2014 L’EDUCADOR/A A L’EAIA. DOCUMENT RESUM EVOLUCIÓ, REPTES I REALITAT ACTUAL. Ajuntament de Barcelona Participants en el grup de treball grup representatiu de tots els EAIA de Barcelona i totes les disciplines tècniques : Cecilia Gri , Noemí Ayora, Alejandro Medina, Rebeca Collantes, Jorge León, Isabel Abril, Montse Almató, Carmen García , Montse Taboada, Iñaki Colina, Brígida Ceballos, Isabel Rivero. Material revisat: Implantació d’educadors a l’EAIA. Generalitat de Catalunya . Departament de Benestar i Família. Direcció General d’atenció a la infància i l’adolescència . Any 2005. L’educador/a l’ EAIA. Ajuntament de Barcelona . Any 2006-2007 Protocol : “Estudi, diagnòstic, valoració. Inf{ncia i adolescència en situacions de risc de maltractament” . EAIA’s de Barcelona. Ajuntament de Barcelona. La revisió de model de la funció educativa en els EAIA , té com a plantejament incorporar els canvis que tant la normativa legal, com la pròpia experiència dels EAIA, entén com a necessaris, per tal de optimitzar el desenvolupament del’encàrrec dels EAIA. En aquest sentit la millora del model, pretén :  La integració de la funció i mirada educativa en el nou marc legal, que defineix l’enc{rrec i funcions dels equips d’infància, al qual pertanyen els educadors.  Millorar i aconseguir la integració interdisciplinària de la figura del’educador/a, en l’equip EAIA.  Incorporar Projectes concrets , on la funció educativa estigui present, a partir de la realitat i necessitats detectades en la intervenció en famílies e infants. Per exemple,en les visites biològiques o amb adolescents.  Incorporar altres perspectives d’ intervenció educativa especialitzada en EAIA.  Ajustar les ràtios, la temporalitat i les funcions educatives de suport al’EAIA, en el treball amb famílies i menors.  Revisió i/o actualització dels instrumentsi documentació de suport que s’utilitzen.  Establir i consolidar dinàmiques de treball unificades de les tasques dels educadors en tots els EAIA de Barcelona.  Reconèixer i explicitar la seva coresponsabilitat en els casos i en la gestió dels expedients en els que intervinguin, incorporant la seva figura com a responsable educatiu del cas, amb les gestions que això pot implicar, dins el treball interdisciplinari del EAIA.  Reconeixement tècnic de la figura del’educador/a dins el treball interdisciplinari del’EAIA. ENMARCAMENT DEL MODEL EDUCATIU A L’EAIA. Aspectes de millora i canvi respecte al model . Els canvis més significatius respecte al model actual de la funció educativa, consensuats per la Comissió serien de manera resumida, i en el que respecta a l’atenció individual dels casos, els següents ( moltes d’aquestes funcions ja s’estan realitzant en molts EAIA) :  Tot i que la seva funció principal està emmarcada en la fase de seguiment/tractament familiar, pot també realitzar intervencions puntuals en la Fase d’estudi, amb l’objectiu de incorporar la seva visió /valoració respecte a les necessitats educatives de l’ infant , participant interdisciplinàriament en l’avaluació familiar.  Participa definint objectius i en l’exploració dels menors de manera estratègica i puntual, amb o sense hipòtesi d’intervenció educativa en el cas.  La funció educativa es pot donar en diferents moments de la intervenció del’EAIA. La intervenció educativa es pot donar de manera estratègica i/o puntual en famílies o infants/ adolescents en funció de les necessitats detectades i de la valoració interdisciplinària de tots els professionals de l’equip.  Intervé i participa en la elaboració conjunta amb l’EAIA del disseny del Pla de Treball i/o compromís socioeducatiu. Fase final del’estudi . Implica la participació en les reunions de equip i de anàlisi de casos, com la resta de professionals. Pot implicar també la seva participació en l’ espai de treball conjunt amb els serveis socials, participant i aportant la seva visió educativa, tenint en compte que en els serveis socials, els educadors són els que plantejant l’ an{lisi de casos.  En les situacions de greu risc, on l’EAIA ha valorat un COSE, amb objectius i estratègies educatives, la figura del’educador/a serà el referent educatiu del cas, del’expedient. Això implica a efectes de l’organització del’equip que liderarà la gestió del’expedient, amb les gestions,informes i actuacions que això pot implicar, sempre conjuntament amb l’altre tècnic que també intervé en el cas. A nivell administratiu , constaria com a coreferent, substituint al coreferent del’EAIA que ha participat en la fase de estudi. o Coordinació amb els professionals vinculats en el cas. o Documentació i recull d’informació del’expedient. o Participació i lideratge de la valoració de la renovació de COSE, a l’EAIA. o Redacció, redisseny d’objectius i tramitació de les renovacions de COSE, si escau. o També pot, en funció del cas, ser interlocutor amb la DGAIA.  