VIII Audiència Pública a les noies i nois de Sarrià-Sant Gervasi barcelona.cat/educacio barcelona.cat/audiencia-publica-nois-noies Districte de Sarrià-Sant Gervasi Plaça del Consell de la Vila, 7 2019—2020 08034 Barcelona ajuntament.barcelona.cat/sarria-santgervasi @Bcn_SSTG Districte de Sarrià-Sant Gervasi Som l’alumnat dels centres Frederic Mistral - Tècnic Eulàlia, El 26 de novembre del 2019 vam anar al Poliesportiu La Mar Bella, on Institut Menéndez y Pelayo, Escola Projecte i Escola Fàsia QUÈ HEM ens vam trobar amb tots els altres centres de Barcelona que participen en Sarrià del districte de Sarrià - Sant Gervasi. Som alumnes aquest projecte. Un cop allà, ens van dividir en grups i vam dur a terme d’ESO i estem participant en el projecte XXV Audiència Pú- FET I QUÈ algunes activitats que tenien l’objectiu d’aportar-nos informació històrica blica de Barcelona, que aquest any s’anomena “Educant en HEM APRÈS i dades entorn del feminisme i l’educació en la igualtat. A continuació, la igualtat”. l’alcaldessa de la ciutat, Ada Colau, es va adreçar a nosaltres i ens va en- comanar la tasca d’analitzar i observar amb una mirada crítica el nostre entorn des de la perspectiva de gènere, per tal d’acabar creant el manifest que avui us presentem i, d’aquesta manera, millorar la societat en què vi- vim i fer-nos-la més nostra. El mes de desembre ens vam trobar amb alumnes de moltes escoles de tot Barcelona a la biblioteca Jaume Fuster, a la plaça Lesseps. En aquell espai vam assistir a una obra de teatre que ens va servir d’exemple per mantenir un debat on analitzar els espais d’igualtat i desigualtat que po- dem trobar en l’àmbit familiar i amb els nostres amics. El 17 de gener es va dur a terme la primera trobada intergrups en l’àmbit del districte al Dipòsit del Rei Martí. Allà ens vam ajuntar amb joves d’al- tres escoles del districte i ens van dividir en petits grups per fer algunes activitats relacionades amb la diversitat de gènere i amb la importància de prendre partit en la vida. Posteriorment, a mitjan febrer, ens vam trobar al Convent de Sant Agustí amb les escoles participants en el projecte de tot Barcelona, per celebrar unes jornades de debat d’on van sortir algunes propostes de millora pel que fa als lavabos i els espais comuns a les escoles. Aquest espai ens va servir per fer-nos una idea del que és una assemblea i una audiència. A banda de totes aquestes trobades, també a les nostres escoles hem tre- ballat sobre la coeducació i l’educació en la igualtat. Hem fet servir un dossier pedagògic amb activitats i dinàmiques que ens han fet reflexionar sobre feminismes i igualtat, algunes amb el grup classe i d’altres de forma individual. També hem vist pel·lícules amb perspectiva o denúncia de gè- nere que ens han acostat més a les realitats que dones i col·lectius en risc d’exclusió de tot el món viuen en el seu dia a dia. Educar en la igualtat és educar de manera que es prioritzi la igualtat de QUÈ ENTE- gènere per aconseguir un futur igualitari on tothom pugui ser lliure, on NEM PER no es pateixin discriminacions i on es respecti i entengui la diversitat. EDUCAR EN LA IGUALTAT? Aula Proposem a l’Ajuntament: DIAGNÒSTIC Observem que hi ha una part del professorat que intenta erradicar les situ- PROPOSTES · Introduir lavabos per a persones no binàries als espais públics. acions de falta de respecte entre l’alumnat. Tot i així, hi ha una altra part · Promoure la roba unisex i no diferenciar entre noies i nois a les botigues. que promou la diferenciació entre gèneres amb comentaris masclistes o · Promoure pel·lícules i sèries amb protagonistes que no compleixin l’he- amb comentaris relacionats amb el vestuari de les noies. A l’àrea d’edu- teronormativitat. cació física hi ha criteris d’avaluació diferents entre nois i noies. També · No permetre anuncis i publicitat sexista i que no fomenti la igualtat. actualment segueix havent-hi escoles on els uniformes estan diferenciats · Utilitzar sempre el llenguatge inclusiu en els seus documents, programes per gèneres... i actes oficials. A vegades, quan s’han comentat i denunciat aquestes situacions al pro- · Promoure una