Junta Arbitral de Consum Exp. 0035/22 Vista la controvèrsia plantejada en l’assumpte esmentat, la part reclamant manifesta que la part reclamada li ha girat al cobrament de cinc factures per imports idèntics de 21,50€, afegint que només una es correspon a serveis realment prestats, així com que des d’aquest moment va rebre una factura de 114€ i successius talls en la prestació dels serveis, afegint que va efectuar la liquidació del deute pendent amb la part reclamada mitjançant pagament amb targeta per import de 420,20€. La part reclamant sol·licita la devolució dels cobraments indeguts i que es desestimi la reconvenció formulada. La part reclamada manifesta que en referència a la quota de 21,50€, es correspon a un terminal adquirit en data La part reclamada sol·licita es tingui per efectuada reconvenció per import de 43€. La controvèrsia que ha de dirimir l’Òrgan Arbitral es planteja partint dels següents: FETS I AL·LEGACIONS La part reclamant manifesta que la part reclamada li ha girat al cobrament de cinc factures per imports idèntics de 21,50€, afegint que només una es correspon a serveis realment prestats, així com que des d’aquest moment va rebre una factura de 114€ i successius talls en la prestació dels serveis. També manifesta la seva disconformitat amb les al·legacions de la part reclamada, afegint que l’objecte de les actuacions arbitrals és la facturació indeguda anticipada de quatre mensualitats, afegint que va efectuar la liquidació del deute pendent amb la part reclamada mitjançant pagament amb targeta per import de 420,20€. La part reclamant aporta còpia de factures i còpia de pagament amb targeta per import de 420,20€. La part reclamant sol·licita la devolució dels cobraments indeguts i que es desestimi la reconvenció formulada. La part reclamada, en el seu escrit de data manifesta que en referència a la quota de 21,50€, aquesta es correspon a un terminal adquirit en data La part reclamada, en el seu escrit de conclusions de data manifesta que es reitera en les seves al·legacions anteriors, afegint que els imports reclamats es corresponen a l’adquisició d’un terminal amb pagament a terminis. Junta Arbitral de Consum La part reclamada aporta còpia de factures, còpia de contracte, còpia de contracte de venda a terminis. La part reclamada sol·licita es tingui per efectuada reconvenció per import de 43€. AUDIÈNCIA Es va designar l’àrbitre i es va notificar a les parts el caràcter no presencial de l’audiència, que es va fixar per al dia , havent tramès a les parts còpia de les reclamacions i al·legacions presentades, amb l’advertiment que fins a l’inici de l’acte d’audiència, es podrien presentar les al·legacions i proves que estimessin convenients en defensa dels seus interessos, així com la concreció de les seves respectives pretensions. Comença l’acte de la vista amb la intervenció del president, fa referència als punts essencials de la controvèrsia, i dona per finalitzada la vista. Aquest Òrgan Arbitral, considerant els fets detallats, les al·legacions formulades i les proves aportades per les parts, emet els següents: FONAMENTS I. Els poders públics han de garantir la defensa dels consumidors i dels usuaris i han de protegir-ne amb procediments eficaços la seguretat, la salut i els legítims interessos econòmics. II. Les normes jurídiques han d’interpretar-se segons el sentit propi de les seves paraules, en relació amb el context, antecedents històrics i legislatius, i la realitat social dels temps en què han de ser aplicades, atenent fonamentalment a l’esperit i finalitat d’aquelles, havent-se de ponderar l’equitat en l’aplicació de les normes, llevat que la llei permeti expressament que les resolucions puguin descansar de manera exclusiva en l’equitat. III. Els drets s'hauran d'exercir amb conformitat a les exigències de la bona fe, principi general de dret, que ha d'informar tot contracte i obliga a un comportament humà objectivament just, lleial, honrat i lògic, en el sentit d'estar en concordança amb les conseqüències de tot pacte lliurement assumit, qüestió de fet que exigeix cada vegada major atenció delimitativa i de valoració, com a conseqüència de l'aparició de noves activitats, formes i manifestacions socials. Junta Arbitral de Consum IV. L’aplicació de l’equitat en la resolució arbitral, no suposa contravenir el Dret positiu, sinó més aviat atendre a criteris de justícia material, resultant especialment rellevant la justícia del resultat obtingut i la seva coherència amb els principis substantius que han d’inspirar la solució del cas. V. Els usuaris dels serveis de telecomunicacions veuen protegits els seus drets mitjançant la Carta de Drets aprovada pel Reial Decret 899/2009, de 22 de maig. Les normes sectorials específiques, especialment les que tenen relació directa amb productes o serveis d’ús o consum bàsic i necessari, d’ús comú i generalitzat, (serveis de subministrament d’aigua, gas, electricitat, i comunicacions, correus, telèfons i altres serveis de telecomunicacions); cal que siguin interpretades i integrades de conformitat a la legislació general de defensa dels consumidors i usuaris, i avenir-se als principis