Drets Socials, Justícia Global, Feminismes i LGTBI Departament de Serveis Jurídics Pg. de Sant Joan 75, 9a 08009, Barcelona BARCELONA ANUNCI En Compliment dels articles 42 i 45 de la llei 39/2015, del procediment administratiu comú de les administracions públiques ES FA PÚBLIC I ES NOTIFICA el contingut del text íntegre de l’Acord de la Comissió de Govern en sessió de 3 de febrer de 2022 juntament amb les Bases específiques de la XXXVI edició dels premis 8 de març – Maria Aurèlia Capmany 2022, “Economia feminista: avancem contra la precarietat de les dones a la ciutat”: APROVAR les bases específiques de la XXXVI edició dels Premis 8 de març- Maria Aurèlia Capmany d'acord amb les Bases generals aprovades per la Comissió de govern, en sessió d'11 d'octubre de 2017, i publicades al Butlletí Oficial de la Província de Barcelona en data 27 de novembre de 2017; CONVOCAR la XXXVI edició dels Premis 8 de març-Maria Aurèlia Capmany; FIXAR el termini de presentació de sol·licituds en 20 dies hàbils des de l'endemà de la publicació de la convocatòria al Butlletí Oficial de la Província de Barcelona; AUTORITZAR la despesa de 18.000,00 euros amb càrrec a la partida 0200 48101 23241, del pressupost de 2022, condicionats a l'existència de crèdit adequat i suficient per a fer front a la disposició i lliurament d'aquest Premi; PUBLICAR-LES al Butlletí Oficial de la Província de Barcelona, al web municipal, al Tauler d'Edictes de l'Ajuntament de Barcelona i a la Gaseta Municipal". BASES ESPECÍFIQUES DE LA XXXVI EDICIÓ DELS PREMIS 8 DE MARÇ –MARIA AURÈLIA CAPMANY 2022- “ECONOMIA FEMINISTA: AVANCEM CONTRA LA PRECARIETAT DE LES DONES A LA CIUTAT”. PRIMERA. OBJECTE L’Ajuntament de Barcelona commemora el dia 8 de març, declarat Dia Internacional de les Dones per l’ONU, amb la convocatòria del premi 8 de Març - Maria Aurèlia Capmany, dedicat cada any a un tema monogràfic. En el context excepcional d’emergència sanitària i social com el que hem viscut globalment durant els últims anys, ha quedat palesa l’enorme importància de les cures en tots els àmbits, l’esforç que suposen quotidianament i la gran invisibilitat que tenen a la nostra societat. Són llocs de treball molt feminitzats (sectors sanitaris, d’atenció a les 1 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 10-2-2022 CVE 202210016767 Pàg. 1-8 https://bop.diba.cat A Drets Socials, Justícia Global, Feminismes i LGTBI Departament de Serveis Jurídics Pg. de Sant Joan 75, 9a 08009, Barcelona persones i de comerç de bens bàsics), amb molta inseguretat, i la precarietat d’aquestes ocupacions s’aguditza amb el nivell de salaris més baixos. Els efectes col·laterals d’aquesta crisi han suposat una pèrdua de condicions de benestar i l’augment de l’empobriment per a moltes dones (més proporció d’ERTO, més temporalitat i més desocupació, entre d’altres) Trobem l’evidència empírica que les desigualtats laborals entre dones i homes són un problema persistent. Alguns indicadors que il·lustren aquestes desigualtats a la ciutat de Barcelona són els següents: la bretxa salarial se situa en el 18,7%, la parcialitat laboral és 10 punts superior, la desocupació per baixa voluntària representa un 16% (ínfima en relació amb els homes) i el percentatge de dones que no rep cap ingrés suposa el 21%, davant del 16% dels homes. Des de l’economia feminista es qüestiona el biaix androcèntric de l’economia capitalista hegemònica, que representa un món centrat en el mercat, i que omet, com a activitats sense valor mercantil, les activitats orientades a la cura de la vida humana (majoritàriament desenvolupades per dones). Les normes patriarcals que determinen les relacions de gènere posen les dones en condicions de subordinació i d’opressió: adoptant diferents formes de dominació/subordinació com són els sistemes de propietat i d’herència (tradicionalment masclistes), la violència contra les dones, els sostres de vidre i la mateixa divisió del treball, amb la concentració de les dones en l’economia de les cures, desigualtats en l’educació i en les pràctiques professionals, la segregació per gènere en el mercat laboral, etcètera. La creació d’un nou model politicoeconòmic compatible amb aquests objectius en un marc de globalització, feminització del treball i de la força laboral a escala