Mesures organitzatives per a la igualtat Informe Desembre 2021 Direcció i redacció: Disseny gràfic i maquetació: Gerència Municipal - Direcció El Guateque de Serveis de Gènere i Polítiques del Temps Impressió: Imatge i Serveis Editorials de Assessorament lingüístic: l’Ajuntament de Barcelona Linguaserve e Internacionalización Barcelona, desembre de 2021 de Servicios SA 2 Ajuntament de Barcelona Sumari Presentació 1 Assentar les bases 7 1.1 Organització paritària 8 1.2 Estructures per la transversalitat de gènere i el foment de la igualtat 9 1.3 Formació directiva 10 1.4 Recursos a l'abast de tothom 12 2 Presència i promoció: trencar el sostre de vidre 14 2.1 Recull de dones per ocupar càrrecs de lliure designació 15 2.2 Lluita contra la bretxa digital 16 2.3 Reserva de places a la Guàrdia Urbana 18 2.4 Suport a associacions de dones i feministes de la ciutat 20 3 Combatre el terra enganxós i la bretxa salarial 22 3.1 Foment de la igualtat en els ens participats 23 3.2 Reforç a sectors específics 24 3.3 Pressupostos i fiscalitat amb perspectiva de gènere 25 3.4 Increment de pressupost destinat a polítiques d'igualtat 27 3.5 Foment de la igualtat dins de l'organització municipal 28 4 Reorganitzar el temps de treball 30 4.1 Reconeixement i impuls a les empreses i organitzacions 31 4.2 El canvi dins de l'Ajuntament 33 4.3 Formació en temps per al personal municipal 35 4.4 En temps de confinament 37 4.5 Declaració de Barcelona en Polítiques del Temps 39 5 Eines per al canvi i la sensibilització 40 5.1 Clàusules d'igualtat de gènere en la contratació pública 41 5.2 Criteris de gènere en les subvencions 43 5.3 La perspectiva de gènere als equipaments i museus municipals 44 5.4 Altres àmbits de canvi institucional 47 5.5 Informes durant la pandèmia 51 5.6 Sensibilització interna 53 6 Fonaments 55 Mesures organitzatives per a la igualtat 3 4 Ajuntament de Barcelona Presentació Mesures organitzatives per a la igualtat és un recull de les actuacions actuals més destacades, contra les desigualtats de gènere dins l’organització de l’Ajuntament de Barcelona. El nostre consistori disposa del millor marc programàtic i normatiu per donar suport al treball per a la igualtat entre dones i homes, i també de la voluntat política i de la implicació executiva al més alt nivell per dur a terme actuacions amb èxit. Partim de l'acord del III Pla d’Igualtat d’Oportunitats entre dones i homes de l’Ajuntament de Barcelona (2020- 2023) amb les representants sindicals; així com del lideratge de la Tinença de Drets Socials, Justícia Global, Feminismes i LGTBI de l'Ajuntament de Barcelona; i el Pla per a la Justícia de Gènere (2021-2025) i el Reglament d’Equitat de Gènere. Algunes de les accions que resumim en aquestes pàgines van iniciar-se abans de la pandèmia de la covid-19, però la major part han estat desenvolupades durant la crisi que n’ha resultat. En aquestes circumstàncies adverses per al benestar de la ciutadania en general, les mesures organitzatives per a la igualtat en el nostre Ajuntament s’han intensificat i reforçat. El treball per a la igualtat en les organitzacions requereix canvis culturals que, per ser efectius, necessiten la participació i la contribució de qui els ha de portar a terme. La feina que en aquest sentit impulsa la Gerència Municipal és desenvolupada pels i les 14.000 treballadors i treballadores del nostre Ajuntament. Una tasca que hem de fer visible i donar a conèixer. Actuacions fetes en l’àmbit econòmic sobre pressupostos, fiscalitat o contractació pública; mesures adreçades als nostres perfils professionals on les dones estan infrarepresentades o pateixen d’un terra enganxós, i altres accions que —amb perspectiva de gènere— posen el focus en les polítiques de premis i distincions, la sensibilització o els equipaments municipals. Ens complau informar-vos dels avenços fets per l’Ajuntament de Barcelona en matèria d’igualtat. Que sens dubte no haurien estat possibles sense la implicació de tota la plantilla. Moltes gràcies pel vostre entusiasme i per fer possible aquest canvi. Sara Berbel Sánchez Gerent municipal Ajuntament de Barcelona Mesures organitzatives per a la igualtat 5 6 Ajuntament de Barcelona 1 Assentar les bases L’Ajuntament de Barcelona disposa d’instruments normatius molt punters per impulsar polítiques d’igualtat entre homes i dones als ens municipals. Però assentar bases estables d’igualtat de gènere al cor de les organitzacions requereix un canvi institucional que no només es produeix per l’aprovació de normes i procediments tècnics. Cal també voluntat política, bon govern executiu, una presència equilibrada de dones i homes, recursos i innovació per poder treballar de manera efectiva, així com una sensibilització i capacitació constant de les persones que configuren les organitzacions. Mesures organitzatives per a la igualtat 7 1.1 Organització paritària. L’Ajuntament de Barcelona assoleix la plena paritat a la direcció de les seves gerències centrals. L’any 2019, per primer cop, l’Ajuntament de Barcelona assoleix la plena paritat a l’estructura de gerències, complint així amb l’obligació —establerta a l’article 18 del Reglament per a l’equitat de gènere a l’Ajuntament de Barcelona (2019)— de garantir una composició paritària en tots els àmbits de presa de decisions, condició que es considera imprescindible en una societat veritablement democràtica. Al 2022 les gerències d’àrees, districtes i organismes autònoms estan ocupades per un 58,5% d’homes i un 41,5% de dones. També s’ha consolidat la presència de dones en jurats de selecció de premis i distincions, que l’any 2020 va arribar al 55%. 8 Ajuntament de Barcelona 1.2 Estructures per a la transversalitat de gènere i el foment de la igualtat. La DSGPT s’integra en la Gerència Municipal per facilitar la transversalització de la perspectiva de gènere. La transversalitat de gènere és la integració de la perspectiva de gènere en totes les fases polítiques per part de tots els actors involucrats en la presa de decisions. Perquè aquesta integració es dugui a terme, cal establir les estructures encarregades de desenvolupar-la i crear mecanismes que n’assegurin el desplegament. Amb aquesta determinació, la Direcció de Serveis de Gènere i Polítiques del Temps (DSGPT), òrgan responsable de la transversalització de la perspectiva de gènere, s’ubica des de l’inici del mandat 2019-2023 en el màxim lloc executiu: la Gerència Municipal. Aquesta centralitat, unida a la dotació del personal i dels recursos necessaris per al bon desenvolupament de la seva missió, assegura la màxima capacitat tècnica i executiva d’aquest òrgan per fer que la perspectiva de gènere s’incorpori en el conjunt de les polítiques municipals i en la seva organització. Paral·lelament, des del mandat anterior l’Ajuntament de Barcelona disposa del Departament d’Igualtat a la Gerència de Persones. Aquest òrgan, juntament amb la Comissió Tècnica d’Igualtat, vetlla per l’aplicació de la perspectiva de gènere dins les estructures internes de l’organització, i és el responsable de garantir la igualtat de gènere en matèria laboral i de prevenció i abordatge de l’assetjament sexual i per raó de sexe per a tot el personal. Mesures organitzatives per a la igualtat 9 1.3 Formació directiva. El personal gerencial de l’Ajuntament, els seus càrrecs electes i equips reben formació sobre igualtat de gènere el primer any de mandat. Per assegurar que la perspectiva de gènere s’integra en tots els nivells, polítiques i fases de l’actuació administrativa, a més de disposar d’estructures de govern eficients, és fonamental que el personal polític i gerencial tingui formació específica en matèria d’igualtat entre dones i homes. Per això, i en aplicació del Reglament per a l’equitat de gènere (2019), el govern municipal es compromet a garantir aquesta formació —suficient, de qualitat i amb caràcter obligatori— en el primer any de cada mandat, tant al personal gerencial com a les persones electes i als seus equips. 