Gestió sostenible i millora contínua del cicle de l’a igua a Barcelona BARCELONA CICLE DE L’ AIGUA, SA Memòria 2018 CONTINGUTS Gestió sostenible, 1 - ELS VALORS I L’ ACCIÓ RESPONSABLE Una empresa pública de referència en el cicle de l’ aigua innovació i millora 1.1 El compromís de sostenibilitat 1.2 La garantia de qualitat del servei 1.3 L’ acció i la cooperació en xarxa contínua del cicle - La cooperació internacional - La gestió pública de l’ aigua 1.4 La comunicació i el coneixement de l’aigua a Barcelona - L’ activitat divulgativa - Les tecnologies de la informació 1.5 La innovació i la recerca 1.6 La gestió eficient de l’ energia Memòria 2018 2 - LA GESTIÓ SOSTENIBLE DEL CICLE DE L’ AIGUA Un cicle urbà en equilibri amb el medi natural i el clima 2.1 El centre de control del cicle de l’ aigua - El seguiment del sistema de drenatge - La gestió en episodis de pluja - El sistema d’informació de platges - El sistema d’alerta del riu Besòs - La xarxa de reg dels espais públics 2.2 L’ abastament i els nous recursos hídrics - L’ aprofitament de l’ aigua freàtica - La sequera i la prevenció - L’ aigua de les fonts urbanes 2.3 El drenatge urbà i el clavegueram - La planificació i millora de la infraestructura - L’ampliació i la rehabilitació de la xarxa - La gestió dels claveguerons - La validació dels elements urbans - La inspecció i la neteja de la xarxa 2.4 La protecció del litoral i les platges 2.5 Altres activitats del cicle de l’ aigua - La recollida pneumàtica de residus sòlids urbans - El clavegueram del port de Barcelona - La xarxa de fibra òptica 3 - L’ ORGANITZACIÓ I LES PERSONES Talent i coneixement al servei de la ciutat 3.1 L’ equip humà i els drets laborals 3.2 La formació i el desenvolupament professional 3.3 La seguretat i salut de les persones 3.4 La gestió econòmica responsable 3.5 Els criteris de contractació Indicadors resum PRESENTACIÓ PRESENTACIÓ L’aigua com a dret humà, un BCASA, empresa pública de Talent com a garantia d’un servei Una millor qualitat de vida de la servei essencial i un bé comú referència del cicle de l’aigua a públic de qualitat ciutadania Barcelona Barcelona Cicle de l’Aigua (BCASA), remunicipalitzada l’any 2014 amb capital El repte principal de l’equip de Barcelona Cicle de l’Aigua és contribuir a una cent per cent públic, té com repte principal gestionar el cicle de l’aigua de la millor qualitat de vida de la ciutadania aplicant un model de gestió flexible i ciutat en l’àmbit de les seves competències —abastament, drenatge urbà i àgil, i garantint la transparència i la rendició de comptes. clavegueram, gestió del litoral, i altres serveis—, tenint com a referents, d’una banda, els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) que les Nacions Participem en la construcció i el desenvolupament d’una ciutat per viure-hi, una Unides han marcat per a l’any 2030, i, de l’altra, les polítiques municipals de ciutat més humana i propera, implicada en una gestió sostenible i responsable gestió eficient de l’aigua emmarcades en el Compromís de Barcelona pel Clima, del servei públic de l’aigua, treballant en el desplegament del nou Pla d’actuació el Compromís Ciutadà per la Sostenibilitat 2012 -2022 i el Pla de resiliència i municipal (PAM) i en els plans integrals de ciutat pel que fa al cicle de l’aigua adaptació al canvi climàtic, entre d’altres. i el medi ambient, amb projectes com el Protocol d’actuació per situacions de sequera, el Pla de recursos hídrics alternatius de la ciutat de Barcelona BCASA se centra així en la protecció dels recursos hídrics i l’acció a favor del clima, i s’alinea amb (PLARHAB), la redacció del Pla director integral del sanejament de la ciutat de Barcelona (PDISBA), les polítiques de recerca, desenvolupament i innovació impulsades en l’àmbit municipal per la redacció del projecte del dipòsit de retenció d’aigües pluvials de Prim, entre els més importants. avançar en la millora contínua del cicle de l’aigua i la seva sostenibilitat global. Estem compromesos amb la prevenció i reducció de la generació de residus, i així aquest estiu Seguim treballant pel reconeixement de l’aigua com a dret humà, un servei essencial i un bé comú hem acostat l’estratègia Residu Zero a les platges, amb l’ús del got reutilitzable i diferents que cal valorar i conservar entre tots i totes, col·laborant des de diferents àmbits territorials, accions de sensibilització de la ciutadania sobre el greu impacte que provoquen els residus a la l’europeu amb Aqua Publica Europea (APE), l’estatat, amb l’Asociación Española de Operadores biodiversitat de l’ecosistema marí. Públicos de Abstecimiento y Saneamiento (AEOPAS) i a nivell de Catalunya, impulsant la creació de l’Associació Catalana de Municipis i Entitats per l’Aigua Pública (AMAP) que a data d’avui ja Compartim coneixement en els projectes internacionals com l’iBathwater, ECHORD++, Urban integra 24 municipis, més de 3 milions de ciutadans a Catalunya, un 40 % de la població catalana. Water Agenda 2030, Resccue… i altres en tramitació, que requereixen un alt grau de dedicació i compromís amb personal altament qualificat. La ciutat de Barcelona està vivint uns moments decisius en la definició de com vol que sigui la gestió pública de l’aigua, analitzant els reptes socials, econòmics i ambientals que cal afrontar, i L’èxit de Barcelona Cicle de l’Aigua rau en el treball de les dones i els homes que diàriament BCASA contribueix a valorar l’oportunitat, la pertinència i la viabilitat del projecte. garanteixen un servei públic de qualitat i confirma que anem per bon camí. Amb la participació activa de BCASA, doncs, fem de Barcelona una ciutat més sostenible capaç En aquest document trobareu les accions més destacades realitzades al llarg de l’any 2018, d’afrontar els grans reptes i les responsabilitats davant la gestió dels recursos hídrics. exposades d’una manera resumida, que confirmen el nostre compromís amb la ciutat centrat en la cura i protecció de les persones. Eloi Badia Regidoria de Presidència Regidoria d’Aigua i Energia Cristina Vila Ajuntament de Barcelona Directora general Barcelona Cicle de l’ Aigua, SA (BCASA) Ajuntament de Barcelona 2 | 3 ELS VALORS I L’ ACCIÓ RESPONSABLE Una empresa pública de referència en el cicle de l’ aigua Barcelona Cicle de l’Aigua, SA (BCASA) és una empresa pública municipal creada el 2014 i integrada a l’Àrea d’Ecologia, Urbanisme i Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona. Té com a missió gestionar tot el cicle de l’aigua de la ciutat i prestar serveis relacionats directament o indirectament amb aquest cicle, les platges, el litoral i el medi ambient urbà. BCASA està compromesa amb els objectius de desenvolupament sostenible de les Nacions Unides. En especial, amb l’ objectiu 6: “Garantir la disponibilitat i una gestió sostenible de l’ aigua i les condicions de sanejament”. 4 | 5 ELS VALORS I L’ ACCIÓ RESPONSABLE 1.1 1.2 El compromís de sostenibilitat La garantia de qualitat del servei BCASA presta serveis centrats en el cicle integral de Repte 2019 l’ aigua, i es desenvolupa en quatre àmbits estratègics: Des de BCASA es gestionen les es va mantenir l’estàndard de servei l’ abastament, el drenatge urbà i el clavegueram, la gestió incidències, les reclamacions i els amb un acompliment regular de la Mantenir els paràmetres positius, del litoral i altres accions de suport al cicle, i dona servei suggeriments que es plantegen, que fita del 90% mínim autoexigit. tot i l’ augment progressiu de les a 1,6 milions d’habitants i més de 9 milions de visitants es recullen mitjançant el sistema La mitjana del temps de resposta de consultes rebudes. anuals. IRIS. La central d’operacions hi les incidències va ser de 2,96 dies, introdueix tota la informació rebuda valor que suposa un increment de La visió de BCASA és esdevenir l’ ens públic de referència a través dels diversos canals de 0,98 dies respecte a l’any 2017 (1,98 en l’àmbit internacional en la gestió del cicle de l’ aigua, comunicació oberts a la ciutadania, i dies), degut al tractament de les responsable, eficient i compromesa amb els valors de també internament als treballadors fitxes que no es resolen directament l’ Ajuntament de Barcelona, així com amb els que pugui i treballadores de l’Ajuntament pel servei corresponent durant subscriure voluntàriament. de Barcelona, i posteriorment els els mesos posteriors a l’estiu. Les distribueix als diferents serveis reclamacions van mantenir-se en un Amb l’ objectiu de garantir la màxima qualitat, seguretat segons la tipologia. Les consultes 3,87%, de mitjana, i es van assolir i transparència en la prestació dels serveis, la cultura de tenen a veure principalment amb el així els paràmetres de referència l’ empresa s’expressa en els compromisos compartits per clavegueram, les aigües freàtiques que proposa l’indicador de qualitat tot el personal treballador, col·laborador i proveïdor. i les fonts (ornamentals i de beure), corresponent. Les consultes així com amb la gestió de les tancades a més de 30 dies es van platges. mantenir en nivells molt baixos, d’1,5 de mitjana, i les anul·lacions L’any 2018 es van donar resposta ho van fer en un 1,49%. 