Institut Municipal d’Hisenda Av. del Litoral, 30 08005 Barcelona http://ajuntament.barcelona.cat/hisenda PRESSUPOST 2019 Setembre 2018 Institut Municipal d’Hisenda ÍNDEX 1. Pressupost 2019 3-5 2. Memòria 2019 6  Objectius 2019 7-11  Memòria explicativa sobre l’elaboració del pressupost per l’exercici 2019 12-18  Programa d’inversions 19 3. Annex de personal 20  Plantilla pressupostària 2019 21  Informe de la Direcció de Recursos Humans de l’Ajuntament 22  Plantilla prevista al finalitzar els exercicis 2018 i 2019 23  Import massa salarial del personal laboral 23 4. Estat liquidació pressupost 2017 24-28 5. Estats d’execució 1r. semestre 2018 29-31 6. Bases d’execució del pressupost 32-38 2 Institut Municipal d’Hisenda 1. PRESSUPOST 2019 3 Institut Municipal d’Hisenda PRESSUPOST D’INGRESSOS 2019 CODI PROGRAMA: 93211 GESTIÓ TRIBUTÀRIA (Expressat en euros) CODI ORGÀNIC: 0701 GERÈNCIA DE PRESIDÈNCIA I ECONOMIA PROPOSTA PROPOSTA % PARTIDA DESCRIPCIÓ 2018 2019 VARIACIÓ 38 REINTEGRAMENTS 0,00 0,00 389 Altres reintegraments d'operacions corrents 0,00 0,00 39 ALTRES INGRESSOS 31.000,00 31.000,00 0,0% 399 Altres ingressos diversos 31.000,00 31.000,00 CAP. 3 TAXES I ALTRES INGRESSOS 31.000,00 31.000,00 0,0% 40 DE L'ADMINISTRACIÓ GENERAL DE L'ENTITAT LOCAL 26.769.829,00 28.236.467,81 5,5% 400 Transferència corrent Ajuntament 26.769.829,00 28.236.467,81 CAP. 4 TRANSFERÈNCIES CORRENTS 26.769.829,00 28.236.467,81 5,5% 52 INTERESSOS DE DIPÒSITS 0,00 0,00 520 Ingressos financers 0,00 0,00 CAP. 5. INGRESSOS PATRIMONIALS 0,00 0,00 70 DE L'ADMINISTRACIÓ GENERAL DE L'ENTITAT LOCAL 0,00 0,00 700 Transferència de capital Ajuntament 0,00 0,00 CAP. 7. TRANSFERÈNCIES DE CAPITAL 0,00 0,00 87 ROMANENT DE TRESORERIA 0,00 0,00 870 Romanent de tresoreria 0,00 0,00 CAP. 8 ACTIUS FINANCERS 0,00 0,00 CAP. 9 PASSIUS FINANCERS 0,00 0,00 TOTAL PRESSUPOST D'INGRESSOS 26.800.829,00 28.267.467,81 5,5% 4 Institut Municipal d’Hisenda PRESSUPOST DE DESPESES 2019 CODI PROGRAMA: 93211 GESTIÓ TRIBUTÀRIA (Expressat en euros) CODI ORGÀNIC: 0701 GERÈNCIA DE PRESIDÈNCIA I ECONOMIA PROPOSTA PROPOSTA % PARTIDA DESCRIPCIÓ 2018 2019 VARIACIÓ 10 ÒRGANS DE GOVERN I PERSONAL DIRECTIU 533.146,66 542.481,97 1,8% 101 Personal directiu 533.146,66 542.481,97 12 PERSONAL FUNCIONARI 7.663.262,44 8.689.907,88 13,4% 120 Retribucions bàsiques 2.891.790,25 3.388.473,30 121 Retribucions complementàries 4.771.472,18 5.286.434,58 127 Pla de pensions funcionaris 0,00 15.000,00 13 PERSONAL LABORAL 2.011.785,46 1.956.794,57 -2,7% 130 Laboral fix 1.671.869,94 1.601.590,81 131 Laboral temporal 339.915,52 355.203,75 15 INCENTIUS AL RENDIMENT 646.400,00 721.963,70 11,7% 150 Productivitat 646.400,00 721.963,70 151 Gratificacions 0,00 0,00 16 QUOTES, PRESTACIONS I DESPESES SOCIALS A CÀRREC EMP. 2.834.993,45 3.245.078,91 14,5% 160 Quotes socials 2.780.183,45 3.171.376,62 162 Despeses socials 27.500,00 37.500,00 164 Complement familiar 27.310,00 36.202,28 CAP. 1 DESPESES DE PERSONAL 13.689.588,00 15.156.227,03 10,7% 20 ARRENDAMENTS 1.438.093,87 737.518,12 -48,7% 202 D'edificis i altres construccions 1.422.093,87 721.518,12 205 De mobiliari i equipaments 16.000,00 16.000,00 21 MANTENIMENT, REPARACIÓ I CONSERVACIÓ 184.500,00 182.496,26 -1,1% 212 D'edificis i altres construccions 0,00 0,00 213 De maquinària, instal·lacions i utillatge 90.000,00 87.996,26 216 D'equips de software i processos d'informació 94.500,00 94.500,00 22 MATERIAL, SUBMINISTRAMENTS I ALTRES 8.000.875,53 8.707.126,40 8,8% 220 Material d'oficina 130.000,00 106.000,00 221 Subministraments 131.700,00 136.300,00 222 Comunicacions 5.625.305,25 6.565.549,13 223 Transports 36.239,00 37.000,00 224 Primes d'assegurances 25.000,00 24.783,00 226 Despeses no incloses en altres apartats 157.000,00 162.800,00 227 Treballs realitzats per altres empreses i professionals 1.895.631,28 1.674.694,27 23 INDEMNITZACIONS PER MOTIU DEL SERVEI 17.000,00 16.100,00 -5,3% 230 Dietes 2.000,00 1.300,00 231 Locomoció del personal 15.000,00 14.800,00 CAP. 2 DESPESES EN BÉNS CORRENTS I SERVEIS 9.640.469,40 9.643.240,78 0,0% 41 A ORGANISMES AUTÒNOMS LOCALS DE L'AJUNTAMENT 3.418.000,00 3.418.000,00 0,0% 410 A l'Institut Municipal d'Informàtica 3.418.000,00 3.418.000,00 Conveni Cadastre 0,00 0,00 - 48 A INSTITUCIONS SENSE AFANY DE LUCRE 52.771,60 50.000,00 -5,3% 481 Ajusts per estudis i investigació 52.771,60 50.000,00 CAP. 4 TRANSFERÈNCIES CORRENTS 3.470.771,60 3.468.000,00 -0,1% 62 INVERSIO NOVA PER FUNCIONAMENT OPERATIU SERVEI 0,00 0,00 - 63 INVERSIO REPOSICIÓ FUNCIONAMENT OPERATIU SERVEI 0,00 0,00 - CAP. 6 INVERSIONS REALS 0,00 0,00 - CAP. 7 TRANSFERÈNCIES DE CAPITAL 0,00 0,00 - TOTAL PRESSUPOST DE DESPESES 26.800.829,00 28.267.467,81 5,5% 