Junta Arbitral de Consum Exp. 0849/21 Vista la controvèrsia plantejada en l’assumpte esmentat, la part reclamant manifesta que va rebre una oferta comercial telefònica que la part reclamada ha incomplert, afegint que consistia en una quota mensual de 27€ tot inclòs, que no va ser respectada des de la primera factura. La part reclamant sol·licita que es declari que està al corrent de pagament i una indemnització. La part reclamada manifesta que un cop revisades les factures, han realitzat dos abonaments de 30,02€ i 13,31€, per esmenar l’error de la facturació realitzada, afegint que l’oferta comercial realitzada a la part reclamant, que consta en els seus sistemes, és d’una quota mensual de 27€, durant només 3 mesos. La part reclamada sol·licita es tingui per efectuada reconvenció per import de 348,96€. La controvèrsia que ha de dirimir l’Òrgan arbitral es planteja partint dels següents: FETS I AL·LEGACIONS La part reclamant manifesta que va rebre una oferta comercial telefònica que la part reclamada ha incomplert, afegint que consistia en una quota mensual de 27€ tot inclòs, que no va ser respectada des de la primera factura. També manifesta la seva disconformitat amb les al·legacions de la part reclamada, afegint que al tornar a la seva anterior operadora, ha perdut una quota que tenia per sempre. La part reclamant aporta còpia de factures, còpia de la carta de la part reclamada de data , còpia d’oferta comercial, còpia de contracte i còpia de correus electrònics. La part reclamant sol·licita que es declari que està al corrent de pagament, i una indemnització. La part reclamada manifesta que l’oferta comercial realitzada a la part reclamant de data que consta en els seus sistemes, és d’una quota mensual de 27€, durant 3 mesos, afegint que un cop revisades les factures han realitzat dos abonaments de 30,02€ i 13,31€, per esmenar l’error de la facturació realitzada. També manifesta que la línia fixa i una línia mòbil ha estat desactivada amb data , afegint que la part reclamant té una línia mòbil activa amb la part reclamada, però suspesa per impagament; havent-se efectuat reconvenció per import de 304,17€, en l’escrit de la part reclamada de data Junta Arbitral de Consum La part reclamada aporta còpia d’oferta comercial i còpia de factures. La part reclamada sol·licita es tingui per efectuada reconvenció per import de 348,96€. AUDIÈNCIA Es va designar l’àrbitre i es va notificar a les parts el caràcter no presencial de l’audiència, que es va fixar per al dia , havent tramès a les parts còpia de les reclamacions i al·legacions presentades, amb l’advertiment que fins a l’inici de l’acte d’audiència, es podrien presentar les al·legacions i proves que estimessin convenients en defensa dels seus interessos, així com la concreció de les seves respectives pretensions. Comença l’acte de la vista amb la intervenció del president, fa referència als punts essencials de la controvèrsia, i dona per finalitzada la vista. Aquest Òrgan Arbitral, considerant els fets detallats, les al·legacions formulades i les proves aportades per les parts, emet els següents: FONAMENTS I. Els poders públics han de garantir la defensa dels consumidors i dels usuaris i han de protegir amb procediments eficaços la seguretat, la salut i els legítims interessos econòmics. II. L’aplicació de l’equitat en la resolució arbitral, no suposa contravenir el Dret positiu, sinó més aviat atendre a criteris de justícia material, resultant especialment rellevant la justícia del resultat obtingut i la seva coherència amb els principis substantius que han d’inspirar la solució del cas. III. Les normes jurídiques han d’interpretar-se segons el sentit propi de les seves paraules, en relació amb el context, antecedents històrics i legislatius, i la realitat social dels temps en què han de ser aplicades, atenent fonamentalment a l’esperit i finalitat d’aquelles, havent-se de ponderar l’equitat en la aplicació de les normes, llevat que la llei permeti expressament que les resolucions puguin descansar de manera exclusiva en l’equitat. IV. Els drets s'hauran d'exercir amb conformitat a les exigències de la bona fe, principi general de dret, que ha d'informar tot contracte i obliga a un comportament humà Junta Arbitral de Consum objectivament just, lleial, honrat i lògic, en el sentit d'estar en concordança amb les conseqüències de tot pacte lliurement assumit, qüestió de fet que exigeix cada vegada major atenció delimitativa i de valoració, com a conseqüència de l'aparició de noves activitats, formes i manifestacions socials. V. Els usuaris dels serveis de telecomunicacions veuen protegits els seus drets mitjançant la Carta de Drets aprovada pel Reial Decret 899/2009, de 22 de maig. Les normes sectorials específiques, especialment les que tenen relació directa amb productes o serveis d’us o consum bàsic i necessari, d’ús comú i generalitzat, (serveis de subministrament d’aigua, gas, electricitat, i comunicacions, correus, telèfons i altres serveis de telecomunicacions); cal que siguin interpretades i integrades de conformitat a la legislació general de defensa dels consumidors i usuaris, i avenir-se als principis que s’hi contenen, tant els d’àmbit general estatal, com de la normativa autonòmica; complementarietat d’aquets àmbits normatius, que doten de majors garanties als usuaris i consumidors en els processos d’altes, baixes i canvis d’operador, recollint els punts bàsics que han de figurar en els contractes, en garantia de la informació que han de rebre els usuaris, tant en els processos d’alta, com en les contraprestacions que han de rebre a canvi, o en altres productes o serveis, com els d’itinerància. VI. L’arbitratge és un procediment dotat d’una major flexibilitat que un procés judicial, la qual cosa no eximeix que, de conformitat al