GASETA MUNICIPAL 18 de novembre del 2021 CSV: 3e07-3dcc-40e1-594f Disposicions generals – Instruccions INSTRUCCIÓ d' 11 de novembre de 2021, sobre el procediment de l'omissió de la funció interventora. La Comissió de Govern, en data 11 de novembre de 2021 ha acordat: (48/2021) Aprovar la Instrucció sobre el procediment de l'omissió de la funció interventora. Publicar-la a la Gaseta Municipal i al web municipal i inscriure-la al Registre Municipal d'Instruccions i Circulars. INSTRUCCIÓ DE LA COMISSIÓ DE GOVERN SOBRE EL PROCEDIMENT DE L'OMISSIÓ DE LA FUNCIÓ INTERVENTORA Preàmbul Les modificacions introduïdes en el règim del control intern, tant per la Llei 27/ 2013, de 27 de desembre, de racionalització i sostenibilitat de l'Administració local, com pel Reial decret 424/2017, de 28 de abril, pel qual es regula el règim jurídic del control intern en les entitats del sector públic local (RD 424/2017), fan aconsellable fixar uns criteris interpretatius sobre el procediment d'omissió de la funció interventora adaptats al sistema de gestió pressupostària de l'Ajuntament de Barcelona, dins del marc fixat per les normes esmentades. Per tot això, i d'acord amb la Regulació per la qual s'ordenen els documents municipals que incideixen sobre la interpretació i l'aplicació de les normes i de creació del Registre Municipal d'Instruccions i Circulars aprovada per la Comissió de Govern en acord de 15 d'abril de 2015, s'aprova. Primer. Objecte La present instrucció té per objecte fixar els criteris per a dur a terme les actuacions relatives al procediment previst a l'article 28 del RD 424/2017, en el cas de produir-se un supòsit d'omissió de la funció interventora, quan aquesta fos preceptiva d'acord amb la normativa aplicable. Segon. Àmbit d'aplicació subjectiu La present instrucció és d'aplicació a les actuacions derivades de l'omissió de la funció interventora, en aquells supòsits que sigui preceptiva i s'hagi omès, respecte de l'Ajuntament de Barcelona i els seus organismes dependents, quan sigui aplicable. Tercer. Àmbit d'aplicació objectiu La present instrucció és d'aplicació en els supòsits que, d'acord amb l'establert en el títol II del RD 424/2017, la funció interventora sigui preceptiva i s'estigui davant d'algun dels supòsits següents: a) S'hagi dictat l'acte administratiu ometent l'exercici de la funció interventora preceptiva. 1 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 18 de novembre del 2021 CSV: 3e07-3dcc-40e1-594f b) S'hagi produït el fet que hagués motivat l'acte administratiu sense que aquest s'hagi dictat. Quart. Procediment per a l'emissió de l'informe d'omissió de la funció interventora 1. En els supòsits en què la funció interventora sigui preceptiva i s'hagi omès, no es pot reconèixer l'obligació, ni tramitar el pagament, ni intervenir favorablement en aquestes actuacions fins que es conegui i es resolgui aquesta omissió a través del procediment establert. 2. El procediment s'inicia i continua seguint aquests tràmits: a. L'òrgan interventor, en conèixer l'omissió de la funció interventora, ho ha de posar de manifest a l'òrgan gestor de l'expedient requerint-lo perquè emeti un informe en el qual posi de manifest: 1) Acreditació que les prestacions són necessàries. 2) Justificació i valoració que el preu, import o quantia proposada s'ajusta al de mercat. 3) Acreditació que les prestacions han estat efectivament executades. 4) Que les prestacions realitzades s'han efectuat ordenades o emparades pels serveis municipals. 5) Acreditació de la bona fe o no del proveïdor afectat per l'omissió. 6) L'import que correspon abonar al proveïdor per evitar un possible enriquiment injust per a l'administració. 7) Possibilitat o no de la restitució i/o devolució del que s'ha rebut. 8) Justificació d'haver realitzat una actuació sense procediment o obviant la fiscalització prèvia. 9) Acreditació de l'existència de crèdit pressupostari adient i suficient. 