5.000 consultes a unes 5.000 consultes relatives a 91 % d’Acord de nivell de servei Drenatge urbà aquests temes, amb una mitjana Durant el 2018, la ciutadania també Abastament Gestió del Altres i clavegueram serveis aproximada de 410 consultes es va comunicar amb BCASA a d’aigües freàtiques litoral mensuals, i es va aconseguir través del correu electrònic (info. mantenir els paràmetres positius bcasa@bcn.cat), que va rebre 375 d’avaluació d’autoexigència definits. sol·licituds (267 l’any 2017). - inspirat en la idea de l’ aigua L’acompliment de l’Acord de nivell de 1. Atendre les com a bé comú, servei (ANS) va passar del 94% de necessitats de la - sostenible tant des del punt mitjana del 2017 al 91% del 2018, i ciutat en l’ àmbit de vista ambiental, com social del cicle urbà de 2. Avançar cap a i econòmic, l’ aigua… un model millor - amb drets i obligacions per a persones usuàries i gestores, - amb criteris de qualitat de gestió pública - garant de la participació i sostenibilitat, de l’aigua… ciutadana, la transparència Indicadors - aplicant les millors tecnologies Acord de nivell - Defineix un temps de resposta màxim segons la tipologia de la i la rendició de comptes. disponibles, per a mesurar la qualitat de servei (ANS) incidència. - fomentant la recerca, - S’exigeix respondre a un mínim del 90 % de les fitxes dins aquest el desenvolupament i la innovació, termini. - impulsant instruments de planificació que integrin el cicle en La qualitat del servei IRIS es Reclamacions - Comptabilitza les fitxes reclamades, és a dir, les que per la dinàmica dels sistemes naturals mesura en funció de diversos disconformitat del ciutadà o ciutadana s’han de tornar a obrir. i l’ ecosistema urbà. 3. Enfortir indicadors definits prèviament per - S’estableix un llindar màxim del 4 %. els valors i la solidesa de l’ Ajuntament de Barcelona com a llindar d’autoexigència per a tots +30 dies - Comptabilitza les fitxes tancades amb més de 30 dies, l’ organització… independentment de la tipologia. els operadors. Aquests indicadors - Es defineix un llindar màxim de 6 fitxes mensuals. avaluen totes les fitxes rebudes en - reduint els costos - aplicant un model de gestió flexible, àgil i especialitzat, funció de 5 paràmetres: Anul·lades - Comptabilitza les fitxes anul·lades, és a dir, les que no es tracten per 4. Garantir i les despeses dels serveis, - potenciant els conceptes de lideratge, responsabilitat diferents motius (manca de dades, duplicitat, no procedeix, no es pot l’ estabilitat - i optimitzant els recursos i compromís de l’ equip directiu, fer...). pressupostària… propis. - fent millora contínua amb la millora de processos - Es marca un llindar màxim del 3 %. i dinàmiques de funcionament, - treballant de manera transversal, Temps de - Comptabilitza el temps que es triga a resoldre les fitxes, - formant la plantilla de professionals...... resposta independentment de la seva tipologia. - S’estableix un llindar màxim de cinc dies. 6 | 7 ELS VALORS I L’ ACCIÓ RESPONSABLE 1.3 L’ acció i la cooperació en xarxa La cooperació internacional La gestió pública de l’ aigua BCASA participa en projectes de cooperació En el marc de l’estratègia de l’Ajuntament de Barcelona de i sindicals i operadors, BCASA participa en associacions de internacional sobre el cicle de l’aigua donant suport a potenciar les col·laboracions publicoprivades amb altres diferents àmbits territorials que treballen per a un millor la Direcció de Relacions Internacionals i a la Direcció ciutats i organitzacions socials, ecologistes, acadèmiques model públic de la gestió de l’aigua. de Justícia Global i Cooperació de l’Ajuntament de Barcelona. L’any 2018 es van dur a terme els projectes 1. Logotip següents: Xarxa catalana nes de suport per als seus membres Xarxa europea i ampliar la generació d’activitats L’Associació Cata- pròpies de l’associació, estructura- Prop del 90 % de la • Conveni entre BCASA-Ajuntament de Barcelona- • Col·laboració amb la Direcció de Justícia Global lana de Municipis i des en cinc eixos de treball: comuni- població mundial GWOPA i WSSA i Cooperació Internacional de l’Ajuntament de Entitats per l’Aigua catiu, gestió interna, suport tècnic, consumeix aigua procedent Barcelona, en el Grup de Treball d’Aigua coordinat pel Pública va començar el desplega- ofensiva territorial, xarxa i incidèn- d’operadors públics. Ciutats BCASA participa en l’Aliança Global de Partenariats Fons Català de Cooperació. ment de les accions contingudes cia pública. com Berlín, Brussel·les, París, entre Operadors d’Aigua (GWOPA, en anglès) a través en el Pla d’acció consolidant la seva www.amap.cat Estrasburg, Dublín, Nàpols, Milà, d’un conveni amb l’Autoritat de l’Aigua de Betlem (WSSA). Els objectius del grup de treball són els següents: trajectòria amb l’ampliació dels Setúbal, Edimburg o Ginebra en són L’objectiu és fomentar la transferència de coneixements - Millorar les capacitats dels governs locals. seus membres fins a 29 (24 dels Xarxa espanyola alguns exemples. Totes formen part entre operadors, i BCASA dona suport en la definició de - Fomentar la transversalitat en la política de quals són ajuntaments catalans). de l’Associació d’Operadors Públics les eines GIS i els protocols i criteris per a l’explotació i cooperació. Aquesta associació va ser impulsa- L’Ajuntament de d’Aigua (Aqua Publica Europa, manteniment de la xarxa de sanejament. El termini de - Promoure el debat i intercanvi d’experiències. da per l’Ajuntament de Barcelona i Barcelona, a través de APE), la principal xarxa europea de col·laboració iniciat amb la signatura del conveni, el 18 - Capitalitzar el paper dels municipis. fundada el gener del 2018 amb el BCASA, està integrat en l’Asociación ciutats que apliquen aquest model de setembre de 2015, va acabar amb la darrera missió de guiatge de sis municipis (Badalona, Española de Operadores Públicos de gestió, i a la qual s’ha adherit l’equip tècnic de Betlem a Barcelona, la primera setmana Cerdanyola del Vallès, el Prat de Llo- de Abastecimiento y Saneamiento l’Ajuntament de Barcelona a través de maig del 2018. bregat, Sabadell, Santa Coloma de (AEOPAS), una xarxa estatal que de BCASA. Diverses organitzacions nacionals i internacionals s’han Gramenet i Terrassa), dues empre- promociona la gestió pública i www.aquapublica.eu interessat per aquest conveni entre les dues ciutats: ses públiques (Aigües del Prat, SA, i participativa de l’aigua. Alguns dels - Amb motiu del Dia Mundial de l’Aigua, el 22 de BCASA) i dues organitzacions sense organismes i operadors públics març de 2018 Enginyeria Sense Fronteres publica ànim de lucre (Enginyeria Sense que en formen part pertanyen a un monogràfic sobre “Experiències d’intercanvi Fronteres i Ecologistes en Acció). les ciutats de la Corunya, Sevilla, entre operadors públics d’aigua”, en el qual hi ha un Per a l’any 2019, els objectius cen- Badajoz, a més de l’Agència reportatge del WOP Barcelona-Betlem. trals del pla anual d’actuació i del Catalana de l’Aigua. - El WOP Barcelona-Betlem és escollit com una pressupost són desplegar més ei- www.aeopas.org experiència d’èxit per l’associació Aqua Publica Europea —de la qual BCASA és soci— en l’esdeveniment Expert Meeting European Water El repte de la gestió pública de l’ aigua Utilities around their International Programmes, celebrat a Brussel·les els dies 4 i 5 d’octubre de 2018, amb el repte de l’Objectiu de Desenvolupament L’Ajuntament de Barcelona, l’any 2017, va obrir una línia de l’estudi de la gestió pública de l’aigua per a l’elaboració Sostenible OD6, “Aigua neta i sanejament per a tothom”. treball sobre la gestió pública directa i integral del cicle d’informes tècnics, econòmics i jurídics amb la finalitat - En la Barcelona Resilience Week —11-16 de novembre de l’aigua, incloent-hi el subministrament domiciliari, d’iniciar la transició cap al nou model de gestió. de 2018—, dins de l’apartat Urban Resilience Hub, valorant-ne l’oportunitat, la pertinència i la viabilitat, tant també hi van ser presents BCASA i l’experiència del tècnica com econòmica, social i ambiental. El 28 de juny de 2018, la mateixa Comissió va aprovar conveni de col·laboració amb Betlem. Així, en la sessió ordinària del Ple del Consell Municipal de ampliar l’encàrrec de gestió per impulsar l’establiment dels 28 de novembre de 2016 es van aprovar dues proposicions, procediments i la coordinació dels diferents serveis muni- amb la finalitat de garantir l’accés universal i assequible a cipals. L’objectiu és millorar el coneixement per facilitar la l’aigua i el sanejament, prioritzant-ne els usos domèstics i participació municipal en la gestió pública de l’aigua a la ambientals. ciutat, així com identificar les actuacions fetes a la xarxa Arran d’aquests acords, la Comissió de Govern de l’Ajunta- d’abastament en el desenvolupament urbanístic i la quan- ment, en sessió del 23 de febrer de 2017, va encarregar a tificació del seu valor a efectes patrimonials de l’Ajunta- Barcelona Cicle de l’Aigua, SA, tasques relacionades amb ment. 8 | 9 ELS VALORS I L’ ACCIÓ RESPONSABLE 1.4 La comunicació i el coneixement L’ activitat divulgativa La difusió de l’activitat de l’empresa i la comunicació També es va col·laborar a la sobre el cicle urbà de l’aigua constitueix una de les Fira iWater, on es va presentar prioritats de BCASA. Per això, col·labora amb diferents aquesta plataforma, així programes educatius i de sensibilització impulsats per com al projecte europeu l’Ajuntament de Barcelona a través de la Fàbrica del LIFE-iBathwater, en el marc Sol, i pensats per a tots els grups d’edat i ciutadans i del quals es van fer visites ciutadanes que volen conèixer les instal·lacions i serveis tècniques guiades al centre de del cicle. control de BCASA i al dipòsit de retenció d’aigües pluvials 4.420 visitants És el cas del programa “Com funciona Barcelona”, en del parc de Joan Miró. el qual es visiten diverses instal·lacions, com un tram de clavegueram del passeig de Sant Joan, el dipòsit de retenció d’aigües pluvials del parc de Joan Miró i la Font Màgica. L’any 2018 van visitar les diferents instal·lacions 4.420 participants, la major part públic escolar, així com tècnics i tècniques, científics i científiques i universitaris i universitàries de diferents administracions i institucions públiques; per exemple, una delegació de l’Ajuntament de Seül (Corea del Sud), un grup d’estudiants del laboratori Shukhov de l’Escola de Postgrau d’Urbanisme de l’HSE de Moscou, i estudiants Les tecnologies de la informació del Màster de meteorologia de la UB, entre d’altres. En l’àmbit de les relacions internacionals lligades Aplicar les tecnologies més avançades de la informació a projectes de cooperació internacional, BCASA va contribueix a millorar la comunicació amb la ciutadania, Repte 2019 participar en la Resilience Week, en el workshop facilitar-li l’accés a les dades i fer més eficient l’activitat European Green Capital (Nimega, Holanda), i va de BCASA. Una vegada duta a terme l’auditoria de seguretat infor- col·laborar amb MedCités en les visites tècniques de la màtica i l’anàlisi de les mesures per aplicar a BCASA missió de la delegació Gabes Tunísia. L’any 2018 es va impulsar la renovació de la plataforma per millorar la seguretat dels sistemes d’informació, el de maquinari i programari del sistema gestor de la principal repte per al 2019 és implantar millores que Un any més, es va col·laborar amb el Festival base de dades d’explotació de BCASA a fi d’augmentar permetin augmentar la robustesa d’aquests sistemes i d’Arquitectura 48h Open House Barcelona, celebrat la velocitat d’accés a les dades i reduir els temps de disminuir els riscos de fallada. Engloba actualitzacions el mes d’octubre, però la previsió meteorològica va fer processament. Es van efectuar també millores de les i millores en els equips, en la xarxa informàtica i en les anul·lar les visites programades al dipòsit d’aigües tecnologies de la informació associades a l’edifici, línies de comunicacions. L’acció anirà acompanyada pluvials del parc de Joan Miró i dipòsit de les Rieres que incloïen la implantació de la wifi corporativa i la de la renovació dels servidors del sistema de control d’Horta i a la xarxa de clavegueram del passeig de Sant preparació d’una sala multimèdia. i l’adquisició de dades i de l’equipament del centre de Joan. Només es va dur a terme la visita a la Font Màgica. control. En l’edició de l’any 2018, BCASA va participar a l’estand municipal de l’Smart City Expo World Congress. L’Ajuntament de Barcelona hi va presentar una mostra dels projectes per fer front als reptes de la ciutat en diferents àmbits, un dels quals era la plataforma SEWENET - Sistema intel·ligent d’anàlisis de les xarxes de clavegueram, impulsada per BCASA. 