XIII AUDIÈNCIA PÚBLICA ALS NOIS I NOIES DE NOU BARRIS BARCELONA, CIUTAT DE PAU 2018-2019 Som alumnes de 6è de primària i 1r d’ESO de les escoles Cor de Maria Sabastida, Ferrer i QUÈ HEM FET Guàrdia i Tibidabo del districte de Nou Barris. I QUÈ HEM APRÈS Aquest any hem participat en l’Audiència Pública i hem treballat el concepte de la pau, mitjançant activitats a les escoles i en trobades in- tergrups. La primera trobada intergrups va ser a la Mar Bella al no- vembre, amb un joc en què havíem de definir la pau i la violència per mitjà d’imatges i un altre joc anomenat Terra-Mar-Aigua, amb què vam aprendre que, quan algú té poder, pot donar-te ordres, però també que podem manifestar-nos i queixar-nos si les ordres i les normes que ens donen no ens semblen justes, per fer el món més just. Al desembre vam fer una trobada intergrups a l’Espai Fontana, amb una activitat semblant a un bingo on cadascú tenia un país i havia de decidir quines lleis i normes creia que aquell país tenia com a pròpies i quines no. Ens va sorprendre molt que alguns països no tinguessin lleis sobre temes com el feminisme i vam reflexionar sobre quines lleis ens sem- blen més importants. En la tercera trobada, amb les escoles del districte, vam fer un joc de rol on cadascú era un personatge diferent i es representava una situació bèl·lica. Vam aprendre que en una guerra ningú guanya, que les perso- nes potser van obligades a la guerra o la pateixen sense decidir-ho, i que tots i totes som humans i no hi ha cap vida que valgui més que les altres. També vam fer una altra activitat: ens van donar un mapa del dis- tricte i vam senyalar els llocs del barri on ens semblava que hi havia pau i convivència, i on ens semblava que hi havia discriminació i violència. Al febrer vam fer una última trobada intergrups també a l’Espai Fonta- na, primer amb uns debats sobre diferents temes que afecten a tot el món amb relació a la pau i a la violència, i després vam visitar algunes entitats que treballen sobre aquestes qüestions. Ens va semblar molt interessant. A més a més, també hem fet activitats a les aules amb els nostres com- panys i companyes, com ara el joc de travessar el riu, en què fèiem tres DIAGNÒSTIC grups que representaven les diferents classes socials i, per tant, tenien diferents tipus de recursos, de manera que cada grup rebia uns quants papers de diari i un objectiu. Alguns grups vam optar per compartir, DEL DISTRICTE d’altres per robar i d’altres simplement ens vam apanyar amb els re- cursos que teníem. Vam aprendre que el món és injust, que no totes les persones tenen els mateixos recursos i que els hauríem de compartir. Al nostre districte, hi trobem zones amb més violència i zones amb menys També vam reflexionar sobre les fronteres entre països i la necessitat violència. Creiem que hi ha més espais de discriminació i violència que de d’obrir-les per donar les mateixes oportunitats a tothom. A més, vam pau i convivència. fer un mural sobre la pau i cada escola hi va dibuixar coses diferents: alguns alumnes van dibuixar el símbol de la pau i dins del símbol vam Per exemple, trobem violència al Turó de la Peira, sobretot a la nit: hi posar tot allò que tenia a veure amb la pau local i, fora del símbol, amb ha bastants baralles i algunes acaben molt malament. En canvi, durant la pau global; uns altres van dibuixar el colom de la pau i hi vam escriure el dia és més segur i més tranquil. També a la sortida de Les Basses a els conceptes relacionats amb la pau positiva i la pau negativa; d’altres les nits hi ha persones que hi van amb altaveus, fan molt soroll, fumen, van fer un mural en què cada curs tenia una peça i havia fet una grua de beuen alcohol i deixen brossa i vidres escampats per terra. A la Plaça paper petita, i les vam enganxar en un mateix mural gran i vam escriure Verda hi va haver un assassinat, a prop un tiroteig i a la nit hi trobem pau en tots els idiomes. També vam conèixer la història de la Sadako. gent fumant i posant música molt forta. Als carrerons tampoc sentim seguretat, perquè hi ha poca llum i no sabem què ens pot passar. Una altra activitat va consistir a crear diversos comerços ficticis que es trobaven en diferents països i que havien de decidir si volien comerciar Al Parc Central de Nou Barris trobem més tranquil·litat, la natura ens entre si. Amb aquesta activitat vam treballar els drets dels treballadors transmet calma i seguretat, i sempre hi ha un ambient familiar, tot i que i treballadores i la igualtat salarial, i vam reflexionar sobre aquesta a la nit sempre sentim menys seguretat i desconfiem de tothom. qüestió veient que no per ser d’un origen o d’un altre s’ha de tenir més o menys salari o més o menys drets. També hem dut a terme debats A l’escola trobem casos de discriminació per raça i violència física. No sobre temes com la banca armada, el comerç local, el feminisme i la hi sentim gaire seguretat, però també hi treballem qüestions com el fe- immigració, per entendre millor el món que ens envolta. minisme, la comunitat LGTBI o la contaminació des de la infància, per créixer amb una educació correcta. En general creiem que hem après coses noves i que aquests mesos ens han servit per créixer. Veiem que el masclisme també es troba en el nom de les botigues, com ara Mercadona. I també veiem que hi ha discriminació de raça, per exemple, amb el col·lectiu gitano. També trobem espais al barri on sentim seguretat i pau, com els punts JIP o els centres cívics, perquè hi podem fer activitats amb altres joves, fer els deures i gaudir de tranquil·litat i seguretat. També a la biblioteca, perquè hi ha silenci i tranquil·litat: s’hi fan activitats, obres de teatre i clubs de lectura. Als casals, als caus i als esplais també sentim co- moditat i seguretat: hi fem activitats i sortides i coneixem altres joves. Als restaurants també sentim comoditat i seguretat: hi mengem, hi ha tranquil·litat i estem amb les persones que ens estimen. Un altre lloc on sentim comoditat és a les Cotxeres de Maragall, que es- tan plenes de gossos, hi ha molta zona verda i s’hi fan activitats socials que cohesionen i dinamitzen el barri. CONCLUSIONS I AGRAÏMENTS Moltes gràcies per donar-nos l’oportunitat d’expressar què pensem sobre la pau i la violència al nostre districte. Esperem que pugueu fer alguna cosa per canviar la situació i ajudar-nos. Gràcies per la vostra atenció i per escoltar-nos. Districte de Nou Barris Plaça Major de Nou Barris, 1 08042 Barcelona ajuntament.barcelona.cat/noubarris @Bcn_NouBarris barcelona.cat/educacio Districte de Nou Barris