Àrea d’Economia, Treball, Competitivitat i Hisenda Gerència d’Economia, Recursos i Promoció Econòmica ANUNCI: La Comissió de Govern, en sessió del dia 10 de març del 2022, ha adoptat l’acord del següent tenor literal: (22XF0297) ”APROVAR la convocatòria 2022 per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de Subvencions per a l’Impuls socioeconòmic del territori (IMPULSEM), que té per objectiu generar riquesa als barris i/o districtes de la ciutat a través de l’apoderament dels actors que hi desenvolupen la seva activitat socioeconòmica, promoure l’ús dels recursos endògens dels territoris per desenvolupar activitat socioeconòmica d’una forma sostenible en el temps, fent la ciutat més resilient a les fluctuacions econòmiques, que compta amb les modalitats següents: -Modalitat 1: Amunt Persianes, per Impulsar l’aixecament de persianes (instal·lació de nova activitat econòmica a locals en planta baixa que es lloguin o comprin) i donar suport a negocis ja existents en els barris més desafavorits (inclosos al Pla de Barris: El Carmel i Can Baró, El Poble- sec, Les Roquetes i Verdum, La Prosperitat, El Turó de la Peira i Can Peguera, El Besòs i el Maresme, El Raval, La Trinitat Nova, La Trinitat Vella, Zona Nord, El Bon Pastor i Baró de Viver, El Gòtic Sud, La Marina, La Verneda i la Pau, Sant Genís dels Agudells i La Teixonera); -Modalitat 2: Innovació Socioeconòmica i ESS en Sectors Estratègics i en Clau Territorial, per fomentar la innovació socioeconòmica i l’economia social i solidària vinculada al territori i amb dimensió comunitària, a través de l’impuls de projectes en sectors estratègics i l’articulació territorial; -Modalitat 3: Foment de l'Ocupació de Qualitat al Territori, per crear projectes, iniciatives o accions innovadores adreçades a col·lectius especialment vulnerables a l’atur, així com la promoció de l’ocupació de qualitat; -Modalitat 4: Turisme Responsable i Sostenible al Territori, per de l’activitat econòmica, el foment de l’emprenedoria i l’empresa responsable, la creació i promoció de l’ocupació de qualitat, la generació de nova activitat i l’arrelament del turisme en els territoris, vinculant-se a la consecució dels objectius de desenvolupament sostenible i l’agenda 2030; -Modalitat 5: Alimentació Sostenible i Consum Responsable, per desenvolupar projectes o iniciatives socials i/o empresarials (compromeses amb els drets laborals, l’economia local, la sostenibilitat i el clima) que contribueixin a avançar cap un canvi de model de consum més responsable i en especial garantir una alimentació sana, justa i sostenible a la ciutat; -Modalitat 6: Centres de Distribució Urbana de Mercaderies d'Última Milla, per millorar l’eficiència i reduir l’impacte del repartiment urbà de mercaderies mitjançant el desplegament d’iniciatives de repartiment d’última milla en vehicles de zero emissions; CONVOCAR l’atorgament de subvencions per concurrència competitiva; PUBLICAR la convocatòria al BOPB i a la Gaseta Municipal; AUTORITZAR la despesa de 2.930.000,00 euros, dels quals, 2.450.000,00 euros amb càrrec a la partida 0700-48901-43311 (corresponents a les modalitats 2, 3, 4, 5, 6 i part de la modalitat 1) i 1 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 14-3-2022 CVE 202210041243 Pàg. 1-31 https://bop.diba.cat A Àrea d’Economia, Treball, Competitivitat i Hisenda Gerència d’Economia, Recursos i Promoció Econòmica 480.000,00 euros amb càrrec a la partida 0700/48901/15361 (part de la modalitat 1), del Pressupost 2022; ESTABLIR el termini de presentació de sol·licituds del 15 de març al 22 d’abril de 2022, ambdós inclosos.” CONVOCATÒRIA 2022 DE SUBVENCIONS DE L’AJUNTAMENT DE BARCELONA PER A L’IMPULS SOCIOECONÒMIC DEL TERRITORI La convocatòria de l’any 2022 està emmarcada en les Bases del Programa de subvencions de l’Ajuntament de Barcelona per a l’impuls socioeconòmic del territori aprovades per Acord de la Comissió de Govern de data 11 de febrer de 2021 i publicades al BOPB de data 15 de Febrer de 2021. 1. SOL·LICITANTS Podran ser beneficiàries de les subvencions, les persones físiques i jurídiques que presentin projectes que compleixin amb els objectius, finalitats i requisits del Programa per a l’Impuls socioeconòmic del territori, Impulsem el que fas 2022, tal i com estan recollides a les Bases del mateix. Podran ser beneficiàries de les subvencions, també, l'agrupació de persones jurídiques, públiques o privades, d'acord amb allò que disposa l'art. 3.2 de la Normativa General Reguladora de Subvencions Municipals (NGRS), aprovada pel Plenari del Consell Municipal en data 17 de desembre de 2010 i publicada al Butlletí Oficial de la Província de Barcelona de data 4 de gener de 2011. Les sol·licitants hauran d’adequar la seva activitat als principis ètics i a les regles de conducta que permetin assegurar el compliment dels principis d’igualtat, d’objectivitat i de transparència. En cas d'incompliment dels principis ètics i de les regles de conducta regulats als articles 54 a 56 de la Llei 19/2014, del 29 de desembre, de Transparència, accés a la informació pública i bon govern, serà d'aplicació a les beneficiàries dels ajuts el règim sancionador que preveu l'article 84 de la mateixa llei, sense perjudici d'aquelles altres possibles conseqüències previstes a la legislació vigent en matèria de subvencions. Les sol·licitants hauran de complir durant tot el procés i, en qualsevol cas abans de l’atorgament, els requisits exigits a la clàusula cinquena de les Bases indicades. 2. CRÈDIT PRESSUPOSTARI DE LA CONVOCATÒRIA L’import total de la convocatòria és de 2.930.000 euros, amb càrrec a les partides pressupostàries 0700-48901-43311 i 0700 48901 15361 de l’exercici 2022. 3. ÒRGAN INSTRUCTOR L’òrgan instructor d’aquesta convocatòria és la Gerència de l’Àrea d’Economia, Recursos i Promoció Econòmica. 2 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 14-3-2022 CVE 202210041243 Pàg. 2-31 https://bop.diba.cat A Àrea d’Economia, Treball, Competitivitat i Hisenda Gerència d’Economia, Recursos i Promoció Econòmica 4. TERMINI I FORMA DE PRESENTACIÓ DE SOL·LICITUDS 4.1. El termini de presentació de sol·licituds serà del 15 de març al 22 d’abril de 2022, ambdós inclosos Qualsevol sol·licitud presentada fora d’aquest termini no serà admesa a tràmit. 4.2. La sol·licitud i els altres documents bàsics per concórrer a la convocatòria regulada per les Bases del Programa per a l’Impuls socioeconòmic del territori, Impulsem el que fas 2022, han de ser presentats per mitjans telemàtics, utilitzant els impresos establerts i han d'estar degudament emplenats i signats pel representant legal de la persona jurídica o física o per la persona acreditada a tal efecte en la sol·licitud. Els formularis s'hauran d'emplenar a través de la seu electrònica de l'Ajuntament a l'adreça https://seuelectronica.ajuntament.barcelona.cat/oficinavirtual/ca/tramit/20170001261 seguint les instruccions indicades al portal de tràmits. La documentació per esmenar els documents bàsics 1 i 2 també s’haurà de presentar telemàticament en el termini establert. En cas de requeriment per part de l’Òrgan instructor, la documentació requerida podrà presentar-se durant els 10 dies hàbils subsegüents al requeriment, tal i com disposa l’article 68 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. 4.3. Excepcionalment i, sempre que no sigui possible fer-ho per mitjans telemàtics, podran presentar la sol·licitud de manera presencial les persones físiques d’acord amb el que disposa l’article 14.1 de la llei 39/2015 d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, sense perjudici del que disposa l’article 16 de la mateixa Llei. 5. SOL·LICITUD La documentació mínima necessària per a sol·licitar la subvenció serà la següent: • Document bàsic 1: Instància de sol·licitud de subvenció. Conté una declaració responsable, la qual substitueix la presentació de documentació acreditativa d'aquesta declaració responsable en el moment de la sol·licitud. S’adjunta model en l’Annex. • Document bàsic 2: Formulari descriptiu de projecte que inclou pressupost. Cal presentar-lo conjuntament amb els documents bàsics 1. S’adjunta model en l’Annex. • Declaració de transparència. S’adjunta model en l’Annex. Aquesta declaració només és obligatòria en els casos de subvencions d’import superior a 10.000 euros. En cas de que només presentin sol•licitud en una de les modalitats amb import previst inferior no serà obligatori aportar-la. • Acord signat entre les entitats agrupades, si s’escau, amb indicació de la participació i aportació de cada part de l’agrupació per a l’execució del projecte proposat i l’import de la subvenció a aplicar per cadascuna de les entitats sòcies. S’haurà de fer menció explícita del grau de complementarietat entre les organitzacions per a la constitució de l’agrupació. S’adjunta model en l’Annex. Els models d'aquests documents estaran disponibles a 3 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 14-3-2022 CVE 202210041243 Pàg. 3-31 https://bop.diba.cat A Àrea d’Economia, Treball, Competitivitat i Hisenda Gerència d’Economia, Recursos i Promoció Econòmica https://seuelectronica.ajuntament.barcelona.cat/oficinavirtual/ca/tramit/20170001261 Sens perjudici d’allò que preveu l’article 68 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, la no presentació d’algun d’aquests documents degudament emplenats i en termini serà motiu de no admissió de la sol·licitud. Documents no obligatoris que es permeten annexar: cartes d’adhesió al projecte. Aquestes cartes tindran com a funció mostrar el recolzament de tercers agents o actors respecte el projecte presentat a la Convocatòria 2022. No es tindrà en compte cap documentació lliurada que no s'acompanyi de la corresponent sol·licitud, si no és per adjuntar-la a un procediment ja iniciat. En cas de resultar beneficiària, es requerirà la presentació de la documentació acreditativa ja referenciada en la declaració responsable, sempre i quan no consti en els registres de l'Ajuntament o de les seves entitats municipals. En aquest sentit, és condició indispensable estar al corrent de pagament amb l’Agència Tributària (AEAT), la Seguretat Social (TGSS) i l’Institut Municipal d’Hisenda (IMH). No s’accepta cap documentació acreditativa presentada un cop esgotats els terminis de 10 dies hàbils posteriors a les publicacions de la resolució provisional i definitiva al BOPB. 6. DURADA DEL PROJECTE, IMPORT MÀXIM A SOL·LICITAR, NOMBRE MÀXIM DE PROJECTES I INCOMPATIBILITATS Els projectes s’iniciaran durant l’any 2022 i tindran una durada màxima de dotze mesos a executar en el període comprès entre l’1 de gener de 2022 i el 31 de desembre de 2023. Aquells projectes, la durada dels quals sigui inferior als dotze mesos, podran sol·licitar una ampliació del termini d’execució d’acord amb l’establert en aquesta convocatòria. Aquesta sol·licitud haurà de ser aprovada per l’Òrgan Instructor. En el cas de projectes, la durada dels quals sigui de dotze mesos, es podrà presentar reformulació de trasllat de dates d’inici i finalització del termini d’execució, d’acord amb l’establert en aquesta convocatòria. Aquesta reformulació haurà de ser aprovada per l’Òrgan instructor. En el cas dels projectes emmarcats en la tipologia d’acció 3f1 o en la modalitat 62, el període d’execució podrà tenir una durada màxima de 24 mesos (de l’1 de gener de 2022 al 31 de desembre de 2024), per tal de permetre l’objectiu perseguit per l’esmentada tipologia d’acció i per l’esmentada modalitat. La quantitat màxima a subvencionar serà per un import inferior o igual a 40.000 euros, excepte a modalitat 1 que l’import màxim a sol·licitar serà un dels següents: • Fins a 20.000 euros per aquells negocis que obrin persiana a locals en planta Baixa a la ciutat de Barcelona entre l’1 de gener de 2022 i el 31 de desembre de 2023. 