Oportunitats educatives de la infància i l’adolescència a Barcelona 2018-2019 Oportunitats educatives de la infància i l’adolescència a Barcelona 2018-2019 RESUM Institut Infància i Adolescència de Barcelona – Institut d’Estudis Regionals i Metropolitans de Barcelona (IIAB-IERMB) realitza aquest informe per encàrrec de l’Ajuntament de Barcelona (IMEB) Equip: Alba Castejón (recerca) Adrián Zancajo (recerca) Maria Truñó (direcció) VERSIÓ REVISADA A 27.07.2019 2 Índex 1 Presentació de l’informe 2 El context educatiu de la infància i l’adolescència a Barcelona 3 L’educació de la petita infància 4 L’educació des de P3 fins a l’ESO 5 L’educació secundària postobligatòria 6 L’educació més enllà del temps escolar 7 Experiències rellevants 8 Orientacions de política educativa a Barcelona 3 Presentació Característiques de l’informe • Periodicitat anual: 1er informe 2016/17 i 2on informe 2018/19. • Visió integral de l’educació des de la 1a infància fins més enllà del temps escolar. • Valor afegit d’una mirada de ciutat i també territorialitzada per districtes. • Eina per promoure debats informats i basats en diagnosis i evidències a partir de dades (limitades) sobre polítiques educatives locals. • Marc d’anàlisis amb especial èmfasi a les desigualtats educatives en els 4 àmbits educatius analitzats i en les dimensions d’accés, procés i resultats. 5 Objectius GENERAL Analitzar la situació de l’educació de la infància i l’adolescència a la ciutat de Barcelona amb un focus especial en l’equitat educativa. ESPECÍFICS 1. Identificar els principals reptes educatius de la ciutat de Barcelona i desenvolupar recomanacions de política educativa local. 2. Identificar els principals factors explicatius de la situació i les desigualtats en l’educació a la ciutat, comparant amb la de Catalunya. 3. Analitzar experiències rellevants de ciutat que treballen en la direcció dels reptes educatius identificats. 4. Identificar dèficits en la gestió de la informació estadística que permeti millorar l’avaluació i diagnosi de les desigualtats educatives. 6 Metodologia • Diagnosi basada en una metodologia de tipus quantitatiu a partir de l’anàlisi secundària de dades estadístiques elaborades per diversos serveis de les administracions públiques: – Consorci d’Educació de Barcelona (CEB) – Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya – Institut Municipal d’Educació de Barcelona (IMEB) – Institut Municipal de Serveis Socials (IMSS) – Institut Municipal Barcelona Esports (IBE) – Direcció d’Infància, Joventut i Gent Gran de l’Àrea de Drets Socials de l’Ajuntament de Barcelona – Fundació Barcelona Formació Professional • En les experiències rellevants metodologia qualitativa basada en la revisió documental i en entrevistes amb persones informants clau. 7 El context educatiu de la infància i l’adolescència a Barcelona El context educatiu: pes i tendència de la població 0-17 anys La població 0-17 anys és el 15%: una ciutat amb menys pes de la població Pes de la població de 0-17 anys sobre el total de la població, segons infantil i adolescent que Catalunya, districtes (%), Barcelona, 2018 (Gràfic 2.1). Espanya i la UE. Destaca Sarrià-Sant Gervasi clarament per sobre la mitjana (19%). Les projeccions mostren una tendència a la baixa del pes relatiu de la població 0-17, menys intensa a la ciutat que al conjunt de Catalunya, tot i l’augment de la darrera dècada. De la població 0-17 anys a la ciutat, el 16% té nacionalitat estrangera i Font: Departament d’Estadística de l’Ajuntament de Barcelona destaca Ciutat Vella amb el 39%. 9 El context educatiu: desigualtat de renda i atur Barcelona és una ciutat molt desigual L’atur també és molt desigual entre en termes econòmics: la renda dels districtes: a Nou Barris és més del habitants de Nou Barris és 3,5 vegades doble que a Sarrià-Sant Gervasi (10% més baixa que a Sarrià-Sant Gervasi. i 4%, respectivament). Distribució territorial de la renda familiar a Atur registrat, per districtes (%), 2017 (Gràfic 2.6). Barcelona, 2018 (Mapa 2.1). Font: Departament d’Estadística de Font: Departament de Treball, Afers Socials i l’Ajuntament de Barcelona Famílies de la Generalitat de Catalunya El context educatiu: nivell formatiu de la població adulta Nivell màxim d’estudis assolit per la població de més de 16 anys, per districtes (%), Barcelona, 2017 (Gràfic 2.7). L’estructura formativa de la població adulta de la ciutat és clarament polaritzada: El grup més gran és el d’estudis inferiors (42% amb ESO o menys), força població amb estudis superiors (31% CFGS o universitat) i una menor proporció amb estudis mitjans (25% amb batxillerat o CFGM). Les diferències de nivell formatiu entre districtes són molt significatives. Font: Departament d’Estadística de l’Ajuntament de Barcelona 11 El context educatiu: retenció i atracció d’alumnat Alta capacitat de la ciutat de Percentatge d’alumnat que cursa ensenyaments no universitaris al seu retenir els seus estudiants: el municipi o en d’altres, segons nivell d’estudis. Curs 2016-2017 (Taula 2.2). 