1. http://ajuntament.barcelona.cat/ecologiaurbana/ca/serveis/la-ciutat-funciona/educacio- i-sensibilitzacio/programes-deducacio-i-sensibilitzacio/com-funciona-barcelona 10 | 11 ELS VALORS I L’ ACCIÓ RESPONSABLE 1.5 Repte 2019 La innovació i la recerca Durant l’any 2018 es van presentar set noves propostes per aconseguir finançament europeu. En data 31 de desembre de 2018, es van atorgar les BCASA impulsa la recerca, el desenvolupament i la (universitats, centres docents i associacions). N’és dues següents, que començaran a treballar-se el 2019: innovació com a eines per aconseguir la millora contínua un exemple el conveni de col·laboració entre BCASA, del cicle de l’aigua i una gestió més eficient i sostenible. Ajuntament de Barcelona i Universitat Politècnica de • H-2020 SCOREwater, “Smart City Observatories to implement Resilient En aquest sentit, participa en projectes de transferència Catalunya (UPC), en el desenvolupament del màster Water management”. L’objectiu d’aquest projecte és construir un sistema tecnològica per promocionar la investigació, en universitari en Intervenció Sostenible en el Medi de gestió de les aigües residuals de la ciutat, d’acord amb els Objectius de col·laboració amb entitats i institucions públiques Construït (MISMeC). Desenvolupament Sostenible 6, 11 i 12 de les Nacions Unides. El projecte se centra a desenvolupar plataformes, eines i mètodes aplicables a tot el cicle de l’aigua, i es porta a terme a les ciutats de Barcelona, Gothenburg i Els projectes més rellevants del 2018 van ser els següents: Amersfoort, ubicades en països amb unes condicions socioeconòmiques i climàtiques diferents. Es preveu que el projecte s’iniciï l’abril del 2019. ECHORD++ Pilot in Urban Robotics-Public Challenge • GBC_AS2C - U1A03-264, “Blue, Green & Grey_Adapting Schools to Clima- te Change”. La Comissió Europea ha concedit a Barcelona 4 milions d’eu- Projecte iniciat l’any 2014 com un desafiament per millorar els treballs d’inspecció de la xarxa de ros en el marc de les iniciatives innovadores urbanes per impulsar refugis drenatge urbà, activitat principal de BCASA. Atès que el repte de Barcelona és també el de moltes climàtics a les escoles. BCASA hi participarà en el vector aigua. En deu altres ciutats, i que actualment no hi ha cap solució tecnològica que pugui donar resposta a escoles de la ciutat s’aplicaran solucions pilot que siguin traslladables a aquesta necessitat, el projecte apropa la robòtica a les tasques d’inspecció de les xarxes. d’altres centres, a fi d’obtenir solucions per a una adaptació climàtica de les escoles. L’any 2015 es van triar tres consorcis participats per centres i empreses tecnològiques, que van invertir sis mesos en el disseny de la seva proposta. I van provar una primera versió dels robots. La segona fase, portada a terme durant el 2017, va ser intensiva en proves al clavegueram per desenvolupar tant la part mòbil dels robots com el programari associat a les inspeccions. 1.6 Durant el 2018 es va desenvolupar la darrera fase del projecte, que va acabar el gener del 2019. La informació del projecte es pot consultar a la pàgina web http://echord.eu/pdti/pdti-urban- La gestió eficient de l’ energia robotics-sewer-inspection/ BCASA té implementat un sistema de gestió de l’energia Atès que l’ús responsable de l’energia contribueix a Urban Water Agenda 2030 (UWA2030) per a les instal·lacions del cicle de l’aigua, seguint els reduir les emissions de gasos amb efecte d’hivernacle requisits de la norma ISO 50001. Contribueix a avançar responsables del canvi climàtic, BCASA va renovar l’any L’objectiu és avançar en l’aplicació a escala local de polítiques i normatives europees a fi de cap a una estratègia energètica sostenible i a establir 2017 l’Acord voluntari amb l’Oficina Catalana del Canvi treballar activament en una gestió urbana més sostenible de l’aigua, salvaguardant els recursos objectius que condueixin a la millora de l’eficiència, la Climàtic. En l’inventari d’emissions de l’activitat de hídrics i millorant la qualitat de vida a les ciutats. Sota la direcció de les xarxes ICLEI i Eurocities, reducció d’emissions de gasos amb efecte d’hivernacle BCASA es distingeixen les directes del consum de gas hi participen diferents ciutats europees, entre les quals hi ha Barcelona. i la disminució dels costos econòmics associats al natural i gasoil de la flota de vehicles, i les indirectes del consum d’energia. consum elèctric de les oficines, els vehicles elèctrics i H2020-RESCCUE les instal·lacions gestionades (dipòsits, bombaments, La gestió energètica consisteix en el seguiment i control abastament de freàtic...). Projecte de la Unió Europea per proporcionar models i eines pràctiques i innovadores per dels consums per tipologia d’equipament i instal·lació, combatre els desafiaments que suposa el canvi climàtic, i construir així ciutats més resilients. analitzant-ne l’evolució temporal i els factors que L’ambientalització de la flota de vehicles, per exemple, Amb una durada de quatre anys, es desenvoluparà al voltant de tres casos d’estudi: Barcelona, n’afecten l’eficiència per mitjà del càlcul i l’avaluació està contribuint a reduir les emissions de CO i disminuir Bristol i Lisboa. 2 dels indicadors d’eficiència. Així mateix, BCASA disposa la contaminació acústica, accions que redunden en una LIFE-iBathwater d’un equip de gestió de l’energia (EGE) integrat per millora de la qualitat ambiental de la ciutat. Durant el professionals multidisciplinaris que analitzen el conjunt 2017 es va procedir a licitar la nova flota de vehicles LIFE-iBathwater, “Advance urban water management to efficiently ensure bathing water quality”. dels resultats obtinguts, informen de les desviacions de rènting, amb tretze vehicles elèctrics i dos d’híbrids; El projecte té com a objectiu reduir l’impacte ambiental dels abocaments en temps de pluja al detectades als serveis implicats per aplicar les mesures aquests darrers estan destinats a l’atenció del servei medi receptor en un entorn urbà —litoral i fluvial—, i minimitzar els riscos sanitaris de les zones correctives necessàries, i proposen actuacions de de guàrdia, en substitució de quinze vehicles de gasoil, de bany durant episodis de contaminació. Els participants d’aquest projecte són l’Ajuntament reducció del consum i millora de l’eficiència. i entraran en servei l’any 2018. Donant compliment al de Barcelona, Barcelona Cicle de l’Aigua, l’organisme de recerca de l’aigua de la ciutat de Berlín, Decret d’alcaldia sobre contractació pública responsable Kompetenzzentrum Wasser Berlin, i l’entitat de recerca catalana Eurecat. El projecte es va iniciar amb criteris socials i ambientals, de novembre de el setembre del 2018 i s’acabarà el desembre del 2021. Aquest projecte proporcionarà eines per 2013, s’han prioritzat els vehicles elèctrics i els híbrids millorar la gestió i la qualitat de les aigües de bany de les platges de la ciutat. endollables. 12 | 13 LA GESTIÓ SOSTENIBLE DEL CICLE DE L’ AIGUA Un cicle urbà en equilibri amb el medi natural i el clima BCASA té el compromís de garantir la gestió sostenible de l’ aigua a Barcelona, així com les condicions òptimes de sanejament del cicle urbà. També dona suport també a l’ Ajuntament en matèria de millora de la solidaritat de l’ accés a l’ aigua, en les accions relacionades amb la reducció del consum i el foment del consum responsable a tots els sectors. 16 | 15 LA GESTIÓ SOSTENIBLE DEL CICLE DE L’ AIGUA 2.1 El sistema d’informació de platges El sistema d’alerta del riu Besòs El centre de control del cicle de l’aigua La Directiva europea 2006/7/CE, de gestió de qualitat A fi de donar un ús públic a la llera del riu Besòs, de les aigües de bany, va introduir nous reptes pel mitjançant la millora de la qualitat de l’aigua i la que fa a la gestió de les platges, no només quant a la recuperació dels ecosistemes fluvials, l’any 1998 es va BCASA té un centre de control a través del qual es duu serveis, cosa que permet actuar de manera immediata millora contínua de la qualitat, sinó també amb relació a iniciar la construcció del parc del riu Besòs, des de la a terme l’explotació centralitzada dels diferents àmbits en anticipar-se als possibles problemes, i garanteix l’obligació d’informar el públic en temps real. confluència amb el riu Ripoll fins a la desembocadura. del cicle de l’aigua: clavegueram, aprofitament d’aigües una gestió més eficient dels serveis i recursos. Una de Ocupa una superfície de 23 hectàrees dels municipis de freàtiques, platges, regs, fonts i sistema d’alerta del Parc les altres funcions és preveure, comunicar i coordinar Des del centre de control es gestiona el sistema Barcelona i Santa Coloma de Gramenet, i conté 6 km de Fluvial del riu Besòs. les alertes i emergències relacionades amb el cicle de d’informació de platges, que permet als ciutadans carril bici i 11 làmines d’aigua (preses inflables). l’aigua que poden implicar l’activació de protocols d’avís i i ciutadanes conèixer l’estat de les platges i les El sistema de telegestió rep informació en temps real protecció cap a la ciutadania. previsions meteorològiques a través del web municipal, L’Ajuntament de Barcelona, a través de BCASA, gestiona sobre el funcionament de les diferents instal·lacions i els panells electrònics ubicats a les platges de Mar el sistema d’alerta hidrològica d’aquest parc (SAHBE), un Bella, Barceloneta i Bogatell, i per mitjà de diferents conjunt d’eines per preveure les crescudes del riu amb aplicacions mòbils. diferents nivells d’alerta en funció del risc. Des del centre El seguiment del sistema de drenatge La gestió en episodis de pluja de control se segueix el sistema en temps real, i es Així mateix, BCASA activa i coordina les alertes per poden donar avisos amb almenys dues hores d’antelació El sistema de control supervisa diferents variables Durant els episodis de pluja, en funció de la seva abocaments a platges del sistema de sanejament, als i les visitants del parc en cas de perill d’avinguda. Així del sistema de drenatge i clavegueram, com els nivells intensitat i potencial afectació a la ciutat, des del centre i les alertes per mal estat de la mar, previstes al mateix, es porta a terme el manteniment, la conservació d’aigua de la xarxa, la qualitat d’aigua i l’estat de les de