1 3f. Implementar accions ocupacionals que impliquin contractar laboralment a persones en situació irregular administrativa, tot millorant la seva ocupabilitat mitjançant l’experienciació laboral. 2 Modalitat 6. Centres de distribució urbana de mercaderies d’última milla 4 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 14-3-2022 CVE 202210041243 Pàg. 4-31 https://bop.diba.cat A Àrea d’Economia, Treball, Competitivitat i Hisenda Gerència d’Economia, Recursos i Promoció Econòmica • Fins a 6.000 euros per a negocis existents ubicats als barris de Pla de Barris3 Se subvencionarà un màxim del 80% del pressupost del Projecte presentat. Quedarà a càrrec de la persona física o jurídica sol·licitant l'aportació de la resta del cost del pressupost del projecte. En el cas que la sol·licitud de subvenció presentada sobrepassi l’import màxim indicat en aquesta convocatòria4 es considerarà com a import sol·licitat el màxim establert en la convocatòria per la modalitat corresponent. En el cas que la sol·licitud de subvenció presentada sobrepassi el 80% del pressupost del Projecte es considerarà com a import sol·licitat el percentatge màxim establert en la convocatòria. Cada persona física o jurídica podrà presentar a la convocatòria un número il·limitat de projectes, però com a màxim es podrà atorgar la subvenció per un únic projecte. Ara bé, una persona física o jurídica podrà ser beneficiaria d’un altre projecte subvencionat en tant que membre d’una agrupació, sempre que aquesta agrupació sigui liderada per una altra persona física o jurídica. D’acord amb el que estableix la clàusula Sisena de les bases que regulen aquesta convocatòria, els salaris percebuts per les persones contractades en el marc del projecte subvencionat no poden ser inferiors al salari mínim interprofessional fixat en 1.125,83€ bruts mensuals (13.510,00€ bruts en còmput anual) en el cas de jornades completes o a la part proporcional en el cas de jornades parcials. Així mateix, les persones que estiguin vinculades íntegrament i a jornada completa al projecte hauran de ser contractades durant 6 mesos com a mínim. 7. MODALITATS DE PROJECTE Cada projecte s’ha d’emmarcar en una de les modalitats que es llisten a continuació. Si durant el moment de la valoració del Projecte s'apreciés un error en la modalitat escollida per part de la persona sol·licitant, l’òrgan instructor podrà, d’ofici, incloure la sol·licitud en la modalitat a la qual millor s'adeqüi. En totes les modalitats es valorarà especialment que els projectes contribueixin a reactivar l’economia del territori on s’ubiquin. Modalitat 1: AMUNT PERSIANES OBJECTIU DE LA MODALITAT: Impulsar l’aixecament de persianes (instal·lació de nova activitat econòmica a locals en planta baixa que es lloguin o comprin) i donar suport a negocis ja existents en els barris més desafavorits (inclosos al Pla de Barris: El Carmel i Can Baró, El Poble-sec, Les Roquetes i Verdum, La Prosperitat, El Turó de la Peira i Can Peguera, El Besòs i el Maresme, El 3 Els barris de Pla de Barris són: El Carmel i Can Baró, El Poble-sec, Les Roquetes i Verdum, La Prosperitat, El Turó de la Peira i Can Peguera, El Besòs i el Maresme, El Raval, La Trinitat Nova, La Trinitat Vella, Zona Nord, El Bon Pastor i Baró de Viver, El Gòtic Sud, La Marina, La Verneda i la Pau, Sant Genís dels Agudells i La Teixonera). 4 La quantitat màxima a subvencionar serà per un import inferior o igual a 40.000 euros, excepte a modalitat 1 que l’import màxim a sol·licitar serà un dels següents: • Fins a 20.000 euros per aquells negocis que obrin persiana a locals en planta Baixa entre l’1 de gener de 2022 i el 31 de desembre de 2023. • Fins a 6.000 euros per a negocis existents ubicats als barris de Pla de Barris3 5 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 14-3-2022 CVE 202210041243 Pàg. 5-31 https://bop.diba.cat A Àrea d’Economia, Treball, Competitivitat i Hisenda Gerència d’Economia, Recursos i Promoció Econòmica Raval, La Trinitat Nova, La Trinitat Vella, Zona Nord, El Bon Pastor i Baró de Viver, El Gòtic Sud, La Marina, La Verneda i la Pau, Sant Genís dels Agudells i La Teixonera). La nova activitat pot ser la creació d’una nova empresa, o una nova línia de negoci d’una empresa existent, així com un traspàs d’activitat en planta o de negoci online a peu de carrer, entre d’altres. En aquesta modalitat, els projectes podran incloure com a costos la compra de maquinària, la compra d’estocs o el cost de rehabilitació de locals. L’import d’aquests costos en el seu conjunt no podrà excedir en cap cas el 50% del pressupost total del projecte, amb un màxim de 12.500 euros per aquells negocis que obrin persiana a locals en planta Baixa i de 3.750 euros per a negocis existents ubicats als barris de Pla de Barris. Les activitats objecte d’aquesta subvenció hauran de respectar les normatives vigents relacionades amb llicències d’activitat i Plans d’Usos, així com altra normativa de l’Ajuntament de Barcelona relacionada amb locals a planta baixa. Tipologies d’accions: Els projectes poden recollir més d’una acció i de diferents tipologies, d’entre les següents: 1a. Accions relacionades amb obres, adequacions de locals, compra de maquinària i/ estocs. El conjunt de despeses associades a aquestes accions d’adequació, rehabilitació, obra i manteniment no poden excedir el 50% del cost total del projecte: • Accions d’adequació, rehabilitació, obra i manteniment de locals en planta baixa a la ciutat de Barcelona, on s’hagi obert o es vagi a obrir un nou negoci (entre l’1 de gener de 2022 i el 31 de desembre de 2023) o hi hagi un negoci obert amb anterioritat (només per als barris de Pla de Barris). • Adquisició de maquinària i altres béns d’equipament, béns de consum o d’inversió destinats a l’obertura de noves botigues o negocis (entre l’1 de gener de 2022 i el 31 de desembre de 2023) o, per al cas dels barris de Pla de Barris, destinats a la millora d’un negoci existent abans de l’1 de gener de 2022. • Adquisició d’estocs i altres materials necessaris per a l’obertura d’un nou negoci (entre l’1 de gener de 2022 i el 31 de desembre de 2023) o, per al cas dels barris de Pla de Barris, destinats a l’ampliació de la cartera de productes i serveis d’un negoci existent abans de l’1 de gener de 2022. 1b. Accions relacionades amb contractació d’altres serveis. Les despeses associades a aquestes accions d’adequació, rehabilitació, obra i manteniment no poden excedir el 80% del cost total del projecte: • Pagament de la contractació d’altres serveis necessaris per a l’enfortiment i la viabilitat d’un nou negoci (entre l’1 de gener de 2022 i el 31 de desembre de 2023) o, per al cas dels barris de Pla de Barris, destinats a la millora d’un negoci existent abans de l’1 de gener de 2022. Per exemple: disseny i execució de campanyes de comercialització i màrqueting o organització d’esdeveniments. 6 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 14-3-2022 CVE 202210041243 Pàg. 6-31 https://bop.diba.cat A Àrea d’Economia, Treball, Competitivitat i Hisenda Gerència d’Economia, Recursos i Promoció Econòmica 1c. Accions relacionades amb despeses corrents. Les despeses associades a aquestes accions no tenen topall i poden representar el 100% del projecte: • Pagament de rendes de lloguer o compra de locals per a l’obertura d’un nou negoci (entre l’1 de gener de 2022 i el 31 de desembre de 2023) o, per al cas dels barris de Pla de Barris, destinats a la millora d’un negoci existent abans de l’1 de gener de 2022. • Pagament de nòmines de treballadors d’un nou negoci (entre l’1 de gener de 2022 i el 31 de desembre de 2023) o, per al cas dels barris de Pla de Barris, destinats a la millora d’un negoci existent abans de l’1 de gener de 2022. Modalitat 2: INNOVACIÓ SOCIOECONÒMICA I ECONOMIA SOCIAL I SOLIDÀRIA EN SECTORS ESTRATÈGICS I EN CLAU TERRITORIAL OBJECTIU DE LA MODALITAT: Fomentar la innovació socioeconòmica5 i l’economia social i solidària vinculada al territori recolzant la creació d’activitat econòmica i donant prioritat al teixit socioempresarial existent; a través de l’impuls de projectes en sectors estratègics i l’articulació territorial. Els projectes presentats en aquesta modalitat han de tenir en compte les necessitats detectades en el territori i/o sectors amb potencial per l’Economia Social i Solidària (ESS) i impulsades des d’aquest i de contribuir al desenvolupament dels objectius i línies estratègiques de l’Estratègia ESS BCN 20306. Tipologies d’accions: 2a. Projectes per a l’articulació i intercooperació territorial, amb prioritat als districtes que disposen de Pla de Desenvolupament Econòmic (Ciutat Vella, Sant Martí, Nou Barris, Sants- Montjuic, Horta Guinardó i Sant Andreu) que promoguin, facilitin o consolidin espais de col·laboració i articulació del teixit de l’ESS i/o que presentin elements de digitalització i/o plataformització des de l’economia col·laborativa amb enfocament procomú. 2b. Accions o Projectes per a la intercooperació sectorial, amb prioritat als sectors amb potencial per a l’ESS, recollits a l’Estratègia ESS BCN 2030 (Alimentació Sostenible i Agroecologia, Atenció i Cura a les Persones, Comerç de Proximitat, Cultura, Energia, Habitatge, Mobilitat, Tecnologia i Digital, Turisme i Tèxtil) i/o que presentin elements de digitalització i/o plataformització des de l’economia col·laborativa amb enfocament procomú. 2c. Projectes d’emprenedoria col·lectiva amb pràctiques d’ESS en els sectors amb potencial ESS recollits a l’Estratègia de l’Economia Social i Solidària a Barcelona 2030, especialment aquells liderats per col·lectius de dones i/o joves, i/o amb impacte a col·lectius en especial situació de vulnerabilitat socioeconòmica (projectes d’intercooperació, exploració de plans de viabilitat econòmica, accions per articular el sector tèxtil des de la mirada de l’ESS,...) 5 A efectes d’aquesta convocatòria, s’entén com innovació socioeconòmica, la generació de noves idees, pràctiques, organitzacions, serveis, productes o models per resoldre necessitats econòmiques, generant canvis en les relacions socials i noves formes de col·laboració. 