Si en el procés d’intervenció del COSE, la situació familiar es deteriora, es detecten situacions de desemparament, i el pronòstic del cas esdevé negatiu, l’educador/a portarà la situació a l’EAIA, i es revalorarà la situació, pronòstic, mesura, respecte als infants implicats, i es valorarà la presència o no de la figura de l’educador/aal domicili. En aquests casos caldrà progressivament que la funció educativa com a eix d’intervenció deixi d’estar present, reprenent altres tècnics del’EAIA , la fase d’intervenció /valoració de la mesura de desemparament.  Acompanyament del’educador/a l’ infant/ adolescent en els ingressos a centres, CRAE/ CREI, si hi ha vinculació prèvia, l’ingrés ha estat treballat pel propi educador/a en relació al menor, o si es considera necessari com a intervenció puntual d’acompanyament que pot optimitzar la seva entrada i separació familiar.  Acompanyament del’educador/a respecte al’ infant/ adolescent en processos de desinternament, també sempre i quan es consideri necessari. Principalment quan ja hi ha hagut vinculació prèvia, o està previst que en el procés de retorn familiar s’incorpori la figura i funció educativa com a part del procés de tractament/seguiment posterior. Rehabilitació de les competències parentals i treball progressiu en el procés de reunificació, en casos de desemparament.  Entrada del’educador/a com a acompanyant terapèutic, sobretot en situacions d’adolescents i/o situacions parentals on està molt present la malaltia mental, i els objectius a treballar són mínims, però el paper del educador pot permetre aconseguir des de la imitació , des de el oferir altres models de personalitat, que la situació no és deteriori més, i és puguin sostenir certes situacions. En aquests casos, aquest paper del educador és acompanyar per aconseguir que certes gestions, situacions es puguin donar, que sense aquesta figura, seria del tot impossible, es donessin autònomament.  Planificació, revisió i avaluaciódels casos amb intervenció de l’educador/a, juntament amb el referent del cas al’EAIA, i, si escau, amb l’Equip.  Participació en entrevistes amb els altres tècnics del’EAIA, en els casos on est{ intervenint, si és necessari.  Coordinació amb els serveis que treballin amb les famílies amb què intervé (SSB, escoles, espais de lleure, CSMIJ...), ja sigui amb el referent del cas o sense ell, sempre que ho consideri convenient.  Cal sempre que la intervenció del educador quedi documentada : Fulls de seguiment en l’ expedient , amb les dades de la intervenció, i resum de les situacions més significatives, formant part del expedient del EAIA.  S’ incorpora la intervenció educativa en l’espai de visites biològiques ( situacions de separació familiar). La funció educativa de l’educador/a social de l’EAIA en les visites biològiques es centra b{sicament en donar suport, acompanyar i facilitar eines, tant als infants/adolescents com als seus pares, en la interrelació que mantenen en aquest espai. Aquesta funció educativa va més allà del control de que els adults no donin certs missatges als nens. La intervenció ha de pretendre crear pautes relacionals adequades a aquella situació familiar concreta, amb l’objectiu que la visita biològica esdevingui una experiència positiva pels nens A partir del treball i reflexió de la Comissió, s’ ha creat un grup de treball d’educadors que està treballant en un protocol d’observació / pautes per incorporar en les visites biològiques.  La ràtio d’intervenció educativa serà de 20-25 infants, tot depenent del nombre de intervencions intensives; de la r{tio família/nens, i de l’extensió del territori.  Respecte a l’atenció grupal: Intervé i participa en l’elaboració conjunta amb l’EAIA de la intervenció grupal.  Respecte a l’acció comunit{ria: Participa en projectes de xarxa juntament amb els altres professionals de l’EAIA Es manté el model que defineix la figura i funció educativa a l’EAIA, tot mantenint les variables que el caracteritzen:  INTENSITAT de la intervenció.  Intervenció en l’ espai natural de la família/ infant: domicili i entorn vital.  Intervenció individualitzada.  La relació educativa com a eina principal de canvi i influència. La resta del model segueix vigent tal i com ja estava definit.