Direcció de Turisme Gerència d’Ocupació, Empresa i Turisme Reglament de funcionament intern del Consell Turisme i Ciutat Preàmbul 1. La ciutat de Barcelona disposa d’un règim especial reconegut a l’article 89 del vigent Estatut d’Autonomia de Catalunya: la Carta municipal de Barcelona, aprovada per Llei 22/1998, de 30 de desembre, i la Llei estatal 1/2006, de 13 de març, del règim especial del municipi de Barcelona. L’article 30 de la Carta municipal garanteix la participació ciutadana, especialment en les matèries que afecten més directament la qualitat de vida dels ciutadans, i el seu article 36.2 contempla expressament que s’ha de determinar per reglament la constitució dels consells sectorials, en exercici de la potestat d’autoorganització municipal que correspon, de conformitat amb l’article 26.2, al Consell Municipal. Per acord del Plenari del Consell Municipal de l’Ajuntament de Barcelona de 22 de novembre de 2002, es van aprovar les Normes reguladores de la participació ciutadana, en què es recull el compromís adquirit per la corporació en la Carta Europea de Salvaguarda dels Drets Humans a la Ciutat, relatiu no solament a garantir la participació, sinó també a promoure-la activament. En les Normes reguladores de la participació ciutadana es regulen en termes generals la creació, regulació, composició i selecció dels membres, els òrgans, les funcions i la fusió i dissolució dels consells sectorials, però la seva regulació en concret correspon als reglaments de funcionament intern. 2. Barcelona ha esdevingut una destinació turística de primer ordre internacional. El turisme, s’ha desenvolupat en les darreres dècades com un dels trets característics de les grans ciutats i, si bé genera notables beneficis, és també la causa d’un conjunt d’externalitats que tenen efectes negatius sobre la dinàmica urbana. Aquesta dualitat, inherent a l’activitat turística, fa necessària la construcció d’un espai regular de participació i diàleg amb la ciutadania i el conjunt d’agents implicats, que garanteixi l’equilibri i l’harmonització dels usos urbans amb l’objectiu de garantir la qualitat de vida de la ciutadania i una bona experiència als visitants de la ciutat. El desenvolupament d’estructures de participació ciutadana és, per tant, un dels reptes més immediats de la política de planificació i gestió del turisme. El Pla Estratègic de Turisme 2010-2015, que es va presentar al Plenari del Consell Municipal el 29 d’octubre de 2010, ja plantejava la necessitat de crear un consell de participació formalitzant un ampli espai de debat i reflexió compartit entre tots els actors implicats. Ja llavors es proposava disposar d‘un ampli espai de participació, contrast i seguiment de les línies mestres del Pla Estratègic, un consell amb una composició que respongués als criteris de pluralitat i transversalitat i amb màxima representació. Des del 2011, Barcelona compta amb la certificació de turisme responsable Biosphere que respon als criteris globals de sostenibilitat turística fixats pel Global Sustainable Tourism Council. El criteri B.4.1. de la certificació Biosphere assenyala que la destinació ha de 1 Direcció de Turisme Gerència d’Ocupació, Empresa i Turisme posseir un sistema que fomenti la participació pública en l’elaboració i posada en funcionament dels plans i presa de decisions. El Consell de Ciutat, en la seva declaració sobre el turisme aprovada el 10 de novembre de 2014 considerava que «un tema tan important i transcendent com aquest, s’ha de tractar i debatre amb profunditat entre els agents implicats: representants sindicals, veïnals empresarials, no només del sector hoteler, sinó també representants del petit comerç. Així mateix, totes les forces polítiques del consistori tenen el deure de treballar plegats per trobar-hi solucions». Les Bases per a un Pacte Local per a la gestió i promoció d’un turisme responsable i sostenible, elaborades pel procés dut a terme entre els mesos de gener i abril de 2015 anomenat «Barcelona, ciutat i Turisme. Diàleg per a un turisme sostenible», torna a insistir en la necessitat de «crear marcs de treball participatiu entre els diferents agents implicats en el turisme, públics, privats i ciutadania». Finalment, en la sessió extraordinària de 24 de juliol de 2015 el Plenari del Consell Municipal, s’ha presentat la mesura de Govern Impuls del procés participatiu sobre el model turístic de Barcelona i s’ha aprovat la creació del Consell Turisme i Ciutat, com a òrgan de participació ciutadana sectorial en l’àmbit de les polítiques i estratègies sobre el turisme a la ciutat, i s’han fixat les regles bàsiques de composició i funcionament que resulta necessari desplegar mitjançant l’aprovació del Reglament de funcionament intern. 