5 Institut Municipal d’Hisenda 2. MEMÒRIA 2019 6 Institut Municipal d’Hisenda OBJECTIUS 2019 D’acord amb els Estatuts de l’Institut Municipal d’Hisenda (IMH), la principal funció de l’Institut és “la gestió, inspecció i recaptació dels tributs, preus públics, multes i altres ingressos de dret públic de l’Ajuntament de Barcelona, els seus organismes autònoms i d’altres entitats públiques, quan se li encomani”. Per garantir el compliment d’aquesta funció, que ha de dotar l’Ajuntament dels recursos econòmics necessaris per a l’execució del seu pressupost de despeses, l’IMH fixa anualment les prioritats en les seves actuacions, en consonància amb el marc fiscal establert per l’Ajuntament i les demandes dels ciutadans pel que fa a la millora en la prestació dels serveis, i les actuacions de control del compliment de les obligacions tributàries i altres deutes contrets amb l’Ajuntament. Amb aquesta finalitat s’han prioritzat els 5 objectius següents: 1.- Simplificació i millora de les relacions amb els contribuents 2.- Execució del pla anual d’inspecció 3.- Col·laboració amb altres administracions 4.- Millora de l’eficiència dels processos de treball 5.- Millora dels recursos interns 1. Simplificació i millora de les relacions amb els contribuents Tràmits a Internet: • Ampliació del nombre de tràmits temàtics a la nova web de l’Institut, amb l’objectiu de millorar la relació amb els contribuents i d’incrementar el nombre de tràmits per internet amb l’objectiu final d’assolir el 100% de la tramitació. • Simplificar i facilitar el accés als tràmits d’internet admetent altres formes d’identificació i signatura a més del certificat digital. Notificació electrònica: • Implementació del projecte de notificació electrònica i continuar amb la campanya d’informació de les obligacions i dels avantatges pels contribuents. Gestió de Qualitat: • Certificar l’Institut en ISO 9001-2015. • Revisió dels canals d’informació i comunicació per reduir la necessitat d’atenció presencial. 7 Institut Municipal d’Hisenda Devolució d’ingressos indeguts: • Reduir els terminis de resolució de les sol·licituds i recursos de devolució d’ingressos, a través de la implementació i integració d’automatismes en aquests procediments. 2. Execució del pla anual d’inspecció Desenvolupament del Pla Anual d’Inspecció, amb els següents objectius: Plusvàlua: • Investigació dels supòsits no declarats i els declarats però no pagats. • Revisió de les autoliquidacions presentades amb bonificació del 95%. ICIO: • Comprovació del cost real i efectiu de l’obra un cop finalitzada. Taxa per a l’aprofitament del vol, sòl i subsòl de les vies públiques: • Detecció de possibles ocultacions per part de les empreses de serveis de subministrament i comprovació de la veracitat dels ingressos declarats. IAE: • Priorització de les actuacions d’investigació i comprovació de les activitats econòmiques amb major risc de desviació fiscal, amb especial atenció al sector industrial. IVTM: • Continuar amb la lluita contra els paradisos fiscals. Altres conceptes: • Inspecció de la nova taxa de transport d’energia. • Exempcions d’entitats religioses, fundacions i associacions: Revisió dels beneficis fiscals d’aquestes institucions i entitats a la llum de la jurisprudència del Tribunal de Justícia de la Unió Europea. Gestió de dades: • Incrementar i potenciar els creuaments de dades procedents dels diferents sistemes d’informació propis i d’altres administracions com a base de la lluita contra el frau recaptatori. 8 Institut Municipal d’Hisenda 3. Col·laboració amb altres administracions Amb l’Agència Tributària de Catalunya: • Consolidació del conveni que permet els embargaments de comptes corrents i sous i salaris dels deutes de l’Ajuntament i intercanvi d’informació per la seva utilització en la lluita contra el frau. • Contrastar les nostres dades amb les referents a l’impost de successions i donacions (ISD), l’impost de transmissions patrimonials i actes jurídics documentats (ITP i AJD) amb l’objectiu de descobrir possibles ocultacions. • Obtenir la informació sobre els valors declarats i comprovats per l’ATC a l’efecte de la tributació per IIVTNU (Plusvàlua). Amb l’AEAT: • Continuar amb el manteniment del conveni d’intercanvi d’informació i col·laboració en la recaptació: ‒ Intercanvis d’informació amb l’AEAT per al creuament de dades corresponents a la tributació de l’IAE i al cens de contribuents. ‒ Embargaments de devolucions d’impostos estatals. • Incrementar la col·laboració en altres peticions d’informació necessària per a la gestió: Taxa de l’aprofitament del vol, sòl i subsòl de les vies públiques, fiscalitat dels apartaments turístics... Amb la Direcció del Cadastre: • Desenvolupar els compromisos derivats del nou conveni amb la Direcció del Cadastre. 