GASETA MUNICIPAL 19 d’abril del 2022 CSV: 4790-9f26-94fd-69b2 Disposicions generals – Decrets de l'Alcaldia DECRET D'ALCALDIA S1/D/2022-148 de 7 d'abril, pel qual es crea la Comissió Interdepartamental d'Interculturalitat de l'Ajuntament de Barcelona. Decret. Una de les principals transformacions socials que ha viscut la ciutat de Barcelona en els darrers anys ha estat el gran increment de la diversitat d'origen i contextos culturals diversos dels seus veïns i veïnes, fins al punt que el 29% de les persones empadronades a la ciutat en 2021 han nascut en un país estranger. Aquest gran augment de la diversitat ha fet canviar de forma radical com els serveis, programes i equipaments municipals serveixen al conjunt de la ciutadania. De cara als propers anys s'albira un increment encara més gran d'aquesta diversitat. L'adaptació del conjunt de serveis i programes municipals a la nova realitat canviant és una prioritat de l'Ajuntament de Barcelona atesa la voluntat i el compromís de servei públic, definit com un dels valors de l'Ajuntament. En aquest sentit només des de la transversalitat es podrà donar resposta a aquest gran repte. En consonància aquesta exigència, l'Ajuntament de Barcelona des de la sisena Tinència d'Alcaldia de Cultura, Educació, Ciència i Comunitat i del Comissionat de Diàleg Intercultural i Pluralisme Religiós, ha impulsat el procés d'elaboració del Pla intercultural de la ciutat que s'ha presentat al plenari municipal el maig del 2021. El Departament d'Interculturalitat i Pluralisme Religiós és el responsable d'impulsar i fer el seguiment del Pla Barcelona interculturalitat 2021-2030 i de la Mesura de Govern Avançar cap a la interculturalitat. Instruments i mecanismes de governança presentada al plenari municipal el maig de 2021. El fet que la diversitat afecti a la majoria de serveis municipals, i que aquests estan adscrits a diferents dependències municipals fa que els processos i la manera d'atendre la ciutadania s'hagin de coordinar per tal de configurar un model d'Ajuntament més ajustat a la realitat canviant i plenament al servei dels ciutadans i ciutadanes cada cop més diversos. En conseqüència, i en ús de les facultats conferides a aquesta Alcaldia per l'article 13 de la Carta Municipal de Barcelona i l'article 22 del Reglament Orgànic Municipal, Disposo, Primer. Crear la Comissió Interdepartamental d'Interculturalitat de l'Ajuntament de Barcelona, amb la participació de les àrees municipals implicades. Segon. L'Objectiu de la Comissió és impulsar la interculturalitat de manera transversal dins de l'organització municipal, garantir la governança de la perspectiva intercultural a la ciutat de 1 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 19 d’abril del 2022 CSV: 4790-9f26-94fd-69b2 Barcelona, i facilitar l'execució i desenvolupament del nou Pla Barcelona Interculturalitat 2021-2030. Tercer. Composició: la Comissió estarà integrada pels membres següents: Presidència: - El/la sisè tinent d'alcaldia de Cultura, Educació Ciència i Comunitat Vicepresidència: - El/la gerent municipal Membres: - El/la gerent de Cultura, Educació, Ciència i Comunitat - El/la gerent d'Economia, Recursos i Promoció econòmica - El/la gerent d'Ecologia Urbana - El/la gerent de Drets Socials, Justícia Global, Feminismes i LGTBi - El/la gerent de Seguretat i Prevenció - El/la gerent de Coordinació territorial i proximitat - El/la gerent de Persones i desenvolupament Organitzatiu - El/la gerent d'Habitatge - El/la gerent de Barcelona Activa - El/la gerent/a del Consorci d'Educació de Barcelona - La direcció de Comunicació - La direcció de Coordinació de Contractació - La direcció de l'Oficina Municipal de Dades - Cap de departament d'Interculturalitat i Pluralisme Religiós Secretaria Tècnica: - Tècnic/a de la Direcció de Interculturalitat i Pluralisme Religiós En qualsevol moment la Presidència pot proposar la modificació de la composició de la Comissió vetllant per la presència de les àrees implicades. En funció de l'ordre del dia de la sessió es podrà convidar altres gerències o direccions municipals. 2 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 19 d’abril del 2022 CSV: 4790-9f26-94fd-69b2 De la comissió en podran sortir grups de treball puntuals amb data d'inici i final per treballar aspectes concrets d'interès. Aquests grups podran estar formats per les mateixes persones membres de la Comissió o per aquelles dels seus equips en qui deleguin. Els membres de la Comissió Interdepartamental d'Interculturalitat seran nomenats per Decret d'Alcaldia. Quart. Assignar a la Comissió les funcions següents: Coordinar les àrees municipals per aconseguir una visió transversal de la Interculturalitat en tota l'organització municipal. 1. Acordar compromisos amb les diferents àrees. 2. Establir indicadors en cada àrea de bretxa i seguiment. 3. Determinar interlocucions tècniques. 4. Elaborar plans d'acció interns de cada àrea. 5. Definir projectes comuns de col·laboració entre diferents àrees. 6. Fer seguiment de compromisos. 7. Valorar informes de seguiment anual. 8. Fer el seguiment de la implementació del pla Barcelona Interculturalitat 2021-2030. 9. Vetllar per la perspectiva de gènere dins les actuacions d'interculturalitat com un element fonamental per a superar dobles discriminacions. Cinquè. Establir les normes de funcionament següents: La Comissió és reunirà, com a mínim, un cop al semestre, sense perjudici que es puguin efectuar convocatòries urgents. La coordinació i convocatòria de la Comissió recau en el Departament d'Interculturalitat i Pluralisme Religiós. Les convocatòries s'enviaran amb un mínim de quinze dies naturals d'antelació, excepte en les convocatòries urgents. Les funcions de la Secretaria Tècnica són la redacció de l'ordre del dia, la preparació de la documentació, la preparació dels informes de seguiment del pla Barcelona Interculturalitat 2021-2030, l'elaboració de l'acta i el seguiment dels acords de les reunions de la Comissió. Barcelona, 7 d’abril de 2022. L’alcaldessa, Ada Colau Ballano. 3 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007