La diversitat cultural és cada cop més present procedències diverses, així com d’altres persones GUIA D’ASSESSORAMENT a Barcelona. Per aquest motiu, cal considerar- i col·lectius amb experiències, professions i la com un fet que ja forma part de la identitat de trajectòries vitals diferents. Número 15 | GEN_2022 la ciutat. Segons les dades del Padró de 2021, Barcelona té gairebé un 30% de residents que han a diversitat cultural no és quelcom nou, sinó nascut a l’estranger. Hi convivim persones de més Lque sempre ha estat entre nosaltres. A les COM de 180 països diferents. S’hi parlen 300 llengües famílies, entre les amistats, a la feina i, com no, i hi trobem centres de culte de 25 confessions en les associacions. En els darrers anys, aquesta INCORPORAR religioses distintes. Aquest pluralisme cultural no realitat s’ha posat més de manifest i ha donat lloc només és degut a les migracions, com és el cas, a un paisatge social nou que l’ha fet més palesa i, LA PERSPECTIVA per exemple, del poble gitano, present a la ciutat en conseqüència, s’ha posat en valor, en la mesura INTERCULTURAL des de fa més de 600 anys. A tot això cal afegir les que esdevé una necessitat clau per entomar reptes A LES persones nascudes a la ciutat amb famílies de de futur. ASSOCIACIONS? ELS TRES PRINCIPIS DE LA INTERCULTURALITAT IGUALTAT REAL DE DRETS, DEURES I RECONEIXEMENT OPORTUNITATS DE LA DIVERSITAT ESPAI TORRE JUSSANA SERVEIS PER A ASSOCIACIONS tjussana.cat INTERACCIÓ POSITIVA I DIÀLEG INTERCULTURAL GUIA D’ASSESSORAMENT TJ Número 15 | GEN_2022 COM INCORPORAR LA PERSPECTIVA INTERCULTURAL A LES ASSOCIACIONS? Des de l’Ajuntament de Barcelona es va impulsar l’any passat el Pla Barcelona Interculturalitat 2021-2030, on s’hi detallen quines accions farà l’Ajuntament per tal d’avançar cap a una ciutat més inclusiva i lluitar contra la discriminació. Però aquesta tasca no la pot fer només el consistori. Cal també que la societat i els seus agents organitzats, com les associacions, incorporin la perspectiva intercultural en el seu funcionament i objectius per tal d’avançar plegats cap a una societat més justa. La perspectiva-mirada intercultural és això: posar la diversitat cultural en valor. I el primer pas és, doncs, (re)conèixer-la en els nostres entorns. Hem de passar de veure la diversitat fora de nosaltres a pensar-nos a nosaltres mateixos com a diversos i aprofitar els beneficis i oportunitats que això ens pot aportar, tot posant les bases per a construir una societat més igualitària. Com associacions, el reconeixement de la diversitat ens dona l’oportunitat d’actualitzar-nos amb l’adquisició de nous aprenentatges significatius per a la vida actual. El (re) coneixement de diferents punts de vista pot aportar una renovació de les motivacions i una major capacitat per arribar a noves persones i col·lectius, així com un ventall més ampli de propostes que us reforcin com a organitzacions, facilitant l’adhesió de noves persones i, amb aquesta, la continuïtat dels vostres interessos, missió i objectius. Tanmateix, reconèixer la diversitat cultural existent també és apostar per un model de societat inclusiva, que vol un futur més just, sense discriminació, racisme o exclusió de les persones per pensar diferent, tenir uns trets físics determinats o unes creences i maneres de fer concretes. La interculturalitat aposta per un model social que promogui una convivència que sigui capaç de sostenir projectes comuns respectant les diferències. En aquesta guia us facilitem algunes indicacions per a incorporar la perspectiva- mirada intercultural en el vostre dia a dia com a associacions, posant en valor la diversitat amb tot el que això comporta per, d’aquesta manera, contribuir com a teixit associatiu a fer que la nostra societat sigui més cohesionada i inclusiva. ESPAI TORRE JUSSANA - SERVEIS PER A ASSOCIACIONS tjussana.cat | facebook.com/torrejussana I twitter.com/tjussana GUIA D’ASSESSORAMENT TJ Número 15 | GEN_2022 COM INCORPORAR LA PERSPECTIVA INTERCULTURAL A LES ASSOCIACIONS? 