4. Millora de l’eficiència dels processos de treball • Millora dels processos amb especial focus en els corresponents al servei al ciutadà i la lluita contra el frau tributari i recaptatori. • Normalitzar els estàndards de tramitació de declaracions cadastrals d’alteració física i jurídica, afectats pel procediment de revisió cadastral. • Consolidar els nous processos de canvis de titularitat a partir de la informació proporcionada pels notaris i iniciar els processos de gestió tributària induïda en l’impost sobre béns immobles associats a aquests canvis. 9 Institut Municipal d’Hisenda • Continuar avançant en els processos de conciliació de bases de dades amb les administracions externes per tal de millorar la qualitat de les dades i regularitzar possibles incoherències amb transcendència tributaria. • Continuar i millorar les accions d’embargaments de comptes bancaris i d’altres béns mobles i immobles. • Consolidar la posada en marxa dels embargaments de sous i salaris i actuacions de derivació de responsabilitat. • Tramitar les sol·licituds de beneficis fiscals d’acord amb els criteris determinats per la Jurisprudència del Tribunal de Justícia Europeu i si escau, proposar modificacions legislatives. • Continuar amb l’adaptació dels procediments tributaris a les Lleis 39/2015 i 40/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques i del règim jurídic del sector públic. • Continuar amb la revisió dels convenis signats per l’Institut per a la seva adaptació a la Llei 40/2015, d’1 d’octubre del règim jurídic del sector públic. • Adaptar els procediments tributaris i arxius actuals de bases de dades al compliment de les obligacions que es deriven de l’entrada en vigor del Reglament europeu sobre protecció de dades de caràcter personal. 5. Millora dels recursos interns Pla de sistemes • Consolidació del Pla de Sistemes d’Hisenda, en especial, els projectes implantats el segon semestre de 2018: ‒ Gestió i resolució dels expedients d’inspecció. ‒ Liquidació de taxes, preus públics i altres ingressos de l’Ajuntament mitjançant fórmules automatitzades. ‒ Gestió de denúncies i sancions i resolució dels recursos i reclamacions que es presentin. ‒ Embargament de sous i salaris i d altres béns. Tramitació de procediments especials de fallits, successions, derivacions de responsabilitat. ‒ Gestió i resolució d’expedients de gestió tributària i recaptatòria, de recursos administratius i contenciosos, de sol·licituds de beneficis fiscals, devolucions, exempcions i altres. Procediments concursals. ‒ Gestió de contribuents. ‒ Extracció d’informació tributària i de recaptació per a l’elaboració d’informes que permetin la seva utilització en la lluita contra el frau. 10 Institut Municipal d’Hisenda Recursos humans • Desenvolupar el Pla de formació específic d’hisenda adreçat a les noves incorporacions i, en general, a reforçar l’especificitat tributària del personal de l’Institut. Millora de les condicions funcionals i ambientals de treball • Traslladar les dependències de l’Institut a un edifici més saludable i apte per l’atenció als contribuents. 11 Institut Municipal d’Hisenda MEMÒRIA EXPLICATIVA SOBRE L’ELABORACIÓ DEL PRESSUPOST PER L’EXERCICI 2019 La present proposta de pressupost per a l’exercici 2019 s’ha elaborat d’acord amb el marc normatiu fixat per la Llei Orgànica 2/2012, de 27 d’abril, d’Estabilitat Pressupostària i Sostenibilitat Financera. Així mateix, s’ha confeccionat seguint allò establert en l’Ordre EHA/3565/2008 de 3 de desembre, per la que s’aprova l’estructura dels pressupostos de les entitats locals. D’altra banda, s’han tingut en consideració les línies estratègiques del Pla d’Actuació Municipal 2016-2019. Per a la quantificació de la proposta de pressupost s’ha partit de l’estimació de despesa real, pressupost base zero i seguint amb la pauta dels darrers anys de contenció de la despesa en tots aquells conceptes que ho admeten. Atès que en el moment d’elaboració d’aquest pressupost es desconeix quin serà l’impacte del canvi d’ubicació de les dependències de l’Institut en les despeses relacionades amb les instal·lacions (neteja, seguretat, manteniments..) s’han considerat en aquest pressupost les despeses referides a les instal·lacions actuals. Respecte del lloguer s’han pressupostat 6 mesos, atès que està previst que el lloguer del nou edifici sigui assumit per la Direcció de Patrimoni de l’Ajuntament de Barcelona, que és qui està duent a terme les negociacions de les diferents alternatives. En el quadre següent es presenta la proposta de pressupost per al 2019 a nivell de