Pelressoionness pm1e orrt99c7o esl·laisiBa- 20ó20d rceetlroànnasipter T©o 2t021 Agència de textso eslsd ’darqeutes srteasper vSaatlsu.t NPoública de Barcelona es perm www.a spb.cat ublicació sense preètv ilaa areuptororidtzuaccciióó. total ni parcial de las imatges o ACrqeuaetsivtae pCuobmlimcaocniós està sota una llicència Rwewcwon.cerix eaetmiveencot m– NmOo nCso.omrgercial – No Derivades (BY-NC-ND) 1 Aquest estudi s’ha fet en virtut de l’aLceogrdaldieCicèonl·claborL’Agència dieesSFao arcióluetnPs eenstrde l’Institut de Medicina úblicea CdaetBalaurncyealo(nIMa L(ACSFPCB) )i ResMpòonniscaabCleosrtdées Al’ilbnforme: Catherine Pérez. Cap del Servei de Sistemes d’Informació eanlaSdaelujot MònicAauCtoorrtiéasiArlebdacció:CatherinealPadéreejoz Celia SCáonlc·lhaXavier Be bzoDradartoell oBraeñso: Agència de Salut Pública de BarcleRlooncaa Professionals del Registre Civil i del Servei de Patologia Forense de l’IMLCFCAagrBaaïrmceelnotnsa: Cortés Mònica,trPàénrseizt 1C9a9therine. Person Cita suggerida: 7-2020. Barceloensam: oArgtèenscaiaBdaercSealoluntaPpúebrlilceasidoenBsaprecrecloonl·ali,si2ó0d21e Agència de Salut Pública deGeBnaerc E re d 2lo ita: 0n21a 2 Índex 1 Csiaornasctpeerrísctoiql·uliseisósdoecitordàenmsitogl’raànfiyq2u0e2s0de les persones mortes a Barcelona per le-6 2 Ccoalr·alicstióerdísettiqràunessitdel’alanyco2l0·l2is0ió de les persones mortes a Barcelona per lesions pe8r 3 Cdeartarcàtnesriítstl’iaqnuyes20d2e0les lesions de les persones mortes a Barcelona per col·lisió 11 4 Gsirtalv’aentyat2d02e0les lesions de les persones mortes a Barcelona per col·lisió de tràn-16 5 Etrvàonlusictióendeellnpoemríobdree d19e9p7e-2rs0o2n0es mortes a Barcelona per lesions per col·lisió de18 6 CaaBraarccteelroísntaiql’uaensyd2e02le0s persones mortes per una col·lisió de trànsit ocorreguda24 7 Ecevloolnuacióendeell npeormíobdree2d0e0p6e-2r0s2o0nes mortes per col·lisió de trànsit ocorreguda a Ba2r9- 8 Conclusions 34 Índex de taules 36 Índex de figures 38 3 Resum LL’Agència de Salutl’eevsoioluncsiói Adceclidneonmts Pdública de BarcebreedTeràpnesristoanmebs ll laonfiana(AliStaPtBd)ecocoorndèiinxaerellaSmistema d’Informació esionades per col·lisió de traàgnnsitituadBi marocenliotonraa dre vha . Es inofos inpiictiar armaaldàreie cso,melesnçament s per l’Icnosmtituuntidca dteslsd’aanccyisd9e0nti dineclloauGduiàferdreiantUsrfboanntas cdoemBasrócne:lolensau, lregsèmncoiersts de Mortalitat i les enquesteesMdeedsicailnuat.Legal i Ciències Forenses de Catalunya, el Registre ELengaaql ui CesiètndcoiecusmFoernetnss’easnadleitzCa la informació proporcionada per l’Institut de Medicina ld’aensycr2iu0r2e0l,eesncfaurnaccitóerdísetivqaureiasbd atealleusnypaer(IsMonLeCsFCm).oArqteuseastBianrfocermloneatépceormlesaioonbsjepcetriutsr:àan)sit Bi taiprcueslodnealepseiór tirbà)ndsietsdcerisudreel’e les sociodemogràfiques, característiques de la col·lisió defuncions a Barcelona per lel’a vnoylu1c9i9ó7i lfiensscaalra2cterístiques de les persones mortes a ciutat, com si ha ocorregut forsai,opnesrpòelratpràenrssoitn, at 0a2n0t. sCialal acsosle·linsyióalhaar qoucoersr’eingculot uaeBnalrecselona aonuns’ahnoaslpitiztaallademlaosctiruataint.cLlo’aennàtl-ihsii nesotmadística i ha mort a Barcelon és els canscolosuetnoteslseqlsucaalssolas cmoe anaylsseenr tdraossllcaadpaídtoals Barcelona. l·lisió ha tingut lloc a FCoormenasefodnetsl’IdnestditaudtedsesM’haendiucitnilaitzLaetgeallsiiCnifèonrmcieessFdo’aruentòspessiadedeClaStaelruvneinformació de l’IMLCFC e yi ade(IMPaLtCoFloCg),ia UderbfuanncaióddeeBlarrecgeislotrneac(iGvi specífica per les persones lesionades per trànsit, el full de de freqüències segons sU l iBe).l Sre’hgaisfterteudn’aacacindàelnistexe i en alguns casos, si seisvtaícdtimegonsígstri e uc s per tr pa dde’esdcar àipntsit de la Gut i mivaodaemdbedtirs àtrrdi iaansbpuocriót. Ld’eanleys2q0u2a0lsva2n0meroernirh2o7mpeentre 36 i 64 anys, el 25%ees rs(7o4n,e1s%p) ei rstav 7leerseionndsopnreosdu(2ïd5,e9s%e)n. Eclo5l·0li%siódedles throàmnseitsateBnaiercnelona, aunnyasd. oEnl 4a4e,4ra%mdeenleosr ddoen1e8saenryesn enmeanjotrresedles 1684 iaenlyss3, 5e,l i1e6l,72%5%terneisetnanetnetrreen36mia6jo4rasndyes 6i 4 col·lisió a Barcelona ciutat. . El 80% dels homes i el 42,9% de les dones van tenir la hSeogmoenssieulnvaehdioclneaim(1p4l,i3c%at)iela posició que ocupava la persona al vehicle, el 75% dels ddoosnecsonvidauncatnotrss.dEel 5tu0%risdmeels rheonmcoensdeurecntocroens,deuscsteonrtsedle2v5e%hidcelelsdheodmueess iroeld5e7s,1a%mdoetoles el , dos r, duèecstrrico.dEenstraemleostodroinde’su,nuandaoenraa mcéosnderen usuaris de bicicleta i un era usuari de patinetno esudcitsoproasdaedt’uinrfiosmrmea, cuinóa. passatgera d’un vehicle de L’evolució del nombre de persones mortes a Barcelona per lesions per col·lisió de trànsit 4 rdeedsudce l’any 1997 mostra quatre períodes destacats: 1) de 1997 a 2001 una marcada edseta7b8l ceió de 155 a 89 persones mortes (43% de reducció); 2) a a5m5 pbeurnsoense9s0mmoorrttessa(n2uals; 3) de 2006 a 2008 un altr deep2e0rí0o2dea 2d0e0cr5euixnenptepríaosdseant d60e plaemrsoornteaslitmatorretespseacntueal’lasn. Ly’a 9n%yd2e01r3edeuscvcaióo)bi s4e) ruvnarpuenríaodimepdoer2ta0n0t9raed2u0c1c2ióadmebl 2u8n%es p an peerrscoonl·elissimó odretetrsàannsuitafilmnseant3.7L,’apn teyr2io0r i fins al 2016 es manté estable amb unes 48 manté amb el mateix nombre deecraòsol’a 1n7yes va reduir el nombre de persone s el 22001189,laenxilfírnaiatoarmnab alaatuegnmdèennctiaarqfiun ssmao4rt8eises ednettrreàn20si1t3(rieedlu2c0c1ió6.dLe’al 4n4y%20r2e0spse’ocbtesel’ravnayu2n0a19re),deuscsceinótala27mpéesrbsaoinxeasdm e h eolartseèsripee i vracohlave. Les ·lisió r fmeresduisrmesinaudirrençoadtaebsleaml ceonnttreol ltrdàenlsaitp, panoddèemn eiaxpdleiclaarCaOqVuIeDs-t1a9redduuracncitól.’any 2020, que van cDiuetlaetsl1’a9nype2r0s2o0n,eesl m84o,2rt%eseareBnahrcoemloensa perconductores d’un vehicle de dues rodesi eal m15 una col·lisió de o,8to%r,, deol 3n6e,s8.%Elv4 trà ia2n,1 nsit oco a%ntds,edle rsrepguues ceor dsoanaelsaeren dtuerilsems pe;eursnoanpeesrvsioannaanetrsamusourtàersiavdane bseicricaltertoapie, ullandaeasltpraeruusnuaàrmiaodteocp nd icalteintae,taeltlè uciten un pe resrticre. sTres pdeer r río u edd n ue tsurdisccióe mstaetotc , aa i tusn, adepel), tot i q2 r0s0o6na va ser atropellada per un camió. L’evolució mostra dos en 50. El període de 2009ueal’a an2y020080amb una m 2013 és u9nelanltorembreardceadpaerrseodnuecscimó doerte5s0taor3n9amaosrittsua(2r-8s%e (d2e5f%undc’iaoungsm(3e6n%t rdeespreedctuecació20t1o3ta) li),.dTeost di a’aiqxí, ple’arníoyd2e0d14e troerducció, passant de 50 a 32 estable amb unes 35 morts anuals. L’any 20uest any fins a n 17 baixen a 21le2 a01a6aluagmmentar a 40 c l nombreodretaplietartsoensem asaonsté mmoorrtteess., A l s L’any 202re0s epsexcitfirveasmd, coincidine enlst anyst am, mb alalg 2 rra 0t1e8si 2019, s’observa un augment a 24 i 28 persones la COVID-19, presenta la xifra medéuscbc mióadnetenen per sota de les xifres dels anys anteriors. (reducció del 31,8% respecte el 2019a).ixa d teràtnostaitlpaesrèlreies md’aensuysr,e1s9adpoerpstoandeessmcoonrttreas 5 1 Csoacriactepersoodneem rísotgiqràufiess morteqsuaeslesions per col·lisióBda dreceles l’any 2020 e tràlonnsiat per Lva’amon nyse2r0h20 van morir 27 per rtes esomcoensce(7n4t,r1e%n)ein7trdeo snoense(s2a5,B9a%r)c.elona peels 36 i 64 anEyns (e5l0s%ho r col·lisió de tr ),mlaerse,sltaamdaejomr àpnrsoit, deortspeosrvci lóes quals 20 mateixa proporció, entre persones de 18 a 35 anys i majors de 64 anys (2a5n dperopdeursiro, neensla glarumpadjoerdpornopesorecnió de dones e %); mentre que d’edat (Taula1.1). tre 36 i 64 an sysco(2n8c,e6n%tr).aEesnvealpgrroudpudire, t6a5mabnéy,slaommoérst(d5’7u,n1a%d),osneagumitepneolr E(qT n ua t eu relea l l1 e 1. s2)v.