Estratègia i accions del Centre de Coordinació de la Resposta Econòmica (CECORE) Novembre 2020 Per tal d’abordar l’estratègia de recuperació econòmica de Barcelona, s’ha posat en marxa el Centre de Coordinació de la Resposta Econòmica Establir de forma permanent un mecanisme de coordinació de la resposta econòmica a la crisis COVID-19 per part de l’Ajuntament de Barcelona. 01\ Definir i executar una 02\ Establir relacions amb la 03\ Dissenyar una estratègia estratègia transversal de resposta resta d’administracions per a comunicativa enfocada a la municipal al COVID-19 que maximitzar recursos i compartir transparència, amb missatges involucri al conjunt de l’estructura, estratègies i fer partícips als agents clars que aportin seguretat i ajudin per fer front a la situació econòmica econòmics i socials. a rellançar la reputació post crisi. internacional de Barcelona. 2 L’estructura del CECORE es basa en el principi de la transversalitat, la transparència i la integració de tots els punts de vista Centre de Coordinació de la Resposta Econòmica (CECORE) 01\ Definir i executar una estratègia 02\ Establir relacions amb la resta 03\ Dissenyar una estratègia comunicativa transversal de resposta municipal al COVID- d’administracions per a maximitzar recursos i enfocada a la transparència, amb missatges 19 que involucri al conjunt de l’estructura, per compartir estratègies i fer partícips als agents clars que aportin seguretat i ajudin a rellançar fer front a la situació econòmica post crisi. econòmics i socials. la reputació internacional de Barcelona. Pla de contingència Relació amb agents Premsa i comunicació Definir i estructurar les mesures a posar en marxa, Establir models de comunicació, coordinació i consens Garantir l’alineament en l'estratègia i planificar les tenint en compte escenaris i impacte pressupostari amb tots els agents, així com consensuar les mesures actuacions de comunicació del CECORE a curt, mig i d’activació necessàries en cada moment llarg termini Pressupostari Mesures Observatori Grups Agents d’activació COVID 19 Municipals Institucions econòmics Analitzar els Definir en base al Disposar de dades i socials impactes derivats expertise sectorial i de context macro i del COVID19 als el contacte micro i escenaris ingressos i permanent amb de projecció per despeses de els agents del donar suport a la l’Ajuntament de sector presa de decisions Barcelona, i cercar corresponent, les i proposar mesures Pacte de ciutat mecanismes per d'activació Constituir un gran pacte per al reimpuls de la ciutat minimitzar aquests necessàries en des de tots els àmbits, fomentant el diàleg i el impactes cadascun de les fases consens, conjuntament amb grups municipals, agents econòmics, socials, culturals i educatius 3 S’han organitzat grups de treball sectorials, per assegurar que les mesures proposades es generen en base al coneixement dels sectors, i responen a les necessitats reals d’aquests Equip Empresa, Autònoms/es i Emprenedoria Equip Ocupació Qualitat Equip Economia Digital Equip de coordinació del Referent Equip Tècnic: Referent Equip Tècnic: Referent Equip Tècnic: grup de mesures d’activació polític: • BASA: Direcció General, Direcció polític: • BASA: Direcció General, Direcció polític: • Gerència Àrea Agenda 2030, Executiva Empresa i Emprenedoria Executiva d’Ocupació Transformació Digital i Esports Jaume Raquel Referent Equip Tècnic: • Gerència d’Economia i Hisenda • Direcció Fundació BCN FP Laia • Ger. d'Innovació i Transició Digital Collboni • MWC Gil Bonet • Comissionat d'Innovació i Transició polític: • Gabinet Primera Tinència Alcaldia Digital Jaume • Gerència Àrea Economia • Comissionat d'Agenda 2030 • BASA Collboni Recursos Promoció Econòmica Equip Economia Social i Equip Promoció de Ciutat i Solidaria i de Proximitat Marca Equip Reactivació Esportiva Referent Equip Tècnic: Referent Equip Tècnic: Referent Equip Tècnic: polític: • Direcció d'economia cooperativa, polític: • Gerència d’Àrea polític: • Gerència Institut Municipal social i solidària • Direcció de Promoció de Ciutat d’Esports Objectius