10) Conclusions. b. A la vista de l'informe de l'òrgan gestor de l'expedient, la intervenció ha d'emetre un informe sobre l'omissió de la funció interventora, que no té naturalesa de fiscalització, el qual ha de posar de manifest, com a mínim, els extrems següents: 1) Descripció detallada de la despesa, amb inclusió de totes les dades necessàries per a la seva identificació, fent constar, almenys, l'òrgan gestor, l'objecte de la despesa, l'import, la naturalesa jurídica, la data de realització, el concepte pressupostari i exercici econòmic al qual s'imputa. 2) Exposició dels incompliments normatius que, segons el parer de l'interventor/a, es van produir en el moment en què es va adoptar l'acte amb omissió de la preceptiva fiscalització o intervenció prèvia, enunciant expressament els preceptes legals infringits. 2 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 18 de novembre del 2021 CSV: 3e07-3dcc-40e1-594f 3) Constatació que les prestacions s'han dut a terme efectivament i que el seu preu s'ajusta al preu de mercat; per això s'han de tenir en compte les valoracions i justificants que cal que aporti l'òrgan gestor, el qual pot sol·licitar els assessoraments o informes tècnics que siguin necessaris amb aquesta finalitat. 4) Comprovació que existeix crèdit pressupostari adequat i suficient per satisfer l'import de la despesa. 5) Determinació de la possibilitat i conveniència de la revisió de l'acte dictat amb infracció de l'ordenament jurídic, que serà apreciada per l'interventor/a en funció de si s'han realitzat o no les prestacions, el caràcter d'aquestes i la seva valoració, així com dels incompliments legals que s'hagin produït. c. L'informe emès per l'òrgan interventor s'ha de traslladar a l'òrgan gestor per tal que segueixi amb el procediment d'acord amb l'apartat sisè d'aquesta Instrucció. Cinquè. Criteris a tenir en compte per determinar la possibilitat o conveniència de revisió dels actes L'omissió de la funció interventora pot donar lloc a algun dels supòsits següents: 1. Omissió del tràmit preceptiu de la funció interventora. Es produeix aquest supòsit quan únicament s'hagi detectat l'omissió del tràmit preceptiu de funció interventora. En aquest supòsit es pot apreciar la possibilitat d'acordar la convalidació de l'omissió de la funció interventora i també d'acordar la continuació del procediment i, si s'escau, el reconeixement de les obligacions corresponents. 2. Omissió del tràmit preceptiu de la funció interventora i altres vicis d'anul·labilitat Es produeix aquest supòsit quan s'hagin detectat infraccions de l'ordenament jurídic, a més de la pròpia omissió del tràmit preceptiu de la funció interventora, que qualifiquen l'acte com a anul·lable. En aquest supòsit es pot apreciar la possibilitat d'acordar la convalidació de l'omissió de la funció interventora i dels altres incompliments normatius detectats com a conseqüència d'infraccions de l'ordenament jurídic, els quals són susceptibles d'esmena; i també d'acordar la continuació del procediment i, si s'escau, el reconeixement de les obligacions corresponents. 3. Omissió del tràmit preceptiu de la funció interventora i altres vicis de nul·litat Es produeix aquest supòsit quan s'hagin detectat infraccions de l'ordenament jurídic, a més de la pròpia omissió del tràmit preceptiu de la funció interventora, que qualifiquen l'acte com a nul. En aquest supòsit s'apreciarà la possibilitat d'instar la revisió d'ofici acudint a la via que estableix l'article 42 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic 3 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 18 de novembre del 2021 CSV: 3e07-3dcc-40e1-594f (LCSP) i els articles 106 i següents de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Sisè. Finalització del procediment per a la resolució de l'omissió de la funció interventora 1. Sol·licitud d'informes previs Emès l'informe de la Intervenció d'omissió de la funció interventora, l'òrgan gestor ha de sol·licitar l'emissió d'un informe jurídic previ a l'acord de l'òrgan competent per a resoldre l'omissió. L'emissió d'aquest informe té caràcter preceptiu i correspon d'emetre'l als serveis jurídics/secretaria delegada de l'òrgan gestor. En aquells casos que comportin una complexitat, dificultat tècnica, disparitat de criteris o altres circumstàncies de naturalesa anàloga concurrents a la decisió a adoptar, l'òrgan gestor pot sol·licitar informe a la Direcció dels Serveis Jurídics, amb informe previ dels serveis jurídics/secretaria delegada de l'òrgan gestor. Així mateix, l'òrgan gestor pot sol·licitar tots aquells informes previs que consideri adients per a la resolució de l'omissió. 