97% d’infants i adolescents residents també hi estudien (14 punts per sobre de Catalunya). AFEGIR TAULA També té una elevada proporció d’alumnes no residents que cursen els estudis a la ciutat, sobretot en estudis postobligatoris de tipus professional on suposen entre el 40% i 50%. Font: Idescat, a partir de les dades de la matrícula del Departament d’Educació. Curs 2016-17 12 L’educació en la petita infància L’educació de la petita infància: taxes d’escolarització Taxa d’escolarització d’infants de 0-2 anys, segons edat i districtes (%). Un 44% dels infants d’entre 0 i 2 Curs 2017-18 (Gràfic 3.1). anys estan escolaritzats en centres d’educació infantil de primer cicle, 4 punts superior que a Catalunya i amb un creixement de 8 punts respecte el curs 2006-07. A mesura que augmenta l’edat, hi ha una tendència creixent a l’escolarització que als 2 anys arriba a 7 de cada 10 infants. Els districtes amb rendes més baixes tenen percentatges significativament més baixos d’escolarització de la petita infància: a Les Corts i Sarrià-SG duplica la de Ciutat Vella. Font: Consorci d’Educació de Barcelona 14 L’educació de la petita infància: perfils socials dels infants escolaritzats Taxa d’escolarització d’infants de 0-2 anys, segons nacionalitat i per districtes (%). Curs 2017-18 (Gràfic 3.6). Els infants estrangers estan infrarepresentats en l’educació infantil de 1er cicle: mentre la població estrangera és un 21% sobre la població menor de tres anys a la ciutat, només suposa un 7% dels infants escolaritzats. La taxa d’escolarització de la petita infància autòctona és 3,5 vegades superior a l’estrangera (52% i 15% respectivament). Font: Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya i Departament d’Estadística de l’Ajuntament de Barcelona 15 L’educació de la petita infància: escolarització per titularitat del servei Distribució de la matrícula de 0-2 anys, per titularitat del centre i segons districtes (%). Curs 2017-18 (Gràfic 3.5). Dels infants 0-2 anys escolaritzats al conjunt de la ciutat, més de la meitat van a llars d’infants privades (53%), 15 punts per sobre de Catalunya on el pes s’inverteix. Als districtes amb rendes baixes la gran majoria escolaritzen a les bressol públiques, a la inversa que als districtes amb rendes altes. Un 2% dels infants menors de 3 anys escolaritzats tenen NESE i majoritàriament van a bressol municipals. Font: Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya 16 L’educació de la petita infància: cobertura del servei públic de bressol Taxa de cobertura de l’oferta pública 0-2 anys i % de demanda atesa Les escoles bressol municipals als centres públics, segons districtes. Curs 2017-2018 (Taula 3.1). només donen cobertura al 20% de tots els infants menors de 3 anys de la ciutat. La taxa de cobertura d’aquest servei educatiu municipal segueix sent baixa, malgrat el creixement sostingut en places públiques a EBM i l’increment de demanda atesa (12 punts respecte el curs 06/07) que actualment és del 54%. Font: Institut Municipal d’Educació de Barcelona 17 L’educació de la petita infància: equitat d’accés en la bressol municipal La tarifació social de les escoles Percentatge d’alumnat amb bonificació (curs 2015-2016), percentatge d’alumnat en el tram 6 o per sota, en el tram 7, i per bressol municipals (preu públic sobre del tram 7. Curs 2018-2019 (Taula 3.6). variable en funció de la renda familiar) ha suposat que el 65% de les matrícules tinguin un preu públic inferior al del sistema anterior de preu fix, que el 9% tinguin el mateix preu, i que el 26% tinguin quotes superiors. També en els districtes de rendes altes al voltant de la meitat de les famílies es situen en els trams baixos de renda amb la tarifació social (entre 42 i 53%). Font: Institut Municipal d’Educació de Barcelona 18 L’educació des de P3 fins a l'ESO Des de P3 fins a l’ESO: demanda entre sectors públic i privat Consolidació d’un canvi important Demanda de places de P3, segons titularitat del centre i per districtes de tendència en les preferències de (%). Curs 2018-2019 (Gràfic 4.3). les famílies en l’escolarització amb un augment significatiu de la demanda de places de P3 en els centres públics (5 punts respecte curs 12-13) que supera la dels centres concertats, per 1a vegada. Increment