dels grups de treball Álvaro • BASA: Direcció Direcció d'Innovació Jaume • Responsable de Marca Barcelona David • Gerència Àrea Agenda 2030, Disposar d’un anàlisi de situació del sector Porro Socioeconòmica i Direcció Collboni • BASA Escudé Transformació Digital i Esports identificant les principals prioritats a abordar Desenvolupament de Proximitat • BASA • BSM Disposar d’un Pla de Contingència per a cada • Direcció de Promoció de Ciutat sector amb un decàleg de mesures concretes a implementar Equip Mercats, Comerç, Equip Turisme i Industries Restauració i Consum Equip Industria Coordinar les mesures amb altres grups de treball Creatives per que tinguin caràcter transversal i amb els equips d’Economia, Hisenda, Recursos, Persones, i Referent Equip Tècnic: Referent Equip Tècnic: Referent Equip Tècnic: Desenvolupament Organitzatiu i Serveis Jurídics polític: • Direcció de Comerç, Restauració i polític: • Direcció de Turisme i Industries polític: • Gerència d’Àrea Consum Creatives • Equip Pacte Industrial Emmarcar aquestes mesures dins d’un esquema Montse • Institut Municipal de Mercats de Xavier • Departament Indústries Creatives Jaume • Barcelona Activa d’actuació a curt, mig i llarg termini Ballarín Barcelona Marcè • Direcció DHUB Collboni • AMB • BASA • Direcció General Consoci Turisme • BSM • BASA 4 Les respostes i mesures definides en el marc del CECORE hauran d’estar alineades en base a les necessitats i realitat de la ciutat en cadascun dels moments de l’emergència econòmica 0-3 mesos 3-6 mesos 6-12 mesos >12 mesos Pla de xoc Resiliència Condicionants per la recuperació Recuperació Reinvenció Implementació de mesures Gestió de l’impacte econòmic Garantir la seguretat a la Identificació i comprensió de Creació d’un nou d’emergència que mitiguin i creació de mesures de ciutadania a través d’un quines estratègies de enfocament de marca que l’impacte sanitari de la crisi subsistència dirigides tant a protocol de desconfinament captació i desenvolupament resultarà clau per a aconseguir actual, com el confinament de les empreses com a la Reobertura de fronteres i de negoci es duran a terme una reactivació. Necessitant la població, dotació d’equips població que permetin infraestructures per per ajudar a la reactivació de refer el què significa extres al sistema sanitari, mantenir l’economia el més passatgers (ports, aeroports) les diferents activitats Barcelona, com es percep i hospitals de campanya, etc. activa possible mentre duri Disposició de recursos clau industrials que traccionen el quins missatges intrínsecs Creació de mecanismes l’impacte sanitari. per controlar possibles PIB de Barcelona. Identificar creen el desig i la legitimitat d’activació immediata per a rebrots: tests, maquinària, els nínxols d'activitats suficients per convertir-se en robots, control d’accés als les empreses afectades. edificis. econòmiques que poden destí, tant sigui turístic com enfortir l'economia de d’inversió productiva Barcelona. Mesures Curt termini Mesures Mig/Llarg termini 5 L’evolució econòmica estarà condicionada pel pla de desescalada i l’obertura de fronteres, i les iniciatives posades en marxa han de permetre, en aquest context, situar-nos en el millor escenari possible (Escenari Barcelona) Crisi COVID-19 PFlaas ed Pel ax odec xoc ReFsailsieè nRecsiailiència RFaesceu Rpeceurpaecriaóció FaRsee Rineivnevnenccióió Crisi sanitària causa Mesures per frenar la caiguda Mesures per afavorir el Recuperació progressiva de l’economia fins a Reinvenció de certs sectors distanciament social i en sec i reactivar els sectors creixement i la ràpida recuperar nivells anteriors a la crisi amb el que reimpulsin el creixement aturada econòmica aturats recuperació de l’economia consum del Nadal posicionin la ciutat com líder Reinvenció de certs sectors i acceleració del creixement per Estancament del millora competitiva Escenari V creixement Acceleració de la Escenari recuperació a natural mesura que Pla desescalada Reobertura fronteres s’activin sectors Escenari L progressivament Inici temporada Festes Marató Setmana Fira Inici