Compra pública responsable en el sector de la salut Compra responsable de guants i mascaretes Juliol, 2021 Preparat per: Per a: Compra pública responsable en el sector de la salut Índex Resum ............................................................................................................................................ 4 Principals riscos vinculats amb la compra de guants i mascaretes ............................................... 5 Què s’està fent per fer front a aquests riscos? ........................................................................... 12 ● Àmbit públic 12 ● Àmbit privat 13 Clàusules i possibles accions per desplegar ................................................................................ 14 ● Àmbit social 14 ● Àmbit ambiental 15 Annexos ....................................................................................................................................... 16 ● Annex 1. Resum de la despesa pública de l’Ajuntament de Barcelona en guants i mascaretes durant l’any 2020 16 ● Annex 2. Carta de les administracions de Suècia als seus proveïdors 19 ● Annex 3. Assessment template follow-up China. 20 ● Annex 4 24 Enllaços d’interès ........................................................................................................................ 25 Bibliografia .................................................................................................................................. 25 Aquest informe és un encàrrec de la Direcció de Justícia Global de l’Ajuntament de Barcelona en el marc de la política de coherència de la contractació pública i dels possibles efectes del seu impacte a l’exterior. L’anàlisi de la cadena de subministrament global en l’àmbit de béns i serveis del sector salut, i l’estudi de possibles actuacions, s’està realitzant en el marc del grup de treball de contractació responsable del 2 Compra pública responsable en el sector de la salut sector salut. Aquest grup el forma l’Ajuntament de Barcelona i el Consorci de Salut i d’Atenció Social de Catalunya, així com representants de diversos proveïdors sanitaris del sector públic. 3 Compra pública responsable en el sector de la salut Resum Darrere dels guants mèdics i les mascaretes que arriben a les nostres mans hi ha cadenes de subministrament complexes, amb centres de producció llunyans, entre els quals destaquen Malàisia i la Xina, respectivament. Des de fa temps, s’ha detectat com aquestes cadenes de subministrament potencialment poden incórrer en la vulneració de drets humans, laborals i ambientals, situació que s’ha agreujat encara més degut a la pandèmia. El present informe documenta els principals riscos ambientals i socials vinculats a la producció de guants i mascaretes, a partir d’una revisió exhaustiva de documents de referència i identificació de notícies als mitjans de comunicació. A partir d’aquesta anàlisi de riscos, el treball mostra exemples d’accions públiques i privades que s’estan portant a terme per gestionar el risc, i fa propostes de clàusules i consideracions que cal incorporar en els processos de compra pública responsable de guants i mascaretes. Un dels aprenentatges d’aquest treball és la importància que tant consumidors com distribuïdors i productors siguin conscients d’aquests riscos. L’Administració té l’obligació d’assegurar que no es violen drets humans derivats dels processos de compra pública, mentre que les empreses proveïdores tenen la responsabilitat d’assegurar que no es vulneren. Tots ells han d’actuar amb processos de diligència deguda per evitar estar involucrats en casos d’abús a les persones treballadores i vulneracions dels drets humans. 4 Compra pública responsable en el sector de la salut Principals riscos vinculats amb la compra de guants i mascaretes El cicle de vida d’uns guants mèdics o una mascareta i els principals riscos socials i laborals derivats són similars. Comença amb l’etapa d’extracció de matèries primeres per a la posterior producció d’aquests productes, el seu ús i finalment la gestió dels residus. Ateses les característiques d’aquests productes d’un sol ús, produïts en països amb poques regulacions i controls sobre les condicions dels treballadors i sobre els impactes al medi, els principals riscos per als treballadors i on es produeixen vulneracions als drets humans i laborals se centren en l’etapa de producció i puntualment en el transport. En el cas dels principals riscos ambientals, hi són al llarg de quasi tot el cicle de vida del producte. En trobem a l’etapa de l’extracció, en la producció, la distribució i, de manera força significant, en l’última fase del cicle, la gestió del residu. Il·lustració SEQ Ilustración \* ARABIC 1 extreta del document publicat per l’ajuntament de Barcelona “Compra pública responsable en el sector de la salut 5 Compra pública responsable en el sector de la salut Per aprofundir en l’anàlisi del cicle de vida es pot consultar el document publicat per 1 l’Ajuntament de Barcelona l’any 2020 “Compra pública responsable en el sector de la salut”. A part d’aquesta informació, cal ressaltar la crisi sanitària viscuda l’últim any i que ha augmentat significativament aquests riscos, sobretot en la producció de mascaretes, i que ha vist com ha augmentat molt considerablement la demanda d’aquest producte a escala mundial. A tall d’exemple, l’Annex 1 resumeix l’adquisició de guants i mascaretes de l’Ajuntament de Barcelona per a l’any 2020: en un any l’Ajuntament ha fet una despesa de més d’1 milió d’euros per adquirir unes 800.000 mascaretes i 1.700.000 guants. L’augment de la popularitat d’aquests productes ha comportat també que sorgissin noves investigacions sobre la cadena de producció i subministrament de guants mèdics i mascaretes. Aquestes investigacions inclouen l’estudi dels impactes ambientals al llarg del cicle de vida d’aquests productes i se centren especialment en l’increment del nombre de residus generats per l’alt consum d’aquests dos productes d’un sol ús —sobretot pel que fa a les mascaretes, que al llarg de l’any 2020 i 2021 s’han tornat un producte obligatori d’ús per als ciutadans de molts països—. Per aquest motiu és molt important no oblidar-se de l’última etapa del cicle de vida d’aquest producte a fi d’idear processos que permetin tenir més control i fer una millor gestió del residu, o dissenyar alternatives a les mascaretes d’un sol ús. Productors d’aquests productes també s’han centrat en l’anàlisi de les precàries condicions dels treballadors, sobretot en els principals països productors, com són Malàisia (principal país productor de guants mèdics) i la Xina (principal país productor de mascaretes). Molts dels resultats d’aquestes investigacions s’han traduït en denúncies realitzades per diversos mitjans de comunicació internacionals, organitzacions no governamentals, centres de recerca, etcètera. Aquestes denúncies han posat al descobert les precàries condicions dels treballadors i de les treballadores que produeixen aquests productes tan apreciats actualment, i els efectes sobre el nostre entorn que tenen un mal ús o gestió dels residus d’aquests productes. 