a escala de ciutat i també en districtes tradicionalment amb molt pes del sector privat concertat com l’Eixample i les Corts. El 99% d’alumnat accedeix a una plaça demanada (92% en 1a opció). Font: Consorci d’Educació de 20 Barcelona Des de P3 fins a l’ESO: oferta i demanda de places Oferta i demanda de places de P3, segons titularitat i districtes. Curs 2018-2019 (Taula 4.1). En el conjunt de la ciutat hi ha una sobreoferta de places escolars de P3 finançades amb fons públics, la pràctica totalitat en centres privats concertats: 1 de cada 5 places concertades no es demanda. Hi ha tres districtes que segueixen amb dèficit d’oferta de places en centres públics: l’Eixample i Gràcia i, en menor mesura, Sant Andreu. Font: Consorci d’Educació de Barcelona 21 Des de P3 fins a l’ESO: centres i demanda Percentatge d’escoles amb alta i baixa demanda de places, segons districtes. Curs 2017-2018 (Gràfic 4.1). En el conjunt de la ciutat destaca que un 79% d’escoles estan en situació de demanda equilibrada, mentre que un 17% tenen baixa demanda i un 4% demanda molt superior a l’oferta. Destaquen 2 districtes amb un % de centres d’alta demanda 4 vegades superior a la mitjana de la ciutat: Gràcia i Sant Andreu. Font: Consorci d’Educació de Barcelona 22 Des de P3 fins a l’ESO: evolució de la matrícula a centres públics Matriculació en el sector públic de l’alumnat de 3 anys (%). Cursos 2006-2007 i 2017-2018 (Gràfic 4.4). Destaca l’important augment d’un 20% de la matrícula a P3 en centres públics respecte el curs 2006-07 pel conjunt de la ciutat, tot i que segueix per sota de la meitat (47%). És un increment generalitzat en tots els districtes i, de manera, especialment rellevant a l’Eixample (en un 44%), Les Corts (27%), Ciutat Vella i Sant Andreu (18%). Si fa 12 anys la matrícula pública era majoritària només en 4 districtes, avui ho és en 6. Font: Departament d’Educació de la Generalitat de 23 Catalunya Des de P3 fins a l’ESO: distribució de l’alumnat segons titularitat del centre Malgrat el canvi de tendència, el pes del sector privat segueix sent molt superior Percentatge d’alumnat de 2n cicle d’educació infantil, d’educació que la mitjana catalana en tots tres nivells primària i d’ESO, segons titularitat i districte. Curs 2017-2018 (Taula 4.3). educatius: l’alumnat en centres públics se situa per sota del 47% a Barcelona, quan a Catalunya supera el 63%. Hi ha disparitats territorials i variacions significatives entre nivells: es van reduint els districtes on l’escolarització pública és majoritària: 6 a infantil, 5 a primària i 3 a secundària. Hi ha una clara correlació entre la renda mitjana dels districtes i el % de matrícula pública, amb intensitat similar als tres nivells. L’escolarització en centres privats és especialment significativa a Sarrià-Sant Gervasi, Les Corts i l’Eixample, en qualsevol dels tres nivells. Font: Departament d’Educació de la 24 Generalitat de Catalunya Des de P3 fins a l’ESO: distribució d’alumnat amb beca menjador A la ciutat és molt significativa Presència i distribució de l’alumnat amb beca menjador, segons titularitat del centre i districte (%). Curs 2017-18 (Taula 4.12). la distribució desigual d’alumnat amb majors necessitats socials entre centres amb fons públics: A primària l’alumnat amb beca menjador és quasi 4 vegades inferior a l’escola concertada que a la pública (un 8% i un 35%, respectivament) Font: Consorci d’Educació de Barcelona 25 Des de P3 fins a l’ESO: distribució d’alumnat estranger Distribució de l’alumnat d’educació de secundària, estranger, segons titularitat del centre i districte (%). Curs 2017-2018 (Gràfic 4.13). El sector privat concertat escolaritza quasi 3 vegades menys alumnat estranger que el públic, tant a primària com a secundària: un 8% i un 22% respectivament. Font: Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya 26 Des de P3 fins a l’ESO: distribució d’alumnat amb NESE El % d’alumnat de primària Distribució de l’alumnat d’educació primària, amb necessitats específiques de amb necessitats específiques suport educatiu, segons titularitat del centre i districte (%). Curs 2017-2018 de suport educatiu (NESE) en (Gràfic 4.9). centres públics gairebé duplica el dels privats concertats: el 6,8 % respecte 12,5 % al conjunt de la ciutat. Amb excepcions de Ciutat Vella i Sarrià-Sant Gervasi on les proporcions són molt similars. En canvi, l’alumnat amb NESE a l’ESO es distribueix de manera més equilibrada, i en alguns districtes és superior en els centres concertats. Font: Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya 27 Des de P3 fins a l’ESO: repetició de curs Taxa de no idoneïtat de l’alumnat