temporada estiu La Mercè BCN Campanya Nadal Santa ‘21 Alimentaria MWC ‘21 estiu Activació de mesures de dinamització Final de econòmica Evolució destrucció i Inici activitat de la recuperació econòmica Temps Llegenda: Condicionants i context de la Esdeveniments clau Etapes de recuperació a Barcelona l’evolució de l’economia 6 L’evolució econòmica estarà condicionada pel pla de desescalada i l’obertura de fronteres, i les iniciatives posades en marxa han de permetre, en aquest context, situar-nos en el millor escenari possible (Escenari Barcelona) Crisi COVID-19 PFlaas ed Pel ax odec xoc ReFsailsieè nRecsiailiència RFaesceu Rpeceurpaecriaóció FaRsee Rineivnevnenccióió Crisi sanitària causa Mesures per frenar la caiguda Mesures per afavorir el Recuperació progressiva de l’economia fins a Reinvenció de certs sectors distanciament social i en sec i reactivar els sectors creixement i la ràpida recuperar nivells anteriors a la crisi amb el que reimpulsin el creixement aturada econòmica aturats recuperació de l’economia consum del Nadal posicionin la ciutat com líder Reinvenció de Escenari certs sectors i Barcelona acceleració del creixement per Estancament del millora competitiva creixement Acceleració de la Escenari recuperació a natural mesura que Pla desescalada Reobertura fronteres s’activin sectors Escenari L progressivament Inici temporada Festes Marató Fira Campanya Nadal Setmana MWC ‘21 Inici temporada estiu La Mercè BCN Santa ‘21 Alimentaria estiu Activació de mesures de dinamització Final de econòmica Evolució destrucció i Inici activitat de la recuperació econòmica Temps Llegenda: El conjunt de mesures a implantar tenen com a objectiu doblegar la corba de recuperació Condicionants Etapes de i context de la Esdeveniments clau l’evolució de econòmica de manera ràpida i sostenible. recuperació a Barcelona l’economia 7 Impacte econòmic de les mesures Els 7 objectius estratègics del Pla de recuperació econòmica de la ciutat de Barcelona son: Fer de Barcelona una ciutat més resilient, justa i sostenible Definir solucions transformadores amb Mantenir el teixit visió metropolitana empresarial de la ciutat Barcelona oberta al Protegir el treball i talent, a les inversions i 7 fomentar l’ocupació de als visitants qualitat Protegir i rellançar la Fomentar de manera reputació internacional prioritària el consum de la ciutat local Objectius prioritaris 8 Els 7 objectius estratègics del Pla de recuperació econòmica de la ciutat de Barcelona son: Impulsar canvis de model per a fer de Barcelona una ciutat més resilient, justa i sostenible, alineat amb l’Agenda 2030, fent d'aquesta crisi una oportunitat per a repensar el model Barcelona també des d'una perspectiva econòmica i adaptar-nos a un model més resilient, amb més cura ambiental, de la salut i també repensi el model productiu per a enfortir-nos i fer-nos menys dependents de l'exterior. Mantenir el teixit empresarial de la ciutat evitant una destrucció massiva del teixit empresarial, recolzant-lo per a què resisteixi el màxim nombre d'activitat empresarial posterior a la crisi, impulsant aquell teixit de major valor afegit. Protegir el treball i fomentar l’ocupació de qualitat amb mesures específiques encaminades a no deixar a ningú enrere i per tant a protegir l'ocupació i el treball com a valor essencial. Fomentar de manera prioritària el consum local per la reactivació econòmica serà imprescindible comptar amb la potència i la força de l'impuls del consumidor/a local que es veurà menys afectat que les restriccions a nivell internacional. Es igualment imprescindible mantenir el teixit comercial de proximitat per la seva rellevància social i pilar del model de convivència barceloní. Protegir i rellançar la reputació internacional de la ciutat impulsant accions que encapsulin la reputació de Barcelona, la protegeixin i emetin missatges positius sobre la ciutat i les accions que pren per a què la reputació internacional de la ciutat sigui un actiu que ajudi a recuperar-nos en el mig termini. Impular Barcelona com a ciutat oberta al talent, a les inversions i als visitants, treballant en mesures d’atracció per dinamitzar l’economia de la ciutat, fomentat l’innovació i la generació d’ocupació de qualitat. Definir solucions transformadores amb visió metropolitana per poder resoldre amb major eficiència els problemes de mobilitat (aparcaments d’arribada), economia (àrees industrials i tecnològiques), residencial (limitar la gentrificació), formativa (desplegament universitari), entre d’altres que condicionen el creixement i la transformació de Barcelona i del conjunt de la seva àrea d'influència. 