control s’activa un nivell d’alerta d’inundacions. Pla d’actuacions per emergències municipals per i la neteja de totes les instal·lacions que garanteixen el estacions de bombament, les comportes i els dipòsits. Aquest nivell serveix de base per activar el protocol contaminació marina i al Pla d’actuacions per funcionament òptim del sistema hidrològic del riu. La gestió completa i coordinada en temps real permet d’actuacions municipals per inundacions, coordinat per emergències municipals d’inundacions - protocol per implementar diferents estratègies operacionals en Protecció Civil, que estableix les diferents mesures a estat de la mar. Respecte a les alertes per disminució L’any 2018 es van declarar 17 situacions d’alerta i 4 de episodis de pluja. adoptar. de la qualitat de l’aigua de bany que indiquen que crisi degudes a episodis intensos de pluja, les quals van possiblement la qualitat bacteriològica no és implicar el tancament del parc per inundació de la zona La gestió del clavegueram està basada en una regulació Durant l’any 2018 es va registrar a Barcelona suficientment apta segons la normativa (aquests d’accés. També es van declarar, de manera preventiva, hidràulica que permet modificar els cabals que circulen (pluviòmetres de l’Ajuntament de Barcelona - BCASA) resultats provenen de models numèrics de previsió de 33 situacions de prealerta, que en van suposar el per la xarxa. Aquestes modificacions es fan, per exemple, una precipitació total de 923 l/m2 (o mm), quantitat molt contaminació bacteriològica), durant tot l’any es van tancament parcial. Així mateix, es va definir amb el distribuint els cabals punta cap a les àrees amb més superior a la mitjana anual de 593 mm (registre 1914- activar 27 avisos de vigilància per la qualitat. Consorci de Besòs un nou Pla integral del parc fluvial capacitat, de manera que s’aconsegueix un aprofitament 2017). Hi va haver 79 dies de pluja significativa (> 1 mm) i del Riu Besòs, amb un nou pla d’emergències, un pla òptim de les capacitats de la xarxa i es minimitzen 10 dies d’alta intensitat (I20 > 60 mm/h). L’any 2018 va ser Si bé durant la temporada de bany els resultats de renovació i ampliació del sistema d’alerta del parc inundacions i abocaments del sistema unitari al medi atípicament plujós, el cinquè de la sèrie de l’Observatori obtinguts per les mostres de l’Agència Catalana de fluvial, i la posada en funcionament d’un nou sistema de receptor en temps de pluja. Fabra 1914-2017, ja que en 5 estacions es va arribar a l’Aigua i l’Agència de Salut Pública de Barcelona van previsió d’alerta. una precipitació acumulada superior a 1.000 l/m2. certificar la qualitat excel·lent en totes les mostres, Totes aquestes actuacions permeten dur a terme una En total, es van declarar 16 estats de prealerta per pluja només en dues ocasions les mostres es van prendre gestió intel·ligent del conjunt de la xarxa de drenatge, forta i 7 estats d’alerta per pluja molt forta, sense arribar l’endemà d’un temporal de pluja. Pel que fa a les alertes amb l’aplicació de noves eines tecnològiques i la en cap cas al nivell d’emergència. Durant els 79 dies de d’onades o de mal estat de la mar, l’any 2018 se’n van realització de projectes innovadors que en milloren pluja significativa, els dipòsits del sistema de drenatge declarar 6, nivell que implica la prohibició del bany i progressivament la capacitat de regulació. es van omplir fins a 48 vegades, i van arribar al seu d’accés a les platges. volum màxim tres vegades —sobretot, el dia 9 d’octubre, als dipòsits de Zona Universitària, Bori i Fontestà, Joan Miró i Urgell—, i es van regular gairebé 7 milions de m3 d’aigua, cosa que va evitar l’abocament directe al mar d’unes 1.775 tones de matèria en suspensió. 7 prealertes 923 mm (l/m2) 6 alertes per mal estat de la mar 79 dies de pluja significativa (>1 mm) 27 vigilàncies 24 dies de pluja important (>10 mm) 20 prealertes per abocament a les platges 16 avisos de prealerta (pluja forta) 7 avisos d’alerta (pluja molt forta) 16 | 17 LA GESTIÓ SOSTENIBLE DEL CICLE DE L’ AIGUA 2.2 La xarxa de reg d’espais públics L’ abastament i els nous recursos hídrics La xarxa de distribució d’aigua potable per a reg disposa de l’aigua (sistema Omnienviro) que es col·loquen de 1.465 connexions de servei per donar cobertura de directament a la canonada de distribució a partir del L’Ajuntament de Barcelona aposta per l’aprofitament subministrament a les 497 hectàrees de superfície verda comptador. dels recursos hídrics alternatius com a acció estratègica L’objectiu és definir els criteris i planificar les actuacions i arbrat de nova plantació de Barcelona, i anualment clau per minimitzar el consum d’aigua potable a la necessàries per reduir el consum d’aigua potable s’implementen un centenar de connexions de servei A Barcelona s’utilitza aquest sistema de reg en nou ciutat. Així, ha elaborat en els darrers anys diferents dels serveis municipals, afegint aspectes relatius a la noves. BCASA assumeix la gestió d’aquesta xarxa i dels parcs més significatius de la ciutat, per superfície, plans per a l’ús de l’aigua del subsol (1998, 2009 i 2013), protecció de les masses d’aigua subterrànies, l’adaptació el control del consum d’aigua per mitjà d’un sistema consum i ús: Josep M. Serra Martí, la Guineueta, Turó i el 2017 BCASA va començar a redactar el Pla tècnic i resiliència davant del canvi climàtic i l’aprofitament dels de telegestió que facilita l’optimització dels diferents de la Peira, Central de Nou Barris, Ciutadella, Poblenou, per a l’aprofitament dels recursos hídrics alternatius de recursos de proximitat. sistemes de reg. parc del Centre del Poblenou, Carles I i Nova Icària. A Barcelona (PLARHAB), que es presentarà el 2019, amb la fi de tenir unificada en el futur tota la gestió del reg de proposta d’implementació de noves línies d’acció. El sistema controla les electrovàlvules que obren el la ciutat en una sola aplicació, i dotar-la d’un sistema pas de l’aigua i es nodreix a partir de dades recollides intel·ligent d’autoregulació en funció de diferents L’ aprofitament de l’ aigua freàtica per la xarxa de sensors, cosa que permet millorar-ne paràmetres i de càlculs del balanç hídric de la zona, l’eficiència. La xarxa de sensors es basa en el model durant el 2017 es van integrar a la plataforma de reg L’ús d’aigües freàtiques en els freàtica de la ciutat. En el marc d’un nou dipòsit d’aigua freàtica a teòric del balanç hídric, amb el qual es quantifiquen les altres sistemes que integren sensors d’humitat, salinitat serveis municipals redueix el dels treballs d’inspecció d’obres la plaça de les Glòries Catalanes, el entrades i sortides d’aigua en un temps determinat, es i temperatura, així com un sistema de magnetització de consum d’aigua potable: reg de per a la gestió dels recursos hídrics de la Canòpia, amb una capacitat de comparen amb les necessitats hídriques de les plantes l’aigua. les zones verdes, l’arbrat viari i les alternatius, durant l’any 2018 es 1.500 m3, el més gran construït fins i es complementa amb les dades obtingudes de pluja jardineres, ompliment de les fonts va intervenir en la supervisió de ara a Barcelona. i reg, tenint en compte les variables de l’evaporació, Durant el 2018 es va continuar integrant parcs i espais ornamentals, i neteja de carrers, diverses obres i es va continuar transpiració, escorriment i percolació de l’aigua. verds al sistema de reg intel·ligent, com els de Cervantes, clavegueram, monuments i dipòsits la inspecció d’una desena Respecte als projectes, es pot Monterols, Joan Maragall, Joan Miró, l’Espanya pluvials. d’actuacions corresponents a esmentar la redacció del de l’hidrant La telegestió del reg està permetent reduir el consum Industrial, La Tamarita, la Vil·la Amèlia, la plaça de la ampliacions de la xarxa. de Prim, consistent en la instal·lació d’aigua, en minimitzar el malbaratament i permetre una Primavera, els jardins d’Elvira Farreras Valentí, la ronda Barcelona disposa de 87,1 km de d’un bombament independent al detecció més fàcil de pèrdues o incidències. Disposa del General Mitre, la ronda del Guinardó i l’entrada sud xarxa d’aigua freàtica, 29 dipòsits Com a exemples, es poden dipòsit d’aigua freàtica d’Alfons el de diversos elements que faciliten la gestió de l’estalvi del túnel de la Rovira, els jardins d’Esteve Terradas i el de d’abastament i 29 hidrants que esmentar la construcció d’un nou Magnànim que permetrà tornar-lo a de manera contínua, com ionitzadors de molècules la Gran Via. subministren aigua dels aqüífers. dipòsit al passeig de Sant Joan que posar en marxa, ja que està fora de Durant l’any 2018 se’n van donarà servei a un nou hidrant i servei per falta de pressió a la xarxa. consumir 1.111 milers de m3 en regarà l’arbrat d’aquesta zona de Repte 2019 els serveis municipals, després de l’Eixample; una nova connexió de sotmetre-la a rigorosos controls servei per dotar d’aigua freàtica el Continuar el projecte de substitució dels programa- analítics i aplicar els protocols nou centre de neteja situat al parc dors de reg autònoms per altres que s’integrin dins del de manteniment i desinfecció de Joan Miró, vinculat al dipòsit sistema de reg intel·ligent. Aquests equips faciliten el establerts per garantir la qualitat i antiinundació de Joan Miró; la reg de petits espais i places que queden aïllats de les seguretat de l’aigua. construcció d’un nou dipòsit per Aigua freàtica grans superfícies i estan dispersos i inconnexos entre a bombers al Castell de Montjuïc, si. BCASA és la responsable com a nova instal·lació contra 87,1 km 1,1 hm3 del manteniment i del bon incendis; i, de manera destacada, de xarxa de consum funcionament de la xarxa d’aigua la construcció, encara no acabada, en els serveis d’Ecologia Urbana Pla tècnic per a l’aprofitament dels recursos hídrics alternatius de Barcelona El Pla tècnic per a l’aprofitament dels recursos hídrics Es preveu l’aprovació definitiva de la nova edició del alternatius de Barcelona (PLARHAB) té com a objectiu la PLARHAB el 2019. Un cop aprovat, es portarà a terme progressiva substitució del consum d’aigua potable per una campanya comunicativa dirigida a sensibilitzar l’ús de recursos hídrics alternatius, com l’aigua freàtica, la ciutadania en l’ús més eficient de l’aigua i donar l’aigua regenerada, les aigües pluvials d’escorriment i a conèixer les tasques que es desenvolupen des de de coberta, les aigües grises i l’aigua de mar en aquells l’Ajuntament, a més d’establir les condicions necessàries casos que no es requereixi la qualitat d’aigua potable. per afavorir la substitució de l’aigua potable per altres recursos hídrics alternatius, fora dels usos estrictament municipals. 