que s’hi contenen, tant els d’àmbit general estatal, com a la normativa autonòmica; complementarietat d’aquets àmbits normatius, que doten de majors garanties als usuaris i consumidors en els processos d’altes, baixes i canvis d’operador, recollint els punts bàsics que han de figurar en els contractes, en garantia de la informació que han de rebre els usuaris, tant en els processos d’alta, com en les contraprestacions que han de rebre a canvi. VI. L’arbitratge és un procediment dotat d’una major flexibilitat que un procés judicial, la qual cosa no eximeix que, de conformitat al principi de la càrrega de la prova, cada part hagi d’assumir la càrrega de la prova dels fets en els que pretén fonamentar les seves al·legacions i pretensions; de manera que permeti a l’òrgan arbitral sospesar el seu valor probatori, en funció de les circumstàncies de les actuacions i les argumentacions de les parts. Cada part processal haurà de procurar aportar la major quantitat d’elements de judici necessaris i concloents, si bé, serà facultat primordial de l’òrgan arbitral haver de determinar l’admissibilitat, pertinença i la ponderació en la valoració de les proves. En les presents actuacions arbitrals, la part reclamada efectua reconvenció per import de 43€ en el seu escrit de conclusions, però aportant exclusivament i com a prova documental, escrits de manifestacions i factures i sense cap altre document justificatiu de la regularitat contractual vigent en el moment de la controvèrsia, i altres elements probatoris, obviant el fet que correspon a l’operador reclamat, de conformitat a la normativa sectorial aplicable, acreditar la qualitat de la facturació realitzada i l’adequació i regularitat de la mateixa, a les condicions contractuals pactades; fet que cal posar en relació a les manifestacions de la part reclamada, en el seu escrit de conclusions de data on manifesta que efectua reconvenció, però no efectua cap al·legació sobre les manifestacions de la part reclamant, en el sentit que encara té trucades constants de l’assessoria jurídica de la part reclamada, on se li reclama un suposat deute, si bé ha realitzat el pagament de tot el deute pendent, per import de 420,20€ i mitjançant càrrec amb targeta bancària. Junta Arbitral de Consum En les presents actuacions arbitrals, els fets controvertits consisteixen en si s’ha abonat la totalitat del terminal adquirit, i procedeix el retorn de 4 mensualitat que varen ser facturades de manera anticipada; considerant aquest Òrgan arbitral que cal estimar la reclamació, en el sentit de declarar que la part reclamant està al corrent de pagament; desestimant la reconvenció formulada per la part reclamada, per import de 43€ i reconèixer el dret de la part reclamant al reintegrament de 86€ en concepte de cobraments indeguts, així com que la part reclamada no ha donat compliment a allò establert al capítol III, del Títol II de la Carta de drets de l’usuari dels serveis de comunicacions electròniques. Aquesta actuació de la part reclamada, és contrària a les mínimes normes de diligència i professionalitat, infringint el principis bàsics dels usos de les relacions contractuals i de la bona fe de les relacions contractuals, principis que han de considerar-se sempre des de l’òptica de la reciprocitat de les conductes de les diferents parts que integren en comú una relació jurídica, i la seva exigibilitat es projecta sobre les lleialtats d’uns en relació als altres, considerant-se que aquesta actuació de la part reclamada no està d’acord amb els valors ètics de lleialtat i honradesa –article 2 del Codi de comerç. L’Òrgan arbitral, en virtut dels fets i fonaments exposats, i de les al·legacions presentades que consten a les actuacions, adopta, en equitat, al seu bon judici, la següent: RESOLUCIO ARBITRAL ESTIMAR la reclamació reconeixent el dret de la part reclamant a percebre de la part reclamada un import total i per tots els conceptes 86€. La part reclamant haurà de comunicar, en el termini dels 5 dies hàbils següents a la recepció de la notificació d’aquest laude, el número de compte corrent o llibreta d’estalvis a l’òrgan arbitral perquè la part reclamada procedeixi a la devolució de l’esmentat import. La part reclamada haurà de procedir a l’ingrés de la citada quantitat de 86€ en el termini màxim dels 10 dies hàbils següents a la comunicació del número de compte o llibreta per part de l’òrgan arbitral. DESESTIMAR la reconvenció formulada. La part reclamada notificarà a la part reclamant que es troba al corrent de pagaments, i que se’n derivi de la present reclamació. Junta Arbitral de Consum L’operador reclamat donarà de baixa dels fitxers d’incompliment d’obligacions dineràries, en el cas que la part reclamant hi estigués incorporada i la seva incorporació fos derivada d’aquesta reclamació. REQUERIR a la part reclamada per tal que les dades de la part reclamant siguin esborrades dels fitxers de l’operadora reclamada i de tercers a qui les hagi facilitat. RECOLLIR la pretensió de la part reclamant, en el sentit de deixar constància del seu descontentament amb l’atenció rebuda per part del Servei d’Atenció al Client de la part reclamada.