6 https://essbcn2030.decidim.barcelona/?locale=ca 7 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 14-3-2022 CVE 202210041243 Pàg. 7-31 https://bop.diba.cat A Àrea d’Economia, Treball, Competitivitat i Hisenda Gerència d’Economia, Recursos i Promoció Econòmica Modalitat 3: FOMENT DE L’OCUPACIÓ DE QUALITAT AL TERRITORI OBJECTIU DE LA MODALITAT: Crear projectes, iniciatives o accions innovadores adreçades a col·lectius especialment vulnerables a l’atur7, així com la promoció de l’ocupació de qualitat. Els diferents projectes –que incorporaran tots ells la perspectiva de gènere de forma transversal- podran ser actuacions d’orientació per l’ocupació; actuacions de formació i capacitació; programes d’experienciació; actuacions de mercat de treball i intermediació o de qualitat de l’ocupació i abordatge de la precarietat laboral. Tipologies d’accions: 3a. Projectes que contribueixin a la recuperació econòmica del territori on s’ubiquen i, de manera especial, sobre l’ocupació i l’atur a barris i districtes de la ciutat. 3b. Preparar, mitjançant accions de tipus prelaboral, la posterior participació en mesures ocupacionals de Barcelona Activa i/o d’altres existents adequades a les necessitats identificades. 7 Es consideren col·lectius especialment vulnerables a l’atur: Persones trans Persones amb trastorn mental Persones perceptores de renda mínima d'inserció Persones amb discapacitat reconeguda igual o superior al 33% Dones en situació de violència masclista (física o psicològica) i persones víctimes de violència domèstica Joves més grans de setze anys i de menys de trenta provinents d'institucions de protecció de menors Persones internes de centres penitenciaris la situació de les quals els permeti accedir a una ocupació, persones en llibertat condicional i persones exrecluses. Persones amb problemes de drogoaddicció o alcoholisme en procés de rehabilitació i reinserció social Persones refugiades o demandants d'asil Persones en situació irregular administrativa Persones participants en programes municipals d'inserció sociolaboral o prelaboral per a col·lectius en risc d'exclusió o amb dificultats especials o que pateixen situacions de vulnerabilitat Persones que no puguin accedir a la renda mínima d'inserció identificades, però que es trobin, segons informe dels serveis públics competents, en situació o risc d'exclusió social. Com per exemple: mare o pare de família monoparental, persones de famílies desnonades i persones sense sostre, persones en situació d’atur de llarga durada més grans de 45 anys, persones en situació d'atur que no tenen dret a cap prestació o subsidi, joves de menys de 25 anys amb dificultats particulars d’inserció, persones immigrades extracomunitàries, persones que hagin exercit (o estiguin exercint) la prostitució, persones transsexuals o d’altres en situació o risc d’exclusió. Persones i/o col·lectius amb activitat laboral i/o subocupats que tenen necessitats de formació per a mantenir el seu lloc de treball i/o millorar la qualitat de la seva feina per sortir de l’anomenada “pobresa laboral” sempre tenint en compte els recursos existents al territori. 8 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 14-3-2022 CVE 202210041243 Pàg. 8-31 https://bop.diba.cat A Àrea d’Economia, Treball, Competitivitat i Hisenda Gerència d’Economia, Recursos i Promoció Econòmica 3c. Generar accions integrades que contemplin espais i mesures de suport a l’apoderament individual i col·lectiu enfocats a la recerca de feina. 3d. Dissenyar i implementar accions innovadores quant a les metodologies, espais d’intervenció i que suposin la implicació d’agents de proximitat. 3e. Crear tastets d’oficis i accions que contemplin la connexió amb referents de les persones joves, generant accions i xarxes generadores de confiança i activació ocupacional. 3f. Implementar accions ocupacionals que impliquin contractar laboralment a persones en situació irregular administrativa, tot millorant la seva ocupabilitat mitjançant l’experienciació laboral8 3g. Ampliar competències professionals (específiques i tècniques d’un sector d’activitat i/o competències transversals), tant a nivell presencial com online o mixt. 3h. Donar suport a la recerca de feina, treballant a partir de les capacitats i no de les mancances de les persones, i tenint en compte el context socioeconòmic per col·lectius vulnerables. 3i. Realitzar accions d’alfabetització lingüística quan la intervenció ocupacional amb el col·lectiu diana ho requereixi. 3j. Dissenyar i implementar projectes que abordin les diferents formes de la precarietat laboral i el seu impacte als territoris. Aquests projectes poden adoptar el format de: estudis, formacions i/o sensibilització: i. Realitzar estudis i recerques sobre accions de foment de l’ocupació a barris i/o districtes de la ciutat de Barcelona. ii. Promoure projectes de R+D+i (Recerca + Desenvolupament + innovació) que donin resposta a una problemàtica en termes d’ocupació i/o a una necessitat del territori. 3k. Dissenyar i implementar projectes de formació-capacitació ocupacional amb impacte comunitari. Això vol dir, projectes que combinen la millora de l’ocupabilitat dels/les participants, amb la millora de la convivència i la cohesió social del territori on el projecte esdevé. 3l. Qualsevol altre projecte que, malgrat no s’emmarqui en cap dels objectius específics, estigui alineat amb l’objectiu general de la modalitat. Modalitat 4: TURISME RESPONSABLE I SOSTENIBLE AL TERRITORI OBJECTIU DE LA MODALITAT: Desenvolupar projectes, iniciatives o actuacions en l’àmbit turístic adreçades a l’impuls de l’activitat econòmica, el foment de l’emprenedoria i l’empresa responsable, la creació i promoció de l’ocupació de qualitat, la generació de nova activitat i 8 En el cas d’aquests projectes, atès que la contractació haurà d’anar acompanyada de la realització del procés de sol·licitud d’autorització de residència temporal per circumstàncies excepcionals d’arrelament social davant de les institucions pertinents, el període d’execució podrà anar més enllà dels 12 mesos i abastar des de l’1 de gener de 2022 al 31 de desembre de 2023. 9 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 14-3-2022 CVE 202210041243 Pàg. 9-31 https://bop.diba.cat A Àrea d’Economia, Treball, Competitivitat i Hisenda Gerència d’Economia, Recursos i Promoció Econòmica l’arrelament del turisme en els territoris, vinculant-se a la consecució dels objectius de desenvolupament sostenible i l’agenda 2030. Tipologies d’accions: 4a. Projectes que contribueixin a la recuperació econòmica del territori on s’ubiquen, des d’una perspectiva del Turisme responsable i sostenible. 4b. Projectes que contribueixin a la creació o consolidació de nous imaginaris, continguts o escenaris que es puguin incorporar al catàleg turístic de la ciutat (accessibilitat universal dels productes i serveis turístics, protecció o recuperació d’atractius turístics, etc.). 4c. Accions per fomentar la corresponsabilització del sector turístic en el territori on s’ubica i l’àmbit geogràfic de la seva influència (reducció de la petjada ecològica, creació d’aliances, etc.). 4d. Projectes de R+D+i (Recerca + Desenvolupament + innovació), que de manera individual o col·laborativa, desenvolupin un nou producte, servei o línia d’activitat econòmica vinculada al turisme. Aquesta innovació pot respondre a una problemàtica d’un sector, d’un col·lectiu o bé d’un territori. 4e. Projectes per fomentar la creació de llocs de treball de qualitat i la inserció laboral a l’àmbit turístic o per al foment i la promoció econòmica activa d’emprenedoria responsable i innovadora en el marc de les activitats turístiques. 4f. Activitats que enforteixin els vincles del turisme amb altres àmbits econòmics i agents socials i culturals del territori per generar noves oportunitats, fomentant especialment la vinculació amb els sectors estratègics de la ciutat com les industries creatives. 4g. Iniciatives de component socioeconòmic que fomentin la trobada intercultural, la relació i l’intercanvi d’experiències entre la comunitat local i els turistes. 4h. Qualsevol altre projecte que, malgrat no s’emmarqui en cap dels objectius específics, estigui alineat amb l’objectiu general de la modalitat. Modalitat 5: ALIMENTACIÓ SOSTENIBLE I CONSUM RESPONSABLE OBJECTIU DE LA MODALITAT: Desenvolupar projectes o iniciatives socials i/o empresarials (compromeses amb els drets laborals, l’economia local, la sostenibilitat i el clima) que contribueixin a avançar cap un canvi de model de consum més responsable i en especial garantir una alimentació sana, justa i sostenible a la ciutat. Així doncs, aquest nou model de consum responsable i alimentació sostenible, alineat amb els compromisos del Pacte de Milà9 i els Objectius de desenvolupament sostenible (ODS)10, es basa en les següents premisses: - Relocalització – enfortiment de l’economia i agricultura local. 9 http://www.milanurbanfoodpolicypact.org/ 10 https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/objetivos-de-desarrollo-sostenible/ 10 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 14-3-2022 CVE 202210041243 Pàg. 10-31 https://bop.diba.cat A Àrea d’Economia, Treball, Competitivitat i Hisenda Gerència d’Economia, Recursos i Promoció Econòmica - Lluita contra el canvi climàtic. - Transició agroecològica i Sobirania Alimentària. - Sostenibilitat de la vida de les persones. - Respecte pel territori i foment de la cultura pagesa i de la terra. - Dret a una alimentació adequada. Sota aquestes premisses, l’Ajuntament de Barcelona disposa de diversos plans estratègics sectorials (Estratègia ESS BCN 2030, Estratègia d’Impuls de la Política Alimentària, Estratègia d’Impuls del Consum Responsable, plans que tot i que, en alguns casos, estan esgotats temporalment, segueixen en actiu durant el procés de construcció dels nous plans amb horitzó temporal 2030, com en particular la futura Estratègia d’Alimentació Sostenible Barcelona 2030) i que es poden consultar als corresponents espais web: Economia Social i Solidària11 i Alimentació Sostenible12. Com a destacat, i especialment per haver sigut Barcelona la Capital Mundial de l’Alimentació Sostenible 2021, es compta amb la nova “Mesura de Govern de l’Alimentació Sostenible”13. Els projectes presentats hauran d’estar necessàriament alineats amb aquest enfoc i justificar accions encaminades a l’assoliment dels objectius específics concretats en les diferents tipologies d’accions. Per aquest motiu, en el formulari de sol·licitud cal especificar la tipologia d’acció preferent a la qual es presenta el projecte. A més, els projectes hauran de contribuir a la recuperació econòmica del territori on s’ubiquen, des de la perspectiva dels models agroalimentaris sostenibles i el consum responsable. Tipologies d’accions: 5A. COMERCIALITZACIÓ I DISTRIBUCIÓ D’ALIMENTACIÓ SANA, JUSTA I SOSTENIBLE Accions encaminades als següents objectius específics: ● Facilitar els circuits curts de comercialització i la venda de proximitat, és a dir, promoure la comercialització, venda o consum de productes locals de petites i mitjanes productores que garanteixin preus i condicions estables i justes per a elles. ● Consolidar i ampliar l’oferta de productes (frescos o elaborats) locals de temporada i ecològics a la ciutat. ● Fomentar menús saludables i sostenibles que tinguin en compte l’impacte climàtic. ● Minimitzar l’impacte de la petjada de carboni amb el fi de fer front a l'emergència climàtica. 