Ronda de Sant Pau, 43-45, 3a planta 08015 Barcelona Tel. 934 132 900 sindicadegreuges@bcn.cat www.sindicaturabarcelona.cat David Bondia Garcia RESOLUCIÓ DE LA SINDICATURA DE GREUGES REFERENT A LA QUEIXA RELATIVA A CONTAMINACIÓ ACÚSTICA ANTECEDENTS Descripció dels fets objecte de la queixa En data 17 de juliol de 2020, la ciutadana va presentar una queixa a aquesta Sindicatura en què manifestava la seva disconformitat a l’hora de solucionar un problema de molèsties de soroll generades per un aforador de trànsit que feia aproximadament un any que s’havia instal·lat al carrer d’Olesa, cantonada amb el carrer de Felip II. La persona promotora de la queixa exposava que, per les nits, quan passaven els cotxes, el soroll de l’aparell era molt molest i que, per aquest motiu, s’havia queixat en diverses ocasions a través del 010. Però, tot i haver-se fet alguna adequació, el soroll continuava generant molèsties. Actuacions fetes Un cop admesa a tràmit la queixa, la Sindicatura va iniciar la instrucció de l’expedient i va estudiar els fets i la legislació aplicable amb la finalitat de valorar si s’havien aplicat els principis de bona administració per a la salvaguarda dels drets fonamentals a la ciutat. Després d’examinar el contingut de la queixa i la documentació aportada per la persona interessada, es va considerar convenient dirigir-se a l’Àrea d’Ecologia, Urbanisme, Infraestructures i Mobilitat per tal de conèixer el tractament i les intervencions duts a terme en relació amb la queixa presentada. En data 29 de juliol de 2020, es va sol·licitar a l’organisme corresponent la informació necessària per a l’estudi de la queixa. Resposta dels òrgans afectats En data 3 de desembre de 2021, aquesta Sindicatura va rebre la informació sol·licitada. L’escrit exposa que la ciutadana va fer fins a tres peticions. En la darrera de les reclamacions presentades, se li va respondre, en data 9 de setembre de 2021, que estava previst fer el canvi de les juntes que produïen les molèsties a principis de l’any 2022. 1 CONSIDERACIONS L’Ajuntament ha trigat més de setze mesos a facilitar a la Sindicatura de Greuges de Barcelona la informació que es va sol·licitar per resoldre la queixa. Aquest termini supera amb escreix el que pot considerar-se un temps raonable d’acord amb els principis d’eficiència i bona administració amb què han de regir-se els serveis municipals. Així mateix, incompleix el deure de col·laboració establert per l’article 3.7 de la normativa reguladora de la institució de la Sindicatura de Greuges de Barcelona (aprovada per la Comissió de Govern en sessió del dia 19 de gener de 2005). D’acord amb aquests fets, es recorda a l’Àrea d’Ecologia, Urbanisme, Infraestructures i Mobilitat l’obligació de col·laborar amb aquesta Sindicatura per afavorir que pugui dur a terme adequadament la seva tasca de supervisió dels serveis municipals i, alhora, vetllar pels drets de la ciutadania. De la resposta que els serveis municipals van facilitar a la persona promotora de la queixa, en data 9 de setembre de 2021, es constata que el consistori era coneixedor de les molèsties que provocava a les persones veïnes la incidència trobada a les juntes de dilatació de la calçada. Sembla que el problema radicava en les juntes de dilatació ubicades al carrer d’Olesa, segons les dades incloses en la fitxa IRIS que s’ha facilitat a aquesta Sindicatura, i que, en el moment de rebre-la (finals de l’any 2021), encara estaven pendents de ser reparades. Tot i les nombroses trucades fetes per la persona promotora de la queixa des de l’estiu del 2020, el consistori ha trigat gairebé un any i mig a respondre-li. I desconeixem si finalment ha resolt el problema, perquè no ha facilitat cap altra informació a la Sindicatura sobre aquest assumpte. En aquest punt, cal recordar que l’eficàcia dels serveis públics (art. 103 de la Constitució espanyola i art. XXIII de la Carta europea de salvaguarda dels drets humans a la ciutat) és un dels principis de bona administració i implica garantir els drets i els interessos legítims de la ciutadania d’una manera efectiva. I això exigeix que els poders públics adoptin les mesures necessàries per garantir-los. Respecte al cas que ens ocupa, la passivitat del consistori davant d’ingerències mediambientals greus que impedeixen el gaudi del dret al descans pot constituir una vulneració d’aquest dret per part dels poders públics. D’acord amb el que disposen l’article 143 de la Carta Municipal de Barcelona i el Reglament que regula la Sindicatura de Greuges de Barcelona, aquesta institució té com a missió valorar si s’ha produït un greuge. Després de considerar els fets i les normes aplicables, conclou que, en aquest cas, l’actuació de l’Àrea d’Ecologia, Urbanisme, Infraestructures i Mobilitat no ha estat eficaç ni ajustada a dret. Ronda de Sant Pau, 43-45, 3a planta 08015 Barcelona Tel. 934 132 900 sindicadegreuges@bcn.cat www.sindicaturabarcelona.cat David Bondia Garcia En conseqüència, emetem la decisió següent:  Recomanar a l’Àrea d’Ecologia, Urbanisme, Infraestructures i Mobilitat que, si encara no ho ha fet, repari definitivament la incidència.  Recordar a l’Àrea d’Ecologia, Urbanisme, Infraestructures i Mobilitat el deure de col·laborar amb aquesta Sindicatura facilitant la informació que se li requereixi en un temps raonable. Aquesta resolució es comunicarà a l’òrgan municipal competent, se’n donarà compte al Plenari del Consell Municipal en l’informe anual reglamentari i del seu contingut se n’informarà la persona interessada. Barcelona, 22 d’abril de 2022 3