9 Per tal d’assolir aquests objectius, des dels diferents equips del CECORE s’han proposat mesures que s’engloben en aquests àmbits d’actuació Subvencions, ajuts i Formació i finançament Promoció, assessorament comunicació i Eines de Canvis S’activaran mesures a connectivitat desenvolupam. disposició de les empreses, Es buscarà augmentar la econòmic normatius i amb l’objectiu capacitació, tant de S’impulsaran campanyes administratius d’augmentar la seva treballadors com per restablir la reputació S’establiran noves eines liquiditat i evitar danys al d’empreses, de manera de Barcelona de cara a que permetin la creació S’adaptaran les diferents teixit productiu per tensions que la millora competitiva reactivar el turisme i de sinèrgies entre el teixit normatives, els processos de tresoreria. sigui un accelerant de la transmetre confiança als empresarial i administratius i la prestació Alhora s’activaran recuperació econòmica. ciutadans per reactivar el socioeconòmic de la de servei cap a la ciutadania i mecanismes financers per Es mantindrà el focus consum. ciutat, de manera que empreses, amb l’objectiu de garantir l’estabilitat durant social per minimitzar S’articularan nous s’afavoreixi el creixement simplificar i flexibilitzar certs el període de recuperació. l’impacte en col·lectius esdeveniments que orgànic. tràmits de manera que la vulnerables. dinamitzin la vida a la Es crearan plans de reactivació econòmica sigui ciutat. desenvolupament més àgil. específics. Les mesures definides es centraran en donar Digital Industria Petita economia Economia social Economia visitant resposta a les necessitats dels següents sectors econòmics: 10 Pla de mesures CECORE 11 Estat global de les mesures de l’Estratègia de recuperació econòmica Dins l’estratègia de recuperació, s’han prioritzat un total de 60 mesures d’actuació, repartides en les diferents fases de la metodologia proposada. D’aquestes, 24 es troben en execució (40% del total), i 31 estan finalitzades (52% del total). Només hi ha 7 mesures en estat definides, concentrades majoritàriament en la fase de reinvenció. Pla de xoc Fase Resiliència Recuperació Reinvenció 0-3 mesos 3-6 mesos 6-12 mesos >12 mesos 18 mesures 19 mesures 20 mesures 5 mesures Mesures definides 0 Mesures definides 0 Mesures definides 3 Mesures definides 4 Mesures en execució 0 Mesures en execució 10 Mesures en execució 13 Mesures en execució 1 Mesures finalitzades 18 Mesures finalitzades 9 Mesures finalitzades 4 Mesures finalitzades 0 12 Estat de les principals mesures sobre la projecció de l’evolució econòmica Crisi COVID-19 FPaslae Pdlea dxeo xcoc FRasees Rileièsinliècniacia RFaesceu Rpeecurpaecriaóció FaRsee Rinevinevnenccióió Crisi sanitària causa Mesures per frenar la caiguda Mesures per afavorir el Recuperació progressiva de l’economia fins a Reinvenció de certs sectors que distanciament social i en sec i reactivar els sectors creixement i la ràpida recuperar nivells anteriors a la crisi amb el reimpulsin el creixement aturada econòmica aturats recuperació de l’economia consum del Nadal posicionin la ciutat com líder Escenari V Pols de Marketplace reactivació digital Oficina Ampliació IT econòmica BCN New Capital mundial 22@ Digitalització de Academy Green Deal Alimentació mercats Sostenible ‘21 Implementació APEU’s Escenari Fons suport Impuls Inversor natural startups digitals Barcelona Mercats Campanya reputació Nou pla Ciutat de Talent internacional estratègic Pla desescalada Reobertura fronteres Nou model Accions de CDRA Nadal BCN promoció Escenari