11 http://ajuntament.barcelona.cat/economia-social-solidaria 12 http://alimentaciosostenible.barcelona 13 https://ajuntament.barcelona.cat/economia-social- solidaria/sites/default/files/Mesura%20de%20govern%20Alimentacio%CC%81%20Sostenible_202012_D ef.pdf 11 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 14-3-2022 CVE 202210041243 Pàg. 11-31 https://bop.diba.cat A Àrea d’Economia, Treball, Competitivitat i Hisenda Gerència d’Economia, Recursos i Promoció Econòmica ● Promoure i facilitar la intercooperació i el treball en xarxa entre actors de la cadena alimentària per la consecució de la resta d’objectius. Subtipologies d’accions i principals destinataris: 5Aa. Projectes per a promoure el consum i la venda de productes locals, ecològics i directe de la productora o de circuit curt a les parades dels mercats municipals (comerços verds) o al petit i mitjà comerç de proximitat d’alimentació, especialment propostes presentades col·lectivament per més d’una iniciativa (associacions de comerciants, gremis, etc.) 5Ab. Instruments o accions promogudes per restaurants i càterings encaminades a una alimentació sana, justa i sostenible, especialment propostes presentades col·lectivament per més d’una iniciativa (xarxes o associacions de restauradores). 5Ac. Programes o accions de formació i acompanyament sobre alimentació sostenible promogudes per consultores o empreses especialitzades en dinamització local agroecològica o similar adreçades a xarxes i associacions de comerciants, restauradores, etc. que hagin manifestat el seu interès en la implementació d’accions i millores en la sostenibilitat ambiental i social dels seus establiments alineades amb els objectius d’aquesta. 5Ad. Accions per a millorar la sostenibilitat de l’oferta d’aliments locals, de temporada i ecològics per part d’empreses distribuïdores i majoristes (dins o fora de Mercabarna) que impliquin una aposta significativa en la activitat de l’empresa. 5Ae. Creació o enfortiment de centrals de distribució, centrals de compres, aplicacions informàtiques o altres estratègies per a facilitar la logística i distribució d’aliments de proximitat, ecològic i circuit curt. 5Af. Fórmules innovadores de comercialització d’alimentació sana, justa i sostenible com els supermercats cooperatius o projectes promoguts per grups de consum que permetin arribar a públics nous (com per exemple famílies de renda baixa, joves, etc.). 5Ag. Fórmules de venda directa alimentària de la pagesia del territori com ara mercats o parades de pagès, sempre i quan comptin amb la validació del districte corresponent, d’acord amb la normativa vigent.14. 5Ah. Projectes d’intercooperació entre agents de tota la cadena alimentària per a compartir recursos, canals de distribució i comercialització, i processos de disseny de projectes d’intercooperació que donin respostes col·lectives a necessitats compartides sempre i quan persegueixen els objectius de l’Alimentació Sostenible15, i en particular els definits en el marc 14 A partir del 3r any d’activitat no seran subvencionables les despeses de gestió, materials o dinamització del mercat. Només seran subvencionables projectes per a impulsar accions de millora o innovació com per exemple dinamització d’espais de governança, foment de l’articulació de les productores, accions i projectes de comunicació ben articulades. 15 Segons està definit en l’informe “Alimentació Sostenible, Manual per a Ciutats” https://www.alimentaciosostenible.barcelona/sites/default/files/2021- 02/Alimentaci%C3%B3%20Sostenible_Manual%20per%20a%20ciutats_definitiu.pdf 12 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 14-3-2022 CVE 202210041243 Pàg. 12-31 https://bop.diba.cat A Àrea d’Economia, Treball, Competitivitat i Hisenda Gerència d’Economia, Recursos i Promoció Econòmica del procés d’elaboració de l’Estratègia d’Alimentació Sostenible Barcelona 203016 i/o de l’Espai Participatiu Agròpolis17. 5Ai. Projectes per a facilitar l’accés a una alimentació adequada (que integri producte fresc de temporada, de proximitat, circuit curt, ecològic) especialment a persones en situació de vulnerabilitat. 5Aj. Projectes per a reduir el malbaratament alimentari en la distribució i comercialització d’aliments així com projectes que fomentin el reaprofitament i redistribució d’aliments malbarats. 5B. FOMENT DEL CONSUM RESPONSABLE (INCLOU ALIMENTACIÓ) L’objectiu específic d’aquesta tipologia és fer més accessible i realista incorporar hàbits i criteris de consum responsable, generant un canvi en la demanda de productes i serveis per aquells que faciliten estils de vida més sostenibles amb l’entorn, la vida i l’economia de les persones i la societat. Orientacions sobre les característiques dels projectes: • Els projectes han d’estar enfocats en relació amb el consum, garantint la connexió amb les persones usuàries i consumidores. En queden exclosos projectes que es centrin en les fases de producció i/o transformació (per exemple, quedaria exclòs la creació d’un nou prototip de producte com a única finalitat o l’elaboració d’un pla d’empresa per a la comercialització d’un producte sense impacte i implicació comunitària). • Projectes enfocats a la pràctica i d’impacte mesurable. • Accions dirigides a públics nous i amplis que no estiguin tan familiaritzats amb aquest tipus de pràctiques, i especialment, a col·lectius específics, com el jovent, i a les persones en situació de vulnerabilitat o amb dificultat d’accés (per motius econòmics, de costums, de manca d’oferta propera o altres) a aquest tipus de pràctiques, productes i serveis. • Els productes i serveis han de ser de consum responsable (agroecològics, d’origen i transformació local, que no generin residus, minimitzin el seu impacte en el medi ambient, que garanteixin condicions laborals dignes en les seves diferents fases, etc.. • Es donarà prioritat a iniciatives, productes i serveis que cobreixin necessitats bàsiques (alimentació, finances ètiques, joguines, tèxtil, electrònica, mobilitat, habitatge i higiene). • Es prioritzaran projectes innovadors18 i d’alt impacte, i que impliquin intercooperació entre diversos agents impulsors. 16 https://alimentaciosostenible.barcelona 17 https://alimentaciosostenible.barcelona/ca/cuidem-el-planeta/agropolis 18 Projectes innovadors són aquells que incorporen nous sectors poc vinculats amb el consum responsable o que plantegen un enfoc diferent que aporta noves solucions. 13 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 14-3-2022 CVE 202210041243 Pàg. 13-31 https://bop.diba.cat A Àrea d’Economia, Treball, Competitivitat i Hisenda Gerència d’Economia, Recursos i Promoció Econòmica Subtipologies d’accions: 5Ba. Campanyes o altres accions o instruments de sensibilització d’alt impacte, destinades al gran públic, i especialment, encaminades a obrir nous nínxols de mercat i/o nous sectors potencials de consumidores, interpel·lant directament a la ciutadania a incorporar pràctiques de consum responsable. 5Bb. Projectes de comercialització i consum que apropin les opcions de consum responsable a la ciutadania, especialment a grups socials nous. Per exemple, l’agrupament i/o escalabilitat d’iniciatives ja existents, eines virtuals o incorporació d’elements significatius que millorin la sostenibilitat i accessibilitat de l’oferta per a les persones consumidores, l’obertura de nous punts de comercialització o adaptació dels ja existents només en el cas que tinguin una dimensió comunitària i col·lectiva significativa (i serà subvencionable la part del projecte corresponent a aquesta dimensió), etc. 5C. FOMENT DEL CONSUM RESPONSABLE I ALIMENTACIÓ SOSTENIBLE A CENTRES EDUCATIUS I LA COMUNITAT EDUCATIVA EN GENERAL Accions promogudes per Associacions de Famílies d’Alumnat (AFAs), institucions educatives, entitats d’educació en el lleure, associacions de joves, empreses de càtering, restauració col·lectiva o entitats promouen l’alimentació sostenible i el consum responsable, encaminades a implementar canvis cap a models de menjadors més sans i sostenibles als centres educatius, i/o a promoure una educació crítica envers l’actual model alimentari, tant en horari lectiu com no lectiu, i/o promoure la pràctica del consum responsable. Aquestes accions es poden desenvolupar de manera complementària a la participació dels centres educatius en els programes d’educació alimentària promoguts a la ciutat19 o per compte propi. Subtipologies: 5Ca. Accions o programes de sensibilització, formació i acompanyament per a la implementació de canvis en la sostenibilitat dels aliments que es serveixen en els menús (producte fresc, local, directe de la productora, de temporada i/o ecològic), especialment per part d’aquells centres participants al programa Menjadors Més Sans i Sostenibles20. Aquestes accions o programes han d’implicar als diferents agents de la comunitat educativa i de la gestió del menjador (personal de cuina, monitoratge, etc.). Queden excloses les despeses directament relacionades amb el menú i amb la pròpia gestió del menjador. 5Cb. Programes educatius o campanyes de comunicació per a sensibilitzar a la comunitat educativa sobre els beneficis d’una alimentació sana, justa i sostenible i acompanyar a professorat i direccions dels centres educatius o personal educador de lleure, per a introduir l’alimentació sostenible com a part del projecte educatiu del centre, així com a fer de 19 Vegeu el web del Consorci d’Educació: https://www.edubcn.cat/ca/centres_serveis_educatius/alimentacio_sostenible 20 https://www.aspb.cat/documents/menjadors-escolars-sans-sostenibles/ 14 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 14-3-2022 CVE 202210041243 Pàg. 14-31 https://bop.diba.cat A Àrea d’Economia, Treball, Competitivitat i Hisenda Gerència d’Economia, Recursos i Promoció Econòmica l’alimentació sostenible un centre d’interès en espais educatius de lleure, especialment per part d’aquells centres participants al Programa Menjadors Més Sans i sostenibles21 o a la Microxarxa Alimenta’t amb seny22. 