18 | 19 LA GESTIÓ SOSTENIBLE DEL CICLE DE L’ AIGUA La sequera i la prevenció Les fonts ornamentals Repte 2019 La sequera és un fenomen recurrent en els territoris Barcelona disposava de 311 fonts ornamentals a finals del d’influència mediterrània com Catalunya, i que afecta 2018. Durant aquest any es van dur a terme 2.679 actua- Durant l’any 2019 es continuarà especialment les conques internes. Per fer-hi front, cions de manteniment correctiu i 47.123 de manteniment treballant en la millora general de la l’Ajuntament de Barcelona ha elaborat el Protocol preventiu (43.067 de neteja de superfície amb mètode tra- plataforma de telecontrol de fonts, i d’actuació per a risc de sequera de Barcelona, que estableix dicional i 4.056 actuacions amb equip d’embarcació). Es va es preveu la integració en el sistema un model d’actuació per garantir la coordinació i l’actuació mantenir una operativitat anual de les fonts del 95%, tenint de diverses fonts ornamentals con- operativa dels diferents serveis municipals a fi de: en compte que durant els mesos de gener i febrer es va fer siderades: Mas Ravetllat, plaça de - Anticipar-se a les situacions de sequera i preveure l’aturada tècnica de l’eix Maria Cristina, amb 50 fonts. Dolors Piera, Font del Desconsol del actuacions per tal d’adequar-se als requeriments i les parc de la Ciutadella, Font de Diana, necessitats de gestió en matèria hídrica de la ciutat. També es van impulsar els projectes de rehabilitació dels llac de l’Espanya industrial i pisci- - Organitzar, coordinar i vigilar el compliment de les llacs de la Gran Via amb Bac de Roda i de les lluernes de la nes de la Creueta del Coll. S’execu- actuacions necessàries per al bon ús dels recursos cascada 3 de l’eix Maria Cristina, i es va treballar en el pro- taran també les obres de rehabilita- hídrics de la ciutat. jecte i desplegament del sistema de telecontrol de 6 fonts ció d’aquestes piscines, amb un cost - Minimitzar els danys a les persones, al medi, als béns i les ornamentals: Can Mantega, Museu del Disseny-DHUB (2), d’actuació de 498.000 euros. infraestructures de la ciutat i a la ciutadania. cobriment de Sants, guèiser circular de la plaça de Lesseps - Facilitar informació a les persones afectades directes i a i parc del Laberint. Aquest telecontrol permet optimitzar-ne la resta de la ciutadania. la gestió, en incrementar el temps de funcionament, l’efi- - Col·laborar amb les administracions hidràuliques en el ciència energètica i la reducció del consum d’aigua. desenvolupament del Pla de la sequera i les normatives aplicables en tot moment. Cal destacar els projectes per segregacions de 16 fonts de beure de la xarxa comuna amb la Direcció d’Espais Verds i El 23 de març de 2018 es va aprovar el Protocol d’actuació Biodiversitat (pendents 205, 12,1%), així com el de telecon- per situació de sequera a Barcelona, així com la seva trol de 5 fonts ornamentals mitjançant els fons europeus incorporació al Pla bàsic d’emergències municipal. EDUSI, per import de 43.245,05 euros. Es van adaptar 17 fonts ornamentals a les normatives de seguretat i es van efectuar millores d’impermeabilització en els vasos de 18 L’ aigua de les fonts urbanes fonts. Les fonts urbanes d’aigua de boca i les ornamentals, Així mateix, es van executar les legalitzacions elèctriques ELS ESTUDIS I INFORMES SOBRE EL CICLE URBÀ DE L’AIGUA la gestió de les quals és responsabilitat de BCASA, de 22 fonts ornamentals (pendents 52, 16,7%) i es va im- • Participació en el marc legislatiu del cicle de l’aigua: milloren la qualitat de vida, ajuden a crear un entorn pulsar el projecte de legalització dels quadres elèctrics de saludable i aporten un valor històric ja que són símbols la cascada 3 de l’eix Maria Cristina, amb inversió MASU i un - Informe d’al·legacions a la proposta del nou Reglament metropolità d’abocament d’aigües residuals (RMAAR), presentat a l’Àrea cost d’actuació de 46.314,88 euros. D’altra banda, també Metropolitana de Barcelona. emblemàtics del patrimoni artístic de la ciutat. es van dur a terme els projectes de rehabilitació de la font - Informe d’al·legacions a l’Avaluació preliminar del risc d’inundació del districte de conca fluvial de Catalunya (APRI), presentat a El manteniment de les fonts té per objecte assegurar ornamental dels jardins de l’Aurora —jardinets de Gràcia— l’Agència Catalana de l’Aigua. l’estat, el funcionament i l’eficiència correctes de i les obres de rehabilitació de la Font de la Bellesa. - Contribució a la consulta pública per a l’avaluació de la Directiva sobre el tractament de les aigües residuals urbanes 91/271/CEE, les instal·lacions, així com dels equips d’actuació i presentada davant la Unió Europea. sensorització. Per assolir aquest objectiu s’apliquen les tecnologies més avançades, amb processos - Contribució al document redactat per l’Asociación Española de Operadores Públicos de Abastecimiento y Saneamiento (AEOPAS) per la col·laboració amb el Ministeri de Transició Ecològica, sobre una futura llei de canvi climàtic i transició energètica. respectuosos amb l’entorn, la seguretat dels treballadors i la ciutadania en general. - Contribució al document d’AEOPAS per a les Bases de regulació del cicle integral de l’aigua. • Informe sobre l’assoliment de les accions del Pla Clima, vinculades al vector aigua. Les fonts de beure 1.700 311 • Redacció dels informes ambientals del cicle de l’aigua vinculats a projectes de ciutat: sobre la Modificació puntual del PGM de la fonts de beure fonts ornamentals Marina del Prat Vermell, sobre el Pla director de la Ciutadella i sobre el Pla director del Front Marítim. L’any 2018, Barcelona tenia 1.700 fonts de beure, 12 • Redacció d’estudis i informes ambientals del cicle de l’aigua, per a la millora contínua a la nostra ciutat: més que l’anterior. Al llarg d’aquest any, es va millorar - Informe d’avaluació de riscos en la prevenció i el control de legionel·losi a les instal·lacions de risc baix: fonts ornamentals, la ubicació i accessibilitat de 65 fonts, en què es va instal·lacions de freàtic i reg per aspersió. mantenir en un 98,3% l’operativitat global, i es van - Estudi d’olors procedents del clavegueram de la ciutat de Barcelona. fer 2.658 actuacions de manteniment correctiu per temes hidràulics o d’obra civil i 18.926 de manteniment - Informe anual sobre els esgotaments del freàtic per obres. preventiu (neteja, pintat i revisió hidràulica). 20 | 21 LA GESTIÓ SOSTENIBLE DEL CICLE DE L’ AIGUA 2.3 Repte 2019 El drenatge urbà i el clavegueram Redactar el projecte de millora La xarxa de drenatge és la infraestructura que evacua de nivell, 24 sensors de pluja per tota la ciutat, i més de del sistema de sanejament les aigües residuals i pluvials dels edificis i establiments 2.500 sensors i actuadors auxiliars. de l’avinguda de Vallcarca per comercials i industrials, alhora que facilita la disminuir el risc d’inundació canalització de les aigües de pluja dels carrers. BCASA s’ocupa de garantir la gestió, la conservació, dels entorns de Vallcarca i del el manteniment i la neteja de tots aquests elements túnel viari de Lesseps. Continuar Des de l’inici del procés de transformació de la xarxa i de les infraestructures de sanejament. Així, es fa un amb la redacció del Pla director de drenatge urbà de Barcelona, s’han construït i posat manteniment preventiu i correctiu de tots els elements integral de sanejament de en servei diversos dipòsits de retenció d’aigües pluvials hidromecànics, i es controla i supervisa l’acompliment Barcelona (PDISBA), així com la i de l’aigua residual dels col·lectors, les estacions de de les condicions establertes en els contractes entre definició, justificació i valoració de bombament i les comportes, i s’han instal·lat sensors l’Ajuntament de Barcelona i les empreses de serveis a fi propostes d’actuació de millora per mesurar tots els paràmetres variables de la xarxa. de minimitzar les inundacions i garantir la qualitat de les del drenatge de la ciutat. Actualment, està formada per 15 dipòsits de retenció, aigües del medi receptor. amb una capacitat total de 500.000 m3, 29 estacions que bomben l’aigua cap a cotes superiors, 203 sensors ELS ESTUDIS I INFORMES SOBRE EL CICLE URBÀ DE L’AIGUA Durant el 2018, BCASA va promoure 50 estudis relacionats amb els diferents àmbits del cicle de l’aigua, entre els quals destaquen els següents: INFORMES DE PROJECTE EL 2018 - Implantació d’un sistema de freàtic a l’avinguda Meridiana entre Fabra i Puig i Glòries Catalanes. Districte Informes - Ompliment del llac de l’Espanya Industrial amb aigua freàtica. de projecte - Xarxa de freàtic de la Rambla. 1. Ciutat Vella 20 1.620 km de clavegueram 15 dipòsits de retenció 500.000 m3 de capacitat - Justificació de l’anul·lació provisional del col·lector d’illa “A” de l’entorn Glòries. 2. L’Eixample 14 d’aigües pluvials dels dipòsits - Viabilitat del pas de canonades de condensació d’una central de Districlima al 22@. 3. Sants - Montjuïc 27 S’han redactat també estudis i informes d’inundabilitat locals a petició de tercers 4. Les Corts 21 o per detecció de les nostres brigades de camp: carrer de Sant Adrià, 154; carrers La planificació i millora de la infraestructura de Guipúscoa, 162B, i de l’Empordà, 2 i 6; Mare de Déu de Lorda; avinguda del 5. Sarrià - Sant Gervasi 16 Paral·lel; avinguda del Tibidabo, i avinguda de Borbó amb carrer de Cartellà. 6. Gràcia 11 El seguiment, la revisió i la qualificació de projectes urbans durant la fase de El sanejament urbà de Barcelo- del clavegueram de Barcelona (PI- urbanes ocasionats per episodis de redacció es duu a terme d’acord amb el protocol de tramitació dels projectes de 7. Horta - Guinardó 37 na està dotat de grans col·lectors CBA’06), ha estat l’execució en els pluges intenses, tenint en compte l’Ajuntament de Barcelona, per a tots els aspectes relacionats amb la gestió del unitaris que permeten l’evacuació darrers anys de fins a 15 dipòsits, els efectes del canvi climàtic, inci- cicle de l’aigua: 149 assistències tècniques de suport a la redacció i 279 informes 8. Nou Barris 40 de revisió tècnica i qualificació. d’aigües pluvials i residuals, així amb una capacitat total de 477.020 dint en el model de desenvolupa- 9. Sant Andreu 29 com de dipòsits de retenció d’ai- m3. ment urbà i implementant eines de Destaca també l’assistència tècnica a alguns projectes de rellevància urbanística per a la ciutat: desdoblament del col·lector de l’avinguda Diagonal; espai lliure 10. Sant Martí 59 gües pluvials que permeten regular gestió perquè la ciutat esdevingui de la plaça de les Glòries Catalanes “Canòpia urbana”; urbanització de l’avinguda els cabals i volums d’aigua de pluja Actualment, des de BCASA s’està un medi més segur i ambientalment Meridiana; remodelació de la ronda de Sant Antoni; urbanització dels terrenys del 11. Altres 5 que circulen per la xarxa. redactant el Pla director integral de més sostenible. FC Barcelona; soterrament R2 de l’àmbit Vallbona. TOTAL 279 sanejament de Barcelona (PDIS- I la revisió tècnica de nous plans urbanístics de ciutat com els següents: La regulació de cabals a la xarxa de BA’19) que actualitzarà l’esmentat Entre les diferents actuacions - Modificació del Pla general metropolità de l’àmbit del nucli antic d’Horta. Barcelona s’ha dissenyat des del PICBA’06, amb l’objectiu de dispo- per millorar les infraestructures - Modificació del Pla general metropolità per a la regulació de l’institut d’Horta. 