Treball alCAP 109 Desembre de 2021 Prevenció de malalties relacionades amb el treball ELS CASOS DEL TRIMESTRE Entre juliol i setembre de 2021 es van notificar al Sistema de Els casos del trimestre Vigilància de Malalties Relacionades amb el Treball 63 casos, dels què el 68,3% van afectar a dones. L’edat mitjana va ser L’estudi d’un cas de 42,6 anys (DE=11,0) sense diferències significatives segons el sexe, i les ocupacions més freqüents van ser personal de Sabies que serveis i comerç (29,5%), seguits de professionals de suport La COVID-19 en l’entorn (26,2%) i de professionals de l’àmbit científic i intel·lectual laboral (16,4%). Respecte el país d’origen, un 33,3% havia nascut fora de l’Estat. La patologia més notificada va ser de tipus ansiós- Les taules del trimestre depressiu (73,0% del casos notificats), de la qual el 69,6% va produir-se en dones. Els trastorns que van seguir en freqüència van ser els musculesquelètics i del teixit connectiu (19,0%). El 32,8% de les persones afectades treballava en empreses de fora de Barcelona i la situació laboral més freqüent va ser la contractació indefinida (91,7%). Finalment, el 73,3% dels treballadors i treballadores estava en situació d’incapacitat temporal en el moment de la notificació. També podràs consultar tots els números de les Vols rebre les publicacions de la publicacions al web www.asp.cat Unitat de Salut Laboral de Barcelona? L’ESTUDI D’UN CAS La pandèmia de COVID-19 ha comportat un augment d’exposició a riscos psicosocials per a moltes persones treballadores, especialment per aquelles que treballen en serveis considerats essencials. Entre aquests serveis essencials s’inclouen els serveis funeraris. A continuació es presenta el cas d’una dona de 60 anys que treballava com a oficial d’atenció al client a una empresa de serveis funeraris. Antecedents i malaltia actual La treballadora acumulava una experiència de més de 20 anys fent tasques d’atenció directa a la clientela, relatives a la gestió de cerimònies civils i de vetlles (exposició de flors, condicionament de sales de vetlla, disposició de vehicles d’acompanyament, xofers funeraris, cerimònies, música, trasllats per inhumació-incineració, etc.). En els darrers 4 anys la treballadora havia assumit canvis freqüents de torn i durada de la jornada diària de treball i també canvis constants de centre de treball (diversos tanatoris), fets que s’accentuen a partir del març de 2020 amb l’inici de la pandèmia de COVID-19. Coincidint també amb el començament de la pandèmia, la treballadora veu incrementades les seves càrregues de feina, a les quals s’hi afegeix l’assignació de tasques noves que no eren pròpies de les seves competències. Així mateix, la treballadora veu augmentats els esforços de contenció emocional que ha de realitzar davant les famílies usuàries dels serveis funeraris. Després de 8 mesos treballant amb aquestes condicions i en el context de la pandèmia, la treballadora havia desenvolupat un trastorn d’ansietat generalitzada, pel qual la seva metgessa de família li va cursar una incapacitat temporal (IT) i va indicar tractament farmacològic. L’ESTUDI D’UN CAS Conclusions Factors de risc identificats A partir de la informació recollida i aportada per la treballadora, i 1. Relacionats amb el treball a torns rotatoris: des de l’inici de la tenint present l’evidència científica, relació laboral amb l’empresa la treballadora canviava les hipòtesis tècniques més freqüentment de torns de treball, havent de complir 4 torns amb probables foren: horaris diferents (de matí, de tarda, jornada partida de 9 hores i Q ue la treballadora va estar jornada continuada de 12 hores). Des de 2017 i, especialment a exposada a: partir del març de 2020, la freqüència d’aquests canvis augmenta, produint-se fins i tot dins d’una mateixa setmana i avisant-se amb a) Treball a torns i dificultats per poca antelació. a la conciliació de la vida familiar i laboral, des de l’inici de la relació 2. Relacionats amb la conciliació de la vida familiar i laboral: els laboral amb l’empresa, agreujant- canvis constants de torn de treball, més els canvis freqüents de se des de 2017 i intensificant-se centre de treball (diversos tanatoris), van dificultar les possibilitats a partir del març de 2020. de conciliació de la vida familiar i laboral de la treballadora, b) Una manca de suport social exacerbant-se especialment a partir de març de 2020. de superiors i una manca de 3. Relacionats amb el suport social de superiors: es va identificar