10 Ajuntament de Barcelona DIÀLEGS PER A UNA GESTIÓ LOCAL PER A LA IGUALTAT. EINES I ESTRATÈGIES PER AL PERSONAL GERENCIAL FINALITAT Oferir recursos per dirigir i gestionar les polítiques locals amb perspectiva de gènere, i traduir els enfocaments teòrics i les prioritats polítiques en eines de gestió per al personal gerencial. FORMAT Quatre sessions en què es produeix un diàleg entre dues persones expertes sobre una temàtica determinada, seguit d’un espai de debat i reflexió sobre estratègies, prioritats, reptes i problemàtiques actuals. Cada sessió té una assistència mitjana de 59 persones. SESSIONS I TEMÀTIQUES Gestió local amb perspectiva de gènere, a càrrec de Sara Berbel (doctora en Psicologia Social i gerent municipal) i Sonia Ruiz (doctora en Ciències Polítiques i cap de la DSGPT). La igualtat de gènere a la política econòmica, amb Carmen Castro (doctora en Economia i investigadora de la Càtedra d’Economia Feminista de la Universitat de València) i Paula Rodríguez (doctora en Economia, professora i fundadora del Centre d’Estudis Interdisciplinaris sobre Gènere i Feminisme de la Universitat Pablo Olavide). Barris inclusius i sostenibilitat, a càrrec de Yayo Herrero (antropòloga i educadora social, professora de la Càtedra Unesco Educació Ambiental i Desenvolupament Sostenible de la UNED). Estratègies per garantir una ciutat de drets, amb Maribel Cárdenas (educadora social i directora de Polítiques d’Igualtat de l’Ajuntament de Santa Coloma de Gramenet) i Marta Lois (doctora en Ciències Polítiques i professora de la Facultat de Ciències Polítiques i Socials de la Universitat de Santiago de Compostel·la). Atesa la importància que ha adquirit el teletreball, i els possibles impactes d’aquesta modalitat sobre les desigualtats entre dones i homes, està previst que a l’abril del 2022 el personal gerencial participi en una taula rodona sobre teletreball amb perspectiva de gènere. CALENDARI Cicle formatiu realitzat entre el desembre del 2019 i el juliol del 2020. Mesures organitzatives per a la igualtat 11 1.4 Recursos a l’abast de tothom. A més de rebre una formació integral en matèria de gènere, el personal municipal disposa d’un espai a la intranet de l’Ajuntament on trobar documentació i recursos per treballar la transversalitat de gènere en la seva feina diària. El Pla de formació i desenvolupament de l’Ajuntament inclou anualment una formació integral, a càrrec de la DSGPT, sobre la incorporació de la perspectiva de gènere. El curs Com incorporar la perspectiva de gènere a la teva feina?, de realització voluntària i en el qual només l’any 2021 han participat 52 persones, permet aprofundir en el coneixement d’eines i metodologies pràctiques, àmbits d’intervenció i aspectes teòrics i normatius al voltant de la igualtat de gènere. La finalitat és que el personal municipal adquireixi una base sòlida de coneixements i habilitats per incorporar la perspectiva de gènere a la seva feina diària. A més, el 2022 s’iniciarà una formació obligatòria del Reglament per a l’equitat de gènere per al conjunt del personal de l’Ajuntament de Barcelona. S’ha dissenyat un curs en línia que assegurarà una base de coneixements en igualtat de gènere a tota la plantilla municipal: funcionariat i personal laboral de totes les àrees, gerències i districtes. Aquesta formació, disponible a partir del gener del 2022, tindrà un enfocament pràctic i es presentarà en tres versions per adaptar-se als diferents perfils: comandaments, personal tècnic i personal administratiu. Més enllà dels cursos estables consolidats, cada any s’actualitzen diversos continguts formatius. El 2022 també s’estrena un nou material en l’espai virtual d'aprenentatge (EVA) sobre comunicació inclusiva i ús d’un llenguatge no sexista. D’altra banda, l’abril del 2021 va començar a funcionar un nou espai sobre gènere i usos del temps a la intranet municipal. Accessible de manera permanent, ofereix documentació i recursos al personal de l’Ajuntament per aplicar la perspectiva de gènere a la seva feina, amb el suport de la DSGPT per resoldre dubtes concrets. 12 Ajuntament de Barcelona Amb un enfocament pràctic, l’espai està orientat a fomentar l’interès i l’autonomia del personal; inclou diferents tipus de continguts i formats per contribuir a fer efectiva l’aplicació de la transversalitat de gènere a tota l’organització municipal. A l’apartat de Polítiques del Temps es comparteixen informació i eines que ens ajuden a millorar l’organització del nostre temps de treball. Mesures organitzatives per a la igualtat 13 2 Presència i promoció: trencar el sostre de vidre El concepte “sostre de vidre” fa referència a la barrera d’obstacles —aparentment invisibles, però molt reals— que les dones treballadores troben en la seva carrera professional i que fa que estadísticament vegin limitat el seu accés a uns llocs executius o d’alt lideratge que semblen reservats gairebé en exclusiva als homes. Aquest fenomen es dona amb més intensitat en aquells sectors als quals les dones han accedit més recentment i on acostumen a estar infrarepresentades. L’Ajuntament de Barcelona treballa per trencar les barreres d’accés de les dones a determinats llocs de treball i per eliminar el sostre de vidre en la seva estructura. En definitiva, per fer que homes i dones tinguin les mateixes possibilitats d’accedir i ascendir a una feina. 14 Ajuntament de Barcelona Presència i promoció: 2.1 Recull de dones per ocupar càrrecs de lliure designació. trencar el sostre de vidre Trencar el sostre de vidre requereix dur a terme accions positives per a facilitar la promoció de les dones. Per fer-ho possible, el primer pas és sempre identificar i conèixer les dones de l’organització que tenen la formació, l’experiència i la categoria laboral necessàries per ocupar càrrecs de responsabilitat. Per això, la Gerència Municipal està iniciant el desenvolupament d’un sistema per detectar, fer visibles i recollir les dones de l’Ajuntament que tenen el currículum i el potencial per ocupar càrrecs de lliure designació. Es tracta, doncs, de fer aflorar trajectòries laborals i coneixements excepcionals. Mesures organitzatives per a la igualtat 15 2.2 Lluita contra la bretxa digital. A Barcelona, les dones només ocupen el 26% dels llocs de treball del sector TIC, i únicament un 8,6% ho fan en posicions tècniques. Per combatre la situació d’infrarepresentació de les dones en un dels sectors que més ocupació crea a tot el món, l’Ajuntament de Barcelona aprova la mesura de govern BcnFemTech 2021-2023: per l’equitat de gènere al sector TIC. A més d’una bateria d’actuacions destinades a donar visibilitat i suport a les dones del sector TIC i a potenciar les vocacions tecnològiques entre les nenes, la Gerència Municipal ha indagat en la bretxa digital de gènere dins de l’Ajuntament per tal de proporcionar eines per a promoure un entorn veritablement igualitari i que ofereixi les mateixes oportunitats a homes i dones. La voluntat és que el nostre Ajuntament es converteixi en una administració de referència en aquest àmbit, i per això s’ha portat a terme una enquesta orientada al conjunt del personal i una anàlisi específica dels llocs de treball amb component TIC de l’Ajuntament, revisant el mateix concepte de lloc de treball TIC des d’una perspectiva de gènere, i analitzant les dades disponibles. En l’actualitat s’estan extraient aprenentatges al respecte, així com recomanacions de futur, i també es treballa en una proposta de xarxa de dones tecnòlogues municipals que promogui el seu empoderament i recursos de mentoria. Des de l’any 2021, l’Ajuntament de Barcelona també atorga el Premi “BCN FEM TECH per l’equitat de gènere al sector TIC”. Aquest reconeixement vol donar visibilitat i suport als projectes del sector TECH de la ciutat liderats per dones en quatre modalitats d’acord amb les següents categories: • Categoria A: STEM, gènere i infància. • Categoria B: Dades amb mirada de gènere en el sector de la tecnologia. • Categoria C: Violències a les xarxes. • Categoria D: Visibilitat de les dones Tech a la ciutat de Barcelona. 16 Ajuntament de Barcelona • Categoria A: STEM, gènere i infància. • Categoria B: Dades amb mirada de gènere en el sector de la tecnologia. • Categoria C: Violències a les xarxes. • Categoria D: Visibilitat de les dones Tech a la ciutat de Barcelona. Mesures organitzatives per a la igualtat 17 2.3 Reserva de places a la Guàrdia Urbana. L’Ajuntament aplica una quota de gènere que destina el 40% de les places d’accés a la Guàrdia Urbana a dones candidates. La Guàrdia Urbana de Barcelona, com a policia de la ciutat, ha d’assumir les seves funcions des de la proximitat i amb vocació de servei a la ciutadania i, alhora, ha de ser un fidel reflex i exponent de la ciutat a la qual serveix. Però aquest reflex no sempre s’aconsegueix, i és que els cossos de seguretat són un dels sectors caracteritzats per la infrarepresentació femenina. Per contribuir a frenar aquesta tendència —associada al fenomen del sostre de vidre— el 2020 l’Ajuntament de Barcelona es converteix en la primera administració pública de Catalunya que aplica una quota de gènere d’un 40% en la nova promoció d’agents de la Guàrdia Urbana. Aquesta mesura és acordada des de la Comissió Tècnica d’Igualtat, de la qual forma part el Departament d’Igualtat de la Gerència de Persones i Desenvolupament Organitzatiu. Gràcies a aquesta reserva de places, en lloc de les 103 dones que haurien accedit al cos (36,5% de les candidatures), se’n seleccionen 112. D’homes, 170. Destaca el fet que, en la convocatòria del 2020, 1 de cada 3 aspirants són dones, la qual cosa és el percentatge de candidatures femenines més alt de la història de la Guàrdia Urbana de Barcelona. SOM DONES SOM URBANES Convocarem 1.000 noves places fins al 2023. 