5Cc. Altres projectes educatius per a promoure la pràctica del consum responsable als centres educatius i especialment adreçats a la franja d’adolescència i joventut. Han d’implicar diferents actors de la comunitat educativa i de l’entorn proper i estar especialment centrats en l’ús i proveïment de productes i serveis que generin un impacte significatiu en la vida de les persones destinatàries (consum de tecnologia, mobilitat compartida, moda, proveïment energètic i de telefonia, la societat del consum com a identitat i relacions socials, etc.) Modalitat 6: CENTRES DE DISTRIBUCIÓ URBANA DE MERCADERIES D’ULTIMA MILLA23 OBJECTIU DE LA MODALITAT: millorar l’eficiència i reduir l’impacte del repartiment urbà de mercaderies mitjançant el desplegament d’iniciatives de repartiment d’última milla en vehicles de zero emissions. En aquesta modalitat, els projectes podran incloure com a costos la compra de maquinària, la compra d’estocs o el cost de rehabilitació de locals24, així com la resta de despeses elegibles llistada a la clàusula 11.5 de les bases. L’import d’aquests costos en el seu conjunt no podrà excedir en cap cas el 50% del pressupost total del projecte, amb una limitació màxima de 25.000 euros per a projectes el pressupost dels quals sigui igual o superior a 50.000 euros d’import total del projecte presentat. Tipologia d’acció: 6a. establir o enfortir un operador logístic25 d'última milla, amb mitjans propis, de local i vehicles. Es tractarà doncs de: 21 https://www.aspb.cat/documents/menjadors-escolars-sans-sostenibles/ 22 https://www.barcelona.cat/barcelonasostenible/ca/escoles-sostenibles/tags/page/alimentat-amb- seny 23 En el cas d’aquests projectes, atès que cal l’adquisició o lloguer de locals amb característiques molt especials, el període d’execució podrà anar més enllà dels 12 mesos i abastar des de l’1 de gener de 2022 al 31 de desembre de 2023. 24 Els projectes que s’emmarquin en aquesta modalitat podran incloure en el pressupost els següents costos previstos a la clàusula 11.5 de les bases: - Estocs o qualsevol altre actiu circulant imprescindible pel desenvolupament del projecte (el percentatge màxim subvencionable per aquest concepte, juntament amb els dos següents, serà el 50% del cost total del projecte) . - Béns d’equipament (maquinària o similar) destinats a produir béns de consum o d’inversió que es van desgastant en el procés productiu en un període de temps dilatat, sempre i quan siguin imprescindibles per l’assoliment dels objectius del projecte (el percentatge màxim subvencionable per aquest concepte, juntament amb l’anterior i posterior, serà el 50% del cost total del projecte) - Obres menors de rehabilitació en els immobles utilitzats en el projecte, sempre i quan tinguin per objectiu l’adequació o la millora dels locals necessaris pel desenvolupament del projecte. (el percentatge màxim subvencionable per aquest concepte, juntament amb els dos anteriors, serà el 50% del cost total del projecte) 25 A efectes d’aquesta convocatòria, s’entén com a operadors logístics a les entitats encarregades de realitzar les tasques logístiques com son l’emmagatzematge, la distribució, el transport i/o la consolidació de les mercaderies. 15 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 14-3-2022 CVE 202210041243 Pàg. 15-31 https://bop.diba.cat A Àrea d’Economia, Treball, Competitivitat i Hisenda Gerència d’Economia, Recursos i Promoció Econòmica • empresa petita que realitza la seva pròpia logística directament a comerços. • proveïdor que ofereix les tasques logístiques per altres operadors logístics. • operador que fa les funcions d’operador logístic i altres tipus de serveis i/o gestió vinculats a l’activitat. • iniciativa que tingui necessàriament actius físics (magatzem i vehicles). 8. ÀMBIT TERRITORIAL DEL PROJECTE Els projectes presentats en totes les modalitats hauran de localitzar la seva intervenció en qualsevol barri/s o districte/s de la ciutat. No seran tinguts en compte aquells projectes l’àmbit territorial dels quals superi el territori del municipi de Barcelona. 9. VALORACIÓ DEL PROJECTE PER MODALITATS El document bàsic 2 (Projecte) conté la informació que permet fer la valoració tècnica a partir de l’adequació del Projecte a uns criteris de valoració generals, que són comuns a totes les modalitats i que en el seu conjunt mai podran superar els 5 punts. A més, cada projecte serà valorat en funció d’uns criteris de valoració específics (CVE), que són propis de cada modalitat. La suma global dels CVE no podrà superar els 5 punts. La valoració final que s'atorgarà al projecte resultarà de la suma de la puntuació obtinguda en ambdós grups de criteris i serà com a màxim de 10 punts. Vindrà acompanyada o explicitada amb elements qualitatius o comentaris tècnics que quedaran reflectits en l'informe tècnic de valoració. Els projectes, en tot cas, hauran d'assolir una puntuació mínima de 4 punts globals per poder optar a la subvenció, que té caràcter de concurrència competitiva i, per tant, subjecte a la valoració tècnica obtinguda. Per tant, no podran rebre subvenció aquells projectes que hagin obtingut una puntuació inferior a aquesta xifra. 9.1 Criteris de valoració generals del projecte (CVG) BLOC 1: FORTALESA DEL PROJECTE (fins a 3 punts) CVG núm. 1. Coneixement i/o experiència de l’entitat o persona sol·licitant en l’àmbit del projecte (0,5 punt) Es valorarà: * L’experiència prèvia de l’entitat o persona sol·licitant en projectes similars al plantejat. * La presentació d’elements que justifiquin coneixements en relació al projecte presentat. * Les aliances per a dur a terme el projecte (contemplant les diferents vessants del mateix). * O qualsevol altre element que contribueixi a justificar el criteri. CVG núm. 2. Coherència i viabilitat del projecte (1,5 punts) 16 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 14-3-2022 CVE 202210041243 Pàg. 16-31 https://bop.diba.cat A Àrea d’Economia, Treball, Competitivitat i Hisenda Gerència d’Economia, Recursos i Promoció Econòmica Es valorarà: * Si el projecte ja ha rebut finançament en alguna edició anterior de la convocatòria, el grau de compliment dels requisits especificats a la clàusula Setena26 de les bases per a projectes que aspiren a repetir finançament. * Una estructura lògica entre els objectius, resultats i indicadors que assegurin la consistència interna del projecte fins la seva finalització. * Una relació consistent entre els objectius del projectes i els recursos plantejats per assolir-los. * Un pla de sostenibilitat i viabilitat que sustenti el projecte i mostri la funció d’impuls de l’ajut que ofereix la convocatòria. * O qualsevol altre element que contribueixi a justificar el criteri. CVG núm. 3. Sostenibilitat en el temps del projecte (1 punt) Es valorarà: * Que el sol·licitant justifiqui com el projecte serà sostenible econòmicament més enllà de la subvenció i l’existència d’elements que permetin la seva sostenibilitat econòmica en el futur. * La generació d’efectes més enllà de la finalització del projecte. * L’existència de mecanismes que potenciïn la perdurabilitat del projecte i el manteniment dels seus efectes en el temps. * O qualsevol altre element que contribueixi a justificar el criteri. BLOC 2: COMPLEMENTARIETAT (fins a 1,5 punt) CVG núm. 4. Complementarietat amb les polítiques municipals (1, 5 punts) Es valorarà: * L’alineació del projecte amb una o diverses de les estratègies municipals de desenvolupament econòmic següents: a) per a totes les modalitats: 26 No se subvencionaran projectes que hagin obtingut una subvenció en l’edició d’anys anteriors de la convocatòria d’impuls socioeconòmic del territori, a excepció dels casos següents: * Que el projecte presentat a la convocatòria en curs incorpori innovacions substancials en relació al subvencionat en la o les darreres convocatòries. En aquest cas, caldrà indicar en la descripció del projecte quines són les innovacions substancials. * Que el projecte presentat a la convocatòria en curs sigui una evolució de l’anterior finançat. En aquest cas, caldrà justificar en la descripció del projecte de quina manera ha evolucionat. * Que el projecte incorpori mesures per garantir la seva sostenibilitat un cop exhaurida la subvenció En cap cas se subvencionarà un mateix projecte en més de tres convocatòries (seguides o no). 17 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 14-3-2022 CVE 202210041243 Pàg. 17-31 https://bop.diba.cat A Àrea d’Economia, Treball, Competitivitat i Hisenda Gerència d’Economia, Recursos i Promoció Econòmica - Objectius de desenvolupament sostenible de Nacions Unides.27 - Estratègia d’Impuls de l’Agenda 2030 a la ciutat de Barcelona28. - Pla de Justícia de Gènere 2021-202529 i Estratègia contra la Feminització de la Pobresa i la Precarietat30. - Barcelona Activa i la proximitat31. - Pla de Desenvolupament Econòmic (PDE) en els districtes de Ciutat Vella, Sants - Montjuïc, Sant Andreu, Sant Martí, Nou Barris i Horta – Guinardó32, per a projectes l’àmbit geogràfic dels quals sigui en aquests districtes de la ciutat o fulls de ruta per a la reactivació econòmica als districtes de Les Corts, Gràcia, l’Eixample i Sarrià – Sant Gervasi. - Pla de Barris, per a projectes, l’àmbit geogràfic dels quals, sigui als barris de la ciutat on aquest programa es desenvolupa33. b) De manera prioritària, per a projectes presentats a la modalitat 2 Innovació socioeconòmica i ESS en sectors estratègics i en clau territorial: - Estratègia de l’Economia Social i Solidària a Barcelona 2030: Reactivació i enfortiment d’una economia per a la vida a la ciutat34. - Pla d’Impuls de l’Economia Social i Solidària 2021-202335. - Barcelona Activa i l’economia social i solidària36. c) De manera prioritària, per a projectes presentats a la modalitat 3 Foment de l’ocupació de qualitat als territoris: - Estratègia per l'Ocupació de Barcelona (EOB 2016-2020)37. - Pla per al Foment de l’Ocupació Juvenil de Qualitat 2020-202338. 27 https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/objetivos-de-desarrollo-sostenible 28 https://ajuntament.barcelona.cat/agenda2030/sites/default/files/2020-11/agenda%202030%20cat.pdf 29 https://bcnroc.ajuntament.barcelona.cat/jspui/handle/11703/123474 30 https://ajuntament.barcelona.cat/dones/sites/default/files/documentacio/estrategia-contra-feminitzacio- pobresa-precarietat-barcelona-2016-2024.pdf 31 https://www.barcelonactiva.cat/proximitat 32 Disponibles a https://www.barcelonactiva.cat/proximitat 33 https://pladebarris.barcelona/ca 34 https://ajbcn-decidim-barcelona-organizations.s3.amazonaws.com/decidim-bcn- organizations/uploads/decidim/attachment/file/3712/ESTRATEGIA_ESSBCN2030.pdf 35 https://ajuntament.barcelona.cat/economia-social-solidaria/ca/impulsem-less-piess/pla-dimpuls-de- leconomia-social-i-solidaria-2021-2023 36 https://www.barcelonactiva.cat/economia-social-i-solidaria 37 https://www.barcelonactiva.cat/documents/20124/49139/Estrategia-Ocupacio-Barcelona-2016- 2020.pdf/908249b1-4670-6f3c-5c67-d7801dd264ed?t=1595421329005 38 https://www.barcelonactiva.cat/documents/20124/49139/Pla+de+Foment+de+l%27Ocupacio%CC%81+Juvenil_Pla +d%27Accio%CC%81+2021_Resum+Executiu.pdf/142be92b-8930-efdb-4b5f-ab649046f689?t=1631121070056 18 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 14-3-2022 CVE 202210041243 Pàg. 18-31 https://bop.diba.cat A Àrea d’Economia, Treball, Competitivitat i Hisenda Gerència d’Economia, Recursos i Promoció Econòmica d) De manera prioritària, per a projectes presentats a la modalitat 4 Turisme responsable i sostenible al territori: - Pla Estratègic de Turisme 2020 (PET20)39. - Estratègia Territorial de Gestió Turística40. - Mesura de Govern Creació de nous imaginaris i continguts per a millorar la mobilitat i sostenibilitat turística41. e) De manera prioritària, per a projectes presentats a la modalitat 5 Alimentació Sostenible i Consum Responsable: - Mesura de Govern per a una alimentació sostenible 2020-202142. - Pla d’Impuls de l’Economia Social i Solidària (inclou Consum Responsable)43. - Estratègia d’impuls de la Política Alimentària 2016-201944. - Estratègia Global de l’Agricultura Urbana a Barcelona45. f) De manera prioritària, per a projectes presentats a la modalitat 6 Centres de distribució urbana de mercaderies d’última milla: - Pla de Mobilitat Urbana (PMU) 2019-202446. BLOC 3: PERSPECTIVA DE GÈNERE (fins a 0,5 punt) CVG núm. 5. Perspectiva de gènere de l’entitat i/o el projecte presentat (0,5 punts) Es valorarà: * La presència de mecanismes que fomentin la igualtat entre homes i dones en l’entitat o persona sol·licitant: - mesures de foment de la igualtat entre dones i homes - pla d’igualtat - mesures per facilitar la conciliació i la corresponsabilitat 39 https://ajuntament.barcelona.cat/turisme/ca/pla-estrategic 40 https://ajuntament.barcelona.cat/economiatreball/sites/default/files/documents/180510_- _etgt_mesuradegovern.pdf 41 https://ajuntament.barcelona.cat/turisme/sites/default/files/2020_mesura_govern._cracio_nous_imaginaris_web. pdf 42 https://ajuntament.barcelona.cat/economia-social- solidaria/sites/default/files/Mesura%20de%20govern%20Alimentacio%CC%81%20Sostenible_202012_Def.pdf 43 https://ajuntament.barcelona.cat/economia-social-solidaria/ca/impulsem-less-piess/pla-dimpuls-de-leconomia- social-i-solidaria-2021-2023 44 Document vigent per a projectes que es presentin en aquesta edició, atès que encara no existeix una nova Estratègia per 2020 i anys successius https://ajuntament.barcelona.cat/omic/sites/default/files/eipa_web.pdf 45 http://www.agriculturaurbana.cat/wp-content/uploads/estrategia_globar_agricultura_urbana.pdf 46 https://www.barcelona.cat/mobilitat/ca/actualitat-i-recursos/nou-pla-de-mobilitat-urbana-2019-2024 19 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 14-3-2022 CVE 202210041243 Pàg. 19-31 https://bop.diba.cat A Àrea d’Economia, Treball, Competitivitat i Hisenda Gerència d’Economia, Recursos i Promoció Econòmica - projectes previs que hagin contribuït a la promoció de la igualtat entre dones i homes -protocols o mesures per combatre l’assetjament sexual i/o per raó de sexe - estatuts o documents fundacionals que vetllin per la igualtat de gènere o treballin amb perspectiva de gènere * la incorporació de la igualtat de gènere en la definició d’objectius, processos, accions i resultats del projecte47. * l’aplicació dels mecanismes necessaris per a identificar i/o corregir les desigualtats de gènere, ja sigui en la fase de disseny, implementació, seguiment i/o avaluació del projecte. * La finalitat, o alguna de les finalitats del projecte, té l’objectiu específic de combatre les desigualtats entre dones i homes en l’àmbit d’intervenció. * Alguna o algunes de les activitats previstes persegueixen aquest efecte. * El projecte s’adreça a col·lectius de dones, a col·lectius molt feminitzats o a col·lectius LGTBI+. * Combat els estereotips de gènere o fomenta valors igualitaris. * Dóna visibilitat a les aportacions de les dones en un àmbit on estan sots representades. * Posa en valor una activitat o una tasca tradicionalment femenina. 9.2 Criteris de valoració específics (CVE) MODALITAT 1: AMUNT PERSIANES (fins a 5 punts) CVE1. Detall de les accions objecte de subvenció (3 punts) Es valorarà: * El detall de les activitats i despeses destinades a la subvenció. * El detall de l’impacte en la viabilitat del projecte explicat, de manera més general, en els Criteris de Valoració General (CVG). * O qualsevol altre element que contribueixi a justificar el criteri. CVE2. Impacte territorial (2 punts) Es valorarà: * La presentació d’elements que demostrin per què, i com, el projecte contribueix a reactivar l’economia del territori on s’ubiqui. * La presentació d’elements que demostrin per què el projecte té o tindrà un impacte en l’oferta de productes i/o serveis directament adreçats a les necessitats de veïns i/o veïnes, sense saturar l’oferta comercial o de serveis al territori. 47 Aquest element de valoració es complementa amb el CVG núm. 5 Perspectiva de Gènere i es considera d’especial rellevància en aquesta convocatòria. 20 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 14-3-2022 CVE 202210041243 Pàg. 20-31 https://bop.diba.cat A Àrea d’Economia, Treball, Competitivitat i Hisenda Gerència d’Economia, Recursos i Promoció Econòmica * La presentació d’elements que demostrin per què l’empresa contribueix o contribuirà al desenvolupament econòmic de la zona. Ex: contracta o contractarà persones residents a la zona, té o tindrà proveïdores o és o serà proveïdora d’empreses dels voltants, entre d’altres. * La presentació d’elements que demostrin per què el projecte contribuirà a fer front o prevenir el fenomen de la desertificació comercial o la gentrificació48. * La presentació d’elements que demostrin que l’activitat econòmica a desenvolupar suposarà l’ocupació d’un local inactiu (inclòs, si s’escau, el trasllat d’una activitat empresarial d’un entresol o planta superior) a la ciutat de Barcelona49. * O qualsevol altre element que contribueixi a justificar el criteri. MODALITAT 2: INNOVACIÓ SOCIOECONÒMICA I ESS EN SECTORS ESTRATÈGICS I EN CLAU TERRITORIAL (fins a 5 punts) CVE1. Impacte econòmic i de consolidació socioempresarial (2 punts) Es valorarà: * La presentació d’elements mesurables i justificats que demostrin fins a quin punt el projecte impacta en la dimensió econòmica. * La participació prèvia en programes d’emprenedoria de Barcelona Activa o en serveis de Barcelona Activa o de l’Ateneu Cooperatiu de Barcelona que demostrin una vocació i treball sòlid en maximitzar les possibilitats de viabilitat del projecte. * O qualsevol altre element que contribueixi a justificar el criteri. CVE2. Impacte esperat en els destinataris i destinatàries del projecte (0,5 punts) Es valorarà: * L’efecte del projecte sobre col·lectius en situació de vulnerabilitat socioeconòmica, indicant els motius que el sustenten. * Que els projectes impliquin o es dirigeixin a persones joves. * Que els projectes impliquin inclusió de persones migrades. * O qualsevol altre element que contribueixi a justificar el criteri. 48 A efectes d’aquesta convocatòria, s’entén per gentrificació, a aquell fenomen que, en una zona concreta, combina algunes de les situacions següents: a) encariment de l’habitatge i dels locals comercials; b) expulsió de veïns i veïnes dels barris; c) substitució de comerços i serveis adreçats a la clientela local per d’altres adreçats a la població flotant; d) desertització de baixos comercials; e) erosió del teixit social del territori. 49 S’entén per local, un establiment a peu de carrer amb activitat econòmica, així com tots aquells espais d'activitat econòmica en l'interior dels Mercats Municipals i Galeries Comercials. S’entén per local inactiu aquell que es troba tancat i a la persiana hi figura un rètol que indica que està en lloguer, en venda, en 21 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 14-3-2022 CVE 202210041243 Pàg. 21-31 https://bop.diba.cat A Àrea d’Economia, Treball, Competitivitat i Hisenda Gerència d’Economia, Recursos i Promoció Econòmica CVE3. Capacitat d'enfortir processos de treball territorial i sectorial des de l’articulació i intercooperació (1.75 punts) Es valorarà: * L’existència de mecanismes i processos que potenciïn l’enxarxament i la intercooperació amb la presentació de cartes d’adhesió i/o implicació amb el projecte presentat per part d’entitats vinculades al territori on es desplegarà, o sector amb el que s’emmarcarà. Les cartes hauran de mostrar la vinculació de l’entitat amb l’execució del projecte, indicant la seva implicació. * L’efecte previst que tingui sobre l’articulació en relació a la situació prèvia del sector. * La inclusió de dinàmiques de participació, cooperació i col·laboració entre diferents agents del sector d’activitat. * El lideratge i gestió directa del propi sector en el projecte. * O qualsevol altre element que contribueixi a justificar el criteri. CVE4. Grau d’innovació del projecte (0,5 punt) Es valorarà: * La presentació d’elements que justifiquin els components innovadors del projecte * L’existència de mecanisme per avaluar l’assoliment del grau d’innovació així com indicadors d’avaluació del seu impacte o retorn (social, econòmic, mediambiental, etc.). * L’existència d’elements que permetin la gestió de la innovació en el projecte i la seva sostenibilitat en el temps. * O qualsevol altre element que contribueixi a justificar el criteri. CVE5. Eines de Balanç Social, Ambiental i/o de Transparència i Bon Govern (0,25 punts) Es valorarà: * Que la sol·licitant hagi aplicat en la seva organització, durant els anys 2020 o 2021, alguna de les eines relatives al Balanç Social, Balanç d’Economia del Bé Comú o qualsevol altra eina semblant que contempli simultàniament aspectes ambientals, socials i de bon govern. * Que la sol·licitant hagi incorporat criteris d’ambientalització i/o de compra i/o contractació sostenible en les activitats del projecte i/o estructura organitzativa. MODALITAT 3: FOMENT DE L’OCUPACIÓ DE QUALITAT AL TERRITORI (fins a 5 punts) CVE núm. 1. Impacte en les necessitats d’ocupació de qualitat al territori i vinculació al territori (2 punts) Es valorarà: * La presentació d’elements que demostrin fins a quin punt el projecte resol les necessitats del territori. 22 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 14-3-2022 CVE 202210041243 Pàg. 22-31 https://bop.diba.cat A Àrea d’Economia, Treball, Competitivitat i Hisenda Gerència d’Economia, Recursos i Promoció Econòmica * La presentació de cartes d’adhesió o suport al projecte presentat per part d’entitats vinculades al territori on es desplegarà. * Que el projecte inclogui dinàmiques de participació, cooperació i col·laboració amb diferents agents del territori. * O qualsevol altre element que contribueixi a justificar el criteri. CVE núm. 2. Impacte esperat sobre les possibilitats d’inserció sociolaboral de les persones destinatàries del projecte i/o en les seves condicions laborals (2 punts) Es valorarà: * El nombre de persones destinatàries del projecte. * L’efecte esperat que tingui el projecte sobre els seus destinataris i destinatàries, en termes qualitatius (és a dir, quina és la profunditat del canvi que suposa el projecte en el seu col·lectiu diana) i quantitatius (nombre de destinataris i destinatàries) i, de manera especial, el grau de contribució a reactivar l’economia del territori on s’ubiqui. * O qualsevol altre element que contribueixi a justificar el criteri. CVE núm. 3. Innovació de la proposta i tipus de complementarietat amb altres recursos ocupacionals, especialment els programes i serveis de Barcelona Activa (1 punt). Es valorarà: * La generació d’una resposta a la necessitat detectada que fins ara no s’ha aplicat a aquell territori o aquell col·lectiu fins al moment. * Que la resposta estigui en relació amb els programes, serveis, projectes i recursos de Barcelona Activa en l’àmbit de l’ocupació. * O qualsevol altre element que contribueixi a justificar el criteri. MODALITAT 4: TURISME RESPONSABLE I SOSTENIBLE AL TERRITORI (fins a 5 punts) CVE1. Impacte econòmic i vinculació al territori (2 punts) Es valorarà: * La presentació d’elements que demostrin per què, i com, el projecte contribueix a reactivar l’economia del territori on s’ubiqui. * La selecció d’elements que demostrin fins a quin punt el projecte resol necessitats del territori o aprofita les oportunitats del territori. * La presentació de cartes d’adhesió o suport al projecte presentat per part d’entitats vinculades al territori on es desplegarà. * Que el projecte inclogui dinàmiques de participació, cooperació i col·laboració amb diferents agents del territori. * O qualsevol altre element que contribueixi a justificar el criteri. 