3. El Reglament s’estructura en dos títols, quatre disposicions addicionals i una disposició final. El títol 1, que conté les disposicions generals, inclou la naturalesa del Consell Turisme i Ciutat i les seves funcions. El títol 2, relatiu a l’organització i el funcionament, estableix un sistema organitzatiu sobre la base d’un òrgans necessaris: la Presidència, les Vicepresidències, el Plenari i la Comissió Permanent, i d’uns òrgans facultatius, els Grups de Treball. L’article 4 també contempla l’existència d’una Secretaria Tècnica, amb funcions d’òrgan de suport. El capítol 1 regula la Presidència, que correspon a l’alcalde o alcaldessa, o regidor o regidora en qui delegui, i les Vicepresidències, en nombre de tres per a persones representants del moviment veïnal, del sector del turisme i del moviment sindical. El capítol 2 regula el Plenari, òrgan de màxima representació, debat i decisió, pel que fa a la seva composició, la durada de la representació i el seu funcionament. L’article 11 preveu un sistema de relacions amb el Consell de Ciutat, mitjançant l’emissió d’un informe anual i del nomenament d’una persona que representi el Consell Turisme i Ciutat. El capítol 3 regula la naturalesa, la composició, les funcions i el funcionament de la Comissió Permanent, com a òrgan encarregat de vetllar per l’impuls i el bon funcionament del Consell Turisme i Ciutat. El capítol 4 regula la Secretaria Tècnica i el capítol 5 els Grups de Treball, que pot crear la Comissió Permanent. La disposició addicional primera preveu l’adscripció funcional del Consell Turisme i Ciutat a la Primera Tinència d’Alcaldia, conforme a l’acord plenari de 24 de juliol de 2015. La disposició addicional segona estableix la necessitat de crear un cens d’entitats i institucions, 2 Direcció de Turisme Gerència d’Ocupació, Empresa i Turisme el qual esdevindrà el cens electoral. La disposició addicional tercera preveu la creació d’un espai virtual d’informació i comunicació i la disposició addicional quarta regula el règim supletori per al funcionament del Consell Turisme i Ciutat. Per últim, la disposició final preveu l’entrada en vigor immediata del Reglament atès el seu caràcter organitzatiu. Títol 1 Disposicions generals Article 1. Naturalesa del Consell 1. El Consell Turisme i Ciutat és un òrgan de participació sectorial de l’Ajuntament de Barcelona en l’àmbit de les polítiques i estratègies sobre el turisme a la ciutat, creat per acord del Consell Municipal de 24 de juliol de 2015 de conformitat amb el que preveu l’article 19 de les Normes reguladores de la participació ciutadana amb l’objectiu de garantir la qualitat de vida de la ciutadania i una bona experiència als visitants de la ciutat. 2. El Consell Turisme i Ciutat es crea amb la voluntat de l’Ajuntament de Barcelona de contribuir al compliment dels articles 30 i següents de la Carta municipal de Barcelona, que garanteix la participació ciutadana, especialment en les matèries que afecten més directament la qualitat de vida dels ciutadans. Article 2. Funcions 1. Són funcions del Consell Turisme i Ciutat: a) Assessorar el govern municipal sobre les iniciatives, les polítiques i les línies estratègiques de l’acció municipal en l’àmbit del turisme des d’una perspectiva transversal. b) Proposar mesures d’actuació referides al turisme i a garantir la seva sostenibilitat. c) Elaborar estudis o dictàmens sobre temes propis del seu àmbit sectorial, a petició de l’Alcaldia. d) Elaborar un informe anual sobre la situació del turisme a la ciutat de Barcelona, que incorpori, entre d’altres elements, la avaluació del seu impacte, propostes de millora, línies d’actuació municipal, les actuacions més destacades que s’hagin realitzat en aquest camp i identifiqui alertes per tal de poder actuar en la prevenció de conflictes. 