1992 mitjançant una sèrie de dipò- sar d’un document que planifiqui i hídriques de la ciutat, destaca la - Pla especial d’infraestructures de la Marina del Prat Vermell. sits de retenció subterranis. L’any quantifiqui les actuacions d’amplia- redacció del projecte del dipòsit - Modificació del Pla general metropolità de la Marina del Prat Vermell, a la Zona 1997 es va redactar el Pla especial ció, millora, conservació i gestió que de regulació d’aigües pluvials de la Franca. de clavegueram de Barcelona (PE- cal dur a terme sobre el sistema de rambla de Prim, situat al subsol de - Pla especial urbanístic per a la regulació de l’equipament esportiu del CEM CLAB’97) en què es feia un diagnòs- clavegueram. D’aquesta manera, es la rambla de Prim, des del carrer de Guineueta. tic dels problemes de drenatge i es donarà resposta a les exigències i Santander fins a la ronda de Sant - Modificació del Pla general metropolità al barri de Vallcarca i els Penitents en proposaven una sèrie d’actuacions. directrius ambientals en matèria Martí, amb una capacitat de 90.000 l’àmbit situat a l’entorn de l’avinguda i el viaducte de Vallcarca i els carrers de El resultat del PECLAB’97, i la seva d’abocaments al medi i, alhora, es m3. Gustavo Bécquer i de la Farigola. actualització amb el Pla integral reduiran els efectes per inundacions 22 | 23 LA GESTIÓ SOSTENIBLE DEL CICLE DE L’ AIGUA L’ ampliació i la rehabilitació de la xarxa La gestió dels claveguerons Es va gestionar, també, la construcció de 278 claveguerons, amb 10 equips Repte 2019 Els projectes i les obres de conser- col·lector tubular a travessera de les Inspecció d’obres de tercers L’Oficina de Claveguerons, situada al d’obres simultànies, tant per a noves vació de la xarxa de clavegueram per Corts amb Doctor Nubiola i Espinós; carrer de Rocafort, ofereix el servei promocions d’habitatges com per a la Optimitzar la neteja de la xarxa substitució d’antigues conduccions i derivar els recursos cap a part de BCASA garanteixen l’estat es- neteja del col·lector de Joaquim Durant el 2017 es va fer el seguiment tècnic municipal d’atenció i gestions incidències més singulars quant tructural, el funcionament hidràulic i Pena - Milanesat - Nena Casas; i l’assessorament d’obres promogu- relacionades amb els claveguerons que presentaven anomalies. a necessitats de neteja, millores les condicions sanitàries de tots els reparació del col·lector al tram des per diferents òrgans promotors, particulars de la ciutat. estructurals de la xarxa i d’altres. trams i elements, aplicant-hi criteris d’escales mecàniques de la baixada que afectaven o ampliaven la xarxa Al llarg dels últims quatre anys es ambientals d’eficiència energètica i de la Glòria, i millora del sistema de de sanejament existent. Es va ini- L’any 2018 es van atendre 946 registra un increment en el nombre d’ús de les millors tècniques dispo- desodoració-ventilació del dipòsit de ciar el control de 205 obres, es van inspeccions per comprovar la d’execucions de nous claveguerons: utilitzant mitjans de captura i gravació nibles. Taulat (inici d’obra a finals del 2018). acabar 131 actuacions i resten en correcta connexió a la xarxa de 167 l’any 2015 als 278 construïts d’imatges a la resta de la xarxa. També es van promoure, a través de execució 149 actuacions. Es van municipal, amb l’execució de proves durant el 2018, amb l’ampliació dels Per a la redacció d’aquests projectes la contracta de manteniment, les construir 4.873 m de nova xarxa de colorant. Aquest servei es duu a equips de 6 a 10 en el mateix període. Les inspeccions també permeten s’apliquen bones pràctiques sosteni- obres de rehabilitació de col·lectors municipal, dels quals 305 m corres- terme per informar finques antigues conèixer el comportament de la xarxa en bles, no només amb relació a l’edició de secció tipus visitable per un total ponien a xarxa visitable i 4.568 m a de per on evacuen al clavegueram La validació dels elements episodis de pluja i el seu estat de neteja del document, per optimitzar-ne els de 2.652,11 m. col·lectors tubulars, i es van rehabi- municipal, o bé arran de queixes per urbans i conservació, fer el seguiment i control recursos i minimitzar-ne l’impacte litar interiorment 2.611 m de clave- diferents incidències: obstruccions, de les plagues de múrids i paneroles, o mediambiental, sinó també pel que guera visitable. enfonsaments puntuals, filtracions BCASA dirigeix el Grup de treball realitzar el manteniment dels conductes fa a l’execució de l’obra, amb la intro- REHABILITACIÓ DE COL·LECTORS d’aigües fecals en soterranis o de tapes i reixes, integrat a la Taula portafibra òptica, entre d’altres actua- ducció de millores en els moviments VISITABLES EL 2018 (m) EXECUCIÓ DE NOU CLAVEGUERAM EL 2018 (m) aparcaments, etc. tècnica d’elements urbans, aportant- cions. L’any 2018 es van rebre 3.491 in- de terres i en l’ús de materials, sense hi el criteri tècnic sobre els elements cidències relatives al clavegueram i se’n Districte Total rehabilitat (m) Districte Total executat (m) que això minvi la qualitat de la xarxa. Es van emetre 196 informes, dels de fosa: tapes de registres municipals van atendre un total de 3.421, i es van 1. Ciutat Vella 269,05 1. Ciutat Vella 305 quals 168 estaven adreçats a i reixes de captació d’aigües pluvials. deixar per a l’any següent les pendents Nou clavegueram 2. L’Eixample 106,05 2. L’Eixample 532 propietats titulars de claveguerons definides com de baixa prioritat. 3. Sants - Montjuïc 450,85 3. Sants - Montjuïc 2.134 i relacionats amb anomalies que En data de 26 de juliol de 2018 es va Durant el 2018 es va impulsar la re- Quant a la neteja de clavegueram, 4. Les Corts 0 4. Les Corts 160 calia corregir, i 28 informes als aprovar la modificació de la Instrucció novació del clavegueram del passat- districtes per comunicar deficiències d’Alcaldia relativa als elements fonamental per garantir que les 5. Sarrià - Sant Gervasi 0 5. Sarrià - Sant Gervasi 601 ge de Carsi, amb l’execució d’un nou detectades a la xarxa de sanejament urbans de la ciutat de Barcelona. S’hi aigües residuals i les pluvials circulen col·lector de 600 mm de diàmetre, en 6. Gràcia 353,11 6. Gràcia 450 de l’interior de les finques per tal inclou l’annex “Guia de reixes i tapes”, per la xarxa sense la presència una longitud aproximada de 60 m. 7. Horta - Guinardó 221,15 7. Horta - Guinardó 520 que en fessin la correcció a les seves redactat per BCASA, amb la nova d’obstacles sòlids, es porten a terme 8. Nou Barris 259,2 8. Nou Barris 290 propietats. reixa d’embornal denominada PAS, actuacions tant de tipus correctiu Rehabilitació de la xarxa primer element urbà de titularitat com preventiu, sobretot en episodis 9. Sant Andreu 611,99 9. Sant Andreu 796 municipal, registrat per l’Ajuntament de pluja, atès el gran nombre de reixes Les actuacions de rehabilitació de la 10. Sant Martí 380,71 10. Sant Martí 2.274 Repte 2019 com a disseny industrial. d’embornal de la ciutat. xarxa de clavegueram promogudes TOTAL 2.652,11 TOTAL 8.637 per BCASA durant el 2018 van ser les La inspecció i la neteja de la Totes les incidències detectades El gener del 2019 s’inicia el següents: millora i arranjament de xarxa s’incorporen en una base de dades lliurament d’una enquesta a les reixes transversals a l’avinguda del territorial de Barcelona (sistema visites presencials a l’Oficina Tibidabo amb plaça de John F. Ken- Els controls de la xarxa de d’informació geogràfica) per analitzar- de Claveguerons. Aquesta eina nedy; arranjament de reixes longitu- clavegueram que porta a terme ne la distribució i generar plànols permetrà mesurar la satisfacció dinals i execució d’embornals al ca- BCASA detecten incidències que temàtics amb els quals determinar la 8.637 m 2.652 m de la ciutadania en relació amb el rrer de la Marina; reforç d’elements puguin afectar-ne el funcionament. tipologia i densitat per barris. El 2018 de nou clavegueram de col·lectors visitables servei d’atenció i assessorament de captació d’escorriment superficial Les inspeccions es duen a terme es va consolidar el sistema de gestió executat rehabilitats que ofereixen els tècnics i als jardins del Carlit; rehabilitació de in situ a les zones visitables, que de la xarxa de clavegueram de la tècniques a la mateixa oficina. representen un 50% de la xarxa, i ciutat amb la plataforma SEWERNET. Nou clavegueram en execució Nou clavegueram en previsió - Millora del clavegueram a Ciutat Vella: passeig de Pujades, - Superilles: Sant Antoni - prolongació Comte Borrell - Tamarit avinguda de Francesc Cambó (barri de Sant Pere, Santa nord, Sant Antoni - prolongació Comte Borrell - Parlament sud, Caterina i la Ribera), carrer d’Avinyó (barri Gòtic) i carrer de Horta - Feliu i Codina - Chapí (BIMSA). l’Hospital (barri del Raval), per part de BIMSA. - Obres de reurbanització de diferents carrers del Raval sud - Obres de millora del sistema de drenatge Paral·lel - ronda (RSU, clavegueram i reurbanització), BIMSA. de Sant Pau - Vila i Vilà. Fase 2: carrer Vila i Vilà entre - Reurbanització de diferents carrers del barri de la Clota (Horta- 946 196 278 Carrera i Palaudàries (BIMSA). Guinardó), BIMSA. inspeccions informes tècnics nous claveguerons 3.421 de claveguerons sobre anomalies executats incidències resoltes 24 | 25 LA GESTIÓ SOSTENIBLE DEL CICLE DE L’ AIGUA 2.4 2.5 La protecció del litoral i les platges Altres activitats del cicle de l’ aigua La recollida pneumàtica de residus sòlids Barcelona disposa d’un front litoral de qualitat, de 4,5 Repte 2019 urbans quilometres de platges urbanes, un espai natural cada vegada més freqüentat per la ciutadania i visitants. L’any Continuar amb el seguiment de les accions que inclou La necessitat de trobar solucions alternatives a la 2018 van visitar-les al voltant de 3.844.029 persones el Programa d’acció, tant les que falta acabar com les recollida convencional de residus sòlids urbans va durant l’estiu, segons l’Enquesta d’ocupació i satisfacció noves propostes. També es preveu fer la substitució de fer que Barcelona implantés, el 1992, un sistema de dels