Direcció de Serveis a les Persones i al Territori Districte de Sant Martí C. Andrade, 9 08018 Barcelona 93 402 70 00 dspit@bcn.cat barcelona.cat/santmartí Consell de Mobilitat, Accessibilitat i Diversitat Funcional Assumpte Resum d’acords Lloc Videoconferència, emesa per streaming: youtube.com/watch?v=sc567zPql1g Data i hora 26 d’octubre a les 18 h Persones assistents Silvia Casorrán, consellera de Mobilitat i Accessibilitat Joan Carles Canela, conseller Fernando Alcalde, conseller Imma Bajo, consellera Javier Mesia, conseller Maria Arenillas, consellera M. Carme Méndez, secretària del Consell Josep M. Olivé, AMB Entitats i equipaments PTP AVV Clot - Camp de l’Arpa AVV Barris del Maresme AVV Vila Olímpica AVV Diagonal Mar AVV Provençals Mar Ciutadania a títol individual: 10 Ordre del dia 1. Novetats a l'entorn de Glòries. Propers passos una vegada s'obrin els túnels. 2. Programa Protegim les Escoles a Sant Martí. 3. Implementació de l'Àrea Verda. 4. Pressupostos participatius guanyadors. 5. Nou servei de bici de càrrega compartida al Bicihub. 6. Torn obert de paraules. S’inicia el Consell amb la salutació de la consellera de Mobilitat, Accessibilitat i Diversitat Funcional, Sra. Silvia Casorrán, que repassa l’Ordre del Dia i afegeix un punt més sobre els nous carrils bici al districte. Els documents presentats durant la sessió es poden consultar clicant el següent enllaç: ajuntament.barcelona.cat/santmarti/ca/lajuntament/participacio/consells-sectorials Punt 1. Novetats a l'entorn de Glòries. Propers passos una vegada s'obrin els túnels. La consellera Casorrán explica les novetats a l’entorn de Glòries. La durada de la intervenció a la Gran Via serà de dos anys i tindrà en compte tres condicionants: baix cost i reaprofitament d’elements, convivència i funcionalitat de diferents usos i ombra. Hi haurà Consell de Mobilitat, Accessibilitat i Diversitat Funcional Pàg. 1 diferents tipologies d’espais: espais d’estada, de jocs i d’esports. Pregunta: La Sra. Vena pregunta què hi haurà al carril de banda mar. La consellera indica que hi haurà carril de serveis, carril bici i patinets, ambulàncies, etc. Pregunta: Intervé el Sr. Catasús per dir que l'AVV Clot – Camp de l’Arpa està en contra d’aquest projecte provisional i que vol la urbanització definitiva. Pregunta: El Sr. Milan pregunta si el Servei de Prevenció, Extinció d’Incendis i Salvament (SPEIS) ha elaborat algun informe respecte aquest projecte. La consellera indica que el SPEIS està present en tots els projectes per tenir en compte els criteris necessaris de seguretat pels equips d’emergències. Pregunta: El Sr. Canela pregunta si el recorregut del tramvia es mantindrà o hi haurà alguna modificació. També pregunta si el carril bus només tindrà sentit Besòs o també tindrà sentit Llobregat. La consellera explica que encara no està resolt per on anirà el tramvia a la cruïlla de la zona de Badajoz, Diagonal, Gran Via i Meridiana. La proposta és que faci el gir per Ciutat de Granada. Pel que fa als busos, compartiran la plataforma amb el tramvia i hi haurà un doble carril bus annexat a les vies. Pregunta: El Sr. Catasús pregunta, en nom d’un altre veí, sobre l’edicle de Llacuna. Volen saber si es pot canviar la seva ubicació ja que fa molt de soroll i no permet descansar per les nits el veïnat. A l’edicle hi ha ventiladors i el que fan és treure l’aire calent d’una àrea tècnica elèctrica soterrada. Demana que es faci una sonometria en horari nocturn quan les actuacions s’hagin realitzat. La consellera explica que les mesures que s’han pres són augmentar el llindar de temperatura perquè no s’encengui tan aviat a l’estiu, instal·lar un variador de freqüència que permeti regular la intensitat de ventilació i està previst fer un aïllament acústic. El contractista està pendent de rebre els materials per dur a terme l’actuació. Afegeix que és important que el