Ronda Sant Pau, 43-45, 3a planta 08015 Barcelona Tel. 93 413 29 00 sindicadegreuges@bcn.cat www.sindicabarcelona.cat David Bondia Garcia RESOLUCIÓ DE LA SINDICATURA DE GREUGES REFERENT A LA QUEIXA RELATIVA A LA MANCA D’INTERVENCIÓ MUNICIPAL DAVANT DE LES MOLÈSTIES PROVOCADES PER LES PERSONES QUE OCUPEN UN HABITATGE Descripció dels fets objecte de la queixa En data 5 d’octubre de 2021, el ciutadà va presentar una queixa en aquesta Sindicatura en què exposava que a l’immoble on viu hi ha un habitatge ocupat de forma irregular, i que les persones ocupants ocasionen moltes molèsties per soroll, sovint en horari nocturn. Explicava que havien contactat amb la Guàrdia Urbana de Barcelona (GUB) en diverses ocasions, però mai s’havien presentat. Actuacions fetes Admesa a tràmit la queixa, la Sindicatura va iniciar la instrucció de l’expedient estudiant els fets i la legislació aplicable, amb la finalitat de valorar si s’havien aplicat els principis de bona administració per a la salvaguarda dels drets fonamentals a la ciutat. Examinats el contingut de la queixa i la documentació aportada per la persona interessada, es va considerar convenient dirigir-se a l’Àrea de Prevenció i Seguretat per tal de conèixer el tractament i les intervencions realitzades en relació amb la queixa presentada. En data 14 d’octubre de 2021 es va sol·licitar a l’organisme corresponent la informació necessària per a l’estudi de la queixa. Resposta dels òrgans afectats En data 11 de novembre de 2021, aquesta Sindicatura va rebre la informació sol·licitada. L’escrit exposa, d’una banda, que la GUB té constància de dues trucades de l’interessat, una durant la nit del dia 20 d’agost de 2021, i l’altra a la tarda del dia 10 de setembre del mateix any. La primera de les trucades no es va poder atendre, però des de l’Oficina d’Atenció a la Demanda de la Sala Conjunta de Comandament es va trucar al reclamant, que va informar que la festa ja havia finalitzat, i que tornaria a trucar si es reproduïen les molèsties. Quant a la segona trucada, la patrulla no va poder comprovar les molèsties, i va indicar a l’interessat els tràmits a seguir. D’altra banda, la Unitat Territorial de la GUB del Districte de Gràcia, mitjançant un informe de l’Equip de Policia de Barri (EPB), detallen un total de 22 intervencions realitzades en aquell habitatge des del dia 8 de maig del 2020. 1 Prossegueixen indicant que, a mitjans de l’any 2020, l’EPB es va entrevistar amb una resident de l’habitatge que manifestava que hi vivien sis persones adultes i un menor lactant. Tot i això, no es va facilitar l’accés a l’habitatge als agents i no se’n va poder comprovar l’estat, tot i que, des del llindar de l’entrada, es va observar que el pis estava net i recollit. Assenyalen que la GUB es va interessar pel menor per comprovar que estava ben atès, i els van respondre que els Serveis Socials feien un seguiment familiar i rebien ajudes per menjar. Indiquen que les persones ocupants desconeixien qui era la propietat de l’habitatge, i qui pagava els subministraments d’aigua, llum i gas. Manifestaven no disposar de mitjans per assumir un lloguer, ja que no tenien ingressos econòmics fixos. Informen que el Jutjat d’Instrucció núm. 9 de Barcelona té constància de l’ocupació de l’habitatge i que, a mitjans del mes de març de 2021, havien demanat a la GUB les actuacions que havien realitzat en aquell pis. Afegeixen que la propietat de l’habitatge és la Sareb, societat que gestiona els actius immobiliaris de les entitats bancàries rescatades. Finalment, informen que l’EPB contactarà amb el promotor de la queixa per explicar-li la situació personalment. CONSIDERACIONS El promotor de la queixa demanava l’emparament de la Sindicatura de Greuges de Barcelona davant de la desatenció de diversos requeriments policials motivats per les molèsties per