L Inici temporada Festes Marató MWC ‘21 Setmana Fira Inici temporada Encapsulament estiu La Mercè BCN Nadal MWC ‘21 Santa ‘21 Alimentaria estiu Reputació BCN Suport EPIS Flexibilització Ajuts Suport comunitat Servei Comerç espai terrasses digitalització Ajuts Suport Oficina internacional a captació empresarial contractació protocols tributària BCN finançament COVID Microcrèdits Re-skilling Evolució BCN professional Pagaments a Ajuts Servei Campanya Suport Nou Biz + activitat proveïdors > 30 dies Autònom+ mediació consum econòmica consum Ocupació lloguers local Incentius cultural Finançament i rebaixa lloguers Servei drets Agilització assessorament laborals subvencions ESS Nou calendari Fons reactivació fiscal econòmica 30M Temps Llegenda: Condicionants i context de la Esdeveniments clau recuperació a Barcelona Mesura Mesura en Mesura definida execució finalitzada 13 Quick Wins implementats 14 Resum de Quick Wins implementats Àmbits d’actuació Les mesures plantejades en el marc del CECORE s’han anat posant en marxa durant els darrers mesos, els àmbits en que s’han implementat majoritàriament les actuacions i mesures són els següents: Subvencions, ajuts i finançament Canvis normatius i Formació i administratius assessorament Àmbits Quick Wins implementats Eines de Promoció, desenvolupament comunicació i econòmic connectivitat 15 Resum de Quick Wins implementats Subvencions, ajuts i finançament Per contribuir al manteniment financer de les empreses, PIMES, comerços, persones treballadores autònomes i les entitats de la ciutat, s’han posat en marxa diverses mesures i actuacions amb l’objectiu de donar suport i garantir la supervivència del teixit empresarial de la ciutat. Subvencions persones treballadores autònomes Autòno+Barcelona Perfil dels sol·licitants Sectors dels sol·licitants* Principals xifres Sexe Districte de procedència dels sol·licitants* TIC 2% 5.000.000€ de pressupost pel 2020 Serveis a la comunitat i atenció social 3% 42% dones Salu i ciències de la vida 4% 16.267 sol·licituds pagades (8 nov. ‘20) 58% homes Altres 5% Indústria / Manufactura 5% 98% sol·licituds pagades (8 nov. ‘20) 8% 10% Construcció i serveis urbanístics 7% 8% 4% Serveis professionals 7% Nivell d’estudis* 9% 8% Producció creativa i cultural 8% 20% Serveis a empreses 8% 19% primaris Període d’incidència Total indústries creatives i culturals 12% 11% 16% 6% 46% ransport, logística i distribució 13% secundaris Pla de xoc Comerç 18% 0-3 mesos 35% universitaris Hostaleria, Turisme i oci 20% *Dades a 30 octubre de 2020 16 Resum de Quick Wins implementats Subvencions, ajuts i finançament Dins de les mesures implementades durant aquests mesos també s’ha treballat en mesures pensades per dotar de finançament al teixit productiu de la ciutat, amb la implementació de mesures de captació de finançament o basades en línies de crèdit de diferents modalitats. B-Crèdits Impulsem el que fas Barcelona Accelera Principals xifres Principals xifres Principals xifres 12.000.000€ de pressupost 127 projectes subvencionats 10.000.000€ d’inversió Ajuntament 12.500€ d’import màxim pels microcrèdits +56 projectes que l’any 2019 Fons de capital risc 650.000€ aprovats 2.710.000€ Efecte multiplicador: 30M€ d’inversió subvencions aprovades per start-ups 2.000.000€ d’aportació de l’Ajuntament +1.085.000€ més que l’any 2019 Inversió municipal: 5 anys, vigència del Destinats preferentment a sector comerç, fons 10 anys restauració, turisme, indústries creatives, cures, educació, esports i dones treballadores Sectors : Economia digital; Indústries autònomes i empresàries creatives; Economia verda; Indústria 4.0; BioTecnologia; Esport i sports tech; Alimentació i food tech; Economia blava o economia del mar Període d’incidència Període d’incidència Període d’incidència Resiliència Resiliència Reinvenció 3-6 mesos 3-6 mesos >12 mesos 17 Resum de Quick Wins implementats Subvencions, ajuts i finançament El teixit comercial és un dels sectors més afectats per la crisi de la Covid-19. Per fer front a aquesta situació s’ha posat en marxa mesures específiques enfocades