capítols, comparat amb el pressupost inicial de 2018. Pressupost Proposta % Variació Inicial Pressupost sobre 2018 2019 Inicial INGRESSOS CAP. 3 Taxes i altres ingressos 31.000 31.000 0,0% CAP. 4 Transferències corrents 26.769.829 28.236.468 5,5% CAP. 5 Ingressos patrimonials 0 0 - CAP. 7 Transferències de capital 0 0 - TOTAL PRESSUPOST D'INGRESSOS 26.800.829 28.267.468 5,5% DESPESES CAP. 1 Despeses de personal 13.689.588 15.156.227 10,7% CAP. 2 Despeses de béns corrents i serveis 9.640.469 9.643.241 0,0% CAP. 4 Transferències corrents 3.470.772 3.468.000 -0,1% CAP. 6 Inversions reals 0 0 - TOTAL PRESSUPOST DE DESPESES 26.800.829 28.267.468 5,5% 12 Institut Municipal d’Hisenda La proposta de pressupost per al 2019 suposa un increment del 5,5% (1.466.639 euros) respecte del pressupost inicial de 2018, que correspon íntegrament al capítol 1. INGRESSOS La proposta de pressupost per al 2019 contempla una aportació corrent de l’Ajuntament de Barcelona de 28.236.468 euros, un 5,5% superior a la de l’exercici anterior. L’aportació de l’Ajuntament de Barcelona representa el 99,9% del total del pressupost d’ingressos de l’Institut. El 0,1% restant correspon a altres ingressos diversos, on s’inclouen els reintegraments de les devolucions d’ingressos indeguts que, per caràcter d’urgència, s’han hagut d’abonar prèviament des del pressupost de l’Institut. Aquest concepte està directament relacionat amb el pressupost de despeses (concepte 226). DESPESES CAPÍTOL 1: DESPESES DE PERSONAL Les despeses de personal creixen un 10,7% (1.466.639 euros) respecte del pressupost inicial de 2018. Incorpora l’increment previst de la Llei de Pressupostos de l’Estat i el derivat de l’aplicació del conveni col·lectiu (aproximadament 1 milió d’euros), els 466 mil restants corresponen al fet de pressuposar el total de la plantilla, mentre que al 2018 es va preveure una inexecució del 4,5%. La plantilla pressupostària, que s’adjunta com annex en aquest document, és de 311 llocs de treball (314 l’any 2018). El concepte 162 despeses socials, per un total de 37.500 euros, inclou com a despesa essencial 25.000 euros en formació, a més d’una previsió per donar cobertura al fons d’acció social. CAPÍTOL 2: DESPESES DE BÉNS CORRENTS I SERVEIS Les despeses en béns corrents i serveis de 9.643.241 euros, es mantenen pràcticament sense variació en import respecte del pressupost inicial de 2018. Tot seguit es detalla el contingut i les variacions principals: 13 Institut Municipal d’Hisenda Arrendaments 2018 2019 Variació 20 ARRENDAMENTS 1.438.094 € 737.518 € -48,7% Aquest apartat correspon bàsicament als lloguers de la seu de l’Institut ubicada a l’Edifici Vela, Av. del Litoral, 30; a l’espai de la cinquena planta de la Torre Mapfre, carrer Marina, 16-18, i a l’arxiu del carrer Almogàvers, 83. En relació a l’Edifici Vela i l’espai de la Torre Mapfre, s’han pressupostat 6 mesos, atès que està previst que el lloguer del nou edifici sigui assumit per la Direcció de Patrimoni de l’Ajuntament de Barcelona, que és qui està duent a terme les negociacions de les diferents alternatives. Manteniment, reparació i conservació 2018 2019 Variació 21 MANTENIMENT, REPARACIÓ I CONSERVACIÓ 184.500 € 182.496 € -1,1% Aquest apartat recull, entre d’altres, els manteniments d’equips multifunció, informàtics i manteniments de software. Material, subministraments i altres 2018 2019 Variació 22 MATERIAL, SUBMINISTRAMENTS I ALTRES 8.000.876 € 8.707.126 € 8,8% En aquest apartat es concentra el 90% del capítol 2. A continuació es descriuen el principals conceptes i les seves variacions: Material d’oficina 2018 2019 Variació 220 Material d’oficina 130.000 € 106.000 € -18,5% En aquest concepte, el 60% (65 mil euros) correspon a consumibles informàtics, la resta fa referència a despeses en material d’oficina, pròpiament dit, que s’han reduït respecte del pressupost inicial de 2018 atesa la gestió derivada de l’acord marc; així com, en impresos específics de l’Institut. 14 Institut Municipal d’Hisenda Subministraments 2018 2019 Variació 221 Subministraments 131.700 € 136.300 € 3,5% En aquest concepte es contempla bàsicament la despesa derivada del contracte de subministrament d’energia elèctrica (130 mil euros). L’Institut està adherit al contracte que gestiona centralitzadament la Gerència de Recursos de l’Ajuntament de Barcelona, que és qui determina l’import a preveure en la proposta de pressupost per al 2019 en base al consum real. Comunicacions 2018 2019 Variació 222 Comunicacions 5.625.305 € 6.565.549 € 16,7% Aquest concepte incorpora comunicacions postals, missatgeria i comunicacions telefòniques. Pel que fa a les despeses derivades de les comunicacions postals (6.515 mil