d’experiències concretes i el lliurament del material adequat. * Dia: 1 desembre de 1998 * Sessió de presentació a les 12,30h B- TROBADA INTERCENTRES Tots els joves dels grups inscrits que ho desitgin podran participar en una trobada d’activitats per tal de preparar l’Audiència. * Dia: 19 gener de 1999 * Horari: Per als centres docents, de 10 a 12 del matí Per a les entitats de lleure, de 6 a 8 del vespre C- JORNADES DE DIÀLEG ENTRE ELS JOVES Els representants dels grups inscrits en el projecte participaran en dues trobades al llarg del procés de debat, on aportaran les conclusions del seu grup a un treball d’elaboració del manifest juntament amb els representants d’altres centres. * Dies: 23 de febrer i 23 de març * Horari: Per als centres docents, de 10 a 12 del matí Per a les entitats de lleure, de 6 a 8 del vespre * Lloc: Casa Elizalde. ( c/València, 302 ). IV Audiència Pública 1999 P-5 Ajuntament de Barcelona Institut d'Educació Per tal de concretar i agilitar el debat, tant amb els grups de joves com entre els representats, proposem seguir els esquemes de treball que presentem a continuació. Els representants hauran d’aportar les respostes a les preguntes que es plantegen GUIÓ PER A LA SESSIÓ DE DEBAT DEL 23 DE FEBRER • Què és per a tu el medi ambient? Hi tens res a veure tu amb el medi ambient? I la ciutat, què hi té a veure? • La teva acció individual és important per a la millora del medi ambient? I la de la teva família? I la de la teva classe? I la del teu centre? I la de la teva ciutat? • Creus que el que fas tu cada dia afecta el medi ambient? Quines coses creus que fem els ciutadans cada dia que afecten el medi ambient? • Consideres que per obtenir els recursos naturals ( fruita, peix, minerals, energia...) s’haurien de conèixer a fons els ecosistemes? • Qui té més dret a la utilització dels recursos de la Terra? • Els canvis i transformacions que provoquem els éssers humans, tendeixen a millorar o a empitjorar la natura i les condicions de vida dels altres éssers vius? • Creus que es pot progressar consumint menys recursos dels que consumim als països rics? • Qui rep els efectes de la degradació del medi ambient? • Què té més sentit: -actuar amb prudència i posar-nos límits en la nostra capacitat de transformació del medi, o bé -confiar en la capacitat de la humanitat per trobar solucions a qualsevol problema. • La natura no té preu...o sí? El valor, el preu i el cost d’un producte són termes equivalents? El més valuós sol ser també el més car? • Creus que els nostres hàbits de vida i consum poden afectar greument les condicions de vida i el medi d’altres cultures? • Davant dels problemes ambientals hi ha gent que diu: " no hi ha res a fer “ o “ les coses són com són “. I tu, què hi dius? IV Audiència Pública 1999 P-6 Ajuntament de Barcelona Institut d'Educació GUIÓ PER A LA SESSIÓ DE DEBAT DEL 23 DE MARÇ • Tu depens del medi ambient o és el medi ambient el que depèn de tu? • A la ciutat, de qui creus que depenen les coses que fem i que afecten el medi? Dels ciutadans, de les associacions de veïns, de les empreses, de l'ajuntament, de ......... ? • Hi ha alguna relació entre l'estat del medi ambient i la qualitat de vida a la ciutat? • Creus que les notícies que surten als mitjans de comunicació són realistes o catastrofistes? Els mitjans tracten correctament els temes ambientals? Què hi sobra o què hi falta? • Com afecta el que diuen els mitjans de comunicació la conducta de les persones? I com afecta la publicitat? • L'interès pel medi ambient es una moda o una necessitat? • Les coses que fem cada dia (bones o dolentes) respecte al medi, les fem de manera conscient o inconscient? • Per millorar l'actuació dels ciutadans què és més important: informar o sancionar? Se t'acudeixen altres coses? • L'entorn que hem configurat a Barcelona el trobes ambientalment i socialment agradable? Què hi sobra, què hi falta? Com t'agradaria que fos? • Consideres que a Barcelona qualsevol que ho desitgi té oportunitats d'actuar en el dia a dia per millorar el medi ambient? I per no perjudicar-lo? • Dedicaries part del teu temps lliure a treballar per a la millora del medi ambient? Què faries? • Creus interessant participar en "mogudes" per millorar el medi ambient? Quines? Ho fas? Per tal de facilitar la posta en comú entre els representants recomanen que seguiu la plantilla de respostes que adjuntem a l’apartat 3.0. IV Audiència Pública 1999 P-7 D- CELEBRACIÓ DE L’AUDIÈNCIA A mitjans d’abril se celebrarà l'Audiència i es farà lliurament al Consistori del document elaborat amb una petició concreta per part dels nois i noies. Abans de l’acte, representants dels nois i noies participants faran lliurament del manifest final al president de l’Institut d’Educació. Aquest document també farà el tràmit d’entrada al Registre Municipal. L’Audiència, acte- d’especial rellevància ciutadana, se celebrarà al Saló del Consell de Cent de l’Ajuntament i hi poden assistir tots els nois i noies representants dels grups participants als treballs previs de l’Audiència i altres educadors i joves, fins a un aforament aproximat de 180 places. L’alcalde obre la sessió. La Presidència de l’IMEB fa una explicació dels objectius de l’Audiència. Els i les joves prenen la paraula. L’alcalde, conjuntament amb els tinents d’alcalde i els regidors de la ciutat, escolten la lectura del manifest per part d’uns representants dels nois i noies. S'obre un torn d’intervencions del Consistori i un altre d’intervencions lliures on els nois i noies poden tornar a intervenir. La durada de l’acte és d’una hora i mitja aproximadament. La resta de nois i noies de la ciutat poden seguir l’acte en directe a través de la retransmissió de TV Barcelona . El Consistori debatrà les peticions presentades pels nois i noies en un Ple extraordinari que donarà resposta i establirà els acords de govern corresponents. E- ANÀLISI I SEGUIMENT DELS ACORDS PRESOS PEL CONSISTORI Un cop finalitzat el Ple extraordinari que dóna resposta i alternativa a la petició dels nois i noies, s’inicia la valoració amb els educadors i alumnes que hi han participat, tant en els centres com en les trobades interescolars. També es fa el seguiment dels acords presos. Es recolliran suggeriments de millora per a la propera Audiència.