GASETA MUNICIPAL 30 de desembre del 2021 CSV: 1348-eedc-8585-ed63 Disposicions generals – Instruccions MODIFICACIÓ de la Instrucció per la qual es fixen els criteris d'aplicació reglament general europeu de protecció de dades i la llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals a l'Ajuntament de Barcelona. La Comissió de Govern en data 9 de desembre de 2021, va adoptar el següent acord: "Aprovar la modificació de l'article 9 de la Instrucció per la qual es fixen els criteris d'aplicació del Reglament General Europeu de Protecció de Dades i la Llei Orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de Protecció de Dades Personals i Garantia dels drets digitals a l'Ajuntament de Barcelona, aprovada per acord de la Comissió de Govern en sessió de data 28 de febrer de 2019, modificada per acord de la Comissió de Govern en sessió de data 25 de març de 2021; publicar-la a la Gaseta Municipal i al web municipal; inscriure-la al Registre Municipal d'Instruccions i Circulars." Modificació: Article Novè. Procediments d'inscripció de l'alta, modificació o supressió de tractaments La inscripció d'alta, la modificació o la supressió d'un tractament en el Registre ha de seguir els procediments que es detallen seguidament. a) Alta de nous tractaments de dades de caràcter personal. (1) El procediment d'inscripció d'alta d'un nou tractament en el Registre s'inicia amb la elaboració del document DANTE (Document d'Avaluació de Nous Tractaments descrit a l'apartat 2 d'aquest mateix article) per part de la Gerència responsable del tractament. La Oficina del Delegat de Protecció de dades, a la vista del resultat del document esmentat, verificarà que compleix amb els requisits establerts a l'art. 13 i següents del Reglament General Europeu de Protecció de Dades, així com amb l'art. 30 del mateix text legal. També validarà la secció del DANTE corresponent a l'avaluació d'alt risc, d'acord als criteris fixats per les Autoritats de control per aquest supòsit. Si del resultat de l'avaluació es detecta que el tractament previst es pot considerar com d'alt risc pels drets i llibertats de les persones interessades, es procedirà de la forma següent: - La Gerència responsable elaborarà informe justificatiu de la competència , tràmit o servei que motiva la necessitat del tractament; - La Oficina del Delegat de Protecció de dades sol·licitarà informe a la Direcció dels Serveis Jurídics sobre la competència de la Gerència que inicia el procediment d'inscripció de l'alta, la base que legitima el tractament i la proposta de clàusules informatives i per a la recollida del consentiment, si escau. 1 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 30 de desembre del 2021 CSV: 1348-eedc-8585-ed63 - La Oficina del Delegat de Protecció de dades també sol·licitarà informe a l'Institut Municipal d'Informàtica per tal que valori la viabilitat tècnica del projecte i determini les mesures de seguretat adients. - Un cop es disposi de la documentació abans esmentada, la Gerència responsable ha de sotmetre la proposta d'inscripció d'alta del nou tractament a informació pública per a un període de 20 dies en els termes previstos a la Llei 39/2015, de 1 d'octubre, de procediment administratiu de les administracions públiques. - Transcorregut el termini, i en el seu cas valorades les al·legacions que es puguin presentar, la Gerència responsable dictarà resolució aprovant la inscripció del nou tractament per part de la Oficina del Delegat de Protecció de dades al Registre d'activitats de tractament. Si del resultat de l'avaluació es detecta que el tractament previ no s'identifica com d'alt risc per als drets i llibertats de les persones afectades, es procedirà de la forma següent: - El Departament de serveis jurídics - secretaria delegada de la Gerència responsable, emetrà informe justificatiu de la competència, tràmit o servei que motiva la necessitat del nou tractament, la base que legitima el tractament i la proposta de clàusules informatives i per a la recollida del consentiment, si escau. - Seguidament la Gerència responsable del tractament dictarà resolució acordant l'aprovació de la inscripció del nou tractament. - La Gerència responsable haurà d'enviar els dos documents degudament formalitzats a la Oficina del Delegat de Protecció de dades per a la seva inscripció al Registre d'Activitats de Tractament. (2) El Document d'avaluació de nous tractaments, esmentat a l'apartat anterior, té les finalitats següents: - identificar el tractament pel seu posterior procés d'aprovació i registre. -fer una anàlisi preliminar dels riscos inherents al tractament de les dades de caràcter personal, per determinar la seva condició de tractament d'Alt risc i la necessitat d'avaluació d'impacte descrita a l'article 10. - determinar el nivell de classificació de seguretat i les mesures tècniques necessàries a aplicar per tal de garantir els drets i llibertats de les persones afectades tant per la seva inclusió al Registre d'Activitats de Tractament com a les clàusules contractuals d'encàrrec de tractament que puguin derivar-se. El model d'aquest document l'aprova la Taula de Protecció de Dades i ha de ser facilitat a les Gerències pel Delegat de