de 2n cicle d’educació infantil, d’educació primària i d’ESO, segons districte (%). Curs 2017-2018 (Taula 4.4). A Barcelona, de la mateixa manera que a Catalunya i Espanya, les taxes de repetició són molt més altes que a la resta de països de l’OCDE: un 5% d’alumnat a primària i un 15% a l’ESO està en un curs inferior al que els tocaria (taxa de no idoneïtat). Els nois, estrangers, en centres públics i a secundària tenen major probabilitat de repetir curs. Font: Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya 28 Des de P3 fins a l’ESO: competències bàsiques Les mitjanes de no assoliment de competències bàsiques a primària (10,1%) i a ESO (10,2%) són menors que Catalunya (14% i 12,6% respectivament), però amaguen grans desigualtats entre districtes (6 vegades pitjor a Ciutat Vella que a Sarrià-Sant Gervasi). Ara bé, a 4rt ESO, la tendència és molt positiva perquè el no assoliment es redueix significativament tant en mitjana de ciutat (en un 11%) com en la disparitat entre districtes (en un 25% respecte el curs 14/15), gràcies a la millora de resultats de Ciutat Vella (mitjana de no assoliment ha passat de 35,5% a un 29% en dos cursos). Alumnat de 6è de primària que no supera les proves de Alumnat de 4t d’ESO que no supera les proves de competències bàsiques (%) Curs 2016-17 (Taula 4.15). competències bàsiques (%). Curs 2016-17 (Taula 4.18). AFEGIR TAULA Font: Consorci d’Educació de Barcelona Font: Consorci d’Educació 29 de Barcelona Des de P3 fins a l’ESO: segregació escolar Els factors clau per explicar les Segregació escolar als districtes de Barcelona, expressada segons l’índex de disparitats territorials en dissimilitud en què 0 és la situació d’igualtat perfecta i 1 la de desigualtat l’assoliment de competències màxima. Curs 2013-2014 (Taula 4.11). bàsiques són les característiques socioeconòmiques de l’alumnat i la composició social dels centres. Tots els districtes presenten nivells alts de segregació escolar tant a primària com a secundària: si consideréssim els districtes com a municipis, Horta- Guinardó, les Corts, Sants- Montjuïc i Ciutat Vella estarien entre els 10 primers en segregació escolar de Catalunya. Font: Síndic de Greuges 30 Des de P3 fins a l’ESO: competències bàsiques i perfil d’alumnat i centres La repetició i la complexitat del centre són els principals eixos de desigualtat en Alumnat que no assoleix les competències bàsiques de 4t d’ESO, segons sexe, l’assoliment de titularitat i complexitat del centre (%). Curs 2016-2017 (Taula 4.19). competències bàsiques. Un alumne noi, repetidor i escolaritzat en un centre públic i de complexitat alta té major probabilitat de no assolir les competències bàsiques, sobretot al final de l’ESO. Font: Consorci d’Educació de Barcelona 31 Des de P3 fins a l’ESO: competències bàsiques i centres educatius En un 3%-4% dels centres de Percentatge de centres on més de la meitat de l’alumnat de 4t d’ESO no secundària més de la meitat del supera les competències bàsiques, segons districte. Curs 2016-2017 (Taula 4.20). seu alumnat no assoleix les competències bàsiques. Tot i que altres anàlisis mostren que a Nou Barris, Sants-Montjuïc i Ciutat Vella, més de la meitat dels seus centres de primària tenen un nivell de competències bàsiques per sobre l’esperat considerant el perfil socioeconòmic de l’alumnat i la complexitat del centre. Font: Consorci d’Educació de 32 Barcelona Des de P3 fins a l’ESO: taxa de graduació Taxa de graduació a l’ESO, segons sexe, titularitat del centre i districte (%). En la darrera dècada, la taxa Curs 2016-2017 (Taula 4.21). de graduació a l’ESO ha millorat molt significativament (11 punts) fins a l’actual 91%, 4 punts per sobre de Catalunya. Hi ha importants diferències entre districtes amb relació a la taxa de graduació: una distància de 16 punts entre Sarrià-Sant Gervasi i Ciutat Vella. Els nois i l’alumnat de centres públics es graduen en menor proporció que les noies i alumnat de centres concertats. Font: Consorci d’Educació de Barcelona 33 Des de P3 fins a l’ESO: mobilitat i escolarització de proximitat Distribució de l’alumnat de 2n cicle d’educació infantil, d’educació primària i La mobilitat escolar entre d’ESO, segons districte de residència i districte d’escolarització (%). Curs 2017-2018 (Taula 4.2). els districtes és significativa: 1 de cada 4 infants no s’escolaritza en el seu districte de residència i ho fa en altres districtes, sobretot els limítrofs. El cas de menor escolarització de proximitat és Gràcia on només el 60% està matriculat al districte. Font: Consorci d’Educació de Barcelona 34 L’educació secundària postobligatòria L’educació secundària postobligatòria: pes i tendència del batxillerat i dels CFGM Evolució de la distribució de la matrícula a l’educació secundària Es consolida un canvi important de postobligatòria (%) entre els cursos 2006/07 i 2017/18 (Gràfic 5.2). tendència en la distribució de l’alumnat entre les diferents modalitats formatives: El pes dels CFGM ha augmentat considerablement: 8 punts des del curs 2006-07 fins arribar al 36,5% de la secundària postobligatòria actual. El nombre d’alumnes que cursen CFGM ha augmentat un 43%, mentre que els que cursen batxillerat han disminuit lleugerament (1,5 %). Font: Departament d’Educació de la 36 Generalitat de Catalunya L’educació secundària postobligatòria: pes per sectors públic i privat Distribució de la matrícula a les modalitats d’educació postobligatòria, Un tret diferencial de la secundària segons titularitat del centre i districte (%). Curs 2017-2018 (Taula 5.7). postobligatòria de la ciutat és el gran pes d’oferta del sector privat (concertat o no concertat), de manera inversa que al conjunt de Catalunya. Tant a batxillerat com a CFGM, el percentatge de la matrícula pública a la ciutat està a 30 punts de distància per sota de la mitjana catalana. A batxillerat, la matrícula pública només es majoritària en 3 districtes, mentre que als CFGM només ho és en 4. Font: Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya 37 L’educació secundària postobligatòria: dèficit d’oferta pública L’oferta pública de postobligatòria Centres educatius, segons nombre de grups de 1r de batxillerat, titularitat del està significativament per sota del centre i districte (%). Curs 2017-2018 (Taula 5.3). conjunt de Catalunya: Barcelona té un dèficit de centres públics tant de batxillerat com, especialment, de CFGM. Un 25% d’instituts públics només tenen un únic grup de batxillerat (que pot condicionar les oportunitats d'aprenentatge). Si bé en el curs 17/18 eren 3 els districtes sense matrícula pública en CFGM de cap família professional, al curs 19/20 només en resta 1 (Sarrià-St Gervasi). Font: Departament d’Educació de la 38 Generalitat de Catalunya L’educació secundària postobligatòria: demanda de CFGM Oferta i demanda de Gran part de les famílies places de CFGM, segons família professionals dels CFGM professional. tenen un nivell de demanda Curs 2016-17 (Taula significativament superior al 5.4). de l’oferta. Per a la planificació de l’oferta cal tenir en compte també altres criteris com la demanda del mercat laboral, el grau d’inserció laboral dels estudis de les famílies professionals, mancances i nous perfils professionals emergents, entre d’altres. Font: Departament d’Educació de la Generalitat de 39 Catalunya L’educació secundària postobligatòria: dades per sexe La matrícula de batxillerat Índex de feminització de batxillerat, CFGM i PFI, segons districte. Curs 2017-18 (Gràfic 5.4). està lleugerament feminitzada, mentre que la dels cicles formatius està masculinitzada. Les diferències entre districtes s’expliquen, en part, per la diversa oferta de famílies professionals en cadascun dels territoris. Font: Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya 40 L’educació secundària postobligatòria: dades per alumnat estranger Presència d’alumnat estranger a batxillerat, als cicles formatius de grau mitjà (CFGM) i als programes de formació i inserció (PFI), segons districte (%). Curs Barcelona té un 2017-2018 (Taula 5.8). percentatge similar al del conjunt de Catalunya d’alumnat estranger a batxillerat, però inferior a cicles formatius de grau mitjà i superior als programes de formació i inserció Font: Departament d’Educació de la Generalitat de 41 Catalunya L’educació més enllà del temps escolar L’educació més enllà del temps escolar: educació en el lleure (caus i esplais) Barcelona compta amb 131 Taxa de participació dels infants i adolescents en entitats vinculades a esplais i caus on menys del 10% l’associacionisme d’educació en el lleure, segons districte (%). Curs 2016- d’infants i adolescents de la 2017 (Gràfic 6.2). ciutat (5-17 anys) realitzen activitats d’educació en el lleure de manera regular. La distribució territorial d’aquestes associacions de lleure educatiu i les taxes de participació són clarament desiguals entre districtes. La participació és equilibrada entre nens i nenes, tot i el decreixement global en la franja 16-17 anys, que s’accentua entre les noies. Font: Departament de Joventut de l’Ajuntament de 43 Barcelona i Padró Municipal L’educació més enllà del temps escolar: equitat i educació en el lleure Entitats, segons % de participants que reben ajuts econòmics (públics o privats) que cobreixen, com a mínim, el 30% del cost