282 nous efectius per a aquest 2020. Ara serem més. 18 Ajuntament de Barcelona La Guàrdia Urbana de Barcelona, com a policia de la ciutat, ha d’assumir les seves funcions des de la proximitat i amb vocació de servei a la ciutadania i, alhora, ha de ser un fidel reflex i exponent de la ciutat a la qual serveix. Però aquest reflex no sempre s’aconsegueix, i és que els cossos de seguretat són un dels sectors caracteritzats per la infrarepresentació femenina. Per contribuir a frenar aquesta tendència —associada al fenomen del sostre de vidre— el 2020 l’Ajuntament de Barcelona es converteix en la primera administració pública de Catalunya que aplica una quota de gènere d’un 40% en la nova promoció d’agents de la Guàrdia Urbana. Aquesta mesura és acordada des de la Comissió Tècnica d’Igualtat, de la qual forma part el Departament d’Igualtat de la Gerència de Persones i Desenvolupament Organitzatiu. Gràcies a aquesta reserva de places, en lloc de les 103 dones que haurien accedit al cos (36,5% de les candidatures), se’n seleccionen 112. D’homes, 170. Destaca el fet que, en la convocatòria del 2020, 1 de cada 3 aspirants són dones, la qual cosa és el percentatge de candidatures femenines més alt de la història de la Guàrdia Urbana de Barcelona. SOM DONES SOM URBANES Convocarem 1.000 noves places fins al 2023. 282 nous efectius per a aquest 2020. Ara serem més. Mesures organitzatives per a la igualtat 19 2.4 Suport a associacions de dones i feministes de la ciutat. L’Ajuntament treballa amb el Consell de les Dones de la ciutat per avançar conjuntament en polítiques d’igualtat de gènere. El Consell de les Dones és un espai participatiu de trobades regulars on debatre i tractar qüestions d’interès per a les dones barcelonines. A més de rendir comptes de l’actuació municipal en matèria d’igualtat, el Consell recull les demandes, els interessos i les aportacions dels grups de dones i feministes de la ciutat per donar-hi resposta a través de les polítiques municipals. La DSGPT ofereix assessorament a les entitats de la ciutat mitjançant l’organització de sessions informatives sobre qüestions concretes. Amb aquesta finalitat, entre el 2019 i el 2020 la DSGPT ha participat en 34 sessions informatives organitzades pels òrgans municipals en el marc de la Convocatòria general de subvencions. L’objectiu és oferir a les entitats assistents unes pautes sobre l’obtenció de la puntuació relacionada amb la incorporació de la perspectiva de gènere en la seva estructura i activitats. A més, la DSGP ofereix un servei permanent d’assessorament a través del qual s’han atès 11 entitats fins al 2021. El Consell de Dones de Barcelona és dels més potents de tot l’Estat. El seu bon funcionament i l’increment continuat del nombre d’entitats que en formen part posa en relleu la importància de la participació en l’elaboració de les polítiques d’igualtat de gènere. 20 Ajuntament de Barcelona Mesures organitzatives per a la igualtat 21 3 Combatre el terra enganxós i la bretxa salarial A més del sostre de vidre (el conjunt de dificultats per accedir als llocs de direcció), les dones també es troben amb el terra enganxós: totes aquelles càrregues domèstiques i familiars que culturalment assumeixen les dones, que les aboquen a treballar en sectors precaris i mal remunerats i que impedeixen el desenvolupament de la seva carrera professional en igualtat de condicions que els homes. Combatre aquests fenòmens és clau en la lluita contra la bretxa salarial, una de les expressions més flagrants de la desigualtat que pateixen les dones en l’àmbit laboral. 22 Ajuntament de Barcelona Combatre el terra 3.1 Foment de la igualtat en els ens participats. enganxós i la bretxa salarial L’Ajuntament de Barcelona acompanya els seus ens participats per eliminar la bretxa salarial i avançar en la igualtat de gènere. La DSGPT, en col·laboració amb la Direcció de Projectes Estratègics de la Gerència Municipal i amb la Direcció de Coordinació Laboral dels Ens Participats de la Gerència de Persones i Desenvolupament Organitzatiu, du a terme un treball d’orientació i acompanyament als ens participats amb una finalitat doble: aconseguir que tots disposin d’un pla d’igualtat intern i d’un protocol de prevenció i abordatge de l’assetjament sexual i per raó de sexe, i impulsar la creació d’unitats de transversalitat de gènere. A partir de l’any 2020 s’ofereix un acompanyament tècnic, a mida de les característiques i necessitats de cada ens, al Parc d’Atraccions del Tibidabo, Betevé, TERSA, SIRESA, SEMESA, Cementiris de Barcelona, BCASA, Barcelona Regional, Foment de Ciutat, Fundació Mies Van der Rohe i l’Auditori. Gràcies a aquest, 15 dels 21 ens municipals subjectes a l’obligació legal d’elaborar un Pla d’igualtat ja en disposen i 3 més l’estan dissenyant, 13 disposen d’un protocol de prevenció i abordatge de l’assetjament en acabar l’any i s’ha aconseguit que Barcelona Activa, l’institut Municipal de Parcs i Jardins, B:SM, Cementiris de Barcelona i Foment de Ciutat implantin una unitat de transversalitat de gènere. Per tant, en l’actualitat, cinc ens participats disposen de referents d’igualtat en les seves estructures, nombre que s’anirà incrementant al llarg del mandat actual. Durant el 2021 aquest acompanyament s’ha reforçat amb un suport específic per a l’elaboració de registres retributius en tots els ens participats. També s’ha dissenyat un sistema d’indicadors compartits que permetrà obtenir una visió de conjunt i la realització d’anàlisis i comparatives. Mesures organitzatives per a la igualtat 23 3.2 Reforç a sectors específics. L'Ajuntament dona suport a la millora de la igualtat de gènere en sectors caracteritzats per la masculinització o el terra enganxós. Un dels sectors més clars per oferir-hi suport és el de la neteja. En el Servei de recollida de residus municipals i neteja de l’espai públic —amb més de 4.000 persones treballant-hi, prop d’un 22% de les quals són dones— s’està desenvolupant un marc comú de mesures d’igualtat. Consensuat amb les quatre empreses que gestionen el Servei i a partir d’un treball de diagnosi i de concreció i priorització d’actuacions, aquest marc de mesures té per objectius incrementar la presència de dones al servei, reduir la bretxa salarial de gènere i millorar la prevenció i abordatge de l’assetjament sexual i per raó de sexe. A més, s’està dissenyant un pla d’acció contra el terra enganxós en la neteja d’edificis municipals a partir d’un estudi realitzat per les professores Pilar Carrasquer, de la Universitat Autònoma de Barcelona, i Raquel Serrano, de la Universitat de Barcelona. El pla vol fomentar la trajectòria professional i l’enriquiment del treball entre el personal d’aquest servei, fortament feminitzat. 24 Ajuntament de Barcelona 3.3 Pressupostos i fiscalitat amb perspectiva de gènere. L’anàlisi de la despesa municipal amb perspectiva de gènere permet identificar la reproducció o transformació de desigualtats. Des de l’any 2017 s’ha produït un augment significatiu del nombre de programes analitzats, passant dels 20 inicials als 47 actuals. L’informe d’impacte de gènere del pressupost del 2022 abasta el 61,5% de les despeses corrents, és a dir, més de 1.555 milions d’euros, i demostra que només 3 dels 47 programes analitzats són reproductors de desigualtats. Tot i que això suposa un increment del 0,4%, cal remarcar el fet que, a diferència de l’any anterior, cap programa té un impacte de gènere gaire negatiu. A més, 6 de cada 10 programes analitzats transformen les desigualtats de manera molt positiva, un èxit del desplegament de l’estratègia de transversalitat que ha augmentat considerablement la seva incidència en aquest àmbit. En termes globals, el 94,9% del pressupost analitzat, 1.043,4 milions d’euros, és transformador de desigualtats. Respecte al pressupost total en despeses corrents, amb independència de la part analitzada, s’estima que com a mínim el 41% té un impacte positiu sobre les desigualtats de gènere. L’anàlisi detallat del capítol 1, que concentra les despeses de personal, demostra que si bé les dones representen el 35,65% de les persones que treballen a l’Ajuntament, reben només el 34,04% del pressupost destinat a aquest capítol. Malgrat aquest desequilibri, això suposa una millora del 0,82% respecte als anys anteriors. Quant als capítols 2 —despeses en béns corrents i serveis— i 4 —transferències corrents—, és destacable la rapidesa amb què l’anàlisi d’impacte