1 Ajuntament de Barcelona: “Compra pública responsable en el sector de la salut: diagnosi de situació i elements per a l’acció”, febrer, 2020 6 Compra pública responsable en el sector de la salut Esclavitud moderna a les fàbriques de guants mèdics de Malàisia: projecte d’exploració de problemes laborals al sector dels guants mèdics a Malàisia després de l’augment de la demanda de pandèmia. El 2019, Malàisia va ser la font de dos terços dels guants mèdics a tot el món. La majoria dels guants mèdics subministrats al Servei Nacional de Salut (NHS) del Regne Unit, que és el comprador de guants més gran del món, es fabriquen a Malàisia. Des de l’inici de la pandèmia, la demanda de guants mèdics ha augmentat ràpidament i s’han proporcionat més de 1.800 milions de guants per a l’assistència sanitària i social a Anglaterra. La fabricació de guants mèdics a Malàisia depèn de treballadors/ores migrants, principalment del Nepal, Myanmar i Bangladesh. Hi ha hagut informes de pràctiques explotadores que de vegades equivalen a treballs forçats. Segons els informes, les taxes de contractació excessives han deixat els treballadors/ores migrants en servitud per deutes i han de fer front a pràctiques com la confiscació de passaports o les restriccions de circulació i associació. Un equip de recerca de la Universitat de Newcastle, en col·laboració amb el Rights Lab de la Universitat de Nottingham, els hospitals universitaris de Brighton i Sussex NHS Trust, les escoles de medicina de Brighton i Sussex i Impact Limited, ha explorat l’impacte de la covid-19 sobre l’esclavitud moderna a les cadenes de subministrament de guants mèdics de Malàisia. La investigació ha tingut en compte les estructures i els processos que afecten les persones treballadores del sector durant la pandèmia. Ha examinat tots els nivells de la cadena de subministrament, tant a Malàisia com al Regne Unit, inclosos treballadores, responsables de fàbriques, proveïdors, compradors i responsables polítics. Els coneixements de la investigació ajudaran els responsables polítics a entendre la realitat de la situació dels treballadors del sector dels guants mèdics de Malàisia. El projecte té com a objectiu identificar palanques pràctiques per al canvi positiu, centrant-se en com incentivar i aplicar millores a la cadena de subministrament de guants mèdics. Els resultats se centren en les millores que es podrien adoptar als dos extrems de la cadena de subministrament. A Malàisia, se centra especialment en els mecanismes que millorin els resultats demostrables per als treballadors afectats per l’esclavitud moderna, inclosos l’educació i el reemborsament de les taxes de contractació. Al Regne Unit, les idees se centren a recomanar canvis en la política i millorar les pràctiques de contractació. Els resultats principals indiquen que la pandèmia ha provocat més pressió als treballadors i ha reduït les oportunitats d’exercir una compra pública responsable. En particular, quatre indicadors de treball forçat han empitjorat: restriccions de moviments, aïllament, condicions de 2 treball i vida abusives, i sobrecàrrega d’hores de treball. A continuació es mostra una infografia amb els principals resultats sobre els aspectes reportats pels treballadors de la indústria de guants mèdics de Malàisia. 2 Descobreix més aspectes sobre els resultats d’aquest treball aquí. 7 Compra pública responsable en el sector de la salut 8 Compra pública responsable en el sector de la salut A continuació es mostra una taula amb els principals riscos socials i ambientals vinculats amb la producció de guants i mascaretes. A fi de poder ampliar la informació, cada quadrant està enllaçat amb el document, article o pàgina web d’on s’ha extret aquesta informació. Els riscos socials s’exposen segons si la producció ha tingut lloc a Malàisia o a la Xina, ja que les vulneracions són lleument diferents. En el cas dels riscos ambientals, són riscos que es produeixen de manera general, és a dir, no estan tan vinculats al lloc de producció. És clau que tant els consumidors com els distribuïdors i productors siguin conscients d’aquests riscos. Sobretot en el cas de les empreses amb una cadena de subministrament poc transparent, és important conèixer el país de fabricació i en cas que alguna etapa (l’extracció de les matèries primeres o la fabricació del producte) tingui lloc en algun d’aquests dos països, cal dur a terme un procés de diligència deguda per tal d’evitar estar involucrades en casos d’abús als treballadors i vulneracions dels drets humans. Figura SEQ Ilustración \* ARABIC 3 Swedwatch Figura SEQ Ilustración \* ARABIC 2 Adams, Luke i altres. (2020) (2010) 9 Compra pública responsable en el sector de la salut Taula dels riscos principals en la producció de guants i mascaretes, segons el país de producció Riscos existents (enlla (enlla la Xina Malàisia ç) ç) vinculats a Aquesta indústria presenta perills d’exposició a productes químics com ara sosa càustica, hidròxid Alta exposició a de potassi, amoníac, clor gasós i àcid clorhídric, Enllaç tòxics etcètera, els quals sovint estan manipulats per treballadors amb poca o nul·la protecció i formació. Males condicions de les infraestructures S’han trobat denúncies de treballadors de El personal de seguretat dels camps l’empresa productora de guants Top Glove sobre Maltractament al d’internament s’ha relacionat