anual de les activitats, segons districte (%). Curs 2016-17 (Gràfic 6.5). En un terç dels caus i esplais de la ciutat més d’un 30% dels nens i nenes reben beca (pública o privada) per fer les activitats. Els districtes amb més pes d’entitats on la meitat dels infants participants reben beca són Nou Barris (67%), Horta- Guinardó (33%) i Sant Martí (25%). Font: Departament de Joventut de l’Ajuntament de Barcelona i Padró Municipal L’educació més enllà del temps escolar: lleure a l’estiu (Campanya de Vacances d’Estiu) El 54% dels infants i adolescents de la ciutat Dades bàsiques de la Campanya de Vacances d’Estiu de l’Ajuntament de participen en activitats Barcelona. Evolució 2013 i 2017 (Taula 6.3). emmarcades en la Campanya de Vacances d’Estiu. El nombre d’infants participants gairebé s’ha duplicat en els darrers anys (entre el 2013 i el 2017). Els ajuts atorgats gairebé s’han triplicat (entre 2013 i 2017), han incrementat el seu import i cobreixen el 16% dels infants i adolescents participants. Font: Departament de Promoció de la Infància de l’Ajuntament de Barcelona 45 L’educació més enllà del temps escolar: equitat i lleure a l’estiu Relació entre la renda familiar disponible i el nombre d’ajuts atorgats en el marc de la Campanya de Vacances d’Estiu respecte del nombre d’infants i adolescents entre 0 i 17 anys, segons districtes. Any 2017 (Gràfic 6.16). La proporció d’infants i adolescents que reben ajuts pel lleure d’estiu és més elevada en els districtes amb rendes més baixes. Font: Departament de Promoció de la Infància de l’Ajuntament de Barcelona i Departament d’Estadística de l’Ajuntament de Barcelona 46 L’educació més enllà del temps escolar: equitat i lleure esportiu Percentatge d’infants i adolescents (6-17) amb ajuts per a la Pràctica Esportiva Fora de l’Horari Escolar respecte el total de població 6-17, per Els ajuts a la Pràctica Esportiva districtes. Evolució 2014-2017 (Taula 6.5). Fora de l’Horari Escolar han augmentat d’una manera molt significativa els darrers anys: mentre que l’any 2013 es van atorgar 3.278 ajuts, el 2017 se’n van atorgar més de 13.600, i van arribar a representar el 8,4 % de la població de 6 a 17 anys de la ciutat. La proporció d’infants i adolescents que reben ajuts és més elevada en els districtes Fonts: Institut Barcelona amb rendes més baixes. Esports i Padró Municipal L’educació més enllà del temps escolar: lleure artístic (escoles municipals de música) Nombre d’infants i adolescents que assisteixen a les escoles de música Pel que fa les oportunitats municipals, i percentatge respecte del total de població 0-18 anys. Curs 2016- 2017 (Taula 6.6). de lleure artístic des de l’oferta pública, la ciutat només compta amb cinc escoles municipals de música, que atenen 2.700 infants i adolescents (0- 18 anys). Aquest servei públic de formació artística musical tan sols dona cobertura a l’1 % de la població infantil Fonts: IMEB i Padró Municipal de la ciutat. 48 L’educació més enllà del temps escolar: lleure socioeducatiu (centres oberts) Els centres oberts i els centres Nombre d’infants i adolescents atesos en centres oberts i en centres diaris diaris d’atenció socioeducativa d’atenció socioeducativa, segons districtes. Primer trimestre 2018 (Gràfic 6.20). atenen un 1,2% de la població infantil de la ciutat (3-17), és a dir, uns 2.500 infants i adolescents en situacions de risc que, majoritàriament, reben seguiment per part dels Serveis Socials municipals. Els districtes amb més infants atesos es corresponen amb els que tenen una renda més baixa i hi ha 2 districtes sense aquest servei socioeducatiu (Sarrià- St.Gervasi i Gràcia). Font: Departament d’Atenció Social a la Família i la Infància de l’IMSS, Ajuntament de Barcelona 49 Recull d’experiències rellevants en oportunitats educatives Experiències rellevants Criteris de selecció de les experiències: • Serveis i programes en marxa a Barcelona a iniciativa de l’administració pública. • Són sostenibles i escalables i posen l’accent en l’equitat educativa. • Parteixen d’un diagnòstic de necessitats i estan fonamentades en avaluacions i evidències. Què s’analitza en cada experiència: • Repte educatiu que aborda • Antecedents i context d’actuació • Plantejaments i hipòtesis de canvi • Objectius, implementació, actors implicats i recursos • Resultats, impactes i aprenentatges 51 Experiències rellevants En l’educació de la petita infància: 1. Tarifació social del servei d’escola bressol municipal amb nou sistema de preus públics ajustat a la renda familiar (des del curs 2017-2018). 2. Nou servei públic “De 0-3: infants en família” en 4 casals infantils de l’Eixample per oferir un entorn educatiu i trobada per a infants i les seves famílies (des de 2017). 