Ronda de Sant Pau, 43-45, 3a planta 08015 Barcelona Tel. 934 132 900 sindicadegreuges@bcn.cat www.sindicaturabarcelona.cat David Bondia Garcia RESOLUCIÓ DE LA SINDICATURA DE GREUGES REFERENT A LA QUEIXA RELATIVA A LA RETIRADA D’UNA MOTOCICLETA PEL SERVEI DE GRUA MUNICIPAL ANTECEDENTS Descripció dels fets objecte de la queixa En data 8 de març de 2021, el ciutadà va presentar una queixa a aquesta Sindicatura en què exposava que el servei de Grua Municipal de l’Ajuntament de Barcelona li havia retirat la moto que tenia estacionada a la vorera de casa seva, situada al carrer Cesare Cantù. La persona promotora de la queixa indicava que aquest carrer és una via sense sortida, de manera que ningú no podria circular-hi amb vehicles ni transitar per la vorera. A més, encara que alguna persona volgués anar per la vorera, no podria fer-ho perquè hi ha arbres que impedeixen passar. Per aquesta raó, indicava que, acollint-se a l’Ordenança de circulació de vianants i de vehicles, entenia que la multa estava imposada correctament, però considerava que no era admissible la retirada del seu vehicle per part del servei de Grua Municipal perquè l’estacionament de la seva motocicleta no impedia el trànsit de vehicles, així com tampoc molestava altres persones. Continuava assenyalant que el carrer de Josefa Rosich té un carril de pujada i un altre de baixada. Tanmateix, un dels carrils sempre està inutilitzat perquè hi ha molts cotxes estacionats que obliguen a circular en sentit contrari. Sobre això, manifesta que s’han queixat en diverses ocasions a l’Ajuntament de Barcelona pel perill que comporta i que, respecte a això, sí que seria necessari el servei de grua. Però no hi va cap autoritat a retirar els vehicles. Finalment, assenyalava que el preu del servei de Grua Municipal és totalment abusiu per la retirada de la seva motocicleta. Actuacions fetes Admesa a tràmit la queixa, la Sindicatura va iniciar la instrucció de l’expedient i va estudiar els fets i la legislació aplicable amb la finalitat de valorar si s’havien aplicat els principis de bona administració per a la salvaguarda dels drets fonamentals a la ciutat. Examinats el contingut de la queixa i la documentació aportada per la persona interessada, es va considerar convenient dirigir-se a l’Institut Municipal d’Hisenda (IMH) i a Barcelona de Serveis Municipals, SA (B:SM) per tal de conèixer el tractament i les intervencions realitzades en relació amb la queixa presentada. 1 En data 23 de juny de 2021, es va sol·licitar als organismes corresponents la informació necessària per a l’estudi de la queixa. Resposta dels òrgans afectats - Per part de l’Institut Municipal d’Hisenda En data 14 de setembre de 2021, aquesta Sindicatura va rebre la informació sol·licitada. L’escrit exposava que s’havia revisat l’expedient sancionador i s’havia donat resposta a la instància que va presentar el ciutadà. En la resposta, es va resoldre desestimar la queixa atès que l’actuació de la Grua Municipal s’ajustava als supòsits establerts en l’article 105 del Reial decret legislatiu 6/2015, de 30 d’octubre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei sobre trànsit, circulació de vehicles de motor i seguretat viària (LSV). L’informe que ha aportat l’IMH continuava indicant que l’interessat reconeixia la infracció, però considerava que l’actuació de la Grua Municipal era desproporcionada. L’IMH considerava que, d’acord amb l’article 40 de l’Ordenança de circulació de vianants i de vehicles (OVV), les motocicletes de dues rodes podran estacionar a les voreres, les andanes i els passeigs de més de tres metres d’amplada. De les fotografies que es van prendre es podia comprovar clarament la infracció, ja que la motocicleta estava estacionada en una vorera estreta i impedia el pas de vianants. Finalment, l’IMH es reafirmava en la seva decisió de desestimar les al·legacions que va presentar la persona promotora de la queixa, ja que indicava que l’estacionament impedia totalment el pas de vianants per la vorera i, per això, la retirada del vehicle es veia emparada per l’article 105.1.a) de l’LSV. - Per part de Barcelona de Serveis Municipals, SA B:SM afirmava que gestionava el servei de Grua Municipal a la ciutat de Barcelona per encàrrec de l’Ajuntament. En relació amb els protocols i els criteris d’actuació del servei de Grua Municipal, B:SM indicava que la Grua Municipal actua sota la direcció jeràrquica de la Guàrdia Urbana de Barcelona (GUB). Aquest servei municipal basava