1: DE QUÈ PARLEM B. IDENTITATS QUAN PARLEM A més de cultura, avui en dia, parlem força d’identitats. Perquè la identitat ens dona D’INTERCULTURALITAT altres sentits de pertinença, a vegades més importants que la cultura, i que també són I PER QUÈ compartits amb altres, com ara una classe social, una edat, un gènere, una orientació sexual, unes aficions, ideologies, religions, o la pertinença a una associació. ÉS IMPORTANT? C. IGUALTAT DE DRETS, DEURES I OPORTUNITATS La interculturalitat defensa un model de societat que promou processos de Si la interculturalitat defensa la igualtat efectiva de drets, deures i oportunitats és coneixement i reconeixement de la diversitat cultural, així com la relació i el diàleg perquè diversos trets culturals i identitats han esdevingut elements que són utilitzats entre persones i col·lectius que, tot i tenir bagatges socioculturals diferents, haurien per a discriminar certes persones i col·lectius què són tractades de forma desigual, de conviure amb igualtat de drets, deures i oportunitats. D’aquesta manera es pretén impedint-les l’accés a certs espais, serveis o béns com si no fossin ciutadans i transformar la societat, incidint especialment en les estructures existents, amb ciutadanes o, fins i tot, tractant-los com si no fossin persones. l’objectiu de fer-la més igualitària. En aquestes actituds racistes i discriminatòries s’hi poden combinar o superposar Tot seguit us desgranem alguns dels conceptes que hi estan relacionats: diversos trets culturals i identitaris, com l’origen, l’ètnia, la religió o la fisonomia, en A. DIVERSITAT CULTURAL relació amb altres factors com ara el sexe, la identitat de gènere, l’edat, la classe social, l’orientació sexual i les diferents capacitats funcionals. És per això que la perspectiva intercultural ha d’incorporar també la perspectiva interseccional, que Per diversitat cultural ens referim a les formes diverses de veure el món. Tothom té ens indica de quin tipus de discriminacions estem parlant, per a poder detectar-les i una manera de veure i entendre el món, però en cada societat s’ha desenvolupat de combatre-les. formes diferents. La cultura s’adquireix al llarg de la vida i, per tant, és dinàmica i canviant. No podem pensar que la cultura és només allò que aprenem d’infants. Amb la globalització, els desplaçaments i les migracions, les cultures han esdevingut híbrides, amb valors, creences i costums que provenen de diferents fonts i que no PER EXEMPLE... sempre tenen com a referència un únic territori de naixement. ...és sabut que les dones tenen més dificultats per optar a llocs de treball que PER EXEMPLE... impliquin assumir càrrecs directius perquè hi ha qui creu que no en són aptes. Aquesta ...un home de Barcelona que es va exiliar amb els seus pares a França durant la actitud discriminatòria en l’àmbit laboral pot dictadura franquista. Allà, quan va ser gran, es va casar amb una dona xilena i esdevenir més cruent si resulta que la dona varen marxar a Xile on hi van viure uns anys i van tenir dos fills. Durant els anys és jove i/o fosca de pell i/o d’origen africà i/o setanta van tornar a França i més tard, als noranta a Espanya, on van instal·lar-se de religió musulmana. primer a Madrid i després a Barcelona, on ell s’ha reunit amb els germans. Un fill viu a Xile i l’altra filla a França. De quina cultura creieu que és aquesta família? ESPAI TORRE JUSSANA - SERVEIS PER A ASSOCIACIONS tjussana.cat | facebook.com/torrejussana I twitter.com/tjussana GUIA D’ASSESSORAMENT TJ Número 16 | DES_2021 COM INCORPORAR LA PERSPECTIVA INTERCULTURAL PER ASSOCIACIONS? Un altre aspecte important de la perspectiva intercultural és l’equitat. Com aquesta Tots els elements anteriors són claus per a augmentar el nombre de persones perspectiva vol posar en valor i reconèixer la diversitat cultural no pot confondre implicades en l’entitat1, així com el nombre de participants en les nostres activitats. igualtat amb homogeneïtat. Així, en cada situació cal tenir en compte que