veïnat informi si es noten aquests canvis per poder prendre mesures. Punt 2. Programa Protegim les Escoles a Sant Martí. La consellera Casorrán explica les novetats del programa “Protegim les Escoles”. Explica que a Barcelona hi ha 585 centres educatius i l’objectiu és que l’any 2030 s’hagi intervingut en tots els centres. Els projectes previs que s’han dut a terme són “Escoles Refugis climàtics” i “Camins escolars”. Els objectius del programa són millorar la qualitat ambiental dels entorns escolars, millorar el confort de l’espai públic, millorar la seguretat vial, incrementar la visualització i fomentar la implicació de les comunitats educatives i veïnals en la configuració i ús dels nous espais. S’estan prioritzant escoles de 0 a 12 anys. Durant el mandat 2019-2013, es proposa realitzar el programa “Protegim Escoles” en un conjunt de 120 centres educatius. Pregunta: El Sr. Milan comenta que la visió que hi ha des de la part Besòs sobre l’eix de Paraguai-Perú és que ha d’anar cap a Glòries. Diu que amb la gran concentració d’escoles cal alliberar els carrers de vehicles privats i fomentar el transport segur. Indica que cal tenir present com es gestionarà el tema dels camions i els dobles sentits. Pregunta si en parlar d’escoles o centres docents es fa referència a escoles públiques, concertades i privades o en queda alguna fora. D’altra banda, vol posar de manifest que no s’hauria de donar per tancat el tema de Concha Espina ja que, tot i que la zona verda ha millorat la qualitat del barri, la pèrdua de places d’aparcament és un tema que cal parlar amb el veïnat. Afegeix que hi ha Consell de Mobilitat, Accessibilitat i Diversitat Funcional Pàg. 2 una zona de petanca que és un punt de trobada social i que no s’hauria de perdre. La consellera explica que no es fa distinció entre centres i es tractarà amb tots. Afegeix que l’objectiu és que aquests espais se’ls facin seu tant les escoles com les comunitats veïnals. Les qüestions que puguin sorgir es poden tractar al consell de barri o en sessions temàtiques. Respecte el bus, l’estudi de mobilitat del 22@ preveu que sigui en sentit Besòs, però encara s’ha de veure com es desenvolupa. Pregunta: El Sr. Canela pregunta si es pot afegir un carril bici quan es faci el carril bus al carrer Perú. Pel que fa a la qüestió de Concha Espina, demana si es pot revisar l’escaleta que va de rambla Prim cap al carrer Paraguai i fer en el seu lloc una escala en condicions i una rampa per garantir l’accessibilitat. En referència a la petició d’una nova rampa, la consellera indica que el pressupost del “Protegim les Escoles” és limitat i només permet intervencions tàctiques com jardineres, bancs i pintura. Punt 3. Implementació de l'Àrea Verda. La consellera dóna la paraula al Sr. Eugeni Rico del departament de Mobilitat, que explica que queden pendents algunes àrees de la zona industrial a la part superior del carrer Santander. Es va acordar que de moment no es regularia aquesta zona donat que no hi ha persones residents i, a més, caldria treballar-ho amb totes les empreses que es troben allà. També queden alguns solars per regular. En relació a la implementació, a l’inici hi va haver alguns incidents amb els parquímetres a la zona de la Verneda, però en general s’ha dut a terme satisfactòriament. A excepció de les zones esmentades, el Districte de Sant Martí es dóna per regulat en la seva totalitat. Afegeix que amb la regulació s’ha millorat la seguretat atès que davant dels guals i passos de vianants s’estan col·locant les motos i així es millora la visibilitat. S’ha ampliat l’oferta d’estacionament de motos alliberant així les voreres d’aquests vehicles. També s’han ampliat les àrees de Distribució Urbana de Mercaderies (DUM) per tal de minimitzar la indisciplina produïda al voltant de la càrrega i descàrrega, on els vehicles acaben aturats en doble fila per falta