de gènere ha tingut efecte. La proporció de programes transformadors de desigualtats ha passat del 25% el 2017 al 87% el 2022. També en termes pressupostaris s’observa un increment exponencial, ja que la proporció del pressupost transformador de les desigualtats de gènere ha passat del 15% el 2017 al 94,9% el 2022. D’altra banda, l’anàlisi dels instruments fiscals —ordenances fiscals i preus públics de sectors, d’equipaments de districtes i d’instal·lacions esportives— posa de manifest una millora del seu impacte en termes d’igualtat de gènere. Mentre que en el 2018 es valoraven majoritàriament com a reproductors de desigualtats, en els darrers anys els informes d’impacte de gènere valoren aquests instruments com a transformadors de les desigualtats de gènere. Mesures organitzatives per a la igualtat 25 El 2021, el projecte sobre fiscalitat amb perspectiva de gènere elaborat per la DSGPT, amb la col·laboració de la Direcció de Planificació Estratègica i Fiscalitat de l’Ajuntament de Barcelona, va rebre el Premi Alfons Ortuño que atorga anualment l’Escola d’Administració Pública de Catalunya per reconèixer les actuacions d’innovació i bones pràctiques en matèria de gestió pública de les administracions públiques catalanes. En particular, el projecte va ser guardonat amb un accèssit a la categoria d’Organització, Processos i Gestió Econòmica. Evolució del pressupost transformador de les desigualtats de gènere 2017-2022 Font: Informe d’Impacte de Gènere del Pressupost Municipal 2022 26 Ajuntament de Barcelona 3.4 Increment del pressupost destinat a polítiques d’igualtat. L’Ajuntament augmenta progressivament els recursos per a polítiques d’equitat de gènere amb l’objectiu d’arribar al 5% del pressupost total. Per assegurar el finançament de les polítiques de promoció de l’equitat de gènere, tal i com s'estableix a la disposició addicional primera del Reglament per l'equitat de gènere, l’Ajuntament de Barcelona preveu un increment progressiu de la part del pressupost municipal destinat al seu desplegament, amb l’objectiu de dedicar-hi un mínim del 5% del pressupost de les despeses corrents. A més, l’1% del pressupost global es destinarà a la creació i reforç de les estructures d’impuls d’aquestes polítiques. Els programes analitzats enguany preveuen dur a terme 142 actuacions per a la igualtat, 112 de les quals ja disposen de pressupost. En total, el 2022 es destinaran 174 milions d’euros a accions de foment de la igualtat. Aquestes xifres suposen un augment significatiu respecte a l’any anterior. De fet, es tracta de les quantitats més elevades des que l’Ajuntament va començar a analitzar els pressupostos amb perspectiva de gènere. Destaquen dos àmbits concrets. Per una banda, s’han detectat més de 34 accions, amb un pressupost de 143 milions d’euros, amb una vinculació directa amb les cures. Sumats als 44 milions d’euros per a programes sencers relacionats amb les cures, suposa un total de 187 milions d’euros destinats directament a aquest àmbit. D’altra banda, es disposa de prop de 13,9 milions d’euros per a la realització de polítiques de, temps, un àmbit amb un clar impacte de gènere que en la majoria dels casos resulta molt positiu. Mesures organitzatives per a la igualtat 27 3.5 Foment de la igualtat dins de l’organització municipal. El Departament d’Igualtat i la Comissió Tècnica d’Igualtat treballen conjuntament per desenvolupar les mesures del III Pla d’Igualtat d’Oportunitats entre homes i dones orientades a eliminar la bretxa salarial i avançar en la igualtat de gènere laboral. El III Pla d’Igualtat d’Oportunitats entre dones i homes (2020-2023), aprovat per la Comissió Tècnica d’Igualtat i amb posterioritat pel Consell Municipal l’octubre del 2020, incorpora diverses mesures per combatre la bretxa salarial, així com la segregació horitzontal i vertical, entre el personal laboral i funcionari de l’Ajuntament. Entre d’altres, destaquen l’elaboració d’un decàleg de bones pràctiques per garantir la igualtat d’oportunitats en els processos selectius, l’aplicació d’accions positives en borses de treball per a estructures amb carrera més àmplia o per a categories en què les dones estan menys representades, la introducció de noves mesures de protecció a la maternitat i la recollida de dades desagregades per sexe —així com el disseny d’indicadors de seguiment— per facilitar l’anàlisi amb perspectiva de gènere dels serveis municipals. D’altra banda, l’Acord regulador de les condicions de treball dels empleats i empleades públiques de l’Ajuntament de Barcelona per als anys 2021-2024, aprovat recentment amb el gran impuls sindical, inclou mesures rellevants per avançar en la igualtat dins el consistori. Destaca l’ampliació del permís de naixement i cura de menors, de les 16 setmanes que corresponen a una única persona progenitora a 32 setmanes en el cas de famílies monoparentals. També, en el cas del personal que gaudeix del permís de reducció de jornada per conciliació familiar, la possibilitat d’acordar un horari mínim diari adequat a les seves necessitats. S’amplia el període de retorn del deute generat en cas de compactació del primer any de reducció de jornada per un/a fill/a menor de 6 anys. S’amplia fins als 13 anys la reducció de jornada d’un terç o de la meitat per tenir cura d’un fill o filla. I en els processos d’accés a algunes categories, com agent de la Guàrdia Urbana o bomber/a, s’estableixen fórmules per compensar la pèrdua de dies de formació per estar gaudint d’un permís de paternitat o maternitat. 28 Ajuntament de Barcelona A més d’aquestes mesures destinades a facilitar la conciliació, l’Acord preveu la convocatòria d’un mínim de 120 llocs de treball per incrementar les possibilitats efectives de promoció en col·lectius molt feminitzats i amb escassa mobilitat. L’estudi de bretxa salarial havia detectat una manca de llocs de treball de nivell superior a l’Institut Municipal de Serveis Socials on el 86% són dones però ocupen majoritàriament un lloc base. Per millorar l’estructura de llocs de treball, ara molt plana, es crearan 60 posicions tècniques que incrementaran les possibilitats efectives de promoció vertical. Així mateix, l'estudi de bretxa salarial va detectar que un altre col·lectiu especialment feminitzat dins l'estructura municipal era el de les persones que exerceixen tasques bàsiques de suport auxiliar i administratiu (subgrup de titulació C2, nivell 14). Igualment amb la finalitat de millorar les oportunitats de promoció vertical es va acordar la creació d'un mínim de 60 llocs de treball d'un nivell superior dirigits a aquelles dones amb manca de carrera professional prolongada al temps (terra enganxós). L’acord també incorpora algunes consideracions relacionades amb la salut de les dones i els riscos laborals amb perspectiva de gènere, com la inclusió de mesures per reduir la disminució de les retribucions del personal amb limitacions derivades de l’exercici de la funció a l’escola bressol, l’avaluació dels aspectes relatius a la càrrega de treball del personal docent de l'IMEB, o la creació d’una comissió tècnica per valorar l’impacte en les condicions de prestació del servei dels cicles de menstruació i climateri de les dones i les possibles mesures de millora. Mesures organitzatives per a la igualtat 29 4 Reorganitzar el temps de treball L’organització del temps de treball marca el nostre ritme personal, domèstic, familiar i social. Una organització laboral més saludable, igualitària i eficient millora la nostra qualitat de vida, a més de ser un requisit fonamental per combatre les desigualtats de gènere a la feina, atès que l’atenció domèstica i familiar encara corre majoritàriament a càrrec de les dones. L’Ajuntament té una àmplia trajectòria en polítiques d’usos del temps a la ciutat, i des del 2019 posa un èmfasi especial a aprofundir en aquestes millores de portes endins. 