Protecció de Dades: b) Modificació de tractaments de dades de caràcter personal ja inscrits. El procediment de modificació d'un tractament ja inscrit en el Registre d'activitats de tractament, s'inicia amb la elaboració d'un nou document DANTE (Document d'Avaluació de 2 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 30 de desembre del 2021 CSV: 1348-eedc-8585-ed63 Nous Tractaments) i un informe sobre l'afectació o no de la modificació als aspectes essencials del tractament, que pugin afectar a drets o llibertats de les persones interessades (com ara, canvis de finalitat, la base legitimadora, els col·lectius afectats o les tipologies de dades recollides) per part del departament de serveis jurídics - secretaria delegada de la Gerència responsable . La Oficina del Delegat de Protecció de dades, a la vista del resultat del document esmentat, verificarà que compleix amb els requisits establerts a l'art. 13 i següents del Reglament General Europeu de Protecció de Dades, així com amb l'art. 30 del mateix text legal. També validarà la secció del DANTE corresponent a l'avaluació d'alt risc, d'acord als criteris fixats per les Autoritats de control per aquest supòsit i validarà l'informe de valoració sobre aspectes essencials de la modificació proposada. Com a resultat d'aquesta doble validació, es podran derivar les vies de tramitació de la modificació proposada següents: (1) Si aquesta modificació afecta a tractaments qualificats com d'Alt risc, i afecti a aquells paràmetres que van justificar considerar-ho com a tal en la seva creació o situació actual, es procedirà de la forma següent: - La Oficina del Delegat de Protecció de dades sol·licitarà informe a la Direcció dels Serveis Jurídics sobre la naturalesa de la modificació proposada: competència de la Gerència que la sol·licita, la base que legitima el tractament i la proposta de clàusules informatives i per a la recollida del consentiment, si escau. - La Oficina del Delegat de Protecció de dades també sol·licitarà informe a l'Institut Municipal d'Informàtica per tal que valori la l'afectació a la seguretat tecnològica de la modificació sol·licitada i determini, si s'escau, les mesures de seguretat adients. - Un cop es disposi de la documentació abans esmentada, la Gerència responsable ha de sotmetre la proposta de la modificació del nou tractament a informació pública per a un període de 20 dies en els termes previstos a la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu de les administracions públiques. - Transcorregut el termini, i en el seu cas valorades les al·legacions que es puguin presentar, la Gerència responsable dictarà resolució aprovant la modificació del tractament per part de la Oficina del Delegat de Protecció de dades al Registre d'activitats de tractament. (2) Quan la modificació no afecti a cap dels paràmetres que van justificar la consideració del tractament com d'ALT RISC es seguirà el procediment de modificació dels tractaments no qualificats com d'alt risc que correspongui d'entre els previstos en aquesta Instrucció. (3) Si aquesta modificació afecta a tractaments NO qualificats com d'Alt risc, però afecta a aspectes essencials del tractament, es procedirà de la forma següent: - El departament de serveis jurídics - secretaria delegada de la Gerència responsable, emetrà informe sobre la naturalesa de la modificació proposada: competència de la Gerència que la sol·licita, la base que legitima el tractament i la proposta de clàusules informatives i per a la recollida del consentiment, si escau. 3 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 30 de desembre del 2021 CSV: 1348-eedc-8585-ed63 - Seguidament la Gerència responsable del tractament dictarà resolució aprovant la modificació del tractament per part de la Oficina del Delegat de Protecció de dades al Registre d'activitats de tractament. - La Gerència responsable haurà d'enviar els dos documents degudament formalitzats a la Oficina del Delegat de Protecció de dades per a la seva inscripció al Registre d'Activitats de Tractament. (4) Si la modificació NO afecta a un tractament considerat d'Alt risc i NO afecta a aspectes essencials del tractament, es durà a terme directament per la Oficina del Delegat de Protecció de Dades a petició del Referent de Protecció de dades de la Gerència responsable. c) Supressió de nous tractaments de dades de caràcter personal. El procediment de supressió d'un tractament ja inscrit en el Registre s'inicia amb un informe justificatiu de la Gerència que té atribuïda la competència del tràmit, procediment o servei que motiva la supressió del tractament de dades de caràcter personal en el qual ha de fer-se constar els motius que justifiquen la manca de necessitat de mantenir-lo, així com l'afectació de la supressió a les dades involucrades en el tractament (eliminació, bloqueig o conservació temporal). Aquest informe justificatiu s'ha de remetre al Delegat de Protecció de Dades per a la seva valoració. En el cas en que la supressió de tractament pugui afectar interessos de tercers, caldrà sotmetre-la a informació pública de forma prèvia a la resolució de supressió definitiva. 4 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007