CÀ PSULES DE SOSTENIBILITAT La Fàbrica del Sol La publicitat indueix al consumisme Pg. Salvat Papasseit, 1 08003 Barcelona 932564430 lafabricadelsol@bcn.cat segons l’Agència Catalana del Consum, és estimular la demanda dels productes i serveis que comercialitzen les empreses per tal que el cicle producció-consum no es trenqui o s’alteri. En aquest sentit, podem dir que la publicitat indueix al consum, és a dir, a l’adquisició de béns destinats a satisfer les necessitats bàsiques de la població. Tot i això, La publicitat és una font d’informació, però sobretot un podem considerar que la publicitat va més enllà, i, amb l’afany de vendre canal de transmissió de valors molt potent. Els més per guanyar més, empeny al consumidor cap al consumisme, és a missatges publicitaris estan pensats per induir als dir, cap a la compra exagerada de béns per tal de sobresortir o posseir consumidors a consumir, a garantir una producció constant. més. Com a consumidors hem sucumbit a la moda, als valors egocèntrics Cada dia, cadascú de nosaltres rep uns 5000 impactes publicitaris i individualistes que ens transmeten els missatges de la publicitat, provinents de fonts molt diverses. Passejant pel carrer, a través dels missatges que ens conviden a admirar ídols i modes que canvien segons mass media, de vegades sense que ho vulguem, sense que ens interessos comercials, i no personals. n’adonem, la nostra ment capta missatges carregats de valors sobre La publicitat aconsegueix dirigir les costums de la població vers els seus d iferents serveis o productes que se’ns ofereixen a través de la interessos perquè amb el seu caràcter seductor aconsegueix establir un in terpel·lació directa: tu ets la persona que compta. vincle emocional amb el seu receptor. A través de l’estètica i el llenguatge, L a publicitat és un canal de constant transmissió de continguts la publicitat evoca emocions que busquen dirigir les decisions dels informatius, amb el llenguatge que li és propi, informa al consumidor consumidors. D’alguna manera els missatges de la publicitat marquen dels productes nous o que li són desconeguts. Podem considerar, pautes de conducta per a un consum sobredimensionat, responent així a p erò, que la publicitat és també un mitjà de constant transmissió de un afany productivista, més que consumista. va lors, i per tant, té una gran incidència en els costums i maneres de L’excés actual de producció de béns no va acompanyat de la vi ure de la majoria de la població. L’enorme influència de la publicitat internalització dels costos ambientals i de l’esgotament de recursos e s tradueix en imitar una forma de vida molt allunyada de la realitat naturals que suposa i això fa que l’entorn cultural i social construït sobre quotidiana de cadascú. Si analitzem els missatges publicitaris, la aquest model resulti poc sostenible a llarg termini. majoria transmeten, des del punt de vista dels valors, entre altres, una El repte es troba en reconèixer aquest model de produir sense límit, tendència a un consumisme desmesurat. deixar a un costat els dictats de la publicitat, i centrar-nos en l’objectiu Una de les funcions reconegudes de la publicitat, i la seva raó de ser, com a consumidors, d’obtenir béns útils i de bona qualitat. per on començar? més informació Sigues crític i pregunta’t què volen vendre’t i què et fa falta. A l’hora de comprar separa el que necessites del que t’agradaria o desitges comprar-te, i pregunta’t per la font de la inducció al desig. Opta per aquells productes o serveis que tinguin menys impacte negatiu tant ambiental com social. Reutilitza o repara abans de comprar de nou. Els productes locals elaborats amb recursos locals són els més sostenibles. Si penses que reps publicitat enganyosa pots fer una reclamació a través d’AutoControl o de l’Associació de consumidors més propera. * Text elaborat a partir del llibre Aprenguem a llegir la publicitat, Quilo Martínez, 1996 i altres fonts telemàtiques.