2. Les funcions del Consell Turisme i Ciutat s’exerceixen mitjançant l’elaboració d’informes, dictàmens, propostes i suggeriments que tenen caràcter de recomanació per als òrgans del govern municipal, no essent, en cap cas, vinculants. Títol 2 Organització i funcionament Article 3. Òrgans del Consell 1. Són òrgans del Consell Turisme i Ciutat: la Presidència, les Vicepresidències, el Plenari i la Comissió Permanent. 3 Direcció de Turisme Gerència d’Ocupació, Empresa i Turisme 2. La Comissió Permanent, en la forma i l’abast establert en l’article 15, pot acordar la creació de Grups de Treball. Article 4. La Secretaria Tècnica 1. L’Ajuntament de Barcelona ha de posar a disposició del Consell Turisme i Ciutat una Secretaria Tècnica, que dóna suport, impuls i dinamització als seus òrgans, i que ha de comptar amb els recursos humans i mitjans materials necessaris. 2. La persona que exerceix les funcions de la Secretaria Tècnica és designada per l’Ajuntament de Barcelona. Capítol 1 De la Presidència i les Vicepresidències Article 5. La Presidència 1. La Presidència del Consell Turisme i Ciutat correspon a l’alcalde o alcaldessa, que pot delegar en el regidor o regidora responsable de la matèria. 2. Correspon a la Presidència: a) Convocar i presidir les sessions del Plenari i de la Comissió Permanent. b) Establir l’ordre del dia dels òrgans col·legiats que presideix. c) Representar el Consell. d) Donar el vistiplau a les actes i certificacions dels acords. e) Traslladar als òrgans de govern i de gestió municipal les propostes, els informes i les iniciatives, f) La resta de funcions que li són pròpies amb relació al funcionament d’un òrgan col·legiat. Article 6. Les Vicepresidències 1. Les Vicepresidències han de ser assumides per membres del Consell representants de les institucions i entitats que hi són presents en la forma següent: a) La Vicepresidència primera és per a una persona membre en representació del moviment veïnal. b) La Vicepresidència segona és per a una persona membre en representació del sector turístic empresarial. c) La Vicepresidència tercera és per a una persona membre en representació del moviment sindical. 2. Les persones titulars de les Vicepresidències són elegides en la sessió de constitució del Plenari del Consell a l’inici del mandat i nomenades per l’alcalde o alcaldessa. En cada renovació del Consell, i per tal d’afavorir la rotació del càrrec, les entitats que assumeixin les Vicepresidències hauran d’esperar un període d’un mandat a optar a ser reelegides 4 Direcció de Turisme Gerència d’Ocupació, Empresa i Turisme 3. Les persones titulars de les Vicepresidències duen a terme funcions de col·laboració i assistència a la Presidència. Capítol 2 Del Plenari Article 7. Naturalesa i composició 1. El Plenari és l’òrgan de màxima representació, debat i decisió del Consell Turisme i Ciutat, i el nomenament o designació de llurs membres correspon a l’Alcaldia. 2. El Plenari està integrat per: a) La Presidència. b) Les Vicepresidències. c) Un regidor o regidora, en representació de cada Grup municipal de l’Ajuntament, amb veu i sense vot. d) Les persones representants d’entitats i institucions següents: 1) Sis en representació del sector ciutadà i veïnal. 2) Sis en representació del sector turístic empresarial. 3) Tres en representació dels sector comerç i 1 en representació del sector restauració 4) Dues en representació dels sectors cultural i esportiu. 5) Dues en representació dels sindicats. 6) Dues en representació de les entitats ambientals. 7) Dues en representació de les entitats i els grups socials. 