Ronda de Sant Pau, 43-45, 3a planta 08015 Barcelona Tel. 934 132 900 sindicadegreuges@bcn.cat www.sindicaturabarcelona.cat David Bondia Garcia RESOLUCIÓ DE LA SINDICATURA DE GREUGES REFERENT A LA QUEIXA PRESENTADA RELATIVA A LA MANCA DE TRANSPARÈNCIA EN LA PUBLICACIÓ DE LA BORSA DE TREBALL DEL COS DE PERSONAL DOCENT MUNICIPAL ANTECEDENTS Descripció dels fets objecte de la queixa En data 17 de desembre de 2021, la ciutadana va presentar una queixa en aquesta Sindicatura, en qualitat de membre de la secció sindical d’UGT de l’Ajuntament de Barcelona, en què exposava una manca de transparència en la publicació de les borses de treball de personal docent. Explicava que el Sindicat havia detectat que les persones candidates que s’havien inscrit a la borsa, gestionada pel Consorci d’Educació de Barcelona, no constaven en la relació de persones inscrites a les borses i, per tant, no podien conèixer quina era la seva posició. Entenien que aquest fet suposava una vulneració del que disposen les bases de les borses de treball, així com de la normativa de funció pública que és aplicable. També entenien que no s’ajustava a l’aplicació del principi de transparència al qual està obligat l’Ajuntament de Barcelona. Actuacions fetes Admesa a tràmit la queixa, la Sindicatura va iniciar la instrucció de l’expedient estudiant els fets i la legislació aplicable, amb la finalitat de valorar si s’havien aplicat els principis de bona administració per a la salvaguarda dels drets fonamentals a la ciutat. Examinat el contingut de la queixa, i tenint en compte la documentació aportada per la persona interessada, es va considerar convenient dirigir-se al Consorci d’Educació de Barcelona per tal de conèixer les intervencions que es van fer en relació amb la queixa presentada. En data 24 de desembre de 2021, es va sol·licitar a aquest organisme la informació necessària per a l’estudi de la queixa. Resposta dels òrgans afectats En data 20 de gener de 2022, aquesta Sindicatura va rebre la informació sol·licitada. L’escrit exposa que la borsa de personal docent dels centres de titularitat municipal és una borsa oberta permanent, amb modificacions temporals, respecte de les especialitats necessàries. Indiquen que el procediment d’inscripció és telemàtic, a través d’un formulari que descarrega les dades amb un full de càlcul, a partir del qual es duen a terme manualment tots el processos de gestió. 1 Assenyalen que l’acreditació documental dels requisits està diferida al moment de la contractació efectiva. Quant a la situació actual de la borsa de personal docent municipal, informen que hi ha 87 especialitats corresponents als nivells d’infantil, primària i secundària (ESO, batxillerat i formació professional). Es refereixen a dos blocs: - El de les persones candidates ordenades per dies de serveis prestats, en què hi ha un total de 1.022 persones repartides entre les 87 especialitats. Informen que, a finals de l’any 2021, 624 persones d’aquest bloc tenen nomenaments de personal interí. - El de les persones candidates inscrites a borsa oberta, on hi ha un total d'11.822 persones, també repartides entre les 87 especialitats. Expliquen que aquestes persones han presentat la seva candidatura, però encara no formen part de la borsa de treball. Indiquen que, en el seu moment, es va fer una primera publicació provisional de persones presentades a les especialitats de la categoria de professorat tècnic de formació professional. A continuació, es refereixen a les dificultats que presenta la gestió de la darrera de les borses (segon bloc). Exposen els diferents factors que en dificulten la gestió correcta: la complexitat del procés d’ordenació, mitjançant un procés selectiu de proves i entrevistes, derivat del gran volum de persones candidates; la manca dels recursos necessaris; la necessitat d’adaptació dels sistemes d’informació, i l’existència de mesures preventives derivades de la pandèmia. Afegeixen que, alternativament, per motius d’urgència, es preveu una ordenació provisional per nota d’expedient acadèmic. Indiquen que la presència de persones candidates a les diferents llistes no en garanteix la disponibilitat quan n'és necessària la contractació. Això provoca, de vegades, la no cobertura de vacants i substitucions en els terminis establerts. Conclouen que cal replantejar els sistemes d’ordenació de l’actual borsa perquè estan basats en la superació de proves selectives i entrevistes. Resulta inviable organitzar aquest tipus de processos selectius per a una quantitat tan gran de persones candidates, sobretot amb les restriccions derivades de la situació d’emergència sanitària dels dos darrers anys. Informen que s’està treballant en una nova regulació de la borsa docent municipal que estableixi un procediment