per garantir La participació parteix de la vinculació, d’un sentir-se part de l’organització. Per què la igualtat s’ha de parar atenció a la diversitat. això passi cal pensar, dissenyar, planificar, construir conjuntament, confrontant idees, gestionant l’acord i el desacord, dialogant de forma positiva i repensant de dalt a baix els diferents canals i les diferents formes de participació2. PER EXEMPLE... ...cal atendre de forma diferent a una persona recent arribada del Senegal que PER EXEMPLE... li interessa i demana informació de l’activitat que desenvolupem a l’associació que a una altra persona gran amb dificultats de mobilitat del barri que s’apropa ...imaginem que des de l’associació de famílies d’una escola (AFA) organitzem amb el mateix interès. Per qüestions idiomàtiques o per qüestions de mobilitat una activitat teatral infantil per a representar Els Pastorets, però veiem que no ambdues persones necessiten ser informades i ateses de manera diferent per a hi participen gaires famílies de l’escola (famílies amb orígens diversos -africans, garantir el dret a la mateixa informació. asiàtics, americans, etc.) Potser no hem pensat prou en explicar i convidar activament a aquestes famílies. I potser tampoc hem pensat que calia explicar què són “els pastorets”, el seu sentit nadalenc, la tradició de la representació i la importància de participar malgrat la diferència d’origen i tradició religiosa. D. EVITAR LA SEGREGACIÓ: Potser no hem pensat prou en els horaris més adequats pel tipus de famílies CONVIVÈNCIA, DIÀLEG I RELACIÓ que hi ha l’escola? I si per un altre any, fins i tot explorem la història d’aquesta tradició i les seves influències i confluències amb altres llocs i tradicions i veiem Si amb la perspectiva intercultural parlem de convivència, diàleg i relació és perquè com implicar des de l’inici a les famílies d’altres orígens? volem evitar la segregació, la separació i els guetos, així com també l’assimilació. La convivència implica la creació d’entorns en els quals les relacions són actives i comprometen a les persones i grups en allò comú, públic, compartit, amb allò que cuidem, que representa la nostra associació i que ens vincula al barri i a la ciutat. 1 Per a més informació sobre com vincular les persones a l’entitat consulteu la Guia d’Assessorament 12: Com fer l’Acollida de les persones que s’incorporen a l’entitat. 2 Vegeu l’Útil Pràctic 20 sobre com fer unes Associacions més participatives. ESPAI TORRE JUSSANA - SERVEIS PER A ASSOCIACIONS bcn.cat/tjussana | facebook.com/torrejussana I twitter.com/tjussana GUIA D’ASSESSORAMENT TJ Número 15 | GEN_2022 COM INCORPORAR LA PERSPECTIVA INTERCULTURAL A LES ASSOCIACIONS? 2: QUÈ IMPLICA INCORPORAR LA preguntar-nos el perquè, ja sigui per l’interès, o per l’existència de PERSPECTIVA INTERCULTURAL? barreres d’accés, ja siguin més o menys visibles. D’acord al barri on estigueu ubicats, als públics als quals us adreceu i al tipus Un dels aspectes a tenir en compte és que la interculturalitat interpel·la al conjunt d’activitat que desenvolupeu, es tracta d’identificar en la proximitat a persones, de l’associació i que cal aplicar-la en tots els seus àmbits i nivells: en l’estructura, col·lectius, xarxes i projectes que representin trets culturals i identitaris diversos amb les activitats, els projectes i les relacions internes i externes. Cal incorporar la els quals segurament podeu compartir interessos. interculturalitat de forma transversal, de forma que impregni des dels objectius i valors fins a les accions i relacions. MANTENIR LA MENT OBERTA Això implica en primer lloc l’adopció d’unes actituds que han de formar part de → Per a poder apropar-vos a persones i col·lectius diversos sense prejudicis i l’estratègia de la mateixa associació com, per exemple: estereotips, és a dir, sense aquelles idees prèvies que a vegades ens construïm sobre ells i elles perquè no tenim un nivell de relació suficient que ens permeti FER-SE PREGUNTES CONSTANTMENT veure-les com a persones amb les