8) Una entitat per districte, que és escollida per cada Districte entre aquelles que formen part de la Comissió de Seguiment del Consell de Barri de manera rotativa cada renovació del Consell Totes les entitats, tant de territori com les de sector temàtic, per ser candidates i poder ser escollides han d’estar inscrites en el Fitxer General d’Entitats Ciutadanes. Les eleccions es realitzaran segons el procediment definit per la normativa d’elecció dels Consells Municipals de participació ciutadana. e) Dotze persones expertes de l’àmbit professional, acadèmic i científic i personalitats de reconeguda vàlua dins del sector a títol individual mitjançant un procediment amb base electiva, a partir d’una llista de candidats elaborada per la Secretaria Tècnica amb les aportacions de totes les entitats. f) Sis tècnics o tècniques municipals nomenades per la Presidència del Consell. Participen en les sessions del Plenari amb veu però sense vot. Article 8. Durada La representació de totes les persones membres del Consell té una durada de quatre anys. 5 Direcció de Turisme Gerència d’Ocupació, Empresa i Turisme Article 9. La Secretaria Les funcions de la Secretaria del Plenari i de la Comissió Permanent corresponen al secretari general de l’Ajuntament de Barcelona o persona en qui delegui, que participa a les sessions amb veu però sense vot i aixeca les actes corresponents. Article 10. Funcionament del Plenari 1. El Plenari fa un mínim de dues sessions ordinàries cada any. Pot fer sessions extraordinàries quan la Presidència les convoqui, per iniciativa pròpia o a petició d’una quarta part del nombre legal de persones membres. 2. El Plenari es constitueix vàlidament, en una única convocatòria, amb l’assistència d’un terç del seu nombre legal de membres amb dret a vot. Aquest quòrum s’ha de mantenir al llarg de tota la sessió. Cal igualment l’assistència de les persones que realitzin funcions de Presidència i Secretaria o de les que, en cada cas, les substitueixin. 3. Poden assistir a les sessions del Consell els membres del govern i els càrrecs de l’Administració municipal que siguin requerits a l’efecte per la Presidència, amb la finalitat d’informar sobre els assumptes propis del seu àmbit sectorial, així com la Síndica per pròpia iniciativa, segons estableix el seu reglament. 4. Les sessions del Plenari són públiques. S’han de convocar acompanyades amb l’ordre del dia corresponent, amb una antelació mínima de cinc dies hàbils, excepte les extraordinàries que es convoquen almenys dos dies hàbils abans. 5. Els acords del Plenari s’adopten per majoria de les persones assistents, amb vot diriment de la Presidència en cas d’empat. Article 11. Relacions amb el Consell de Ciutat 1. El Consell Turisme i Ciutat remet un cop a l’any un informe, donant compte de la seva activitat, al Consell de Ciutat. Aquest informe s’ha de difondre a totes les entitats del sector. 2. El Consell Turisme i Ciutat ha d’escollir una persona, d’entre els representants d’entitats i institucions, perquè el representi en el Consell de Ciutat. Capítol 3 De la Comissió Permanent Article 12. Naturalesa, composició i funcions 1. La Comissió Permanent és l’òrgan encarregat de vetllar per l’impuls i bon funcionament del Consell Turisme i Ciutat i assumeix les funcions d’informar, estudiar i deliberar els assumptes que s’han de debatre en el Plenari. 2. La Comissió Permanent s’integra per la Presidència, les Vicepresidències, fins a un màxim de vuit representants de les entitats i institucions, i tres persones expertes. També en formen part una persona representant de cada Grup municipal i dos tècnics o tècniques municipals, amb veu però sense vot. 6 Direcció de Turisme Gerència d’Ocupació, Empresa i Turisme Assisteix a les seves reunions la persona titular de la Secretaria Tècnica, amb veu però sense vot. 3. Les persones membres de la Comissió Permanent s’elegeixen el mateix dia de la constitució del Plenari. 4. La Comissió Permanent és l’òrgan responsable d’articular els mecanismes que possibilitin assolir les funcions que té encomanades el Consell. A més té les següents funcions: a) Elaborar els projectes, les propostes de resolució i els informes sobre matèries que són competència del Plenari. b) Aprovar les propostes realitzades per la Secretaria Tècnica i que no siguin competència del Plenari. Article 13. Funcionament 1. La Comissió Permanent es reuneix de manera ordinària com a mínim un cop cada trimestre, i pot fer les reunions extraordinàries que estimi oportunes a proposta de la Presidència o d’un terç de les persones membres de la Comissió. 