d’ordenació aplicable a un gran nombre de persones candidates en un temps relativament breu. Manifesten que la proposta inicial exigiria utilitzar el mateix sistema de valoració que utilitza el Departament d’Educació (barem de mèrits), incloent-hi el període de prova en ocasió dels primers nomenaments. Ronda de Sant Pau, 43-45, 3a planta 08015 Barcelona Tel. 934 132 900 sindicadegreuges@bcn.cat www.sindicaturabarcelona.cat David Bondia Garcia Expliquen que això suposaria deixar sense efectes l’actual resolució de convocatòria de la borsa oberta i establir l’ordenació de les persones candidates a partir del seu expedient acadèmic. En aquest sentit, caldria una comunicació dels canvis i demanda de confirmació de continuïtat a la borsa a les persones candidates del segon bloc, sense serveis prestats, que haurien de ser ordenades segons la normativa. Manifesten que, provisionalment, es faria la publicació informativa amb les candidatures presentades. CONSIDERACIONS La persona interessada manifestava irregularitats en la gestió i el funcionament de les borses de treball per cobrir vacants de llocs de treball en centres educatius de titularitat municipal. Per analitzar convenientment el contingut d’aquesta queixa, considerem necessari referir-nos als aspectes següents: 1. Les borses de treball gestionades pel Consorci d’Educació de Barcelona (d’ara endavant, CEB) El CEB gestiona els centres docents de titularitat municipal i els de titularitat autonòmica. Quant als centres educatius que depenen del Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya, la creació i gestió de les borses de treball corresponents es regeixen per la normativa autonòmica. Pel que fa als centres de titularitat de l’Ajuntament de Barcelona, la creació i la gestió de les borses de treball es regeix per l’Acord regulador de les condicions de treball comunes dels empleats públics de l’Ajuntament de Barcelona. Es tracta, doncs, de borses diferenciades en funció de l’administració que contracta els treballadors. Per tal de fer front a les necessitats de personal docent de l’Ajuntament de Barcelona, el CEB diferencia entre dos blocs que es corresponen a dues borses diferents: - El primer bloc està format per la borsa de persones que han prestat serveis previs als centres docents municipals. En aquest cas, la relació de persones que en formen part està publicada i ordenada per dies de serveis prestats. - El segon bloc està format per la borsa de persones que mai han prestat serveis a l’Administració municipal i que s’inscriuen a través de la convocatòria d’una borsa oberta. És en la gestió del segon bloc on rau el motiu de la queixa. Es tracta d’una borsa oberta, d’acord amb l’Anunci sobre l’aprovació de la convocatòria i les bases 3 específiques que han de regir el procés de borsa oberta de personal docent per formar part de les llistes d’aspirants per cobrir places vacants o substitucions en règim d’interinitat en centres docents públics municipals gestionats pel Consorci d’Educació de Barcelona, publicades al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya de 19 de juny de 2018. Per a la gestió de la borsa, les bases estableixen dos tipus d’ordenació: - Una ordenació provisional que s’havia de publicar al web del Consorci, ordenada per la nota de l’expedient acadèmic de la titulació exigida. - Una ordenació definitiva, en funció del volum de persones aspirants i les necessitats de contractació. Aquesta ordenació preveia que, com a mínim, un cop a l’any, es dugués a terme un procés selectiu a grups d’entre 10 i 25 persones aspirants, seguint l’ordre provisional. La superació d’aquesta prova permet certificar la idoneïtat docent de les persones candidates i passar a integrar-les definitivament a la borsa. 2. La gestió de les borses de personal docent de l’Ajuntament de Barcelona Han passat gairebé quatre anys des que es va convocar la borsa oberta. Durant aquest temps, s’ha anat incrementant el nombre de persones candidates, i s'ha arribat al total d'11.822 persones. Tot i això, hem pogut comprovar al web del CEB que no s’ha publicat cap tipus de relació de persones inscrites i, per tant, tampoc s’ha publicat la seva ordenació i la posició que ocuparien en l’ordre de crida, si fos el cas. Les persones que s’han inscrit, més enllà d’emplenar el formulari del web del CEB, no han tingut més informació sobre la seva participació, ni se’ls ha convocat a cap procés de selecció per ordenar les llistes. Aquest motiu ens porta a concloure que la borsa no s’està gestionant. En aquest punt, recordem el principi d’impuls dels procediments administratius. En compliment d’aquest principi, una vegada iniciada la convocatòria d’una borsa oberta, el CEB resta obligat a desenvolupar l’activitat necessària per tal que aquesta