Junta Arbitral de Consum LAUDE Exp. 20210355 Vista la controvèrsia plantejada en l’assumpte esmentat, la part reclamant manifesta no estar conforme amb que la reclamada no li faci el canvi de nom sense cost quan el deute existent deriva d’un anterior arrendatari que ha estat desnonat. Sol·licita no haver de pagar 280€ d’un alta nova. La reclamada al·lega que el seu compromís d’adhesió al Sistema Arbitral de Consum va excloure expressament de l’arbitratge tot allò que no tingués per objecte “la lectura, facturació i cobrament subministrada” i per tant, sol·liciten la no submissió de la present reclamació. La controvèrsia que ha de dirimir l’Òrgan Arbitral es planteja partint dels següents: FETS I AL·LEGACIONS: La part reclamant manifesta, en data , que els arrendataris del seu pis varen deixar un deute d’aigua al ser desnonats i que la reclamada, per tal de fer el canvi de nom, li reclama el pagament del deute o bé demanar la baixa desvinculant-se de deute i demanar un alta nova, amb el cost de 280€. Sol·licita el canvi de titularitat sense cost, ateses les circumstàncies. En data , la reclamant es ratifica en les seves al·legacions inicials i afegeix que, en data la reclamada li va tallar el subministrament sense preavís i per aquest motiu sol·licita una indemnització que valora amb 280€, cost de donar l’alta del subministrament. La part reclamada, en escrit de data amb motiu de la notificació de l’audiència, manifesta que es va informar a la reclamada, en data que aportant la documentació acreditativa del desnonament, com a atenció comercial, podria tramitar una alta nova (amb el corresponent cost) i quedaria desvinculada del deute associat al subministrament. Al·lega la reclamada que el Reglament del Servei Metropolità del Cicle Integral de disposa que “quan es produeix un canvi de titularitat, el nou titular assumeix el deute que hi pugui haver l’anterior titular.” Junta Arbitral de Consum Informa, no obstant, que recentment es pot procedir a fer un canvi de titularitat sense cap cost amb nou número de contracte, sempre que el subministrament estigui en vigor, aportant la documentació del desnonament amb indicació de la data, i que, per tant, tota factura pendent a posteriori serà susceptible de pagament. Finalment, manifesta la reclamada que el seu compromís d’adhesió al Sistema Arbitral de Consum va excloure expressament de l’arbitratge tot allò que no tingués per objecte “la lectura, facturació i cobrament d’aigua subministrada”, raó per la qual consideren que aquesta reclamació no ha de ser sotmesa al present arbitratge. AUDIÈNCIA Es va designar l’àrbitre i es va notificar a les parts el caràcter no presencial de l’audiència, que es va fixar per al dia , havent tramès a les parts còpia de les reclamacions i al·legacions presentades, amb l’advertiment que fins a l’inici de l’acte d’audiència, es podrien presentar les al·legacions i proves que estimessin convenients en defensa dels seus interessos, així com la concreció de les seves respectives pretensions. Comença l’acte de la vista amb la intervenció del president, fa referència als punts essencials de la controvèrsia, i dona per finalitzada la vista. De conformitat amb allò establert a la Disposició Addicional Tercera del Reial Decret 463/2020, de 14 de març, de Declaració de l’estat d’alarma, els terminis han quedat suspesos, fins la data establerta al Reial Decret 537/2020, de 22 de maig, que ha derogat en la seva DDAA 3ª, la suspensió dels terminis administratius establerts al Reial Decret 463/2020, produint-se l’aixecament del terminis administratius, en data 1 de juny de 2020. En el mateix sentit, cal estar a allò disposat en el Reial Decret 926/2020, de 25 d’octubre, pel qual es declara l’estat d’alarma per contenir la propagació d’infeccions causades pels SARS-CoV-2, el Decret 127/2020, de 25 d’octubre, per a l’adopció de les mesures necessàries en el territori de Catalunya durant la declaració de l’estat d’alarma davant la situació d’emergència sanitària provocada per la COVID-19 i la Resolució SLT/67/2021, de 16 de gener, per la qual es prorroguen les mesures en matèria de salut pública per a la contenció del brot epidèmic de la pandèmia de COVID-19 al territori de Catalunya. Aquest Òrgan Arbitral, considerant els fets detallats, les al·legacions formulades i les proves