d’espai. Pregunta: el Sr. Milan demana si es pot estudiar la possibilitat que les persones que fan ús dels equipaments de l’Àrea Verda puguin tenir la consideració de residents o alguna fórmula assimilable, ja que són zones compartides entre barris i són diferents a les zones de residents assignades. Comparteix també que hi ha una parada del bus 136 que han perdut a l’alçada de Paraguai amb Perú que no es troba a la línia 136. Respecte a l’Àrea Verda, el Sr. Rico explica que és difícil gestionar-ho atès que se’n pot fer un mal ús o abús de la consideració de persona resident vinculada a l’ús dels equipaments. Les persones que tinguessin aquesta consideració al marge de la seva zona de resident assignada, podrien aparcar-hi per altres motius que no fossin l’ús de l’equipament i aniria en detriment de les persones que sí que hi viuen allà. També afegeix que l’Àrea Verda no garanteix trobar una plaça. El Sr. Rico proposa que podria haver una tarifa especial als taxis per desplaçaments a centres mèdics en els casos de persones amb dependència. Respecte al bus, la consellera esmenta que és una reivindicació que ve de llarg i es va traslladar a AMB. Es tornarà a portar el tema per obtenir una resposta. Pel que fa a l’oferta de transport públic al barri de Provençals del Poblenou, l’estudi de la situació està previst al Pla de Mobilitat del 22@. En els casos concrets de necessitar un transport per desplaçar-se Consell de Mobilitat, Accessibilitat i Diversitat Funcional Pàg. 3 als CAP o Hospitals, amb persones amb dependència o de certa edat, es pot estudiar un servei a demanda. Aprofitant que està present el ponent del punt 5 de l’ordre del dia, la consellera proposa avançar-lo. Punt 5. Nou servei de bici de càrrega compartida al Bicihub. La consellera dóna la paraula al Sr. Serrasolses, que explica el nou servei de transport comunitari, el Bicicargo. Es tracta d’una bicicleta elèctrica amb remolc, amb una gran capsa, que permetrà tenir una polivalència d’usos en el transport. A través d’una aplicació se’n podrà fer la gestió, com ara fer reserves, facturar, etc. Es podrà llogar la bicicleta si s’és soci/a de Som Mobilitat o contractar el servei de la bicicleta amb conductor o conductora. Punt 4. Pressupostos participatius guanyadors. La consellera explica que la informació es pot trobar al web del Decidim. Els projectes guanyadors han estat:  Convertim el pati de l’escola La Farigola en un pulmó verd del barri.  Fem una superilla al Camp de l’Arpa del Clot. La consellera afegeix que hi ha una actuació en paral·lel al c/ Freser.  Fem possible el nou model d’hort urbà al Clot.  Rehabilitem la nau annexa de Can Ricart per a usos comunitaris.  Construïm una cuina a l’escola La Pau.  Pacifiquem els entorns de l’escola Pere IV i de l’institut Quatre Cantons.  Consolidem urbanísticament la superilla del Poblenou. S’ha centrat en recuperar un solar que hi ha a betevé, al carrer Badajoz entre Almogàvers i Sancho de Ávila. L’espai en principi serà una pista de bàsquet i unes graderies. El Sr. Vidal afegeix que aquests pressupostos participatius estan lligats als pressupostos generals del 2022 que encara no estan aprovats. La consellera presenta el punt afegit a l’Ordre del Dia sobre el nou impuls a la xarxa ciclista de Barcelona. Fa una presentació dels nous carrils generats en aquest mandat: el carril de l’eix de Badajoz amb Independència que consta de 3 km, els carrils de passeig Maragall amb Freser i Rosselló, el carril de Còrsega i el carril del carrer Mallorca. També es baixaran a la calçada els carrils de l’avinguda Diagonal i el del Front Litoral. Afegeix que s’està treballant perquè el límit de velocitat dels carrers sigui de 30 km/h. Pregunta: el Sr. Catasús pregunta si el carril del c. Independència havia de començar enguany. També demana que es prengui una decisió sobre el carril bici que queda afectat