MODEL EIX VERD El nou carrer del segle XXI 5 de juliol de 2021 01 02 03 D’ON VENIM DOS CONCURSOS AIXÍ ÉS EL MODEL PÚBLICS DE CARRER DEL SEGLE XXI 04 05 CALENDARI UN PROJECTE TRANSVERSAL 01 D’ON VENIM? 01 SUPERILLA BARCELONA: D’ON VENIM? SUPERILLA BARCELONA: EL MODEL DE TRANSFORMACIÓ DE L’ESPAI PÚBLIC L’Ajuntament de Barcelona aposta per un model de ciutat que disposi d’un espai públic… • ...que situï en el centre a les persones. • ...més segur i saludable. • ...que afavoreixi les relacions socials. • ...que fomenti el comerç de proximitat. Superilla Barcelona és la fórmula per aconseguir aquest objectiu. És un model d’èxit, molt ben valorat allà on s’ha implantat i amb prestigi internacional. 01 SUPERILLA BARCELONA: D’ON VENIM? SALT D’ESCALA: EIXOS VERDS I PLACES Superilla Barcelona fa un salt d’escala i ritme: deixa d’actuar en àmbits tancats i passa a crear eixos verds i places. Els eixos verds són carrers pacificats, amb llocs d'estada i més verd, que permeten desplaçar-se a peu amb comoditat, confort i seguretat. En els encreuaments d'aquests eixos verds, i gràcies als característics xamfrans, sorgeixen noves places: espais d'uns 2.000 m2, ara dedicats totalment al trànsit, però que es convertiran en espais d'estada confortables, on el verd, els paviments permeables o el joc tindran un paper principal. 01 SUPERILLA BARCELONA: D’ON VENIM? ACTUACIÓ PREFERENT A L’EIXAMPLE Actuem especialment a l’Eixample, ja que és la zona amb més presència del vehicle privat, menys espais d’estada i verd i amb una contaminació més elevada. • 21 eixos verds (33 km): 1 de cada 3 carrers. • 21 places (3,9 ha). • Increment de 33,4 ha d’espai per a vianants i 6,6 ha de verd urbà. • Cobertura de 200 m a tota la població. 02 DOS CONCURSOS PÚBLICS 02 DOS CONCURSOS PÚBLICS D’ON VENIM? DOS CONCURSOS PÚBLICS PLACES EIXOS VERDS Concurs per a la creació de 4 grans places Concurs per transformar en eixos verds (d’uns 2.000 m2) a les confluències entre els carrers Consell de Cent, Rocafort, el carrer Consell de Cent i els carrers Rocafort, Comte Borrell i Girona. Comte Borrell, Enric Granados i Girona. REDACCIÓ DEL MODEL DE CARRER EIX VERD 02 DOS CONCURSOS PÚBLICS UN CANVI DE PARADIGMA A L’HORA D’URBANITZAR ELS CARRERS Crear un nou model de carrer suposa canviar la manera com havíem entès fins ara la urbanització dels carrers de la ciutat. Carrer pensat per a la circulació dels vehicles. Carrer pensat per a les persones. Es crea una nova infraestructura ambiental i social. 02 DOS CONCURSOS PÚBLICS GUANYADOR: CAMINAR DES DEL CENTRE “Caminar des del centre” va ser el projecte guanyador, elaborat per UTE b67 Palomeras Arquitectes, SLP + Cierto Estudio, SCCLP. Durant els darrers mesos, els 4 primers classificats, conjuntament amb l’Oficina Tècnica Superilla Barcelona, han treballat conjuntament per elaborar un model de carrer d’eix verd. El projecte ha incorporat, a més, les aportacions d’un Consell Assessor i també de veïns i entitats, com a resultat d’un ampli procés participatiu que encara continua en marxa. 03 AIXÍ ÉS EL MODEL DE CARRER DEL SEGLE XXI 03 AIXÍ ÉS EL MODEL DE CARRER DEL SEGLE XXI VISIÓ DEL NOU CARRER DEL SEGLE XXI Foment de la vida al carrer: els ciutadans al centre Innovació: dissenyem una nova infraestructura ambiental Reactivació econòmica: estímul al comerç de proximitat 03 AIXÍ ÉS EL MODEL DE CARRER DEL SEGLE XXI ELS 3 ESTRATS DEL CARRER 03 AIXÍ ÉS EL MODEL DE CARRER DEL SEGLE XXI 1. PLATAFORMA ÚNICA: ÚS PRIORITARI DEL VIANANT • Prioritat absoluta dels vianants en qualsevol dels seus recorreguts: de passeig, d’estada i de socialització. • Els vehicles són agents convidats: només hi podran circular a baixa velocitat (10 km/h), fonamentalment els veïns i els serveis, donant preferència als vianants i sense recorreguts rectes. 