Ronda de Sant Pau, 43-45, 3a planta 08015 Barcelona Tel. 934 132 900 sindicadegreuges@bcn.cat www.sindicaturabarcelona.cat David Bondia Garcia RESOLUCIÓ DEL SÍNDIC DE GREUGES REFERENT A LA QUEIXA RELATIVA A CONTAMINACIÓ ACÚSTICA ANTECEDENTS Descripció dels fets objecte de la queixa En data 13 d’octubre de 2021, la ciutadana va presentar una queixa a aquesta Sindicatura en què manifestava la seva disconformitat amb l’actuació municipal a l’hora d’atendre i gestionar unes denúncies per molèsties de sorolls. Una de les denúncies presentades era pel soroll de la maquinària de climatització del Centre de Control de TMB i l’altra denúncia era per les molèsties que provocava el funcionament de l’ascensor de la seva finca. En l’escrit de queixa, la persona afectada també feia referència al tracte rebut en el seu habitatge per part del personal d’inspecció, així com a la manca de resposta a les reclamacions i les al·legacions presentades. Actuacions fetes Un cop admesa a tràmit la queixa, la Sindicatura va iniciar la instrucció de l’expedient i va estudiar els fets i la legislació aplicable amb la finalitat de valorar si s’havien aplicat els principis de bona administració per a la salvaguarda dels drets fonamentals a la ciutat. Després d’examinar el contingut de la queixa i la documentació aportada per la persona interessada, es va considerar convenient dirigir-se al Districte de Sant Andreu per tal de conèixer el tractament i les intervencions duts a terme en relació amb la queixa presentada. En data 28 d’octubre de 2021, es va sol·licitar a l’organisme corresponent la informació necessària per a l’estudi de la queixa. Resposta dels òrgans afectats En data 7 de desembre de 2021, aquesta Sindicatura va rebre la informació sol·licitada, en la qual s’exposa que, en referència a les molèsties de soroll que pateix la persona denunciant, s’han tramitat dos expedients, un per cada font de soroll: - 1R: incoat per les molèsties de soroll provocades per uns aparells d’aire condicionat del Centre de Control de TMB. En data 5 de juliol de 2021, s’emet l’informe de l’avaluació dels nivells d’immissió sonora en ambient exterior de les mesures fetes en data 22 de juny 1 de 2021 des de l’habitatge de la persona afectada, en horari nocturn. El resultat és que el funcionament de les màquines compleix els valors límits que marca l’Ordenança del medi ambient (OMA). Posteriorment, es va donar trasllat de l’informe acústic a la persona interessada i també es va donar resposta a les al·legacions presentades, en dates 24 i 25 d’agost de 2021, per disconformitat tant en relació amb el punt de mesurament com amb la zonificació acústica del lloc de la mesura. En data 12 d’octubre de 2021, la persona reclamant va presentar una altra instància que també va ser atesa: es va fer una altra inspecció en data 9 de novembre de 2021, en la qual es va comprovar que els aparells continuaven sent els mateixos que es van mesurar en data 22 de juny de 2021. - 2n: incoat per les molèsties de soroll pel funcionament de l’ascensor de la finca on viu la persona afectada. Es van fer les mesures sonomètriques en horari nocturn i es va comprovar que l’ascensor incomplia l’OMA. Per aquest motiu, en data 22 d’agost de 2021, es va requerir a la comunitat de propietaris (CP) que solucionés les molèsties de soroll. La CP va aportar el projecte corresponent de tractament acústic, que ha estat avaluat favorablement pel Departament de Medi Ambient i que, en la data d’elaboració de l’informe del consistori, restava pendent d’execució. En referència a la queixa relativa al tracte rebut, s’informa que no consta cap incident entre la persona promotora de la queixa i el personal d’inspecció que va dur a terme les seves funcions. En qualsevol cas, el Districte es lamenta del sentit de la queixa. CONSIDERACIONS De l’anàlisi de la documentació facilitada pel consistori no s’observa manca d’actuació municipal ni deixadesa en la tramitació administrativa dels expedients corresponents de disciplina mediambiental. De fet, es constata que la tramitació de l’expedient referent als sorolls que emeten les màquines de climatització del Centre de Control de TMB ha estat força diligent. Fins i tot, sense que s’hagués provat la superació dels límits establerts per l’OMA, s’ha dut a terme una segona inspecció de comprovació/verificació, tal com sol·licitava la persona interessada, per descartar qualsevol possible modificació de les màquines instal·lades. Així mateix, es constata que totes les al·legacions formulades per la persona