ícEtimes, el 85% 0% dle9l0s%hodmelesshiom deelss iheolm42e,s9i%eld8e5l,e7s%ddoenelessrdesoindeiesnhaavBieanrcnelaosncautcaiuEtastp,amneynatre Una dona residia a l’estraenlg4e2r,9(T%audleesle1s.3dio1n.e4s).residien a d’altres municipis de Barcelona. qElu5e5e%l 4d0e%lsdheolms heosmi teostevsanlesmdoornireasl vllaonc morir a l’hospital on se’ls va traslladar, m (Taula 1.5). de la col·lisió. Un home va morir al seu doemntirceili Taula 1.1: PIMerLsCoFnCe,s20m2o0rtes a Barcelona per trànsit segons sexe i edat. Edat Home DSeoxnea Total N % fila % col N % fila % col N % fila % col 108-1-735ananysys 05 1000,,00 205,,00 10 1000,,00 104,,03 15 110000,,00 183,,573665-64 anys 10 83,3 50,0 2 16,7 28 To-t9a8l anys 205 7545,,16 10205,,00 74 2454,,94 10507 ,6 12 100,0 44,4 ,,01 279 110000,,00 13030,,30 Font: IMLCFC 6 Taula 1.2: Pde’orrsigoenne.sImMoLCrtFeCs,a20B2a0rcelona per trànsit segons sexe i país País d’origen Home DSeoxnea Total N % N % N % EAsnpdaonya 17 85, Brasilrra 20 100,, 00 61 8154,7 23 85,2 Ecuador 1 5,00 00 00,, ,03 21 73,,47 Total 20 100,0 7 100,00 271 1003,,07 Font: IMLCFC Taula 1.3: Preesrisdoènnecsiam. IoMrtLeCsFaC,B2a0r2c0elona per trànsit segons sexe i lloc de Lloc de residència Home DSeoxnea Total N % N % N % ABlatrrceeslomnuanciciuiptaEstranger istBarcelona 1 02 8 19000, ,0 3 ,00 13 14 422,,99 21 4 5 7178,,85 Total 20 100,0 7 100,,03 271 1003,,07 Font: IMLCFC Taula 1.4: Preesrisdoènnecsiam. IoMrtLeCsFaC,B2a0r2c0elona per trànsit segons sexe i província de Província de residència Home DSeoxnea Total N % N % N % BEsatrrcaenlognera 200 1000,,00 61 8154,,73 1 3,7 Total 20 100,0 7 100,0 2276 10906,,03 Font: IMLCFC Taula 1.5: Pdeerfusonncieós. mIMoLrCteFsC,a2B0a2r0celona per trànsit segons sexe i lloc de Lloc defunció Home DSeoxnea Total N % N % N % LHlospital 11 55,0 7 100,0 18 66,7 TDoe osccaocnceidtal geuntt 81 405,,00 00 00,,00 81 2 20 100,0 7 100,0 27 1003 9,6 ,,07 Font: IMLCFC 7 2 Cl apees rpaectrer le sorínsteisqmueosrdteeslaa cBoalr·lciesilóondae l’any 2s0io2n0s per col·lisió de trànsit BEla8rc0e%lodnealscihuotamt.eLsa(1r6esptearlsaovnaens)piaetlir4f2o,r9a%ddeelalecsiudtoante(Tsa(u3lape2r.s1o).nes) van patir la col·lisió a Theanveinrtuennacmomajpotrefreelqdüiaèndceialaesnedtmana en què va ocórrer la col·lisió, per als homes hi va 1258,%6%, r,ersepsepcetcivtaivmamenetn),tm) (Teanutrlae 2q.u iempaerrtsa, dleijsoduos,ndeisvevnadsreerseilsdidsislalubntse i(2d0is%sa, b20te%s i(4220%2). Respecte al mes en què es va produir la col·lisió,9,% i i aulns nhoommbersevma héasver una major per excepció d’agost.oEmneenl ycsasesdteab flreedqeüèdnecfiuandceiomnsoartlsllaal setembre (15%), tot i que s’observa i agost (28,6%, per a ambdós) (leTsaudloan2e.3s,).les morts esrcgodnecetnottrseenlsemn eelssoms deesol’sandye,gaener cSoengodnusielna eplovseichióiclqeu, ieeol c2u5p%avi aella57p,e1r%so, rneaspael vcetihvaicmlee, netl ,7e5r%endveilasnhaonmtse. sUinuana dona uernavpeahsicslaetgdeera d de les dones i un home, usudaure esl vroehdiecslea. (i de patinem Taoutla 2.4t elèocrt,ridco )s. Scoegnodnusietnipuuns tdu’urissumaeri,, el 50% dels homes conduien turisme, una passatgera de vehicle d.eEdnutreeslerosddeosnaesm, hoitovar ihna dvoesreurneancusuaris de bicicleta d’una altra dona (Taula 2.5). o es dispoosnaddu’icntfoorramdaeció mEnoetol cciacsledtaelisuqnuaatltrreeh, poemreusnactarompieóll.aPtse,ldqousehfoa vaalnessqeruapterretduorisme, dos més per una hcaosvoasn(Tsaeurlpae2r.6u)n. turisme, una altra per motocicleta i es desconneeisxaetlrvoepheilclaledeens, udnuedsels El’antrhoopmelelasmeletniptu(2s0d%e).cEonl·liesliócamsédseflreesqdüoennetsvavasesr lase d’informació en el cas de les tres dones restanetsr l(’a frtoronto-Taulape2l later .l7a)m. e anlt(2(557%,1),%s)e;gnuoiddaisdpeosant- 8 Taula 2.1: cPoelr·sliosinóe.sIMmLoCrFtCes, 2a0B2a0rcelona per trànsit segons sexe i lloc de la Lloc col·lisió Home DSeoxnea Total N % N % N % FBoCrNa de BCN 164 80,0 3 42,9 19 70,4 Total 20 10200,,00 74 10507,,01 278 10209,,06 Font: IMLCFC Taula 2.2: Pcoelr·sliosinóeIsMmLCoFrtCe,s2a02B0arcelona per trànsit segons sexe i dia de la Dia lesió Home DSeoxnea Total N % N % N % DDiillunDimmaer s 1 5 ctrses 24 1200,, ,00 03 402,,090 1 14,3 44 114,3 141,,8 8 DDiijvou 1 Dissean s bdtrees 4 34 2 12 0, 50,, 0 00 10 14,3 5 2 208,,06 4 1184,5 Diumenge 2 10,0 0 0,0 52 18,,85 Total 20 100,0 7 100,0 27 1007,,04 Font: IMLCFC Taula 2.3: cPoelr·sliosinóeIsMmLCoFrtCe,s2a02B0arcelona per trànsit segons sexe i mes de la Mes lesió Home DSeoxnea Total N % N % N % GFeebnM reerr 12 150,,00 02 208,,06 23 171,,41 AMb arriçl 22 1 ai 100,,00 10 140,,30 23 171,,41 JJuulnioy g 11 55,,0 1 14,3 2 7,4 Agoslt 2 10,00 10 140,,30 31 131,,71 SOectteumbrbere 30 150,,00 20 280,,60 32 117,,14 NDeosveemmbbrree 22 1102 100, , ,0 0 0 0 0 00,,00 22 77,0 0,0 2 7,,4 4 Total 20 100,0 7 100,0 27 100,04 Font: IMLCFC 9 Taula 2.4: Pveehrsicolne.eIsMmLCorFtCe,s2a02B0arcelona per trànsit segons sexe i posició en el Posició respecte al vehicle Home DSeoxnea Total N % N % N % CPaonductor/a 15 75,0 1 14,3 16 59,3 VDiea ssatger/a 0 sncaonntegut 50 250,,0 1 14,3 1 3,7 Total 20 1000, 00 14 57,1 9 33,3 ,0 7 10104,,03 271 1003,,07 Font: IMLCFC, GUB Taula 2.5: Pde’urssuoanrei/sam. IMorLteCsFCa,B2a0r2c0elona per trànsit segons sexe i tipus Tipus usuari Home DSeoxnea Total N % N % N % CConductor/a turisme 2 10,0 1 14,3 3 11,1 PUa osnsdautgctor/a vehicle dues rodesuari/aerb/iacivcelehtiacle dues rodes smmoototorr 100 500,,00 01 140,,30 110 337,,70 Vianant 52 2150,,00 40 570,,10 92 337,,34ADletres uTotsaclone sguuatr/isd/aes 1 5, 200 1000, 00 01 104,,03 1 3,7 ,0 7 100,0 271 1003,,07 Font: IMLCFC, GUB Taula 2.6: iVmiapnlaicnatts. ImMoLrCtsFCa,B2a0r2c0elona per trànsit segons sexe i vehicle Vehicle en el que circulava o pel qual va ser atropellat Home DSeoxnea Total N % N % N % TMurisCaomto me iócicleta 22 40 1 2400 , ,, 0 00 21 250 50,0,,0 0 34 4343,,4 Desconegut 0 0,0 1 25,00 11 1111,,1 3 Total 5 100,0 4 100,0 9 100,01 Font: IMLCFC, GUB Taula 2.7: Pcoelr·sliosinóeIsMmLCoFrtCe,s2a02B0arcelona per trànsit segons sexe i tipus de Tipus de col·lisió Home DSeoxnea Total N % N % N % ACotrlo·lpiseióllafment 4 20,0 4 57,1 8 29,6 CCooll··lliissiióó lfar roontal 1 5,0 0 0,0 1 3,7 Abast tenrtaol-lateral 15 255,,00 00 00,,00 15 138,,75 XCoacigcuodnatrinatoebristacle fix 2 10,0 0 0,0 2 7,4 Atropellamento+rXvoechcioclne 1 5,0 0 0,0 1 3,7 Desconeguda tra obstacle fix 12 150,,00 00 0,0 2 7,4 Total 203 10105,,00 73 