03 AIXÍ ÉS EL MODEL DE CARRER DEL SEGLE XXI 1. PLATAFORMA ÚNICA: ÚS PRIORITARI DEL VIANANT • S’elimina l’actual divisió d’alçades entre la vorera i la calçada, creant una plataforma única. • Així es dedica tot l’espai del carrer a l’ús social, a les persones. • Desapareix l’asfalt. S’utilitzarà com a paviment continu el panot, de façana a façana, actualitzat segons els nous requeriments ambientals i funcionals. • També s’emprarà el granet (material noble que a Barcelona es fa servir a les vorades), per crear “catifes” que identifiquin edificis o llocs singulars: espais d’estada, edificis patrimonials, equipaments... 03 AIXÍ ÉS EL MODEL DE CARRER DEL SEGLE XXI 1. PLATAFORMA ÚNICA: ÚS PRIORITARI DEL VIANANT 03 AIXÍ ÉS EL MODEL DE CARRER DEL SEGLE XXI 1. PLATAFORMA ÚNICA: ÚS PRIORITARI DEL VIANANT PAVIMENT: EL PANOT DEL SEGLE XXI 2021 1859 SUPERILLA PLA CERDÀ EIXAMPLE 1900 1907 SE N’ARRIBEN A COL·LOCAR MÉS PANOT FLOR 5 PANOTS DE 20 TIPUS DE PANOT PER LA (Segle XXI) S’ADMETEN CASA AMATLLER APROVATS SEVA ECONOMIA I DURABILITAT NOMÉS 2 MODELS ACTUALITZACIÓ DEL PANOT (Josep Puig i PAVIMENTACIÓ + ELS TÀCTILS Cadafalch) VORERES EIXAMPLE EL PANOT FLOR ESDEVÉ UNA FABRICACIÓ ICONA DE BARCELONA ARREU Àrids reciclats Menys ciment FUNCIONALITAT Millor comportament acústic Generació energètica Paviment filtrant 03 AIXÍ ÉS EL MODEL DE CARRER DEL SEGLE XXI 2. CARRERS ACCESSIBLES PER A TOTHOM • 100% accessibles per afavorir el pas i l’estada de qualsevol col·lectiu (encaminadors, botonadures, semàfors, indicadors de pas...) SERVEIS URBANS • Es garanteix el pas dels serveis urbans i vehicles d’emergència (bombers, ambulàncies, vehicles de neteja...) • El nou disseny integra els contenidors a cada tram, que tindran un nou disseny d’acord amb la nova contracta de Neteja. 03 AIXÍ ÉS EL MODEL DE CARRER DEL SEGLE XXI 3. EL CARRER ES CONVERTEIX EN UNA INFRAESTRUCTURA AMBIENTAL • 2 nous àmbits de subsòl vegetal, amb més espai per al desenvolupament de les arrels. Per tant, més riquesa natural i biodiversitat. 03 AIXÍ ÉS EL MODEL DE CARRER DEL SEGLE XXI 3. EL CARRER ES CONVERTEIX EN UNA INFRAESTRUCTURA AMBIENTAL • Reutilització de l’aigua pluvial. L’aigua es recollirà en les franges vegetals, afavorint la seva infiltració i retenció. 03 AIXÍ ÉS EL MODEL DE CARRER DEL SEGLE XXI 3. EL CARRER ES CONVERTEIX EN UNA INFRAESTRUCTURA AMBIENTAL 03 AIXÍ ÉS EL MODEL DE CARRER DEL SEGLE XXI 3. EL CARRER ES CONVERTEIX EN UNA INFRAESTRUCTURA AMBIENTAL 03 AIXÍ ÉS EL MODEL DE CARRER DEL SEGLE XXI 3. EL CARRER ES CONVERTEIX EN UNA INFRAESTRUCTURA AMBIENTAL • Autosuficiència energètica per captació solar. 03 AIXÍ ÉS EL MODEL DE CARRER DEL SEGLE XXI 4. EXPLOSIÓ DEL VERD: DE L’1% AL 10% (COM A MÍNIM) • Multipliquem el verd per 10. Passarem dels carrers actuals que dediquen l’1% de l’espai al verd, a carrers amb el 10% com a mínim. (A la Superilla de Sant Antoni s’ha arribat al 7%). • Es plantaran més arbres i més diversos (uns 4.000 arbres nous als 21 eixos). 03 AIXÍ ÉS EL MODEL DE CARRER DEL SEGLE XXI 4. EXPLOSIÓ DEL VERD: DE L’1% AL 10% (COM A MÍNIM) • Multipliquem el verd per 10. Passarem dels carrers actuals que dediquen l’1% de l’espai al verd, a carrers amb el 10% com a mínim. (A la Superilla de Sant Antoni s’ha arribat al 7%). • Es plantaran més arbres i més diversos (uns 4.000 arbres nous als 21 eixos). 03 AIXÍ ÉS EL MODEL DE CARRER DEL SEGLE XXI 4. EXPLOSIÓ DEL VERD: DE L’1% AL 10% (COM A MÍNIM) • Els arbres ocuparan la part central del carrer, aconseguint més frondositat. 