usuaris que l’Ajuntament de Barcelona elabora cada la megafonia de la zona de banys del Fòrum. recollida pneumàtica en algunes zones de la ciutat. dos anys per copsar la utilització i valoració dels serveis La Vila Olímpica va ser un dels primers barris on es va que hi ha. implantar. BCASA presta assistència tècnica a les obres d’ampliació de la xarxa de recollida pneumàtica, així Malgrat que la meteorologia adversa va incidir en serveis externs. Cal destacar que el 2018 es va adjudicar com a les tasques de supervisió de projectes externs el nivell d’ocupació —es van produir episodis de el servei de salvament i socorrisme i bany assistit a l’UTE relacionats amb aquest sistema. pluja i mal temps de manera periòdica al llarg de la Salvamar. temporada—, les platges es consoliden com un dels L’any 2018 es van portar a terme 5 assistències de patrimonis naturals més grans i atractius de la ciutat, Es va implementar també el Programa d’acció de platges, suport a la redacció de projectes i 53 informes de amb un nombre de persones usuàries que presenta una document redactat amb les aportacions sorgides a la revisió tècnica i qualificació. Les principals actuacions La xarxa de fibra òptica tendència a l’alça ben consolidada, i una valoració de 7,3 Taula municipal de platges, que són espais de debat relacionades amb l’extensió de la xarxa van ser les obres punts de mitjana. amb els diferents operadors municipals que hi actuen. d’urbanització del barri del Raval i les zones del 22@. El Pla especial d’implementació de xarxes de El Programa recull un seguit d’accions orientades a telecomunicacions a Barcelona regula la utilització BCASA gestiona i coordina les tasques d’implementació, assolir sis reptes plantejats: un entorn més naturalitzat; d’infraestructures municipals per al desplegament manteniment i operativa —neteja, informació, qualitat platges més accessibles i més ben connectades, més El clavegueram del Port de Barcelona de comunicacions a la ciutat. L’any 1999, l’Ajuntament de l’aigua i la sorra— de l’àrea d’accés per a persones segures; activitats més compromeses; infraestructures i va establir convenis marc de col·laboració amb amb gossos a la platja del Llevant, amb una superfície serveis més sostenibles, i una millor governança. De les BCASA té encomanada la gestió del clavegueram del port els operadors de fibra òptica per facilitar-ne el d’uns 1.250 m2. Durant el 2018 la van utilitzar 10.976 44 accions que es van plantejar per al 2018, es va assolir comercial de Barcelona per part de l’Autoritat Portuària desplegament, aprofitant infraestructures municipals, gossos, un 66% dels quals eren de Barcelona i el 34% una mitjana de 88,5% d’estat d’execució. de Barcelona (APB), i en fa el manteniment i la neteja. entre les quals hi ha la xarxa de clavegueram. restant de fora de la ciutat. Aquesta iniciativa es valora Això comprèn les estacions de bombament i el sistema com a excel·lent per les mateixes persones usuàries, Pel que fa a les accions impulsades des de BCASA, cal de buit, l’explotació de les instal·lacions i el manteniment Per a la utilització d’aquesta xarxa, es desenvolupa un amb un valor de 9,5 punts sobre 10, segons la mateixa destacar la instal·lació a les platges de nous senyals del sistema d’informació cartogràfica. També es porta a conveni entre cada operador i BCASA que regula els enquesta. que incorporen missatges sobre l’espai natural i la terme la telegestió del sistema de buit i les estacions de aspectes tècnics de la instal·lació i el manteniment dels biodiversitat del litoral, la implementació de la brigada la zona del Port Vell i el Maremàgnum. Tot i ser una xarxa tubs portafibra òptica a l’interior del clavegueram. L’any A més de gestionar el Sistema d’informació de platges de neteja del trencant, accions de comunicació —com independent de la ciutat, presenta punts de connexió 2018 no es va modificar la longitud de la xarxa de tubs, i coordinar les alertes per abocaments del sistema de l’acció notòria de l’escultura realitzada amb residus—, amb la municipal, i la gestió hi té una influència notable. però es van executar les actuacions previstes al pla de sanejament i per mal estat de la mar, BCASA disposa o les modificacions en la pagina web amb la inclusió manteniment, posant l’èmfasi en la reposició d’elements d’un dispositiu especial de neteja de residus flotants. d’informació sobre biodiversitat i mobilitat sostenible, A banda de la gestió general del clavegueram, durant crítics per garantir la subjecció dels tubs. Consta de tres embarcacions que treballen diàriament entre d’altres. el 2018 es van dur a terme feines cartogràfiques durant la temporada de bany, retirant els residus de per introduir-hi la nova xarxa, tasques d’inspecció les platges, des de la zona de banys del Fòrum fins a la amb circuit tancat de televisió per conèixer l’estat de platja Sant Sebastià. Com a novetat, l’any 2018 es va conservació en determinats punts —com ja és habitual Repte 2019 incorporar una brigada de tres operaris per retirar els als trams de xarxa no visitable—, així com intervenció residus flotants a la zona del trencant i dels espigons. en la inspecció d’incidents d’abocament a la xarxa i Dur a terme el manteniment modificatiu per buscar També es van col·locar “pintes” en els sobreeixidors per ambiental amb preses de mostres i analítiques, també a nous materials i tecnologies que permetin perllongar la retenir els residus en casos de pluja intensa i evitar que petició de l’Agència de Salut Pública de Barcelona. vida dels elements constituents de les instal·lacions, i arribin al mar. Les embarcacions van recollir 36,45 m3 oferir més alternatives quant a nombre de proveïdors. de residus flotants, xifra inferior als 62,74 m3 del 2017, En referència al seguiment, la revisió i la qualificació de gràcies en part a l’eficàcia de les “pintes”. projectes, va continuar l’assistència tècnica en matèria de suport a la redacció (8), de suport d’obra (14), de xarxa De manera coordinada amb Parcs i Jardins i l’Ajuntament i noves connexions (7) i d’estat de la xarxa o inspeccions de Barcelona, BCASA també gestiona les tasques de (14). coordinació d’operadors, serveis propis —salvament i socorrisme, manteniment i neteja i informadors ambientals—, i la formalització de contractes per a 26 | 27 L’ ORGANITZACIÓ I LES PERSONES Talent i coneixement al servei de la ciutat El capital humà aporta valor a les organitzacions. BCASA promou així un ambient laboral saludable, apostant per la flexibilitat horària, l’accés a nous coneixements i competències i el desenvolupament professional, a fi de retenir el millor talent professional al servei de la ciutat i les persones. El model de gestió es va consolidant en el transcurs dels anys gràcies al treball de col·laboració de totes les parts implicades i a l’experiència adquirida, així com al compliment dels requisits de les normes ISO 9001, 14001 i 50001 i OSHAS 18001 per a totes les activitats de l’organització, i de la norma ISO 17020 per a les activitats d’inspeccions ambientals. 16 | 29 L’ORGANITZACIÓ I LES PERSONES 3.1 3.2 L’ equip humà i els drets laborals La formació i el desenvolupament professional L’equip professional de BCASA té una mitjana d’edat cinc persones, sobretot per a substitucions de baixes BCASA promou la formació contínua dels treballadors de 43,56 anys, amb un temps de permanència a temporals. BCASA no inclou personal extern en la seva i treballadores. Així, bianualment es dissenya un pla Repte 2019 l’empresa de 14,32 anys. L’any 2018 es van contractar plantilla laboral. de formació professional per donar resposta a les necessitats dels professionals. L’aprovació de les accions Elaborar un manual d’acollida per a les noves incorpo- formatives es fa segons les prioritats marcades per les racions, que inclogui diferents aspectes: coneixement persones responsables, els coneixements requerits en del cicle de l’aigua, gestió organitzativa, avaluació de el conjunt del cicle de l’aigua, el desenvolupament de riscos i seguretat i salut, etc. l’organització (objectius estratègics, innovació, marca Barcelona, creixement econòmic, etc.), la qualificació del personal (idiomes, competències, etc.), el pressupost de formació anual, i els plans de carrera individual i les PERFIL DE LA PLANTILLA IGUALTAT D’OPORTUNITATS formacions especials. En data 31 d’agost de 2018, es van fer 16 formacions Dones per categoria laboral internes amb un total de 505,5 hores lectives. LA FORMACIÓ DE L’ EQUIP HUMÀ 104 antiguitat Inversió total Hores totals de Temps formació Temps formació treballadors/es 28,57% Direcció 41,67% Cap 50,0% Titulades en formació i formació i de per categoria per categoria 35 dones 65 < 15 anys de servei superiors per persona mitjana per persona professional professional 69 homes 40 > 15 anys (a 31.08.2018) Direcció:52 h Formació tècnica específica: 9 cursos Índex de rotació 1,93% Caps de servei: 111,5 h Sistemes de gestió: 5 cursos 62,5% Tècniques 46,67% Tècniques 4,55% Tècniques Titulats/ades superiors: 152 h Innovació tecnològica: 1 curs mitges d’oficina de camp Tècnics/tècniques mitjans/anes: 106,5 h Desenvolupament de competències: 1 curs 19.987 € 505,5 hores Relació salari base homes:dones 1:1 Tècnics/tècniques oficina: 11,5 h 193,58 €/persona 4,95 h/persona Tècnics/tècniques de camp: 16 h Contractes jornada 95% indefinits Completa: 99% [34 dones i 65 homes] [32 dones i 69 homes] 5% eventuals Parcial: 1% [1 dona i 4 homes] [1 dones] Persones amb alguna discapacitat 1,92% BCASA COM A PLATAFORMA DE FORMACIÓ L’empresa manté una relació estreta amb el món universitari, L’any 2015 es va signar un conveni amb la Universitat Politècnica la qual es tradueix en la signatura de diferents convenis de de Catalunya (UPC) i el Consell Superior d’Investigacions col·laboració, que inclouen projectes de recerca estratègica en Científiques (CSIC), fruit del qual es va incorporar a la què el doctorand o doctoranda desenvolupa la seva formació plantilla un doctorand durant un període de tres anys per al investigadora en col·laboració amb BCASA. desenvolupament del seu projecte de recerca —objecte de la tesi doctoral de l’investigador—, acabat el mes de setembre del 2018. 