contractació paritària dels empleats i empleades. Promo- fessorat, no hi ha hagut una resposta positiva, més aviat amb ignorància. cionar dones i identitats no heteronormatives. Pati i espais comuns Proposem al centre educatiu: Observem que als patis de les nostres escoles l’espai està mal organitzat i · Crear un protocol per als comentaris o actes masclistes a les aules o qual- que el monopolitza el futbol, a què només juguem els nois, i no es preveu sevol lloc del centre educatiu. cap canvi. Als espais comuns de l’escola sentim comentaris masclistes i · Buscar i utilitzar més referents femenins per a totes les matèries. homòfobs, i el professorat no fa res al respecte i no promou la comunicació · Promoure tècniques de defensa personal. inclusiva; a més, els lavabos no són mixtos i no es deixa un espai perquè les · Avaluar segons les característiques de cada persona i no segons el gènere. persones no binàries puguin estar còmodes. · Introduir experts en diversitat de gènere i diversitat sexual als centres educatius. Temps familiar · Promoure activitats on no es distingeixi entre gèneres. Observem que en algunes famílies les feines de casa estan ben repartides, · Crear tres tipus de lavabos, per a noies, per a nois i per a persones no però en altres cases segueix havent-hi una doble jornada per a la dona. binàries. També per part de les nostres referents hi ha un tracte diferent entre els germans i les germanes, per exemple, quant a arracades, roba, comenta- Proposem a les famílies: ris, sensacions de seguretat o inseguretat... · Repartir les tasques de casa de manera equitativa entre homes i dones. · No educar-nos diferent els nois i les noies des de petits, per exemple, po- Relacions sant-nos roba diferent o comprant-nos joguines segons el gènere. Entre nosaltres podem parlar de tot, però a la vegada hi ha discriminació de gènere per la forma de vestir i per no seguir els estereotips de cada gènere. Ens trobem que entre amics i amigues hi ha molts comentaris mas- clistes o accions micromasclistes que promouen situacions de desigualtat. Xarxes socials i mitjans de comunicació Observem que en la societat hi ha una sèrie d’estereotips que la dividei- xen en dues bandes segons el gènere i que es promouen en els mitjans de comunicació, entre d’altres. Observem que alguns col·lectius pateixen prejudicis i agressions, i una sexualització del cos de les noies, fins al punt que hi ha persones que arriben a patir trastorns alimentaris. També creiem que això reforça la idea d’alguns nois de sentir-se en una posició superior a la de les noies. Tot i així, creiem que cada cop hi ha més espais on podem trobar infor- mació, espais de debat, espais on fomenten el feminisme i altres lluites, i que les xarxes socials ajuden a fer-ne difusió. Ens comprometem a: COMPRO- · Utilitzar llenguatge inclusiu sempre que parlem. MISOS · Respondre davant de situacions masclistes i mai callar davant d’una in- justícia. · No consumir en comerços que tinguin publicitat masclista i denunciar-ho mitjançant les xarxes socials. Gràcies a aquest projecte hem après nous conceptes que abans no domi- CONCLU- nàvem, ens hem adonat que hi ha més desigualtats de les que percebíem i, SIONS I compartint les nostres experiències i els nostres punts de vista, hem detec- tat noves situacions de desigualtat. De la mateixa manera, també ens hem AGRAÏ- adonat que moltes de les desigualtats que hem observat estan amagades i MENTS són difícils de percebre en el nostre dia a dia. Aquest projecte ens ha donat també l’oportunitat d’aprendre a argumentar les nostres opinions i donar solucions a moltes de les problemàtiques que trobem al nostre entorn. Agraïm la seva tasca a les treballadores i els treballadors públics que ens llegeixen, als monitors i monitores que ens han guiat durant aquest pro- jecte, al professorat que ens ha ofert els espais per treballar aquests temes i a totes les persones que han fet possible aquest projecte des de l’ano- nimat. També volem donar les gràcies a l’Ajuntament de Barcelona per deixar-nos, als i les joves de la ciutat, tenir una veu de participació activa dins la societat amb aquest projecte.