quals tenir empatia i establir complicitats. Fer-vos preguntes al voltant de l’associació i dels projectes que impulseu us pot → Per a obrir les portes a la creativitat, la flexibilitat i la innovació, tant en l’entitat ajudar a superar inèrcies i a revisar hàbits i mètodes. No sempre i necessàriament com en els projectes que desenvolupeu. per a canviar-los, sinó per introduir millores que suposin ampliar possibilitats per → Per a mantenir diàlegs constructius, amb debats que abordin també els problemes aconseguir que les vostres activitats: i conflictes propis de la relació i confrontació de les idees i opinions, per aconseguir que esdevinguin oportunitats per a entomar nous reptes. → Motivin i atreguin a un públic més ampli i divers FORMAR-SE3 → Garanteixin l’accés a tothom, de forma que ningú pugui sentir- La formació en diferents aspectes relacionats amb la se’n exclòs interculturalitat us permetrà conèixer més a fons la perspectiva: què és, què implica i com aplicar-la en la vostra associació en concret i en els projectes que impulseu. Persones expertes en → Siguin espais de participació i relació entre persones diverses amb la matèria us aportaran coneixements teòrics i pràctics sobre mecanismes que permetin escoltar, dialogar activitats, mètodes i tècniques, i sobre altres experiències entre i tenir en compte diferents punts vista, sempre en condicions les quals hi poden haver associacions i projectes semblants d’igualtat. als vostres que us poden suggerir i inspirar. Ara bé, formar-se no només és assistir a cursos i tallers. També us recomanem llegir l’àmplia literatura que existeix sobre aquests aspectes, com les diverses guies editades pel Programa BCN Intercultural o CONÈIXER I RECONÈIXER LA DIVERSITAT EN L’ENTORN el Dossier Barcelona Associacions 48 de Torre Jussana. Només si tenim present la diversitat del nostre voltant podrem valorar quins perfils 3 En aquest enllaç trobareu les formacions que s’imparteixen des del del Programa BCN no se senten interpel·lats per allò que ofereixen les associacions i projectes, i podem Interculturalitat (PROGBI). ESPAI TORRE JUSSANA - SERVEIS PER A ASSOCIACIONS tjussana.cat | facebook.com/torrejussana I twitter.com/tjussana GUIA D’ASSESSORAMENT TJ Número 15 | GEN_2022 COM INCORPORAR LA PERSPECTIVA INTERCULTURAL A LES ASSOCIACIONS? 3: COM APLICAR LA PERSPECTIVA INTERCULTURAL? Respectar la diversitat social Seguint el marc teòric sobre el bon funcionament associatiu elaborat per Torre i cultural, tot reconeixent-la i Jussana4, us apuntem a continuació algunes idees i claus per aplicar la mirada intercultural a la vostra associació: integrant-la a l’associació. 3.1 LA INTENCIÓ Es tracta d’incorporar la interculturalitat en la raó de ser de l’entitat, és a dir, en allò que fa referència al qui som i on anem, de tal manera que la perspectiva intercultural esdevingui un compromís ferm de l’entitat. Lluitar contra tot tipus de LA INTERCULTURALITAT EN LA MISSIÓ, discriminació per classe, origen, ELS OBJECTIUS I ELS VALORS DE L’ASSOCIACIÓ edat, gènere, orientació sexual. Afavorir la igualtat de drets, deures i Assumir valors com el suport oportunitats a tothom. mutu, la diversitat com a riquesa, l’empatia, la fraternitat, el respecte, el diàleg, la convivència. Promoure la transformació cap a una ESTRATÈGIES AMB PERSPECTIVA INTERCULTURAL societat intercultural. → Estar predisposats al canvi i a l’adaptació a noves necessitats; a revisar-se; a escoltar suggeriments i a incorporar propostes. → Comprometre’s a gestionar la diversitat i a abordar la convivència entre diferents, tot detectant les oportunitats per aprofitar-la i introduir-hi millores. 4 Podeu trobar les claus pel bon funcionament associatiu (marc teòric de Torre Jussana) en la Guia d’Assessorament 1: Les claus del bon funcionament d’una associació. ESPAI TORRE JUSSANA - SERVEIS PER A ASSOCIACIONS tjussana.cat | facebook.com/torrejussana I twitter.com/tjussana GUIA D’ASSESSORAMENT TJ Número 165 | GDESN_20212 CCOOMM I NINCCOORRPPOORRAARR L LAA P PEERRSSPPEECCTTIVIVAA I NINTTEERRCCUULLTTUURRAALL A P LEERS A ASSSSOOCCIAIACCIOIONNSS?? 