2. Acord de resolució del procediment d'omissió L'Alcaldia, la Comissió de Govern o el Consell Municipal, a la vista dels informes emesos a l'expedient, hauran de decidir sobre si continuar o no el procediment i les altres actuacions que, si s'escau, siguin procedents. La competència de l'òrgan que hagi de resoldre es determina en funció de qui tingui atribuïda la competència d'aprovació de les obligacions o despeses a què es refereix l'omissió de la funció interventora, segons el règim d'atribucions de competències previst per la normativa del règim especial de l'Ajuntament de Barcelona i sense perjudici que aquesta competència pugui ser objecte de delegació, llevat que aquesta correspongui al Consell Municipal. En els organismes dependents de l'Ajuntament, la competència per adoptar aquesta resolució la tindrà l'òrgan que determinin els seus estatuts o normativa d'aplicació, donant compte a la Comissió de Govern. 3. Comptabilització de la despesa L'acord favorable a la convalidació de l'omissió de la funció interventora, a la continuació del procediment i a l'aprovació de la despesa ha de donar lloc a l'assentament en comptabilitat a l'Ajuntament per part de la Direcció de Comptabilitat i en els organismes dependents per la Direcció assimilada, que han d'emetre una ordenació de pagaments exclusiva per l'expedient en concret, quedant substituïda la fiscalització prevista en l'apartat a) de l'article 19 del RD 424/2017, o, si s'escau la de l'article 20 del mateix RD 424/2017, per l'acord de convalidació, circumstància que ha de ser comprovada per la Intervenció en el moment de fiscalitzar l'ordenació de pagaments. En cas de no convalidar-se l'omissió del tràmit de fiscalització, l`òrgan competent ha d'acordar, juntament amb la decisió de no convalidar l'omissió, si és procedent la revisió dels actes dins del procediment que ha donat lloc a la proposta de reconeixement de l'obligació. 4 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 18 de novembre del 2021 CSV: 3e07-3dcc-40e1-594f Setè. Tramesa d'informació 1. En l'informe anual que ha d'elaborar l'òrgan interventor referent a l'exercici de la funció interventora en compliment de l'article 15.6 del RD 424/2017, el qual s'ha de donar compte al Plenari del Consell Municipal juntament amb la liquidació del pressupost, s'hi ha de relacionar tots els informes d'omissió de la funció interventora elaborats per l'òrgan interventor durant l'exercici objecte de liquidació. 2. Un cop informat el Plenari del Consell Municipal, amb ocasió del compte general, s'ha de remetre a la Sindicatura de Comptes de Catalunya una relació de tots els informes d'omissió de la funció interventora elaborats per l'òrgan interventor durant l'exercici objecte de liquidació, juntament amb la resta de documentació que sigui exigible. Vuitè.- Entrada en vigor i publicitat La present Instrucció es comença a aplicar a partir de la seva aprovació i s'ha publicar a la Gaseta Municipal de Barcelona i al web municipal, i s'ha d'inscriure al Registre Municipal d'Instruccions i Circulars. Novè-. Règim de recursos Contra aquesta instrucció es pot interposar recurs potestatiu de reposició davant l'òrgan que l'ha dictada, en el termini d'un mes a comptar des del dia següent a la seva publicació, o es pot interposar directament recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Barcelona, en el termini de dos mesos comptats des de l'endemà de la seva publicació. 5 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007