30 | 31 L’ORGANITZACIÓ I LES PERSONES 3.3 3.4 3.5 La seguretat i salut de les persones La gestió econòmica responsable Els criteris de contractació BCASA disposa d’un sistema de gestió de la seguretat Així mateix, es disposa d’un protocol específic per la a La gestió econòmica responsable guia l’activitat de Durant el 2018, BCASA va dinamitzar l’economia i salut dels treballadors, de conformitat amb la norma protecció de la salut de les dones embarassades, les que BCASA, i per això s’administra de manera eficient local amb l’adjudicació d’un 52% del total de les OHSAS 18001, que s’audita anualment. Aquest sistema han estat mares i les que estan en període de lactància. els recursos per assignar-los adequadament a les contractacions a proveïdors de Barcelona i província. permet controlar els riscos a la feina, disminuir la Per elaborar aquest document s’ha tingut en compte, a actuacions que permeten millorar la qualitat de vida de L’empresa facilita la concurrència de potencials sinistralitat laboral, complir amb la legislació en matèria més de la normativa, les recomanacions de la Societat les persones pel que fa al cicle de l’aigua. Com a empresa proveïdors a través de dos procediments: contractacions de prevenció i fomentar una cultura preventiva a Espanyola de Ginecologia i Obstetrícia, de l’Associació socialment responsable, un dels objectius prioritaris és menors, amb un import inferior a 15.000 euros per a l’empresa. Espanyola de Pediatria i de l’Institut Nacional de mantenir l’equilibri econòmic i financer. serveis i subministraments, i 40.000 euros per a obres, Seguretat Social (INSS). i procediments de licitació, seguint la Llei 9/2017 de Un comitè de seguretat i salut participa en l’elaboració, Com a empresa 100 % municipal, en compliment de contractes del sector públic. la posada en pràctica i l’avaluació dels plans i programes L’any 2018 van acabar les visites d’avaluació de riscos de la normativa interna de l’Ajuntament i amb l’objectiu de prevenció de riscos en l’empresa, promou iniciatives les instal·lacions de clavegueram i freàtic, i només falta de millorar la transparència, els comptes anuals es BCASA també incorpora consideracions de tipus social i sobre mètodes i procediments per a la prevenció rebre’n els informes finals. Tanmateix, es va iniciar una presenten públicament. Aquests comptes són auditats ambiental a les licitacions, de conformitat amb el Decret efectiva dels riscos, i proposa millores de les condicions revisió de l’avaluació de riscos de les fonts ornamentals per personal expert extern i independent a l’organització, d’alcaldia sobre contractació pública responsable, del existents. de Barcelona, que s’acabarà el 2020. i l’auditoria es duu a terme de conformitat amb el marc 2013. Totes les contractacions es regeixen, doncs, pel normatiu vigent. principi de transparència, per la qual cosa s’informa amb caràcter trimestral l’Ajuntament de Barcelona de totes Des de la constitució de BCASA, les despeses no han les contractacions realitzades2. PREVENCIÓ I SEGURETAT estat superiors als ingressos disponibles, la qual cosa permet prestar el servei sense recórrer a finançament extern. 2. http://ajuntament.barcelona.cat/transparencia/ca/gestio-economica-i-administrativa Accidents 3 Freqüència d’accidents (tots ells 100% amb baixa i sense: 0 sense baixa) treballadors/ores Incidència d’accidents formats/ades en PRL amb baixa: 0 PRINCIPALS XIFRES ECONÒMIQUES Gravetat: 0 Ingressos 6.734.797,58 € Comptes i altres adquisicions exteriors 1.770.654,73 € Sous, salaris i altres despeses de 4.955.441,91 € Neteja: 86 Obres no programades: 145 personal Inspeccions a empreses Claveguerons: 245 Manteniment d’instal·lacions: 47 Interessos de capital aliè 0 € subcontractades Obres programades: 105 Fonts: 302 Amortitzacions i provisions 3.470,03 € Impost sobre el benefici i altres tributs 7.415,65 € Benefici de l’ exercici (destinat a reserves) 4.755,19 € MAPA DE RISCOS DEL CLAVEGUERAM A fi de reduir els riscos de les persones que treballen a l’interior del clavegueram, l’any 2017 es va elaborar un mapa de riscos en què es registren tots els llocs on s’ha detectat algun perill especial. A més de permetre planificar la correcció de les incidències, aquests llocs queden automàticament indicats als plànols de treball del personal de camp, per tal que puguin prendre accions preventives abans d’arribar-hi. La revisió contínua del mapa de riscos és una tasca que realitzen tots els treballadors i treballadores del clavegueram, un treball en equip que permet aplicar mesures preventives i reduir la sinistralitat. L’any 2018 es va iniciar un projecte per localitzar els punts de la xarxa on hi ha risc d’arrossegament pel corrent d’aigua. Es preveu acabar-lo al llarg del 2019. 32 | 33 L’ORGANITZACIÓ I LES PERSONES L’ estructura i organització de l’ empresa El màxim òrgan de decisió de l’empresa és el Consell - Direcció de Projectes i Obres, que s’encarrega de la CONTRACTES MENORS PROMOCIÓ DE L’ ECONOMIA LOCAL d’Administració, integrat per quinze consellers i conselleres. coordinació, el seguiment i la revisió dels projectes i Disposa de totes les facultats per intervenir en tots les obres del seu àmbit d’actuació, participant en les Tipus Nombre Import adjudicat* Contractacions menors els assumptes relacionats amb la representació de la licitacions i vetllant per la qualitat, la seguretat, el cost companyia, el control i la supervisió de la gestió, així com en i el termini establerts per a cada actuació. Integrada Obres 6 200.379,57 € Despesa destinada a proveïdors locals (€) 1.453.056,24 € els que estan fixats de manera estatutària. Aquest òrgan pel servei de Planificació i el servei d’Obres. Serveis 432 1.186.887,81 € % de despesa destinada 52 està representat per un 65 % d’homes i un 35 % de dones. - Direcció de Recursos, que proveeix els mitjans necessaris i realitza les tasques transversals que Subministraments 322 271.625,32 € Nombre de contractacions 340 El Comitè de Direcció és l’òrgan que estudia els temes garanteixin un funcionament correcte de la societat. Total 760 1.658.892,70 € Percentatge de contractacions 45 d’interès i adopta les decisions relatives a la gestió de Integrada pel servei d’Administració i Finances i Licitacions l’empresa. Encapçalat per la Directora General Cristina Vila Recursos Humans. Rutllant, està format pels directors de les àrees següents: - Direcció Jurídica, assisteix les àrees que ho requereixin LICITACIONS Despesa destinada a proveïdors locals (€) 1.359.288,55 € en assumptes de caràcter legal, amb consells % de despesa destinada 77 - Direcció de Planificació i Innovació, que duu a terme respecte de les consideracions que puguin afectar el els processos d’avaluació de necessitats i planificació funcionament de l’organització, així com per garantir la Tipus Procediment Nombre Import Nombre de contractacions 8 adjudicat* i garanteix la puntualitat, fidelitat i qualitat de la seva projecció legal. % de contractacions 62 informació sobre les actuacions realitzades i/o - Departament del Cicle de l’Aigua, responsable de la Obres Obert 2 805.762,40 € gestionades per la societat. Integrada pel servei de gestió i el control del consum i l’abastament, i de la Serveis Obert 7 611.481,24 € Cartografia, el servei de Control de la Gestió, el servei gestió del litoral. de Sistemes d’Informació i el servei de Relacions Subministraments Obert 4 38.135,73 € Exteriors i R+D+I. El Comitè d’Empresa, per la seva banda, és l’òrgan Total 13 1.455.379,37 € - Direcció d’Operacions, que garanteix que els elements col·legiat de representació del conjunt de treballadors i les infraestructures del cicle de l’aigua funcionin i treballadores, i està integrat per cinc persones. Un adequadament segons els paràmetres de disseny. representant del Comitè d’Empresa assisteix convidat a Gestiona el servei d’Inspecció i Neteja, el servei de les sessions del Consell d’Administració. Manteniment, el servei de Fonts i el servei d’Explotació. CONSELL D’ADMINISTRACIÓ 65% d’homes i un 35% de dones COMITÈ DE DIRECCIÓ Direcció General Direcció Direcció Direcció Direcció Direcció Departament del de Planificació d’Operacions de Projectes de Recursos Jurídica Cicle de l’ Aigua i Innovació i Obres COMITÈ D’EMPRESA 34 | 35 INDICADORS RESUM 2018 INDICADORS RESUM 2018 CONSUM D’AIGUA D’ECOLOGIA URBANA EL CICLE URBÀ DE L’ AIGUA (FONTS ORNAMENTALS - ESPAIS VERDS - NETEJA URBANA - CLAVEGUERAM) L’ AIGUA FREÀTICA LES FONTS URBANES CONSUM D’AIGUA POTABLE CONSUM D’AIGUA FREÀTICA ÍNDEX DE SOSTENIBILITAT (consum freàtica / consum total) 29 dipòsits 87,1 km de xarxa 29 hidrants 1.700 fonts de beure 311 fonts ornamentals 2.568 Mm3 5.684 Mm3 1.055 Mm3 1.110 Mm3 30% índex fonts 16,3% índex total consum de consum total consum de consum total ornamentals, d’Ecologia Urbana EL DRENATGE DE LA CIUTAT PLUJA ANUAL les fonts d’Ecologia Urbana les fonts d’Ecologia Urbana espais verds, ornamentals, ornamentals, neteja urbana i espais verds, espais verds, clavegueram 1.620 km de xarxa de clavegueram urbà neteja urbana i neteja urbana i 15 dipòsits de retenció d’aigües pluvials clavegueram) clavegueram 29 estacions de bombament 923 mm (l/m2) 79 dies de pluja significativa (>1 mm) 8.761 m d’obres executades 24 dies de pluja important (>10 mm) 1.337 km revisats i netejats 16 avisos de prealerta (pluja forta) 7 avisos d’alerta (pluja molt forta) BARCELONA CICLE DE L’AIGUA, SA PLATGES I LITORAL EQUIP HUMÀ BALANÇ ECONÒMIC GESTIÓ DE CONTRACTES DE MANTENIMENT 9 platges – 4,5 km 1.250 m d’espais 7 prealertes 3.831 assistències 1.775 tones de matèries 3,8 milions de visitants per a gossos 6 alertes per de socorrisme en suspensió no 13.083.012 € 4 banderes blaves (platja de Llevant) mal estat de la mar 101 evacuacions abocades al mar 104 treballadors – 35 dones i 69 homes manteniment del clavegueram 10.976 gossos 27 vigilàncies 45 rescats 36,45 m3 de residus 95,0% amb contracte indefinit 20 prealertes per flotants recollits al mar 101 persones amb jornada completa 6.734 M€ d’ingressos abocament a les platges 505,5 hores de formació (a 31 d’agost 1.770 M€ en compres i altres adquisicions de 2018) 4.955 M€ en despeses de personal COMUNICACIÓ I DIVULGACIÓ AMBIENTAL QUALITAT DEL SERVEI PROVEÏDORS LOCALS CONSUM ENERGIA I EMISSIONS Fonts de beure: 313.081 € neteja 551.003 € manteniment 4.420 visitants totals a les instal·lacions 2.165 visitants al clavegueram 970 visitants al dipòsit de retenció 5.000 consultes i incidències (sistema IRIS) d’aigües pluvials del parc de Joan Miró i 3 dies de temps de resposta 4.636 m3 de gas natural 1.285 visitants a la Font Màgica 375 sol·licituds d’informació per correu @ 7.369.165 kWh d’electricitat 52% de proveïdors locals 5.714 m3 de gasoil 59% de serveis tCO2eq pendent de calcular. No s’han Fonts ornamentals: 32% d’obres publicat els factors d’emissió 2018 1.423.950 € neteja 9% de subministrament 2.963.448 € manteniment ALTRES ACTIVITATS (a febrer 2019) 65.675 m de xarxa de 497 hectàrees de reg 562 km de xarxa 33 prealertes, 17 alertes 65,6 km de xarxa recollida pneumàtica de d’espais públics de fibra òptica i 4 crisis del sistema de clavegueram residus sòlids urbans 1.465 serveis de d’alerta hidrològica del Port de Barcelona connexió del riu Besòs gestionats per BCASA 36 | 37