per les obres del recorregut del tramvia perquè les obres no quedin parades. Afegeix que el c. Mallorca és un carrer comercial i la càrrega i descàrrega pot ser un inconvenient pel carril bici. Finalment, indica que seria més segur si el c. Consell de Cent fos només d’un sentit. La consellera diu que cada vegada que es fa un carril bici i afecta serveis com càrrega i descàrrega, s’intenta reubicar. Respecte al c. Consell de Cent, traslladarà la consulta. Pel que fa al carril bici del c. Independència, diu que començarà aquest any vinent. Pregunta: la Sra. Paula pregunta com queda el nombre de carrils en el tram del carrer Independència entre Glòries amb Aragó. Esmenta també que el carril bici és molt estret, de 128 cm en lloc dels 140 cm estipulats. També pregunta què se’n farà dels aparcaments de motos en aquest tram. Consell de Mobilitat, Accessibilitat i Diversitat Funcional Pàg. 4 La consellera indica que queda de la següent manera: un carril bus, dos carrils de cotxes i un carril bici estret. Afegeix que trasllada la qüestió de l’amplada del carril bici al departament de Mobilitat. En relació als aparcaments de motos, la consellera indica que s’hauran de reubicar perquè no estiguin a les voreres. Pregunta: El Sr. Canela suggereix esperar a que s’obri el túnel de Glòries per veure com queda el trànsit al carrer Independència en tot el seu recorregut i així poder fer el carril bici des d’un punt de vista global. També pregunta si l’avinguda Diagonal perdrà un carril, quedant carril bici, carril circulació i carril bus. La consellera apunta que els nous carrils bici que s’estan dissenyant consten de 2 m d’amplada mínima útil per poder avançar i circular en paral·lel, sempre que sigui possible. A més, afirma que la Diagonal perdrà un carril per poder fer un carril bici entre Josep Pla i Badajoz. Punt 6. Torn obert de paraules. Pregunta: el Sr. Catasús explica que la L2 del metro va fr vibracions molt fortes a l’entorn de Meridiana que en gran part es va solucionar. No obstant, sembla que al c. Independència les vibracions del metro van augmentant de mica en mica. Demana que es tingui en compte. Pregunta també pels terminis del procés d’adaptació i accessibilitat a la L1, on està previst instal·lar un ascensor a la parada del Clot. Finalment pregunta per la ruta del bus 192. Explica que degut a les actuacions a l’escola Dovella i al carrer Muntanya, aquest bus ja no dóna servei a una zona important del casc antic del Camp de l’Arpa del Clot. Si es dugués a terme la proposta del bus a demanda es podria implantar en aquesta part del barri. A més, ni el 192 ni altres autobusos verticals tenen connexió amb l’hospital del Mar. La consellera indica que traslladarà les preguntes al Consell del mes d’abril pel que fa al terminis de la parada de la L1. Pel que fa a les vibracions, es tracta d’un tema de manteniment ordinari i també traslladaran la consulta a TMB. Respecte a la ruta del 192 i la falta de connexió amb l’hospital, és una demanda ja coneguda i prenen nota. Pregunta: El Sr. Sánchez pregunta què hi haurà al c. Llacuna entre la Gran Via i la Diagonal, i si es controlarà l’entrada del trànsit des del lateral de la Gran Via cap al carrer Llacuna. La consellera indica que la previsió és que continuï tal i com està, que es pugui accedir des de la Diagonal i es pugui sortir pel carrer Perú. La sortida cap a la Gran Via estarà tallada i la idea és que entre Gran Via i Perú sigui un cul de sac i s’usi només perquè hi puguin accedir les mercaderies a Glòries així com a l’aparcament que hi ha a Barcelona Activa. La previsió és que els túnels s’obrin aquest trimestre i hi hagi un sistema de control de trànsit per càmeres. M. Carme Méndez Secretaria del Consell de Mobilitat, Accessibilitat i Diversitat Funcional Barcelona, 26 d’octubre del 2021 Consell de Mobilitat, Accessibilitat i Diversitat Funcional Pàg. 5