aportades per les parts, emet els següents: Junta Arbitral de Consum FONAMENTS I. Els poders públics han de garantir la defensa dels consumidors i dels usuaris i han de protegir-ne amb procediments eficaços la seguretat, la salut i els legítims interessos econòmics. II. Les normes jurídiques han d’interpretar-se segons el sentit propi de les seves paraules, en relació amb el context, antecedents històrics i legislatius, i la realitat social dels temps en que han de ser aplicades, atenent fonamentalment a l’esperit i finalitat d’aquelles, i que cal ponderar l’equitat en l’aplicació de les normes, llevat que la llei permeti expressament que les resolucions puguin descansar de manera exclusiva en l’equitat. III. Els drets s'hauran d'exercir amb conformitat a les exigències de la bona fe, principi general de dret, que ha d'informar tot contracte i obliga a un comportament humà objectivament just, lleial, honrat i lògic, en el sentit d'estar en concordança amb les conseqüències de tot pacte lliurement assumit, qüestió de fet que exigeix cada vegada major atenció delimitativa i de valoració, com a conseqüència de l'aparició de noves activitats, formes i manifestacions socials. IV. L’arbitratge és un procediment dotat d’una major flexibilitat que un procés judicial, la qual cosa no eximeix que, de conformitat al principi de la càrrega de la prova, cada part hagi d’assumir la càrrega de la prova dels fets en els que pretén fonamentar les seves al·legacions i pretensions; de manera que permeti a l’òrgan arbitral sospesar el seu valor probatori, en funció de les circumstàncies de les actuacions i les argumentacions de les parts. Cada part processal haurà de procurar aportar la major quantitat d’elements de judici necessaris i concloents, si bé, serà facultat primordial de l’òrgan arbitral haver de determinar l’admissibilitat, pertinença i la ponderació en la valoració de les proves. En les presents actuacions arbitrals, la part reclamada, tot i que basa les seves al·legacions en que el Reglament del Servei Metropolità del Cicle Integral de disposa que “quan es produeix un canvi de titularitat, el nou titular assumeix el deute que hi pugui haver l’anterior titular”, informa que, recentment, es pot procedir a fer un canvi de titularitat sense cap cost amb nou número de contracte, sempre que el subministrament estigui en vigor, aportant la documentació del desnonament amb indicació de la data, i que, per tant, tota factura pendent a posteriori serà susceptible de pagament. V. De conformitat amb el Reial Decret 231/2008, de 15 de febrer, que regula el sistema arbitral de consum, l’Òrgan arbitral pot donar per finalitzades les seves actuacions i dictarà laude, que posarà fi al procediment arbitral, sense entrar en el fons del assumpte, quan el Junta Arbitral de Consum reclamant no concreti la pretensió, no aporti els elements indispensables per al coneixement del conflicte, o bé quan l’Òrgan arbitral comprovi que la continuació de les actuacions resulta impossible. En aquest laude es farà constar que queda expedita la via judicial. Al respecte, manifesta la reclamada que el seu compromís d’adhesió al Sistema Arbitral de Consum exclou expressament de l’arbitratge tot allò que no tingui per objecte “la lectura, facturació i cobrament d’aigua subministrada”, raó per la qual consideren que aquesta reclamació no ha de ser sotmesa al present arbitratge. L’Òrgan Arbitral, en virtut dels fets i fonaments exposats, i de les al·legacions presentades que consten a les actuacions, adopta, en equitat, al seu bon judici, la següent: RESOLUCIO ARBITRAL ACORDAR la finalització del procediment arbitral, donant per finalitzades les actuacions de l’òrgan arbitral sense entrar en el fons de l'assumpte objecte de la present controvèrsia, de conformitat amb allò establert a l'article 48.3.c), del Reial Decret 231/2008, de 15 de febrer, pel qual regula el Sistema Arbitral de consum, atès la manca de submissió de la reclamada per resoldre la present controvèrsia mitjançant resolució arbitral. En conseqüència, queda oberta a la part reclamant la possibilitat de recórrer a la via judicial en defensa dels seus drets, sense perjudici, de l’oferiment de la reclamada respecte a poder fer el canvi de titularitat sense cost complint les condicions que s’han relatat en el present laude.