euros), corresponen essencialment a les notificacions amb avís de recepció derivades dels procediments tramitats per l’Institut, i representen un 99% del total d’aquest concepte. S’ha previst la mateixa quantitat de notificacions que per a l’exercici 2018, atès que aquest ja incorporava una reducció del 10% derivat de l’impacte de la notificació electrònica que finalment no es produirà degut al diferiment de la implantació del projecte de notificació electrònica previst per al 2019. Malgrat s’ha previst el mateix nombre de notificacions, l’increment del cost és conseqüència de la liquidació concursal de l’empresa UNIPOST, que era l’empresa adjudicatària de les notificacions de la zona de fora de la corona metropolitana de Barcelona, i que va obligar a adjudicar mitjançant procediment negociat sense publicitat amb caràcter d’urgència l’esmentat servei a l’empresa SOCIEDAD ESTATAL DE CORREOS Y TELÉGRAFOS a un preu superior. Actualment s’està tramitant una nova licitació mitjançant procediment obert, respecte de la qual no es preveu un reducció significativa del preu de notificació. Pel que fa a les comunicacions telefòniques (48 mil euros), l’Institut està adherit als contractes que gestiona centralitzadament la Gerència de Recursos de l’Ajuntament de Barcelona, que és qui determina l’import a preveure en la proposta de pressupost per al 2019. 15 Institut Municipal d’Hisenda Transports 2018 2019 Variació 223 Transports 36.239 € 37.000 € 2,1% Sota aquest concepte s’inclou la despesa derivada del servei de trasllat de documentació entre les diferents seus de l’Institut; així com, entre l’Institut i altres dependències municipals i administracions públiques. Primes d’assegurances 2018 2019 Variació 224 Primes d’assegurances 25.000 € 24.783 € -0,9% En aquest apartat es recullen les assegurances de responsabilitat civil i danys materials; així com, la pòlissa d’assegurança de responsabilitat de les autoritats i el personal de l’Institut. Despeses no incloses en altres apartats 2018 2019 Variació 226 Despeses no incloses en altres apartats 157.000 € 162.800 € 3,7% Aquest concepte inclou bàsicament despeses registrals (consultes i anotacions al Registre Mercantil i als Registres de la Propietat) i anuncis en premsa (subhastes, adjudicacions directes, calendari contribuent i padrons) i diaris oficials. Així mateix, s’inclouen les despeses derivades de les devolucions d’ingressos indeguts que, per caràcter d’urgència, s’han hagut d’abonar des del pressupost de l’Institut i que posteriorment es reintegren al pressupost d’ingressos de l’Institut procedent del pressupost de l’Ajuntament (30 mil euros). Treballs realitzats per altres empreses i professionals Variaci 2018 2019 ó 227 Treballs realitzats per altres empreses i professionals 1.895.631 € 1.674.694 € -11,7% Aquest concepte recull, d’una banda, les despeses relacionades amb les instal·lacions, com són la neteja (216 mil euros) i la seguretat (237 mil euros). En relació a aquests contractes, els plecs de clàusules incorporen la possible modificació del contracte conseqüència del canvi d’ubicació de les dependències de l’Institut. 16 Institut Municipal d’Hisenda D’altra banda, els projectes més significatius respecte de les despeses de serveis relacionats directament amb l’activitat de l’Institut són:  Gravació i digitalització: es destinen 400 mil euros (65 mil per a la gravació i 335 mil per a la digitalització), representa un increment del 11% en relació al mateix concepte de l’exercici 2018, i es justifica pel fet d’incorporar nous documents que fins ara només eren accessibles en paper, en línia amb l’objectiu marc d’e-Administració.  Consultoria per a la millora de processos: es destinen 175 mil euros per a la contractació dels serveis d’una consultora per a la revisió i millora dels processos de gestió de l’Institut.  Servei de taxacions per plusvàlues: es destinen 165 mil euros per a la contractació dels serveis professionals per taxar el valor de les transmissions de béns immobles, per resoldre els recursos derivats de les sentències del Tribunal Constitucional i Tribunal Suprem sobre la plusvàlua.  Oficina Suport a l’usuari Fase II PSH: la despesa prevista per aquest concepte és de 135 mil euros, es redueix en un 41% respecte de l’exercici 2018, donada la finalització del Pla de Sistemes d’Hisenda i, en conseqüència, de l’oficina de suport a l’usuari.  Actualització web i enquesta d’usuaris: la despesa prevista per aquest concepte és de 53 mil euros, incrementa en 30 mil euros respecte de l’exercici 2018 per la contractació de la renovació de la web de l’Institut.  