Reglament per a l’equitat de gènere a l’Ajuntament de Barcelona Seguiment de la seva implementació durant 2021 - Avenços destacats Mecanismes d’integració de la perspectiva de gènere en les polítiques públiques 1. Mecanismes d Elaboració del nou Pla per la Justícia de Gènere (2021-2025) amb la participació de: de planificació 64 òrgans 280 persones representants d’entitats de municipals dones, grups feministes o a títol individual d Elaboració d’un nou volum de la col·lecció de Quaderns Metodològics Feministes: “Quadern Metodològic Feminista #5: La incorporació de la perspectiva de gènere en plans i programes”. 2. Mecanismes d21 informes d’impacte de gènere definitius de propostes normatives, instruments de normatius política fiscal i del pressupost municipal: 85,7% (18) reben una valoració d’impacte de gènere positiva, pronosticant que la seva aplicació serà transformadora de desigualtats de gènere. 14,3% (3) són no pertinents o no es pot valorar el seu impacte de gènere. dDe les propostes normatives analitzades durant 2021, no se n’ha aprovat cap amb una avaluació d’impacte de gènere negativa. 9 IIG preliminars 21 IIG definitius La valoració prospectiva Assessorament ? de l’impacte de gènere DSGPT previst de totes les normatives analitzades millora després del procés d’assessorament de la DSGPT. IIG positiu IIG negatiu No es pot valorar 3. Mecanismes dCurs online de comunicació inclusiva de comunicació disponible per tot el personal municipal. Direcció de Serveis de Gènere i Polítiques del Temps Comissió de Seguiment del Reglament Febrer 2022 4. Mecanismes Pressupost municipal Clàusules de gènere en la contractació econòmics municipal 94,9% pressupost clàusules de analitzat 9 gènere possibles 1.043,4 milions d’euros (dels 1.099 M € plecs amb clàusules analitzats de Capítols 2 i 4), és 283 de gènere transformador de desigualtats de gènere. 658 clàusules als plecs 2021 Les més A Pla d’Igualtat. habituals A Comunicació inclusiva. dEl pressupost transformador de les A Mesures contra l’assetjament desigualtats de gènere ha passat del: sexual i per raó de sexe. 15% 94,9% 44 15 658 clàusules clàusules 2017 2022 2017 2021 Èxit del desplegament de l’estratègia de transversalitat de gènere en l’àmbit econòmic. 5. Mecanismes dIII Pla d’igualtat intern: “Pla d’Igualtat d15 ens participats disposen d’un de gestió i entre dones i homes 2020-2023” de protocol de prevenció i abordatge relacions de l’Ajuntament de Barcelona. de l’assetjament, 4 l’estan preparant personal i 1 l’està revisant. dProtocol per a la prevenció, la detecció, l’actuació i la resolució de situacions d’assetjament sexual i d’assetjament per raó 3.480 de sexe. dtreballadores (2235 dones) i treballadores (1245 homes) de d16 dels 21 ens participats (subjectes a l’Ajuntament formades al curs l’obligació legal d’elaborar un Pla d’igualtat) online (obligatori) de prevenció ja disposen de Plans d’igualtat i 3 més sexual i per raó de sexe. l’estan desenvolupant. Ens participats amb Pla d’Igualtat: 58,8% 76,19% 2020 2021 6. Mecanismes 10 informes, estudis i enquestes liderats i/o grans enquestes de sistemes revisats des de la perspectiva de gènere. 4 municipals revisades. d’informació i recollida de dades Enquestes amb perspectiva 52% 75% de gènere: 2016 2020 2021 Formació al personal municipal sobre “La variable sexe: incorporació sistemàtica de la variable de sexe en la recollida de dades dels serveis i òrgans municipals”. Direcció de Serveis de Gènere i Polítiques del Temps Comissió de Seguiment del Reglament Febrer 2022 7. Mecanismes 2021 52 persones han superat 129 persones han superat formatius el curs “com incor- aquest curs des de 2019. porar la perspectiva de gènere a la teva 94 preinscripcions feina?” pel 2022. 2020 Formació per l’aplicació Formació per l’aplicació de la transversalitat 2021 de la transversalitat de de gènere al govern gènere al govern local, local, dirigida a l’Equip dirigida a regidores i de Govern i al personal regidors (que no formen gerencial. part de l’Equip de Govern). 8. Mecanismes Processos participatius: de participació 3% 69,2% A Compten amb entitats de dones. 2017 A Inclouen criteris o accions 2021 de gènere. Estructures d’impuls de les polítiques de gènere d Òrgans d’impuls de les polítiques de gènere (articles 19-23): • Direcció de Serveis de Feminismes i LGTBI: Departament de Prevenció de les Violències Masclistes; Departament de Promoció dels Drets de les Dones i LGTBI. • Direcció de Serveis a la Infància i SARA de l’IMSS: Departament d’Atenció i Acollida per Violència Masclista. • Direcció de Serveis de Gènere i Polítiques de Temps: Aplicació de la transversalitat de gènere a l’Ajuntament de Barcelona. (Depèn de la Gerència municipal, òrgan de màxim nivell executiu). • Departament d’Igualtat: Impuls de la igualtat de gènere en les polítiques de personal de l’Ajuntament de Barcelona. • Direcció de Serveis d’Envelliment i Cures: Espai Barcelona Cuida. • Barcelona Activa: Disposa de personal referent per l’impuls de l’equitat de gènere en les polítiques de promoció econòmica i ocupació. dUnitats de Transversalitat de Gènere (article 21): 5 ens participats amb UTG: Organismes Autònoms amb UTG: • Barcelona Activa SAU SPM. 2 • Institut Municipal de Serveis • Barcelona de Serveis Municipals, SA. Socials (IMSS). • Cementiris de Barcelona, SA. • Institut Barcelona Esports (IBE). • Institut Municipal de Parcs i Jardins. • Foment de Ciutat, SA. Direcció de Serveis de Gènere i Polítiques del Temps Comissió de Seguiment del Reglament Febrer 2022