30 Ajuntament de Barcelona 4.1 Reconeixement i impuls a les empreses i organitzacions. L’Ajuntament fa un pas endavant amb el Premi Barcelona a l’empresa innovadora en organització i usos del temps. Des del 2012, l’Ajuntament de Barcelona convoca anualment aquest premi destinat a reconèixer, promoure i divulgar la tasca d’aquelles empreses i organitzacions de la ciutat compromeses amb la millora de la gestió del temps per tal de facilitar l’harmonització entre la vida laboral, familiar i personal. Durant aquests nou anys, 202 empreses han optat al premi, 30 han resultat guanyadores en alguna de les seves quatre categories (micro, petita, mitjana o gran) i 10 han obtingut una menció especial. L’any 2020, en la seva novena edició, l’Ajuntament va fer un pas endavant i el guardó fins llavors anomenat Barcelona a l’empresa innovadora en conciliació i temps es va convertir en el Premi Barcelona a l’empresa innovadora en organització i usos del temps, amb la finalitat d’ampliar la perspectiva anant més enllà de la conciliació per integrar noves polítiques i sumar actuacions de millora. De les 22 candidatures repartides en les diferents categories, 5 van resultar guanyadores. Aquest premi s’emmarca dins del Pacte del Temps de Barcelona, una iniciativa pionera que cerca el compromís municipal i de les organitzacions socials i econòmiques de la ciutat per impulsar accions en l’àmbit dels usos del temps que contribueixin a reduir les desigualtats socials, a millorar la qualitat de vida i a promocionar una economia plural al servei de les persones. Actualment, les 221 organitzacions adherides al Pacte del Temps de Barcelona estan duent a terme un total de 500 bones pràctiques. Mesures organitzatives per a la igualtat 31 32 Ajuntament de Barcelona 4.2 El canvi dins de l’Ajuntament. L’Ajuntament crea un decàleg intern per propiciar una organització del temps més saludable, igualitària i eficient. Si bé el consistori té una àmplia trajectòria en l’aposta per les polítiques d’usos de temps a la ciutat, darrerament s’ha volgut avançar en la línia de potenciar una millora de l’organització del temps en el mateix Ajuntament. A finals del 2019 es va crear un grup de treball per idear i promoure l’adopció de mesures dins de l’organització. Fruit d’aquesta iniciativa neix Tens un minut? Decàleg per a una organització del temps més saludable, igualitària i eficient, un conjunt de recomanacions que té en compte aspectes com la flexibilitat horària, la racionalització dels horaris, el teletreball, la cura i la corresponsabilitat o el benestar i el temps social. Amb aquest decàleg, l’Ajuntament vol consolidar el seu posicionament com a administració pública eficient, flexible, basada en la confiança, igualitària i que té cura del benestar de les persones. Mesures organitzatives per a la igualtat 33 34 Ajuntament de Barcelona 4.3 Formació en temps per al personal municipal. L’Ajuntament organitza un cicle intern de videoconferències sobre polítiques del temps. Amb l’objectiu que el personal municipal adquireixi una base sòlida de coneixements sobre una organització del temps més eficient, saludable i equitativa, així com eines i habilitats per incorporar aquesta perspectiva en el seu àmbit de treball, s’inicia el cicle de videoconferències “Polítiques del temps: estratègies i eines per a personal municipal”. Mesures organitzatives per a la igualtat 35 POLÍTIQUES DEL TEMPS: ESTRATÈGIES I EINES PER A PERSONAL MUNICIPAL FINALITAT Oferir coneixements i eines perquè el personal municipal gestioni el temps de treball de manera més eficient, saludable i equitativa. FORMAT Quatre sessions amb un enfocament eminentment pràctic i adaptat a les necessitats del grup, intercalant exemples, reflexions i debats que facilitin l’aplicació dels conceptes als diferents llocs de treball. Cada sessió, d’aproximadament una hora i mitja, té una assistència mitjana d’unes 40 persones. SESSIONS Contextualització. Per què polítiques del temps? Amb les ponències de Fabian Mohedano (promotor de la reforma horària 2014-2018 i membre de la Barcelona Time Use Initiative for a Healthy Society) i Javier Albares (doctor fundador i director en Medicina del Son al Centre Mèdic Teknon). Ritmes circadiaris, treballs i gènere, amb les ponències de Trinitat Cambras (doctora en Farmàcia i professora de Fisiologia de la UB) i Sara Moreno (doctora en Sociologia i professora del Departament de Sociologia de la UAB). Cap a una nova organització del temps, amb Alexis Serra (director de l’Oficina per a la Reforma Horària de la Generalitat de Catalunya) i Lídia Arroyo (investigadora del grup de recerca Gènere i TIC de la UOC). Polítiques del temps a l’Ajuntament de Barcelona, a càrrec de Sonia Ruiz (doctora en Ciències Polítiques i directora de Serveis de Gènere i Polítiques del Temps), Carme Carrera (tècnica de la Direcció de Serveis de Gènere i Polítiques del Temps) i Xavier Peralta (responsable de la Secretaria Tècnica del Pacte del Temps de Barcelona). El juliol del 2021 aquesta formació es va complementar amb la jornada-taller Com podem fomentar la conciliació dels homes des de les organitzacions?, adreçada a 20 directius dels departaments municipals. Impartida pel sociòleg i investigador i professor a la Facultat d’Educació i Psicologia de la Universitat de Girona, Paco Abril, la jornada combina les explicacions magistrals amb el debat al voltant de les tècniques per conciliar, la importància de l’autocura i el paper de l’Ajuntament, i dels seus comandaments en particular, per promoure una veritable implicació dels homes en les tasques de cures. CALENDARI Cicle de videoconfer ncies realitzat entre el desembre de 2020 i el febrer i el març del 2021. 36 Ajuntament de Barcelona 4.4 En temps de confinament. El treball a distància posa de manifest la necessitat d’una bona organització del temps; l’Ajuntament en dona les pautes. Durant el mes de març de 2020, immediatament després de la declaració de l’estat d’alarma per la crisi sanitària de la covid-19 i mitjançant la publicació d’una instrucció de la gerent i d’un decret d’alcaldia, es van establir les mesures per contenir l’expansió de la malaltia entre el personal municipal, fixant la previsió de sistemes de treball a distància en els serveis no essencials tant per als treballadors i treballadores de l’Ajuntament com dels seus organismes. El 15 de maig, quan la gravetat de la situació va posar de manifest la necessitat de preveure mesures de més llarga durada, es va publicar una instrucció de la gerent municipal relativa a l’establiment de pautes en el treball a distància durant la situació de crisi sanitària. Aquest document estableix el contingut mínim del treball a distància de manera transitòria, mentre es manté la situació extraordinària, en funció de les recomanacions sanitàries i fins que es negociï i s’implanti el teletreball. La instrucció defineix aspectes clau per garantir els drets i el benestar del personal, com la dotació dels equips i eines necessaris per al desenvolupament de la seva feina (així com dels sistemes tecnològics corporatius per a, entre d’altres, la celebració de reunions virtuals), la prevenció de riscos laborals, la prestació d’un servei d’atenció psicològica per orientar i minimitzar l’impacte psicològic de la pandèmia, la limitació de la jornada i els horaris de treball o el dret a la desconnexió digital, entre d’altres. Pel que fa a l’organització del temps de treball a distància, s’estableix la necessitat de respectar les pauses i els descansos entre jornades, es marquen les franges horàries de disponibilitat obligatòries (en què s’han de celebrar les reunions) i se subratlla la importància de no d’enviar correus electrònics ni missatges de telefonia amb temàtica laboral entre les 20.00 i les 7.30 hores del matí, ni en caps de setmana ni festius, excepte en cas de necessitat o d’urgència. També es preveu flexibilitat horària per al personal amb persones al seu càrrec que es vegin afectades pel tancament del centres educatius o d’atenció. Seguint les directrius del punt 10 del Decàleg del 22 de maig de 2020, per implantar el restabliment presencial dels serveis d’acord amb les mesures de salut i prevenció emeses per Mesures organitzatives per a la igualtat 37 les autoritats sanitàries, el Departament d’Igualtat, després d’analitzar el sistema d’avaluació per part de la Comissió Tècnica d’Igualtat, va elaborar un informe sobre l’impacte dels plans de restabliment i, en particular, de les mesures de flexibilitat del temps de treball i la conciliació, des de la perspectiva de gènere. Aquesta anàlisi va servir com a suport per a la creació d’una nova modalitat de treball —el teletreball— que ha estat inclosa en el nou Acord de condicions laborals. 