al petit comerç i la restauració de Barcelona ciutat, que també han tingut en compte la necessitat de digitalització del sector. Ajuts als lloguers Llums de nadal Subvencions a la digitalització Principals xifres Principals xifres Principals xifres A través d’un servei de mediació entre propietaris i comerciants, té 1.712.891€ de pressupost en 600.000€ pressupostat per a la com a objectiu afavorir la il·luminació pel 2020 subvenció destinada a transformació supervivència del comerç +65% digital d’augment del pressupost aconseguint rebaixes dels lloguers en 577 sol·licituds rebudes (octubre) situació de baixa activitat comercial S’incrementen les subvencions fins a un 1.000.000€ pressupost 75% del cost 115.500€ atorgats a 2019 289.800€ concedits i/o valorats 88 sol·licituds rebudes (octubre) 379 sol·licituds presentades Període d’incidència Període d’incidència Període d’incidència Pla de xoc Recuperació Pla de xoc 0-3 mesos 6-12 mesos 0-3 mesos 18 Resum de Quick Wins implementats Subvencions, ajuts i finançament Les mesures de reactivació econòmica en l’àmbit dels mercats ha suposat impactes importants a través de les següents mesures: Projectes als Mercats de Barcelona Nou conveni mercats Principals xifres Principals xifres 481.816,19€ d’inversió total Nou conveni de col·laboració entre l’IMMB i la Federació d’Associacions 255.747 dels quals a càrrec del de Mercats de Barcelona. Pla de reactivació 300.000€ de pressupost per accions als mercats Període d’incidència Període d’incidència Recuperació Recuperació 6-12 mesos 6-12 mesos 19 Resum de Quick Wins implementats Subvencions, ajuts i finançament De les mesures relacionades amb el finançament es troben les adreçades a projectes de l’Economia Social i Solidària, mesures pensades per dotar de finançament al teixit productiu de la ciutat, amb la implementació de mesures de crèdit cooperatiu o basades en línies de crèdit per a aquest àmbit: Subvencions per la Promoció i l'impuls Impuls de línies de crèdit per l'ESS amb de l'ESS. #Enfortim l'ESS 2020 acords amb les finances ètiques. Principals xifres Principals xifres 1.100.000 € de crèdit pressupostari 4.000.000 € d’import de línies de crèdit 131 projectes subvencionats 400.000 € d’aportació de l’Ajuntament 300.000 € d’increment respecte l’any 2019 via convenis Subvenció mitjana per projecte: 9 operacions de crèdit formalitzades per • 5.681€ valor de 524.000 € a l’àmbit d’Acompanyament i formació • 24.940€ Intercooperació de segon nivell i superior • 12.588€ Intercooperació de primer nivell Període d’incidència Període d’incidència Resiliència Resiliència 3-6 mesos 3-6 mesos 20 Resum de Quick Wins implementats Subvencions, ajuts i finançament També s’ha realitzat un esforç pressupostari per fomentar l’ocupació i per incentivar el consum i l’activitat econòmica cultural. Bonus Cultura Crea feina Barcelona Reprogramació Projectes Integrals amb Contractació (PICs – Plans d’Ocupació) Principals xifres Principals xifres Principals xifres 50.000 bonus en total 1.500.000€ de pressupost 436 places Pla Impuls 6.885 bonus venuts 300 contractacions totals previstes 364 amb finançament municipal 174 establiments adherits 206 persones ja contractades, de les quals un 57% son dones 72 places convocatòria COVID del SOC Període d’incidència Període d’incidència Període d’incidència Resiliència Resiliència Resiliència 3-6 mesos 3-6 mesos 3-6 mesos 21 Resum de Quick Wins implementats Formació i assessorament Un dels mecanismes per enfortir el teixit productiu de la ciutat és l’assessorament i la capacitació d’aquest, de manera que les empreses disposin de les màximes capacitats per fer front a aquests moments de crisi. En aquest sentit, s’han dut a terme diverses actuacions: Rethinking – Plans de reactivació empresarial Suport jurídic lloguers Principals xifres Principals xifres Plans realitzats a 15/11: Servei d’assessorament jurídic a les 1.500.000€ pressupost empreses per estudiar la viabilitat de 529 empreses (45% persones flexibilitzar un dels principals 2.200 plans en total autònomes) de les quals: costos fixos que