amb accions de Enllaç detencions il·legals, maltractament físic per part Enllaç treballador/a tortura, com per exemple l’ús de l’electroxoc. del personal de seguretat, robatori de les targetes de crèdit i els seus pins, etcètera. Aquest informe (“Uyghurs for sale”) examina diversos casos d’exemple que verifiquen que els treballadors es troben sota condicions laborals de treball forçós. Un dels casos assenyala com els treballadors uigurs, a diferència d’altres, han Treball forçós denunciat no poder sortir de les instal·lacions ni Enllaç L’ONG Swedwatch va donar a conèixer un informe anar a casa en dies festius. Un altre estudi que indicava que treballadors d’una fàbrica de denuncia una fàbrica en una província de l’est guants a Malàisia treballaven 12 hores al dia, 7 Socials que presenta evidències que els treballadors dies a la setmana, sense rebre cap compensació uigurs arriben directament des de camps de econòmica per totes aquestes hores de més. reeducació de Xinjiang. Enllaç La vulneració d’aquests drets també s’evidencia en el treball del Modern Slavery & Human Rights Enllaç Els treballadors en fàbriques diverses que Centre, que indica que hi ha quatre indicadors de Remuneració provenen de camps d’internament no cobren el Enllaç treball forçat que han empitjorat amb la pandèmia: indigna sou mínim o a vegades no reben cap restriccions de moviment, aïllament, condicions de compensació. treball i vida abusives, i sobrecàrrega d’hores de treball. El programa de treball requereix que els pares deixin els fills amb 18 mesos en orfenats Horari laboral estatals o en altres instal·lacions, mentre Enllaç aquests són obligats a continuar treballant a temps complet i sota vigilància contínua. La Xina no ha signat mai els convenis de l’OIT El dret a la llibertat sindical està consagrat a la sobre la formació de sindicats i les negociacions constitució i reconegut per llei, tot i estar col·lectives (C87 i C98). La llibertat sindical no estrictament regulat. La llei prohibeix qualsevol està protegida per la llei; cridar a la vaga pot discriminació antisindical, però no presenta Nul·la o poca conduir a una pena de presó. La federació mesures per a la protecció. D’acord amb la llei de llibertat estatal All Federation of Trade Unions (ACFTU) Enllaç Enllaç sindicats i la llei de relacions industrials, els d’associació és l’únic sindicat autoritzat a la Xina i és fidel al treballadors migrants poden afiliar-se a un sindicat govern. Tots els sindicats locals i sectorials existent i participar en les seves activitats. Però estan obligats a ser membres de l’ACFTU, és a l’article 28 de la llei de sindicats exigeix que els dir, que no són independents, ja que estan dirigents sindicals no siguin immigrants. controlats indirectament per l’Estat. Treball infantil 10 Compra pública responsable en el sector de la salut És normal que les empreses experimentin suborns, interferències polítiques o pagaments per a l’adquisició de serveis públics i per tractar Corrupció amb el sistema judicial. La pràctica habitual del Enllaç guanxi és un costum per establir connexions i relacions basades en regals, banquets o petits 3 favors. En cas d’embaràs d’una treballadora immigrant, aquesta perd la feina i el seu permís de residència. Hi ha diversos informes que presenten el El fet que l’avortament sigui il·legal, juntament amb testimoni de dones víctimes de violacions i Enllaç la dificultat de poder accedir a anticonceptius, fa Enllaç abusos sexuals en camps d’internament per que es produeixin molts avortaments il·legals i uigurs i altres ètnies musulmanes a Xinjiang. perillosos per a la dona i abandonaments de nens acabats de néixer. Discriminació (dones i Les organitzacions no governamentals i immigrants) diversos mitjans de comunicació indiquen que el govern de la RPC (República Popular de la A molts immigrants que treballen en fàbriques de Xina) ha estat utilitzant polítiques Malàisia, les companyies de contractació els fan discriminatòries d’immigració per cancel·lar els pagar un interès molt elevat, i al mateix temps les Enllaç Enllaç passaports i atreure uigurs, kazakhs i kyrgyz fàbriques se’ls apropien els passaports i qualsevol que van a la Xina i els internen, algunes altra documentació, motiu pel qual queden privats persones amb ciutadania del Kazakhstan també de llibertat de moviment i de gran part del sou. han estat detingudes i internades mentre visitaven familiars a Xinjiang. Alt consum energètic de combustible fòssil Alt ús de materials d’origen verge Contaminació de La petjada de carboni d’una mascareta d’un sol ús és 1.50E+009 kg CO2-e, més de 5 vegades la petjada de l’aigua, el sòl i carboni d’una mascareta reutilitzable. Més del 50% de les emissions d’una mascareta d’un sol ús provenen Enllaç Ambiental l’atmosfera del transport, seguides de les emissions causades per la producció. s Risc de perdre biodiversitat El 75% de les mascaretes usades acaben en abocadors no controlats o al mar. Enllaç Mala gestió dels residus Envàs d’un sol ús i fet amb matèries d’origen verge 3 El guanxi és un concepte propi de la cultura xinesa que explicita les relacions d’ajuda mútua i poder entre una persona i el seu grup de coneguts, relacionat amb el capital social d’aquell individu. Segons el guanxi, una persona pot recórrer a d’altres perquè l’ajudin, li facin favors o prestin serveis. És una mesura d’influència, que sol estar lligada a l’estatus social. S’espera que els altres lligats pel guanxi facin aquestes tasques sense haver-les de demanar, com un símptoma de respecte i afecte cap a l’altra persona, a qui reten deferència. Com que els favors seran recíprocs, és important mantenir la xarxa de relacions activa, amb contacte entre els seus membres, que poden ser parents, amics, membres del mateix club o companys de feina. Un abús del poder del guanxi porta a la corrupció. 