Ronda Sant Pau, 43-45, 3a planta 08015 Barcelona Tel. 93 413 29 00 sindicadegreuges@bcn.cat www.sindicaturabarcelona.cat David Bondia Garcia RESOLUCIÓ DE LA SINDICATURA GREUGES REFERENT A LA QUEIXA RELATIVA A L’ACTUACIÓ MUNICIPAL INSUFICIENT DAVANT UN CONFLICTE DE CONVIVÈNCIA A L’IMMOBLE ON VIU ANTECEDENTS Descripció dels fets objecte de la queixa En data 12 de novembre de 2021, la ciutadana va presentar una queixa en aquesta Sindicatura en què exposava que un veí de la finca on viu ocasiona moltes molèsties d’olor a la finca derivada del consum d’estupefaents. Segons deia, també produïa moltes molèsties per soroll. Relatava que aquella persona reaccionava amb amenaces davant les queixes del veïnat i que l’havia amenaçat a ella i al seu fill, menor d’edat. Explicava que havia denunciat els fets davant els Mossos d’Esquadra i havia demanat la intervenció municipal, que va activar un servei de mediació que va rebutjar el veí. Així mateix, es referia al fet que s’havia derivat el cas als serveis socials però, tot i les actuacions, la situació continuava igual. Actuacions fetes Admesa a tràmit la queixa, la Sindicatura va iniciar la instrucció de l’expedient estudiant els fets i la legislació aplicable, amb la finalitat de valorar si s’havien aplicat els principis de bona administració per a la salvaguarda dels drets fonamentals a la ciutat. Examinats el contingut de la queixa i la documentació aportada per la persona interessada, es va considerar convenient dirigir-se al Districte de les Corts per tal de conèixer el tractament i les intervencions realitzades en relació amb la queixa presentada. En data 25 de novembre de 2021 es va sol·licitar a l’organisme corresponent la informació necessària per a l’estudi de la queixa. Resposta dels òrgans afectats En data 18 de gener de 2022, aquesta Sindicatura va rebre la informació sol·licitada. L’escrit exposa que, després de rebre la queixa per problemes de convivència a la finca, es va fer una petició al Servei de Mediació Veïnal de l’Ajuntament de Barcelona. Indiquen que aquest servei, els dies 19 i 27 d’octubre de 2021, va contactar amb l’administració de la finca i es va posar en contacte amb la promotora de la queixa per conèixer els conflictes amb l’altra part. Assenyalen que el dia 3 de novembre van parlar de nou amb la promotora de la queixa i els va manifestar que la situació estava més tranquil·la. Els va demanar donar de marge fins a principis del mes de desembre, 1 perquè estava previst que el veí que ocasionava molèsties marxés de l’habitatge. Així mateix, informen que la interessada va rebutjar la mediació perquè considerava que seria improductiva i, fins i tot contraproduent, davant l’actitud agressiva de l’altra part. Finalment, comuniquen que la persona que generava les molèsties no havia estat atesa per Serveis Socials. CONSIDERACIONS L’objecte d’aquesta queixa és la manca d’efectivitat de les actuacions municipals dirigides a pacificar un conflicte de convivència entre el veïnat d’un immoble. En aquest punt, convé assenyalar que la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases del règim local, va dissenyar una atribució de competències municipals molt oberta. La llei concreta quines són les competències pròpies, que han de ser exercides per tots els ajuntaments de forma obligatòria, però deixa oberta la possibilitat que assumeixin funcions, de forma no obligatòria, sempre que es consideri oportú. En el marc d’aquestes competències de prestació opcional, l’Ajuntament de Barcelona, al juny del 2013, va aprovar la Mesura d’ordenació i criteris comuns de les intervencions amb estratègia comunitària, que preveu la mediació en conflictes veïnals amb l’objectiu de fomentar la convivència i el bon veïnatge. El supòsit objecte d’aquesta queixa s’inclou en la tipologia de situacions susceptibles de mediació. Ara bé, recordem que la mediació està sotmesa al principi general de voluntarietat de les parts. Segons informa el Districte, es va proposar aquesta mesura, però va ser rebutjada per la interessada després de valorar que el resultat podria ser perjudicial. Tot i això, segons ha informat la promotora de la queixa a la Sindicatura de Greuges, el veí que generava els conflictes de convivència va canviar de domicili el dia 22 de desembre de 2021 i, per tant, la problemàtica denunciada s’ha solucionat de forma definitiva. D’acord amb el que disposen l’article 143 de la Carta Municipal de Barcelona i el Reglament que regula la Sindicatura de Greuges de Barcelona, aquesta institució té com a missió valorar si s’ha produït un greuge. Considerats els fets i les normes aplicables, conclou que, en aquest cas, l’actuació del Districte de les Corts ha estat ajustada a dret, pel que fa a l’oferiment de recursos per posar fi a la situació de conflictivitat entre el veïnat d’un immoble. Aquesta resolució es comunicarà a l’òrgan municipal competent, se’n donarà compte al Plenari del Consell Municipal en l’informe anual reglamentari i del seu contingut s’informarà la persona interessada. Barcelona, 27 d’abril de 2022