03 AIXÍ ÉS EL MODEL DE CARRER DEL SEGLE XXI 4. EXPLOSIÓ DEL VERD: DE L’1% AL 10% (COM A MÍNIM) 03 AIXÍ ÉS EL MODEL DE CARRER DEL SEGLE XXI 5. NOU MOBILIARI PER FOMENTAR ELS USOS SOCIALS • Els eixos verds incorporaran més mobiliari urbà: més bancs, fonts, zones de joc i, fins i tot, taules. L’objectiu és fomentar l’ús social del carrer. • A cada tram es crearan nous llocs d’estada i espais per al joc infantil. • S’estudiarà si és possible que part d’aquest mobiliari sigui mòbil, i les persones puguin moure’l per facilitar la interacció. 03 AIXÍ ÉS EL MODEL DE CARRER DEL SEGLE XXI 5. NOU MOBILIARI PER FOMENTAR ELS USOS SOCIALS 03 AIXÍ ÉS EL MODEL DE CARRER DEL SEGLE XXI 6. UN NOU ENLLUMENAT PER CREAR UNA NOVA ATMOSFERA • D’un enllumenat pensat per a la circulació de vehicles a una il·luminació a escala humana. • Els nous fanals seran més baixos, i també es situaran en llocs centrals del carrer, creant una nova il·luminació que afavorirà els usos socials. 03 AIXÍ ÉS EL MODEL DE CARRER DEL SEGLE XXI 6. UN NOU ENLLUMENAT PER CREAR UNA NOVA ATMOSFERA 03 AIXÍ ÉS EL MODEL DE CARRER DEL SEGLE XXI 7. REACTIVACIÓ ECONÒMICA: FOMENT DEL COMERÇ DE PROXIMITAT • Vida comercial de façana a façana, gràcies a la plataforma única i a la desaparició de la barrera que suposen els carris de circulació entre voreres. • Garantim la càrrega i descàrrega: habilitació de franges horàries concretes. • Estudis recents i l’experiència de la Superilla de Sant Antoni demostren que la pacificació dels carrers afavoreixen el passeig de la ciutadania i les compres als comerços de proximitat: l’any 2018, any d’inauguració del Mercat i la Superilla de Sant Antoni, l’afluència de visitants a la zona de Sant Antoni Comerç es va incrementar un 16%, arribant als 64 milions de visitants/any. 03 AIXÍ ÉS EL MODEL DE CARRER DEL SEGLE XXI 7. REACTIVACIÓ ECONÒMICA: FOMENT DEL COMERÇ DE PROXIMITAT. COMERÇ DE DISTRIBUCIÓ URBANA DE MERCADERIES (DUM) • Es permet la càrrega i descàrrega a tot el llarg del carrer: o Amb flexibilitat de punt de parada però amb finestres horàries concretes. o Facilitar la DUM nocturna. o Control amb apps SPRO, temps màxim 30 minuts. o Els eixos verds enforteixen l’accés amb modes sostenibles als mercats, i fan més còmode l’accés amb accessoris de càrrega, carretons o cargobikes. SERVEIS EXISTENTS I VEGETACIÓ USOS I ÀMBIT DE CONVIVÈNCIA 03 AIXÍ ÉS EL MODEL D’EIX VERD 03 AIXÍ ÉS EL MODEL D’EIX VERD 04 CALENDARI I PRESSUPOST 04 CALENDARI I PRESSUPOST CALENDARI • Avui, 05/07/2021: Presentació del model d’Eix Verd. • Continuen la redacció dels avantprojectes i els projectes executius. • Febrer 2022: Projectes executius dels eixos i les places finalitzats. • Juny 2022: Inici d’obres. • Primer trimestre 2023: Finalització de les obres. PRESSUPOST • Pressupost executiu eixos: 32,8 M euros • Pressupost executiu places: 5 M euros • TOTAL: 37,8 M euros 05 UN PROJECTE TRANSVERSAL 05 UN PROJECTE TRANSVERSAL UN PROJECTE TRANSVERSAL I AMB PARTICIPACIÓ CIUTADANA La creació d’aquest nou model de carrer és el resultat del treball col·laboratiu dels equips guanyadors del concurs amb: • Oficina Tècnica Superilla Barcelona - Gerència Arquitecte en Cap + Àrees Ecologia Urbana. - 8 equips treballant conjuntament en el nou model: 4 en carrers, 4 en places. - De forma transversal i multidisciplinària amb equips tècnics municipals. • Consell Assessor: - 17 persones expertes/professionals de reconegut prestigi en diversos camps. - Amb la d’aquest 5 de juliol, hem celebrat 8 sessions del Consell Assessor. • Procés de participació en marxa dividit en dues fases - Fase 1: Participació a nivell de ciutat, en taules i consells sectorials, i amb el Grup Impulsor del projecte. - Fase 2 (actualment): Procés obert a tota la ciutadania. MODEL EIX VERD El nou carrer del segle XXI 5 de juliol de 2021