11 Compra pública responsable en el sector de la salut Què s’està fent per fer front a aquests riscos? ● Àmbit públic Tenint en compte el pes del sector públic com a gran consumidor, sobretot d’aquests dos productes en aquests darrers anys, diversos països han dut a terme processos per estudiar aquestes denúncies i donar-hi resposta. El cas de Suècia és un dels casos més rellevants atesa la seva implicació i el treball dut a terme. Des de fa temps, Suècia és un model a seguir en bones pràctiques de compra pública responsable; per exemple, en el cas de la compra de guants mèdics es demana tot un seguit de condicions i informació als proveïdors. A continuació s’enumeren algunes de les clàusules que s’hi incorporen. Requisits obligatoris que han de complir-se al final del període de la licitació: - El licitador ha de descriure la cadena de subministrament dels guants quirúrgics oferts, indicant el país de producció i l’adreça de les fàbriques importants que produeixen guants quirúrgics oferts dins de cada grup de productes. - El licitador ha d’indicar la proporció de treballadors immigrants en fàbriques importants que produeixen guants quirúrgics oferts dins de cada grup de productes. - Els licitadors han de treballar activament per garantir que les polítiques contra el treball forçat es compleixen a les fàbriques que fabriquen guants quirúrgics oferts. Criteris d’avaluació “Cadena de subministrament sostenible” - El licitador ha de notificar quins riscos s’han identificat i com s’han avaluat aquests riscos a la cadena de subministrament dels guants quirúrgics oferts. - El licitador ha d’informar dels resultats de les auditories completades del codi de conducta de les fàbriques que fabriquen guants quirúrgics oferts. Aquestes auditories han de ser realitzades per un tercer i d’acord amb els estàndards i mètodes d’auditoria actuals i rellevants, com ara SA8000, la metodologia SMETA IV-Pillar, BSCI 2.0 o un mètode d’auditoria establert per un tercer equivalent. L’auditoria no pot tenir més de dos anys. En els últims dos anys, amb la publicació de múltiples denúncies de vulneració dels drets humans dels uigurs i altres grups turcs i musulmans a la Xina, la seva reacció i implicació ha estat directa. El SKL Kommentus, centre de compres municipals de les regions de Suècia, va actuar immediatament contactant tots els seus proveïdors que poguessin estar vinculats directament (amb fàbriques) o indirectament (subproveïdors) amb aquest país. El SKL Kommentus els informava de la situació i les denúncies trobades (annex 2) i demanava informació mitjançant dos formularis (annexos 3 i 4) sobre la seva cadena de producció i de subministrament (noms dels proveïdors, direcció de la fàbrica de producció, informació sobre el procés de diligència deguda, etcètera) per tal de poder fer un correcte seguiment i avaluació dels proveïdors. Un altre cas destacable és els Estats Units. En aquest cas, el mes de març del 2020, davant les denúncies de vulneracions dels drets humans a la Xina, es va publicar l’informe “Global Supply Chains, Forced Labor, and the Xinjiang Uyhur Autonomus Region”. En aquest document, a part de veure’s els riscos mencionats anteriorment, també es presenten diverses marques que es vinculen amb aquestes vulneracions i es denuncia la impossibilitat de dur a terme un procés de diligència deguda. Aquest document recorda l’article 307 de la Llei de tarifes del 1930 (19 USC 1307), el qual indica que és il·legal importar als Estats Units qualsevol producte fabricat “totalment o parcialment” amb treballs forçats. Algunes accions més concretes són les següents: 12 Compra pública responsable en el sector de la salut - El febrer de 2020, Duanes i Protecció de Fronteres dels Estats Units va emetre una ordre per retenir tots els productes produïts a XUAR, ateses les possibles sospites de treball forçós. - El 30 de setembre de 2019, el centre duaner i de protecció fronterera (Customs Border Protection) va emetre una ordre per detenir les importacions de peces de roba produïdes per empreses xineses que operaven a Xinjiang i que es creia que havien 4 estat produïdes a partir de la vulneració dels drets humans. - El 5 de juny de 2020, el Departament de Comerç dels Estats Units va afegir el Ministeri de Seguretat Pública i l’Institut de Ciències Forenses de la Xina, juntament amb vuit empreses xineses implicades en drets humans violacions i abusos a Xinjiang, a l’“Entity List”, la qual cosa fa que aquestes entitats s’enfrontin a noves restriccions d’accés a productes i tecnologia dels Estats Units. ● Àmbit privat Entre les denúncies publicades els últims anys, les pressions dels consumidors i els nous criteris que s’inclouen als plecs de compra, les empreses proveïdores de guants i mascaretes no queden exemptes de prendre en consideració els riscos vistos anteriorment i adoptar les mesures necessàries per dur a terme una correcta diligència deguda. Alguns exemples són els següents: - L’any 2015 una auditoria feta per la consultora en sostenibilitat Goodpoint a la fàbrica de Malàisia de l’empresa Ansell, empresa australiana productora de guants mèdics, va treure a la llum diverses preocupacions sobre la vulneració de drets humans i laborals. Ansell va donar resposta ràpidament a aquesta informació iniciant un procés 5 d’investigació a totes les seves fàbriques i corregint les males praxis. Algunes de les mesures que es van prendre consistien en el següent: 1. Es van retornar els passaports a tots els treballadors. 2. L’empresa va passar a fer-se càrrec de l’interès que cobren les companyies de contractació als immigrants. 3. Es va dissenyar un programa per promoure la igualtat de gènere i més contractació de dones. - L’empresa americana comercial de mascaretes i guants mèdics Medline té alguns dels seus proveïdors a Malàisia i a la Xina. Conscients dels riscos que suposa tenir proveïdors d’aquests països, fa anys que dediquen esforços per tenir una cadena de subministrament petita, transparent (els seus proveïdors són els productors, així s’eviten tenir múltiples subproveïdors i tenen més coneixement d’aquests) i responsable. Els seus mecanismes principals per vetllar per la responsabilitat en la seva cadena de subministrament són els següents: 1. Existència d’un codi de conducta: aquest codi l’han de complir tots els seus proveïdors i, en cas que algun el deixi de complir, s’elimina qualsevol relació 6 amb aquell proveïdor. 