38 Ajuntament de Barcelona 4.5 Declaració de Barcelona en Polítiques del Temps. L’accés desigual en l’ús del temps i l’organització social del temps afecten directament la salut de les persones, la igualtat entre elles, i la productivitat personal i organitzacional, ja que afecten especialment les persones en situació econòmica més precària i les dones. Per abordar aquesta qüestió, l’Ajuntament s’adhereix a la Declaració de Barcelona en Polítiques del Temps, un acord mundial pioner per garantir a la ciutadania el dret al temps. Gairebé 100 institucions referents en les polítiques del temps —entre elles, l’Associació Internacional de Recerca en Usos del Temps, el grup de persones treballadores del Consell Econòmic i Social Europeu, ciutats com Estrasburg, Milà i Montevideo, i 15 organitzacions catalanes líders en aquest àmbit— hi donen suport comprometent-se a treballar conjuntament en els propers 2 anys per aconseguir 10 compromisos clau. Es tracta de millorar la coordinació entre les institucions per aconseguir més concreció i el desplegament del dret al temps, crear una agenda urbana i regional en polítiques del temps, promoure el debat del canvi d’hora d’estiu i hivern i fomentar la connexió entre els centres de recerca i les polítiques públiques. La presentació i signatura formal de la Declaració va tenir lloc l’octubre del 2021 en el context de la segona edició del Congrés Time Use Week, un fòrum de debat i d’intercanvi d’experiències i coneixements amb relació a les polítiques del temps. Mesures organitzatives per a la igualtat 39 5 Eines per al canvi i la sensibilització A més de les polítiques municipals adreçades a la ciutadania, una altra manera que les administracions públiques tenen de fomentar la perspectiva de gènere en els diferents àmbits econòmics i socials és proposar criteris ètics en els mecanismes interns d’empreses i organitzacions. Com? Establint paràmetres en la contractació pública d’empreses i en les subvencions, incorporant bones pràctiques en els processos de premis i distincions públiques així com en els sistemes d’informació i avaluació municipal, elaborant informes d’impacte de gènere de la normativa municipal, impulsant una comunicació inclusiva o assegurant la perspectiva de gènere en la participació sectorial. 40 Ajuntament de Barcelona 5.1 Clàusules d’igualtat de gènere en la contractació pública. Els contractes municipals incrementen el nombre de clàusules que fomenten la igualtat de gènere establint compromisos ètics. Amb l’aprovació de la Llei de contractes del sector públic, l’any 2017, la contractació pública es va convertir en una eina per promoure l’adopció de comportaments ètics en les empreses contractades. Per incentivar que empreses i professionals es comprometin amb un model de negoci basat en contractes estables i de qualitat, la sostenibilitat ambiental i el comportament ètic, l’any 2016 l’Ajuntament de Barcelona va aprovar la Guia de contractació pública social. Des de llavors, els plans de contractació pública sostenible que es dissenyen anualment estableixen els objectius i les prioritats, així com indicacions, per a la incorporació de criteris d’igualtat en els plecs de clàusules. En els darrers anys s’ha anat incrementant el nombre de clàusules destinades al foment de la igualtat de gènere, fins a arribar a les nou de l’actual Pla de contractació pública sostenible. Durant el 2021 es van incorporar 658 clàusules d’igualtat de gènere en contractes municipals, pràcticament el doble que l’any anterior; les més freqüents, sobre pla o mesures d’igualtat i comunicació inclusiva. Per facilitar el compliment de les clàusules, el Servei d’Assessorament a Empreses en matèria d’Igualtat, prestat per la DSGPT en col·laboració amb l’Oficina d’Atenció a les Empreses de Barcelona Activa, inclou l’acompanyament a empreses afectades per aquestes obligacions. A través d’aquest servei (recentment ampliat per incorporar l’assessorament en matèria d’organització del temps de treball) s’han atès 38 demandes durant l’any 2021. A més, per assegurar la correcta formulació d’aquestes clàusules i donar suport al personal municipal, s’ha creat un servei d’assessorament intern per acompanyar i resoldre dubtes al llarg de tot el procés. Mesures organitzatives per a la igualtat 41 Clàusules d’igualtat del Pla de contractació pública sostenible. Eina Variable analitzada Pla o mesures d'igualtat Adopció de mesures d'igualtat a tot tipus d'empreses. Mesures contra l'assetjament sexual i per raó de sexe Protecció a les persones contractades. Conciliació corresponsable Conciliació de la vida laboral, familiar i personal. Paritat entre homes i dones Segregació horitzontal i vertical. Contractació femenina Participació de les dones al mercat laboral. Comunicació inclusiva Model inclusiu en els materials utilitzats. Igualtat d'oportunitats No discriminació de les persones LGTBI en de les persones LGTBI els serveis municipals. Formació en gènere Inclusió de la perspectiva de génere al servei contractat. Dades segregades per sexe Anàlisi amb visió de gènere. 42 Ajuntament de Barcelona 5.2 Criteris de gènere en les subvencions. L’Ajuntament valora la integració de la perspectiva de gènere en l’activitat de les entitats sol·licitants d’ajuts públics. Per fomentar la igualtat de gènere en el teixit associatiu de la ciutat, la Convocatòria general de subvencions de l’Ajuntament de Barcelona inclou, des de l’any 2016, un criteri específic per incentivar la inclusió de la perspectiva de gènere en els projectes presentats. Aquest criteri permet obtenir fins a mig punt d’un total de deu i es fonamenta en l’aplicació de plans o altres mesures de foment de la igualtat tant en el projecte pel qual se sol·licita la subvenció (ja sigui en els seus objectius o a través de la seva metodologia) com en el funcionament intern de l’entitat sol·licitant. El criteri de gènere s’aplica actualment als 26 àmbits temàtics de la Convocatòria general de subvencions i es treballa per adaptar-ne la definició a les particularitats de totes les convocatòries específiques de l’Ajuntament de Barcelona. Per donar suport a les entitats en el seu compliment de plans i mesures igualitàries, la DSGPT ofereix, a través de la pàgina web municipal, el Manual sobre la incorporació de la perspectiva de gènere i mesures d’igualtat per a entitats. Presta també un servei d’assessorament en col·laboració amb Torre Jussana i sessions formatives durant el termini de presentació de sol·licituds. Mesures organitzatives per a la igualtat 43 5.3 La perspectiva de gènere als equipaments i museus municipals. L’Ajuntament elabora una mesura de govern per fer que els equipaments municipals s’adaptin als usos i les necessitats dels diferents sexes. Barcelona té prop de 900 equipaments municipals de diferents tipus: infantils, esportius, culturals, per la gent gran, comercials... Llocs de trobada i socialització on poder establir relacions i dur a terme múltiples activitats; espais que haurien de ser del tot inclusius però que malauradament no resulten neutres al gènere. Amb la finalitat de corregir-ho, s’està elaborant una mesura de govern per a la transformació feminista dels equipaments ja existents i els de futura construcció. L’estudi La incorporació de la perspectiva de gènere en el disseny, la implantació i la gestió dels equipaments de la ciutat de Barcelona, elaborat l’any 2019, analitza vuit tipus d’equipaments municipals posant el focus en els elements, tant interiors com exteriors, que poden estar generant uns usos o unes experiències diferenciades segons el sexe de les persones usuàries. S’hi examinen aspectes com ara l’accessibilitat, la percepció de confortabilitat, autonomia i seguretat, la polivalència o la connexió amb l’espai públic. Tot plegat, tenint en compte la intersecció de variables de gènere, edat, cultura, opció sexual, capacitat i classe social, entre d’altres. Fruit d’aquest treball es formulen un seguit de recomanacions i propostes per a una transformació feminista dels equipaments, com ara garantir una connexió fàcil i fluida amb la trama urbana circumdant, promoure uns espais flexibles i multifuncionals que permetin evolucionar i adaptar-se a les necessitats de les persones usuàries, incloure espais amables per a la lactància materna o assegurar una gestió basada en la participació de persones amb perfils diversos. El 2022 aquestes quedaran recollides en una instrucció tècnica per garantir, i alhora facilitar, l’aplicació de criteris de gènere en els contractes que tinguin per objecte el disseny i la gestió d’equipaments de titularitat municipal. 44 Ajuntament de Barcelona Mesures organitzatives per a la igualtat 45 La incorporació de la perspectiva de gènere a les polítiques culturals és especialment important, ja que sovint les dones hi han estat invisibilitzades. Davant d’aquest repte, el projecte “Gènere i museus”, engegat per la Direcció de Memòria, Història i Patrimoni i la DSGPT, té la finalitat d’integrar la perspectiva de gènere en la gestió i el funcionament, les activitats i els relats als museus de Barcelona. Es preveu que a mitjans del 2022 els 13 museus de gestió municipal comptaran amb un pla d’acció amb aquesta finalitat. Actualment, 6 d’aquests —els museus del Disseny, de la Música, de Ciències Naturals, el Reial Monestir de Pedralbes, l’Arxiu Fotogràfic de Barcelona i el Castell de Montjuïc— ja l’han dissenyat, i 7 més, —els museus d’Història de Barcelona, Etnològic i de Cultures del Món, Frederic Marès, Picasso, Born CCM, el Servei d’Arqueologia i l’Arxiu Històric de la ciutat— estan en procés d’elaboració. El novembre del 2021 més de 60 persones van assistir a la jornada “Plans de gènere als museus”, celebrada al Monestir de Pedralbes, on es va presentar aquest projecte innovador i estratègic, i una bona pràctica sense precedents en matèria de cultura i memòria col·lectiva amb perspectiva de gènere. 