420,,90 1 3,7 100,0 276 10202,,02 Font: IMLCFC, GUB 10 3 Clearacterístiques de les lesions depesrpceorls·loisnióesdme otrràtnessiat lB’aanryce2l0o2n0a Elensareqguieosntsaapnaarttaòtmeisqudescriuen els tipus de lesions produïdes per col·lisió de trànsit icaofemctpatdeaq.ue cada perso esnaafpeocttatdeensirsmegéosnds’usneaxele, seidóaitpiemrotadnet,dme étrsadn’supnoartr.eCgaiól taennairtòemnica Tinatnetrneensh(o90m%esi 7co5%m,erensdpoencteivs,almeselnetseionnhsomméessf;rie8q5ü,e7n%tsi 7v1an ser les fracdones). El 75% de ,4%, respectivtuarmeseni tleesnlesions iseurnlaesdotenrace(1re4s,3l%es lsiohnosmmeésstafrmeqbüéevnatsp,raemsebnutanr 4c2o,n9t%usdioenlss.caEsnotrse. Elel s45d%ondeeslstahmobméevsan einlsternes, seguides )dvgrups d’edat. Lese anlepresentar feridapersscoonnetsumsioanjosr,stadm obbéervtaan(Tsaeurllaes3.1). Les frae 65 anys van prleesseionntsarmécstures i les lesions de contusions, respecte la resta dels grups (Taula 3.2). En usuariusnda frmeeqnüoents en te turismreplreosploer octsioi só ombé ns dee srtferesq(3üents van ser les lesions inbicicleta3,i3v%iaanmanbtdsuveasn).pTroetes les tpeernrseosn(e6s6,u7s%u)à, rsieegsudideevsehdieclleess dfreacdtuuersesroi dfeersidaems otor, respectivament), i contusionss(7en2,t7a%r f,r5a0c,t0u%reis6; 6le,7si%on, rseisnpteercntievsam(8e1n,8t%) (,T5a0u%la i37.37),.8%, iEtnòhraoxm(7e5s%le,sarmegbidounessa),nsaetgòumidiqeusedsemleéssefxretrqeümeintatmtsesnutpaefreicotrasd(e7s0%va)ni iser el cap i coll (E8n5l,e7s%d),osneegsuildaaredgeilótòan nferiors (60%). dos casos) (Taula 3.4). rLa a ax tò p(e7 m r1 i,cas4o% m),élessfreexqtrüeemntitmatesnitnafefericotrasdial’teasmqubeénvaa(4se2r,9c%apeni ceollsl tvòarnaxse. rEneleclagpr/ucpoldl,eex1t8r-e3m5 iatantyss, nlaesmreenor va presentar lesions a cap i coll, esquena i 80% i 80%, respectivament). Enseulpgerruio grios,nesxatnreatòmiques més freqüentment af p de 36-64maitnaytss ilnesfelreisoirosniseel stòvraanxp(1r0o0d%ui, e1c0t0a%de,s 5fr8e,q3ü%e,nretmspeencttiavatòmraexn,t)c.aEp i coll i extremit r més (77,8% i 55,6%, respectivamnterentl)e.sLpeesrsone astsmsaujopresridoers6i4inafneyrsiovrasn(8s3e,r3%ca,6p6i,7co%ll,6i6tò,7r%axi ai 6n6y,s7,%va)nvasnerperelssegrnutaprs(qTuaeulma 3a.j5o)r. fSree pqeürèsnocniaesddeele1s8ioan3s5enaneyxst,resemgiutaidtsessudpeelreisordse(13060a%64 mexétrsefmreiqtaütesnstumpeenritoarsfeicitnafdeerisoersnt(6re6,l7e g %s o ,p n pe s er msro ondeesduesutràarniessport,a tots els casods)e. Etu lerissmregions an perseovnaenssue n sr actòmi uàarpie/sc qoulledei s 11 cvaeph/iccloellde dues rodde les pe(8rs1o,8n%es, 1u0s0 e%s ia7m7 otor, usuàrieuàries d,8e%, respectiv sadmeebnitc).icleta i vianants ho van ser la regió del respectivament) (Taula 3.6). vehicle de dues rod Eelstòarmaxoetosrviavviaenuarnetasf(e1c0t0a%t ein7e7l,8c%as, Taula 3.1: lPeesrióso. nIMesLCmFoCr,t2e0s2a0Barcelona per trànsit segons sexe i tipus de Home DSeoxnea Total N % N % N % SFíracturaNo 128 1900,,00 16 85,7 24 88,9 Total 20 100,0 7 10104,,03 273 10101,,01 SLíesió InternaNToo 15 7 tal 205 1205 5,,00 25 7218,,46 270 7245,10,0 7 100,0 27 100,,09 FSíerida ObertaNo 119 45,0 1 14,3 10 37,0 Total 20 15050,,00 76 10805,,07 2177 10603,,00 LSíesió de Vasos TNootal 21 5 25,0 05 17050,,00 76 1 14,3 6 22,2 10805,,07 2271 10707,,08 CSíontusióNo 15 Total 205 12 755,0 3 42,9 18 66,7 00,,00 74 10507,,01 279 10303,,03 Font: IMLCFC 12 Taula 3.2: Pdeerlseosnióe.sIMmLoCrFteCs, 2a0B2a0rcelona per trànsit segons grup d’edat i tipus 0-17 anys 18-35 anys 36-6E4daatnys 65-98 anys Total N % N % N % N % N % FSrNí actura o 01 1000,,00 05 1000,,00 93 7255,,00 90 1000,,00 24 8 Total 1 100,0 5 100,0 12 100,0 9 100,0 273 101 81,,90,01 SLíesió InternaNo 1 100,0 4 80,0 10 83,3 5 55,6 20 74,1 Total 10 1000,,00 51 10200,,00 122 10106,,07 94 10404,,04 277 10205,,09 FSíerida ObertaNo 10 1000,,00 23 6400,,00 93 7255,,00 54 5454,4 10 37,0 Total 1 100,0 5 100,0 12 100,0 9 100,,06 2177 10603,,00 LSíesió de VasosNo 0 0 Total 11 110000 ,0 2 40,0 ,,00 53 10600,,00 1 8,3 3 33,3 6 22,2 1121 10901,,07 96 10606,,07 2271 10707,,08 CSíontusióNo 10 1000,,00 14 8200,,00 39 75,0 5 55,6 18 66,7 Total 1 100,0 5 100,0 12 12050,,00 49 10404,,04 279 10303,,03 Font: IMLCFC Taula 3.3: tPieprussodneeslemsioór.tIeMsLaCBFCar, c2e0l2o0na per trànsit segons tipus d’usuari/a i Usuari/a turisme U2RM UTsipuuasriu/asubaicriicleta Vianant Total N % N % N % N % N % SFrí actura 1 3 TNootal 23 1606 3,,73 110 1000,,0,0 11 100,0 0 02 100 0 2 1000, ,00 90 100,0 23 92,0 ,0 9 1000,,00 252 1080,,00 SLíesió InternaNTootal 12 6 3 1303 6,,37 9 0,0 112 11 8 08 1 0, ,28 11,0 2 15 50000, , ,0 0 0 92 7 7227,8 19 100,,20 256 7264,0100,,00 FSíerida ObertaNo 1 33,3 5 45,5 1 50,0 3 33,3 10 40,0 Total 23 16060,,70 116 15040,,50 12 15000,,00 96 16060,,70 2155 16000,,00 SLíesió de VasosNToo 30 0,0 tal 3 110000,,0 2 18,2 0 0,0 3 33,3 5 20,0 0 191 18010,,80 22 110000,,00 96 16060,,70 2250 18000,,00 CSNí ontusió o 12 3636,,37 38 2772,,37 11 5500,,00 6 66,7 17 68,0 Total 3 100,0 11 100,0 2 100,0 93 13030,,30 258 13020,,00 Font: IMLCFC U2RM: Usuari/a vehicle dues rodes motor. La categoria d’usuari/a es desconeguda en dos casos i ’altres’ en dos casos. 13 Taula 3.4: PanerastoònmeiscamaofertcetsadaaB. aIMrcLeCloFnCa, 2p0e2r0trànsit segons sexe i regió Home DSeoxnea Total N % N % N % SCíap i collNToo 15 tal 205 725,0 6 85,7 21 77,8 1005,,00 71 10104,,03 276 10202,,02 SEísquenaNTootal 217 3 185,0 1005,, 00 43 4 0 7 10507 2,9 6 22,2 ,,01 2271 10707,,08 STíòraxNo 15 75,0 5 71,4 20 74,1 Total 205 10205,,00 72 10208,,06 277 10205,,09 SEíxtrem. sup. No 146 730,0Total 20 1000,,00 52 7218,,46 1116 59,3 7 100,0 27 10400,,07 ESíxtrem. inf. N 12 60,0 3 42,9 15 55,6 Tootal 208 10400,,00 74 10507,,01 2172 10404,,04 Font: IMLCFC Taula 3.5: PanerastoònmeiscamaofertcetsadaaB. aIMrcLeCloFnCa, 2p0e2r0trànsit segons grup d’edat i regió 0-17 anys 18-35 anys 36-6E4daatnys 65-98 anys Total N % N % N % N % N % SCíap i collNToo 01 100, tal 1 1000,,00 0 50 1000,,00 48 3636,,37 27 2772,,28 21 77,8 5 100,0 12 100,0 9 100,0 276 10202,,02 ESísquenaNo 01 100,0 0 Total 1 1000,,00 55 100,0 1 8,3 4 44,4 6 22,2 1000,,00 1112 19010,,70 95 10505,,06 2271 10707,,08 TSNí òrax o 01 100,0 4 80,0 1 Total 1 1000,,00 51 12000,,00 12 0 1863,,73 5 2 100,0 94 4545100,, ,46 20 0 277 7 102 45,10,,09 ESNí xtrem. sup. o 10 1000,,00 05 1000,,00 84 66,7 3 33,3 16 59,3 Total 1 100,0 5 100,0 12 13030,,30 96 10606,,07 2171 10400,,07 ESíxtrem. inf. N 0 Tootal 11 11000 0,,00 14 2800,,00 57 4518,,73 54 44,4 15 55,6 0,0 5 100,0 12 100,0 9 10505,,06 2172 10404,,04 Font: IMLCFC 14 Taula 3.6: PreegrisóoanneastmòmoricteasaafeBcatarcdeal.oInMaLpCeFrCt,r2à0n2s0it segons tipus d’usuari/a i Usuari/a turisme U2RM UTsipuuasriu/asubaicriicleta Vianant Total N % N % N % N % N % SCap i collNí 2 66,7 9 81,8 2 100,0 7 77,8 20 80,0 Tootal 31 13030,,30 121 11080,,20 02 1000,,00 92 12020,,20 255 12000,,00 ESsquenaNío 21 6363,,73 101 909,,91 02 1000,,00 63 3636,,3 5 20,0 Total 3 100,0 11 100,0 2 100,0 9 100,70 2250 18000,,00 TSNí òrax o 21 6363,,73 101 1000,,00 20 1000,,00 27 277,8 19 76,0 Total 3 100,0 11 100,0 2 100,0 9 1020,,20 256 12040,,00 ESíxtrem. sup. No 21 6363,7Total 3 100,,30 12 9 1811 1080, ,28 11 5500,,00 36 3636,,37 1150 60,0 ,0 2 100,0 9 100,0 25 14000,,00 SEíxtrem. inf. No 21 6363,,73 47 3663,,46 11 5500,,00 45 44,4 14 56,0 Total 3 100,0 11 100,0 2 100,0 9 15050,,60 2151 14040,,00 Font: IMLCFC U2RM: Usuari/a vehicle dues rodes motor. La categoria d’usuari/a es desconeguda en dos casos i ’altres’ en dos casos. 