23 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 14-3-2022 CVE 202210041243 Pàg. 23-31 https://bop.diba.cat A Àrea d’Economia, Treball, Competitivitat i Hisenda Gerència d’Economia, Recursos i Promoció Econòmica CVE2. Impacte esperat en destinataris i destinatàries del projecte (1,5 punts) Es valorarà: * L’efecte esperat que tingui el projecte sobre els seus destinataris i destinatàries, siguin persones o actors socioeconòmics, en termes qualitatius (és a dir, quina és la profunditat del canvi que suposa el projecte en el seu col·lectiu diana). * L’efecte esperat que tingui el projecte sobre els seus destinataris i destinatàries en termes quantitatius. * O qualsevol altre element que contribueixi a justificar el criteri. CVE3. Grau d’innovació en la proposta presentada (1,5 punt) Es valorarà: * La generació d’una resposta a la necessitat detectada que fins ara no s’ha aplicat a aquell territori o aquell col·lectiu. * La participació en el projecte de col·lectius especialment vulnerables a l’atur50. 50 Es consideren col·lectius especialment vulnerables a l’atur: Persones trans Persones amb trastorn mental Persones perceptores de renda mínima d'inserció Persones amb discapacitat reconeguda igual o superior al 33% Dones en situació de violència masclista (física o psicològica) i persones víctimes de violència domèstica Joves més grans de setze anys i de menys de trenta provinents d'institucions de protecció de menors Persones internes de centres penitenciaris la situació de les quals els permeti accedir a una ocupació, persones en llibertat condicional i persones exrecluses. Persones amb problemes de drogoaddicció o alcoholisme en procés de rehabilitació i reinserció social Persones refugiades o demandants d'asil Persones en situació irregular administrativa Persones participants en programes municipals d'inserció sociolaboral o prelaboral per a col·lectius en risc d'exclusió o amb dificultats especials o que pateixen situacions de vulnerabilitat Persones que no puguin accedir a la renda mínima d'inserció identificades, però que es trobin, segons informe dels serveis públics competents, en situació o risc d'exclusió social. Com per exemple: mare o pare de família monoparental, persones de famílies desnonades i persones sense sostre, persones en situació d’atur de llarga durada més grans de 45 anys, persones en situació d'atur que no tenen dret a cap prestació o subsidi, joves de menys de 25 anys amb dificultats particulars d’inserció, persones immigrades extracomunitàries, persones que hagin exercit (o estiguin exercint) la prostitució, persones transsexuals o d’altres en situació o risc d’exclusió. Persones i/o col·lectius amb activitat laboral i/o subocupats que tenen necessitats de formació per a mantenir el seu lloc de treball i/o millorar la qualitat de la seva feina per sortir de l’anomenada “pobresa laboral” sempre tenint en compte els recursos existents al territori. 24 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 14-3-2022 CVE 202210041243 Pàg. 24-31 https://bop.diba.cat A Àrea d’Economia, Treball, Competitivitat i Hisenda Gerència d’Economia, Recursos i Promoció Econòmica * La promoció d’iniciatives amb els valors i objectius de l’ESS. * El desenvolupament de mesures de reducció de l’impacte ambiental. * O qualsevol altre element que contribueixi a justificar el criteri. MODALITAT 5: ALIMENTACIÓ SOSTENIBLE I CONSUM RESPONSABLE (fins a 5 punts) CVE1. Transformació del model de consum i impacte econòmic (1,75 punts) Es valorarà: * La justificació sobre el grau de contribució del projecte a la transformació de model de consum en general i, en particular, el grau d’assoliment dels objectius específics que es plantegen en les diferents Subtipologies d’accions. * La originalitat, la capacitat de ser pioneres en sectors on manquen experiències similars, l’aportació de nous enfocs amb noves solucions, i la capacitat d’arribar a nous públics i sectors de la població. * La capacitat de generar activitat socioeconòmica sota criteris de sostenibilitat ambiental i social. * La capacitat d’enfortir models d’economies comunitàries que generin respostes col·lectives a necessitats socioeconòmiques. * La capacitat tractora del projecte i la seva potencialitat de rèplica i escalabilitat. * La justificació sobre en quin grau el projecte contribueix a la disminució de la petjada de carboni, tenint en compte especialment la reducció de la proteïna animal, del malbaratament, de les distàncies del transport i dels productes fora de temporada, així com l’augment de la producció ecològica51. * O qualsevol altre element que contribueixi a justificar el criteri. Amb la voluntat d’estendre les opcions de consum responsable a una major diversitat de públics, dins d’aquest apartat es valorarà amb 0,25 punts la capacitat de fomentar canvis en models de comercialització i distribució de sectors alimentaris més tradicionals (comerç de proximitat, mercats, restaurants i càtering, empreses distribuïdores i majoristes) en el cas de la submodalitat A, i projectes relacionats amb iniciatives, productes i serveis que cobreixin necessitats bàsiques (alimentació, finances ètiques, joguines, tèxtil, electrònica, higiene, mobilitat, habitatge) en el cas de les submodalitats B i C. 51 una possibilitat per mesurar i visualitzar l’impacte d’unes accions concretes sobre la disminució de la petjada de carboni és utilitzar l’eina del Barcelona Challenge for Good Food and Climate, impulsada per l’Ajuntament de Barcelona en el marc del Pacte de Milà: https://thebcnchallenge.org/the-toolkit/ 25 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 14-3-2022 CVE 202210041243 Pàg. 25-31 https://bop.diba.cat A Àrea d’Economia, Treball, Competitivitat i Hisenda Gerència d’Economia, Recursos i Promoció Econòmica CVE2. Impacte esperat en els destinataris i destinatàries del projecte (1,5 punts) Es valorarà: * L’efecte esperat que tingui el projecte sobre els seus destinataris i destinatàries, siguin persones o actors socioeconòmics, en termes qualitatius (és a dir, quina és la profunditat del canvi que suposa el projecte en el seu col·lectiu diana) o quantitatius (en termes, per exemple, d’augmentar l’escala del nombre de destinataris), així com que contribueixi, de manera especial, a reactivar l’economia del territori on s’ubiqui. * Les mesures de sensibilització i fidelització adreçades a la clientela/ciutadania i a nous públics. * O qualsevol altre element que contribueixi a justificar el criteri. Es valorarà amb 0,25 punts la capacitat de fomentar canvis en hàbits de consum de col·lectius de joves i/o la capacitat de fomentar l’accessibilitat d’un consum conscient i responsable a col·lectius vulnerabilitzats. CVE3. Enxarxament i enfortiment de processos de treball col·laboratiu i comunitari (1,5 punts). Es valorarà: * Els projectes d’intercooperació promoguts per diverses entitats (especialment entre aquelles de l’Espai participatiu Agròpolis) o per entitats de 2n grau. * L’existència de mecanismes i processos que potenciïn l’enxarxament i la intercooperació entre diversos agents. * El lideratge i participació de la pròpia comunitat en la presa de decisions o desenvolupament del projecte (per exemple, persones consumidores o treballadores, etc.) i l’efecte previst del projecte sobre el treball col·laboratiu i comunitari en relació a la situació prèvia del teixit. * La descripció i justificació dels agents del territori que estan interessats i/o donen suport a la realització del projecte52. S’acreditarà mitjançant la presentació de cartes d’adhesió o suport al projecte presentat per part d’entitats vinculades al territori on es desplegarà * O qualsevol altre element que contribueixi a justificar el criteri. Es valorarà amb 0,5 punts d’aquest CVE que el projecte s’estigui treballant en el marc de l’Espai Participatiu Agròpolis53, amb la voluntat de donar resposta a reptes col·lectius que s’hagin definit col·laborativament en aquest espai. 52 Cal expressar-ho de manera explícita i concretar quines aliances estan ja consensuades i són fermes, a diferència de les propostes d’enxarxament amb altres agents que no estiguin materialitzades. 53 Caldrà que el projecte estigui executat per una agrupació d’entitats, de les quals l’entitat líder hagi formalitzat l’adhesió a l’Espai Participatiu Agròpolis, i que s’emmarqui en un dels eixos de treball definits en aquest espai. L’espai Participatiu Agròpolis és un espai publico-comunitari de diàleg i treball amb 26 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 14-3-2022 CVE 202210041243 Pàg. 26-31 https://bop.diba.cat A Àrea d’Economia, Treball, Competitivitat i Hisenda Gerència d’Economia, Recursos i Promoció Econòmica CVE4. Eines de Balanç Social, Ambiental i/o de Transparència i Bon Govern (0,25 punts) Es valorarà: * Que la sol·licitant hagi aplicat en la seva organització, durant els anys 2020 o 2021, alguna de les eines relatives al Balanç Social, Balanç d’Economia del Bé Comú o qualsevol altra eina semblant que contempli simultàniament aspectes ambientals, socials i de bon govern. * Que la sol·licitant hagi incorporat criteris d’ambientalització i/o de compra i/o contractació sostenible en les activitats del projecte i/o estructura organitzativa. MODALITAT 6: CENTRES DE DISTRIBUCIÓ URBANA DE MERCADERIES D’ÚLTIMA MILLA (FINS A 5 PUNTS) CVE1: Pla de negoci i model de servei (3 punts) Es valorarà: * La descripció del full de ruta del projecte empresarial i del model de prestació de servei que inclogui, com a mínim: - El local: L’entitat ha de disposar de seu social o delegació a Barcelona. Pot disposar de diferents ubicacions. La iniciativa cal que disposi d’espais suficients per la recepció i expedició de mercaderies segons les seves previsions. - La prioritat geogràfica: àmbit geogràfic per barris o codis postals en els que es vol donar servei. - La flota de vehicles: ha d’especificar la flota de vehicles que espera disposar. Ha de disposar d’una flota pròpia de vehicles 0 emissions adaptada al servei i territori que volen efectuar, i es valorarà tècnicament prioritzant les bicicletes de càrrega. - El servei: Nombre de comandes a realitzar per dia/setmana, per tipus de mercaderia, en relació a la flota de vehicles. Quilòmetres