GASETA MUNICIPAL 19 de juliol del 2021 CSV: 193a-6371-f76c-b09b Disposicions generals – Bans BAN de l'Excma. Senyora Alcaldessa, de 15 de juliol de 2021, pel qual, atesa la situació excepcional ocasionada per la COVID-19, es simplifica l'habilitació per desenvolupar, amb caràcter temporal, l'activitat de "bar" en determinats establiments de concurrència pública. Vist que en data 14 de març de 2020 es va aprovar el Reial decret 463/2020, pel qual es declarava l'estat d'alarma per la gestió de la situació de crisi sanitària provocada per la COVID-19 i les sis pròrrogues posteriors adoptava mesures restrictives que condicionaven, limitaven o suspenien temporalment per raons de salut pública l'exercici de l'activitat ordinària de determinats establiments regulats en la Llei 11/2009, del 6 de juliol, de regulació administrativa dels espectacles públic i les activitats recreatives. Vist que en data 25 d'octubre de 2020 es va establir una nova declaració de l'estat d'alarma, mitjançant l'aprovació del Reial Decret 926/2020, prorrogant la seva vigència per mitjà de l'aprovació del Reial Decret 956/2020, en data 3 de novembre. Vist que mitjançant resolució del dia 11 de març de 2021, de la Secretaria d'Estat de Sanitat, es publica l'Acord del Ple del Consell Interterritorial del Sistema Nacional de Salut, en sessió celebrada el 10 de març de 2021, pel qual s'acorda declarar una sèrie de mesures com actuacions coordinades en salut pública en tot el territori nacional per respondre a la situació d'especial risc derivada de l'increment de casos positius per la COVID-19, entre elles mantenir la suspensió de l'activitat dels locals de discoteques i establiments d'oci nocturn. Vist que la Generalitat de Catalunya ha aprovat diverses resolucions en virtut de les quals s'adopten mesures extraordinàries per al territori de Catalunya a l'empara de l'article 2.3 del Reial Decret 926/2020, de 25 d'octubre, pel qual es declara l'estat d'alarma per contenir la propagació d'infeccions causades pel SARS-CoV-2, prorrogat pel Reial Decret 956/2020, de 3 de novembre, sobre la declaració d'actuacions coordinades en salut pública per a la contenció de la pandèmia de COVID-19, entre les que s'inclouen la suspensió de l'obertura al públic dels locals i establiments que desenvolupin les activitats de discoteca, sala de ball, sala de festes amb espectacle, bar musical, karaoke, discoteques de joventut i establiments d'activitats musicals de règim especial i establiments públics amb reservats annexos, així com de les activitats musicals amb pistes de ball o espais habilitats fora dels establiments enunciats anteriorment (Resolucions SLT/2073/2020, de 17 d'agost i SLT/2782/2020, de 19 d'agost). Vist que, així mateix, es van dictar resolucions adoptant mesures en matèria de salut pública, seguretat i mobilitat, així com prorrogant i modificant les mesures en matèria de salut pública per a la contenció de la COVID-19, mantenint la suspensió d'obertura al públic dels establiments de serveis de restauració en tot tipus de locals i establiments indicats en el paràgraf precedent (Resolució SLT/2700/2020, de 29 d'octubre), i resolucions que, pel que fa als establiments o locals amb llicència o que hagin presentat la comunicació prèvia com a restaurants musicals o com a cafès teatre i cafès concert, els és d'aplicació el que s'estableix en relació amb les activitats d'hostaleria i restauració a l'apartat 13. És a dir, poden 1 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 19 de juliol del 2021 CSV: 193a-6371-f76c-b09b desenvolupar l'activitat de cafè concert, entre altres, amb les limitacions recollides a la pròpia resolució per a l'hostaleria per que fa a l'aforament, distància i horari de funcionament d'acord a les Resolucions SLT/3268/2020, de 12 de desembre i SLT/3354/2020, de 19 de desembre; mesures que han sigut prorrogades a la Resolució SLT/716/2021, de 12 de març, per la qual