tenen, com és el lloguer del local comercial on 5 eixos d’intervenció o col·lectius 265 microempreses i persones desenvolupen l’activitat. destinataris. autònomes Enfocats a persones autònomes – 201 empreses ateses micropimes, comerç, Economia Social i 135 entitats de l’ESS 44% persones autònomes Solidària, Startups i Pimes 19 startups 110 comerços-comerç a punt Període d’incidència Període d’incidència Pla de xoc Pla de xoc 0-3 mesos 0-3 mesos 22 Resum de Quick Wins implementats Promoció Principals Impactes Millora i augment de l’interès de la ciutadania en el consum de productes de proximitat en el present moment Transició cap a un model de consum urbà centrat en la promoció de l’economia local i pròpia de la ciutat Edició guia per la difusió i informació sobre serveis i ajuts. 63.000 exemplars repartits Període d’incidència Recuperació 3-6 mesos 23 Resum de Quick Wins implementats Promoció Per tal de promoure el teixit econòmic de la ciutat i reactivar-ne el seu consum, l’Ajuntament ha organitzat d’esdeveniments destacats de la ciutat de diferents temàtiques. Els principals impactes han sigut els següents: Principals xifres Principals xifres Principals xifres Primer saló presencial després COVID-19 +2600 persones de 130 països Té com a objectiu enfortir la confiança i Enfocat a relacionar emprenedors, la seguretat com a destinació per als empresaris i persones en recerca 39 activitats programades online visitants de la ciutat d’ocupació 88 Basat en un certificat de seguretat dels ponents (majoritàriament dones) 7.123 comerços, un servei d’assessorament per assistents presencials 70 a aquests i una app mòbil per a visitants empreses i institucions 4.512 persones d’audiència online col·laboradores Període d’incidència Període d’incidència Període d’incidència Recuperació Recuperació Recuperació 6-12 mesos 6-12 mesos 6-12 mesos 24 Resum de Quick Wins implementats Eines de desenvolupament econòmic Creació de noves eines de promoció econòmica, que permetin el creixement del teixit empresarial i socioeconòmic de la ciutat, promovent aspectes com la captació d’inversions i la transformació digital. Barcelona & Partners Pla de Sistemes de Mercats Principals xifres Principals xifres Nova agència público-privada per impulsar la Transformació dels sistemes de informació per captació d’inversions internacionals impulsar la transformació digital dels mercats, Desenvoluparà estratègies i programes per peça clau dins del pla estratègic de mercats atreure tots els agents econòmics 2015-2025. L’objectiu és convertir-se en organisme 2,8 M€ d’inversió prevista independent en 3 anys Basat en grans projectes digitals: Col·laboració amb Barcelona Global i suport d’empreses privades • Un nou marketplace com a canal de venda • Instal·lació de lockers per als clients • Control d’aforaments (Covid-19) i sensorització • Renovació del backoffice, la gestió d’incidències i les infraestructures digitals • Un nou sistema de mailing a usuaris i una nova web • Nou repositori d’imatges i una xarxa de pantalles de continguts Període d’incidència Període d’incidència Resiliència Resiliència 3-6 mesos 3-6 mesos 25 Resum de Quick Wins implementats Canvis normatius i administratius Amb l’objectiu d’estimular la reactivació econòmica s’han implementat mesures que corresponen a canvis en la regulació i en el funcionament administratiu de l’Ajuntament de Barcelona per tal d’impulsar l’activitat de les empreses, comerços, pimes, persones autònomes i entitats a la ciutat. Des del mes de març l’Ajuntament va reduir el termini de pagament de les factures a 20 dies. Per aconseguir injectar el màxim de liquiditat als proveïdors en el menor temps possible. Amb la mesura d’ampliació de l’ús de l’espai públic, i la reducció de la taxa de terrasses es redueix, un 75% fins al 31 de desembre de 2020, L’Ajuntament de Barcelona amb l’objectiu de reactivar l’activitat econòmica local del comerç local i de la restauració. Termini de pagament Flexibilitat espai públic + taxa terrasses Públic objectiu Promig de dies de pagament Principals dades (Any 2020) 35,4 Empreses