2. Certificació WRAP: consisteix en un organisme independent de certificació sobre la conformitat social en el sector tèxtil i la confecció. Aquesta certificació assegura a partir d’auditories i revisions que no es vulneren els drets humans ni laborals al llarg de la cadena de subministrament. En el cas de Medline, aquesta certificació recull els productes: tèxtils mèdics, guants mèdics, tèxtils 7 per a l’esterilització, entre d’altres. 3. Visites esporàdiques a les plantes de producció per part de l’equip de Medline i per part del grup WRAP. 4 Per a més informació, consulteu l’enllaç [Última consulta 19/2/2021] 5 Per a més informació, consulteu l’enllaç [Última consulta 21/2/2021] 6 Per a més informació, consulteu l’enllaç [Última consulta 21/2/2021] 7 Per a més informació, consulteu l’enllaç [Última consulta 20/2/2021] 13 Compra pública responsable en el sector de la salut 4. Medline ha aplicat l’ecodisseny per poder treure el màxim profit d’una caixa de guants, passant de 100 a 200 guants en una caixa de les mateixes dimensions. Aquest nou disseny permet reduir els residus produïts per l’envàs i optimitzar els desplaçaments. Il·lustració 2 extreta d e l’enllaç [última consulta 20/2/2021] Clàusules i possibles accions per desplegar ● Àmbit social Prenent en consideració tots els possibles riscos de vulneració dels drets humans i laborals vistos anteriorment, observant les pràctiques que han dut a terme països com Suècia i coneixent el context local, es proposen diverses clàusules socials per incorporar en els plecs de compra de mascaretes i guants mèdics: 1. Transparència de tota la cadena de producció i subministrament. El licitador ha de poder descriure la cadena de subministrament dels guants o mascaretes oferts, indicant el número i els noms dels proveïdors, el país de producció, i el nom i l’adreça de les fàbriques de producció. 2. En cas de tractar-se d’una empresa distribuïdora, i no productora, ha de poder assegurar que els seus proveïdors, i els proveïdors d’aquests, signen un codi de conducta en el qual consti l’obligació de complir amb la Declaració dels Drets Humans de les Nacions Unides i els convenis de l’OIT. 3. Presentar polítiques i processos de diligència deguda en matèria de drets humans i laborals als seus proveïdors. 4. En cas que alguns dels seus proveïdors, o fàbriques de producció de guants, mascaretes o alguna de les matèries primeres utilitzades, estiguin en algun dels territoris que presenten un alt risc de vulneració dels drets humans (Malàisia o Xinjiang), s’ha de presentar un pla de control per a la no vulneració dels drets humans i laborals sobre els proveïdors o fàbriques. 14 Compra pública responsable en el sector de la salut 5. Presentar els criteris o segells que aplica el licitador per assegurar la no vulneració dels drets humans o laborals al llarg de la cadena de producció i subministrament. 6. Es valorarà la presentació d’un pla per identificar i avaluar els possibles riscos a la cadena de subministrament. ● Àmbit ambiental A continuació, es presenta una proposta de clàusules ambientals per incorporar en els plecs de compra de mascaretes i guants mèdics, i que prenen en consideració els diversos aspectes que solen tenir una repercussió molt positiva en la petjada de carboni d’aquests productes. 1. Priorització de l’ús de matèries primeres d’origen reciclat per a la producció de mascaretes. 8 2. Polítiques per evitar el tractament DWOR, o amb tractaments alternatius lliures de fluor. 3. Presentar un pla d’ecodisseny que permeti ajustar al màxim les dimensions de l’envàs (per exemple, estudiar la redistribució dels guants per tal de poder posar un nombre més elevat de guants en un mateix envàs). 4. Envasos produïts amb materials reciclats i que tinguin la possibilitat de ser reutilitzats. 5. Presentar un pla per reduir la petjada de carboni del producte. 6. Prioritzar l’ús d’energies d’origen renovable durant tota la cadena productiva. 7. Aplicar polítiques de control de contaminació d’aigües i de l’atmosfera en tota la cadena productiva. 8. Presentar un pla de seguiment, control i gestió correcta dels residus. 8 Tractament específic per a materials tèxtils per a la repel·lència d’aigües i olis, molt contaminant per a l’atmosfera i perjudicial per als éssers vius. 15 Compra pública responsable en el sector de la salut Annexos ● Annex 1. Resum de la despesa pública de l’Ajuntament de Barcelona en guants i mascaretes durant l’any 2020 Objectiu L’objectiu d’aquest annex és comptabilitzar i estimar la despesa pública de l’Ajuntament de Barcelona en guants i mascaretes durant l’any 2020 a causa de l’inici del període de pandèmia provocat per la covid-19. Les dades presentades en aquest informe s’han recopilat a partir de la llista de proveïdors de l’any 2020 publicada al portal de transparència de l’Ajuntament: https://ajuntament.barcelona.cat/transparencia. Concretament, per dur a terme aquesta obra s’ha utilitzat la pestanya “2020 LListat AMPLIAT Adjudicada” de la llista de proveïdors. Metodologia El mètode parteix de la identificació dels contractes que en l’objecte esmentin “guants” o “mascaretes”. D’aquests, es duu a terme a la comptabilitat dels guants i mascaretes adquirides per l’Ajuntament quan s’especifica el nombre d’articles adquirits en l’objecte de contractació. D’altra banda, s’estima el nombre de guants i mascaretes adquirits a partir de la despesa executada, quan aquesta informació no es reflecteix a l’objecte de la contractació. En ambdós casos, només s’han tingut en compte aquells objectes de contractació la descripció dels quals mostrés les paraules clau “guants” o “mascaretes”. Per tant, en el cas que la descripció de l’objecte esmenti “material COVID” però no especifiqui les paraules clau esmentades anteriorment, aquests elements no s’han tingut en compte. De la mateixa manera, quan, segons l’objecte del contracte, s’ha pogut identificar que hi ha més d’un producte en la compra, el cost total s’ha dividit a parts iguals suposant que s’hagués gastat el mateix import en guants, mascaretes o altres materials en aquest contracte. És a dir, si l’objecte de la contractació inclou “Subministrament de guants, mascaretes i altres materials” s’ha assumit que es destina un terç de l’import a cada producte. Resultats. A. Mascaretes 1. Mascaretes comptabilitzades En el primer cas, s’ha comptabilitzat el nombre de màscares adquirides a partir del nombre d’articles especificats en cada expedient de contractació. En total, es comptabilitzen 173.510 unitats de mascaretes adquirides per un import agregat de 293.628,40 euros (IVA inclòs). 