15 4 Gperarsvoentat de les lcol·lisióedsemtoràrtness easiBonarscdit l’any e elolneas2020 per Epneracqoul·elisstióapdaerttraàtnessitdseesgcorinuslaelgIrnajuverytaStedveerleitsy lSecsoiornes(IdSSe)l.es persones mortes a Barcelona lesions s’ha distribuït en greus i molt greus. Una dona presAeqnutaevsat alensyio, lnasgmraovdeetarat ddeesl.es Lgeresuless(i4o8n,1s%qu) oe vgarenupsr(e4s8e,n1%ta)r. lEels persongreus o greus és lleugerament suppeerrcioenr tea etsgme doertes a col·lisió de trànsit van ser molt respectivament) ( ntre hompeerssorensepsemctoerlteessdaomnbesle(s5i0o%nsid4e2,m95o%lt, dl’eisdmatindueeliexsl’pederasto Tnaeusla, m4.. La perse 1n). Lontrae esquleesiomenole nssr d’lee g ds rioeunss smóonltmgéres freqüents conforme augmenta 4.2).Segons el mode de transport el perceanttvaatgperdeseepneta urs lseósniomnséms foreqüents conforme molta gravetat és rsones mortesltagmrebusle(sTiaounlsade ui ususuààrireiessddeetubriicsimcl metaajo(5r5e,6n%p,e5r4so,5nes vianants, usuàries de vehicle de dues rodes a motor e (33,3%) (Taula%4.i35)0. %, respectivament) respecte a les persones Taula 4.1: P(ISeSrs).oInMeLsCmFCo,r2te0s2a0 Barcelona per trànsit segons sexe i gravetat Gravetat Home DSeoxnea Total N % N % N % MGroedue(rada (4-8) 0 0 Molt g9re-2u4()25-75) 1100 5500, ,00 31 4124,,93 131 483,,17 Total 20 100,,00 73 10402,,09 2173 10408,,01 Font: IMLCFC 16 Taula 4.2: Pgrearvseotnaets(ImSSo).rtIeMsLaCFBCa,r2ce0l2o0na per trànsit segons grup d’edat i Gravetat 0-17 anys 18-35 anys 36-6E4daatnys 65-98 anys Total N % N % N % N % N % GMroeduerada (4-8) 0 0,0 0 Molt g(9re-2u4()25-75) 01 1000,,00 2 400,,00 60 0,0 1 11,1 1 3,7 Total 1 100,0 53 1060,0 6 5500,,00 35 5 0,0 12 100,0 9 103 53,,36 113 48,1 0,0 273 10408,,01 Font: IMLCFC Taula 4.3: Pgrearvseotnaets(ImSSo).rtIeMsLaCFBCa,r2ce0l2o0na per trànsit segons tipus d’usuari/a i Gravetat Usuari/a turisme U2RM UTispuuasriu/saubairciicleta Vianant Total N % N % N % N % N % MGMr ode oelut g( r9a-d2a4)(4-8) 0 reu (25-75) 21 660,0 0 0,0 0 0,0 1 11,1 1 4,0 Total 3 1303 , 0, 73 5 45,5 1 50,0 3 33,3 11 44,0 ,0 116 15040,5,0 21 15000,0,0 95 15050,6,0 2153 15020,0,0 Font: IMLCFC U2RM: Usuari/a vehicle dues rodes motor. La categoria d’usuari/a es desconeguda en dos casos i ’altres’ en dos casos. 17 5 Emvoorlucper ctoels ió ·la dBealisió dr ncoee m tlo b ràn r na epde pesiteernlees risoonnses període 1997-2020 l dL’eevtoràluncsiiót ddeesl ndoeml’abnrye 1d9e9p7emrsoosnteras mcinocrtpeesraíoBdaerscdeleosntaacpaetsr:lesions produïdes pemarcada reducció de 155 a 89 morts (43% de reducció), 2) de1)2d0e0219a9270a0520u0n1puen racol·lisió deseta ríode anu7 b8le aalsa. 55 m5 mb ourntss9(209m%odretsraen) L’an duuacclsió, 3) )i d4)eu2n00p6eraío2d0e0d8eu2n0a0lt9rea p2e0r1í2odaemdbeucrneeixse6n0tmpaosrstasnt iefisnvsaarle2d0u1ir6ela ym20o1rt3asli’toabtseerva unl nombre de psemrsaonnté a eimstpaortant reducció del 28% respecte l’any anterior, 2018 i 2019 les xifres tornen a augems menor btelesapmerbcuonl·elissió47ddeetfruànncsiiot nfisnsanau3a7ls, .pLe’raònyal2s0a1n7ys epnrotrdeueïdl e2s01a3coi 2l·l0is1i6ó.dLe’atnryàn2s0i2t0eslasxitiufrea tdaer fipnesrsao4n8e,semnolírntieasaamBbarlacetleonndaèpnecrialeosbiosenrsvada suposant una reducció respecte l’any annate2ri7o,redsesel 4n4t%la (xTifarualam5é.s1bi aFiigxaurdae5l.a1)s.èrie, i oLascdili·slatreibnutcreióedl e63le,3s%pei resones mortes a Barc dones, entre el 16,7% i ell 3863,,73%%,e(mn eitljaca=s2d8e,7l eslhoonma peer col·lisió de trànsit, segons sexe, de les morts, per sobre de la mitja de la sèrie%, p). L’an sy, (mitja = 71,3%); i en el cas de les Si bé la proporció de dones mortes (25,9%) es treorò per 2s0o2t0a, edleslh8o3m,3%esdseupl’aonsyen20e1l 97.4,1% sl’e’odbaste, rivraesupneicntecraemleesndtedlsela3n6y%s 2r0e1s8pei c2t0e1l9’a,nl’yan2y01 b9a (l1le6u,7g%erament per sota de la mitja, persones mortes entre 36-64 anys (11% mé 2020 s’ob)s. (Taula 5.1). Pel que fa a les persones de 18 a 35 anys (un 19% menyss rreessppeeccttee aall2’a0n1y er2v0a19un increment en les mort d’una persona menor, respecte a les dues morts en me9n)o. rEsl 2 )0i 2u0nal’any 2s0’h daispmri19 (To nduucïitólaentre Figura 5.2). aula 5.2 i Edne rpeelrascoióneasl musoudàeridees dtreanvesphoicrlte, ddeesddueesl’ael 2015 (51,1% del total). L’any 2020 es trer noy 2006 s’observa un augment de la proporció les persones usuàries d’aquest tipus de venc daeslaatemnodtor, amb un pic de hicle situanètn-sceiaaauln’au4g0m,7e%n(t d peermsoonrtessemntorretes r2e0s1p6e(c1t4e,3e%l 2d01e9l t)o. Etanl)e, ll’acnasy d2e02la0bs’ihciacnlertead, quuïtelevsamproerstesnretasrpuecntepi2c de p reerdsuocció del 7%019 (de 8,n3e%sam7o,r4t%es).el 18 dPei l qunsm25i une%u fa a .eLi’xanl las vianants,yp2r0o2p0o,rpceió l’danrò e yvi2a0n1a6 (46,9%) s’observa un pic de mortalitat. L’any 2017 transport que experimen,taaqauuegsmt natxsimfraoratus fins al 35,1%, xifra que es redueix, el 2019,a d’una persona usuària de patineteenlètcatrqiuce gstmaennyt.aLfi’annsye2l03230,3, t%a,mebsséeenst rl’únic mode de (Taula 5.3 i Figura 5.3). egistra la mort Does decocmorraeg l’a duet nlysca 2 onco 00 el 7 h g·luistisó a millo . La’alanyci ruattalta recollida d’informació per identificar el lloc on ha han patit la col·lisió a Barce2l0o2n0 , os’bservant-se com, des del 2014, no hi ha casos etiquetats (Taula 5.4 i Figura 5.4). a reosbpseecrvteaeulns taruegsmaneynst adnetleersiomrso,rstistueanntrt-esepeernsoenl e7s0,q4u%e Taula 5.1: 1P9e9rs7o-2n0e2s0mortes a Barcelona per trànsit segons sexe i any. IMLCFC, Any Home DSeoxnea Total N % N % N % 11999987 19163 6762,,79 4482 27,1 155 100,0 21090909 8913 7705,,40 3341 2353,,3 144 100,0 2001 64 71,9 25 2289,,16 0 111254 110000,,00 22000032 6535 64,0 31 36,0 8869 110000,,00 22000054 6655 77 710,,48 2266 2289,,62 89 100,0 2006 57 735,,16 2211 2264,,94 78 961 11000,0 2007 8 1000,,00 22000098 43 493 7604,,2 24 3 8 71,69 1196 2289 5 ,, ,18 67 1 4 6575 1100 000,00,,00 22 2001110 4486 71,9 18 28,1 64 100,0 2001132 3430 76 830,,50 2132 3260,,50 6630 11000,03,3 12 26,7 45 1000,,00 22 200011 1 65 4 3378 8724,,25 183 1275,,5 51 100,0 2017 2341 6643,,93 1138 3356,7 8 4495 110000,,00 22001198 4303 8638,,38 185 1361,, ,31 4387 110000,,00 T20o2ta0l 122702 7714,,31 7 25,97 2478 1100511 28,7 1783 1000 0,0 ,,00 Font: IMLCFC 19 Figura 5.1: Nanoym. IbMreLCdFeCp, e1r9s9o7n-2es02m0ortes a Barcelona per trànsit segons sexe i Taula 5.2: P19e9rs7o-2n0e2s0mortes a Barcelona per trànsit segons edat i any. IMLCFC, Any 0-17 anys 18-35 anys 36-64 anysEdat65-98 anys Desconegut Total N % N % N % N % N % N % 11999971998 1109 136,,25 557 3 9 9 7,3 534 346 6 3, ,88 3302 20,6 5 ,5 18 1240,,58 4326 4 2354,,08 2 33,9 61 41,,23 110,8 14 545 1100,0 2000 7 6 24 10000,,00 22000012 36 6,,71 4552 