justícia organitzacional des de una manca de suport emocional i instrumental per part dels seus 2017, agreujant-se des de març superiors, des de 2017. Coincidint amb un canvi de superiors de 2020. directes, la treballadora va sol·licitar major estabilitat en els seus c) Unes elevades exigències horaris laborals. Aquests superiors, però, no van mostrar interès psicològiques, treball emocional i pel neguit de la treballadora ni van aportar cap solució concreta manca de compensacions del al respecte; ans al contrari, li negaven contínuament les treball, des de març de 2020. sol·licituds d’horari estable i, fins i tot, li feien comentaris Q ue els fets relatats podien ésser convidant-la a marxar de l’empresa (aquests sobre tot, a partir de considerats factors causals del març de 2020). trastorn d’ansietat generalitzada 4. R elacionats amb la manca de justícia organitzacional: la que va motivar la seva IT i per la treballadora observava com altres persones treballadores dins qual seguia control i tractament l’empresa, de la seva mateixa categoria i amb un nivell d’antiguitat mèdic. semblant al seu, tenien un torn de treball fixe contràriament a ella. 5. R elacionats amb les exigències psicològiques: es van identificar elevades exigències amb relació al volum de feina i pressió de temps des de març de 2020. L’increment del volum de la feina habitual a realitzar s’associava, a més, a l’assignació de múltiples tasques noves, no pròpies de les competències establertes de la treballadora, com eren les tasques pròpies dels serveis de vigilància (control de l’aforament de les sales i instal·lacions dels recintes on treballava i presa de temperatura a les persones que entraven als tanatoris), o d’altres com recollir i emplenar certificats de defunció (podent arribar a ser 200 certificats diaris). L’ESTUDI D’UN CAS Recomanacions 6. Relacionats amb el treball emocional: a partir de març de 2020 Es van fer recomanacions a la la treballadora realitzava importants esforços de contenció xarxa assistencial dirigides a emocional davant de situacions conflictives amb persones de mantenir el procés d’IT segons els l’entorn afectiu dels difunts. La treballadora va haver de fer front a criteris clínics. Es va recomanar a la un nombre molt elevat de morts i a la desesperació de les treballadora que sol·licités la famílies que no podien -en la gran majoria dels casos- acomiadar- determinació de contingència del se dels seus difunts, degut a les restriccions sanitàries. seu procés d’IT, a través de l’Institut Nacional de la Seguretat 7. Relacionats amb la manca de compensacions del treball: Social. També se li va recomanar es va identificar un sentiment de manca d’estima per part de que lliurés l’informe de la USL al l’empresa (manca de reconeixement de la trajectòria laboral, de Servei de Prevenció de Riscos l’antiguitat a l’empresa i de l’expertesa en l’àrea de treball de la Laborals (SPRL) de la seva treballadora), des de març de 2020. empresa, per tal que aquest tingués coneixement de la situació i realitzés les actuacions Coincidint amb el començament de oportunes. la pandèmia, la treballadora va Es van fer també recomanacions veure incrementades les seves dirigides al SPRL com ara: càrregues de feina amb assignació a) Valorar l’estat de salut de la treballadora, considerant també de tasques noves que no eren la seva edat, i fer-ne un pròpies de les seves competències i seguiment així com realitzar les un augment del treball emocional. actuacions oportunes per tal de millorar la situació psicosocial produïda. b) En el cas que no s’hagués realitzat, dur a terme l’avaluació de riscos psicosocials de l’empresa. c) Implantar un programa de prevenció de riscos psicosocials d’acord amb els resultats d’aquesta avaluació i fer-ne difusió entre tot el personal i els seus representants. S’ha obert la convocatòria del premi de Salut Laboral Ignasi Fina XIV edició, que pretén reconèixer públicament les empreses, entitats i institucions de la ciutat que promouen pràctiques i accions preventives i de promoció per millorar la salut de les persones pel que fa a les condicions de treball. El termini de presentació de les candidatures acaba el 22 de febrer de 2022 i enguany es valoraran especialment les accions que hagin servit com a bona pràctica per adaptar l’entorn laboral a la situació generada per la covid-19. Bases del premi, requisits de participació i com presentar-se a: https://ajuntament.barcelona.cat/sanitatisalut/ca/noticia/nova- convocatoria-del-premi-de-salut-laboral-ignasi-fina_1122197 