soroll que es generaven, freqüentment i en horari nocturn, en un habitatge ocupat de forma irregular. La manca d’atenció als requeriments efectuats a la GUB, com és aquest cas, pot generar a la ciutadania la percepció que no és efectiva l’actuació municipal per aturar les conductes que pertorben el seu descans. L’Ajuntament ha d’actuar i ha de donar resposta per tal d’assegurar que es pugui exercir el dret a la intimitat personal i familiar, en condicions que garanteixin el dret a gaudir d’un ambient propi i reservat per desenvolupar una vida personal i familiar plena i lliure, exclòs tant del coneixement com de les intromissions de tercers, tal com reconeix l’article 18 de la Constitució espanyola. Convé recordar que, tal com disposa l’article 11.d) de la Llei 16/1991, de 10 de juliol, de les policies locals, correspon a la policia garantir el compliment de les ordenances municipals, entre les quals les que emparen el dret al descans del veïnat. Tornant al cas concret, hem de dir que, sovint, la conducta poc respectuosa de persones que fan un mal ús de l’espai privat ocasiona un deteriorament de la convivència, i causa molèsties al veïnat. Ronda Sant Pau, 43-45, 3a planta 08015 Barcelona Tel. 93 413 29 00 sindicadegreuges@bcn.cat www.sindicabarcelona.cat David Bondia Garcia Correspon a la propietat iniciar les accions per resoldre-ho, d’acord amb les facultats que té reconegudes en l’article 348 i següents del Codi civil. Sembla que en aquest cas, la Sareb, titular de la propietat, ha iniciat les accions per posar fi a la situació d’ocupació indeguda, però el procediment és llarg i complex, i requereix la participació de l’Administració de justícia. Ara bé, malgrat la desatenció dels requeriments del ciutadà, la Guàrdia Urbana té constància de la situació a través d’altres queixes, i s’està intervenint des de diferents àmbits municipals, més enllà del policial, atesa la presència d’infants i la situació de vulnerabilitat de les persones ocupants de l’habitatge. Per intervenir en supòsits com el que motiva aquesta queixa, l’Ajuntament disposa de la Policia de Barri, cos al qual s’ha derivat la situació objecte de la queixa. Aquest cos policial fa un seguiment de la problemàtica i proposa mesures per tal de trobar solucions a aquestes situacions no desitjades. En aquest cas, s’ha contactat amb el promotor de la queixa per informar-lo de la situació i s’està en contacte amb les persones ocupants de l’habitatge per conèixer les seves circumstàncies, i per advertir-les de l’ús responsable que cal fer de l’habitatge, respectant els drets de la resta de persones que viuen en aquell immoble. La Sindicatura de Greuges de Barcelona considera convenient que, des del consistori, es continuï fent un seguiment intensiu de la situació, com a pas imprescindible per posar fi a la dinàmica que ha estat objecte de la queixa. D’acord amb el que disposen l’article 143 de la Carta Municipal de Barcelona i el Reglament que regula aquesta institució, aquesta Sindicatura té com a missió valorar si s’ha produït un greuge. Considerats els fets i les normes aplicables, conclou que, en aquest cas, l’actuació de l’Àrea de Prevenció i Seguretat, tot i la manca d’atenció als requeriments del ciutadà, ha estat ajustada a dret pel que fa a les intervencions realitzades, dirigides a posar fi a la problemàtica que genera les molèsties. Això no obstant, emetem la següent decisió: - Recomanar a la Guàrdia Urbana que continuï fent un seguiment intensiu de la situació denunciada, i s’asseguri que la situació d’ocupació indeguda no pertorba el dret del descans dels veïns i veïnes. Aquesta resolució es comunicarà a l’òrgan municipal competent, se’n donarà compte al Plenari del Consell Municipal en l’informe anual reglamentari i del seu contingut s’informarà la persona interessada. Barcelona, març de 2022 3