2. La convocatòria de les sessions han d’anar acompanyada amb l’ordre del dia corresponent, el qual s’ha de distribuir entre els i les membres amb una antelació mínima de cinc dies hàbils. Les sessions extraordinàries s’han de convocar, com a mínim, dos dies hàbils abans. 3. A la Comissió Permanent s’aplica supletòriament el règim de funcionament del Plenari. 4. La Presidència de la Comissió Permanent pot convidar les persones responsables dels Grups de Treball a les seves reunions, i també aquelles persones que cregui oportú. Capítol 4 De la Secretaria Tècnica Article 14. Funcions 1. En general, correspon a la Secretaria Tècnica del Consell totes aquelles tasques que tinguin per objectiu dinamitzar-lo, alhora que porta a terme les decisions executives dictades per la Comissió Permanent i el Plenari, i atén les indicacions suggerides pels Grups de Treball. 2. En concret són funcions de la Secretaria Tècnica: a) Facilitar el suport tècnic i logístic necessari pel bon funcionament del Consell i dels seus Grups de Treball. b) Vetllar per a la implicació de les persones membres del Consell i la seva consolidació. c) Assessorar i donar suport tècnic a totes les persones membres del Consell en tots aquells temes que tinguin relació amb l’objecte i competències del mateix Consell. 7 Direcció de Turisme Gerència d’Ocupació, Empresa i Turisme d) Impulsar i dinamitzar les tasques dels diferents Grups de Treball, fent el seu seguiment, especialment pel que fa a l’elaboració, coordinació i relació amb altres dependències municipals. e) Facilitar l’execució de les decisions dictades per la Comissió Permanent i el Plenari. f) Atendre les indicacions suggerides pels Grups de Treball. g) Canalitzar la participació de les entitats membres del Consell i els seus Grups de Treball en les iniciatives i actuacions impulsades per d’altres departaments municipals. Capítol 5 Dels Grups de Treball Article 15. Creació i composició 1. La Comissió Permanent pot crear Grups de Treball de caràcter permanent o puntual d’acord amb les funcions i prioritats d’actuació del Consell. 2. Els Grups de Treball reporten a la Comissió Permanent a través d’una persona representant. 3. Els Grups de Treball poden ser de caràcter obert, sense limitar-se només a les persones membres del Consell. Poden estar integrats per: a) Membres del Consell. b) Membres d’entitats i institucions. c) Persones proposades com a especialistes en els diferents temes objecte d'estudi. Disposició addicional primera. Adscripció funcional 1. El Consell Turisme i Ciutat s’adscriu funcionalment a la Primera Tinència d’Alcaldia, que li dóna suport tècnic i administratiu a través de la Direcció de Turisme de la Gerència d’Ocupació, Empresa i Turisme. 2. Els temes sobre els quals el Consell ha d’assessorar són sotmesos a la Presidència pel primer o primera tinent d’alcalde. Disposició addicional segona. Cens d’entitats i institucions S’ha d’elaborar un cens de totes les entitats i institucions de l’àmbit turisme dins del Fitxer General d’Entitats Ciutadanes. Aquest cens esdevindrà el cos electoral. Disposició addicional tercera. Espai virtual d’informació i comunicació S’ha de crear un espai virtual d’informació i comunicació del Consell Turisme i Ciutat amb la finalitat d’afavorir la participació, agilitzar les tasques dels seus membres i assegurar una adequada circulació de la informació. 8 Direcció de Turisme Gerència d’Ocupació, Empresa i Turisme Disposició addicional quarta. Règim supletori En allò no previst per aquest Reglament, el Consell Turisme i Ciutat es regula per la Carta municipal de Barcelona, les Normes reguladores de la participació ciutadana, el Reglament orgànic municipal i la resta de normativa municipal, a més de la legislació autonòmica i estatal d’aplicació. Disposició final. Entrada en vigor Aquest Reglament entra en vigor l’endemà de la seva publicació en el Butlletí Oficial de la Província de Barcelona. 9