SABIES QUE Per saber-ne més: Persones treballadores de serveis essencials i COVID-19 Reial Decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es va declarar l’estat d’alarma Des de l’inici de la pandèmia per COVID-19, el març de 2020, per a la gestió de la situació de crisi diversos sectors d’activitat econòmica van ésser classificats com a sanitària ocasionada pel COVID-19. Disponible a: https://bit.ly/3wYVM0I serveis essencials i van quedar exclosos de l’aturada d’activitat que s’imposava amb la declaració de l’estat d’alarma. Recomanacions per a la gestió dels factors psicosocials davant els canvis Entre aquests serveis essencials que mantenien la seva activitat derivats del SARS-CoV-2; Institut Català laboral als seus centres de treball hi estaven inclosos: de Seguretat i Salut Laboral; abril 2021. Disponible a: https://bit.ly/3oF3nhl • Establiments comercials minoristes i abastament. • Serveis sanitaris i assistencials (inclosos els serveis funeraris). • Serveis de gestió i comunitaris (Administració de justícia; serveis financers, bancaris i d’assegurances; assessories legals i gestories; servei postal; mitjans de comunicació; entre d’altres). • Altres serveis (comerç a distància, subministraments bàsics d’aigua i energia; transport de persones i mercaderies; serveis de neteja i vigilància; forces i cossos de seguretat; entre d’altres). Les persones treballadores d’aquests serveis van haver d’abordar situacions personals complicades, alhora que havien de mantenir la seva activitat laboral. En alguns casos aquesta activitat va implicar canvis en els riscos laborals als quals estaven exposades, entre els quals el risc de contagi pel SARS-CoV-2 havia de ser contemplat de manera permanent. Els riscos psicosocials es van veure augmentats per aquest tipus de personal1: major volum de feina, major càrrega emocional (en especial, els/les treballadores amb tracte directe a persones usuàries) i menys control sobre el treball; entre altres. A aquest augment s’hi afegien les dificultats de conciliació de la vida familiar-laboral, atès que a diferència d’altres llocs no essencials, alguns col·lectius essencials no podien accedir a mesures com el teletreball o la flexibilitat horària. SABIES QUE Cal tenir en compte que el personal d’alguns d’aquests serveis essencials ja presentava major exposició a riscos psicosocials abans de la pandèmia i pitjors indicadors de salut, en comparació amb altres ocupacions2,3. Així, l’empitjorament de les condicions de treball d’aquests col·lectius, a causa de la pandèmia, pot haver tingut un impacte negatiu en la seva salut, tal i com ja apunten alguns estudis, en especial en la salut mental4,5,6. Cal tenir present la situació de les persones treballadores en tots els serveis essencials, i no només en els serveis sanitaris, alhora d’avaluar els seus riscos i la seva salut, per tal d’instaurar mesures preventives en els seus llocs de treball, que permetin reduir els riscos psicosocials als quals estan exposades i millorar la seva salut. 1 S alas-Nicás S, Moncada S, Llorens C, Navarro A. Working conditions and health in Spain during the COVID-19 pandemic: Minding the gap. Safety Science. 2021 Feb 1;134:105064. 2 C harles LE, Loomis D, Demissie Z. Occupational hazards experienced by cleaning workers and janitors: a review of the epidemiologic literature. Work. 2009 Jan 1;34(1):105-16. 3 T estad I, Mikkelsen A, Ballard C, Aarsland D. Health and well-being in care staff and their relations to organizational and psychosocial factors, care staff and resident factors in nursing homes. International journal of geriatric psychiatry. 2010 Aug;25(8):789-97. 4 D urand-Moreau Q, Galarneau JM. Mental Health Status of Canadian Funeral Service Workers at the Beginning of the COVID-19 Pandemic. Journal of Occupational and Environmental Medicine. 2021 Jun;63(6):e330. 5 S alas-Nicás S, Moncada S, Llorens C, Navarro A. Working conditions and health in Spain during the COVID-19 pandemic: Minding the gap. Safety Science. 2021 Feb 1;134:105064. 