les seves directrius d’actuació en l’article 105 de l’LSV i en l’article 63 de l’OVV, que conferia un grau suficient d’objectivitat a les seves actuacions de retirada de vehicles. Finalment, segons B:SM, les actuacions de retirada de vehicles es confirmen mitjançant la denúncia i l’autorització de retirada per part d’un agent de la GUB. Ronda de Sant Pau, 43-45, 3a planta 08015 Barcelona Tel. 934 132 900 sindicadegreuges@bcn.cat www.sindicaturabarcelona.cat David Bondia Garcia CONSIDERACIONS Sobre la retirada del vehicle per part de la Grua Municipal La Llei 18/1989, de bases sobre trànsit, circulació de vehicles de motor i seguretat viària, i el Reial decret legislatiu 339/1990, pel qual s'aprova el text articulat de la Llei sobre trànsit, circulació de vehicles de motor i seguretat viària, ja regulaven la possibilitat i els supòsits de retirada de vehicles als dipòsits municipals. Les modificacions normatives posteriors mantenen quasi els mateixos supòsits per retirar els vehicles de la via pública, una actuació que encara es considera una potestat discrecional de l’autoritat municipal i, per tant, subjecte a apreciació, cas per cas, per part de l’agent denunciant. És habitual que la ciutadania pensi que el vehicle en qüestió només pot ser retirat de la via quan la seva situació signifiqui un greu perill per a la circulació d’altres vehicles o vianants, però aquesta convicció no s’ajusta a les previsions legals sobre els supòsits en els quals es poden retirar els vehicles. Actualment, l’article 105 de l’LSV estableix els supòsits de retirada i dipòsit del vehicle, i també els preveu l’article 64 de l’OVV. Per aquesta raó, aquesta Sindicatura considera que l’actuació de la Grua Municipal ha estat ajustada a dret, ja que, tenint en compte la potestat discrecional que empara l’autoritat municipal sobre la retirada de vehicles de la via pública, aquesta autoritat pot decidir si els retira o no d’acord amb els requisits establerts per l’LSV i l’OVV. Sobre el preu del servei de la Grua Municipal per la retirada del vehicle El servei de Grua Municipal és una prestació de servei públic i, com a tal, està subjecte a una taxa, segons l’article 20 de la Llei d’Hisendes Locals (Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s’aprova el text refós de la Llei reguladora de les Hisendes Locals). Les retirades de vehicles per possibles infraccions de trànsit estan previstes en aquesta normativa. L’import de la taxa per la retirada d’un vehicle no és un acte sancionador, encara que li suposi una despesa a la persona conductora. L’import d’aquesta taxa es correspon al cost que cal satisfer pel servei prestat. A títol informatiu, B:SM imputa els costos següents al servei de grua i fa les consideracions següents: - Hi ha el cost del personal contractat que dona suport a la prestació directa del servei. 3 - El tipus de servei prestat no es pot comparar amb el que presten les grues privades a demanda de les persones conductores, ja que en el servei de Grua Municipal hi actuen dues persones per cada grua. - Les grues municipals no estan estacionades esperant un requeriment sinó que circulen per la ciutat amb una intenció dissuasiva. - La taxa de l’actuació de la Grua Municipal inclou la custòdia del vehicle que s’ha de retirar fins al dipòsit municipal. - I també hi ha el servei d’informació telefònica, entre altres. Sobre l’import establert per a la prestació del servei de Grua Municipal, aquesta Sindicatura no s’hi pot pronunciar perquè no pot fer un estudi econòmic sobre la determinació de les taxes per prestar aquest servei. Per tant, hem de presumir que, si no es presenta alguna prova en contra, els càlculs i les imputacions de despesa per definir la quantia de la taxa són correctes. D’acord amb el que disposen l’article 143 de la Carta Municipal de Barcelona i el Reglament que regula la Sindicatura de Greuges de Barcelona, aquesta institució té com a missió valorar si s’ha produït un greuge. Considerats els fets i les normes aplicables, conclou que, en aquest cas, l’actuació de l’Institut Municipal d’Hisenda i de Barcelona de Serveis Municipals, SA, és ajustada a dret i eficaç, atès que s’ha complert la normativa reguladora en matèria de la prestació del servei de Grua Municipal. Aquesta resolució es comunicarà a l’òrgan municipal competent, se’n donarà compte al Plenari del Consell Municipal en l’informe anual reglamentari i del seu contingut se n’informarà la persona interessada. Barcelona, abril de 2022