Campanyes de comunicació: es destinen 29 mil euros per fer difusió del canvi d’ubicació de l’Institut i promoció de la tramitació telemàtica. Indemnitzacions per motiu del servei 2018 2019 Variació 23 INDEMNITZACIONS PER MOTIU DEL SERVEI 17.000 € 16.100 € -5,3% En aquest apartat s’inclouen les despeses de dietes i locomoció del personal per motiu del servei (desplaçaments per a reunions i jornades, desplaçaments per a inspeccions, ...) 17 Institut Municipal d’Hisenda CAPÍTOL 4: TRANSFERÈNCIES CORRENTS En aquest capítol del pressupost es preveu la despesa derivada del Contracte Programa amb l’Institut Municipal d’Informàtica de 3.418 mil euros que no s’ha modificat en relació a l’any anterior. Els 50 mil euros restants es destinen a la col·laboració en programes de formació professional dual i/o d’estudiants en pràctiques, experiències que han estat valorades positivament per part de totes les organitzacions implicades. 18 Institut Municipal d’Hisenda PROGRAMA D’INVERSIONS La present proposta de pressupost no incorpora, la previsió d’inversions incloses en el Pla d’Inversions Municipal, en concepte de reposició de mobiliari, equips informàtics i desenvolupament d’aplicacions informàtiques, valorades en 56.849 euros, en la mesura que els projectes associats no han estat, hores d’ara, aprovats per la Comissió de Govern de l’Ajuntament de Barcelona. En funció de la seva aprovació s’incorporaran via modificació del pressupost. El detall dels projectes incorporats al Pla d’Inversions Municipal per al 2019 corresponents a l’Institut, és el següent: Previsions TIPUS DE DENOMINACIÓ CODI 2019 FINANÇAMENT Equips informàtics i llicències. Reposició i adquisició P.11.7009.01 44.885,21 Ajuntament Béns mobles Hisenda. Adquisició P.11.7011.01 11.963,34 Ajuntament Dependències Institut Municipal d'Hisenda. Trasllat P.13.6010.01 500.000,00 Ajuntament IMH TOTAL 556.848,55 El projecte relatiu al trasllat de les dependències de l’Institut Municipal d’Hisenda (P.13.6010.01) està pendent de la valoració de les diferents alternatives estudiades. 19 Institut Municipal d’Hisenda 3. ANNEX DE PERSONAL 20 Institut Municipal d’Hisenda PLANTILLA PRESSUPOSTÀRIA 2019 21 Institut Municipal d’Hisenda INFORME DE LA DIRECCIÓ DE RECURSOS HUMANS DE L’AJUNTAMENT 22 Institut Municipal d’Hisenda PLANTILLA PREVISTA AL FINALITZAR ELS EXERCICIS 2018 I 2019 31/12/2018 31/12/2019 Funcionaris de carrera 124 126 Funcionaris interins estructurals 127 143 Personal funcionari 251 269 Laborals indefinits fixes 42 39 Laborals interis estructurals 3 3 Personal laboral 45 42 Personal laboral eventual 0 0 Total plantilla pressupostària 296 311 Projectes programa 5 1 Contractes de relleu 9 6 Pla d'ocupació 0 0 Formació dual 3 7 IMPORT MASSA SALARIAL DEL PERSONAL LABORAL L’import corresponent a la massa salarial del personal laboral és de 2.088.882,57 euros, que representa un 17,5% de la massa salarial total. 23 Institut Municipal d’Hisenda 4. ESTAT LIQUIDACIÓ PRESSUPOST 2017 24 Institut Municipal d’Hisenda ESTAT LIQUIDACIÓ INGRESSOS 2017 25 Institut Municipal d’Hisenda ESTAT LIQUIDACIÓ DESPESES 2017 26 Institut Municipal d’Hisenda RESULTAT PRESSUPOSTARI 2017 27 Institut Municipal d’Hisenda ROMANENT DE TRESORERIA A 31 DE DESEMBRE DE 2017 28 Institut Municipal d’Hisenda 5. ESTATS EXECUCIÓ 1r. SEMESTRE 2018 29 Institut Municipal d’Hisenda ESTAT EXECUCIÓ INGRESSOS 1r. SEMESTRE 2018 30 Institut Municipal d’Hisenda ESTAT EXECUCIÓ DESPESES 1r. SEMESTRE 2018 31 Institut Municipal d’Hisenda 6. BASES D’EXECUCIÓ DEL PRESSUPOST 32 Institut Municipal d’Hisenda BASES D’EXECUCIÓ DEL PRESSUPOST 2019 Primera.- Disposicions generals El pressupost general de l’Institut Municipal d’Hisenda s’elabora, executa i liquida d’acord amb aquestes bases d’execució, el Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel que s’aprova el text refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals (TRLRHL), i del seu desenvolupament en el Reial Decret 500/1990, de 20 d’abril, i per la Llei Orgànica 2/2012, de 27 d’abril, d’Estabilitat Pressupostària i Sostenibilitat Financera; així com pels estatuts de l’Institut i la resta de normativa vigent que li sigui d’aplicació. Segona.- Estructura pressupostària L’estructura del pressupost de l’Institut s’ajusta al que estableix l’Ordre EHA/3565/2008, de 3 de desembre, per la que s’aprova l’estructura dels pressupostos de les entitats locals. Els crèdits inclosos en l’estat de despeses es classifiquen segons els criteris següents: a) Atenent a la finalitat dels crèdits i als objectius que amb els mateixos es pretengui assolir, per àrea de despesa, política de despesa, grup de programa, programa i subprograma. El codi de programa per a l’any 2019 és el 93211 “Gestió Tributària”. b) Atenent a la seva naturalesa econòmica per capítols, articles, conceptes i subconceptes. L’aplicació pressupostària definida per la conjunció de les classificacions per programes i econòmica constitueix la unitat elemental d’informació sobre la que s’efectuarà el control comptable dels crèdits i les seves modificacions. Tercera.