6 L lorens-Serrano C, Navarro A, Salas-Nicás S, Moncada S. Condiciones de trabajo y salud tras un año de pandemia. Resultados de la encuesta COTS en 2021 y comparación con 2020. Barcelona: UAB, ISTAS- CCOO; 2021. L’empitjorament de les condicions de treball per els treballadors/es essencials, a causa de la pandèmia, pot haver tingut un impacte negatiu en la salut d’aquestes persones. LA COVID-19 EN L’ENTORN LABORAL En el tercer trimestre de 2021 s’han seguit les actuacions dirigides al control de la COVID-19 en l’entorn laboral, consistents essencialment en el contacte i assessorament a Serveis de prevenció de riscos laborals (SPRL) o empreses de Barcelona amb persones treballadores amb COVID-19 que havien treballat presencialment durant el període infectiu, per assegurar el compliment de mesures preventives i higièniques i les accions de control de la transmissió del SARS-Cov-2 dins els centres de treball. Entre juliol i setembre de 2021, en plena cinquena onada de la pandèmia, es van rebre les notificacions de 3.400 casos de persones que havien estat treballant de manera presencial en període infectiu en 2.355 centres de treball diferents de Barcelona ciutata. Entre els sectors d’activitat econòmicab on treballaven aquestes persones van destacar els següents: comerç a l’engròs i al detall, reparació de vehicles de motor i motocicletes (19,8% dels casos, a expenses majoritàriament de l’activitat de comerç al detall); hostaleria (16,1%, a expenses majoritàriament de l’activitat de restauració); activitats sanitàries i de serveis socials (14,7%); activitats professionals, científiques i tècniques (7,0%) i activitats administratives i serveis auxiliars (5,3%). Figura 1. Evolució de les notificacions de casos de COVID-19 en persones que van treballar presencialment en el període infectiu. Gener - setembre de 2021. Barcelona. 2200 2080 2000 1800 1600 1400 1182 1200 1060 1052 1012 952 1000 879 869 800 600 400 308 200 0 Gener Febrer Març Abril Maig Juny Juny Agost Setembre a C om a centre de treball s’han inclòs els diversos centres que pugui tenir una sola empresa o bé persones que treballen per compte propi o persones que treballen en un domicili particular de manera informal b Seguint la Classificació Nacional d’Activitats Econòmiques del 2009 (CNAE-2009) Nombre de casos LES TAULES DEL TRIMESTRE Juliol - Setembre 2021 Malalties relacionades amb el treball notificades a la USL Barcelona segons diagnòstic, edat i sexe. Juliol – Setembre 2021 Dones Homes < 25 25-34 35-44 45-54 55-64 Total < 25 25-34 35-44 45-54 55-64 Total Trt. mentals i del comportament 1 10 8 11 2 32 1 3 3 6 1 14 M. del sistema nerviós - - - - - - - - 1 - 1 M. de la pell i teixit subcutani - 1 - - - 1 - - - - - - M. sistema musculesquelètic i teixit connectiu - 2 1 2 3 8 - - - 4 - 4 Símptomes i signes - - - - 1 1 - - - - - - Neoplàsies malignes - 1 - - - 1 - - 1 - - 1 Total 1 14 9 13 6 43 1 3 4 11 1 20 Malalties relacionades amb el treball notificades a la USL Barcelona segons diagnòstic i ocupació. Juliol – Setembre 2021 Direcció i Professio- Professio- Personal Personal Personal Personal Operadors/ Ocupacions Total gerència nals ciència nals de adminis- serveis i d’agricultu- indústria i es instal·la- elementals d'empreses i intel·lec- suport tratiu comerç ra i pesca construcció cions i tuals maquinària Trt. mentals i del comportament 1 10 13 5 12 1 1 1 1 45 M. del sistema nerviós 1 M. de la pell i teixit subcutani 1 M. sistema musculesquelètic i teixit 3 6 1 2 connectiu Símptomes i signes 1 Neoplàsies malignes 1 1 Total 1 10 16 6 18 1 2 2 5 61 *2 dades perdudes d’ocupació Malalties relacionades amb el treball notificades a la USL Barcelona segons diagnòstic i centre notificador*. Juliol – Setembre 2021 Trastorns mentals i del comportament 2 1 3 1 1 2 1 1 1 1 1 1 1 3 3 3 2 2 4 2 1 2 1 1 1 1 1 2 46 M del sistema nerviós 1 1 M de la pell i teixit sub- cutani 1 1 M sistema musculesquelètic i teixit connectiu 1 4 1 3 3 12 Símptomes i signes 1 1 Neoplàsies malignes 1 1 2 Total 1 4 2 1 4 1 1 1 2 1 1 1 1 1 2 1 5 4 6 2 2 4 2 1 2 3 1 1 1 1 1 2 63 *Els EAPs que no apareixen en la taula no han notificat en aquest període. **Cas derivat d’una altra regió sanitària Unitat de Salut Laboral de Barcelona Coordinació: Servei de Salut i Treball Mª Marta Arcas Ferré, Direcció de l’Observatori de la Salut Pública Montserrat Vergara, Agència de Salut Pública de Barcelona Valérie Buscemi i Pl. Lesseps, 1- 08023 Barcelona Imma Cortès Franch usl@aspb.cat / www.aspb.cat Baix Guinardó Besòs Bordeta - Magòria Camp de l'Arpa Casernes Clot Comte Borrell Congrés Cotxeres Dreta Eixample/Roger Flor EAP TERRASSA F NORD** El Carmel Joanic Les Corts Lesseps / La Salut Numància Passeig de Sant Joan Poble Sec Poblenou Ramon Turró Raval Nord - Dr. Lluís Sayé Raval Sud Sagrada Família Sanllehy Sant Elies Sant Rafael Sants-Badal Sarrià St. Martí / Sant Martí Turó de la Peira Vallcarca / Sant Gervas Vila Olímpica Total