4473,5 28 327 ,,8,62 2263 2290,21 24,2 0 27 2 ,4 3125 31 36,7,,29 5 30 20,,06 1185 100,0 2003 7 7,9 33 37,1 20 22,5 29 32,6 20 20,,30 869 110000,,00 2200004 6 6,6 31 34,1 24 26,4 30 33,0 0 0,0 8991 110000,,00 22000 56 7 07 37 97,4,,50 5 3 225 3 3325,,51 1 8 41,8 1279 6 3127 7, 5,,42 2 12717 29, 8 2216, 0 10 ,89 0 10,8 93 100,0 2008 1 10,,05 6787 110000,,00 2200019 2 3,6 18 32,7 18 32,7 17 30 0 65 97,,54 1177 2265,,64 2189 2491,,87 1272 235, ,9 0 0,0 55 100,0 2011 2 3,3 18 30,0 19 31,7 20 334,4 4 00 00,,00 6674 110000,,00 22001132 13 61,,67 1158 328, ,3 1 1,7 60 100,0 2014 3 5,9 15 239,3 6 2165 431,3 18 28,6 0 0,0 63 100,0 2015 2 4,4 16 35,,46 1189 335,,33 1125 2296,,74 00 00,,0 45 100, 42,2 8 17,8 0 0,00 5415 110000,,0 0 22001 0 2017 6 02 0,0 11 22 18 1 25,,41 191 2224 ,,43 1181 3269,,77 2105 4400,,58 00 00,,00 4397 110000,,00 T20o2ta0l 1121 63,,47 6095 318 ,,95 2102 4414,,74 169 3333,,33 00 00,,00 2478 110000,,05,0 479 27,5 516 29,6 26 1,5 1742 100,00 Font: IMLCFC 20 Figura 5.2: Pederacteinatnaytg. eIMdLeCpFeCr,s1o9n9e7s-2m0o2r0tes a Barcelona per trànsit segons Taula 5.3: aPnerys.oIMneLsCmFCo, r1t9e9s7a-2B0a2r0celona per trànsit segons tipus d’usuari/a i Any Usuari/a turisme U2RM Usuari/a bicicTlieptuas usuVaiarinant Altres Desconegut Total N % N % N % N % N % N % N % 11999987 3349 2217,,91 4362 2310,,96 40 02,,08 4708 4353,,32 03 1,9 16 1 1999 24 19,4 32 25,8 0 0,0 47 37,9 0 00,,00 217 14 0,9,3 115454 110000,,00 22000010 289 295,0,2 3230 2282,,75 00 00,,00 329 33,9 6,9 124 100,0 2002 10 11,6 18 20,9 0 0,0 239 2353,,8 01 01,0 14 12,2 115 100,0 2003 2 2,2 16 18,0 1 1,1 30 33,77 00 0,,10 327 41,6 8 0,0 490 3443,,97 88 96 110009 100 , 0, 0 ,022000045 1260 1271,,6 32 35,2 1 1 0 2006 8 10,35 2376 4269,,20 12 1,,11 3228 3350,,21 12 1,1 9 9,9 91 100,0 2007 6 9,0 28 41,8 1 12,,65 2256 3337,,33 2 22,,26 154 156,1 9 1 1,5 6 9,,01 768 3 110000,0 2 7 100,,00 2008 1 2000109 6 19,,80 2277 4497 10,9 20 301, ,31 11 11,,3 4 6,, 85 3212 4460,03 31 48,,34 01 0 01,,50 41 17,0, ,3 55 100,0 2011 9 15,0 22 36,7 5 8,3 21 35,0 1 1,07 22 33, 51 6674 110000,,00 22001123 127 247,4,0 2127 3347,,98 14 18,,69 1280 3410,,70 01 0,0 3 4,,38 660 100,0 2,2 3 6,7 435 110000,,002200114 10 19, 20165 81 127,0,8 6 2203 3591,,21 11 2,0 18 35,3 1 2,0 1 2,0 51 100,0 2017 6 16,2 1131 2296,,75 47 124,2,3 2132 4266,,97 00 00,0 1 2,2 45 100,0 20 10,8 13 35,1 1 2,,70 52 150,4,2 4397 110000,,00 2201 198 87 1164,,76 18 37,5 2 4,2 16 33,3 0 020 3 11,1 1211 4430,,87 24 78,,43 129 2353,0 2 04,,20 42 84,,23 448 100,0 Total 281 15,7 572 32,0 47 2,6 643 35,,93 181 13,,07 2219 132,7,8 12 87 11000,0790 1000,,00 Font: IMLCFC U2RM: Usuari/a vehicle dues rodes motor. 21 Figura 5.3: Pmeordceendtaettgreandseppoertrsioanneys. ImMoLrCtFeCs,a1B9a9r7c-e2l0o2n0a per trànsit segons Taula 5.4: aPnerys.oIMneLsCmFCo, r1t9e9s7a-2B0a2r0celona per trànsit segons lloc de la col·lisió i Any BCN Fora de BCNLloc col·lisióDesconegut Total N % N % N % N % 11991999 78 8636 543,599 52 415,,98 4 3730 0 2 2468 5,,68 32 ,6 398 250,631,6 114545 110000,,00 22000001 5474 4499,,46 1381 2207,,02 2277 233 ,,55 111245 110000,,00 22000032 4240 2476,,05 1126 1148,,00 4349 539 0, 5, 3 8 ,15 896 110000,,0 2004 47 89 100,00 22000065 358 5401,,69 2102 1222,,0 24 26,4 91 100,0 2007 470 7604,,11 167 293,,0 9 4 9 231 46,2 93 100,0 2008 3 4 266,,90 7687 110000,,00 22000109 5940 7740,,96 1166 2239,,91 10 10,,50 6575 110000,,00 22001121 48 75,0 14 21,9 2 3,1 64 100,0 2013 326 5770,,01 18 30,0 32 71,1 1261 4214,3 10 0,0 60 100,0 2014 40 78,4 11 21,,64 2 41,,64 4635 110000,,00 22001156 3357 777, 0 0,0 51 100 5,58 1102 2224,,25 00 00,,00 4495 11000, ,00 22001178 2241 556, 0,0 2019 28 508,0 8 1264 5430,,20 00 00,,00 4387 110000,,00,3 T20o2ta0l 91999 7505,,4 20 41,7 0 0,0 48 100,0 8 4778 2269,,66 3104 107,,05 179207 110000,,00 Font: IMLCFC 22 Figura 5.4: Plloecrcdeentlaatcgoel·dliseiópei rasnoyn.eIMs mLCoFrCte, s19a9B7a-2rc0e2l0ona per trànsit segons 23 6 Cmao orratcetsepríesrtiuqnuaescodle·lliesisópdeerstorànnessit 20co20rreguda a Barcelona l’any Epnerasqouneesstmapoartretastpeesrduensacrcioule·lnisilóesdceatrraàcntesritísotciqoues, lesions i gravcaracterístiques d’aquestes col·lisions. S’exclouernrepgeurdtaanat,Blaerscpeleo entat de les 19 col·lisió fora de Barcelona. rsoanceiustqatu,eaihxaí ncopmatliet sla eElre8n4,h2% (16) de les persones mortes per una col·lisió de trànsit ocorreguda a Barcelona ednet6re4 1a onmyse;seile5l015,8%8 i 35 any%s (Tdaeuls (3 lah ) 6o e .m reensdteonnieesn. dTotes le1). El 93,8% dee3l6esap6 s4daonnyess ii eell 2ersones mo2r5 5%%rdeesltstes resia hnotmes tenien més pers diendealslahcoiumtaetsituennaien ci oell·1 on lis0i0 a%(d6,ó i une 3% hle )srdeosnidiaome vaes en un altre m mvoarnirmaocrairsaasl’h uonicipi de Barcelona (Taula 6.2). El 43,8% dels homes evasp(Titaaul.laU6n.35)0.% dels homes van morir al lloc de la Eelre4n2,v1i%andaentless(3p6e,r8s%o)n.eDsumesoprteerssoconnedsueireennvceohnicdlues de dues rodesde bicicleta i un altre usuari de patinet elèctric (Tauctloar6e.s4)d.e turismea,munothoormi me éesradu’usnuaterriç L(2e6s,3d%ue) s(Tcaoull·alisió més freqüents van ser l’atropellament (32,6%) i la col·lisió fronto-lateral mpeorrstoensavpanersuenr 6a.5t)r.oEpnelrelació als atropellaments, el 42,9% de les persones vianants camió (lTaaduelsap6e.6r )u. na motocicleta, un altre 42,9% per un turisme, i una 7El8s,9d%os, rteipsupsecdteivalesió més freqüents van ser les fractures i les contusions (89,5% i aennaetlòsmdoiqsuceassmosé),s mfreenqt)ü,esnetgmuiednetsadfe les lesions internes (seguides de les exetcrteamdeitsavtsan ser la regi 68,4%) (Taula 6.7). Les regions respectivament) (Taula 6.9). En tots els tipus dienfpeerriosorsnei ssu ópdeel cap/coll i el tòrax (73,3%, afectades també va ser la regió del cap/coll, i el tòrax, a exucs rio eupàcri ress(6ió dele 8s,4%lesrepg i eio 63,2% rsnosnmesé , s dpeertsuornisemseu. usuàries la resta de gs Auàmriéess,ddeesbtiarups (Taula c cical un p6.10e)t.a i d eercveenhtaictlgees mdeédsueelesvraotdde’asfaecmtaoctioórd, ’eenxtcroemmpitaartsaceinó amb 24 S gtr e rà g en osnits l’escaus (Toacuolrare la d 6g.1u1d e )a gra . UanB vaertat ISa dcoenloan S ha , e ah l 47 viaavpie ,4n% de les persones mortes per una col·lisió de destaquen: el 62,5% de les personesauti pt aletsitiolenssiomnosdmeorlt greus i un altre 47,4%, lesions de les persones usuàries de turisme i eslu4à2r,i9e%s ddeevlsevhiiacnl aedsedse. Admuebslreosdioensants (Taula 6.12s).a mmoolttogrr,eeuls50% Taula 6.1: sPeegrsoonnsessemxeoirgterusppedr’ecdoal·tl.isIiMóLdCeFtCr,à2n0s2it0ocorreguda a Barcelona Edat Home DSeoxnea Total N % fila % col N % fila % col N % fila % col 318-3656--6 54 aann9 yyss 84 110000,,00 5250,,00 00 00,,00 00,,00 84 110000,,00 2412,,11 Tota8l anys 164 8547,,21 10205,,00 33 1452,,89 110000,,00 197 110000,,00 10306,,08 Font: IMLCFC Taula 6.2: sPeegrsoonnsessemxeoirltleoscpdeerrceosli·dlièsinócidae. ItMràLnCsFitCo, c2o0r2r0eguda a Barcelona Lloc de residència Home DSeoxnea Total N % N % N % BAlatrrceeslomnuanciciuiptaistBarcelona 115 963,8Total 16 100,,03 03 100,0 18 94,7 3 1000,,00 191 1005,,03 Font: IMLCFC Taula 6.3: Pseegrsoonnsessemxeoirltleoscpdeerdceoflu·lniscióiód. eIMtrLàCnFsCit, 2o0co20rreguda a Barcelona Lloc defunció Home DSeoxnea Total N % N % N % LHlooscpaictacliden 7 43,8 3 100,0 10 52,6 TDoetsaclonegut t 8 50, 161 1006,, 0 0 0,0 8 42,1 03 30 1000,,00 191 1005,,03 Font: IMLCFC Taula 6.4: sPeegrsoonnsessemxeoirttiepsupsedr’ucsoul·alirsii/óa.dIeMtLràCnFCsi,t2o0c2o0rreguda a Barcelona Tipus usuari Home DSeoxnea Total N % N % N % CCoonnddUsuaru ucctti/ao orr//aa vturisbicicleethaic mleedues rodes motor 821 5102,,5 0 0,0 2 10,5 Vianant 4 256,, 0 0 0,0 8 42 03 03 1000,,00 71 365 ,,13 TAolt ,8 traesl usuaris/es 116 1060,,30 30 1000,,00 119 1005,,03 Font: IMLCFC, GUB 25 Taula 6.5: sPeegrsoonnsessemxeoirttiepsupsedreccool·ll·ilsisióiód. eIMtrLàCnFsCit, o20co2r0reguda a Barcelona Tipus de col·lisió Home DSeoxnea Total N % N % N % ACotrlo·lpiseióllament 3 18,8 3 100,0 6 31,6 CCooll··lliissiióó lf fron arotenrt tal aol-lateral 51 316,,3 0 0, 1 6,33 00 00,,00 0 51 25,3 Abast 1 56,,33 XCoacigcuodnatrinatoebrisotravcele fix 2 12,5 0 0,0 2 10,5 Atropellament+Xochcioclne 1 6,3 0 0,0 1 5,3 Total tra obstacle fix 161 2 1 1006 2,,35 0 ,0 30 0 1000 ,,0 2 10,5 ,00 191 1005,,03 Font: IMLCFC, GUB Taula 6.6: sVeiaxneainvteshmicolertismppelircaatt.roIMpeLlClaFmC,e2n0t2o0corregut a Barcelona segons Vehicle en el que circulava o pel qual va ser atropellat Home DSeoxnea Total N % N % N % TMuorisme Camtoiócicleta 21 2550,0 2 6 1 25,,00 10 3360, , ,3 7 0 33 42 1 1442 ,,99 Total 4 100,0 3 100,0 7 100,,03 Font: IMLCFC, GUB Taula 6.7: sPeegrsoonnsessemxeoirttiepsupsedrecloels·liiósi.óIMdeLCtrFàCn, s2i0t2o0correguda a Barcelona Home DSeoxnea Total N % N % N % SFíracturaNo 124 1827,,5 3 100,0 17 89,5 Total 16 100,50 30 1000,,00 192 10100,,05 LSíesió InternaNo 11 68,8 2 66,7 Total 165 13010,,30 31 10303,,03 163 68,4 19 10301,,06 SFíerida ObertaNo 88 550,0 1 33 Total 16 1000,,00 32 10606 ,,37 109 4 ,0 19 105 7 02 , ,, 4 06 SLíesió de VasosNo 4 25 Total 1162 17050, ,00 0 0,0 ,0 33 110000,,00 1195 4 21,1 10708,,09 C NSí ontusió 14 87,5 1 33 Tootal 162 11020,,50 32 10606 ,,37 145 78,9 ,0 19 10201,,01 Font: IMLCFC 26 Taula 6.8: Pseegrsoonnsetsipmusordt’eussupaerri/caoil·tliispiuósddeetrleàsniósi.tIoMcLoCrrFeCg,u2d0a20a Barcelona Usuari/a turisme U2RM UTsipuuasriu/asubaicriicleta Vianant Total N % N % N % N % N % SFíracturaNo 11 5500,,00 08 1000,,0 1 100,0 7 100,0 17 94,4 Total 2 100,0 8 100,00 10 1000,,00 70 1000,,00 181 1050,,60 SLíesió InternaNo 11 5500,,00 26 2755,,00 10 1000,,00 25 2781,,64 162 3636,,7Total 2 100,0 8 100,0 1 100,0 7 100,0 18 100,30 FSeí rida ObertaNo 11 5500,,00 44 5500,,00 01 1000,,00 43 5472,,9 9 50,0 Total 2 100,0 8 100,0 1 100,0 7 100,10 189 15000,,00 SLíesió de VasosNo 20 1000,,0 2 25,0 0 0,0 2 28,6 4 22,2 Total 2 100,00 68 17050,,00 11 110000,,00 75 17010,,40 1184 17070,,80 CSíontusióNo 11 5 Total 2 1500 0,,00 17 87 0,0 8 11020, ,55 01 1000,,00 52 7281,,4 14 77,8 ,0 1 100,0 7 100,60 184 12020,,20 Font: IMLCFC U2RM: Usuari/a vehicle dues rodes motor. La categoria d’usuari/a és ’altres’ en dos casos. Taula 6.9: sPeegrsoonnsessemxeoirrteegsipóearncaotlò·lmisiiócadaefetrcàtnasdiat.oIcMoLrrCeFgCu,d2a02a0Barcelona Home DSeoxnea Total N % N % N % CSíap i collNo 124 7255,,00 12 3636,,37 154 73 Total 16 100,0 3 100,0 19 10206,, ,7 03 E NSí squena 3 18,8 1 3 Tootal 1163 10801,,03 32 10606 3,,3 4 21,1 ,07 1195 10708,,09 STíòraxN 12 75,0 2 66,7 14 73,7 Tootal 164 10205,,00 31 10303,,03 195 10206,,03 SEíxtrem. sup. NToo 11 68,8 tal 165 10301,,03 1 33,3 12 32 10606,,07 197 103 63,2 06,,08 E NSí xtrem. inf. Too 12 75 tal 164 10205 ,,00 21 6363,,73 163 6 ,0 3 100,0 19 10301 8,4 ,,06 Font: IMLCFC 27 Taula 6.10: sPeegrsoonnsetsipmusordt’eussupaerri/caoil·rliesgióiódaentartàònmsiitcoacaofrercetgauddaa. IaMBLaCrFcCe,lo2n0a20 Usuari/a turisme U2RM UTsipuuasriu/asubaicriicleta Vianant Total N % N % N % N % N % SCíap i collNo 1 50,0 7 87,5 1 100,0 5 71,4 14 77,8 Total 21 15000,,00 81 11020,,50 10 1000,,00 72 12080,,60 184 12020,,20 SENí squena o 11 5500,,00 80 0,0 0 0,0 3 42,9 4 22,2 Total 2 100,0 8 110000,,00 11 110000,,00 47 15070,,10 1184 17070,,80 STíòraxNo 0 0,0 8 100,0 0 0 Total 22 110000,,00 08 1000,,00 11 11000 ,,00 25 71,4 13 72,2 0,0 7 12080,,60 185 12070,,80 ESíxtrem. sup. No 11 5500,,0 7 87 Total 2 100,00 81 1102 ,,5 1 100,0 2 28,6 11 61,1 0,50 10 1000,,00 75 17010,,40 187 13080,,90 ESíxtrem. inf. NToo 11 5500,,00 17 87,5 1 100,0 3 42,9 12 66,7 tal 2 100,0 8 11020,,50 10 1000,,00 74 15070,,10 186 13030,,30 Font: IMLCFC U2RM: Usuari/a vehicle dues rodes motor. La categoria d’usuari/a és ’altres’ en dos casos. Taula 6.11: Pseegrsoonnsessemxeoirgterasvpeetratco(IlS·lSis).ióIMdLeCtFrCàn, 2si0t2o0correguda a Barcelona Gravetat Home DSeoxnea Total N % N % N % MGroedue(r9a-d2a4)(4-8) 80 500,,00 11 3333,,33 91 5,3 MTootlat lgreu (25-75) 8 5 47,4 16 1000,,00 31 10303,,03 199 10407,,04 Font: IMLCFC Taula 6.12: sPeegrsoonnsetsipmusordt’eussupaerri/caoil·glirsaióvedteattr(àISnSs)i.tIMocLoCrFreCg, u2d02a0a Barcelona Gravetat Usuari/a turisme U2RM UTispuuasriu/saubairciicleta Vianant Total N % N % N % N % N % MGroedue(r9a-d2a4 (4-8) 0 0,0 0 0,0 0 0,0 1 14,3 1 5,6 MTootlat lgreu ( )25-75) 11 5 2 15 0, 000, 00 35 3 ,0 8 16 72,,5005 10 10 ,0 1 100 0 0,0 ,0 3 42 ,0 73 1402 ,,9 8 44,4 09,0 189 15000,0,0 Font: IMLCFC U2RM: Usuari/a vehicle dues rodes motor. La categoria d’usuari/a és ’altres’ en dos casos. 28 7 Emvoorlutecsiópdeel nombre de persones opceorírordeegu2d r 0a col·lisió de trànsit 06a-2B0a2r0celona en el Econl·aliqsiuóeostcoarpraergtuatdeas descriu l’evolució del nombre de defuncions a Barcelona per una qelurael,geisstrdeisdpeolsaaGdueàl ae la ciutrdsiacaUrarbc attae .rEnaís s mostra l’e dtiequBeasrcdeelola vocolul·cliisóiód,epsedre l’ana. a candya2p0e0r6s,oannaym, aoprtaar,tisredgeolns rLe’edvuoclucicóiódmostra tres p nombre deep5e0rsao3n9esmmor etsrío(2d2e%s ddeestacats. El portes a 50. Erlesdeugcocnió, dto rtaiml),etro, tde 2006 a 20el 2009 ailq2u0e13l’aénsyu2 0080,9amb una marcada reducció n altraeupgemríeondteadeel tpoerrnioadaea ,upgamsseanntat rdae 4500 dae3f2unpceirosnosn(e2s mortes (36% amb una mortalitat estable en5t%ordn’aau3g5mment de reducció total). L’any 2014 disminueix a 21 el nombre de persones mortes i, tootrt rsesapneucatle, fian2s0l1’a3n)yin2i0ci1a6n.tLu’anntye2rc0e1r7 mbaoixrtasrreessppeecctteivaamlaesnètr)i,ee. sLs’aennyt un periode de creixem ieqnuteleenlst,aonnysla2m01o8rtia2li0ta1t9e(s24mia2n8té sèrie, amb 19 persones mortes2. 