arribi al seu final, sense que es frustri la confiança legítima que l’acte ha generat a les persones interessades. El CEB reconeix un dèficit en la gestió de la borsa i argumenta algunes dificultats, com l’alt nombre de persones que en formen part o la manca de recursos. Aquestes dificultats de gestió, però, s’haurien d’haver previst. Tampoc no justifiquen l’actuació del CEB, ja que l’administració de la resta de borses s’està executant de forma adequada. Segons manifesta la persona promotora de la queixa, una de les conseqüències que ocasiona la manca de gestió de la borsa és que, si no es disposa de persones candidates del primer bloc per cobrir places de determinades especialitats Ronda de Sant Pau, 43-45, 3a planta 08015 Barcelona Tel. 934 132 900 sindicadegreuges@bcn.cat www.sindicaturabarcelona.cat David Bondia Garcia docents, es crida persones que formen part de les borses del Departament d’Educació en aquella especialitat concreta. Aquestes persones, automàticament, passen a formar part de la borsa municipal del primer bloc, que es veu incrementada amb persones que inicialment no havien optat a la borsa municipal. Al mateix temps, s’exclou les persones inscrites a la borsa del segon bloc i que podrien tenir l’especialitat requerida. En aquest punt, convé assenyalar que les borses han de renovar-se per evitar que siguin indefinides i impedeixin l’accés a noves persones candidates. Ara per ara, amb la informació de la qual disposem, considerem que la borsa de personal docent de l’Ajuntament de Barcelona no s’està renovant i s’està excloent persones inscrites a la borsa oberta. La Sindicatura de Greuges entén que això va en contra dels principis d’igualtat, mèrit, capacitat, transparència i seguretat jurídica, que regeixen l’accés a l’ocupació pública (arts. 9, 14, 23 i 103 de la Constitució espanyola). No podem deixar de banda que les persones integrants d’una borsa tenen dret a ser cridades quan els correspongui. Per garantir-ho, les que considerin que no s’ha respectat el seu torn poden presentar una demanda reclamant el lloc de treball des del moment que no se les va cridar. En aquest sentit, s’ha pronunciat la jurisprudència en diverses sentències, com la del Tribunal Suprem de 15 de setembre de 2009. Per tant, la gestió de les borses ha de ser rigorosament transparent a fi de garantir els drets de les persones candidates que en formen part i d’assegurar que s’estan gestionant d’acord amb els principis esmentats d’igualtat, mèrit, capacitat, transparència i seguretat jurídica. En conseqüència, tot apunta que el CEB no ha gestionat la borsa oberta de personal docent de l’Ajuntament de Barcelona, convocada el juny del 2018. La manca de gestió d’aquesta borsa està generant que les places es cobreixin amb personal de borses d’alguna altra administració i està posant en risc el principi de confiança legítima de les persones que es van inscriure en aquella borsa. D’acord amb el que disposen l’article 143 de la Carta municipal de Barcelona i el reglament que regula la Sindicatura de Greuges de Barcelona, aquesta institució té com a missió valorar si s’ha produït un greuge. Considerats els fets i les normes aplicables, conclou que, en aquest cas, l’actuació del Consorci d’Educació de Barcelona no ha estat ajustada a dret i eficaç pel que fa a la gestió de la borsa oberta de personal docent de l’Ajuntament de Barcelona. Per tot el que s’ha exposat, aquesta Sindicatura emet la decisió següent:  Recomanar al Consorci d’Educació de Barcelona que actualitzi i publiqui la llista provisional de les persones inscrites a la borsa oberta de personal docent de l’Ajuntament de Barcelona, i organitzi els processos selectius i entrevistes necessàries per ordenar la llista de manera definitiva, d’acord amb els principis 5 d’impuls dels procediments administratius iniciats d’ofici, i el de confiança legítima dels actes de l’Administració pública.  Recomanar al Consorci d’Educació de Barcelona que avanci en la nova regulació de la borsa docent municipal per tal d’establir un procediment d’ordenació aplicable a un alt nombre de persones candidates en un temps relativament breu.  Recomanar a la Regidoria d’Educació que faci seguiment de la gestió de la borsa oberta de personal docent de l’Ajuntament de Barcelona a fi de garantir que s’executa d’acord amb les previsions reglamentàries.  Advertir al Consorci d’Educació de Barcelona que les places vacants dels centres docents municipals han de ser cobertes per les persones inscrites a les borses d’aquella administració. Aquesta resolució es comunicarà a l’òrgan municipal competent, se’n donarà compte al Plenari del Consell Municipal en l’informe anual reglamentari i, del seu contingut, s’informarà la persona interessada. Barcelona, maig del 2022