3.2 L’ACCIÓ ACCIONS DE PLANIFICACIÓ I DEFINICIÓ D’OBJECTIUS AMB PERSPECTIVA INTERCULTURAL En aquest nivell es tracta de promoure accions concretes que us permetin detectar la diversitat sociocultural, facilitar la seva incorporació en l’associació → Planificar projectes amb objectius encaminats a mostrar, per exemple, diversos i en els projectes, definint objectius i planificant activitats que, amb coherència sabers i formes de fer al voltant de les temàtiques que tracteu a l’entitat (jocs, amb la raó de ser de l’entitat, la posin en valor i la facin visible, per tal que també esports, alimentació, arts, etc.), sigui en altres llocs del món, en àrees rurals o pugueu valorar els resultats i beneficis de la incorporació d’aquesta perspectiva. en altres períodes històrics, i organitzar mostres, taules rodones, exposicions i/o debats per a fer-los visibles i promoure l’intercanvi d’aprenentatges. ACCIONS PEL RECONEIXEMENT DE → Planificar activitats que tinguin com a objectiu abordar solucions i propostes a LA DIVERSITAT SOCIOCULTURAL reptes globals que s’hagin donat per part d’altres societats del món amb formes de pensar i de fer diverses. Per exemple, al voltant de la crisi climàtica, de l’aigua, de → Identificar la diversitat en l’associació i en el vostre entorn per saber de quin tipus les energies renovables, de la salut, de l’economia,... de diversitat estem parlant, quines persones o grups la representen i què poden → Organitzar campanyes i accions de sensibilització relatives a la diversitat social aportar a l’entitat. i cultural existent al vostre barri i entorn, per a donar a conèixer les necessitats i propostes específiques d’aquests col·lectius i promoure la seva participació, tot evitant la seva exclusió i invisibilització per causa del seu origen, sexe, religió, edat, ƒ Per exemple, detectar persones i ƒ O detectar col·lectius/associacions orientació sexual, etc. grups a la mateixa associació i/o al de persones procedents d’altres barri amb trajectòries diverses que països que estan al vostre barri. poden plantejar-vos altres opcions Conèixer què fan i quins són els i maneres de treballar seus interessos, ens pot aportar o participar. idees per a posar en marxa noves iniciatives i projectes conjunts. → Identificar possibles entrebancs que puguin tenir persones o grups en associar-se, federar-se o complir amb alguns requisits burocràtics de l’entitat o projecte, per tal ACCIONS PER AVALUAR EL GRAU de garantir la comprensió dels mecanismes i l’accés a l’entitat. D’INTERCULTURALITAT ASSOLIT → Identificar necessitats compartides (sobre el barri, la ciutat, la temàtica de → Fixar indicadors quantitatius i qualitatius per a poder avaluar la participació de treball,....) per a dissenyar projectes, activitats o campanyes que impliquin a persones diverses en la vostra entitat i projectes, així com el nombre d’activitats persones diverses al voltant d’interessos i/o reivindicacions comunes, com a veïns/ que heu organitzat, amb l’objectiu de posar en valor la diversitat sociocultural i es del barri, petits comerciants, joves, dones, practicants d’un mateix esport, etc. evitar la seva invisibilització o exclusió. ESPAI TORRE JUSSANA - SERVEIS PER A ASSOCIACIONS tbjcuns.scaanta/t.jcuasts a | n afa c | e bfaocoekb.cooomk./ctomrre/tjoursrseajunsas a In atw Ii t t tewr.ictotemr./ctojums/stajunsasana GUIA D’ASSESSORAMENT TJ Número 15 | GEN_2022 COM INCORPORAR LA PERSPECTIVA INTERCULTURAL A LES ASSOCIACIONS? 