2. Mascaretes estimades En segon lloc, s’ha estimat el nombre de mascaretes que l’Administració ha adquirit a partir de l’estimació del seu preu unitari. El preu unitari de cada s’ha obtingut a partir de la mitjana ponderada de les mascaretes comptabilitzades en l’apartat anterior, que és d’1,69 (€/u.). D’aquesta manera, s’ha estimat que per a l’import agregat de 505.612,84 euros (IVA inclòs), l’Administració hauria adquirit 298.775 mascaretes. 3. Per tant, l’Ajuntament de Barcelona l’any 2020 hauria adquirit un total de 472.285 mascaretes, amb una despesa agregada de 799.241,24 euros. B. Guants 1. Guants comptabilitzats Seguint el mateix procediment que en l’apartat A, s’ha comptabilitzat l’adquisició d’1.263.000 unitats de guants per un import agregat de 209.961,69 euros (IVA inclòs). 16 Compra pública responsable en el sector de la salut 2. Guants estimats En segon lloc, s’ha estimat el nombre de guants. D’aquesta manera, s’ha estimat que el preu unitari dels guants és de 0,17 (€/u.). Com a resultat, per a l’import agregat de 73.001,62 euros (IVA inclòs) l’Administració hauria adquirit 439.135 unitats de guants. 3. Per tant, l’Ajuntament de Barcelona l’any 2020 hauria adquirit un total d'1.702.135 guants, amb una despesa agregada de 282.963,31 euros. Resum de resultats La taula següent recopila la informació detallada anteriorment en forma de resum on es mostren les unitats adquirides i el seu import corresponent de mascaretes i guants, i el total adquirit per l’Administració el 2020. Mascaretes Guants Unitats Import Unitats Import Comptabilitzats 173.510 293.628,40 € 1.263.000 209.960,69 € Estimats 298.775 505.612,84 € 439.135 73.001,62 € Totals 472.285 799.241,24 € 1.702.135 282.962,31 € La taula següent recull el nombre de proveïdors i contractes adjudicats el 2020 per a aquests productes. Mascaretes Guants Nombre de proveïdors 18 16 Nombre de contractes 29 26 17 Compra pública responsable en el sector de la salut La taula següent resumeix la relació de proveïdors de mascaretes l’any 2020. La taula següent resumeix la relació de proveïdors de mascaretes l’any 2020. 18 Compra pública responsable en el sector de la salut ● Annex 2. Carta de les administracions de Suècia als seus proveïdors Dear X, [We] have noted that there are products on our framework agreements and contracts with you from brands that have been mentioned in reports on the use of Uyghurs for forced labor. This applies to e.g. X, X and X. For more information, see the Australian Strategic Policy Institute’s report Uyghurs for Sale https://www.aspi.org.au/report/uyghurs-sale. Your industry also belongs to the following risk area(s) for the use of Uyghurs for forced labor: ● [Cotton production ● Textile and clothing industry ● Electronics manufacturing, including cell phones and printers ● Rare earth mining and other extractives ● Agricultural production ● Plastic production ● Cleaning supplies and chemicals ● Medical equipment ● Electrical machinery ● Mechanical appliances ● Toys and sports equipment ● Vehicles] Attached you will therefore find a letter with follow-up measures. We ask you to submit an initial report in accordance with the instructions in bullet 3 no later than [date]. Use the attached "Template for follow-up in China". If you are a retailer, you will be monitored on how you forward the follow-up measures to brand owners and monitor their work. If final manufacturing does not take place in China, you will be monitored on how you forward the follow-up measures to end manufacturers and monitor their work regarding components from China.If you do not have China in the supply chain (end production, component production, raw materials), please describe how you have come to this conclusion. We will also engage [industry organizations] in our work. Feel free to get back to me if you have any questions. Best regards, 19 Compra pública responsable en el sector de la salut ● Annex 3. Assessment template follow-up China. 1. Save a copy of the received Excel document and perform the assessment in the document, i.e. give the answers a color (green, yellow, red). 2. Note at Date if the answer has been received on time. 3. Add a row for Date of assessment below Date. 4. Note whether forwarding has taken place, at If you are a wholesaler or retailer, fill in the left- hand columns and forward the document to the brand owner. 5. Note whether forwarding has taken place, at If end production does not take place in China, forward the document to the end manufacturer in order for them to follow-up at component level. 6. If production in Xinjiang, provide name of the manufacturer and address to the production facility Blank Name of manufacturer and address 7. If production outside Xinjiang, provide name of the manufacturer and address to the production facility Blank Name of manufacturer and address 8. Does the manufacturer in column G employ workers from Xinjiang who were sent by the government? Has it done so in the past? Indicate if the matter is under investigation and see Annex for guidance. No No, but has done so in the past Matter is under investigation Yes 9. Does the manufacturer in column G source inputs produced in Xinjiang? Indicate if the matter is under investigation. No Matter is under investigation Yes 20 Compra pública responsable en el sector de la salut 10. Have you instructed the manufacturer in column G to end all sourcing of inputs produced in Xinjiang, unless there is credible evidence that the input-supplier is not complicit in human rights violations including forced labour? Yes No 11. Do you have access to the manufacturer’s production facility (column F or G)? Yes No 12. Can access to the production facility (column F or G) be granted to the signatories? Yes No 13. Have you directed the manufacturer in column G not to use government-provided labour from Xinjiang? Yes No 14. When was the last audit conducted of the production facility (column F or G) and did this audit use credible methods to detect this specific type of state-imposed forced labour? See Annex 1 for guidance. Audit in the last year The