3. Nou model espai familiar socioeducatiu, pilot de nou model a l’Escola Bressol Aurora amb espai familiar socioeducatiu i flexibilitat horària (des de 2019). En l’educació des de P3 fins a 4rt d’ESO 4. Noves mesures per combatre la segregació escolar en la preinscripció via detecció i distribució d’alumnat amb NESE. 5. Escoles enriquides en el Pla de Barris amb nous perfils professionals per passar d’un equip docent a un equip educatiu. 6. Programes Èxit i Tangram que milloren el rendiment escolar fent acompanyament a l’escolaritat als infants i les seves famílies. 52 Experiències rellevants En la secundària postobligatòria: 7. Programa Enginy de suport als centres d’ESO amb projectes competencials vivencials per afavorir la vinculació educativa de l’alumnat i assegurar que continuen dins els sistema educatiu. 8. Programa Aposta x tu d’acompanyament i atenció individualitzada als i les alumnes de CFGM en risc d’abandonament per treballar habilitats d’autonomia i competències bàsiques. 9. Escola de noves oportunitats per afavorir que els i les joves que han abandonat els estudis sense titulacions tinguin vies d’entrada i reprenguin la seva trajectòria formativa. En l’educació més enllà del temps escolar: 10. Programa Baobab per a consolidar l’educació en el lleure de base associativa i comunitària als barris amb dèficits d’oferta. 11. Instituts a temps complet que ofereixen a l’alumnat més desafavorit beques menjador vinculades a activitats de lleure educatiu de tardes als propis centres de secundària. 53 Orientacions de política educativa a Barcelona: principis, reptes i recomanacions Principis de política educativa local 1. Mirada integral de l’educació en la infància i l’adolescència: desenvolupar accions de política educativa que tinguin en compte les relacions i interdependències entre els diversos àmbits educatius. 2. Reduir les disparitats territorials: les disparitats entre districtes és un dels principals eixos de desigualtat identificats i per això és important territorialitzar i focalitzar polítiques educatives eficaces en cada cas. 3. Equitat com a eix vertebrador: la millora de la qualitat dels sistemes educatius passa per reduir les desigualtats educatives i, per tant, afavorir condicions d’educabilitat que compensin les desigualtats socials de partida. 4. Avaluació de les polítiques educatives: disposar de dades suficients per conèixer els impactes de les polítiques educatives locals és indispensable per orientar-les cap a la igualtat d’oportunitats i per la millora educativa. 55 L’educació de la petita infància Reptes Recomanacions 1.1. Ampliar l’oferta pública d’escoles bressol i espais familiars per REPTE 1: Incrementar diverses vies. l’oferta de serveis educatius 1.2. Prioritzar l’augment de l’oferta en aquells territoris amb més públics i de qualitat en els dificultats socioeconòmiques. primers anys de vida dels 1.3. Promoure el reconeixement del primer cicle d’educació infantil com infants a etapa educativa universal i vetllar per la garantia del seu finançament per part dels poder públics. REPTE 2: Millorar l’equitat 2.1. Promoure una avaluació de l’impacte de la tarifació social. en l’accés a l’educació de la 2.2. Promoure l’acompanyament a les famílies en els processos petita infància i incorporar- d’informació i de preinscripció. hi els públics 2.3 Identificar les demandes i les necessitats d’aquelles famílies en tradicionalment absents situacions de major vulnerabilitat. 3.1. Diversificar l’oferta per a infants entre 0 i 2 anys i les seves famílies, més enllà del model d’escola bressol. REPTE 3: Impulsar una 3.2. Flexibilitzar els models en funcionament, com per exemple ampliant política local integral per a o diversificant els horaris d’atenció als infants en els serveis per a la tota la petita infància de la petita infància. ciutat 3.3. Explorar i analitzar la diversitat, característiques i pes dels dispositius d’educació i criança a la primera infància. L’educació des de P3 fins a l’ESO (I) Reptes Recomanacions 4.1. Desenvolupar una estratègia per a l’escolarització equilibrada i contra la segregació escolar activant instruments propis de ciutat. REPTE 4: Aconseguir una 4.2. Repensar el model de zonificació escolar: establir zones educatives escolarització equilibrada i més heterogènies i limitar les opcions que atorguen punts de proximitat. equitat en l’accés a P3 per 4.3. Avançar cap a la corresponsabilització en l’escolarització entre reduir les desigualtats centres públics i privats concertats. educatives i la segregació 4.4. Desenvolupar mesures actives de planificació de l’oferta de llocs escolar escolars per combatre la segregació escolar. 