3.3 LA PARTICIPACIÓ FOMENTAR LA PARTICIPACIÓ DIVERSA EN LES ACTIVITATS Pel que fa a la participació, es tracta de parar l’atenció a les relacions i a les vinculacions de les persones i grups amb l’associació, fer que se sentin part del D’entrada, heu de tenir sempre present la necessitat de revisar permanentment el projecte global i de les activitats, ja que això és un aspecte clau per a assolir una funcionament de la pròpia entitat, amb una visió autocrítica i incorporant la diversitat a participació diversa. Per tant, cal incorporar la diversitat sociocultural i posar-la en tots els nivells (equip tècnic, espais de presa de decisions, etc.), adaptant les activitats valor, tant en els espais de presa de decisions de l’associació, com en la seva base a les necessitats de tots els perfils potencials. social (persones associades, voluntàries i tècniques), en els projectes i activitats i, Cal posar especial atenció per a detectar possibles dificultats i/o barreres d’accés a la també, en les relacions externes i xarxes socials. participació, intentant evitar o minimitzar-ne els efectes: → A nivell d’horaris per a facilitar la conciliació laboral, personal i familiar. VINCULAR LA DIVERSITAT → A nivell de serveis o altres mecanismes de suport mutu per a persones que tenen EN L’ESTRUCTURA DE L’ASSOCIACIÓ persones dependents al seu càrrec, com ara serveis de cangur per a infants. → Incorporar persones que siguin → A nivell d’espais per a salvar possibles obstacles físics o de mobilitat, contemplant representatives de les diversitats la possibilitat de desplaçar-se i organitzar certes activitats en espais pròxims a detectades a les juntes i altres òrgans aquestes persones i/o grups. de decisió de l’entitat, en el personal → A nivell de comprensió de continguts, comptant amb traductors/es o mediadors responsable de projectes i en la resta i mediadores interculturals per a facilitar l’expressió de persones participants d’iniciatives de la vostra entitat. arribades recentment que no tinguin el català o castellà com a llengües maternes. → Crear mecanismes (ordres del dia de → A nivell de difusió de les activitats i de l’associació, contemplar el carrer i els espais les reunions, comissions de treball, públics com a espais que faciliten l’apropament i la captació de gent diversa amb etc.) per abordar aspectes relatius a la interessos semblants. Tingueu també en compte per fer difusió l’entramat de botigues, diversitat, i intermediar en situacions comerços i espais de tot tipus sorgits amb la vinguda de població d’arreu del món. relacionades amb la convivència i el respecte per la diversitat. EL TREBALL INTERCULTURAL EN XARXA → Organitzar, de forma periòdica, activitats i/o jornades internes de → Fer-vos membre, com a associació, d’espais de coordinació existents al vostre barri o celebració, que siguin lúdiques i districte per tal d’arribar a tot el veïnat i tot treballant per fomentar el diàleg intercultural. festives i promoguin l’intercanvi i les → Establir relacions i vincles amb els diversos grups i associacions de contextos culturals relacions, per tal que us permetin diversos presents al barri, districte o ciutat, tot convidant-les a les vostres activitats i conèixer-vos fora dels ritmes celebracions i buscant formes de co·laboració i treball en xarxa5. quotidians de treball, activisme o militància. → Adherir-vos i col·laborar en campanyes de sensibilització, solidaritat i denúncia de possibles actes de discriminació i racisme cap a certs col·lectius i persones. 5 Us animem a consultar el Fitxer General d’Entitats Ciutadanes de Barcelona per tal de trobar les entitats del vostre territori amb qui poder establir aliances. ESPAI TORRE JUSSANA - SERVEIS PER A ASSOCIACIONS tjussana.cat | facebook.com/torrejussana I twitter.com/tjussana GUIA D’ASSESSORAMENT TJ Número 15 | GEN_2022 COM INCORPORAR LA PERSPECTIVA INTERCULTURAL A LES ASSOCIACIONS? 