mundial obren nous camps per a la recerca i la participació política de les dones. L’economia feminista és molt conscient de la necessitat urgent d’un treball vinculat amb l’ecologisme, atès que l’abús i el deteriorament del medi ambient, el canvi climàtic i els problemes creats pel consumisme i el malbaratament han fet molt evident que l’experiència de les dones en la cura de les persones fa que, des d’aquest nou model econòmic, es tingui en compte i es presti més atenció a la cura del planeta, que es deteriora de manera imparable sota el model econòmic actual. A la nostra ciutat, la feminització arriba fins al 95% en algunes activitats laborals (quan les dones representen el 52% de la població de Barcelona), i té vincles amb determinats fenòmens socials que afecten la vida de les dones, com són la segregació horitzontal (concentració en determinades ocupacions, que en el cas de les dones es caracteritzen per una remuneració, un reconeixement i un valor social inferiors) i vertical (concentració de dones en llocs de treball que es caracteritzen per ser els de responsabilitat i remuneració més baixes), l’existència de sostres de vidre (barrera invisible que dificulta o obstaculitza l’accés de les dones als nivells més alts de poder, de decisió o responsabilitat en una empresa) i el fenomen del terra enganxós (circumstàncies originades per les responsabilitats i càrregues familiars que mantenen 2 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 10-2-2022 CVE 202210016767 Pàg. 2-8 https://bop.diba.cat A Drets Socials, Justícia Global, Feminismes i LGTBI Departament de Serveis Jurídics Pg. de Sant Joan 75, 9a 08009, Barcelona moltes dones atrapades a la base de la piràmide econòmica) que marquen la realitat de moltes dones i que contribueixen a la seva precarització en l’àmbit laboral. Tots aquests indicadors es tradueixen en pitjors condicions materials de vida per a les dones, i especialment per a les treballadores de les ocupacions que presenten un grau més elevat de feminització i precarització. La precarització es vincula amb qüestions com ara tenir salaris justos, la protecció contra els riscos, el dret de les persones treballadores a defensar els seus interessos i ser-ne partícips, així com els drets laborals favorables a la conciliació familiar i personal. A aquests factors cal sumar-hi altres aspectes no vinculats al mercat de treball formal, com serien les càrregues de treball (remunerat o no) de les dones, la manca de temps personal, situacions d’estrès, la manca de participació i els obstacles generats per les desigualtats de gènere, que interseccionen amb altres variables com l’origen, la classe, la diversitat funcionals, l’edat, etcètera. Per tot això exposat, es fa necessari un canvi en l’imaginari col·lectiu, i cal que el principal objectiu s’orienti a satisfer les necessitats bàsiques com el fi fonamental de l’economia, i on el bon viure sigui el benestar social, lliure de totes les desigualtats inherents al capitalisme i al patriarcat. L’Ajuntament de Barcelona té la voluntat de contribuir activament a resoldre aquests problemes, i ha posat en marxa diferents accions, com són les diferents convocatòries de subvencions a projectes, l’Estratègia contra la feminització de la pobresa i la precarietat a Barcelona, i la més recent: la Mesura de govern d’economia feminista: per a la millora de les condicions econòmiques, socials i laborals de les ocupacions més feminitzades i precaritzades, impulsades des de la Quarta Tinència d’Alcaldia de Drets Socials, Justícia Global Feminismes i LGTBI, després d’un procés participatiu on s’han recollit les principals necessitats detectades pel moviment feminista i les entitats de dones de la ciutat, entre d’altres. És per aquest motiu que la Direcció de Feminismes i LGTBI convoca la 36a edició del premi 8 de Març - Maria Aurèlia Capmany, amb el lema “Economia feminista: avancem contra la precarietat de les dones a la ciutat”, a fi de donar suport a projectes que ajudin a avançar en la lluita contra la precarietat laboral i la pobresa femenina, a través d’accions que permetin incidir en aspectes que suposin la valoració social i simbòlica de les tasques de cura, promovent nous models i que impulsin una millor convivència del treball remunerat i de les responsabilitats de cura. SEGONA. FINALITATS I RÈGIM JURÍDIC Es poden presentar projectes o treballs que tinguin com a finalitat:  Visibilitzar i sensibilitzar al voltant dels eixos principals de l’economia feminista, i incidir sobre l’actual divisió sexual del treball.  