4.5. Millorar el procés de detecció d’alumnes NEE. REPTE 5: Distribuir els 5.1. Augment i priorització de la inversió als centres amb més necessitats recursos públics en els educatives estudiant mecanismes de finançament per fórmula. centres educatius en funció 5.2. Millorar la informació del perfil socioeconòmic i cultural de les de la població escolar que famílies de l’alumnat. atenen L’educació des de P3 fins a l’ESO (II) Reptes Recomanacions 6.1. Expandir els programes de suport educatiu per compensar les REPTE 6: Reduir la desigualtats dels resultats. desigualtat de resultats a 6.2. Desenvolupar mesures de des-segregació específiques perquè els escala territorial i segons les processos de preinscripció no perpetuïn alts nivells de concentració característiques d’alumnes de baix nivell socioeconòmic. socioeconòmiques de 6.3. Acompanyament i processos de renovació als centres on un l’alumnat percentatge significatiu dels seus alumnes no supera les competències bàsiques o no gradua l‘ESO. REPTE 7: Reforçar el pes de l’oferta pública d’educació 7.1. Actualitzar la planificació escolar de la ciutat augmentant les places obligatòria de la ciutat, en públiques a tots els nivells educatius i especialment a la secundària especial en l’educació obligatòria. secundària, per acostar-lo al de la mitjana catalana L’educació secundària postobligatòria Reptes Recomanacions REPTE 8: Reduir 8.1. Establir dispositius d’orientació educativa i laboral que tinguin en compte l’abandonament la dimensió socioeconòmica en la continuïtat i l’abandonament dels estudis. escolar prematur com 8.2. Incrementar l’oferta pública en aquesta etapa educativa, i especialment a objectiu de ciutat i en els cicles formatius de grau mig. aconseguir l’equitat en 8.3. Valorar, a partir d’una anàlisi amb profunditat prèvia, la necessitat de l’accés a l’educació reforçar polítiques d’assequibilitat que afavoreixin l’accés als cicles formatius postobligatòria en condicions d’equitat. REPTE 9: Millorar 9.1. Eliminar obstacles per continuar els estudis de formació professional i l’atractiu dels cicles millorar les passarel·les amb altres modalitats formatives de l’educació formatius postobligatòria. 10.1. Dissenyar processos i dispositius d’orientació específicament orientats a REPTE 10: Reduir les promoure i facilitar la participació de les noies als CFGM i de l’alumnat desigualtats en estranger a l’educació secundària postobligatòria. l’educació secundària 10.2. Estudiar la possibilitat d’establir una reserva de places pels col·lectius postobligatòria infrarepresentats a la formació professional (noies i estrangers). REPTE 11: La 11.1. Continuar apostant i expandir les escoles de noves oportunitats que reincorporació dels permetin acompanyar i dotar d’instruments als joves que han abandonat joves, tant nois com prematurament els estudis. noies, que han 11.2. Avaluar l’eficàcia dels programes i escoles de noves oportunitats per abandonat el sistema garantir que assoleixen els objectius plantejats. educatiu L’educació més enllà del temps escolar Reptes Recomanacions REPTE 12: Articular i 12.1. Desenvolupar una estratègia transversal de lleure educatiu, cultural i reconèixer l’educació esportiu de la infància i l’adolescència a la ciutat més enllà de l’escola 12.2. Establir una estratègia de recollida sistemàtica de dades en l’àmbit de com a part l’educació més enllà del temps escolar. fonamental dels drets 12.3. Optimitzar els usos d’equipaments públics de proximitat per a l’oferta a l’educació i al joc i al d’activitats de lleure, especialment dels centres escolars. lleure dels infants i 12.4. Impulsar i reforçar programes que promoguin la implicació i participació adolescents de les famílies. 13.1. Sistematitzar i reforçar el conjunt d’ajuts destinats a activitats REPTE 13: Avançar en extraescolars de la ciutat. l’equitat a les 13.2. Identificar la població objectiu per conèixer la incidència real de la activitats educatives cobertura de les ajudes. fora del temps escolar 13.3. Promoure el debat informat sobre el model actual d’atenció socioeducativa a la infància i adolescència en risc. REPTE 14: Fomentar 14.1. Impulsar projectes que permetin arrelar i vincular el lleure educatiu de l’abast territorial i la base associativa al territori participació en 14.2. Assegurar l’accés de tots els infants i joves de Barcelona a les activitats de l’associacionisme de lleure educatiu de base comunitària dotant de suport econòmic a les entitats lleure educatiu @InstInfancia InstitutInfancia.cat #OportunitatsEducativesBCN