previstos a realitzar per vehicle. Càlcul d’emissions. Es valorarà tècnicament. - Els clients i el tipus de mercaderia: ha d’apuntar els sectors pels quals farà repartiment i tipus de client que espera. Es valorarà entitats que mostrin dins de la seva cartera de clients comerços locals o mercats municipals i varietat en el tipus de mercaderia. - La contractació: Haurà d’especificar el nombre de treballadors i repartidors que necessitarà. La contractació de persones haurà de fer-se d’acord amb el conveni sectorial o d’empresa pertinent, i sempre conforme al dret laboral. A més, totes les contractacions que es realitzin en el marc d’aquesta subvenció hauran de complir el que estableix l’apartat 6 d’aquesta convocatòria. - La proposta de tarifes de servei. Per valorar el pla de negoci i el servei cal omplir la taula que es mostra a continuació o, en el seu defecte, emplenar l’apartat del formulari, amb la informació que, en ella, es sol·licita: l’objectiu de transformar el model alimentari de Barcelona. Més informació a https://alimentaciosostenible.barcelona/ca/cuidem-el-planeta/agropolis 27 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 14-3-2022 CVE 202210041243 Pàg. 27-31 https://bop.diba.cat A Àrea d’Economia, Treball, Competitivitat i Hisenda Gerència d’Economia, Recursos i Promoció Econòmica Pla de negoci i model de servei (3 punts) L’entitat disposa de seu social o delegació́ a Sí:__ No__ (Marca amb una X) Barcelona Ubicació del centre de distribució de mercaderies Ubicació d'altres centres de distribució Àmbit geogràfic (per barris o codis postals) on es dona servei (actualment) Àmbit geogràfic (per barris o codis postals) on es vol donar servei en un futur pròxim Flota de vehicles que s'utilitza per fer la distribució de mercaderies Nombre de comandes distribuïdes per dia, per setmana o per mes Tipus de mercaderia que es distribueix (paqueteria, fresc, sec…) Qui són els proveïdors de mercaderies Qui és el client final (per exemple: comerços de barri, client final, empreses…) Nombre de treballadors * O qualsevol altre element que contribueixi a justificar aquest criteri de valoració. CVE2. Impacte econòmic al territori (1,5 punts) Es valorarà: * Que tingui proveïdores o sigui o tingui previst tenir alguna proveïdora entre les empreses del barri o el districte on s’ubiqui el centre. * O qualsevol altre element que contribueixi a justificar el criteri. CVE3. Vincle amb el teixit socioeconòmic del territori (0,5 punts) Es valorarà: * Que l’entitat / empresa sol·licitant contempli sinergies amb altres centres logístics de distribució urbana d’última milla ubicats a la ciutat de Barcelona. * En general, el suport mostrat per part d’entitats del territori cap al projecte de l’entitat / empresa sol·licitant (per mitjà de cartes d’adhesió o d’altres). * O qualsevol altre element que contribueixi a justificar el criteri. 11. QUANTIA DE LA SUBVENCIÓ I CONCEPTES SUBVENCIONABLES La quantia de subvenció màxima que s'atorgarà per projecte serà per un import inferior o igual a 40.000 euros destinada a projectes amb un import final màxim de 50.000 euros en totes les modalitats excepte a modalitat 1 Amunt persianes. A la modalitat 1 l’import màxim a sol·licitar serà un dels següents: • Fins a 20.000 euros destinats a projectes amb un import final màxim de 25.000 euros, per aquells negocis que obrin persiana a locals en planta Baixa entre l’1 de gener de 2022 i el 31 de desembre de 2023 28 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 14-3-2022 CVE 202210041243 Pàg. 28-31 https://bop.diba.cat A Àrea d’Economia, Treball, Competitivitat i Hisenda Gerència d’Economia, Recursos i Promoció Econòmica • Fins a 6.000 euros destinats a projectes amb un import final màxim de 7.500 euros, per a negocis existents ubicats als barris de Pla de Barris54 Modalitat Pressupost disponible Modalitat 1: Amunt persianes 1.180.000 € Modalitat 2: Innovació socioeconòmica i Economia Social i Solidària en sectors estratègics i en clau territorial. 300.000 € Modalitat 3: Foment de l’ocupació de qualitat al 500.000 € territori Modalitat 4: Turisme responsable i sostenible 200.000 € Modalitat 5: Alimentació sostenible i consum 500.000 € responsable Modalitat 6: Centres de distribució urbana de 250.000 € mercaderies d’última milla En cas que no s’exhaureixi el pressupost d’una modalitat amb els projectes atorgats, amb caràcter general, es podrà destinar el romanent a la resta de modalitats. D’acord a l’establert a la clàusula Desena de les Bases, la dotació pressupostària prevista pot ser ampliada per l’òrgan competent abans de la resolució provisional sense necessitat de nova convocatòria i d’acord amb els criteris i requisits establerts per l’article 58 del Reial Decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s’aprova el reglament de la Llei General de Subvencions amb crèdits provinents de convocatòries anteriors que van tenir una despesa inferior a la inicialment prevista, o com a conseqüència d’una generació, ampliació o incorporació de crèdit. L’efectivitat de la quantia addicional estarà condicionada a la declaració de disponibilitat de crèdit. Se subvencionarà un màxim del 80% del pressupost del projecte presentat. Quedarà a càrrec de la persona física o jurídica sol·licitant l'aportació de la resta del cost del projecte. En aquest sentit es recomana que els pressupostos dels projectes presentats s’ajustin a una distribució de despeses que acompleixi la relació del 80% de subvenció i el 20% d’aportació a càrrec de la persona física o jurídica sol·licitant. Pel que fa als costos que podran ser objecte de subvenció, seran subvencionables amb caràcter general les despeses que es relacionen a la clàusula 11.5 de les bases. Ara bé, les despeses per compra d’estocs, béns d’equipament o realització d’obres menors només seran acceptats com a costos elegibles en projectes de les modalitats 1 (Amunt Persianes) i 6 (Centres de distribució urbana de mercaderies d’última milla). Cal tenir present que, en el cas dels béns immobles, només s’admetran despeses d’arrendaments i d’amortització d’obres i d’obres menors de rehabilitació, en els termes previstos a l’apartat 11.5 de les bases. 54 Els barris de Pla de barris són: El Carmel i Can Baró, El Poble-sec, Les Roquetes i Verdum, La Prosperitat, El Turó de la Peira i Can Peguera, El Besòs i el Maresme, El Raval, La Trinitat Nova, La Trinitat Vella, Zona Nord, El Bon Pastor i Baró de Viver, El Gòtic Sud, La Marina, La Verneda i la Pau, Sant Genís dels Agudells i La Teixonera. 29 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 14-3-2022 CVE 202210041243 Pàg. 29-31 https://bop.diba.cat A Àrea d’Economia, Treball, Competitivitat i Hisenda Gerència d’Economia, Recursos i Promoció Econòmica Cal tenir present que, en el marc d’aquesta convocatòria es permet justificar en tiquets un 10% de l’import atorgat fins a un màxim de 300 euros independentment de la subvenció atorgada. Cal tenir present que aquest programa de subvencions permet, amb caràcter excepcional, subcontractar fins al 80% del pressupost del projecte, en aquells casos que l’entitat acrediti degudament no disposar dels mitjans necessaris per desenvolupar les actuacions subcontractades. En cap cas, aquesta subcontractació de serveis podrà tenir cap altra motivació que permetre la seva correcta execució i l’empresa subcontractada haurà de complir els requisits establerts en les Bases, en aquesta convocatòria i a la normativa vigent de contractes del sector públic. 12. PROCEDIMENT DE CONCESSIÓ DE LA SUBVENCIÓ D’acord amb allò que preveu la base reguladora tretzena, el procediment per a la concessió de les subvencions es tramitarà en règim de concurrència competitiva, d'acord amb els principis de publicitat, transparència, concurrència, objectivitat, igualtat, no discriminació, eficàcia i eficiència. L’òrgan instructor del procediment serà la Gerència de l’àmbit material, en aquest cas, la d’Economia, Recursos i Promoció Econòmica. La competència per a l’atorgament i denegació de les subvencions i per la resolució de recursos de reposició, correspondrà a la Primera Tinença d’Alcaldia de l’Ajuntament de Barcelona. La competència per a l’autorització, la disposició i l’obligació de les corresponents despeses correspondrà a la Gerència de l’àmbit material, en aquest cas a la Gerència d’Economia, Recursos i Promoció Econòmica, per a les subvencions atorgades, mitjançant la tramitació dels corresponents documents comptables. Per poder abonar els imports adjudicats cal haver designat el compte bancari de la sol·licitant a través del següent tràmit amb la Tresoreria Municipal: https://seuelectronica.ajuntament.barcelona.cat/oficinavirtual/ca/tramit/20200001426 13. COMISSIÓ DE VALORACIÓ Com a òrgan col·legiat, la Comissió de Valoració elevarà l'informe per a la proposta de resolució provisional. La composició de la Comissió de Valoració inclourà representants de totes aquelles Direccions i Àrees que financin, de manera total o parcial, alguna de les modalitats descrites en aquesta convocatòria. La Comissió de Valoració podrà consultar d’altres interlocutors i informadors vinculats als territoris, com per exemple les Direccions de Serveis a les Persones i al Territori i la Direcció de Comerç, per a la valoració dels projectes presentats. 14. JUSTIFICACIÓ I CONTROL Tal i com s’indica en la clàusula Setzena de les Bases reguladores de la convocatòria, en el moment de la justificació: 30 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 14-3-2022 CVE 202210041243 Pàg. 30-31 https://bop.diba.cat A Àrea d’Economia, Treball, Competitivitat i Hisenda Gerència d’Economia, Recursos i Promoció Econòmica - Els projectes subvencionats per un import igual o superior a 20.000,00 euros, hauran d’aportar Informe d’Auditoria. - Els Projectes subvencionats per un import inferior a 20.000,00 euros hauran d'aportar les factures originals de les subvencions atorgades (es permet justificar el 10% de l’import atorgat en tiquets, fins a un màxim de 300 euros de l’import total del projecte), llevat que optin per presentar informe d’auditoria. En el cas de presentar factures electròniques, caldrà adjuntar una declaració jurada de la persona beneficiària i/o representant legal de l’entitat conforme les factures aportades són les úniques originals (no hi ha altres impressions de les mateixes factures presentades al mateix temps, als efectes i amb les condicions de la justificació de la subvenció municipal, en altres administracions públiques). La no realització de l'activitat subvencionada o l'incompliment de les condicions que van ser considerades per a l'atorgament de la subvenció, així com la manca de justificació o la justificació incompleta o incorrecta de l'activitat subvencionada, pot comportar el reintegrament total o parcial de la subvenció per part de les beneficiàries. M. Eugènia Riera Paino Secretària delegada Barcelona, 10 de març del 2022 31 Powered by TCPDF (www.tcpdf.org) B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 14-3-2022 CVE 202210041243 Pàg. 31-31 https://bop.diba.cat A