46 Ajuntament de Barcelona 5.4 Altres àmbits de canvi institucional. La perspectiva de gènere s’incorpora en els mecanismes de gestió pública de l’Ajuntament. PREMIS I DISTINCIONS PÚBLIQUES Entre els diferents àmbits treballats per promoure un canvi institucional cap a la igualtat de gènere destaquen els premis i distincions públiques, mecanismes que reconeixen el mèrit i el prestigi de persones i entitats de la ciutat, i que sovint esdevenen una font de distribució de recursos econòmics. Per això, seguint les directrius del II Pla per la Justícia de Gènere (2021-2025), s’elaboren informes anuals que avaluen l’impacte de gènere a partir d’aspectes com el percentatge de dones i homes que reben guardons, la distribució en funció de la temàtica i de la quantia econòmica, i la participació de dones i homes en els jurats. L’objectiu és promoure la incorporació de la perspectiva de gènere en el conjunt dels processos de regulació, convocatòria, difusió, valoració, deliberació i lliurament de guardons. L’aprofundiment en la compilació de guardons, iniciada el 2018, ha permès arribar a la identificació d’un total de 140 (135 premis i 5 distincions), incloent tant els d’àmbit de ciutat com els de districte. L’anàlisi de les dades del 2019 constata que, tot i que durant aquest any les dones reben més premis que els homes, amb una proporció del 60% i el 40%, respectivament, els premis amb més dotació econòmica i més visibilitat mediàtica recauen majoritàriament en homes. Durant els anys 2020 i 2021, diversos dels reconeixements no es van convocar a causa de la covid-19, però entre els atorgats destaca que les dones van guanyar més premis i distincions que els homes i que el Premi Europeu Barcelona Ciència Hipàtia, dotat amb 30.000 euros, va ser per a la viròloga italiana Ilaria Capua (edició 2020) i per a la filòsofa Nancy Cartwright (edició 2021). L’any 2021 es publica el quadern metodològic feminista Premis, distincions i gènere: bones pràctiques, amb què l’Ajuntament vol compartir la metodologia emprada en aquestes anàlisis, així com facilitar dades, eines i orientacions pràctiques a les persones interessades a conèixer com incorporar la perspectiva de gènere en l’àmbit dels premis i distincions. Mesures organitzatives per a la igualtat 47 1 Premis, distincions i gènere: bones pràctiques #4 Quaderns metodològics feministes Premis, distincions i gènere: bones pràctiques #4 Quadern Premis i distincions#4.indd 1 3/5/21 10:39 48 Ajuntament de Barcelona SISTEMES D’INFORMACIÓ La DSGPT treballa per assegurar que els sistemes d’informació de l’Ajuntament incorporen la perspectiva de gènere. Això suposa garantir que les dades procedents dels serveis municipals estan desagregades per sexe i també que s’interpreten en clau de gènere, per a la qual cosa cal incorporar preguntes específiques que visibilitzin les desigualtats i permetin conèixer amb més precisió la realitat de les barcelonines i els barcelonins. Al 2021 es va aconseguir la incorporació sistemàtica la variable de sexe en la recollida de dades dels serveis i òrgans municipals. A més, es van revisar les enquestes de Joventut (2020), Sociodemogràfica (2020), de Factors de risc a l’escola secundària (2021) i l’Enquesta de salut de Barcelona (2021), i es van analitzar els informes de resultats de 227 enquestes municipals per tal d’avaluar la incorporació de la perspectiva de gènere. L’anàlisi mostra que entre el 2016 i el 2020 es va produir un increment del 52% al 75% de les enquestes que incorporen aquesta perspectiva. La DSGPT també col·labora en el disseny d’enquestes d’àmbit autonòmic, com l’Enquesta de violència masclista de Catalunya o l’Enquesta dels usos del temps, fent aportacions i assegurant que la mostra de la ciutat de Barcelona és representativa. INFORMES D’IMPACTE DE GÈNERE S'elaboren informes d’impacte de gènere de la normativa i dels instruments de política fiscal municipal per garantir que s’hi incorpora la perspectiva de gènere. Durant el 2021 es van elaborar 30 informes, 9 de preliminars i 21 de definitius. L’eficàcia de l’assessorament rebut per part dels òrgans responsables del disseny de la normativa es posa de manifest en el fet que, mentre que 4 dels informes preliminars reben una valoració negativa o lleugerament positiva, no és així en cap dels informes definitius. D’altra banda, s’està dissenyant una metodologia per avaluar l’impacte de gènere en projectes de planejament urbanístic. Mesures organitzatives per a la igualtat 49 COMUNICACIÓ INCLUSIVA La perspectiva de gènere també es recull a la Guia de comunicació inclusiva, un document d’ús intern però a disposició de tota la ciutadania que ofereix recomanacions i exemples pràctics per assegurar l’ús d’un llenguatge i d’unes imatges lliures d’estereotips i prejudicis alhora que respectuoses amb totes les persones i els col·lectius. De forma complementària, la Guia d’ús no sexista del llenguatge: 10 punts per visibilitzar les dones en el llenguatge, també amb un format molt didàctic, dona pautes bàsiques per garantir una representació de les dones equilibrada, equitativa i lliure de connotacions sexistes. A partir d’aquests materials, i per tal de garantir l’ús d’un llenguatge inclusiu en les comunicacions municipals, s’ha dissenyat una formació en línia que a partir del 2022 s’inclourà en l’oferta formativa a l’abast de tot el personal de l’Ajuntament. PER CONSTRUIR UN MÓN MÉS IGUALITARI GUIA DE COMUNICACIÓ INCLUSIVA LA PARTICIPACIÓ No perdem, tampoc, la perspectiva de gènere en la participació institucional. Per aixó, la DSGPT assessora els diferents òrgans de participació sectorials i dona suport a les associacions i entitats de la ciutat perquè incorporin la igualtat de gènere en els seus reglaments de funcionament intern. Entre el 2019 i el 2021 s’han elaborat informes preliminars, a través dels quals es proporciona un assessorament previ a l’elaboració dels informes d’impacte de gènere definitius, dels reglaments d’onze Consells Municipals: Cooperació Internacional, Formació Professional, Habitatge Social, Consum, Benestar Social, Sostenibilitat, Gent Gran, Esports, Migracions i Refugi, Participació Ciutadana i Comitè Científic i d’Ètica en relació amb el Zoo de Barcelona. D’aquesta manera s’assegura la veu de les dones en tots els àmbits de participació. La DSGPT participa també en les reunions mensuals del Comitè Director de Democràcia Activa. En aquest context, s’observa que entre el 2017 i el 2020 s’ha passat d’un 3% a un 67% de processos participatius que provenen d’entitats de dones, o inclouen criteris o accions de gènere. 50 Ajuntament de Barcelona 5.5 Informes durant la pandèmia. L’Ajuntament analitza els efectes de la crisi sanitària amb mirada de gènere per respondre amb polítiques adients. A més de prendre mesures per garantir la protecció del personal i el correcte funcionament dels serveis municipals, la situació generada per l’expansió de la covid-19 obliga a fer una revisió, amb la màxima celeritat possible, tant del context com de les mesures urgents i les propostes de gestió de la futura postcrisi per assegurar que integren la perspectiva de gènere. Com a resposta, l’abril de 2020 es publica el Pla de contingència de gènere per a la crisi sanitària per la covid-19, un mapa d’actuació urgent que inclou una diagnosi dels àmbits d’intervenció prioritaris, destacant, en primer lloc, la necessitat de disposar de dades desagregades que permetin identificar la incidència de la covid-19 sobre dones i homes, la rellevància de l’impacte sobre la situació econòmica —tant pel que fa al mercat laboral com la derivada de la crisi de les cures—, el reforç de l’atenció a les violències masclistes i altres aspectes vinculats a la salut i el gènere. Seguidament, presenta un pla d’acció amb propostes que afecten tant al funcionament intern de l’Ajuntament com a polítiques concretes, en particular les relacionades amb l’economia, les violències masclistes, la salut, l’habitatge, la mobilitat i l’àmbit cultural, comunitari, educatiu i social. Atesa la importància cabdal d’identificar l’impacte de la crisi i millorar les metodologies d’intervenció sobre les violències masclistes, amb una periodicitat setmanal al llarg de l’estat d’alarma i mensual a partir del mes de setembre, s’elaboren els informes de violència masclista. L’anàlisi comparada de les dades procedents de dispositius municipals, com el Servei