Millorar les condicions d’ocupació de les professions més precaritzades i feminitzades 3 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 10-2-2022 CVE 202210016767 Pàg. 3-8 https://bop.diba.cat A Drets Socials, Justícia Global, Feminismes i LGTBI Departament de Serveis Jurídics Pg. de Sant Joan 75, 9a 08009, Barcelona  Fomentar la contractació més estable i segura per a les dones per evitar la informalitat i la des protecció social.  El reconeixement social i econòmic de les ocupacions més feminitzades i precaritzades.  Combatre el terra enganxós per pal·liar els efectes de la sobrecàrrega i la desigualtat que situen les dones a la base de la piràmide econòmica, fomentant oportunitats de trajectòries professionals i l’enriquiment del treball que duen a terme.  L’autoorganització, l’empoderament i la representació de les treballadores.  Promoure una bona organització dels entorns laborals per una conciliació responsable i sostenible. Els projectes han de tenir les característiques següents:  Cal que siguin inèdits o que comencin a desplegar-se durant l’any de la convocatòria del premi (en cap cas no poden ser projectes acabats).  Han d’abordar la identificació, la prevenció i l’afrontament de la precarietat laboral de les dones, i la reducció de les desigualtats.  S’han de desenvolupar des d’una perspectiva de gènere i de justícia social.  Han de posar en el centre l’economia feminista, la sostenibilitat ambiental, la corresponsabilitat social i comunitària, l’empoderament i la participació política de les dones.  Han d’incloure la perspectiva interseccional, tenint en compte altres factors de desigualtat, com ara l’origen, l’edat, la diversitat funcional, l’orientació i la identitat sexual, la classe social o l’estructura familiar, entre d’altres, que es combinen per determinar l’accés als drets i les oportunitats de les dones en tota la seva diversitat.  S’han de materialitzar en accions concretes d’aplicació pràctica, que es duguin a terme a la ciutat de Barcelona, a escala de districte o de ciutat.  Han d’estar redactats amb un llenguatge inclusiu i no sexista. En el cos de la presentació del projecte ha de constar el compromís que, si el projecte és premiat, tota la comunicació, les imatges i el llenguatge que s’utilitzi sigui inclusiu i no sexista.  El règim jurídic es determina a les Bases generals reguladores d’aquesta convocatòria publicades al Butlletí Oficial de la Província de Barcelona en data 27 de novembre de 2017. TERCERA. PARTICIPANTS Poden presentar-hi un projecte les persones físiques, els grups, les associacions o altres entitats sense ànim de lucre de la ciutat de Barcelona. Les entitats han de tenir la seu a la ciutat de Barcelona. En el cas de grups que no estiguin formalitzats jurídicament i que estiguin integrats només per persones físiques, cal que la persona que actuï com a representant del grup estigui empadronada a la ciutat de Barcelona. 4 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 10-2-2022 CVE 202210016767 Pàg. 4-8 https://bop.diba.cat A Drets Socials, Justícia Global, Feminismes i LGTBI Departament de Serveis Jurídics Pg. de Sant Joan 75, 9a 08009, Barcelona QUARTA. PREMIS I DOTACIÓ El premi 8 de Març estableix una sola categoria de projecte i dos premis: o Premi del Jurat al millor projecte, dotat amb 15.000 euros. o Premi del Públic al millor projecte, dotat amb 3.000 euros. - El premi del Jurat només recau sobre un projecte, i aquesta informació és la que es farà pública, no una classificació de tots els treballs presentats. El veredicte del jurat que anunciarà el nom del projecte guanyador del premi es donarà a conèixer en el decurs d’un acte públic que, d’acord amb les recomanacions de les institucions sanitàries i de la situació respecte a la covid- 19, per preservar la salut de la ciutadania podria portar-se a terme per reproducció en línia o un sistema similar. Es farà en una data propera al dia 8 de març. La data, el lloc i l’hora s’anunciaran oportunament i