es prorroguen i es modifiquen les mesures en matèria de salut pública per a la contenció del brot epidèmic de la pandèmia de COVID-19 al territori de Catalunya. Vist que, una vegada finalitzada el passat 9 de maig a les 00.00 hores la vigència de l'estat d'alarma, declarat a l'empara del Reial decret 926/2020, de 25 d'octubre i prorrogat mitjançant el Reial decret 956/2020, de 3 de novembre, la intervenció administrativa en les activitats públiques i privades necessària per afrontar la situació de crisi sanitària ocasionada per la COVID-19 es justifica en el marc de les lleis sanitàries i de protecció civil. A aquests efectes, per mitjà de la Resolució SLT/1392/2021, de 7 de maig, es prorroguen i es modifiquen les mesures en matèria de salut pública per a la contenció del brot epidèmic de la pandèmia de COVID-19 al territori de Catalunya, segons la qual l'horari d'obertura al públic dels serveis de restauració i l'hostaleria en cap cas pot superar la franja entre les 06.00 hores i les 23.00 hores, mantenint la suspensió de l'obertura al públic dels locals i establiments que desenvolupin les activitats de discoteca, sala de ball, sala de festes amb espectacle, bar musical, karaoke, discoteques de joventut i establiments d'activitats musicals de règim especial i establiments públics amb reservats annexos, així com de les activitats musicals amb pistes de ball o espais habilitats fora dels establiments enunciats anteriorment, així com la resta de mesures de seguretat. Vist que, el Govern de la Generalitat ha aprovat per Resolució SLT/2147/2021, de 8 de juliol, per la qual es prorroguen i es modifiquen les mesures en matèria de salut pública per a la contenció del brot epidèmic de la pandèmia de COVID-19 al territori de Catalunya, des del 9 de juliol de 2021 i amb una vigència prevista fins al 23 de juliol, que entre d'altres aspectes contemplen el tancament de l'oci nocturn que no es desenvolupi totalment a l'aire lliure. Atès que, en data 7 de juliol de 2021 la Direcció de Serveis de Comerç, Restauració i Consum emet informe justificatiu en el qual es conclou favorablement respecte a la mesura corresponent a permetre, de forma temporal, simplificar l'autorització per desenvolupar l'activitat de "bar" en determinats establiments de concurrència pública. Atès que, en data 8 de juliol de 2021 la Direcció de Serveis de Llicències de la Gerència d'Ecologia Urbana ha emès un informe jurídic que conté la proposta de "Ban de l'Excma. Senyora Alcaldessa pel qual, atesa la situació excepcional ocasionada per la COVID-19, es simplifica l'habilitació per desenvolupar amb caràcter temporal l'activitat de "bar" en determinats establiments de concurrència pública". Atès que, d'ambos informes justificatius, el formulat per la Direcció de Serveis de Comerç, Restauració i Consum i de la part expositiva de la proposta de ban continguda a l'informe de la Direcció de Serveis de Llicències, es desprèn l'existència d'una situació excepcional, consistent en l'aprovació d'un conjunt de mesures per part de la Generalitat mitjançant la Resolució SLT/2147/2021, de 8 de juliol, per la qual es prorroguen i es modifiquen les mesures en matèria de salut pública per a la contenció del brot epidèmic de la pandèmia de COVID-19 al territori de Catalunya, amb entrada en vigor el 9 de juliol de 2021 i que inclou 2 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 19 de juliol del 2021 CSV: 193a-6371-f76c-b09b entre d'altres aspectes el tancament de l'oci nocturn fins al 23 de juliol de 2021; previsió que com és obvi es podria perllongar en funció de l'evolució de la pandèmia. Atès que, en aquest sentit, posen de relleu que el sector de l'oci nocturn "ha estat especialment afectat per les mesures que s'han hagut d'adoptar en la lluita contra la pandèmia, i a més de la intensitat de la afectació cal destacar que aquesta ha estat aplicada durant un llarg període de temps", i relaciona les