3.4 LA GESTIÓ Per a formalitzar i consolidar la perspectiva intercultural en la vostra associació és important que atengueu aspectes clau com la comunicació, la formació i l’elaboració de protocols interns. → Incloure en els documents → Incorporar el llenguatge inclusiu → Promoure accions de formació → Crear protocols interns marc de l’associació en les accions de comunicació interna entorn la interculturalitat, d’antidiscriminació. (estatuts, reglament de de l’associació, amb edicions adreçades als membres de regim intern, etc...) els adaptades dels materials i recursos l’associació, siguin persones elements pertinents per de manera que siguin accessibles associades, militants o voluntàries a incorporar de manera (diverses llengües, lectura i/o tècniques responsables d’àrees orgànica la perspectiva fàcil, etc.), per tal que totes les i projectes. Les formacions poden intercultural en el persones i col·lectius de contextos ser específiques sobre prejudicis funcionament de l’entitat. culturals diversos se sentin part i estereotips, sobre estratègies de la vostra associació i/o cridats de sensibilització i de lluitar a les activitats que organitzeu. contra la discriminació, sobre com adoptar un llenguatge inclusiu i com incorporar la perspectiva intercultural en l’entitat i en els projectes, etc. ESPAI TORRE JUSSANA - SERVEIS PER A ASSOCIACIONS tjussana.cat | facebook.com/torrejussana I twitter.com/tjussana GUIA D’ASSESSORAMENT TJ Número 15 | GEN_2022 COM INCORPORAR LA PERSPECTIVA INTERCULTURAL A LES ASSOCIACIONS? RECURSOS ÚTILS: Web de Barcelona Acció Intercultural (Ajuntament de Barcelona) » Pla Barcelona Interculturalitat: » Formació Intercultural El Pla Barcelona Interculturalitat Formació Intercultural és la 2021-2030 té per objectiu avançar línia d’acció del Programa BCN cap a una ciutat més inclusiva i Interculturalitat que vol acostar lluitar contra la discriminació. la perspectiva intercultural i la formació antirumors. » Programa Barcelona Intercultural (PROGBI) » Criteris i guies Programa impulsat per l’Àrea Guia de documentació i recursos. de Cultura, Educació, Ciència i Comunitat, i té la missió de promoure la incorporació de l’enfocament intercultural. » Què es la perspectiva intercultural? La mirada intercultural pren com a punt de partida la constatació d’una realitat social i cultural diversa. CONTINGUT ELABORAT PER: Cooperativa La Fàbric@, SCCL. A PETICIÓ DE: Departament d’Interculturalitat i Pluralisme Religiós Ajuntament de Barcelona ESPAI TORRE JUSSANA - SERVEIS PER A ASSOCIACIONS tjussana.cat | facebook.com/torrejussana I twitter.com/tjussana GUIA D’ASSESSORAMENT TJ Número 15 | GEN_2022 COM INCORPORAR LA PERSPECTIVA INTERCULTURAL A LES ASSOCIACIONS? Des de Torre Jussana – Centre EN QUÈ US PODEM AJUDAR A TJ?: A Torre Jussana de Serveis a les Associacions us ajudem a millorar oferim una orientació global a » INFORMACIÓ: oferim un servei d’informació general sobre el funcionament les associacions, a les seves les diferents associacions que hi ha a la ciutat de Barcelona. juntes directives i a les persones Podeu fer les vostres consultes per telèfon, correu electrònic de la vostra associació! amb responsabilitats, a partir o de manera presencial. o consultar la web del centre on hi de diferents serveis i recursos recopilem informació i recursos d’interès per a les entitats. orientats a donar respostes » ASSESSORAMENTS: us assessorem sobre com aplicar la a les necessitats que puguin perspectiva intercultural, com ampliar la vostra base social i ESPAI TORRE JUSSANA sorgir al llarg de la trajectòria com millorar els espais de participació tenint en compte els Serveis per a Associacions de cada associació. aspectes tractats en aquesta guia. » ACOMPANYAMENTS: us acompanyem en el processos de Av. Cardenal Vidal i Barraquer, 30 millora interna (canvis organitzacionals, planificacions 08035 Barcelona Tel. 932 564 118 estratègiques...) que inclouen també la mirada intercultural. tjussana.cat » FORMACIÓ: Consulteu els cursos que oferim en matèria de tjussana@bcn.cat participació i d’elaboració de projectes. fb.com/torrejussana » PUBLICACIONS: Consulteu les Guies d’Assessorament, els Útils Pràctics i els Barcelona Dossiers Associacions de Torre Jussana @tjussana » FONS DOCUMENTAL: Disposem de més de 800 documents rellevants pel funcionament associatiu, també, sobre la perspectiva intercultural. CONSULTEU TOTS ELS SERVEIS DEL CENTRE I COM SOL·LICITAR-LOS A TJUSSANA.CAT ESPAI TORRE JUSSANA - SERVEIS PER A ASSOCIACIONS tjussana.cat | facebook.com/torrejussana I twitter.com/tjussana