Destinada a: Comerços, Pimes 32,5 i persones Autònomes 30 dies termini 25,9 Pimes 20,9 3.000 sol·licituds 20,7 18,3 20,2 21,4 19,9 17,3 Persones autònomes autoritzades Entitats 75% de reducció de la taxa de terrasses Període d’incidència Període d’incidència Treball conjunt amb Pla de xoc Pla de xoc 0-3 mesos 0-3 mesos 26 Resum de Quick Wins implementats Canvis normatius i administratius L’Ajuntament ha implementat mesures de flexibilització administrativa per tal de facilitar al teixit econòmic i productiu de la ciutat la seva reactivació i dinamització després del primer impacte de la pandèmia. Destaquen els impactes de les següents mesures: Flexibilització subvencions Paquets mesures fiscals Principals dades Principals dades % del pagament acumulat de subvencions Aprovació d’un decret per facilitar la 23,4M€ d’estalvi dels reducció del termini del pagament 88% 81% negocis afectats per la pandèmia de les subvencions, amb l’objectiu de 81% facilitar la disponibilitat de liquiditat 70% 62% +28% Exempció taxa de terrasses i de les empreses i entitats de la ciutat. +36% reducció del 75% de la quota 53% Com s’aprecia en el gràfic contigu, durant els períodes d’apertura durant l’any 2020 el % de +46% 34% subvencions pagades es diferencia Condonació preu públics de notablement respecte el de 2019. 7% 16% recollida de residus dels comerços, bars i restaurants 0% Juny Juliol Agost Setembre Octubre 2019 2020 Període d’incidència Període d’incidència Pla de xoc Pla de xoc 0-3 mesos 0-3 mesos 27 Una nova estratègia per reimpulsar l’economia 28 Una nova estratègia per reimpulsar l’economia Green New Deal Els canvis estructurals que impulsaran Barcelona necessiten d’una nova agenda econòmica que tingui un enfocament proactiu enfront els nous reptes apareguts. Així doncs, s’ha creat un nou Green Deal, que dibuixa l’aspiració de la ciutat del futur i que, a través d’uns objectius estratègics, determina les accions que cal abordar. L’essència del Nou Green Deal Principals àmbits d’actuació Visió: Focus en el sector Digital: Situar Barcelona com a referent internacional en tots els eixos El sector digital ha posicionat Barcelona com a una ciutat puntera a econòmics i socials, establint un pacte transversal entre les Europa per a l’ecosistema emprenedor, i l’actuació en aquest àmbit institucions, empreses, entitats i ciutadania. posicionarà la ciutat com a líder en innovació i emprenedoria Missió: Pla Barcelona Fàcil: Es posarà en marxa un pla de simplificació en la relació entre les empreses, ciutadania i administració que eliminarà barreres per a La construcció d’un full de ruta integral materialitzat en l’activitat econòmica i afavorirà els tràmits de noves activitats l’establiment de 3 Eixos Estratègics, que agrupen 10 Objectius, i un total de 62 accions concretes. Talent i Reskilling: Eixos estratègics Un pla de plans El talent digital serà clau per la creació d’ocupació de qualitat, i es crearan nous programes de formació en l’àmbit de les TIC que Pla de Pla de talent promoció augmentaran les competències digitals de la ciutadania Competitivitat internacional Barcelona Oportunitats: Sostenibilitat Pla Green Barcelona Pla Pla Deal Es crearan nous pols d’activitat econòmica a la ciutat, dinamitzant la fàcil d’Economia Sostenible ciutat de manera global, generant noves oportunitats i posant en Equitat pràctica mecanismes d’atracció d’inversió i talent internacional que Pla Pla Digital d’Indústries dinamitzin l’economia de la ciutat creatives 29 Inversió econòmica 30 Inversió econòmica Resum La despesa total prevista per les actuacions de promoció econòmica és de 102 M€, 72M€ corresponents al pressupost ordinari de Promoció Econòmica + 30M€ del Fons creat per donar resposta a la crisi actual. Total fons CECORE Distribució del fons 74,0% 22,2 M€ Subvencions i finançament 5,0% 1,5 M€ Assessorament i formació 3,3% 1 M€ 30 M€ Promoció i comunicació + 72 M€ = 102 M€ 6,7% 2 M€ Pressupost ordinari Despesa total Àmbit digital prevista 2020 En execució 3,3% 1 M€ Àmbit esportiu 7,7% 2,3 M€ Eines de desenvolupament econòmic 31 32