0(T2a0uelas7p.r1oidFuigeuixrael7n.1o)m. bre més baix de morts a tota la Lcia distrTauntamtaste ibguocniós sdeix, moe e l stxre es persones mo a, tdeenmdèitnjaciaesasli’atu rtaes peugmenen7 r2t , c1o%l·lipsper ale iór ads hol es throànmesm s de it oc ess ide orreguda a Barcelona (84,2%), suposant un increment del 26% (Taula 7.1). Pel que ese ll2270,196%(6p2e,r2a%l)easld2o0n2e0s. le’anntrye210816i 3n5oamnéyss,sd’heaspdreold2u0ï1t 8lasm’obosrted’una persona menor, l’arneyfe2r0e1ix9.aEln’edelagt,rduepsdd’eedat sa’lo2b1s,e1r%vaduenl 2a0t2e0n.dPèenlcqiauae le’asurgemfeerenitxea rvleasudneafudniscmioinnsucdieópdeermsoonrts, passant del 33,3% 2020 es trenca aquesta tendència redunintrte-s2e0l1a6m(3o7r,t8a%lit)aqtufiensararlib easad’4e6n,t4re 36 i 64 anys m 42,1%. En%treel l2e0s1p9e.rLs’oAnneys araibjoarasld3e6,684%a,ninycsrdemesetanctaduenl 4a3t%en(dTèanuclaia7a.2l’iaFuiggmurean7t.d2e) s de 2018 (20,8%) que al 2020 Cpeornssoidneersaunstueàlrmieosddeedbeictircalentsapdoerts,ds’eobl’asneryv2a0u1n0,aeungcmareanqt udee alammbortalitat per col·lisió deen els anys 2014 i 2015. Als anys 2016 i 2017 aquesta proporció tournnaa apoasutgemrioernrtaerd,ucció 29 2m0e2n0t,rne que al 2018reduccióomdeéslaumnaorre no hi ha cap person taslpiteacttpivearmcoenl·lti.sAióixdíem aautesiuxà, reinatdree bicicleta morta i els anys 2019 i al 2,7% l’any 2016), amb un increment elpsearnsyosn2e0s1u7su eàlsriaensydse2t0u1r4isim2e016, s’observa una 2019 (7,1%). i 2018 (4,8 (passant del 10% fins a 10,5%,Ls’iatunayn2t0-s2e0elanperloppicomrciéósdeelepveartsdoenleassmèroiert.eEsnutrseuàl’ar %iesi 8d,e3%tu) i una reducció el una tendència a l’inc ny 2016 ri i2s0m1e9asu’ogbmseernvtaa denetdreuelessrpoedressoanemsout roerm: deenlt2d7e,0la mortalitat pe suàries d’aq%ue(2st0s16) al 57,1 r%co(2l·l0is1i9ó).dLe’apneyrs2o0n2e0s, puesruòà,rliaesmdoertvaelhitiactle ecal n20vi1, 9al(2250%20),, saumpbosuann3t 6u,n8%in,caruemgmenent t vaehlaicmleosretaslsitiatut aenen 42,1% (reducció del 26%). En entre vianants es continua trobant perdel 32%. Tanm tre les persones vianants respecte sota de la mitjaatdeiex,lalaspèrroiep(o4r2c%ió) d(Teamulaor7ta.3li)t.at Taula 7.1: Pseegrsoonnsessemxeoiratensy.pIeMrLcCoFl·Clis, i2ó0d0e6-t2r0à2n0sit ocorreguda a Barcelona Any Home DSeoxnea Total N % N % N % 22000067 3382008 20 6764 63, ,08 1127 2364,,20 540 100,0 2009 38 761,,05 1125 2348,,05 397 1100,0 2010 50 10000,,00 2200111 3340 70,8 14 29,2 48 100,0 2012 20 5751,,4 12 28 3 25 78,61 167 424 , 1, 64 342 100 ,9 362 1100, ,00 22001154 3311 8787,,56 49 1212,,54 4305 10000,,00 22001167 2143 6626,,27 147 3373,,8 1 3 3271 110 000,0 201 00,,00 220019 8 2183 8752,,10 65 1275,,0 24 100,0 To2ta0l 39156 7824,,12 1533 2175,,98 9 128 100,0 5489 110000,,00 Font: IMLCFC 30 Figura 7.1: NBaormceblroenadesepgeornsosnseesxemioarnteys. IpMeLrCcFoCl·,li2si0ó0d6e-2t0r2à0nsit ocorreguda a Taula 7.2: Pseegrsoonnsegsrumpodrt’eedsapteiracnoyl.·liIsMióLCdFeCt,r2à0n0si6t-o2c0o2r0reguda a Barcelona Any 0-17 anys 18-35 anys 36-64 anysEdat65-98 anys Desconegut Total N % N % N % N % N % N % 220006 0 0, 200078 22 45, 0 17 ,31 1185 3348,,0 24 48,0 9 18,0 0 0,0 50 100,0 2009 1 2,0 15 3308,5 3 1113 2278,,27 1131 2287,,72 10 02,,10 4397 110000,,0 2 ,0 0 2001101 31 62,,34 1123 3215,,0 1207 4350,,04 1164 2338,,30 00 00,,00 540 100,0 2012 0 0,0 9 25,00 1157 3457,,72 1120 2278,,86 01 02,,04 428 100,0 2013 0 0,0 10 31,3 13 40,6 9 28,1 0 0,0 3326 110000,,00 22001145 21 25,,75 115 37,5 15 37,5 9 22,5 0 0,0 40 110000,,00 22001176 00 00,,00 73 3178,,19 1154 4327,,98 165 1443,,32 00 0,0 35 100,0 2018 0 0 4 19,0 9 42,9 8 38,1 0 00,,00 2317 110000,,00 22002109 01 3,,06 87 3253,,03 1113 4456,,48 57 20,8 0 0,0 24 100,0 Total 13 20,,40 1674 3201,,51 2158 3492,,21 1517 25,0 0 0,0 28 100,0 2376,,68 20 00,,40 54189 110000,,00 Font: IMLCFC 31 Figura 7.2: aPeBracrecnetlaotngae sdeegpoenrssgornuepsdm’eodratetsi apneyr.cIoMl·LliCsiFóCd, 2e0t0rà6n-2s0it2o0correguda Taula 7.3: sPeegrsoonnsetsipmusordt’eussupaerri/caoil·alinsiyó. dIMeLtCràFnCs,i2t 0o0c6o-r2re0g2u0da a Barcelona Any Usuari/a turisme U2RM Usuari/a bTiicpiculsetuasuarViianant Altres Desconegut Total N % N % N % N % N % N % N % 2200006 4 8,0 25 50,0 0 0,0 20 40,0 1 20087 12 24,,63 2231 5449,,07 00 00,,00 1253 3488,,59 0 20,,00 01 20,,10 4570 110000,,00 22000190 33 66,,03 1282 3474,,05 30 60,,03 24 48,0 10 20,,0 0 0,0 39 100,0 2011 4 9,5 16 38,1 4 9,5 1248 5402,,09 00 00, 00 00 00,,00 4580 110000,,00 22001123 13 38,,31 1147 4437,,28 12 62,,83 1154 4 ,0 431,,87 01 03,,0 0 0,0 42 100,0 2014 4 10,0 20 50,0 1 2,5 14 35,0 1 2,1 0 5 00 0 00 ,,00 3362 110000,,00 22001165 31 28,,6 20 57,1 0 0,0 12 34,3 0 0,0 0 0,,00 3450 110000,,00 22001187 21 48,8 7 190 2472,,09 63 1164,,23 270 5343,,13 10 04,0 0 0,0 37 100,0 2019 2 7,,31 1126 5570,,01 10 30,,60 710 4215,,70 02 07, ,08 0 0,0 21 100,0 2020 2 10,5 8 42,1 1 5,3 7 36,8 1 5,,1 0 0 3 00 00 ,,00 2 ,0 12 48 1 9 11 0 00 0 00 ,,00 Total 36 6,6 251 45,8 22 4,0 230 42,0 8 1,5 1 0,2 548 100,,00 Font: IMLCFC U2RM: Usuari/a vehicle dues rodes motor. 32 Figura 7.3: PaeBracrecnetlaotngae sdeegpoenrssmonoedsemdoerttreasnpseprocrtoil·alisniyó. dIMeLtrCàFnCs,i2t 0o0co6-r2re0g2u0da 33 8 Conclusions cAoqlu·liessiót ddoecturmànent descricaracterístiquessidtea lBaacrocle ulolens ca·lisióa, tl’ia r pn acytus2 e0ríde2 s0tile, qeusión es ifgu dneracvi lóesdpeevrasroinabelsetat, així come ms ortes plasosceiovade emrolegsevolucr iàofinqsuperió desesd,ll’ e pe a es npyrsoe 1997 nrseosnme fisnsmal 2020. Incorteosrtpeesrpceorl·tlir làonus, ipt earBtaarncte, ldoandae.sTdame 2b3éadneysscrsioubleres cleasraccatrearcítsetirqísuteiqsudees ldees AcoqmuepsletmReegnisttersesceonnctiarilbuei sxió de trànsit ocorreguda a la ciutat l’any 2020 i la seva evolució. i Víctimes de la Guàrdiaa a Ulersbaanlt la are v is ig efo ilànntscidal Regist’ri dnefolramsaecgue de Dadió recotamt vsióanl deel Rlaecgies d’Urgències Hoi usttat, i suspreitadl’àArc pciodseanutsn lleessiioonnss ppeerr tArcàcnidsietn, ttadnet sTiràlancsoitl·(lDUHAT). S’inclou ies de ocorregut fora de la ciutat però liasipóehrasooncaorhraegmuot eanBleasrcpeersrt a Barcloen oances mortes a Barcelona per hospital de la ciutat. lonaiuatlaste, rcotrmassllialdaacdoal·laisuiónha dL’eevtoràluncsiiót adlell nombre de persones mortes a B una tendèncilaardgedcreelsixaennytsammobsptrear,íotadlecsodm’esst’haa arocbesloenrvaapteernleasltiroenssfdoengtsubilitat. Pel conjunt de la sèd d’einsfa col·lisrie (o19rm97a-c2ió io,ns la reducció observada és del 88%. 020) pL’raonpyo2r0ci2ó0d, seemt doertcaalidtaatdeenutrpeepresorsnoensems dortes eren homes anys. En canvi, en els homes hi ha una maejomrépsrodpeo6r5 anys . ,Esn les dones, hi ha una major La majoria de les persones mortes van tenir la col·lisicóió de pe ergsuoindeess ednetlrees3d6ei3664aan6y4s. dmeolr4ir0%uncaopnedrusioennauunsvueàhriiaclededebidciucelestaro(d5e,3s%a),mtroatcotrani tu anaBarcelona ciutat (19 de 27): més Barcelona. El patró d’acciden -se dtercera part eren vianants. Va i a les persones usuàries de vteahliitcaltesurdbeàddueels’arnoyd2e020 assen ’uynaalacaoll·elissipóeqrsuoenveasovciaónrraenrtsa musouràtraileussdueàrtuiaridsempea, tcionmet aeleèlcstrgircu. ps vulnerables. sEla2m02o0toers, sxeifgrauitdaemsbdée, luensapveírcstoimneas Dlaecsiudteat2d0e13 s’observa un període d’esde defuncioBnasrmceélosnbaaiqxuaedes manté petrabsoilittaatdeen40elcnaosmosb. rLe’adney d2e0f2u0nsc’ihoansdopnearttrlaànxsifirtaa lmaeCsOoVsIdDe-1m9,aqrçuei jvuanysuepsovsa eplraoldausirèruien.cToannfimnaatmeiexn, tedsetrlaacptaobdl’uancióa,npyeartlíapipc:adnudrèamnitaedlse lda’arletrsetas mdeels’aunreys. del contro alrdlae ilnatperarnudpècmióiad,evlaanmteanjodrirpaardtisdmelintruàinrseilts. Edletseplelatçreabmaelln, tis Malgrat la tendència a la reducció de la mortalitat per col·lisions, s’observen oscil·lacions 34 tBevua m lrnc p ee orals rloanblaeso qruieenrteacdoersdeanmq. iulloercaarllcaosnetginuureatraitmvpialel,mamenbtapnatrtinictuelravreantceinocnisóaallsa gcriuutpast mdeés 35 Índex de taules 11..21 PPerIMerLs soonCFne ess mmoorrtteess aa BBaarrccelonC, 2020 . . . . . .e.lo.n aa ppeerr ttrràànnssit segons sexe i edat. IMLCFC, 2020 . 