es podran consultar al web barcelona.cat/dones. - El premi del Públic s’atorgarà a partir d’un procés participatiu de votació popular a través de la plataforma Decidim Barcelona, on es publicarà la fitxa resum de cada projecte que presentin els participants segons el model normalitzat d’aquesta convocatòria. La informació general sobre el procés de votació popular es publicarà al web Barcelona.cat/dones, i la informació detallada es publicarà a la plataforma Decidim Barcelona (https://www.decidim.barcelona). El resultat final del procés de votació es farà públic el mateix dia de l’acte de lliurament del premi, juntament amb el premi del jurat. Un mateix projecte no pot rebre els dos premis: el premi del Jurat i el premi del Públic. En el cas que el premi del Públic recaigui en el mateix projecte seleccionat pel jurat, el premi del Públic s’atorgarà al projecte o al treball classificat pel públic en segon lloc. La dotació del premi es farà a càrrec de la partida 0200-48101-23241, del pressupost del 2022, condicionada a l’existència de crèdit adequat i suficient per a l’exercici 2022. CINQUENA. CRITERIS DE VALORACIÓ En el procés de valoració dels projectes, el jurat tindrà en compte els criteris següents, que s’avaluaran de manera individual amb una valoració de 0 a 10 punts: 0 per al que menys s’ajusti al criteri i 10 per al que més s’hi ajusti. La puntuació màxima serà de 10 punts, que correspondran a la suma de la puntuació obtinguda per la valoració basada en els criteris generals, fins a un màxim de 5, i l’obtinguda sobre la base dels criteris específics, fins a un màxim de 5. Criteris generals, fins a un màxim de 5 punts: 5 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 10-2-2022 CVE 202210016767 Pàg. 5-8 https://bop.diba.cat A Drets Socials, Justícia Global, Feminismes i LGTBI Departament de Serveis Jurídics Pg. de Sant Joan 75, 9a 08009, Barcelona  Grau d’adequació a l’objecte i les finalitats que s’estableixen en les clàusules primera i segona d’aquesta convocatòria (fins a 1,5 punts).  Concreció, qualitat, coherència i viabilitat tècnica i econòmica de la proposta efectuada (fins a 1,5 punts).  Visibilitat de l’acció o sostenibilitat en el temps de l’actuació feta (fins a 1 punt).  Innovació metodològica (fins a 1 punt). Criteris específics, fins a un màxim de 5 punts:  Grau d’aplicació de la perspectiva de gènere i, de manera específica, aplicació de la perspectiva interseccional, que tingui en compte la diversitat de les dones de la ciutat i l’atenció a les desigualtats múltiples que les afecten per raó de gènere, classe, edat, religió, diversitat funcional, origen nacional o ètnic, etcètera (fins a 2 punts).  Ús de pràctiques col·laboratives i treball en xarxa (fins a 1 punt).  Àmbit d’actuació territorial, valorant específicament l’adequació a la realitat de la ciutat i, si escau, dels diversos barris de la ciutat (fins a 0,5 punts).  Presència majoritària de dones o paritat de gènere en la composició dels equips participants integrats per persones físiques (fins a 1,5 punts). SISENA. TERMINI I FORMA El termini de presentació de sol·licituds es de 20 dies hàbils des de l'endemà de la publicació de la convocatòria al Butlletí Oficial de la Província de Barcelona. Les bases i tota la informació de la convocatòria es poden consultar per internet a barcelona.cat/dones. Els projectes, realitzats per persones físiques o jurídiques, s’han de presentar obligatòriament en format telemàtic, a través del Registre electrònic de l’Ajuntament, al portal de tràmits i subvencions de l’Ajuntament de Barcelona. Els formularis normalitzats per presentar les sol·licituds, es podran trobar tant al portal de tràmits del web municipal (https://w9.bcn.cat/Ajuntament/premis.html), com al web de barcelona.cat/dones, i hauran d’anar acompanyats de la documentació que s’indica a la base setena. SETENA. DOCUMENTACIÓ Totes les persones físiques i jurídiques que hi estiguin interessades han de presentar, durant el termini establert, el formularis següents degudament emplenats: 6 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 10-2-2022 CVE 202210016767 Pàg. 6-8 https://bop.diba.cat A Drets Socials, Justícia Global, Feminismes i LGTBI Departament de Serveis Jurídics Pg. de Sant Joan 75, 9a 08009, Barcelona  Instància de sol·licitud de participació en el premi 8 de Març, segons el model normalitzat (que es pot descarregar del web barcelona.cat/dones).  