- Nivell de vinculació jurídica El nivell de vinculació jurídica dels crèdits de l’estat de despeses del pressupost, estarà definit per Capítols. 33 Institut Municipal d’Hisenda Quarta.- Modificacions de crèdit pressupostari Quan hagi de realitzar-se una despesa que no tingui suficient crèdit dins de la “bossa” de vinculació jurídica, s’haurà de tramitar prèviament l’expedient adequat de modificació de crèdits. D’acord amb la secció 2a. del capítol I del títol VI del TRLRHL, de 5 de març pel qual s’aprova el text refós de la Llei reguladora de les Hisendes Locals, es podran realitzar les modificacions de crèdit següents:  Crèdits extraordinaris  Suplements de crèdit  Transferències de crèdit  Generacions de crèdit per majors ingressos  Ampliacions de crèdit  Incorporació de romanents de crèdit  Baixes per anul·lació de crèdits pressupostaris El/la president/a de l’Institut aprovarà les modificacions de crèdit o, en el cas que l’aprovació definitiva correspongui als òrgans de govern de l’Ajuntament, les propostes de modificació, amb l’excepció de les derivades en concepte de transferències de crèdit que aprovarà el/la gerent/a. En tots els casos, previ informe de la Intervenció Delegada. Cinquena.- Acumulació de fases de l’execució de la despesa La gestió del pressupost de despeses es realitzarà en les següents fases:  Autorització de la despesa (fase A).  Disposició o compromís de la despesa (fase D).  Reconeixement i liquidació de l’obligació (fase O).  Ordenació de pagament (fase P).  Realització material del pagament (fase RP). Es podran acumular les fases (AD) en aquelles despeses que no s’hagi de realitzar cap tràmit de licitació, selecció o aprovació de projecte. Es podran acumular les fases (ADO) quan l’import del contracte no superi un terç del llindar legalment establert per a la seva consideració o tramitació com a contractes menors. 34 Institut Municipal d’Hisenda Sisena.- Ordenació dels pagaments L’ordenació dels pagaments correspon al/a la gerent/a de l’Institut per delegació del/la president/a de l’Institut. Setena.- Pagament efectiu de les obligacions Per a la realització del pagament, caldrà prèviament l’aprovació de l’obligació i la seva ordenació i s’efectuarà per transferència bancària contra el compte tresorer de l’Institut. Els pagaments en metàl·lic només es podran realitzar amb càrrec a la bestreta de caixa. Vuitena.- Bestretes de caixa fixa L’Institut disposarà d’un fons per a atendre les atencions corrents de caràcter periòdic o reiteratiu, i de petit import, tal com dietes, despeses de locomoció, material d’oficina no inventariable, conservació i d’altres de similars característiques. Els perceptors de les bestretes de caixa fixa restaran obligats a justificar les despeses realitzades. Per procedir a la reposició de la bestreta de caixa fixa caldrà prèviament presentar el compte justificatiu dels fons utilitzats. El compte justificatiu estarà format pel document comptable al que s’adjuntaran les factures, rebuts o altres comprovats de la despesa degudament conformats pel personal responsable. Novena.- Contractes menors Pel que fa als contractes considerats o tramitats com a menors, es regulen aspectes relatius a la seva tramitació en els apartats següents: a) Els contractes menors no estan sotmesos a fiscalització prèvia. b) En els contractes menors no és obligatòria la constitució de garantia definitiva. c) En els contractes menors, la factura o factures es consideren document contractual, sense perjudici que si l’òrgan de contractació ho considera necessari, es pugui formalitzar un document contractual específic. d) Es considerarà un sol contracte menor la factura o suma de totes les factures d’un mateix proveïdor que es derivin d’una autorització de despesa genèrica, tenint en compte que: 35 Institut Municipal d’Hisenda ‒ L’autorització de despesa genèrica hauran de tenir com a objecte prestacions homogènies que per raons justificades no es puguin tramitar mitjançant contractes menors singulars. ‒ Cadascuna de les factures imputada a una autorització de despesa genèrica, no podrà ser superior a 3.000 euros, IVA exclòs. ‒ La suma total dels imports de totes les factures d’un mateix proveïdor ha de ser inferior als llindars que estableix la llei per a la qualificació dels contractes menors. ‒ Han de complir tots els requisits que la legislació de contractes i aquestes bases d’execució estableixen en relació als contractes menors. ‒ L’autorització genèrica de despesa no ha d’afectar més d’una anualitat pressupostària. S’entén per autorització de despesa genèrica l’aprovada per a una mateixa finalitat o actuació però que pugui tenir proveïdors diferents. e) Els contractes menors es publicaran en el perfil del contractant mitjançant un llistat trimestral. La informació a publicar serà, almenys, la identitat de l’adjudicatari, l’objecte del contracte, la seva durada i l’import d’adjudicació, IVA inclòs, a excepció d’aquells que es derivin d’una autorització genèrica de despesa, que es publicaran anualment. Desena.