6 1.3 Persones mortes a Barcelona. .pe. r.tr.à.ns. it.s.eg.o.ns sexe i país d’origen. IMLCFC, 2020 . . . . . . . . it segon.s s. e.xe. i. ll.oc. d. . . . . . . . . . . 7 1.4 Persones mortes a Barcelona. .pe. r.tr.à.ns.it.s.eg.o.n.s s. e.xe. i. p.ro. v. e. r.es. id. è.n.ci.a.. . . 7 1.5 Preesrisdoènnecsiam. IoMrtLeCsFaC,B2a0r2c0elo.na. .pe. r.tr.à.ns. . . . . . íncia de IMLCFC, 2020 . . . . . . . . . . . . . . .it.s.eg.o.n.s s . e.xe. i. ll.oc. d. e. d. . . . . . . . . 7 . . . . . . . . . e.fu.n.ci.ó.. . . . 7 2.1 PIMerLsCoFnCe,s20m2o0rt.es. a. B. a.rc.e.lo.na. .pe. r.tr.ànsit segons sexe i lloc de la col·lisió.2.2 PIMerLsCoFnCe,s20m2o0rt.es a . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9 2.3 Persones mortes. a. Barcelona per trà B. a.rc.e.lo.na. .pe. r.tr.à. ns.it.s.eg.o.n.s s. exe i dia de la col·lisió IMLCFC, 2020 . . . . . . . . . . . . . .ns.it.s.egons se . . . . . . . . . . . . . . . . 9 2.4 Persones mortes a Barcelona per trànsit seg.o.n.s s. e. xe. i. m. e.s.d.e.la col·lisió IMLCFC, 2020 xe i posició en. e. l.ve. h.ic.le.. . 9 2.5 PIMerLsCoFnCe,s20m2o0rt .es.. . a . B. a. . .. . .rc.e.lo .na. . .. . .per .tr.à.ns.it.s.eg.o.n.s s. e.xe. i. t.ip.us. d. ’u. s.ua. r.i/a. .. . . . 10 2.6 VIMiaLnCaFnCt,s2m02o0rts. a. B. a.rc.e.lo.na. p. e.r .tr.àn. s.it.s.eg.o.ns. s.e.xe. i. v.eh. ic. le. i.m.p.lic.a.t.. . . . . 10 2.7 PIMerLsCoFnCe,s20m2o0rt.es. a. B. a.rcelona pe . r.tr.à.ns.it.s.eg.o. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10 . . . . . . . . . . . . . .n.s s. e.xe. i. t.ip.us. d. e. c.o.l·li.si.ó. . . . 10 3.1 PIMerLsCo3.2 PersoF nCe,s20m2o0rt.es. a. B. a.rc.e.lo.na. .pe. r.tr.à.ns.it.s.eg.o.n.s s. e.xe. i. t.ip.us. d. e. le. s.ió.. . . . . . 12 3.3 PIMLCFnes mortes a Barcelona per trànsit segons grup d’edat i tipus de lesió. leerson Ce,s2020 . . . . . sió. IMLCmFoCr,t2es a Barc .e.lo.na. .pe. r.tr.à.ns.it.s.eg.o.n.s t.ip.u.s .d’.us. u.a.ri/.a.i t. ip. u.s.d.e . . 13 3.4 Pafeercstoandeas. mIMoLrCte 0s2a0Ba. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13 3.5 Persones morteFsC,a2B0a2 r0ce.lo.na. .pe. r.tr.à.ns.it.s.eg.ons sexe i regió anatòmica anatòmica afectada. IMrcLeCloFnCa, 2p0e2r0tr.à.ns.it.s.eg.o .n.s g. r.up. .d’.ed.a.t i. r.eg. ió. . . . . . . 14 3.6 PanerastoònmeiscamaofertcetsadaaB. aIMrcLeCloFnCa, 2p0e2r0tr.à . .ns.it.s.eg.o.n .s t.ip. . .. . .u.s .d’ . . . . .us. u.a.ri/ . .a .i r. .. . e.gi . . . . . 14 .ó. . . . 15 4.1 PIMerLsCoFnCe,s20m2o0rt.es. a. B. a.rc.e.lo.na. .pe. r.tr.à.ns.it segons sexe i gravetat4.2 Persones mortes a Barcelona per trànsit.s.eg.o.n.s g. r.up. .d’.ed.a.t i. g. (.IS.S).. . . . . . 16 IMLCFC, 2020 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .ra. v.et.a.t (.IS.S).. . 17 36 4.3 P(ISeSrs).oInMeLsCmFCo,r2te0s2a0 B. a.rc.e.lo.na. .pe. r.tr.à.ns.it.s.eg.o.n.s t.ip.u.s .d’.us. u.a.ri/.a.i g. r.av. e.ta.t . . 17 5.1 P20e2rs0on. e.s.m.o.rt.es. a. B. a.rc.e.lo.na. .pe. r.tr.à.ns.it segons sexe i any. IMLCFC, 1997- 55..23 PPeerrssoonneess mmoorrtteess aa BBaarrcceelloonnaa ppeerr ttrràànnsit . . . . sit sseeggoonn .s e. d. .s tipautsi . a.n.y..IM. L.C.FC. ,. . . . . . 19 IMLCFC, 1997-2020 d’usuari/a i an1y.997-2020 20 5.4 PIMerLsCoFnCe,s19m9o7r-t2e0s2a0Ba .rc.e.lo.na. .pe. r. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21 . . . . . . . .tr.à.ns.it.s.eg.o.n.s l.lo.c.d.e .la.c.ol.·li.si.ó .i a.n.y.. . . . 22 6.1 Pi gerrusone6.2 Persopnde’e sdmato.rItMesLCpFeCr ,c2o0l·2li0sió. d. e. t.rà.ns. it ocorreguda a Bs mortes per c . . . . . . . . . . a.rc.e.lo.n.a .se.g.on. s. s.ex. e. 25 6.3 Pi lelorscodneersemsidorètnecsiap.eIrMcL oCl·FliCsi,ó20d2e0trà.ns. it. o.c.or.reguda a Barcelona segons sexe i lloc de defunció. IMLCoFlC·li,s2ió02d0e t.rà.ns. it. o.c.or.re . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25 6.4 Persones mortes per col·lisió de trànsit ocorre. g.u.da. a. B. arcguda a Ba.rc. e.lo.n.a .se.g.on. s. s.ex. e. 25 6.5 Pi teiprsuosnde’susmuoarrti/eas. pIMerLCcoFlC·l,is2i0ó2d0e t.rà.ns. it. o.c.or. . . elona segons sexe i tipus de col·lisió. IMLCFC, 2020 . . . . . . .re. g.u .da. a. B. a.rc.e.lo.n.a .se.g.on. s. s.ex. e. 25 6.6 Vveiahnicalnetismmpolicrtast.pIeMrLaCtrFoCp, e2l0la2ment ocorregut a B . 0 . . . . . . . . . . a.rc .e.lo.n.a .se.g.on. s. s.ex.e. i . . . . 26 6.7 Pi teiprsuosndees lmesoiórt.eIsMpLeCrFcCo, l2·l0is2ió0 d. e. t.rà.ns. it. o.c.or.re. g.u.da . a. B. a.rc.e.lo. . . . . .. . . . . . .n.a .se.g.on. s . s.ex. e. 26 6.8 Persones mortes per col·lisió de trànsit ocorreguda a Barcelona se . . . . 26 6.9 Ptieprussodn’eussumaorir/taesi tpipeurscodle·lilseisóiód.eIMtrLàCnFsCit,o2c0o2r0reg.u.da. a. B. a.rc.e.lo.n.a .se. g.on. s. . . . 27 6.10 iPreergsioónaensamtòomrtiecsapaefercctoada. IMLCFC, 202 gons sexe tipus d’usuari/a i regió aln·laistiòómdiecatrànsit o 0c.or.re. g.u.da. a. B. a.rc.e.lo.n.a .se.g.on. s. . . . 27 6.11 iPgerrasvoenteast m(ISoSr)t.eIMs pLeCrFCco, l2·l0is2i0ó d. e. t.r aàfnescittaodcao.rIrMegLuCdFCa,a2B02a0rce.lo.n.a .se.g.on. s. s.ex. e. 28 6.12 tPieprussodn’eussumaorir/taesi gprearvecotal·tli(sió de trà .ns. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28 ISS). IMLCFCit,o2c0o2r0reg.u.da. a. B. a.rc.e.lo.n.a .se.g.on. s. . . . 28 7.1 Pi aenrson7.2 Persyo. nIM esLCmFoCr,t2e0s pes 06e-r20co20l·lis.ió. d. e. t.rà.ns. it. o.c.or.re. g.u.da. a. B. a.rc.e.lo.n.a .se.g.on. s. s.ex. e. 30 7.3 Pde’erdsaotnieasn my.oIrMteLs per col·lisió de trànsit ocorreguda a Barcelona segons grup tipus d’usumaorir/taes CpFCi ane , 2006-2 yr.cIoMl·LliCsFió 020 C,d2e0t . 0rà . 6n . -2s0it . o.20c . .or . .re . . g . .u .da. a. B. a.rc.e.lo. . .. . . . . . . .n.a .se .g. . . . . . 31 . .on. s. . . . 32 37 Índex de figures 5.1 NIMoLmCbFCre, 1d9e9p7e- rsones mortes a Barcelona per trànsit s 5.2 Percentatge de20p2e0rso.ne. s.m. o.rt.e.s a. B. a. r.ce.lo.n.a.pe. r. tr. à.ns. egons sexe i any. IMLCFC, 1997-2020 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . it . s.. .eg . o.. .n . .s . .ed . . a .t .i a.n.y.. . 20 5.3 Ptrearncsepnotarttgieandye. pIMerLsCoFnCe,s1m99o7r-t2e0s2a0Ba. r.ce.lo.n.a.pe. r. tr. à.ns. it. s.ego . . . . . . 21 5.4 Pe . .n.s .m.o.de. d. e. . . 22 colr·cliesinótai tagneyd. IeMpLeCrFsCo,n1e9s9m7-o2r0te2s0a B. a. r.ce.lo.n.a.pe. r. tr. à.ns. it. s.eg. o.n.s .llo. c.d.e.la. . . 23 7.1 Nseogmbre de persones mortes per col·lisió de trànsit ocorreguda a Barcelona 7.2 PBearrc oennscelot saenatg xe seed i aeny. IML gonpsergsroun CeFsCm, 2006-202p d’edoarttieasnpye. r 0 . . . . . IMcoLlC·lFisCió, 2d0e . t. . . . . . . . . . . . . . . . . 31 7.3 Percentatge de persones mortes per col·lisió de0t6 r-à2n0s2it0oc.o.rr.eg.u.d.a .a . . . . . 32 Barcelona segons mode de transport i any. IMLCFrCàn, 2s0it0o6c-o2r0r2e0gu.d.a .a . . . . . 33 38