principi de la càrrega de la prova, cada part hagi d’assumir la càrrega de la prova dels fets en els que pretén fonamentar les seves al·legacions i pretensions; de manera que permeti a l’Òrgan arbitral sospesar el seu valor probatori, en funció de les circumstàncies de les actuacions i les argumentacions de les parts. Cada part processal haurà de procurar aportar la major quantitat d’elements de judici necessaris i concloents, si bé, serà facultat primordial de l’Òrgan arbitral haver de determinar l’admissibilitat, pertinença i la ponderació en la valoració de les proves. En les presents actuacions arbitrals, la part reclamada aporta exclusivament i com a prova documental, escrits de manifestacions, sense cap altre document justificatiu de la regularitat contractual, i altres elements probatoris, obviant el fet que correspon a l’operador reclamat, de conformitat a la normativa sectorial aplicable, acreditar la qualitat de la facturació realitzada i l’adequació i regularitat de la mateixa, a les condicions contractuals pactades; fet que cal posar en relació a les manifestacions de la part reclamada, on manifesta que un cop revisades les factures han realitzat dos abonaments de 30,02€ i 13,31€, per esmenar l’error de la facturació realitzada, afegint que l’oferta comercial realitzada a la part reclamant que consta en els seus sistemes, és d’una quota mensual de 27€, durant només 3 mesos, però sense que aporti còpia de la gravació de veu de l’oferta comercial realitzada amb data fent només menció a allò que consta en els seus Junta Arbitral de Consum sistemes, i efectua reconvenció inicial per import de 304,47€, modificant aquest import reconvencional i establint finalment l’import reconvencional en 348,96€; considerant aquest Òrgan arbitral que cal estimar la reclamació, en el sentit de declarar que la part reclamant està al corrent de pagament; i desestimar la reconvenció formulada, desestimant les altres pretensions de la part reclamant, així com que la part reclamada no ha donat compliment a allò establert al capítol III, del Títol II de la Carta de drets de l’usuari dels serveis de comunicacions electròniques. La facultat de la part reclamada per formular reconvenció davant la part reclamant, per la que es sol·licita es dicti Laude (títol executiu), en el qual es reconegui que la part reclamant deu una quantitat dinerària determinada, líquida, vençuda i exigible, requereix de la part reclamada que aporti un principi de prova de l'existència del deute, que sense excloure documents unilateralment creats pel creditor, es tracti de documents mercantils o firmats pel deutor –article 812 LEC; fet que cal posar en relació amb l’únic document aportat, i controvertit, consistent en factures no acceptades, i allò establert a l’article 1.261 del Codi civil. Referent a això la jurisprudència estableix que hi ha liquiditat no només quan es demana una quantitat concreta i determinada, sinó també quan la concreció del «quàntum» demanat pot ser determinat per simples operacions aritmètiques partint de dades fixades per endavant, però que no consisteixin exclusivament en aportació de factures. Aquesta actuació de la part reclamada, és contrària a les mínimes normes de diligència i professionalitat, infringint el principis bàsics dels usos de les relacions contractuals i de la bona fe de les relacions contractuals, principis que han de considerar-se sempre des de l’òptica de la reciprocitat de les conductes de les diferents parts que integren en comú una relació jurídica, i la seva exigibilitat es projecta sobre les lleialtats d’uns en relació als altres, considerant-se que aquesta actuació de la part reclamada no està d’acord amb els valors ètics de lleialtat i honradesa –article 2 del Codi de comerç. L’Òrgan arbitral, en virtut dels fets i fonaments exposats, i de les al·legacions presentades que consten a les actuacions, adopta, en equitat, al seu bon judici, la següent: RESOLUCIÓ ARBITRAL ESTIMAR la reclamació reconeixent el dret de la part reclamant a que es declari que està al corrent de pagaments, de totes les línies, serveis i comptes client de la part reclamant amb la part reclamada. Junta Arbitral de Consum DESESTIMAR la reconvenció formulada. La part reclamada notificarà a la part reclamant que es troba al corrent de pagaments, i que se’n derivi de la present reclamació, per a qualsevol concepte, línia o compte client amb la part reclamada. L’operador reclamat donarà de baixa dels fitxers d’incompliment d’obligacions dineràries, en el cas que la part reclamant hi estigués incorporada i la seva incorporació fos derivada d’aquesta reclamació. RECOLLIR la pretensió de la part reclamant, en el sentit de deixar constància del seu descontentament amb l’atenció rebuda per part del Servei d’Atenció al Client de la part reclamada. REQUERIR a la part reclamada per tal que les dades de la part reclamant siguin esborrades dels fitxers de l’operadora reclamada i de tercers a qui les hagi facilitat. DEIXAR CONSTÀNCIA de la greu irregularitat que suposa l’enviament de requeriments de pagament, i la possible inclusió indeguda en registres de morositat, del que no es té constància en les presents actuacions, considerant com una pressió il·legítima la utilització del mateix, de conformitat a la interpretació i integració efectuada en la STS de data 23 de març de 2018. REQUERIR a la part reclamada que en el termini de 5 dies des de la notificació del present laude atengui, mitjançant els seus serveis tècnic i logístics necessaris, la sol·licitud efectuada per la part reclamant, en el sentit que es verifiqui que la part reclamant no te cap compte client, cap línia de serveis ni cap deute pendent, per a qualsevol compte client de titularitat de la part reclamant. DESESTIMAR les altres pretensions de la part reclamant.