promotora de la queixa van ser respostes per part dels serveis municipals. Sobre el mapa de capacitat acústica vigent a la ciutat de Barcelona, s’especifica que es determinen les àrees de sensibilitat acústica en atenció a l’ús predominant Ronda de Sant Pau, 43-45, 3a planta 08015 Barcelona Tel. 934 132 900 sindicadegreuges@bcn.cat www.sindicaturabarcelona.cat David Bondia Garcia del sòl i atenent a la legislació de referència: l’Ordenança del medi ambient (art. 42- 3), el Decret 245/2005 pel qual es fixen els criteris per a l’elaboració dels mapes de capacitat acústica (art. 6) i la Llei estatal 37/2003 del soroll (art. 7). En aquest sentit, es va informar la persona interessada que el tram del carrer en qüestió es considera B1 perquè hi coexisteixen l’ús residencial i una infraestructura de transport que és una via bàsica de connexió a la ciutat i que, pel trànsit que suporta, compleix els criteris de gran eix viari (art. 3 de la Llei 37/2003). Pel que fa a la segona denúncia presentada sobre les molèsties que genera el funcionament de l’ascensor de la finca on viu la persona afectada, es comprova que els serveis municipals van fer les mesures sonomètriques corresponents i van poder constatar l’incompliment dels límits establerts a l’OMA. Tot i així, sembla que la CP encara no ha executat el projecte de tractament acústic que permetrà posar fi a les molèsties de soroll. Mentrestant, com assegura la persona afectada, l’ascensor continua funcionant amb tota normalitat. En aquest punt, cal esmentar els principis d’eficàcia i eficiència que recull l’article 5.2 de la “Carta de ciutadania. Carta de drets i deures de Barcelona”, que disposa el dret que tenen totes les persones que els procediments es tramitin de manera àgil, d’acord amb els criteris d’eficàcia, eficiència i servei a la ciutadania, i que acabin amb una resolució expressa i motivada en els terminis previstos legalment. En situacions com la descrita, en què es pot considerar que hi ha una col·lisió entre el dret al descans i el dret a l’accessibilitat, és més difícil poder actuar amb l’eficàcia municipal requerida, ja que cal trobar una solució al problema, sense perjudicar la convivència entre la ciutadania. D’una banda, hi ha l’anomenat dret al descans, entès com la manifestació dels drets a la protecció de la salut (art. 43 de la Constitució espanyola —CE—), a un habitatge digne (art. 47 CE) o a la integritat física i moral (art. 15 CE). L’Ajuntament ha de vetllar per la protecció d’aquest dret, ja que, segons diversos estudis publicats, el soroll pot afectar greument la salut de les persones. D’altra banda, el dret a l’accessibilitat, recollit a la Convenció de les Nacions Unides sobre els drets de les persones amb discapacitat, ratificat per Espanya l’any 2018, estableix la necessitat de promoure, protegir i assegurar el ple gaudi dels drets humans i les llibertats fonamentals en condicions d’igualtat per a les persones amb discapacitat, i de promoure el respecte a llur dignitat inherent. Per tant, la promoció de l’accessibilitat esdevé un instrument per fer efectiu el principi d’igualtat de la ciutadania. Així doncs, davant de la contraposició dels interessos de les persones veïnes de la finca, aquesta Sindicatura considera convenient que el consistori, procurant reduir l’afectació a l’exercici legítim dels drets fonamentals de les persones afectades, insti la CP que solucioni el problema de manera efectiva. En aquest sentit, l’article 31.2, relatiu a drets i deures ambientals, de la “Carta de ciutadania. 3 Carta de drets i deures de Barcelona” determina que l’Ajuntament pot facilitar solucions als conflictes per immissions entre particulars mitjançant l’assessorament i la mediació. D’acord amb el que disposen l’article 143 de la Carta municipal de Barcelona i el reglament que regula la Sindicatura de Greuges de Barcelona, aquesta institució té com a missió valorar si s’ha produït un greuge. Després de considerar els fets i les normes aplicables, conclou que, en aquest cas, l’actuació del Districte de Sant Andreu no ha estat eficaç per garantir el dret al descans de la persona interessada. En conseqüència, emetem la decisió següent:  Recomanar al Districte de Sant Andreu que acompanyi la CP de la finca per tal de trobar una solució efectiva al problema. Aquesta resolució es comunicarà a l’òrgan municipal competent, se’n donarà compte al Plenari del Consell Municipal en l’informe anual reglamentari i del seu contingut se n’informarà la persona interessada. Barcelona, 22 d’abril de 2022