d’Atenció a Homes (SAH) i el Servei d’Atenció, Recuperació i Acollida (SARA), els cossos policials i l’Institut Català de les Dones, permet copsar l’evolució de la violència masclista segons els diferents graus d’aïllament domiciliari. Mesures organitzatives per a la igualtat 51 52 Ajuntament de Barcelona 5.6 Sensibilització interna. El personal municipal rebutja la violència vers les dones i es forma per prevenir i abordar l’assetjament sexual i per raó de sexe. El 25 de novembre, coincidint amb el Dia Internacional per l’Eliminació de la Violència vers les Dones, treballadores i treballadors de l’Ajuntament col·laboren en una campanya per mostrar el compromís del consistori en la lluita contra aquesta xacra. L’any 2020 l’acció es va enregistrar en un vídeo —distribuït a tota la plantilla a través de la intranet municipal— que, encapçalat per l’alcaldessa de Barcelona, mostra com treballadors i treballadores de diferents àrees i departaments expressen el seu rebuig a la violència masclista en totes les seves formes. L’any 2021 la campanya consisteix en el disseny d’un mural amb les fotografies dels 105 treballadors i treballadores que hi participen. Després d’exposar-ho a l’entrada de l’Ajuntament, al llarg del 2022 el mural anirà itinerant pels diferents centres municipals. Mesures organitzatives per a la igualtat 53 Així mateix, entre les diverses actuacions estratègiques per a la prevenció de l’assetjament sexual i per raó de sexe, destaca la formació en línia “Conceptes i recomanacions per a la prevenció de l’assetjament sexual i per raó de sexe”, de realització obligatòria per a tot el personal. Amb un format pràctic i molt didàctic, permet adquirir les eines i els coneixements necessaris per identificar i prevenir aquest tipus de comportaments, i assegura que el personal coneix els procediments i mecanismes dels quals disposa. Des de la seva creació, el 2020, i fins al juliol 2020, quan es va obrir a tot el personal, 3.480 treballadores i treballadors van completar el curs, 2.500 dels quals durant el primer mes en què va estar operatiu. A més, al llarg del 2021 es va treballar en el disseny d’una bústia específica per atendre les demandes del personal. La prevenció i l’abordatge de l’assetjament sexual i per raó de sexe van ser també els objectius de les tres sessions de la videoconferència “Relacions de poder en l’entorn laboral: afrontem l’assetjament?”, que entre el febrer i el novembre del 2020 va oferir el Dr. Álvaro Rodríguez Carballeira, catedràtic de Psicologia Social i Jurídica de la Universitat de Barcelona i director del grup Invictus Investigació, que estudia la psicologia de la influència, l’assetjament i la violència psicològica. Les sessions s’emmarquen en un treball més ampli amb quatre dels serveis municipals amb menys presència de dones i més volum de personal: la Guàrdia Urbana de Barcelona, el Servei de Prevenció i Extinció d’Incendis i Salvament, l’Institut Municipal de Parcs i Jardins i el Servei de recollida de residus municipals i neteja de l’espai públic. L’objectiu és dotar persones en posicions clau d’eines de reflexió per millorar la cultura organitzativa. 54 Ajuntament de Barcelona 6 Fonaments L’aplicació de la transversalitat de gènere és una eina a l’abast de les administracions públiques. Així consta en el Tractat d’Amsterdam del 1997, d’àmbit europeu; en la Llei 3/2007, per a la igualtat efectiva de dones i homes, d’àmbit estatal, i en la Llei 17/2015, d’igualtat efectiva de dones i homes, d’àmbit català. La Llei 17/2015, en l’article 3, estableix que “els poders públics han d’aplicar la perspectiva de gènere i la perspectiva de les dones en les actuacions, a tots els nivells i a totes les etapes”. En l’àmbit municipal, l’Ajuntament de Barcelona du a terme aquesta aplicació a través d’instruments normatius i programàtics propis, i de les eines necessàries per garantir- ne la implantació efectiva. Mesures organitzatives per a la igualtat 55 Normes i plans REGLAMENT PER A L’EQUITAT DE GÈNERE A L’AJUNTAMENT DE BARCELONA Aprovat el desembre del 2018, recull un conjunt de mesures orientades a remoure les estructures que produeixen les desigualtats entre dones i homes, així com entre les mateixes dones, en la configuració i el funcionament del consistori. Incorpora 25 articles que estableixen tant els mecanismes dels quals ha de dotar-se l’Ajuntament per assegurar la inclusió de la perspectiva de gènere en el conjunt de les polítiques municipals, com les estructures d’impuls de les polítiques i accions específiques per fomentar la igualtat de gènere. II PLA PER LA JUSTÍCIA DE GÈNERE Presentat el setembre del 2021 i vigent fins al 2025, pren el relleu del seu predecessor, l’anterior Pla per la justícia de gènere 2016-2020, en la vocació d’esdevenir l’instrument fonamental d’actuació de l’Ajuntament de Barcelona per a l’eliminació de les desigualtats de gènere a la ciutat. Així, amb voluntat de continuïtat però anant més enllà, torna a posar l’accent en el concepte de “justícia de gènere” i repeteix l’estructura en quatre eixos: canvi institucional, economia per la vida i organització dels temps, ciutat de drets, i barris propers i sostenibles. Altra vegada, l’eix de canvi institucional té un caràcter intern, tot i que ara s’orienta a consolidar el canvi organitzatiu endegat en el Pla anterior per garantir la incorporació de la perspectiva de gènere en el funcionament, les pràctiques, els instruments de gestió pública i la cultura del consistori. Es tracta d’impulsar, doncs, un bon govern en termes d’equitat de gènere. El Pla s’elabora a partir d’un procés participatiu en el qual intervenen 64 òrgans municipals i 280 persones representants d’entitats de dones, grups feministes o a títol individual. III PLA PER LA IGUALTAT D’OPORTUNITATS ENTRE DONES I HOMES Amb data 2020-2023, dona continuïtat als dos plans d’igualtat anteriors. És l’eina d’impuls de la igualtat de gènere entre el personal laboral i funcionari del nostre Ajuntament. Per promoure els canvis organitzatius necessaris per tal que dones i homes puguin desenvolupar plenament les seves carreres professionals i capacitats personals sense discriminació per raó de gènere, el Pla inclou dinou mesures repartides en set àmbits d’intervenció: Cultura institucional; Política i estructura retributiva; Processos de gestió de persones; Conciliació de la vida personal, familiar i professional; Prevenció de riscos laborals i de vigilància de la salut; Prevenció de l’assetjament sexual i assetjament per raó de sexe, i Comunicació, llenguatge i imatge corporativa. 56 Ajuntament de Barcelona Eines QUADERNS METODOLÒGICS FEMINISTES Estan ideats amb la voluntat d’oferir propostes i eines de transformació feminista en àmbits concrets de les polítiques locals. En clau metodològica, busquen dotar el personal de l’Ajuntament de Barcelona d’instruments per facilitar la incorporació de la perspectiva de gènere i acompanyar l’organització en aquesta tasca. Fins a la data de la publicació d’aquest llibret s’han editat quatre quaderns i, atesa la bona acollida del seu format, està previst que se n’editin tres més. Urbanisme i gènere: marxes exploratòries de vida quotidiana (febrer 2019). Dona a conèixer la metodologia emprada a l’Ajuntament de Barcelona per a la realització de marxes exploratòries de vida quotidiana, una eina d’eficàcia reconeguda per identificar les necessitats d’incorporació de la perspectiva de gènere en l’espai urbà. Compta amb nosaltres! Bones pràctiques per a una programació cultural paritària (març 2019). Promou la reflexió sobre les arrels socioculturals de la manca de paritat en l’àmbit de la programació cultural i ofereix recomanacions i recursos per fer front a aquest fenomen. Avaluació d’impacte de gènere de política econòmica: pressupost i fiscalitat municipals (maig 2020). Dona a conèixer la metodologia emprada en l’anàlisi de la despesa i la fiscalitat des de la perspectiva de gènere, i facilita orientacions i eines pràctiques. Premis, distincions i gènere: bones pràctiques (setembre 2021). Presenta la metodologia emprada en l’anàlisi d’aquest àmbit amb perspectiva de gènere, i ofereix eines i orientacions pràctiques a les persones interessades. La incorporació de la perspectiva de gènere en plans i programes (desembre 2021). Presenta les fases de la planificació en clau de gènere i elements clau per facilitar aquesta tasca. PROPERAMENT: Quadern sobre la generació d’una transversalitat de gènere participativa. Quadern sobre l’avaluació de les polítiques públiques en clau de gènere. Mesures organitzatives per a la igualtat 57 Mesures Informe Gerència Municipal - organitzatives Desembre de 2021 Direcció de Serveis de Gènere per a la igualtat i Polítiques del Temps