diverses normatives restrictives que s'han succeït en la mateixa línia que s'expressa a la part expositiva de la proposta de ban. Atès que, com a conseqüència d'aquestes mesures, que s'han vingut produint des del 14 de març de 2020, els establiments indicats s'han vist impedits per poder dur a terme la seva activitat, amb conseqüències a nivell econòmic que per part dels òrgans indicats es considera necessari atenuar en la mesura del possible. Atès que, en data 9 de juliol de 2021, ha estat emès informe jurídic per la Direcció de l'Àrea de Règim Jurídic de la Gerència de Recursos de l'Ajuntament de Barcelona, en sentit favorable a la proposta de Ban formulada per la Direcció de Serveis de Llicències abans referida. Vist que, de conformitat amb la normativa de règim local, l'aprovació de bans per part de l'Alcaldia és una possibilitat prevista a l'article 13.1.e de la Llei 22/1998, de 30 de desembre, de la Carta municipal de Barcelona (CMB), que al seu article 26.2.e els descriu com a "disposicions de caràcter general dictades per l'alcalde o alcaldessa en situacions excepcionals o de necessitat urgent, i també en ocasió de circumstàncies o esdeveniments de significació o rellevància especials, de les quals ha de donar compte al Plenari del Consell Municipal en la primera sessió que tingui". Vist que, l'article 13.1.l de la CMB també preveu entre les competències de l'Alcaldia la d'"adoptar personalment i sota la seva responsabilitat, en el cas de catàstrofe o d'infortuni públic, o de risc greu d'aquests, les mesures necessàries i adequades, de les quals ha de donar compte immediatament al Plenari o a la Comissió del Consell Municipal que sigui competent per raó de la matèria". Vist que, que de conformitat amb la normativa sectorial autonòmica, la possibilitat d'habilitar aquests establiments com a bars s'ajusta a les competències municipals previstes a l'article 71 de la CMB, als articles 13, 29 i disposició addicional segona de la Llei 11/2009, del 6 de juliol, de regulació administrativa dels espectacles públics i les activitats recreatives, i a la disposició addicional onzena de la Llei 18/2020, del 28 de desembre, de facilitació de l'activitat econòmica segons la qual "correspon a l'Ajuntament de Barcelona, d'acord amb les competències que li atribueix la Llei 22/1998, del 30 de desembre, de la Carta municipal de Barcelona, legalitzar la instal·lació i l'obertura de les activitats econòmiques regulades per aquesta llei, i també el control del compliment dels règims d'intervenció establerts pel capítol I del títol III, en els termes que estableixi la normativa municipal corresponent". Vist que, les previsions de l'article únic del ban tenen com a objectiu simplificar, per als establiments habilitats per desenvolupar les activitats de discoteca, sala de ball, sala de festes amb espectacle, bar musical, karaoke o discoteca de joventut, l'habilitació com a bar (activitat definida a l'apartat IV.a.2 de l'annex I del Decret 112/2010, de 31 d'agost, pel qual 3 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 19 de juliol del 2021 CSV: 193a-6371-f76c-b09b s'aprova el Reglament d'espectacles públics i activitats recreatives, i també a l'apartat 2.3.1 de l'annex I de l'Ordenança municipal de les activitats i dels establiments de concurrència pública) de manera provisional i extraordinària; mitjançant la presentació d'una instància en la que s'indiqui gràficament la ubicació de taules i cadires per tal de permetre el control posterior de la normativa aplicable per part dels serveis tècnics municipals. Vist que de conformitat amb l'article Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de Règim local, s'atribueix a l'alcalde, entre altres, les funcions per adoptar mesures necessàries en casos extraordinaris i d'urgent necessitat, havent de donar compte al Ple (d'acord amb l'article 124.4.h). Vist que, d'acord amb els articles 13.1, lletres e) i