- Acords Marc L’Institut s’adherirà als contractes marcs impulsats per la Corporació Municipal. Cas que l’Institut promogui la licitació d’algun acord marc, ho comunicarà abans de la seva tramitació a la Direcció de Coordinació de Contractació Administrativa, la qual ponderarà si existeix un altre acord marc vigent o en licitació. La Direcció de Coordinació de Contractació Administrativa emetrà un informe, en el termini de tres dies hàbils, que haurà de constar a l’expedient de contractació. Onzena.- Despeses de comunicació Quan es tracti de despeses de comunicació, caldrà incloure un informe justificatiu del departament que acrediti l’interès municipal de la despesa. A aquest informe s’acompanyarà còpia en suport adient de l’element publicitari emprat, que acrediti la prestació del servei. 36 Institut Municipal d’Hisenda Dotzena.- Tresoreria El pagament de les obligacions a càrrec de l’Institut s’ha d’efectuar mitjançant transferència bancària contra el corresponent compte operatiu de l’Institut. Les dades bancàries a les quals es vulgui realitzar la transferència han de venir sol·licitades pel creditor. Quan un òrgan administratiu o judicial procedeixi a l’embargament o retenció judicial de les obligacions, s’ha de comunicar al Departament d’Administració de l’Institut, per a que procedeixi a la introducció de les dades corresponents en el programa de comptabilitat, excepte els embargaments i retencions judicials que afectin despeses de personal que s’han de gestionar per les unitats gestores corresponents a les nòmines. Els tributs que correspongui retenir sobre l’import principal de les ordres de pagament, així com d’altres descomptes que procedeixi incorporar a les ordres, s’han de produir en el mateix moment del pagament, sense que sigui necessari expedir cap altre document justificatiu per a l’aplicació d’aquests descomptes, ja que l’ordre de pagament serveix com a justificació de l’esmentada aplicació. Les comissions i despeses bancàries que es puguin derivar de les transferències bancàries efectuades als perceptors han d’anar a càrrec d’aquests. Mensualment es realitzaran les actes d’arqueig de les existències de caixa. Cas d’existir discrepàncies entre els saldos comptables i els bancaris, s’aportarà l’oportú estat conciliatori. Tretzena.- Fiscalització El control i fiscalització de l’activitat de l’Institut es realitzarà d’acord amb el previst en els articles 213 i següents del RDL 2/2004, de 5 de març, pel qual s’aprova el text refós de la llei Reguladora de les Hisendes Locals. Per a les despeses s’estableix la fiscalització prèvia limitada regulada en l’article 219 del TRLRHL, per la qual cosa la Intervenció prèvia es limitarà a comprovar els extrems a que es refereix l’article 219, punt 2 del TRLRHL. La fiscalització prèvia dels drets es substituirà per la inherent a la presa de raó en comptabilitat, establint-se les actuacions comprovatòries posteriors que determini la Intervenció. 37 Institut Municipal d’Hisenda Catorzena.- Comptabilitat La comptabilitat de l’Institut es realitzarà d’acord amb l’Ordre HAP/1781/2013 de 20 de setembre, d’aprovació de la Instrucció del model normal de comptabilitat local, així com d’acord amb el que preveu el Pla General de Comptabilitat Pública adaptat a l’Administració Local (PGCPAL), que s’acompanya com annex a la Instrucció. Els criteris d’amortització de l’immobilitzat seran els següents:  Instal·lacions tècniques i maquinària: 10 anys.  Mobiliari d’oficina: 10 anys.  Equips per al processament d’informació: 5 anys.  Aplicacions informàtiques: 5 anys. És responsabilitat del Cap del Departament d’Administració la custòdia de tots els documents comptables de l’Institut (expedients de despesa, factures, documents d’ingressos i altres documents justificatius de la despesa i dels ingressos). Disposició final Per a tot allò no previst en aquestes Bases d’Execució, serà d’aplicació el que disposin les Bases d’Execució del Pressupost General de l’Ajuntament de Barcelona per al 2019 i la normativa legal vigent. 38