Descripció del projecte segons el model normalitzat (que es pot descarregar del web barcelona.cat/dones).  Fitxa resum del projecte segons el model normalitzat (que es pot descarregar del web barcelona.cat/dones). Acompanyats de la documentació següent: ▪ Fotocòpia del DNI/NIF de la persona o l’entitat sol·licitant. ▪ Currículum dels grups, les associacions o les entitats que presenten el projecte. ▪ En el cas d’associacions i entitats constituïdes legalment, també cal aportar una còpia dels estatuts. En cas de grups que no estiguin constituïts legalment, cal lliurar una carta signada per totes les persones membres, en què es designi la persona responsable del grup, que serà la titular a tots els efectes de la convocatòria. El projecte, el pressupost i la fitxa resum s’han de presentar en format telemàtic, en el termini i la forma establerts en la clàusula sisena d’aquestes bases. VUITENA. CONDICIONS GENERALS DE LA CONVOCATÒRIA Els projectes i els treballs duts a terme amb el suport dels ajuts d’aquesta convocatòria són propietat de les persones autores, i hauran de fer constar la col·laboració de l’Ajuntament de Barcelona en qualsevol difusió o publicació del projecte, i en tot moment han d’utilitzar imatges i llenguatge inclusius des de la perspectiva de gènere. Les entitats i les persones participants assumeixen l’autoria de les seves obres i es comprometen a no presentar materials audiovisuals, fonogràfics, musicals i d’imatge sobre els quals no tinguin uns drets d’ús degudament acreditats. L’organització no es fa responsable de l’ús inadequat dels drets de la propietat intel·lectual dels autors o autores de les obres. Amb la presentació dels projectes i els treballs, els autors o autores autoritzen l’Ajuntament de Barcelona a publicar totalment o parcialment els projectes o a emetre’ls mitjançant formats i plataformes diversos, sempre que aquestes emissions no tinguin un objectiu comercial. Les persones físiques, les associacions, les entitats o els grups guanyadors es comprometen a elaborar una memòria audiovisual i dels resultats del projecte, que han de presentar quan s’acabi l’any de la convocatòria, i que es presentarà públicament durant el lliurament de premis de l’edició següent. El premi ha de ser acceptat per les persones beneficiàries amb la finalitat de complir les condicions fixades en aquestes bases. S’estableix un termini màxim de 30 dies naturals, a partir de l’endemà de l’acte públic de lliurament dels premis, perquè totes les entitats i les persones premiades entreguin a l’organització la documentació requerida per poder cobrar els premis atorgats. En cas 7 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 10-2-2022 CVE 202210016767 Pàg. 7-8 https://bop.diba.cat A Drets Socials, Justícia Global, Feminismes i LGTBI Departament de Serveis Jurídics Pg. de Sant Joan 75, 9a 08009, Barcelona que no es rebi aquesta documentació en el termini establert, quedarà sense efecte el lliurament del premi. El premi serà compatible amb qualsevol altre ajut o subvenció concedits per altres administracions o ens públics o privats per al mateix projecte, sempre que la suma del ingressos obtinguts per a l’execució del projecte no superi la de les seves despeses, tal com estableix la normativa d’aplicació. La participació en les convocatòries del premi 8 de Març suposa que les entitats i les persones que s’hi inscriguin accepten aquestes bases, així com les bases generals que el regulen i que es podran consultar al web barcelona.cat/dones. Així mateix, la participació suposa que les entitats i les persones inscrites atorguen a l’Ajuntament el consentiment perquè faci el tractament i, si escau, la comunicació de les dades de caràcter personal que siguin necessàries per donar compliment a aquestes bases específiques, o a les bases generals que són d’aplicació. Barcelona, 4 de febrer de 2022 Secretària Delegada Àrea de Drets Socials, Justícia Global, Feminismes i LGTBI M. Victoria Moreno Ortiz 8 Powered by TCPDF (www.tcpdf.org) B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 10-2-2022 CVE 202210016767 Pàg. 8-8 https://bop.diba.cat A