Ronda Sant Pau, 43-45, 3a planta 08015 Barcelona Tel. 93 413 29 00 sindicadegreuges@bcn.cat www.sindicabarcelona.cat David Bondia Garcia RESOLUCIÓ DEL SÍNDIC DE GREUGES REFERENT A LA QUEIXA RELATIVA A L’EXERCICI D’UN DRET D’ACCÉS A LA INFORMACIÓ PÚBLICA Descripció dels fets objecte de la queixa En data 21 d’abril de 2021, el ciutadà va presentar una queixa en aquesta Sindicatura en què exposava que, el dia 9 de març de 2021, el seu representant havia presentat una instància per sol·licitar l’accés a un expedient d’obres. Segons deia, havia reiterat la petició a través del telèfon 010, però se li havia denegat l’accés perquè l’expedient estava pendent d’un informe jurídic. Actuacions fetes Admesa a tràmit la queixa, la Sindicatura va iniciar la instrucció de l’expedient estudiant els fets i la legislació aplicable, amb la finalitat de valorar si s’havien aplicat els principis de bona administració per a la salvaguarda dels drets fonamentals a la ciutat. Examinats el contingut de la queixa i la documentació aportada per la persona interessada, es va considerar convenient dirigir-se al Districte de Nou Barris per tal de conèixer el tractament i les intervencions realitzades en relació amb la queixa presentada. En data 28 d’abril de 2021 es va sol·licitar a l’organisme corresponent la informació necessària per a l’estudi de la queixa. Resposta dels òrgans afectats En data 17 de setembre de 2022 aquesta Sindicatura va rebre la informació sol·licitada. L’escrit exposa, de manera detallada, la tramitació de la petició del ciutadà, segons la qual: - El dia 9 de març de 2021, l’interessat va actuar en representació d’un client, al qual no identifica, i va sol·licitar al Districte còpia telemàtica d’un expedient d’obres, evitant l’aparició de dades personals. - El dia 22 de març de 2021, l’interessat va demanar informació sobre la tramitació de la petició a través del servei del 010. Se’l va informar que la petició de còpia de l’expedient estava pendent d’un informe jurídic que és necessari per a l’autorització de peticions de vista/còpia d’expedients administratius. - En data 23 d’abril de 2021, es va emetre un informe de Serveis Jurídics del Districte en què manifestaven que l’interessat podia accedir al contingut de l’expedient d’obres. També indicaven la necessitat d’identificar el veritable sol·licitant de la documentació, així com l’acreditació de la representació de l’interessat. Així mateix, demanaven una declaració responsable, per protegir la 1 propietat intel·lectual del projecte d’obra. I feien referència a l’anonimització de les dades personals del promotor de l’obra, per no ser rellevants per a l’accés. - El 13 de maig de 2021, una vegada rebuda la declaració responsable, es va facilitar còpia de l’expedient a l’interessat. Assenyalen que l’interessat va reclamar davant de la Comissió de Garantia del Dret d’Accés a la Informació Pública (GAIP) i que, després, va desistir de la tramitació perquè ja havia tingut accés a la informació demanada. Finalment, adjunten còpia de la resolució que la GAIP va dirigir al ciutadà. CONSIDERACIONS El ciutadà demanava la intervenció de la Sindicatura de Greuges de Barcelona a fi que s’atengués una petició d’accés a la informació pública formulada el dia 9 de març de 2021. Segons indica el Districte de Nou Barris, el dia 23 d’abril de 2021 es va resoldre favorablement l’accés a la informació sol·licitada, que es va fer efectiva el dia 13 de maig, després que el ciutadà aportés la documentació que se li va demanar. Convé recordar que l’article 33 de la Llei 19/2014 del Parlament de Catalunya, de 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern (LTAIPBG), preveu resoldre i notificar les peticions d’accés a la informació pública en el termini d’un mes. Per tant, l’Ajuntament ha superat el termini legalment previst per facilitar l’accés a la informació pública. En aquest mateix sentit es pronuncia la GAIP en la seva resolució sobre aquest assumpte. D’acord amb el que disposen l’article 143 de la Carta Municipal de Barcelona i el Reglament que regula aquesta institució, aquesta Sindicatura té com a missió valorar si s’ha produït un greuge. Considerats els fets i les normes aplicables, conclou que, en aquest cas, l’actuació del Districte de Nou Barris no s’ha ajustat als terminis legalment previstos per resoldre i notificar la petició d’accés a la informació pública sol·licitada per l’interessat. En conseqüència, emeto la següent decisió:  Recordar al Districte de Nou Barris el deure legal de complir amb la normativa en matèria del dret d’accés a la informació pública, oferint resposta dins del termini previst legalment. Ronda Sant Pau, 43-45, 3a planta 08015 Barcelona Tel. 93 413 29 00 sindicadegreuges@bcn.cat www.sindicabarcelona.cat David Bondia Garcia Aquesta resolució es comunicarà a l’òrgan municipal competent, se’n donarà compte al Plenari del Consell Municipal en l’informe anual reglamentari i del seu contingut s’informarà la persona interessada. Barcelona, març de 2022 3