l) i 26.2.e) de la Carta municipal de Barcelona, aprovada per la Llei 22/1998, de 30 de desembre, l'Alcaldia pot dictar bans en situacions excepcionals o de necessitat urgent, i amb caràcter de disposició de caràcter general. Per tot això, en ús de les atribucions conferides pels esmentats articles 13.1, lletres e i l, i 26.2.e de la Carta municipal, Disposo, Article únic. Simplificació de l'habilitació per desenvolupar amb caràcter temporal l'activitat de "bar" en determinats establiments de concurrència pública. Les persones titulars dels establiments habilitats per desenvolupar les activitats de discoteca, sala de ball, sala de festes amb espectacle, bar musical, karaoke o discoteca de joventut, poden incorporar l'activitat de "bar" a la seva habilitació, amb caràcter provisional i extraordinari, sempre que donin compliment a les següents condicions: 1. Presentar una instància a l'Ajuntament en la que s'indiqui gràficament la ubicació de cadires i taules per al públic, d'acord amb la definició de l'activitat de "bar" definida a l'apartat IV.a.2 de l'annex I del Decret 112/2010, de 31 d'agost, pel qual s'aprova el Reglament d'espectacles públics i activitats recreatives. 2. L'activitat s'haurà de desenvolupar donant compliment a la normativa aplicable a l'activitat de "bar", amb les excepcions següents: a) No seran d'aplicació les restriccions contingudes en els plans d'usos vigents en aquesta ciutat que afectin la modificació de les activitats existents als únics efectes de poder desenvolupar l'activitat de "bar". b) No es meritarà cap taxa com a conseqüència de l'habilitació prevista en aquest ban. 3. L'habilitació prevista en aquest ban permetrà desenvolupar l'activitat amb caràcter provisional mentre estiguin en vigor mesures que comportin la suspensió absoluta de les activitats de discoteca, sala de ball, sala de festes amb espectacle, bar musical, karaoke o discoteca de joventut, segons correspongui, sense que en cap cas pugui superar el termini màxim d'un any des de l'entrada en vigor d'aquest ban encara que aquestes mesures seguissin vigents. 4 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 19 de juliol del 2021 CSV: 193a-6371-f76c-b09b 4. L'horari d'obertura al públic per al desenvolupament de l'activitat "bar", en cap cas pot superar la franja horària establerta en cada moment per les resolucions del Departament de Salut de la Generalitat de Catalunya. 5. Limitacions i condicions en l'exercici de l'activitat "bar": a) Les indicades a les resolucions que prorroguin o modifiquin les mesures de salut pública per a la contenció del brot epidèmic vigents en qualsevol moment per les activitats de bar. b) Les indicades al Pla sectorial de la restauració aprovat pel Comitè de Direcció del Pla d'actuació del PROCICAT. 6. La persona titular de l'activitat haurà d'adoptar de manera immediata les mesures sanitàries i de distància interpersonal que s'estableixin en el marc de la crisi sanitària provocada per la COVID-19 en cada moment, i els requeriments que adoptin els serveis municipals imposant mesures correctores amb la finalitat de garantir que l'activitat es desenvolupi en condicions sanitàries, higièniques i ambientals adequades. 7. L'habilitació prevista en aquest ban no generarà cap tipus d'expectativa de dret en relació a eventuals autoritzacions futures, modificacions del planejament urbanístic o drets d'indemnització en cas d'expropiació. Disposició final. Eficàcia, vigència i publicació 1. Aquest Ban entra en vigor el mateix dia de la seva publicació al Butlletí Oficial de la Província de Barcelona. 2. També ha de ser objecte de publicació en la Gaseta municipal de Barcelona i en el lloc web de l'Ajuntament de Barcelona. 3. S'ha de donar compte d'aquest Ban al Consell Municipal en la primera sessió que celebri. Barcelona, 15 de juliol de 2021. L’alcaldessa, Ada Colau Ballano. 5 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007