issue has not been taken into account Audit further back in time No audit has been conducted 15. When is the next audit scheduled for the production facility (column F or G) and how will you ensure that this audit will use credible methods to detect this specific type of state-imposed forced labour? See Annex 1 for guidance. Audit planned The issue has been taken into accout 21 Compra pública responsable en el sector de la salut The issue has not been taken into account No audit planned 16. Does the manufacturer in column G also have production facilities located in Xinjiang? Is the manufacturer or the province where the production facility is located involved in the mutual pairing assistance program ("industrial Xinjiang aid")? No, no facilities in Xinjiang Yes, facilities in Xinjiang Involved in the mutual pairing assistance program 17. What other activities have you conducted or planned to monitor the manufacturers’ compliance with agreement conditions, including upstream? Examples of activities are provided No examples of activities are provided 18. Have you conducted or planned any remedial actions? Yes No (Doesn’t have to be yellow, can be green) 19. Are you planning to disengage or have you completed disengagement? If either of these circumstances, provide assessments of potential adverse human rights impacts of disengaging. Yes Assessment of adverse impact exists Assessment of adverse impact does not exist No (Doesn’t have to be yellow, can be green red) 20. In case of a crucial business relationship, explain the decision not to end the relationship, including how this decision aligns with your policies and priorities, what actions are being taken to attempt to apply leverage to mitigate the impacts, descriptions of how the situation is reported internally, and timelines for when the decision will be revisited. Blank 22 Compra pública responsable en el sector de la salut Crucial Business Relationship identified 21. Add a row/column for final assessment: Has the supplier reached a reasonable level of credibility in terms of the absence of forced labour of Uyghur and other Turkic and Muslim groups in supply chains? - How well has the supplier filled in the document? Is there a lot of missing information? Does the document need to be supplemented in order for an assessment to be made? - Have the follow-up measures been forwarded? - Is there a lot marked yellow and red? Red markings on questions 6, 8, 9 and 20 (columns F, H, I, T) are strong warning signs. The goal is for everything to be green. - What information needs to be requested to verify the information? Example: ▪ Verifications of instructions to manufacturers to end all sourcing of inputs produced in Xinjiang, unless there is credible evidence that the input-supplier is not complicit in human rights violations including forced labour (e.g. formal letters or email communication) ▪ Verifications of instructions to manufacturers not to use workers from Xinjiang who were sent by the government (e.g. formal letters or email communication) ▪ Audit reports [inter alia to verify method] ▪ Verifications of other conducted or planned activities to monitor the manufacturers’ compliance with agreement conditions, including upstream (e.g. notes from meetings with suppliers, communications, evidence of cooperation in multi-stakeholder initiatives and industry organisations) ▪ Verifications of conducted or planned remedial actions (e.g. notes from meetings with suppliers, communications, evidence of cooperation in multi-stakeholder initiatives and industry organisations) ▪ Assessments of potential adverse human rights impacts of disengaging ▪ Explanations of decisions not to end relationships, including how the decisions align with the supplier’s policies and priorities, what actions are being taken to attempt to apply leverage to mitigate the impacts, descriptions of how the situation is reported internally, and timelines for when the decision will be revisited. 23 Compra pública responsable en el sector de la salut ● Annex 4 Please answer the below questions in relation to the signatories' subject matters of procurement Date: If you are a wholesaler or retailer, fill in the left-hand columns and forward the document to the brand owner. If end production does not take place in China, forward the document to the end manufacturer in order for them to follow-up at component level. Article Product For which Brand (if If production in If production Does the manufacturer in Does the Have you instructed the Do you have Can access to Have you directed When was the last audit When is the next audit Does the manufacturer in What other Have you Are you planning to In case of a crucial number signatories is other than Xinjiang, provide outside Xinjiang, column G employ manufacturer in manufacturer in column G to access to the the the manufacturer conducted of the scheduled for the column G also have activities have conducted disengage or have business relationship, this product your own) name of the provide name of workers from Xinjiang column G source end all sourcing of inputs manufacturer's production in column G not to production facil ity production facil ity production facil ities you conducted or or planned you completed explain the decision available on manufacturer the manufacturer who were sent by the inputs produced produced in Xinjiang, unless production facil ity use government- (column F or G) and did (column F or G) and how located in Xinjiang? Is the planned to any disengagement? If not to end the contract? and address to and address to the government? Has it done in Xinjiang? there is credible evidence facil ity (column (column F or provided labour this audit use credible will you ensure that this manufacturer or the monitor the remedial either of these relationship, the production production facil ity so in the past? Indicate if Indicate if the that the input-supplier is F or G)? G) be granted from Xinjiang? methods to detect this audit will use credible province where the manufacturers’ actions? circumstances, including how this facil ity the matter is under matter is under not complicit in human to the specific type of state- methods to detect this production facil ity is compliance with provide assessments decision aligns with investigation and see investigation. rights violations including signatories? imposed forced labour? specific type of state- located involved in the agreement of potential adverse your policies and Annex 1 for guidance. forced labour? See Annex 1 for guidance. imposed forced labour? mutual pairing assistance conditions, human rights priorities, what See Annex 1 for guidance. program ("industrial including impacts of actions are being Xinjiang aid")? upstream? disengaging. taken to attempt to apply leverage to 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 24 Compra pública responsable en el sector de la salut Enllaços d’interès ● BMA: The British Medical Association. Una unió de professionals i estudiants del sector de la salut a Regne Unit. ● SDU: Sustainable Development Unit. Departament creat pel NHS d’Anglaterra i el Departament de Salut. ● HCWH: Health Care Without Harm Europe. Organització no governamental internacional que treballa per transformar el sector de la salut en un sector referent en sostenibilitat. ● Fair Medical Trade: organització dins la BMA que busca incentivar una compra ètica en el sector de la salut. ● Swedwatch: organització no governamental que investiga sobre el compliment i els possibles riscos de vulneració dels drets socials i ambiental a diferents països. ● OCDE (Organització pel desenvolupament econòmic i cooperació): Public procurement toolbox. ● OIT: Organització Internacional del Treball. Sector Salut. ● Ethical Trading Initiative: organització que fomenta i lluita pel comerç ètic. ● Antislavery: Organització que investiga i lluita per posar fi a l’esclavitud moderna. Bibliografia − AYSE, Lisa Allison et al. (2020). The environmental dangers of employing single-use face masks as part of a covid-19 exit strategy. UCL Press. Enllaç [Última consulta 22/02/2021] − BRITISH MEDICAL ASSOCIATION (2017), Ethical Procurement For Health: Workbook. − ____________ (2016). In good hands: Tackling labour rights concerns in the manufacture of medical gloves. Regne Unit. Enllaç [Última consulta 22/02/2021] − ____________ (2016). Buying green! A handbook on green public procurement, 3a ed., Luxemburg. ISBN: 978-92-79-56848-0 − ADAMS, Luke et al. (2020). “Global Supply Chain, Forced Labor, and the Xinjiang Uyghur Autonomous Region. Congressional-Executive Commission on China”. Enllaç [Última consulta 22/02/2021] − BUSINESS STANDARDS (2021). China: UN calls for Human Rights commission’s visit to Xinjiang camps. Enllaç [Última consulta 22/02/2021] − DEPARTAMENT DE COMPRA PÚBLICA A SUÈCIA (2019). Sustainable supply chains; Guidelines contractual terms. Estocolm. − ENACT (2017). Anàlisi de riscos: guants d’examen mèdic. − FEINMANN, Jane (2020). The scandal of modern slavery in the trade of masks and gloves. Enllaç [Última consulta 22/02/2021] − FIGUERAS, Josep et al. (2005). Purchasing to improve Health Systems performance, Regne Unit, Observatori Europeu sobre els Sistemes i les Polítiques de Salut. 25 Compra pública responsable en el sector de la salut − HEALTH CARE WITHOUT HARM HCWH (2019). Strategic procurement in european healthcare; selection of best practice and case studies. Brussel·les, Bèlgica. − JOURNAL OF MEDICAL ETHICS (2020). PPE may protect us, but it harms the sweatshop workers who make it. Enllaç [Última consulta 22/2/2021] − LO, Joe (2020). Making PPE for a Pittance Enllaç [Última consulta: 22/2/2021] − LONAEUS, Karin “Besok pa fabriker i Malaysia – en reserapport” (Visitant els fabricants de guants a Malàsia). Enllaç [Última consulta 20/1/2021] − LOS ANGELES TIMES (2020). “The sweatshops are still open. Now they make masks”. Enllaç. [Última consulta 22/02/2021] − MEDLINE INDUSTRIES, Supplier Code of Conduct. Enllaç [Última consulta 22/2/2021] − ____________ WRAP Certification. Enllaç [Última consulta: 22/2/2021] − MODERN SLAVERY AND HUMAN RIGHTS POLICY AND EVIDENCE CENTRE (2021). “Forced Labour in the Malaysian Medical Gloves Supply Chain before and during the COVID-19 Pandemic: Evidence, Scale and Solutions”. Enllaç [Última consulta 14/07/2021] − OHCHR (Office of the High Commissioner of Human Rights, UN) (2011). Guiding Principles on Business and Human Rights. Enllaç [Última consulta 23/12/2019] Nova York i Ginebra. − SANCROFT (2018). The Sancroft-Tussel Report. Eliminating modern slavery in public. 2a edició. Enllaç [Última consulta 09/01/2020] − SCHNEIDER, Evan (2020). La marea de plástico causada por el COVID-19 también es un peligro para la economía y la naturaleza. Enllaç [Última consulta 22/2/2021] − SHEKINAH, Alpedo (2019). Forced Labour in Malaysia is being funded by EU Healthcare Systems. Enllaç [Última consulta 22/2/2021] − SWEDWATCH (2010). Papyrus Sweden AB’s purchase of Nitrile gloves from Malaysia. Enllaç [Última consulta 22/2/2021] − ____________ (2007): The Dark side of Healthcare. Enllaç [Última consulta 20/01/2020 − SUSTAINABLE PUBLIC PROCUREMENT (2019). Sustainable Supply Chains: Guidelines contractual terms. Suècia. − THE AUSTRALIA INSTITUTE (2017). Procurement of Medical goods by Australian companyies and government. Australia. − ____________ (2017b). Do no Harm? Procurement of Medical Goods by Australian Companies and Government. Australia. − THE GUARDIAN (2020). Face masks made with allegedly forced Uighur labour in China are being sold in Australia. Enllaç [Última consulta 22/02/2021]. 26 Compra pública responsable en el sector de la salut − THE NEW YORK TIMES (2020). China is Using Uighur Labor to Produce Face Masks. Enllaç [Última consulta 22/2/2021] − UN NEWS (2020). Five things you should know about disposable masks and plastic pollution. Enllaç [Última consulta 22/2/2021] − WANG, James (2014). Saving Latex Gloves from Landfills: Evaluating Sustainable Methods of Waste Disposal such as Recycling, Composting, and Upcycling. − XINJIANG SUPPLY CHAIN BUSINESS ADVISORY (2020). Risks and Considerations for Businesses with Supply Chain Exposure to Entities Engaged in Forced Labor and other Human Rights Abuses in Xinjiang. Enllaç [Última consulta 22/2/2021] − XIUZHONG XU, Vicky et al. (2020). Uyghurs for sale; “Re-education”, forced labour and surveillance beyond Xinjiang. Enllaç [Última consulta 22/02/2021] 27